ads

Jumaat, 19 Ogos 2011

05 di lenggeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lenggeng - Google Blog Search


Aina Emir... dari mata dan hatiku: Dari Lenggong Ke <b>Lenggeng</b>

Posted: 24 Jul 2011 06:33 PM PDT



Imej di Tasik Raban (cilok dari blog orang)

Salam semua,

Semoga semua berada dalam keadaan yang baik-baik hendaknya. Tiga hari saya tak update blog ini. Kebetulan pada hari Jumaat, saya telah menemani suami ke Perak, iaitu di kawasan Lenggong. Mungkin ramai yang tak tahu di mana terletaknya pekan Lenggong.

Lenggong ialah sebuah pekan kecil yang terletak di antara Kuala Kangsar dan Grik. Memang dah lama benar saya tak ke sana dan bila berkesempatan untuk berada di kawasan itu, saya pun meronda-rondalah. Teringat kepada nostalgia lama ketika bersama teman-teman sekolah berpuluh-puluh tahun yang lalu. Ramai juga kawan-kawan saya yang berasal dari Lenggong dan kawasan sekitarnya seperti Sauk, Raban, Chenderoh dan Lawin.

Saya pergi ke kawasan Tasik Raban dan memang best sangat kawasan tu. Tak macam dulu-dulu. Ada chalet dan resort dan 'full house' pulak tu! Kami sempat juga ke kawasan Lata Kekabu, mestilah ada air terjun kan?

Sebenarnya kami ke Kampung Beng, ada kenduri dan kami bersama-sama orang kampung makan kenduri kerbau masak rendang, kambing masak kurma dan ayam kampung goreng. Siap ada tempoyak dengan ikan kering lagi. Adoi mak, memang kena betul dengan selera saya!

Saya dan suami sempat melancong ke kawasan Grik dan terus ke Pulau Banding, cuma tak sempat ke Hutan Belum aje. Kami ronda-ronda dan relaks. Berhenti solat dan beli-beli buah-buahan tempatan. Ada timun betik (Mesti ramai yang tak tahu nama buah ni), ada tembikai comel, ada durian dan paling banyak ialah pisang. Semua jenis pisang ada.

Kami tidur di Lenggong, tetapi masa nak balik tu, kami singgah juga di Kuala Kangsar. Takkan tak singgah kot, itulah kampung saya walaupun dah tak ada siapa-siapa di sana. Pekan Kuala pun dah banyak berubah wajah. Saya ke sekolah saya dan juga ke sekolah suami saya. Yang wajib ialah pergi makan laksa dengan cendol kat tepi sungai. Lepas tu pergi beli roti Double Lion (Orang Kuala aje yang tahu). Dapat juga beli apam daun pisang dengan putu Perak. Memang puas hati, beb!

Adoi... akhirnya tinggal lah Perak dan kami terus balik ke Negeri Sembilan. Siapa sangka, kan... saya tak pernah bayangkan yang sekarang ini saya dah berkampung di Negeri Sembilan. Siap saya ada tanah di kawasan Lenggeng. Itulah yang saya katakan dari Lenggong ke Lenggeng, bunyi nak macam sama aje, tapi negerinya lain-lain. Dulu saya bermain di Lenggong, kini saya berubah tanah pula dan bermain di Lenggeng!

Apa pun, bagi saya, Lenggong dan Lenggeng merupakan latar yang indah. Ada gunung, ada sungai dan ada orang kampung yang baik-baik belaka. Alhamdulillah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di seremban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di seremban - Google Blog Search


Macam Ni Lah: Gangguan bekalan air <b>di</b> daerah <b>Seremban</b> esok

Posted: 17 Aug 2011 01:34 AM PDT


SEREMBAN: Beberapa kawasan di daerah Seremban akan mengalami gangguan bekalan air esok, menurut Pengurus Khidmat Pelanggan dan Hal Ehwal Awam, Syarikat Air Negeri Sembilan Sdn Bhd (SAINS) Azlan Abdul Aziz.
Beliau berkata gangguan selama lapan jam itu dijangka bermula jam 9 pagi berikutan kerja-kerja baikpulih dan penggantian injap dan meter alir di Kolam Imbangan Paroi-Senawang. 
"Kawasan terlibat ialah kawasan industri Tuanku Jaafar, Light Industri Senawang, Taman Guru, Sri Mawar, Senawang Industri, Taman Marida, Taman Sea, Taman Sri Kasih, Sri Kamban, Taman Lily, Taman Cempaka Selatan, Taman Bukit Emas dan Senawang Jaya.

"Selain itu, Taman Merpati, Taman Kemuning, Taman Forest Heigth, Taman Desa Orkid, Alamanda, Sri Pagi, Taman Dahlia, Matahari Height, Desa Ixora, Taman Teratai, Taman Satria, Taman Melor, Senawang Commercial Park, Taman Tuanku Najihah, Taman Nuri Indah, Taman Blossom, Taman Tok Ungku, Sg. Gadut Industrial Estate dan Seremban Selatan," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.



Sementara itu, katanya gangguan selama lapan jam mulai jam 10 pagi esok di seluruh kawasan Industri Senawang adalah berikutan kerja-kerja baikpulih dan penggantian injap serta flowmeter Syarikat Hatimuda Sdn Bhd di kawasan Industri Senawang.


Azlan berkata bekalan air akan disambung kembali selepas waktu yang dinyatakan dan ia dijangka pulih secara berperingkat, namun beberapa kawasan tinggi dijangka akan mengalami tempoh kesan pembaikan yang lebih lama.

"Kerja-kerja baik pulih dan penggantian injap dan meter alir ini merupakan antara usaha berterusan SAINS dalam mengurangkan kadar Air Tidak Berhasil atau Non-Revenue Water. Disamping itu, kerja-kerja ini dilaksanakan bagi menambah baik dan meningkatkan mutu bekalan air demi kepentingan para pelanggan pada masa hadapan," katanya.

Katanya SAINS akan sedaya upaya mendapatkan sumber bekalan alternatif agar kawasan gangguan dapat dikurangkan.

Para pelanggan yang memerlukan bantuan boleh menghubungi SAINS ditalian bebas tol 1-800-88-6982. - Bernama


sumber : metro

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


Tranungkite Online v11 - Dato Mahfuz Omar <b>di Rembau</b> 6 Ogos 2011

Posted: 02 Aug 2011 09:18 AM PDT

PANDANGAN DALAM LAMAN INI
TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN SIKAP WEBMASTER & DPPKD
(DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN DUNGUN, TERENGGANU DARUL IMAN)

Dasar Kami : Menyiarkan semua email pengunjung tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan.
(Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan. Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat)

©1422 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini
untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.
E-mel : tranung2006@yahoo.com atau Webmaster : tranungkite@hotmail.com

Lot 3672, Bangunan PAS Kawasan Dungun,
Kg. Pak Sabah, 23000 Dungun, Terengganu.
Tel/Faks : 09-848 5001

All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2005 by me.
You can syndicate our news using the file backend.php or ultramode.txt
PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di port dickson - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di port dickson - Google Blog Search


Ribut <b>Di Port Dickson</b> 30 Jul 2011 | Minda Cemerlang

Posted: 30 Jul 2011 07:58 AM PDT

PORT DICKSON, 30 Julai — Sebuah papan tanda tumbang dan menghempap sebuah kereta yang diletakkan di tepi jalan di Batu 4, Port Dickson ekoran ribut yang melanda secara tiba-tiba dalam kejadian yang berlaku kira-kira 12 tengahari tadi.

Ribut beserta hujan lebat itu turut menyebabkan beberapa buah kereta yang diletakkan di tepi jalan oleh orang ramai yang hadir untuk menyaksikan majlis Perbarisan Tamat Latihan Perdana yang di adakan di Pusat Latihan Tentera Darat (PUSASDA) rosak teruk kerana dihempap oleh beberapa batang pokok yang tumbang.

Ribut di Port Dickson 30 jul 2011

Ribut di Port Dickson 30 jul 2011

Ribut di Port Dickson 30 jul 2011

Ribut di Port Dickson 30 jul 2011

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
makanan minda
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>serting</b> hilir - Google Blog Search

Posted: 04 Jun 2011 12:00 AM PDT

Kelmarin, 04-06-11; meriah majlis perkahwinan dua pasang pengantin di rumah Matseh Manaf, Pengurus FELDA Serting Hilir Lima.


Namun, bukan itu yang ingin aku khabarkan. Yang aku akan khabarkan di sini ialah:


SAH! Ada usaha pihak Pengurusan FELDA untuk memujuk peneroka supaya menarik balik saman mereka yang telah difailkan di Mahkamah Tinggi Seremban, tahun lalu. Saman peneroka terhadap FELDA berkaitan isu kadar perahan minyak sawit yang melibatkan lebih 600 orang peneroka tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Khabarnya, usaha dibuat secara pujukan menerusi individu, bukan secara kelompok. Ada tawaran kewangan. BIASALAH tu, bila dah dah terdesak, macam - macam la janji dan budi. Semakin banyaklah tebu tumbuh di tepi bibir.


Yang aku tahu, sebelum saman itu difailkan, telah ada ruang rundingan dan perbincangan. Malangnya, pihak berkenaan tidak mahu menerima permintaan para peneroka berkenaan.


Bila dah masuk mahkamah, dah makan masa setahun, pandai pulak nak ajak berunding.


Benarlah kata aku;

akibat pintu rundingan seringkali tertutup, masalah akan merayau ke halaman orang.


Tu pasal, pihak kilang FELDA janganlah bersikap, Peneroka adalah Pelanggan Kelas Dua yang tidak tahu apa - apa.

Kita sangka mereka tidak tahu apa-apa walhal, mereka lebih tahu daripada kita tentang dunia. Kita yang ketinggalan rupa - rupanya.


Dengarnya, akan ada lagi kes saman - menyaman kadar perahan minyak sawit ni. Ini semua angkara kilang sawit yang tidak mendahulukan rakyat. Kita tunggu......

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved