ads

Jumaat, 8 Julai 2011

05 di mantin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mantin - Google Blog Search


Ruang Sembunyi: Cikgu oh Cikgu <b>di Mantin</b>

Posted: 14 Jun 2011 08:32 PM PDT

Aku bersyukur takde kawan2 macam puan saudari ni. Sian aku tengok kawan-kawan puan saudari yang dapat dosa kering kerana terlibat dengan umpatan dan fitnah puan saudari kepada keluarga kami.

Sebelum saudari nak nasihat orang, apa kata puan saudari nasihat dulu kawan-kawan saudari tu dulu. Sebab susah nanti kawan-kawan saudari nak minta maaf dengan orang tua aku nanti. :)

Aku memang takkan bagi puan saudari dan kawan-kawan saudari dekat dengan rumah aku. Sebab aku dah benci sangat dengan puan saudari. Andai kata ada kemaafan oleh orang tua aku, tapi susah untuk aku lupakan apa yang  puan saudari telah lakukan sebab fitnah dan umpatan lemparkan kepada orang tuaku terlalu KURANG AJAR dan tidak bertamadun. Yang bestnya, puan saudari adalah seorang guru.

Puan saudari, aku tak minta banyak. Aku minta puan saudari padam semua umpatan dan fitnah yang puan saudari dok kecoh satu dunia dalam blog dan FB puan saudari.

Puan saudari bernasib baik, sebab aku tak langsung memberitahu identiti puan saudari sebaliknya puan saudari terang-terangan menghebohkan satu dunia siapa yang puan saudari maksudkan.

Puan saudari, siapa yang mulut murai sekrang ni? sebab tu aku kata puan saudari ni mulut longkang/tempayan. Punya hati yang sangat busuk dan hitam.

Mungkin atas sebab itu puan saudari lupa segala jasa/budi/pengorbanan yang telah kedua orang tua aku buat untuk saudari. Tiada satu ungka\pan TERIMA KASIH langsung dari mulut puan saudari. Tiada langsung.

Sewaktu puan bercerita kepada kawan-kawan saudari, ada puan saudari ceritakan segala pengorbanan
orang tua aku tak? ada tak puan saudari? Takde kan. Sebab tu kawan-kawan puan saudari yang sangat-sangat kesian tu aku rasa tak patut memberikan pendapat jika tidak tahu apa yang berlaku sebenarnya. Baik puan saudari berterus terang dengan kawan-kawan saudari.

Orang tua aku tak ungkit langsung.AKU yang ungkit. Sebab aku yang nampak semua yang emak dan bapa aku dah buat pada saudari. Tapi puan saudari tak sedar dan tak hargai langsung sebab hati puan saudari yang hitam tu telah tertutup rapat dengan segala kebaikan orang lain. Kesian kan?

Takpelah. Ini entry aku yang terakhir ditujukan kepada puan saudari yang kini bertugas sebagai seorang guru di mana ye.. MANTIN ke NILAI? aku pun malas nak ambil tau. Cuma aku kesian dengan kawan-kawan puan saudari. Macam mana mereka nak minta maaf dengan mak bapa aku bila mereka tahu hal yang sebenar? Aku cakap awal-awal, aku tak bagi puan saudari dan kawan-kawan puan saudari jejak lagi ke kawasan rumah aku sebab aku akan terbayang kesedihan dan kesayuan muka emakku bila puan saudari terus-menerus mengumpat dan memfitnah emak dan bapaku.

Aku harap puan saudari sudah-sudahlah mengganggu kami sekeluarga. Jangan sampai balasan dari ALLAH datang. Sebelum saudari menyuruh orang lain solat taubat nasuhah apa kata saudari dulu yang buat dan menggantikan semua solat-solat yang puan saudari telah tinggalkan (kalau adalah kan....)

Aku sangat-sangat kesian dengan puan saudari.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


Tranungkite Online v11 - Ceramah Md Sabu 18 Jun 2011 <b>di Rembau</b> <b>...</b>

Posted: 09 Jun 2011 04:11 PM PDT

Oleh: amkns

"Adalah dimaklumkan ceramah Tn Hj Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS yang dijadualkan pada 18 Jun 2011 di Kg Astana Raja, Rembau ditunda selepas Perarakan BERSIH (BERSIH RALLY). Maklumat terkini ceramah di Rembau akan dikemaskini di blog PAS Rembau di http://rembau-hari-ini.blogspot.com

Maklumat lanjut mengenai PERARAKAN BERSIH atau BERSIH RALLY yang dijadualkan pada Sabtu 9 Julai 2011 di laman web BERSIH di http://bersih.org  

Maklumat PELANCARAN PERHIMPUNAN BERSIH 2.0 adalah seperti berikut : 

Tarikh :19 Jun 2011 (Ahad)

Masa :8.30 p.m. – 10.30 p.m

Tempat : Dewan utama, Dewan Perhimpunan Cina KL & Selangor, 1 Jalan Maharajalela Kampung Attap, 50150 Kuala Lumpur 

Perhimpunan BERSIH 2.0 adalah satu inisiatif yang dipimpin oleh masyarakat madani dengan niat untuk menjemput semua rakyat dan parti-parti politik untuk bergabung kuasa untuk mempromosikan dan menegakkan demokrasi di negara ini. 

T-shirt rasmi Perhimpunan BERSIH 2.0 akan dijual di acara ini. 

JAWATANKUASA PEMANDU BERSIH ialah :

Dato' Ambiga Sreenevasan (Chairperson), Andrew Khoo, Arumugam K., Dr Farouk Musa, Haris Ibrahim, Liau Kok Fah, Maria Chin Abdullah, Richard Y W Yeoh, Dr Toh Kin Woon, Dr Wong Chin Huat, Datuk Yeo Yang Poh, Zaid Kamaruddin, Dr Subramaniam Pillay and Arul Prakkash.

"Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di linggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di linggi - Google Blog Search


Nagari Nan Tuo: Kepenatan 2...................

Posted: 08 Jul 2011 03:22 AM PDT

Isnin, 27 Jun, jam 9 pagi, saya bersama rakan-rakan dari Muzium Adat meneruskan penyelidikan kami mengenai masyarakat Bugis di Linggi di mana kami berkumpul di Muzium Negeri. Kebiasaannya kami akan membuat panggilan telefon atau temu janji sebelum berjumpa responden namun pada hari tersebut kami tidak membuat sebarang temu janji. Ini adalah kerana kesuntukan waktu untuk membuat temu janji. 

Lokasi pertama yang kami tujui ialah rumah bekas Dato' Syahnbandar Sungai Ujong, Dato' Shaari bin Hassan di Kampung Belangkan. Malangnya beliau telah keluar kerana ada urusan kerja di mana kami terlewat lima minit. Seterusnya, kami meneruskan perjalanan menuju ke rumah emak saudara saya bagi mendapatkan maklumat mengenai Linggi. Kami mendapatkan senarai individu yang boleh ditemubual. Saya sempat mengambil gambar peralatan yang sering digunakan oleh masyarakat Linggi iaitu 'capah'. Capah digunakan di dalam penyediaan pulut kuning, memerah santan dan lain-lain. Ia mempunyai tiga saiz yang berbeza iaitu besar, sederhana dan kecil.

Capah bersaiz kecil

Kami meneruskan perjalanan ke rumah Imam Masjid Linggi. Kami diberitahu bahawa imam tiada di rumah kerana ke pasar. Kami mengambil keputusan ke rumah Imam Masjid Kampung Permatang Pasir dan Imam Masjid Kampung Pengkalan Dian...........Nama sebenarnya kampung ini ialah Pengkalan Dian bukan Pengkalan Durian. Dian membawa maksud pelita, lilin atau lampu. Saya kurang faham kenapa ia menjadi Pengkalan Durian. Mungkin pihak yang berkenaan beranggapan dian bermaksud durian. Memang panggilan durian bagi penduduk Negeri Sembilan ialah dian tetapi bagi kampung ini adalah kurang tepat........kampung ini merupakan pengkalan yang penuh dengan cahaya pelita dan jamung pada waktu malam ketika Linggi menjadi pelabuhan pada zaman kegemilangannya.

Malangnya, kedua-dua imam tidak ada di rumah kerana ada urusan kerja di Port Dickson. Seterusnya, kami menuju pula ke rumah Ketua Kampung Linggi di Rumah Rakyat Linggi. Kami dapati beliau juga tiada di rumah. Selepas berbincang, kami mengambil keputusan untuk ke rumah Imam Masjid Kampung Linggi semula dengan harapan beliau telah balik dari pasar. Alhamdulillah, beliau ada di rumah dan kedatangan kami memang dinantikan. 

Banyak maklumat yang kami perolehi di dalam temu bual dengan imam. Sejarah Linggi, kedudukan Linggi di Negeri Sembilan, adat dan budaya Linggi dan lain-lain. Imam Mustapa merupakan bekas British Army di mana beliau begitu bersemangat menceritakan peperangan ketika Tanah Melayu dijajah oleh Jepun dan juga keadaan zaman darurat. Beliau memaklumkan bahawa salah seorang pegawai tentera Melayu yang dibunuh oleh Jepun kerana mempertahankan prinsip ialah Kapten Yazid Ahmad. Kapten Yazid Ahmad merupakan anak kelahiran Linggi. Mereka diberi pilihan sama ada menyertai pasukan tentera Jepun atau menanggalkan pakaian tentera dan pangkat dan pulang ke kampung. Kesemuanya menolak kedua-dua pilihan yang diberikan oleh Jepun maka mereka telah dibunuh. Rupa-rupanya ramai pemuda Linggi yang menjadi askar ketika zaman penjajahan Jepun dan zaman darurat di mana ada yang terkorban dan ada yang terselamat.

Mungkin ada yang bertanya apa kaitan cerita tersebut dengan adat dan budaya masyarakat Linggi. Memang ada perkatiannya dari segi kehidupan dan latar belakang asal usul orang Linggi itu sendiri. Insya Allah, ia akan dikupas di dalam penyelidikan kami mengenai 'Adat dan Budaya Masyarakat Bugis Linggi di Negeri Sembilan'. Apa perkaitannya dengan Rembau, Naning dan Sungai Ujong, bagaimana corak pemerintahannya di dalam institusi Adat perpatih dan juga adat yang diamalkan oleh masyarakat Linggi.

Temubual

Bentuk rumah di Linggi

 Bentuk rumah di Linggi

__________________________________

P/S : 

haghi ni tak do komen.... sobab ponek....ni duk lam utan..ado kojo skit...nasib baik line internet ando.....bulih juo ngomeh an blog nie....

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di lukut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lukut - Google Blog Search


AKU SUKA MEMANCING: TIP ARUS DAN UMPAN <b>DI</b> KELONG POZI <b>LUKUT</b>

Posted: 13 Jun 2011 08:07 AM PDT

Saya sememangnya suka memancing, tak kiralah di mana atau lokasi asalkan memancing dan dapat ikan. sewaktu mula memancing saya memancing dalam parit sahaja atau sawah padi. Pada masa tu, joran yang digunakan hanya batang bertam yang dibuat oleh mak saya yang juga kaki pancing dalam sawah. Ikan yang dipancing pon pada masa tu seperti puyu,keli,haruan,lundu dan ikan2 kecil yang lain.

Kalau hujan turun lebat, mak dan ayah saya tak dapat menoreh, jadi saya akan ajak ayah saya pergi cari umpan. Umpan yang popular pada masa tu pulak bukan senang nak dapat. Nak dapatkan umpan tu, ayah terpaksa korek busut dan bertarung dengan kongkiak(anai2 besar dan hitam). Apabila dikorek, maka dapatlah umpan tu.. kelkatu putih (muda) atau hitam(dewasa) yang lembut. Kalau kena gigit ngan kongkiak tu..ish..ish.. jangan cakap la.. sakit ooooo. kekadang sampai berdarah2 kaki saya. tapi nak buat cam na.. untuk mendapatkan umpan tu terpaksalah aku membuat pengorbanan. umpan kelkatu besar ni best, ikan keli dan puyu suka sangat umpan ni berbanding cacing. Bau kelkatu yang dikorek tu sudah cukup membuatkan ikan2 tak senang duduk.. terus ngap je kalau dijumpai ikan.

Walau bagaimana pun, saya tak dapat menandingi mak saya yang memang terrer memancing.. kalau saya dapat sekor, mak saya dah dapat lima ekor. Apa ilmu yang dia pakai pun aku tak tau, tapi kalau mak saya mancing memang tekun dan berusaha bersungguh untuk menaikan ikan.Iikan2 yang dapat tu selalunya mak saya masak asam pedas cair ngan batang keladi.. perghh.. masih menjadi kegemaran saya sampai sekarang.

Selepas masuk sekolah menengah, aku dah jarang mancing dek kekangan masa. Cuma sekali sekala aku layan gak la. Apabila saya masuk kolej, saya start balik mancing. Saya beli rod dan kekili. pada masa tu, Orang kampung saya yang paling muda minat mancing, selalu gak kena kutuk ngan kawan2 kerana tinggalkan aktiviti kampung kerana pergi memancing. Pada masa tu, saya redah je mancing kat sungai. kadang2 sampai pagi duduk tepi sungai tanpa memikirkan rasa takut dan juga bahaya. nasib baik lah saya tak dibelit sawa atau dibaham buaya. masih muda katakan, tapi sekarang ni saya lebih hati2 walaupun masih lagi berani pergi mancing sorang2. Bukan apa, fikirkan isteri2 dan anak2. Kalau apa yang terjadi pada saya, pasti menyusahkan mereka jugak. betulkan?

Setelah sekian lama memancing tanpa guru yang bertauliah ,saya ditugaskan bekerja di tapah,cenderiang. pergh.. dihantar bertugas kat lubuk ikan air tawar. Memang syok duduk kat sini. tiap2 petang saya pergi memancing. Dari sini lah saya cuba belajar memancing yang lebih efisien. belajar pulak dengan apek2 yang agak kreatif memancing ikan air tawar seperti tilapia, tongsan sisik halus,lampam, haruan dan tongsan sisik kasar,. saya akui, dia kat tapah ni memang kreatif memancing dengan pelbagai cara dan umpan. Saya pernah tengok apek2 ni memancing tongsan sisik kasar guna umpan pau cina sembahyang tu. taruk satu biji terus.Kat tapah jugak saya pandai pancing sembat guna mata tiga, sembat dekat pulak tu dan duduk ramai2 dekat2 je. kalau sesapa yang mula belajar memancing sembat jangan cuba masuk group ni, guarenti ada yang buta kena mata pancing. Bayangkan la, mata pancing yang naik dari air akan dipukul dengan rod lalu jatuh semula ke dalam air.perghhh.. ngeri bro.

Akhirnya saya juga berjaya mengusai teknik ni dan joint dengan group apek2. Pada masa tu pon saya sorang je melayu yang mancing cara tu. ikaan tilapia merah dan hitam yang bawah 600 gram lebih kurang lepas balik kerana masih kecil. pergh.. banyak sungguh ikan2 tilapia kat sini. Kalau tongsan sisik halus jangan cerita la.. panjang2 sedepa. selalu meletup tali pancing kalu kena sembat dek mata tiga.

Selepas tu,saya berhijrah ke Petaling jaya. Kat Petaling Jaya ni saya mula kenal mancing kat kolam bayar, tepi pantai atau sungai air masin. Semenjak itu, aktiviti memancing saya lebih menjadi ke pro sikit. mula kenal dengan rod dan reel yang lebih canggih. saya mula memancing laut dalam, kelong, tasik buatan, sungai air masin dan tepi pantai. Seluruh malaya saya jelajah untuk memancing serta menimba pengetahuandan pengalaman sehingga saya mendapat ramai kawan memancing dan mempunyai group sendiri memancing di laut dalam.

Walau bagaimana pun, saya lebih suka memancing di kelong kerana lebih rilex, senang pergi dan balik, tak meletihkan , dekat serta kurang belanja. kalau tak ada aktiviti memancing di tempat yang jauh, saya pasti pergi ke kelong tak kira air cantik atau tidak. Akhirnya setelah mengeledah 3 buah kelong, saya menjumpai beberapa lubang atau lubuk yang menarik. Di tambah dengan sedikit pengetahuan dan pengalaman, saya agak selalu berjaya mendaratkan ikan yang agak memuaskan.

sesungguhnya aktiviti memancing ni akan menjadi lebih menarik dan seronok kalau kita tahu cara dan teknik yang betul. apa2 pun sesungguhnya ilmu dan rezeki itu hak milik Allah, kita hanya merancang dan berusaha, jadi kalau pergi memancing tapi hampeh je.. jangan marah dan putus asa. cuba lagi dan lagi dan lagi dan lagi...........

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di kuala pilah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di kuala pilah - Google Blog Search


REVOLUSI HABIB: sibuk <b>di Kuala Pilah</b>. Mahasiswa ideologi sosialis.

Posted: 10 Jun 2011 06:53 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]bersempena dengan program roadshow "udah le BN" yang dianjurkan oleh PSM dan PR di seluruh Malaysia, tak tersangka aku dapat bekerja di kawasan Kuala Pilah. Setelah Komrad Mani mengarahkan aku untuk berurusan dengan PR ...
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved