Selasa, 14 Januari 2014

05 di gemencheh - Google Blog Search

05 di gemencheh - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di gemas</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Dec 2013 09:38 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Aedes Mengganas <b>Di Bahau</b>, 60 Diserang Denggi | OhDunia Dot My

Posted: 26 Dec 2013 04:13 PM PST

Serangan nyamuk Aedes di Bahau, Negeri Sembilan semakin mengganas apabila seramai 60 penduduk dari empat perkampungan diserang demam Denggi dalam tempoh dua bulan ini.

Ahli Majlis Daerah Jempol, Phoon Kow Chai berkata, siasatan awal pihaknya mendapati 60 mangsa Denggi itu dari Kampung Melati, Kampung Pa Kah Choon, Kampung T-Juara dan Taman Pelating yang majoritinya masyarakat berbangsa Cina.


"15 daripada 60 mangsa tersebut merupakan kes baru dan kesemua 15 mangsa tersebut berasal dari Kampung Pa Kah Choon. Semua mangsa sudah beransur pulih.

"Saya berharap penduduk setempat mengambil inisiatif sendiri untuk membersihkan persekitaran rumah bagi mengelakkan insiden sama berulang," kata Phoon yang juga merupakan Ahli Lembaga Pelawat Hospital Jempol.

Ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Kampung Pa Kah Choon, Yap Cheng Hua, berkata, tindakan awal telah diambil oleh Pejabat Kesihatan Daerah Jempol dengan melakukan semburan ubat nyamuk (fogging).

Salah seorang mangsa, Wan Nen, 40, pula berkata beliau ditahan di Hospital Jempol selama lima hari dan baru sahaja dibenarkan pulang kelmarin.

"Saya yang mula-mula kena kena demam Denggi dalam keluarga. Selepas itu kakak dan abang pula yang kena demam Denggi. Tetapi kakak dan abang sya juga sudah mula sembuh," katanya.

Sinar Harian difahamkan, Adun Bahau, Chew Seh Yong turut melawat keadaan Kampung Pa Kah Choon kelmarin selepas menerima aduan berhubung demam denggi.

Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri, Datuk Dr Zailan Adnan berkata, beliau memandang serius semua laporan kes denggi dan ianya akan disiasat.

"Nyamuk Aedes boleh membiak di dalam dan luar rumah atau mana-mana sahaja tempat yang boleh menakung air jernih.

" Justeru itu adalah digalakkan agar orang ramai menggunakan penghalau nyamuk pada awal pagi dan lewat petang," katanya ketika dihubungi.

Semburan asap tidak berkesan

Sementara itu Ahli Dewan Undangan Negeri Bahau, Chew She Yong (DAP) menyatakan rasa kekesalan beliau kerana walaupun kes denggi di Bahau itu sudah dikesan sejak dua bulan lalu tetapi Jabatan Kesihatan masih gagal untuk mengawal pembiakan nyamuk Aedes.

"Sejak dua bulan lepas beberapa mangsa menghidapai demam Denggi dan Jabatan Kesihatan ada melakukan semburan asap.

"Malangnya kes demam Denggi tetap berulang dan sehingga kini seramai 60 penduduk setempat telah menjadi mangsa demam Denggi.

"Ini bermakna bahan atau racun yang digunakan untuk membunuh nyamuk Aedes tidak berkesan.
"Ini bukan masalah di Bahau sahaja tetapi masalah nasional. Di Johor misalnya dilaporkan kes demam Denggi naik 300 peratus pada tahun ini berbanding tahun lepas.

"Bermakna racun atau kaedah yang Kementerian Kesihatan gunakan kini sudah tidak begitu berkesan.
"Saya menyeru Menteri Kesihatan mengambil serius perkara ini dan membentuk satu pasukan khas untuk mengkaji, mencari kaedah mengawal dan menghapuskan nyamuk Aedes dengan lebih berkesan," ujar Chew.

Chew berkata demam Denggi merupakan kes yang serius kerana boleh mengakibatkan kematian. -- FMT

Wa Allahu'alam..


UNTUK DIJUAL iPhone5 (Original from Apple Store) 16GB Warranty ada 5 bulan lagi. Berminat? Call/SMS/Whatsapp:Arshad, 016-7002170

Ditulis oleh: Admin Pada 27 December 2013
Perhatian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap komentar blog yang diutarakan melalui laman sosial facebook. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian admin. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di gemas</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Dec 2013 09:48 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pusat penjaja <b>Bahau</b> dinaik taraf - Utusan Online

Posted: 30 Dec 2013 10:25 AM PST

PUSAT Penjaja Bahau bakal berwajah baharu apabila bangunan itu akan dinaik taraf mulai 2014.

JEMPOL 30 Dis. - Pusat penjaja Bahau bakal berwajah baharu apabila kerajaan pusat meluluskan peruntukan sebanyak RM3.5 juta bagi tujuan pembinaan semula bangunan yang berusia 27 tahun itu.

Yang Dipertua Majlis Daerah Jempol (MDJL), Wan Razali Wan Awang memberitahu, buat masa ini terdapat 150 unit gerai di pusat penjaja tersebut.

"Bangunan ini sudah terlalu lama dan kerajaan mahu memberikan keselesaan serta menaik taraf kawasan ini.

"Peruntukan akan mula disalurkan pada Januari ini bagi mengubah keadaan kawasan ini dari sebuah bangunan lama menjadi sebuah pusat perniagaan yang lebih cantik dan tersusun.

"Ketika kerja-kerja pembinaan dijalankan, peniaga akan ditempatkan di sebuah pusat perniagaan sementara iaitu di belakang pusat perniagaan Kiara," katanya di sini hari ini.

Tambahnya, pasar ayam Bahau yang berdekatan pusat penjaja tersebut sudah siap dinaik taraf dan boleh digunakan dalam tempoh terdekat.

"Pada pertengahan tahun ini kita telah memindahkan 22 orang peniaga pasar ayam Bahau ke satu lokasi sementara iaitu di hadapan pusat penjaja Bahau.

"Pastinya selepas ini mereka akan lebih selesa menjalankan perniagaan, malah tidak mustahil jumlah pelanggan akan meningkat apabila premis tersebut cantik dan mesra pengguna," katanya.

Sementara itu dalam perkembangan lain beliau memberitahu, MDJL telah menandatangani perjanjian kerjasama dengan Petronas untuk mengadakan Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas di Jempol.

"Antara kandungan perjanjian adalah Jempol akan dipilih sebagai salah satu lokasi untuk pusingan Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas bagi tempoh tiga tahun.

"Pada Oktober lalu sukan tersebut telah diadakan dekat Dataran Seri Jempol untuk julung kalinya. Melihat kepada sambutan yang baik dan lokasi yang sesuai, Petronas bersetuju untuk meneruskan kejohanan tersebut di daerah ini pada masa akan datang," katanya.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di bahau</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Dec 2013 01:21 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jalan Kg <b>Ampangan</b> Rosak Tak Sampai Dua Bulan | Selangorkini

Posted: 26 Feb 2012 10:28 PM PST

[unable to retrieve full-text content]TANJUNG KARANG, 27 FEB: Tidak sampai dua bulan disiapkan, jalan di Kampung Ibu Ampangan mula rosak akibat kerja menaiktaraf jalan terbabit tidak mengikut piawaian yang ditetapkan. Menurut ketua Kampung ...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads