ads

Sabtu, 23 Mac 2013

05 di rasah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rasah - Google Blog Search


KELAS HANAN BAKERY <b>DI RASAH</b>, SEREMBAN - "Moh maSak <b>...</b>

Posted: 16 Dec 2012 11:33 PM PST

Assalamualaikum Bersyukur pada mu ya allah atas kekuatan dan semangat yg telah engkau berikan pada ku' dalam sarat2 mengandung 7bulan ni, semangat buat kelas dan order semakin membara2....seronok lepas pindah bakery baru di rasah ni, setiap mgg sibuk dengan aktiviti, jika tiada kelas, ada order, dan jika banyak order tak buat kelas..baby dlam kandungan semakin aktif dan perut semakin memboyot kehadapan...Insyallah March 2013 ..lahir la seorg putera Abdullah sani.... yg tak sabar-sabar menghitung hari adalah kakak-kakaknye.... husna, huda dan hanan' tiap2 hari melayan tendangan di perut ibu'..kekadang ada je soalan yg kelakar di tanyekan'...Ibu' baby bangun ke tdo?....hari ni dia dah tendang ke belum.... Jarak umur baby dengan hanan ...7tahun'....mungkin bila dah lama tak ada adik yg kecil...masing2 rasa seronok dan semuanya baik hati membantu ibu di dapur' alhamdulilah' Lambat saya update blog bulan dec ni, sbb sibuk dengan kelas dan order' tp hari ni ada kelapangan di bakery' sy nk upload beberapa gambar kelas dan tempahan beberapa gambar tak dapat di upload....sbb blurrrr..nnti sy cuba lagi

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 11:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Nov 2012 11:20 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

cerita maya persada: Pemilihan Perajurit Akhir <b>Di</b> Kem <b>Rasah</b>

Posted: 22 Nov 2012 12:50 AM PST

Letihnya tak hilang lagi sehingga hari nie....
Pagi-pagi dah bangun lepas subuh nak bertolak dari Melaka ke Kem Rasah di Seremban...(tak tahu lokasi kat ner)
Kali ini training di Kem Rasah untuk pemilihan terakhir 2012. Anak aku yang bujang nie memang dah minat dia ke arah tu...(semoga perginya tak kembali lagi macam dulu..)
Tepat jam 7.30 p.m aku telah sampai di hadapan Kem Rasah (Markas 1 Briged) rupa-rupanya kem nie dekat sangat dengan Hospital Tuanku Jaafar Seremban, ramai gak yang dah tiba di sana, cari parking and then masuk ke dalam kem (parent dibenarkan masuk, kalau di PUSASDA parent tak dibenarkan masuk) Ramai gak bebudak lelaki yang terpilih ke pemilihan kali ini...
Jam 8.00 a.m ada lak kapten askar nie cakap pada parent @ waris supaya tak perlu tunggu, kalau nak tunggu gak duduk ler di surau di dalam kem dan rehat di sana. Tetapi aku tak, lepas tu aku terus g ke bandar Seremban (siap tanya MP kat mana nak pergi ke sana, maklum ler aku dah lama tak gi..)
(Apa aku buat di Seremban nanti aku citer kemudian..ok...)
Training satu hari di sini termasuklah cek satu badan di RSAT (jangan tanya aku apa tu RSAT aku pun tak tahu), latihan matematik, latihan fizikal berlari 2 round dengan masa yang ditetapkan. Ada gak yang gagal bila diperiksa kesihatan gigi berlubang banyak kalau tak silap tak boleh lebih dari 2 lubang, gagal tapak kaki flat (macam itik lol), ada buasir (nie yang seram bila kapten perempuan periksa satu badan tanpa pakaian tau...he he he), latihan fizikal larian tak capai target dan banyak ler .....akan di reject kalau tak capai peraturannya...
Tu dia anak aku yang pakai beg sandang hijau askar...
Anak aku habis training sampai petang, 6.30 pm baru tamat. Makan dan minum disediakan dan berjemaah bersama abang-abang askar lagi. Bila lulus, surat pemilihan dan penyerapan kemasukan tentera darat akan dapat pada pertengahan Disember nanti dan terus berdaftar dengan tentera darat pada awal januari 2013 di PUSASDA.
Panjang citer lak kali nie...banyak lagi nak citer tapi dah penat jejari nie nak menaip lagi dan lagi......

Bilik Untuk Disewa – Dekat Hospital Tunku Jaafar ,Jalan <b>Rasah</b> <b>...</b>

Posted: 15 Mar 2013 05:22 PM PDT

Maklumat Rumah sewa/ Rumah untuk disewa:

Rooms for rent near hospital tunku jaafar and imu, by walking distance can reach,very near to hospital.
-new fully room funish
-one person rm200 per month(included bills)
-two person rm350 per month(included bills)
-washing machine and refrigerator
-March onwards,to move in = 1month rental+1month deposit
-prefer who are working in hospital.

By rumahsewa.com

Bilik Untuk Disewa – Dekat Hospital Tunku Jaafar ,Jalan <b>Rasah</b> <b>...</b>

Posted: 15 Mar 2013 05:22 PM PDT

Maklumat Rumah sewa/ Rumah untuk disewa:

Rooms for rent near hospital tunku jaafar and imu, by walking distance can reach,very near to hospital.
-new fully room funish
-one person rm200 per month(included bills)
-two person rm350 per month(included bills)
-washing machine and refrigerator
-March onwards,to move in = 1month rental+1month deposit
-prefer who are working in hospital.

By rumahsewa.com

05 di senawang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di senawang - Google Blog Search


SK KAMPONG DACHING LENGGENG: Tewas <b>di</b> SK <b>Sikamat</b>

Posted: 23 Feb 2013 10:52 AM PST

Sikamat, 21 Feb : Pasukan 'Daching 9 Fc' yang di dalam persiapan untuk mewakili SK Kg Daching ke MSSD Seremban 1 telah mengadakan perlawana persahabatan menenang SK Sikamat yang juga juga bertahan 5 kali berturut2 MSSD Seremban 1 di Padang SK Sikamat. Perlawanan yang berlangsung di dalam hujan renyai itu mengikut format 15 minit setiap set dan sebanyak 3 set telah dijalankan. SKKD bermula dengan agar tersusun dengan melancarkan beberapa serangan awal, namun kekebalan pertahanan SKS jelas ketara. Melalui serangan pertama mereka ke kubu SKKD, SKS berjaya mendapat gol pertama di atas kecuaian Akmal selaku penjaga gawang SKKD. Tersentak dengan gol itu barisan serengan SKKD cuba bangkit namun sekali lagi benteng pertahanan hampa apabila SKS mendapat gol kedua yang jelas offside namun tidak disedari pengadil. Memulakan separuh masa kedua SKKD hampir berjaya menjaringkan gol pertama namun sekali lagi nasib tidak menyebelahi barisan serangan SKKD untuk merapatkan jurang. Tanpa ada jaringan pada separuh masa ke 2. Pada separuh masa ke tiga SKKD jelas mendominasi saingan, namun kekentalan pasukan SKS memusnahkan impian.SKKD 0 - 3 SKS. Jurulatih SKKD, En Firdaus, menyatakan beliau agak berpuas hati dengan prestasi pemain. Walau pun tewas pemain telah menunjukkan mereka mampu bersaing dengan mana-mana pasukan pilihan. Melaporkan : Mohd Riduan bin Md Yusof

05 di seremban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di seremban - Google Blog Search


TERKINI !HANYA 700 RAI ANWAR <b>DI SEREMBAN</b>! 80 DI PD <b>...</b>

Posted: 28 Feb 2013 07:11 AM PST

28/02/2013 Negeri Sembilan, maklumat dari MHS di tempat ceramah PR di Seremban. Hanya lebih kurang 700 sahaja mereka yang hadir meraikan anwar di Seremban !
(Alhamdulillah). Perjumpaan tertutup Pak Nuar dengan bekas tentera yang dirancang dan disasarkan seramai 300 orang hanya berjumlah 80 orang sahaja ! Itupun termasuk pimpinan MPN PKR Negeri Sembilan!!! 
Pak Bekas Jeneral 2 ekor terkulat2 tengok depa tak dapat tarik sorang pun anggota tentera yang sedang di dalam perkhidmatan!! kamon la, korang tu bekas jeneral jer. Jeneral sekarang semua bersama Najib! Allahuakbar!! 
Cayalah nuar, sure menang punyalah! menang sorak yo! hahaha

05 di tampin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di tampin - Google Blog Search


Gangguan air <b>di Tampin</b>, Rembau 22 dan 23 Januari | Anak-Anak <b>...</b>

Posted: 19 Jan 2013 03:03 AM PST

[unable to retrieve full-text content]SEREMBAN - Beberapa kawasan di daerah Tampin dan Rembau akan mengalami gangguan sementara bekalan air pada 22 dan 23 Januari ini. Ketua Bahagian Perkhidmatan Korporat Syarikat Air Negeri Sembilan Sdn Bhd (SAINS) Azlan ...

05 di teluk kemang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Nelayan <b>Teluk Kemang di</b> serang todak | Bicara Santai

Posted: 23 Feb 2013 04:02 PM PST

Masih ingatkah kita kepada kisah Hang Nadim dan Temasik diserang todak? Nampaknya ikan todak ini masih berdendam hingga kini. Dulu mereka menyerang Singapura tapi tertewas kerana kebijaksanaan Hang Nadim yang ketika itu masih seorang budak.

Terbaru, ikan todak dilaporkan telah menyerang seorang nelayan di Teluk Kemang, sebuah pantai yang popular di Port Dickson.


Replika Ikan Todak

Menurut mangsa "Tiba-tiba saya nampak kelibat ikan todak 'terbang' dan terus menusuk perut sebelah kiri dan hampir mengenai pusat. Saya rasa macam kena tumbuk dan terkejut dengan kejadian yang berlaku begitu pantas.

"Ikan todak lebih satu meter itu kemudian melompat ke laut. Saya ketika itu memakai dua lapis baju belum berasa sakit, sebelum darah mengalir membasahi baju dipakai" tambahnya lagi.

"Mungkin ikan todak ini dendam dengan saya kerana bapa tiri saya pun orang panggil 'Hashim Todak' kerana zaman mudanya suka memburu ikan todak untuk dimakan setiap kali turun ke laut," kata nelayan Telok Kemang, Abu Bakar Bachik, 57, yang cedera ditusuk ikan todak di bahagian perut ketika menjaring ikan berhampiran sebuah resort di Batu 7 di sini, awal pagi Isnin lalu. (HMetro.com)


Inilah kesan ditusuk todak pada perut Abu Bakar Bachik

Begitulah nasih seorang nelayan, demi mencari rezeki yang halal, mereka sanggup mengharungi badai dilautan termasuk risiko diserang todak dan lanun.

Kerana usaha mereka kita di daratan dapat makan ikan. Jadi janganlah berkira sangat bila nak beli ikan dari mereka ye. Yang jadi masalah ialah sikap orang tengah yang menyebabkan harga ikan melambung tinggi…kesian pak nelayan. Kepada pihak berwajib, keluarkanlah idea yang inovatif bagi menyelesaikan masalah ini dan pada masa sama nasib nelayan menjadi lebih terbela.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Category: Informasi

05 di paroi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di paroi - Google Blog Search


JARINGAN sulung Nor Fazly selamatkan ATM <b>di Paroi</b> | Pasukan <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2013 10:48 PM PST

JARINGAN minit terakhir Nor Fazly Alias menyelamatkan satu mata buat Angkatan Tentera Malaysia yang bangkit daripada ketinggalan satu gol untuk mengikat Negeri Sembilan 1-1 di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi malam tadi.

Nor Fazly yang tampil dalam kesebelasan utama berikutan ketiadaan bek kiri, Fitri Omar yang masih belum pulih daripada masalah ligamen kanan koyak, menanduk gol pertamanya musim ini menerusi sepakan percuma Irwan Fadzli Idrus ketika tuan rumah , Negeri Sembilan mengancam untuk meraih kemenangan pertama mereka musim ini.

ATM yang diletakkan sebagai pelawat pada perlawanan yang dilangsungkan di gelanggang yang dikongsi bersama, seharusnya mencuri kesemua tiga mata namun pengadil, Samsudin Ibrahim membatalkan jaringan Marlon Alex James kerana 'handball'.

Memburu kemenangan yang akan melonjakkan mereka ke persada liga, ATM beraksi hambar selepas berehat hampir sebulan apabila gagal menjelmakan sebarang percubaan bermakna pada babak pertama.

Tidak hairan, Negeri Sembilan yang mahu mengikut jejak langkah Terengganu yang meraih kejayaan sulung ke atas Perak kelmarin, tampil dengan permainan lebih agresif dan hasilnya mendahului menerusi penyudah cantik Mohd Firdaus Azizul pada minit ke-34.

Kemasukan Mohd Fainizam Nordin mengambil alih slot Sarjan Venice Elphi Danny Kaya di sayap kiri dan Amiridzwan Taj Tajuddin menggantikan Rezal Zambery Yahya membolehkan Shukor Adan mengambil alih peranan sebagai jeneral di bahagian tengah.

Dan hasilnya, ATM mencipta lebih banyak peluang di babak kedua dengan tandukan Marlon ditepis ke palang oleh penjaga gol, Hamsani Ahmad dengan susulan A Varathan yang masuk menggantikan Fainizam selang beberapa minit, turut dinafikan Hamsani pada minit ke-75.

Pengendali, B Sathianathan jelas berang dengan persembahan lesu anak buahnya ketika hadir pada sesi sidang akhbar sejurus perlawanan berakhir

"Kami tidak bermain dengan baik. Pada separuh masa pertama, pemain beraksi kelam kabut. Pada babak kedua kami  beraksi dengan lebih baik.

"Pujian seharusnya diberikan kepada NS, mereka menjadikan keadaan sukar buat kami.  Mereka menjejaskan rentak permainan kami apabila kerap merebahkan badan ketika berlaku kekasaran.

"Mereka seharusnya memberhentikan tindakan sedemikian," katanya.

Sathia juga enggan menyalahkan pengadil, Samsudin dan penjaga garisan, M Sivanesan atas kegagalan ATM mengutip mata penuh dengan menyifatkannya sebagai lumrah permainan bola sepak.

"Saya bertanyakan kepada pegawai perlawanan, kali pertama dia berkata dia membatalkan gol itu kerana 'handball' lepas tu dia berkata jaringan itu dibatalkan kerana ofsaid.

Penjaring ATM dalam Liga Super

Marlon Alex James – 5

Shukor Adan – 2

Rezal Zambery Yahya – 1

Amiridzwan Taj – 1

Irwan Fadzli Idrus – 1

Nor Fazly Alias – 1

br1m + winnable candidate umno <b>di</b> dun <b>paroi</b>, sikamat

Posted: 06 Feb 2013 08:47 PM PST

Salam Maulidur Rasul kepada semua kaum muslimin dan muslimat. Alhamdulillah JS telah berpeluang bersama-sama dengan masyarakat Islam di Negeri Sembilan berhimpun di Majlis Sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini di Padang MPS Seremban. Amat bermakna sekali kepada JS hadir bersama tanpa diarah oleh mana-mana badan politik dan Ngo's menyertai perarakan pada hari tersebut. Ucapan daripada YAB Dato' Seri Utama Hj. Mohamad bin Hj. Hasan bertepatan dengan tema yang dijadikan sebagai pegangan umat Islam di Negara ini.
Bermula 1 Februari 2013 kerajaan Negeri Sembilan telah mula mengagihkan bantuan BR1M kepada semua penerima fasa pertama. Difahamkan lebih daripada 60 ribu penerima pertama  di Daerah Seremban  sahaja telah mula menerima bantuan tersebut.
Keceriaan di wajah penerima bantuan RM500 itu jelas sekali apabila JS hadir sendiri meninjau bersama rakan-rakan di majlis penyampaian yang dibuat di DUN Senawang, Ampangan dan Sikamat. Walaupun JS bukan diantara penerima bantuan tersebut namum kesyukuran turut JS lafazkan dihati kerana kesudian YAB Perdana Menteri menyediakan lebih daripada 3 billion ringgit untuk disampaikan kepada penerima yang layak samada mereka yang telah menerimanya pada tahun lalu atau  penerima yang baru.
Penerima-penerima bantuan BR1M 2.0 di kawasan yang tidak mempunyai ADUN daripada BN telah menerima baucer  daripada pengerusi-pengerusi BN parlimen tersebut.  Pada tahun lepas kerajaan telah menetapkan supaya YB Kawasan dan juga " ADUN bapa angkat" DUN terbabit mewakili pihak kerajaan tetapi atas dasar menjaga hati puak-puak tertentu maka kerajaan melonggarkannya kepada mereka yang berkenaan untuk menyampaikannya pada tahun ini. Kerajaan tidak mahu timbulnya masalah dalaman seperti pada tahun 2012 ada di kalangan mereka memaki hamun Pegawai Daerah kerana tidak dijemput ke majlis penyampaian serta tidak diberi peluang untuk menyampaikannya. Maklumlah di kalangan mereka ini ingin menonjolkan diri calon dalam PRU ke 13 nanti. Bagi kerajaan tiada masalah asalkan jangan dalam ucapan boleh merosakkan harapan penerima tersebut dengan unsur-unsur yang sentiment-sentiment yang menghancurkan perpaduan kaum di negeri ini.
Biarlah mereka yang menyampaikan itu menjadi hero film tamil asalkan mereka puas. Rakyat sendiri pun boleh menilai mereka ini kerana semasa mereka menjadi ADUN dulu tidak pernah turun padang berjumpa rakyat. Ada di kalangan mereka sibuk dengan main golf, mengumpul harta dan memperkukuhkan politik mereka. Baru sekarang terhegeh-hegeh turun untuk berjumpa rakyat. Jika tiada program BR1M belum tentu untuk mereka hadir dalam majlis rakyat.  
Maka ternampaklah oleh JS beberapa ramai yang mengidamkan menjadi calon PRU 13 di DUN Paroi, Sikamat , Ampangan dan Lenggeng bersungguh-sungguh bersalaman dengan masyarakat yang hadir. Tersenyum seolah-olah terpaksa (bukan ikhlas). Tertonggeng-tonggeng bersalam dengan orang kelainan upaya dan warga emas. JS pun senyum menonton telah bekas-bekas ADUN ini dan calon-calon tepi longkang yang beria-ia menonjolkan diri.
Menyentuh soal calon , ada rakan berbisik semasa di Senawang beberapa nama di kemukakan oleh pihak tertentu termasuk senarai daripada YAB Menteri Besar sebagai Ketua UMNO Bahagian Rembau untuk DUN Paroi. Memang mereka layak dari segi jawatan politik UMNO. Tetapi bolehkah mereka menang di Paroi. Seperti yang pernah JS sebutkan diartikel terdahulu, andainya sekadar SPM janganlah diketengahkan di DUN Paroi yang diketahui ramai lebih daripada 50 peratus adalah pengundi muda dan wanita. Maka siapa yang boleh menumbangkan PAS? JS mendapatkan reaksi daripada kalangan golongan muda , pemimpin KRT dan UMNO sendiri, sekiranya di letakkan Timbalan Mufti Negeri Sembilan iaitu Ustaz Norazamir, kemenangan kepada BN adalah dalam genggaman. Beliau terkenal di kalangan masyarakat Negeri Sembilan. Kerap turun menyampaikan ceramah di masjid dan surau serata Negeri Sembilan. YB Taufik akan tersungkur sebelum berjuang dan mungkin akan mencari kawasan lain untuk menang. Tetapi di Negeri Sembilan PAS akan terkubur.
Bagaimana pula di Ampangan??????? Terlalu ramai yang berminat. Semasa penyampaian BR1M di Dusun Nyior baru-baru ini, Dato Zakaria Nordin tersenyum-senyum sumbing kepada masyarakat penerima BR1M. Dulu dia digugurkan kerana menjadi gunting dalam lipatan kepimpinan Tok Mat. Apa saja yang dibincangkan dalam mesyuarat EXCO akan disampaikan kepada Ketua UMNO Bahagian Seremban supaya MB dibelasah dalam majlis-majlis politik Seremban. Sekarang menjadi kuda tunggangan UMNO Bahagian Seremban untuk mendapat tempat pula.
Calon lain yang dikategorikan winnable candidate di Ampangan yang diperbincangkan oleh golongan bwahan di sana ialah Tuan Hj Abu Ubaidah iaitu Nazir Masjid Dato Klana Sendeng. Ramai yang menyokong tetapi bagaimana dengan Wan Salwati Abdullah , Ketua Puteri UMNO Bahagian Seremban yang sendiri turun padang melakukan kerja-kerja politik dan amal????? Yang lain langsung tidak disebut-sebut oleh masyarakat setempat. Pemimpin UMNO di sana seperti Ishak Malek, Sarimah, Rafik dan lain-lain memang calon boleh kalah. Nak letakkan semula Dato Zakaria Nordin, ramai yang tidak berminat.
Di Sikamat , Dato' Ishak Ismail mengidamkan kawasan tersebut. Dengan keadaan dia sekarang dan kes hutang dengan Dato' Misran yang belum selesai dia bercita-cita lagi untuk menjadi YB dan jika dapat maka mudah untuk dia mengekalkan jawatan Ketua UMNO Bahagian Seremban dan membelasah MB. Pada hemat JS Dato Ishak tidak perlu lagi berada dalam persada politik Negeri Sembilan. Selaku bekas ADUN Lenggeng yang menang Ketua UMNO Bahagian dengan taktik kotor dia, sudah sampai masanya  untuk duduk di rumah melayan cucu. Cukuplah merosakkan politik Negeri Sembilan. Lebih baik beri ruang kepada MB melaksanakan tugas dia yang ternyata disenangi rakyat di Negeri Sembilan ini.
Selain daripada itu Shahrul Ehsan (Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seremban) Saudara Rosli (Setiausaha UMNO Bahagian), dan beberapa nama lain juga disebut-sebut. Pandangan JS semua di atas boleh dicalonkan untuk BN kalah di Sikamat jika tidak cari calon lain yang lebih berkarisma.
Bagaimana pula  di Lenggeng. Ini satu lagi kawasan idaman semua. PAS juga teruja nak menawan Lenggeng bersandarkan masalah ADUN Lenggeng iaitu Mustafa Salim yang ada kes di mahkamah. PAS meletakkan MK Ibrahim dan calon lama iaitu Zulkifly Omar juga sangat berminat untuk bertanding semula. Rakan-rakan mengatakan di Lenggeng banyak billboard dinaikkan berkaitan dengan janji-janji PAS. Tapi orang Lenggeng pun sudah meluat dengan pemimpin PAS. Ada calon baru dikemukan iaitu Cikgu Anuar Maarof. Ini calon sampah yang tiada kualiti. Umur pun sudah lanjut eloklah jaga bini dirumah.
Bagi UMNO mereka mengemukakan ramai calon di kalangan pemimpin UMNO setempat. Dulu dalam tahun 2004 pernah seorang calon muda dari UMNO di kemukakan untuk mengambil alih tempat Dato Ishak. Mereka memaklumkan nama calon tersebut iaitu Hj Zulkifli Abdullah. Tetapi Dato' Ishak telah mengadap Dato Seri Najib ketika itu Timbalan PM untuk menymbung nyawa dia di Lenggeng. Maka tersingkirlah Hj Zulkifly dari senarai calon. 2008 nama Mustafa Salim juga tidak disenaraikan oleh Ketua UMNO Bahagian Seremban sebagai calon. Tetapi orang Lenggeng mahukan anak jati Lenggeng sebagai calon dan beliau menang walaupun menghadapi sabotaj daripada UMO Bahagian Seremban.
Sekarang di Lenggeng menurut sumber yang dipercayai ramai yang berangan-angan untuk jawatan YB. Shukur Othman, Hismayati Hashim, Sidek Othman, Mazlan Maarof, Baharom Idris , Hjh Samsiah Samsudin dan termasuk juga Ghani Daud. Mereka ini adalah barisan kepimpinan UMNO Bahagian Seremban yang pada pandangan JS tiada value dalam kepimpinan. Bersandarkan kepada pandangan awam, ramai yang menyenangi YB Mustafa Salim sebagai ADUN Lenggeng. Mereka masih menerima kehadiran pemimpin yang menjadi mangsa politik ini dan tahu apa yang berlaku kepada beliau adalah angkara poltik UMNO Bahagian Seremban.
Walaubagaimana pun terdapat nama yang agak di luar kotak pemikiran ramai calon yang boleh menang di Lenggeng sekiranya bukan Mustafa Salim. Dari laoran JASA, MIO, SB dan agensi lain calon yang dikemukan bersesuaian di Lenggeng. Beliau ialah Saudara Shamsul Amri Ismail yang merupa bekas juara debat UMNO. Orang muda yang mempunyai lulusan undang-undang dan bertugas di MPN ini boleh dikategori calon menang di DUN Lenggeng. Maka pada pandangan JS MB elok memikirkan golongan muda seumpama ini juga. Jangan terikut-ikut dengan UMNO Bahagian Seremban. Sekian.

alfatihah! helikopter terhempas sebabkan kematian <b>...</b> - My Home Soil

Posted: 20 Mar 2013 05:00 PM PDT


20 Mac 2013 , Gimik Pelancaran Padang Sintetik yang dianjurkan di Kompleks Belia Paroi dengan menggunakan Helikoper Kawalan Jauh berakhir dengan tragedi apabila helikopter yang dikawal menjunam dan terkena beberapa penonton yang sedang berada di situ. Ia mengakibatkan 2 orang tercedera dan seorang kanak-kanak dalam lingkungan 2-3 tahun meninggal dunia.
Dalam kejadian kira-kira jam 9.55 malam itu, budak berkenaan dikatakan sedang tidur.
Kemalangan dipercayai berpunca daripada helikopter kawalan jauh itu gagal dikawal selepas terlanggar benang yang ada di situ. Walaubagaimanapun siasatan sedang dijalankan dan YAB Menteri Besar yang dijemput hadir dalam majlis berkenaan merasa kesal perkara seumpama itu terjadi dan mengarahkan siasatan teknikal dijalankan agar perkara seumpama itu tidak berlaku lagi. YAB Menteri Besar Negeri Sembilan bergegas berlari mendapatkan budak itu sejurus selepas helikopter kawalan jauh itu terhempas. 
Beliau yang ditemui di Hospital Tuanku Jaafar juga menyatakan akan memberikan bantuan dan sumbangan yang sepatutnya kepada ahli keluarga mangsa. "Perkara ini amat mengejutkan dan ia satu kemalangan yang tidak disengajakan", ujar seorang saksi. Persembahan nyanyian dibatalkan serta merta selepas kejadian itu. 

Kemungkinan ada unsur sabotaj juga tidak dapat ditolak. Siasatan menyeluruh perlu dijalankan. Apa-apa pun rakyat yang menyaksikan perkara itu amat bersimpati dengan keluarga mangsa. Al Fatihah 3x.... 

05 di mantin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mantin - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di mantin</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Mar 2013 12:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Apartment untuk disewa <b>di Mantin</b> | Rumah Sewa

Posted: 19 Nov 2012 11:11 PM PST

Publish date: November 20, 2012 7:17 am
Contact Name: YAP TIN FOOK
Price: RM500
Region: Negeri Sembilan
Location: MANTIN
Phone: 0122372196
Tags:

Sri Cendana walk up apartment Bandar Universiti Teknologi Lagenda for Rent. Block 14. SC14-0101. GND Floor. 905sf. 3R3B. Unfurnished.
Grille, fans, & lights to the whole apartment.Gated and Guarded community. Currently vacant. Move-in condition, well-kept & cleanWalk distance to Academy Center Lagenda, Shop Lot, Restaurant, Mini Market and 7-11. 5 Mins drive to Mantin Town. 15 Mins to Lekas Expressway, Seremban, Semenyih and Bandar Baru Nilai. 20 Mins to Bangi, KLIA, Cyberjaya, Putrajaya and Kajang.Term 1 year. 2+1 rental deposit. RM200 utility deposit + RM200 tenancy agreement.Prefer China and Malaysian students or working expats. First Come First Serve.
Call MR YAP 012-2372196 arrange viewing.

Share: Twitter | Facebook | Email

Report bad use or Spam

Politik Melayu <b>Mantin</b>: Medan Niaga Melayu <b>Mantin</b>

Posted: 24 Jan 2013 05:45 AM PST

Sekarang dah nampak 3 kawasan Melayu berniaga di Mantin. Pertama di Kedai Mara tempat nasi lemak Haji Nor, kedua di jalan masuk Mantin Dalam dan ketiga dekat simpang ke Lenggeng.

Kawasan baru ini ada tempat cuci kereta. Ada tempat repair kereta. Baru-baru ini ada pula warung Coconut Shake. Dengar khabar pengusaha warung coconut shake ini Benggali dari Lenggeng. Dia belajar buat coconut shake dari Melaka. Harga segelas coconut shake RM 2.70 . Kita belum rasa lagi coconut shake dia. Ahad lepas kita minum coconut shake di Bandar Baru Serting. Harga dia baru RM 2.00.

Tanah ini dengar khabarnya disewa. Sama ada dari Telekom atau TNB kita tak ingat. Baguslah. Ada juga tempat kawasan orang Melayu berniaga. 

Baguslah. Kita harap peniaga Melayu lain dapat datang ke kawasan ini. Lebih  ramai lebih meriah. Kita di Mantin jadi minoriti.

Next: Pegawai SPRM ditangkap berkhalwat dengan wanita Indonesia

Posted: 04 Mar 2013 06:08 PM PST


PENSYARAH RASUAHSEREMBAN – Seorang pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan pasangannya seorang wanita warga Indonesia masing-masing didenda RM1,800 oleh Mahkamah Rendah Syariah di sini semalam selepas mengaku bersalah berkhalwat di sebuah rumah di di Mantin dekat sini Jumaat lalu.

Hakim Syarie, Hamizan Mohd. Nor menjatuhkan hukuman tersebut terhadap Miswandi Samin, 55, dan pasangannya, Dewi Maryanti, 23, selepas kedua-dua mereka mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan.

Terdahulu, Pendakwa Syarie, Wan Mohd. Helmi Masran yang mengendalikan kes berkenaan memohon kes tersebut dijalankan secara tertutup dengan alasan mendapat arahan daripada pihak atasan.

Bagaimanapun, Hamizan menolak permohonan pihak pendakwaan selepas Wan Mohd. Helmi gagal memberi alasan mengapa kes berkenaan perlu dijalankan secara tertutup.

Menurut kertas pertuduhan, Miswandi yang bertugas di Putrajaya dan Dewi yang bekerja di sebuah kilang di Nilai didakwa cuba melakukan persetubuhan haram dengan berkurung di sebuah rumah di Apartmen Sri Palma di Kolej Lagenda, Mantin dekat sini kira-kira pukul 5.15 petang pada 1 Mac lalu.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 61 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan iaitu berkurung sehingga mendatangkan syak bahawa mereka melakukan maksiat dengan pasangan yang bukan mahramnya.

Jika disabitkan dengan kesalahan tertuduh boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM3,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

Selepas mendengar rayuan kedua-dua belah pihak, Hamizan kemudiannya memerintahkan kedua-dua pasangan berkenaan masing-masing dikenakan denda RM1,800 atau satu bulan penjara sekiranya gagal menjelaskan denda.

Pasangan berkenaan menjelaskan denda tersebut.

Mengikut fakta kes, sepasukan Penguat Kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) menyerbu rumah berkenaan selepas menerima aduan awam kira-kira pukul 4.40 petang.

Ketika pemeriksaan penguat kuasa JHEAINS mendapati pintu apartmen berkenaan berkunci dan mereka terpaksa mengumpil pintu selepas penghuninya enggan memberikan kerjasama.

Dalam pemeriksaan itu, pihak JHEAINS menemui Miswandi yang memakai kemeja dan seluar panjang bersembunyi di dalam bilik air di sebuah bilik.

Dewi yang memakai baju-T dan seluar paras lutut ketika kejadian dijumpai bersembunyi di bawah katil di sebuah lagi bilik.

Pemeriksaan lanjut mendapati pasangan berkenaan tidak mempunyai sebarang hubungan yang sah dan bukannya suami isteri. – Kosmo


-DINE WITH LOVE-: Catering order: <b>Di Mantin</b>

Posted: 03 Jan 2013 06:06 PM PST

Order by: En Amir Afiq bin Abdullah
Thanks for order En Amir Afiq :)

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di mantin</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 11:31 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

-DINE WITH LOVE-: Catering order: <b>Di Mantin</b>

Posted: 03 Jan 2013 06:06 PM PST

Order by: En Amir Afiq bin Abdullah
Thanks for order En Amir Afiq :)

05 di jelebu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jelebu - Google Blog Search


Belia Bangkit: Aishah Menanti Rais <b>Di Jelebu</b>???

Posted: 14 Feb 2013 08:38 PM PST


Kuala Lumpur: Penyanyi Wan Aishah Wan Ariffin, 48, atau Aishah menyifatkan wujud spekulasi pihak tertentu mengatakan dirinya bakal diletakkan sebagai calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13)bagi Parlimen Jelebu, Negeri Sembilan hanyalah andaian semata-mata.
Aishah berkata demikian selepas sumber memaklumkan penyanyi itu adalah artis pertama negara yang bakal bergelar Yang Berhormat (YB) berikutan akan diletakkan sebagai calon bertanding dalam PRU akan datang.

Penyanyi terbabit yang juga ahli sebuah parti politik berkata, beliau menyedari perkara itu hangat diperkatakan tambahan pula tarikh menjelang pilihan raya semakin hampir.

"Setakat ini saya belum mendapat kepastian mengenai pencalonan itu dan beranggapan ia hanyalah khabar angin. Lebih baik tunggu Parlimen dibubarkan dulu, barulah boleh dapat kata putus," katanya.

Menurut Aishah, dia tidak pernah mengharapkan bergelar calon sebaliknya menyedari timbulnya 'cakap-cakap orang' mengenai penamaan itu.


"Sebelum ini ramai yang bercakap mengenai perkara ini, tetapi tak tahulah, tunggu dan lihat saja," katanya ketika dihubungi, semalam.

Ditanya sama ada akan bertanding sekiranya diberi peluang, Aishah berkata, dia perlu memikirkan sebaik-baiknya tambahan pula tanggungjawab untuk memimpin adalah sesuatu yang sukar.

"Kalau ada peluang, saya kena fikir tindakan selanjutnya, kena solat istiqarah dan kena tahu sama ada masyarakat akan menerima atau sebaliknya," katanya tidak mahu menganggap spekulasi itu sesuatu yang serius.

Sementara itu, Aishah yang dimasukkan ke Hospital Ampang Puteri sejak tiga hari lalu akibat demam panas turut meminta rakan artis yang `berhijrah' tidak menghentam individu lain sebaliknya istiqamah dalam menambah ilmu agama.
BB : BERJUANG UNTUK AGAMA BAIK, BERJUANG DENGAN MEMPERGUNAKAN AGAMA TAIK!!!

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


Apakah Nasha Layak Bertanding <b>Di Rembau</b>? — Suara Pakatan <b>...</b>

Posted: 03 Feb 2013 10:57 PM PST

REMBAU: Selepas bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa digugurkan daripada Majlis Syura dan pengumuman Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa Nasharuddin juga digugurkan sebagai calon parlimen Bachok dalam Plihan Raya Umum ke-13 (PRU-13); timbul pula desas desus apakah beliau layak diturunkan di kerusi parlimen Rembau, Negeri Sembilan.

Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa Nasharuddin sebenarnya merupakan anak jati Rembau.

FMT cuba mendapatkan pandangan suara akar umbi di Rembau berhubung cadangan ini.

Rozmal Malakan dari Rembau yang merupakan seorang aktivis yang memperjuangkan sistem Adat Perpatih berpendapat Nasharuddin harus bertanding di Rembau.

"Ini adalah kerana mengikut adat  di Rembau, nasab (keturunan) anak adalah mengikut ibunya, dan ibunya adalah orang Rembau, tak silap saya dari suku Sri Melenggang. Ini bermakna Nasharuddin adalah dari suku Sri Melenggang.

"Berbeza dengan ahli parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin (Barisan Nasional);  hanya ayahnya sahaja yang berasal dari Rembau. Oleh itu beliau tidak termasuk dalam mana-mana suku di Rembau, melainkan beliau telah menjalani upacara adat iaitu berkedim.

"Amatlah sesuai sekali jika Nasharudin diberi peluang untuk bertanding di parlimen Rembau atau kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota, kerana kampung beliau ialah di Air Melintang di dalam DUN Kota.

"Semoga dengan kehadiran Nasharudin di Rembau akan menyemarakkan lagi usaha mengimarahkan masjid-masjid yang semakin mati di daerah ini," kata Rozmal.

Apabila ditanya FMT apakah Nasharuddin harus bertanding atas tiket PAS atau Umno? Rozmal berkata itu terpulang kepada Nasharuddin sendiri.

Orang Rembau tidak kenal Nasharuddin

Abdul Hadi Abuyan seorang penyokong PAS dari Rembau pula tidak bersetuju jika PAS menawarkan Nasharuddin bertanding di parlimen Rembau mahu pun di mana-mana kerusi di Negeri Sembilan, sama ada kerusi Parlimen atau DUN.

"Beliau bukan popular pun di peringkat akar umbi. Malah orang Negeri Sembilan dan Rembau sendiri ramai yang tidak tahu yang Nasharuddin anak kelahiran Rembau, Negeri  Sembilan sebenarnya.

"Saya rasa beliau dapat peluang bertanding di Bachok dulu pun sebab status timbalan presiden dulu. Parti bagi kerusi selamat agaknya.

"Bagi saya cuma ada tiga individu sahaja yang mempunyai karisma dan mampu menang jika bertanding selain dari kerusi asal masing-masing. Mereka itu ialah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Mursyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz  dan Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah.

"Nasharuddin langsung tidak menepati ciri-ciri kekuatan personalti yang ada pada Anwar, Nik Aziz dan Tengku Razaleigh.

"Saya cadangkan elok sahaja Nasharuddin menjadi timbalan pengerusi JATI," ulas Abdul Hadi.

Nasharuddin bertanding tiket Umno di Rembau?

Azhar Mohamad dari Chembong pula mencadangkan Umno menawarkan Nasharuddin bertanding di kerusi parlimen Rembau atas tiket Umno jika parti itu benar-benar ingin membela nasib Nasharuddin yang kononnya dizalimi oleh PAS.

"Jangan sekadar cakap sahaja bahawa PAS menzalimi Nasharuddin lah, PAS sudah lari dari perjuangan asal lah, Nasharuddin pemimpin berprinsip lah.

"Sejak 2008, saya memang perasan Umno mempertahankan Nasharuddin habis-habisan terutama ketika bertanding jawatan timbalan presiden pada tahun 2009 dan 2011. Sejak Nasharuddin digugurkan dari Majlis Syura, sokongan pemimpin Umno kepada Nasharuddin semakin jelas dan kuat termasuk daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Oleh itu jika benar Najib ikhlas dan merasakan satu aset yang amat berharga kepada perjuangan Islam dan bangsa Melayu, mengapa Najih tidak melamar sahaja Nasharuddin dan menurunkan Nasharuddin di Rembau?  tanya Azhar.

JMR <b>DI REMBAU</b> N9....HOTTT!!! | Pakdoe Allan

Posted: 16 Mar 2013 07:49 PM PDT


PAKDOE ALLAN

05 di port dickson - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di port dickson - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di linggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di linggi - Google Blog Search


Nagari Nan Tuo | Bugis <b>Linggi</b>

Posted: 08 Mar 2013 08:11 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Ini menunjukkan seolah-olah tidak sebarang perkaitan mahupun perhubungan dengan kelompok Bugis di luar Linggi. Di samping itu, peranan dan kemampuan Linggi di dalam mengawal lalu lintas perdagangan di Sungai ...

LukisanHati: Bercuti <b>di Linggi</b>

Posted: 26 Jan 2013 07:53 PM PST

Sekejap sungguh masa berlalu. Rindu pula kenangan pagi tadi. Bila dikenang-kenang, selalu je aku tersenyum seorang. Seronok sangat apabila kami sekeluarga menghabiskan masa bersama-sama dengan keluarga Mak Long, bercuti di Homestay Desa Balqis, Kuala Linggi. Percutian selama 3 hari bermula pada petang Khamis (24/1/2013) sehinggalah tadi, Sabtu (26/1/2013). 
Sebenarnya hari ini ialah hari sambutan Maulidur Rasul. Pukul 5pm kami bertolak dari Balakong dan sampai di Kuala Linggi pada pukul 8pm. Perjalanan mudah sahaja sebenarnya. Entah macam mana kami asik la sesat. Abang sepupu salah bagi maklumat. Dekat dengan ALAM (Akademi Laut Malaysia) je. Takla susah. Hmm.. Kasihan kami. Dah hampir sampai ke ALAM. Selepas sahaja call abang sepupu, kami berpatah-balik ke Kuala Sg. Baru. Sampai sahaja di Kuala Sg. Baru, kami dapat call untuk ke ALAM semula. Hah! Hampeh. 
Kemudian, sesampai sahaja di rumah tersebut, kami dihidangkan dengan mihun goreng berserta rendang yang dimasak oleh Kak Oji. Kak Oji ni anak Mak Long. Mereka dah sampai awal dari kami. Kami beramai-ramai menjamu selera di beranda rumah. Untuk pengetahuan korang, Homestay Desa Balqis ni ala-ala rumah kampung. Best. Memang macam rumah kampung zaman dahulu kala. Rumah yang kami duduk ni besar. Menempatkan 4 buah keluarga. Yang paling best, rumah kami ni menghadap laut. Jadi, kalau bosan duduk dalam rumah, kami akan melepak di beranda rumah sambil melayan perasaan dengan melemparkan pandangan sejauh-jauhnya ke arah laut tersebut. 
Keesokan harinya, selesai sahaja menunaikan solat subuh, aku bergegas ke kolam renang yang berhadapan dengan laut. Kolam renang ni tinggi. Kalau nak ke pantai, kena turun, menuruni anak-tangga dahulu kemudian barulah boleh sampai ke pantai. Boleh dikatakan tempat yang kami duduk ni di kawasan bukit. Sebabnya, kita boleh nampak dengan jelas kapal-kapal yang berada di lautan Selat Melaka tu. 
Bermandi-manda di kolam renang bersama dengan sepupu-sepupu dan anak-anak buah memang mengasyikkan. Sekali-sekala aku tersenyum melihat telatah anak-anak kecil berenang, bergurau, bergaduh pun ada semata-mata berebut goggle. 
Selesai je berendam, kami bersarapan di beranda rumah. Kemudian, kami sekeluarga sahaja keluar merayau-rayau di sekitar kawasan tersebut. Orang lain tinggal di rumah. Kami ke Pangkalan Balak. Kemudian, meronda-ronda di sekitar Masjid Tanah. Dari Masjid Tanah, kami ke Tanjung Bidara dan akhir sekali kami ke RTC Melaka. Setelah beberapa jam meronda, kami pun pulang ke Desa Balqis. Sebelum memasuki ke pintu utama Desa Balqis, mak singgah di satu kedai di tepi jalan, betul-betul berhadapan dengan pintu utama Desa Balqis. Mak beli 6 bungkus jambu-batu 916. Memang sedap! Aku memang suka buah jambu batu. Alhamdulillah, rezki dapat buah yang manis. 
Waktu pun dah tengahari. Perut dah kriuk-kriuk minta nasi diisi. Oh, sebagai anak dara, ewahhhh.. sebagai anak dara, aku menolong apa yang patut. Kaum wanita sibuk menyiapkan juadah makan tengahari. Mak masak asam-pedas ikan pari. Kak Eja masak sup ayam. Adib goreng ayam tepung KFC. Ona buat sambal tomato. Kak Oji goreng ikan Talang. Aku pula sibuk mengupas bawang dan menyiapkan awas-awas untuk masakan. Abang Iskandar buat air sirap dan memerap ikan-ikan berserta ayam-ayam untuk juadah BBQ di malam hari nanti. Masing-masing sibuk berkerja. ***
Petangnya pula, tepat jam 5pm, aku pun bergegas ke kolam renang. Aku berendam lagi bersama-sama dengan sepupu-sepupu, adik aku Si Mamat dan juga anak-anak buah kami. Berendam di kolam renang sampai la jam 6.30pm. Kami tak mandi laut sebab air laut tu macam kotor. Aku nampak banyak buih-buih oren dan rasa geli nak mandi. Yaksss! Aku rasa, air laut ni kotor mungkin sebab minyak-minyak dari kapal yang lalu di sekitar kawasan tersebut. 
Aku segera pulang ke rumah untuk persiapan Maghrib. Begitu juga dengan yang lain. Selesai sahaja Maghrib, Abang Deris, Pak Anjang dan Abang Iskandar bertungkus-lumus menyiapkan bara-api untuk tujuan BBQ. Tempat BBQ telah tersedia. BBQ dimulakan dengan appetizer, bak kata Adib, makanan pembukaan, juadah pencuci mulut. Kanak-kanak sibuk berkumpul untuk mendapatkan sosej bakar. Seronok main rebut-rebut makanan. 


Selain daripada sosej, BBQ diteruskan dengan memanggang ayam, ikan pari, ikan siakap, ikan cencaru, broccoli, terung dan juga lada benggala. Ramai yang tolong makan. hahahaha. Aku pula tolong mengipas supaya api yang hidup atas bara tu dapat dipadamkan. Kalau api kuat, makanan akan cepat hangus dan tak masak dalam. Bara lebih penting daripada api. Habis t.shirt yang aku pakai malam tu berbau asap. Apa pun, aku gembira dapat membantu dalam aktiviti BBQ. 

Sabtu (26/1/2013)
Kami diarahkan keluar pada jam 12pm, iaitu waktu tengahari nanti. Buat pertama kalinya dalam hidup aku menunaikan solat subuh di beranda rumah. Indah rasanya cuaca pagi itu. Ambil wudhu' di luar rumah. Memang mengasyikkan. Selesai sahaja subuh, aku berseorangan berjalan kaki menuju ke kolam renang. Aku berbaring di kerusi yang disediakan di tepi kolam tersebut. Aku baring sambil menghadap ke laut. Cantik sangat. Subhanallah. Kapal-kapal yang berlabuh begitu indah. Cahaya lampu dari kapal-kapal di lautan membuatkan aku lalai memerhatikan pemandangan tersebut. Memang indah. Aku rasa tidak puas menikmati keindahan alam di situ. Kagum dengan ciptaan Allah S.W.T. Pada waktu itu juga aku teringat pada seseorang yang sedang bekerja kapal di lautan tersebut. 

Anak-anak buah sudah mula turun ke kolam renang. Tepat jam 8am, aku pulang ke beranda rumah untuk menikmati sarapan pagi. Selesai bersarapan, aku mengajak Ona dan Dina berjalan ke pantai. Hajat hati aku teringin hendak ke jeti ALAM. Sangat hampir dengan Homestay Desa Balqis. Oleh kerana Ona dan Dina malas ke sana, aku pun mengambil keputusan untuk berpatah-balik ke tempat penginapan kami. 

Dalam perjalanan pulang, aku menulis beberapa potong ayat di atas nota kecil. Memang aku bawa di dalam poket. Sudah lama aku ingin menulis surat kepada laut. Pertama kalinya dalam hidup aku buat begitu. Sebenarnya aku tertarik dengan kisah Saidina Umar menulis surat kepada Sg.Nil. Sempat juga kami bertiga singgah bermain buaian di tepi pantai. Buaian tersebut mungkin milik nelayan yang menetap di situ. Seronok sangat! 

Hari semakin panas. Jam menunjukkan 11am. Waktu tengahari. Kami pulang ke Homestay Desa Balqis. Eh, terkejut sebab kami nampak abang sepupu, anak-anak buah dan adik-beradik aku sibuk menunggu sesuatu. Aku lihat ada bot dan ada banana. Sebuah banana boleh dinaiki oleh 7 orang. Pak Anjang duduk di bahagian utama. Aku kedua. Dina ketiga. Mamat keempat. Abang Mimi kelima. Poji keenam. Man ketujuh. Susunan tersebut mestilah dari yang ringan kepada yang berat. Kami bertujuh rasa sangat teruja dan seronok!

Man asik menjerit suruh abang bot bawa banana laju-laju. Dina pula menjerit kata jangan bawa laju-laju. Semakin laju banana, semakin panik pula aku rasa. Tiba-tiba! Dalam sekelip mata sekali 7 orang terbalik. Tercampak ke dalam laut. Seronok sangat. Panik pun ada tetapi nasib baiklah ada jaket keselamatan yang boleh membuatkan kita terapung di permukaan air. Fuhhhhhhhhhhhhhhhh.... agak payah nak membetulkan semula banana. Rupa-rupanya memang sampai bila-bila pun banana takkan dapat diterbalikkan selagi abang bot tak membetulkannya. Hampeh. Sia-sia sahaja kami menolaknya. hahahahahaha... 

Abang bot mengajar kami cara menaiki banana dengan betul jika berlaku peristiwa macam tadi. Pertama sekali, katanya, kami terbalik sebab kami tak imbang banana dengan betul. No balancing. Next, kami kena lawan arah jika terasa banana senget sebelah. Banana sangat licin. Susah nak naik sorang-sorang. Kena ada orang yang hulurkan tangan dari atas. Ada step-step yang mesti dipatuhi. Jika tidak, berlaku risiko/kemalangan yang tidak diingini. 



Kami meneruskan perjalanan ke arah ALAM dan sekali lagi kami tercampak ke dalam laut sebaik sahaja bot membelok tajam. Kahkahkahkahkah... Seronok gila majoroti semua tercampak ke dalam laut kecuali Man. Orang yang paling susah nak panjat banana ialah Dina. Sekali 3 orang tolong dia naikkan badannya ke atas banana. Adoi... Dina.. Dina.. haha. Perkara yang paling penting yang aku pelajari dalam aktiviti ini ialah sikap kerjasama. Wajib ada kerjasama untuk menaiki banana atau bot. 

Bot terus meluncur laju di permukaan air. Dina berkali-kali jatuh ke dalam laut sehinggalah dia mengambil keputusan untuk tidak bersama kami di atas banana. Kali ini penumpang banana berkurangan  menjadi 6 orang. Dina menaiki bot. Aku pun tidak pasti entah kali yang keberapa kami jatuh ke dalam laut. Untuk finishing, Man pun akhirnya terjatuh juga ke dalam laut. Kahkahkahkahkah... 

Ini adalah pengalaman kedua aku menaiki banana. Terima kasih kepada abang bot sebab ajar kami cara-cara menaiki banana dan bot dengan betul. Dahulu, semasa sekolah rendah, kami pernah menaiki banana di PD. Itu pun sekejap sangat. Air laut di PD tidaklah sedalam kawasan laut di Linggi. Dah nama pun kawasan perkapalan. Tempoh yang diberikan untuk menaiki banana di Linggi jauh lebih lama berbanding di PD dengan  kadar bayaran sama, RM15/orang. Untunglah kami. Sangat-sangat berpuas hati!! Alhamdulillah... 

Untuk yang terakhir, aku dah mula rasa pening kepala. Mana taknya, air laut dah masuk telinga, hidung, tekak pun sama. Tengkuk dah mula sakit. Otot-otot lengan pun dah krem. Kami berenang ke pantai. Masing-masing puas hati. Bayaran dilakukan sekali dengan sewa penginapan. Kami bermandi-manda di rumah untuk kali yang terakhir. Selesai sahaja berkemas dan bersiap, kami berkumpul di beranda rumah. Abang Iskandar memberi idea untuk bercuti di Janda Baik, Pahang, untuk aktiviti seterusnya. Kami ikut sahaja. Aktiviti terakhir kami ialah bergambar bersama keluarga. 



Semua orang berangkat pulang ke negeri Selangor tercinta. Kami pula ke Kajang. Kereta Perodua Myvi aku perlu diservis buat pertama kalinya. Bayaran dkenakan RM149, termasuk pula pemasangan alarm untuk safety, jadi jumlahnya RM199. Wow... mahal gak eh cas servis perodua. Selesai sahaja servis kereta, kami pulang ke rumah pada jam 5pm. Alhamdulillah.. Semua selamat.. :)
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved