ads

Jumaat, 29 Mac 2013

05 di ampangan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di ampangan - Google Blog Search


BERITA NS: KEMBALIKAN SEMULA DUN <b>AMPANGAN</b> KEPADA <b>...</b>

Posted: 22 Mar 2013 11:30 PM PDT


SEREMBAN23 Mac - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan mahu pengundi di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Ampangan, dekat sini mengembalikan maruah dengan memilih Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum tidak lama lagi.

Katanya, jangan ada sengketa yang berlarutan lagi di kawasan ini, hentikan pergaduhan dan rampas kembali kerusi DUN ini yang dimenangi pembangkang pada pilihan raya umum ke-12 lalu.
"Kembalikan semula maruah di Ampangan ini. Tuan puan ada maruah, jatidiri dan mempunyai rasa bangga menjadi sebagai orang Ampangan.

"Ampangan tidak seharusnya terus di bawah parti pembangkang,'' katanya dalam ucapan pada majlis Ampangan Bersalawat, di sini malam tadi.
Katanya, menang di Ampangan, Sikamat dan Paroi akan menjadikan 22 kerusi UMNO yang akan dipertahankan.

"Menang kesemua kerusi UMNO ini, kita sudah pun mendapat majoriti dua pertiga selebihnya akan kita peroleh dari kerusi MCA dan MIC. Kalau hendak tengok sangat kuasa orang Melayu, pastikan tiga kawasan UMNO yang tewas ini dirampas semula,'' ujarnya. - UTUSAN

KOTAKHITAM: Syarak Mengata , Adat Menurut: 6 sekeluarga <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2013 08:14 AM PST

Cetusan Mukara: Analisa PRU-13-N14 <b>Ampangan</b>: bakal sengit!

Posted: 26 Dec 2012 01:06 AM PST

Kekalahan Umno di Ampangan dalam PRU 2008 lalu kepada Keadilan adalah sesuatu yang sangat mencalar kredibiliti mereka di dun tersebut. Jika Umno tewas kepada Pas mungkin tidak begitu mendalam kesakitan kekalahan. Umno hanya tewas dengan majoriti terkecil sebanyak 165 undi kepada Keadilan yang merupakan majoriti kemenangan terkecil bagi dun seluruh Negeri Sembilan!
Kemenangan Keadilan di Ampangan memberi suatu gambaran politik bahawa pemilih Melayu bandar di Seremban telah memperlihatkan penerimaan kepada politik Keadilan, perpecahan politik dalaman Umno dan  wujud persaingan sengit antara Umno-Keadilan untuk merebut undi Melayu.

Ampangan, Sikamat dan Paroi merupakan dun dalam kawasan bandar majoriti Melayu di Negeri Sembilan yang ketiga-tiganya telah dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Walaupun ada dun yang bersifat sub-bandar majoriti Melayu seperti Lenggeng dan Labu, ia masih dimenangi oleh Umno namun mereka kalah di lokaliti-lokaliti dalam bandar di kedua-dua dun ini.

Isu Lompat
Suatu masa selepas kemenangan iaitu antara April-September 2008, tersebar kisah akan berlaku wakil rakyat PR NS melompat parti. Antara yang disebut-sebut heboh adalah Adun Ampangan, Rashid Latiff. Namun begitu, Rashid pernah menyatakan bahawa beliau telah didatangi oleh orang-orang tertentu yang menwarkan habuan jutaan ringgit untuk 'berhijrah' ke pihak sebelah lain. Akan tetapi beliau telah menolaknya atas berpegang kepada prinsip perjuangan Keadilan.

Ini sebuah kisah menarik yang agak menggemparkan pihak Keadilan NS seketika tetapi penafian dan keterangan daripada pihak Rashid Latiff sendiri telah memadamkan isu tersebut.

Penerimaan 

Sebelum persempadanan semula 2003, Sikamat dan Paroi merupakan sebahagian daripada dun Ampangan. Ketika PRU 1999, Ampangan dan Senawang merupakan dun majoriti Melayu dalam bandar. Ombakan Reformasi tetap memberi kesan kepada perolehan undi kepada Umno di kedua-dua dun ini. Walaupun Umno menang namun majoriti yang diperolehi agak merosot berbanding majoriti PRU 1995.

Keputusan PRU 1995 menunjukkan dominasi kemenangan Umno di Ampangan yang memperolehi majoriti sebanyak 7,535 undi (65.03%) melalui calonnya, Dermataksiah Abdul Jalil dengan mendapat 9,561 undi (82.51%) mengalahkan calon Pas-Ustaz Haji Ghazali Abdul Kadir yang hanya memperolehi sebanyak 2,026 undi (17.49%). Tahun 1995-1999 merupakan penggal terakhir Umno merasai keselesaan menang dengan majoriti besar.

Ketika PRU 1999, kesan ombakan Reformasi perolehan undi popular Umno merosot mendadak sebanyak 26.22 peratus dengan mendapat 7,398 undi (56.29%) manakala calon Pas mendapat 5,458 undi (41.53%). Walaupun menang dengan majoriti 1,940 undi (14.76%), keputusan itu telah mengancam kedudukan politik Umno di Ampangan. Senario ini berlaku di semua kawasan majoriti Melayu seluruh negara yang menyaksikan kemerosotan undi Umno sekitar 20-30 peratus, dengan beberapa keputusan memihak kepada Barisan Alternatif dalam margin kemenangan yang sangat tipis! Hanya undi Bukan Melayu menjadi penyelamat Umno ketika itu.

Hakikat diakui bahawa Keadilan dianggotai lebih 60 peratus bekas ahli-ahli Umno yang digelar oleh kebanyakan penganalisis politik pro-kerajaan sebagai parti serpihan Umno. Serpihan ini menjadi selumba berbisa kepada keberadaan Umno kerana mereka ditentang sengit dan kental oleh Keadilan.

Keputusan PRU 2008 diimbas kembali. Calon Keadilan, Rashid Latiff memperolehi 5,679 undi (50.61%) manakala calon Umno, Mohd Nor Awang mendapat 5,514 undi (49.14%). Keadilan menang dengan majoriti 165 undi (1.47%) sahaja. Namun ia sudah cukup mencalar keberadaan politik Umno di Ampangan sejak sekian lama!

Signifikan daripada kemenangan itu adalah;

1.Pengaruh politik Keadilan (PKR) telah diterima semula oleh kebanyakan pemilih Melayu Ampangan.
Walaupun Keadilan tewas di daerah mengundi majoriti Melayu dalam dun ini seperti Ampangan, Kg Gedung Lalang, Taman Datuk Shahbandar dan Kg Jiboi, perolehan undi popularnya tidak merosot atau seteruk di bawah 36 peratus.

Saluran pengundi muda dilihat memberi kemenangan kepada calon Keadilan namun pengundi berumur
59 tahun ke atas kekal menyokong Umno. Akan tetapi pengundi atas pagar juga memihak kepada calon Umno atas beberapa faktor antaranya tidak menyakini calon lawan atau parti lawan.

Calon Keadilan memperolehi undi popular sebanyak 40.46 peratus di DM Ampangan, Kg Gedung Lalang (43.02%), Taman Datuk Shahbandar (48.59%) dan Kg Jiboi (41.14%). Ia boleh dianggap bahawa Keadilan telah mempunyai pengundi akar umbi sekitar 38-43 peratus di daerah-daerah mengundi tersebut dan mampu untuk menyaingi Umno. Jangkaan potensi PRU-13, Keadilan dijangka mampu memperolehi kemenangan di Taman Datuk Syahbandar  dan Gedung Lalang disamping meningkatkan perolehan undi sekitar 5-6 peratus di Ampangan dan Kg Jiboi.

2.Penerimaan majoriti bukan Melayu terhadap Keadilan di Ampangan.
Jika era PRU 1999 & 2004, penerimaan bukan Melayu akan rendah kepada politik Keadilan. Mungkin faktor sebagai parti baru dan dimomokkan oleh BN sebagai parti kucar-kacir memberi perspektif negatif kepada kebanyakan pengundi bukan Melayu. Ketidakstabilan menjadi asas kepada penolakan pengaruh Keadilan waktu itu.

Namun ketika PRU 2008, ruang selesa yang dimiliki oleh Umno melalui undi bukan Melayu tercalar. Bukti itu dapat dilihat melalui keputusan di daerah mengundi majoriti bukan Melayu seperti di Dusun Nyior, Taman Rahang dan Rahang Timor yang memberi undi kemenangan kepada Keadilan. Keadaan sudah terbalik dengan Umno pula tewas besar di kawasan-kawasan ini. Calon Keadilan memperolehi undi popular sebanyak 53.02 peratus di Dusun Nyior, Taman Rahang (66.57%) dan Rahang Timor (67.38%). adalah dijangka bahawa ketiga-tiga kawasan ini akan memberi undi kemenangan kepada Keadilan pada PRU-13 akan datang.

Kesan daripada kemenangan tersebut adalah;

1. Saingan sengit merebut undi Melayu antara Umno-Keadilan sejak 1999. 

2. Perpecahan meruncing politik dalaman Umno Seremban.
3. Penerimaan konsep politik pelbagai kaum, kemerosotan politik berteras kaum pemilih Melayu bandar.

Ampangan menjadi ukuran kepada kelangsungan politik Umno selepas PRU 2008 khusus di kawasan bandar. Jelas sekali sebelum era Reformasi 1999, pengaruh politik Umno di Ampangan sangat mencengkam dan membuktikan pengaruhnya bukan merangkumi Melayu Felda dan luar bandar sahaja.

Kemunculan Keadilan sebagai wadah politik baru rakyat Malaysia, menampilkan gabungan kepelbagaian kaum dan latarbelakang politik menjadi ancaman terbaru kepada Umno-BN. Umno sudah biasa dan mampu menyaingi politik Pas dan DAP akan tetapi mereka agak sukar berhadapan dengan saingan daripada Keadilan.

Ampangan menjadi pentas sengit antara Umno-Keadilan untuk merebut undi Melayu bandar. Jika era sebelum 1999, ungkapan 'letak kambing-lembu' pun Umno boleh menang mudah di sini. Suasana itu berubah drastik pada 8 Mac 2008, ungkapan itu terus terpadam dan telah tersebar kalau letak MB pun Umno belum tentu menang di Ampangan!

Ia suatu perubahan yang menunjukkan pengundi-pengundi Melayu bandar sudah kritis dan menilai politik secara betul serta tidak mengikut atau terima suap segala macam yang dimomokkan oleh Umno sebagaimana sebelum ini. Umno berdepan cabaran terhebat untuk menampilkan kredibiliti dari segi maruah parti dan imej bakal calonnya bagi menyaingi politik baru yang dibawa oleh Keadilan & Pakatan Rakyat.

Secara data, sokongan pemilih Melayu bandar seperti di Ampangan, Sikamat dan Paroi kepada PR berada di paras 43-46 peratus. Memang benar selebihnya masih menyokong Umno, namun keceramukan dalaman politik Umno Bahagian Seremban mampu membinasakan sokongan tersebut. Tabiat cantas-mencantas dan memboikot suatu yang lumrah dalam politik Umno. Individu atau kumpulan yang tidak terpilih menjadi calon, kerap sekali memporak-peranda pasukan sendiri! Itu hakikat bukan andaian. Kisah-kisah keceramukan itu ditebar-jaja oleh orang-orang Umno sendiri....masing-masing sedang berebut untuk menjadi calon samada di Ampangan, Sikamat dan Lenggeng.

Calon

Ini adalah isu menarik di sini. Persoalan calon amat menjadi tumpuan hangat samada di pihak Umno mahupun Keadilan.


Umno dikatakan bakal meletakkan bekas exco & wakil rakyat kawasan ini iaitu Zakaria Nordin yang dianggap sebagai 'winnable candidate'.

Selain daripada itu, kedengaran juga nama Ketua Puteri Umno Seremban, Wan Salwati Abdullah dicanangkan sebagai calon Ampangan. Jika dilihat profil, beliau juga ada kredibiliti untuk diangkat sebagai calon terbaik Umno di sini. Calon wanita pernah diletakkan oleh Umno di Ampangan iaitu Dermataksiah Abdul Jalil.

Sering juga kelihatan banner-banner ucapan perayaan yang dinaikkan di sekitar pusat bandar Ampangan memaparkan wajah Ketua Pemuda Umno Seremban. ada kemungkinan beliau turut berhasrat untuk menjadi calon Ampangan. Namun begitu, kisah-kisah atau skandal politik dikatakan mencengkam kredibiliti beliau. Ada riak-riak penentangan terhadap Ketua Pemuda Umno Seremban yang dilihat lebih seronok'memakan' projek-projek yang dianugerahkan kepada beliau! Mungkin beliau bukan calon yang baik untuk ditampilkan oleh Umno.

Sudah pasti prestasi wakil rakyat Ampangan kini, Rashid Latiff menjadi isu utama yang dimainkan oleh Umno kerana dikatakan kurang 'kelihatan' di kawasan sendiri. Malah di peringkat dalaman pihak Keadilan, ada kemungkinan calon baru bakal diletakkan di sini.

Namun yang pasti, Rashid Latiff dikatakan tidak berminat untuk dicalonkan semula. Nama seperti Ketua Keadilan Seremban, Dr Ahmad Azam Hamzah, Timbalannya-Rafaie Abdul Malek dan Ketua AMK Negeri Sembilan-Nazree Yunus antara yang disebut-sebut sebagai calon di Ampangan. Setakat ini, Rafaei Malek dilihat aktif menjalankan gerak kerja di sekitar Ampangan. Namun begitu, beliau bukan menjadi calon 'favour' Keadilan Negeri Sembilan untuk diletakkan di sini.

Potensi

Umno Seremban sangat menyakini dapat merampas kembali Ampangan berdasarkan majoriti kemenangan Keadilan yang kecil. Mereka hanya memerlukan peralihan undi atau 'swing' hanya 3-4 peratus sahaja. Itu secara data. Manakala dari perspektif politik pula, Umno pasti akan membangkitkan isu wakil rakyat Keadilan tidak menjalankan tugasnya di kawasan. Umno berpotensi menokok undi bagi menjana kemenangan di DM Ampangan, Gedung Lalang dan Kg Jiboi bagi peralihan 3-4 peratus undi kemenangan.

Halangan Umno di Ampangan adalah keceramukan politik dalaman mereka sangat meruncing. Pertentangan antara Ketua Bahagiannya, Ishak Ismail dengan Mohd Nor Awang bukan reda tetapi meredam menanti untuk kembali diletupkan. Ada ketidakstabilan politik yang wajar diselesaikan oleh Umno jika ingin memacu kemenangan. Itu belum dicampur lagi dengan pertentangan yang berlaku dalam kem Pemudanya.

Keadilan sangat menyakini dapat mempertahankan kemenangan berdasarkan gerak kerja konsisten yang dilakukan oleh Keadilan Seremban. Sebagaimana yang dinyatakan sebelum ini, secara data Keadilan sudah mempunyai sokongan akar umbi sekitar 38-41 peratus di sini. Kehadiran pasukan petugas Keadilan turut disedari dan dikenali oleh kebanyakan penduduk di Ampangan.

Peningkatan sokongan semasa Bukan Melayu khusus kaum Cina kepada PR iaitu sekitar 76-80 peratus bakal menjadi pemangkin besar kepada perolehan undi buat Keadilan. Malah sokongan semasa kaum India bandar kepada PR agak tinggi iaitu sekitar 63-66 peratus.

Kepastiannya adalah pertentangan sengit bakal berlaku di Ampangan. Jika Umno tewas, ia suatu petanda mutlak pengaruh Umno ditolak majoriti Melayu bandar Negeri Sembilan!

Jangkaan BN
BN: 55%
PR: 45%

Andaian Penulis
PR: 54%
BN: 46%

05 di juasseh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di juasseh - Google Blog Search


Wedding <b>di Juasseh</b> - It&#39;s a Mad....Mad world

Posted: 24 Feb 2013 06:28 PM PST

Minggu ni aku memenuhi undangan keluarga Nubhan ke majlis perkahwinan abang Nubhan , Badri & kakak nya, Siti Rahmah or lebih best dipanggil kak Teh. Hehehehhee
Pagi-pagi bute lagi aku dah ke Seremban rumah Harney, lepas tu aku, Harney & Adila bertolak terus ke Masjid Juasseh untuk upacara pernikahan Kak Teh. Badri nya dah nikah last week. Majlis kat Juasseh ni hanya majlis menyambut menantu.
This is the pretty kak Teh masa akad nikah. Baju ni dia jahit sendiri. Memang bagus kak Teh ni. Pandai menjahit. Tak payah sewa baju kat kedai.hehehhe. Dia sempat jugak bertunang kejap dalam 15 minit cam tu. Then terus nikah.  Faiz, Nubhan, Harney, Adila & Anak Kak Lang si Ayub. Orang sibuk berakad nikah, kitaorang sibuk gak. Sibuk bergambar kat belakang. Dah nak tengok apa? Yang nikah tu nikah lah. Yang belum nikah enjoy dulu.. kannn..kannn..kannnnnnnnnn..... Badri dengan wifey Nana. Must say that this is a very beautiful couple. Abaikan muka Badri tu. Dia memang fail kalau sampai bab mengambil gambar ni. Ini dia nak lah pandang kamera. Dulu bila bergambar je, mesti muka dia terteleng ke lain. Unlike adik dia yang memang terer bila mengadap kamera. Tak kira kamera apa.. kamera henpon pun jadik. kui3  Kak Teh & Hubby abang Nan. Opsss!! Kelain plak muka pengantin lelaki. Hehehhehehe. Kak Teh adalah anak perempuan yang last berkahwin. So, lepas kak Teh, maka setel lah semua adik beradik perempuan semuanya sudah bersuami. Yang tinggal cuma dua lelaki yang masih belum beristeri. Aku dengan kak Teh. Hahhahaha.. Aku pernah bet ngan kak Teh, sapa kawen dulu. Nampaknya aku kalah bet loorrrr. Tak per, Kak Teh comeii je bila kawen. Baju ni pun kak Teh jahit sendiri. Terbaik lah pakai baju jahit sendiri di hari persandingan. Aku, Adila & Harney. Duduk dalam dewan, keluar dewan, masuk balik, keluar balik. Tak jugak balik umah.  Panas giler kat sini sebab orang sangattttt ramai. Yang lawaknya. kakak & abang nya tengah bersanding sakan, adiknya tak menang tangan bergambar dengan peminat. kesian dia kehulu kehilir bersalam & bergambar. Macam show dia pulak aku tengok. Nasib ko lah Nubhan.... Hahahhahaaa
Ok, that's all. Thanks Nubhan & family, tak tahu bila pulak akan ada majlis kawen kat Juasseh ni kannnnnn.....Tak pe, aim nak jadi artis kelas A dulu. Fokus... Fokus!!!
p/s : Kenapa aku sorang je kata lauk pedas ha???? hahahhahaha

TAMPANG: JAMILAH UJANG: ANAK <b>JUASSEH</b> SEKOLAHNYA <b>DI</b> <b>...</b>

Posted: 05 Feb 2013 12:17 PM PST



Bapa saya, Sarjan  Mejar Ujang bin Amin anak orang Kampong Juasseh, Kuala Pilah. Emak saya Halimah bt Anjang berasal dari Kelantan. Mereka berjumpa di Kuala Terengganu semasa bapa saya mula berkhidmat sebagai polis biasa dan emak saya pula tinggal di rumah abangnya, seorang Sarjan Polis. Mereka dirunding-rundingkan dan bernikah pada tahun 1940. Mereka tidak mendapat sebarang anak sehinggalah tahun 1946 apabila saya dilahirkan, semasa bapa saya masih berkhidmat di Terengganu. Saya adalah anak tunggal. Emak saya meninggal di Hospital Besar Melaka pada tahun 1989 semasa berumur 67 tahun. Ketika itu saya telah berkahwin dan  suami saya menjadi Pengarah Badan Pencegah Rasuah (BPR) Melaka.  Bapa saya pula meninggal pada tahun 2007 setelah mencapai usia 87 tahun. 
Saya membesar di berek polis di Terengganu sehingga berumur lapan tahun. Sepanjang saya ingat bapa saya adalah seorang Ketua Balai Polis (OCS) berpangkat Sarjan dan hidup kami selalu sahaja berpindah-randah di tempat yang tidak ada sekolah. Dalam tahun 1953 semasa bapa saya menjadi OCS Balai Polis Air Puteh dalam Daerah Kemaman, Terengganu, dan rumah kami pula bersebelahan dengan Balai Polis, masih segar dalam ingatan saya akan suatu peristiwa yang sangat menyayat hati yang saya tidak akan lupa di sepanjang hayat saya.Tiap kali saya teringatkan peristiwa itu, atau apabila saya bercerita mengenainya, saya akan berasa sebak dan selalunya menitiskan air mata.


 Pada suatu awal pagi semasa kami tiga beranak sedang menikmati sarapan di rumah, tiba-tiba muncul seorang lelaki Melayu dan membisikkan sesuatu kepada bapa saya.Kalau tak silap saya bapa saya dengan cemas menanyakan kenapa lambat sangat?!! Sekarang ini tahulah saya bahwa orang itu adalah seorang "informer". Saya lihat bapa saya dalam keadaan cemas itu terus bergegas mengenakan pakaian unifomnya. Sambil itu dia menyuruh emak dan saya cepat-cepat bersiap untuk masuk ke dalam kubu bawah tanah di bawah rumah kami.Dari dalam rumah saja kami boleh buka pintu di lantai dan terus terjun ke dalam kubu di bawah.Semua bangunan polis dalam perkarangan balai itu masing-masing ada mempunyai kubu dalam tanah di bawahnya. Sambil bapa saya keluar dari rumah, kami dua beranak pun masuk ke dalam kubu. Dari dalam kubu itu saya boleh melihat apa-apa yang berlaku di luar sebab rumah kami itu jenis yang bertiang rendah dan masih ada ruang untuk menjengah keluar.Pada masa itu keadaan sudah mula menjadi kelam kabut kerana bapa saya telah menjeritkan arahan kepada para anggota polis dan Homeguard yang berada di kawasan balai memberi isyarat bahwa balai polis itu akan diserang.
Kalau tak silap saya loceng gila,( iaitu loceng tembaga besar yang digoncang secara manual untuk dibunyikan) juga sempat dibunyikan. Tetapi malangnya pada anggaran saya, belum pun pihak polis sempat bersedia sepenuhnya, mereka telah diserang dengan senjata api oleh kumpulan pengganas komunis dari atas bukit kebun getah kira-kira 200 ke 300 meter di hadapan balai polis itu.Tembak- menembak yang dahsyat bunyinya berlaku antara kedua belah pihak. Dari dalam kubu itu saya dapat melihat beberapa orang anggota polis yang cedera kena tembakan dan diheret ke tepi oleh rakan-rakan lain dengan darah berlumuran. Episod berbalas tembak itu berlarutan untuk beberapa lama sehingga bantuan sampai dari Kemaman lebih kurang 10-15 batu jauhnya dari Air Puteh.Mereka turut terlibat dalam tembak-menembak itu.
Apabila keadaan telah reda dan pihak pengganas berundur dari bukit itu, saya berasa amat bersyukur ke hadrat Illahi kerana bapa saya terselamat dan balik ke rumah meninjau keaadan kami.Tetapi saya menangis teresak-esak apabila bapa saya memberitahu bahwa Pakcik Homeguard yang selalu memanja-manjakan  saya dulu telah terkoban bersama anak lelakinya yang juga seorang anggota Homeguard. Bapa saya memberitahu bahwa apabila anaknya kena tembakan, Pakcik Homeguard itu telah pergi menghampirinya untuk memberi bantuan. Pada ketika itulah Pakcik Homeguard turut terkena tembakan dan kedua-dua beranak itu menemui ajal mereka di situ juga.
 Saya dapat tahu selanjutnya, bahwa pasukan bantuan yang datang dari Daerah Dungun dan Kuantan telah diserang hendap oleh kumpulan pengganas komunis dan dibom semasa dalam perjalanan ke Air Puteh. Perjalanan mereka telah tergendala dan ada yang turut cedera, walaupun mereka sampai juga ke Air Puteh setelah keadaan reda. Saya tidak ingat berapa orang anggota polis dan Homeguard yang terkorban atau cedera dalam kejadian itu.Apa yang pasti, mereka telah berkhidmat dan terkorban untuk mempertahankan negara. Di pihak pengganas komunis itu tidak ada sebarang kematian kerana mereka berada di atas bukit dan dilindungi oleh pokok-pokok getah. Saya tidak pasti sama ada episod ini terakam atau tidak di dalam sejarah Negara. Yang terkorban itu, malahan semua mereka yang terlibat dalam pertempuran itu tetap terabadi sebagai "the unsung heroes". Kita sama-sama hadiahkan Al-Fatihah kepada semua mereka itu yang kini telah pergi kembali menemui Penciptanya.
Pada tahun 1954 semasa saya berumur lapan tahun bapa saya ditukarkan ke Ladang Geddes di Negeri Sembilan sebgai OCS Balai Polis Ladang Geddes. Di situ juga tidak ada Sekolah Melayu, melainkan sebuah Sekolah Inggeris untuk anak-anak penduduk ladang dan penduduk sekitarnya. Bapa saya tiada pilihan dan masukkan saya ke sekolah Inggeris itu. Antara para penuntut di situ ada murid-murid Melayu, China, India dan juga Inggeris. Di situlah saya mula menjejakkan kaki ke alam persekolahan.
Di situ juga dikatakan tempat komunis bersarang.Setelah melalui pengalaman pahit di Air Puteh, Terengganu sebelum itu, bapa saya memikirkan strategi bagi mengekalkan keamanan di kawasannya untuk mengelakkan daripada tragedi di Air Puteh itu berulang kembali. Strategi bapa saya ialah mendakati kaum China di kedai-kedai di Ladang Geddes itu, bukan sahaja untuk menjalin perhubungan dan rapport dengan penduduk setempat, tetapi juga untuk menjadi mata dan telinga kepada pihak polis.Saya kira usaha bapa saya itu sungguh mendalam sehinggakan beliau menjadi sangat fasih berbahasa China. Strategi ini nampak sangat berkesan kerana sepanjang kami berada di Ladang Geddes itu tiada sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.
Kami di Ladang Geddes  lebih kurang setahun sahaja. Pada tahun berikutnya (1955) kami ditukarkan pula ke Rompin, Negeri Sembilan di mana bapa saya menjadi OCS Rompin. Di Rompin juga tidak ada sekolah Melayu. Yang ada cuma Sekolah Cina. Sekali lagi kami tiada pilihan dan saya dimasukkan ke Sekolah Cina. Bila ada peperiksaan saya dapat nombor satu.
Pada hujung tahun 1955 nenek saya datang dari Kampong Juasseh ke Rompin. Saya ingat kata-katanya, berbunyi lebih kurang…. "…Jang, apo nak jadi e kek anak kau ni, dah sekolah Cino pulak. Dah lah anak soghang…Taun dopan kau masukan lah dio sekolah Joseh. Bia dio diam somo omak…"Pada awal tahun 1956 saya masuk Darjah Satu di Sekolah Melayu Juasseh setelah berumur hampir 10 tahun. Oleh kerana saya sudah berumur, apabila ada ujian sekolah saya dapat nombor satu juga. Dalam pada itu bapa dan emak saya tiap-tiap minggu berulang alik dari Rompin ke Juasseh menziarahi saya. Kami berasa amat tidak selesa dalam keadaan sebegini sehingga bapa saya memohon bertukar ke tempat yang ada sekolah Melayu.
Kira-kira bulan Mac tahun 1956 bapa saya bertukar menjadi OCS Air Kuning, Negeri Sembilan  dan dapatlah saya masuk ke Sekolah Umum Air Kuning South masih dalam Darjah Satu.Guru Besar pada masa itu adalah orang Rembau, iaitu Allahyarham Cikgu Ambia, bapa kepada Allahyarham Dato' Ismail Ambia. Apabila saya mendapat keputusan cemerlang di hujung tahun itu saya terus dinaikkan ke Darjah Tiga pada Tahun 1957. Diebabkan saya sudah berumur dan telah melalui banyak pengalaman saya masih dapat nombor satu semasa Darjah Tiga itu, dan sekali lagi saya dilompatkan naik ke Darjah Lima pada tahun berikutnya (1958). Dalam Tahun 1959 semasa dalam Darjah Enam saya menduduki peperiksaan di Sekolah Umum Gemenchih untuk kelayakan masuk ke Form I (Remove) dan saya seorang sahaja yang lulus daripada Sekolah Umum Air Kuning South dalam peperiksaan itu.
Pada tahun 1960 bapa saya ditukarkan ke Gemas, tetapi tidak ada pulak kelas Form I (Remove), maka sayapun terpaksa bersekolah di Tuanku Besar School, Tampin dalam Form I (Remove).Form Teacher saya pada masa itu ialah Mr. Sen. Saya terpaksa berulang alik naik bas dari Gemas ke Tampin selama dua tahun. Pada tahun 1962 bapa saya ditukarkan menjadi OCS Rembau dan saya terus berulang alik pula dari Rembau ke TBS Tampin dengan menaiki bas. Saya bersekolah di TBS sehingga penghujung Tahun 1964 sewaktu dalam Tingkatan Empat. 
TBS Prefects'Board 1962: Kelihatan Head Prefect, S. Parameswaran nombor empat dari kanan di barisan hadapan.Sementara Khalid Rahman nombor limaa dari kiri barisan belakang.
Yang saya masih ingat naik bas bersama dengan saya adalah kawan-kawan seperti Norbaya, Che Om, Napsiah, Faizal Mahmood, Abdul Rahman, Samihah dan yang lain-lain yang saya sudah lupa. Kawan-kawan dalam kelas yang saya tak akan lupa ialah Marzuki Harun yang terkenal dengan kenakalannya. Saya masih ingat juga Rahmah Ali, Sharifah, Azizah Kassim, Allahyarham Ashishah,Nabjeah, Ahmad, Kamariah, Fatimah. Yang lain-lain saya tak ingat nama mereka. Head Boys yang saya ingat ialah Khalid Rahman dan mendiang S. Parameswaran (Param).
 Dara pujaan TIBIES 1964? Baris depan duduk: Dari kiri Azizah Kassim, Jamilah Ujang dan Norbaya Shafie. Jamilah Ujang mungkin boleh kenalkan dara-dara yang berdiri di belakang. 
Khalid Rahman, Head Boy 1963 (kiri) dikunjungi Allahyarham Mohd. Zain Mohd Yassin dan Zahriman Alias di kediaman Khalid di Setiawangsa Hari Raya  yang lalu.
Pada penghujung tahun 1964 bapa saya dinaikkan ke pangkat Sarjan Mejar dan telah ditukarkan ke Daerah Polis Kemaman, Trengganu. Maka baliklah saya bersekolah di Terengganu, iaitu Sekolah Menengah Sultan Ismail Kemaman, Terengganu Tetapi Guru Besar sekolah itu masih orang Negeri Sembilan jugak, iaitu Puan Zaleha Mohd Said dan beliau adalah anak kepada mantan Menteri Besar Negeri Sembilan, iaitu Allahyarham Dr. Mohd Said.
Saya mengenali rapat bakal suami saya semasa saya masih di TBS Tampin dalam Tingkatan Empat.  Komunikasi kami hanyalah melalui surat menyurat dan sekali sekala menerusi telefon. Itu pun saya terpaksa pergi ke Balai Polis Rembau yang berdekatan untuk menuggu panggilan setelah dijanjikan awal-awal lagi. Bakal suami saya pada masa itu adalah seorang Inspektor Percubaan Polis dan beliau menjadi Inspektor Kawasan Parit di Perak di bawah Daerah Polis Batu Gajah. 
Suami JU, Dato' Nordin (kiri) disambut Presiden Alumni TBSST, Zahriman Alias dan Setiausaha Car Lim Aboo di majlis pot luck Kubu Gajh, 3 Fbruari 13 lalu.
Kami berkahwin di Kampong Juasseh pada 12 April 1966 semasa suami saya berkhidmat di Daerah Polis Ipoh. Pada tahun 1967 suami saya diarah berkhidmat sebagai pegawai pinjaman di dalam perkhidmatan Badan Pencegah Rasuah(BPR) yang mula ditubuhkan pada 1hb. Oktober, 1967. Mula-mula kami ditukarkan ke Kota Kinabalu, Sabah selama lebih dari dua tahun. Selepas itu kami telah ditukarkan ke Kuala Terengganu dan seterusnya ke Ibupejabat BPR Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Melaka dan Sarawak.
Semasa di Melaka saya telah mengikuti suami ke London kerana beliau ditempatkan di Commonwealth Secretariat, London. Semasa kami duduk di Melaka juga, iaitu antara tahun 1984 dan 1989 saya terjumpa mendiang Param yang menjadi doktor di Hospital Besar Melaka semasa beliau merawat anak lelaki saya yang sakit. Beliau sangat gembira berjumpa saya dan suami saya dan seterusnya kami menjalin perhubungan yang agak rapat. Malangnya semasa kami masih berada di Melaka, Dr. Param telah meninggal dunia kerana serangan jantung dalam usia yang masih muda.
Nabjeah Aziz (kiri) , satu kelas dengan Jamilah (1964) di TBS. Kelihatan Nabjeah bersama Zakaria Osman (1957) di mjlis pot luck Kubu Gajah 3 Fbruari 13.
Selepas Sarawak suami saya telah ditukarkan balik ke Ibupejabat BPR pada tahun 1990 memegang beberapa jawatan sehinggalah beliau menjadi Timbalan Ketua Pengarah dan bersara pada May 1998. Sejak balik dari Sarawak dalam tahun 1990 hinggalah sekarang kami telah menetap dengan tenangnya di Kuala Lumpur, dikelilingi oleh jiran tetangga yang akrab dari berbilang kaum. Anak-anak kami cuma sebanyak tiga orang sahaja dan masing-masing telahpun berumah tangga dan kini kami dihiburkan oleh sebelas orang cucu.  

05 di sikamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di sikamat - Google Blog Search


SK KAMPONG DACHING LENGGENG: Tewas <b>di</b> SK <b>Sikamat</b>

Posted: 23 Feb 2013 10:52 AM PST

Sikamat, 21 Feb : Pasukan 'Daching 9 Fc' yang di dalam persiapan untuk mewakili SK Kg Daching ke MSSD Seremban 1 telah mengadakan perlawana persahabatan menenang SK Sikamat yang juga juga bertahan 5 kali berturut2 MSSD Seremban 1 di Padang SK Sikamat. Perlawanan yang berlangsung di dalam hujan renyai itu mengikut format 15 minit setiap set dan sebanyak 3 set telah dijalankan. SKKD bermula dengan agar tersusun dengan melancarkan beberapa serangan awal, namun kekebalan pertahanan SKS jelas ketara. Melalui serangan pertama mereka ke kubu SKKD, SKS berjaya mendapat gol pertama di atas kecuaian Akmal selaku penjaga gawang SKKD. Tersentak dengan gol itu barisan serengan SKKD cuba bangkit namun sekali lagi benteng pertahanan hampa apabila SKS mendapat gol kedua yang jelas offside namun tidak disedari pengadil. Memulakan separuh masa kedua SKKD hampir berjaya menjaringkan gol pertama namun sekali lagi nasib tidak menyebelahi barisan serangan SKKD untuk merapatkan jurang. Tanpa ada jaringan pada separuh masa ke 2. Pada separuh masa ke tiga SKKD jelas mendominasi saingan, namun kekentalan pasukan SKS memusnahkan impian.SKKD 0 - 3 SKS. Jurulatih SKKD, En Firdaus, menyatakan beliau agak berpuas hati dengan prestasi pemain. Walau pun tewas pemain telah menunjukkan mereka mampu bersaing dengan mana-mana pasukan pilihan. Melaporkan : Mohd Riduan bin Md Yusof

pengikut pakatan haram <b>sikamat</b> terdesak <b>...</b> - Cili Api Bloggers

Posted: 15 Mar 2013 01:51 AM PDT

Terdesak sungguh Pakatan Haram Sikamat apabila cuba sabotaj Program UMNO. Mungkin kerana telah merasakan mereka akan tewas di Sikamat , penyokong parti haram ini telah menghantar SMS dan juga memberitahu orang kampung  bahawa UMNO akan memberikan sumbangan barangan 1 Malaysia  , kesian  makcik makcik ini pagi pagi sudah  bawa kereta sorong dan bakul apabila diberitahu UMNO mahu memberikan barangan runcit 1 Malaysia kepada mereka yang datang ke program UMNO Konvoi Semarak Budi Sentuhan hati yang di adakan dekat Family Stor Sikamat.

Kesian Mak cik yang telah membawa troli dan bakul bakul menghrapkan ada barnagn 1 Malaysia untuk diberikan. Ini semua tektik mereka untuk memburukkan nama baik UMNO.

Setelah diterangkan bahawa mereka tertipu akhirnya mereka faham bahawa ini adalah satu sabotaj penyokong Pakatan Haram untuk mencalarkan nama baik UMNO yang mula mendapat tempat dihati rakyat di Sikamat. Semoga berhati hati lain kali dan pastikan  bahawa kita menerima  pesana yang benar kerana mereka in i boleh lakukan apa saja setelah terdesak

Sukan Komuniti DUN <b>Sikamat</b> - FUTSAL - persatuan penduduk <b>...</b>

Posted: 01 Mar 2013 03:27 AM PST

As-salam dan Selamat Sejahtera kepada semua warga taman,
Program Anak Muda Sikamat anjuran bersama Kelab Komuniti DUN Sikamat, Belia Warisan Sri Pulai dan Persatuan Penduduk Taman Sri Pulai 1 akan menganjurkan pertandingan Futsal Lelaki dan Perempuan seperti berikut :-
Tempat   : Gelanggang Serbaguna Taman Sri Pulai Fasa 1
Tarikh     :  17/03/2013 (Ahad)
1. Penyertaan tertutup untuk penduduk yg menetap di DUN Sikamat
2. Had umur 18 tahun hingga  40 tahun sahaja
3. Pertandingan  akan berakhir pada jam 5 petang.
4. Majlis penyampaian hadiah akan di adakan  di Taman College Height, Sikamat
5. Tiada bayaran penyertaan
6. Keputusan penganjur muktamad.
Sementara itu terdapat 2 acara sukan yang akan dijalankan secara serentak pada 17/3/2013 iaitu
1. Sepak takraw akan di adakan di Taman Desa Rhu
2. Bola Jaring akan di adakan di Taman Pelangi.

05 di senawang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di senawang - Google Blog Search


br1m + winnable candidate umno <b>di</b> dun paroi, <b>sikamat</b>

Posted: 06 Feb 2013 08:47 PM PST

Salam Maulidur Rasul kepada semua kaum muslimin dan muslimat. Alhamdulillah JS telah berpeluang bersama-sama dengan masyarakat Islam di Negeri Sembilan berhimpun di Majlis Sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini di Padang MPS Seremban. Amat bermakna sekali kepada JS hadir bersama tanpa diarah oleh mana-mana badan politik dan Ngo's menyertai perarakan pada hari tersebut. Ucapan daripada YAB Dato' Seri Utama Hj. Mohamad bin Hj. Hasan bertepatan dengan tema yang dijadikan sebagai pegangan umat Islam di Negara ini.
Bermula 1 Februari 2013 kerajaan Negeri Sembilan telah mula mengagihkan bantuan BR1M kepada semua penerima fasa pertama. Difahamkan lebih daripada 60 ribu penerima pertama  di Daerah Seremban  sahaja telah mula menerima bantuan tersebut.
Keceriaan di wajah penerima bantuan RM500 itu jelas sekali apabila JS hadir sendiri meninjau bersama rakan-rakan di majlis penyampaian yang dibuat di DUN Senawang, Ampangan dan Sikamat. Walaupun JS bukan diantara penerima bantuan tersebut namum kesyukuran turut JS lafazkan dihati kerana kesudian YAB Perdana Menteri menyediakan lebih daripada 3 billion ringgit untuk disampaikan kepada penerima yang layak samada mereka yang telah menerimanya pada tahun lalu atau  penerima yang baru.
Penerima-penerima bantuan BR1M 2.0 di kawasan yang tidak mempunyai ADUN daripada BN telah menerima baucer  daripada pengerusi-pengerusi BN parlimen tersebut.  Pada tahun lepas kerajaan telah menetapkan supaya YB Kawasan dan juga " ADUN bapa angkat" DUN terbabit mewakili pihak kerajaan tetapi atas dasar menjaga hati puak-puak tertentu maka kerajaan melonggarkannya kepada mereka yang berkenaan untuk menyampaikannya pada tahun ini. Kerajaan tidak mahu timbulnya masalah dalaman seperti pada tahun 2012 ada di kalangan mereka memaki hamun Pegawai Daerah kerana tidak dijemput ke majlis penyampaian serta tidak diberi peluang untuk menyampaikannya. Maklumlah di kalangan mereka ini ingin menonjolkan diri calon dalam PRU ke 13 nanti. Bagi kerajaan tiada masalah asalkan jangan dalam ucapan boleh merosakkan harapan penerima tersebut dengan unsur-unsur yang sentiment-sentiment yang menghancurkan perpaduan kaum di negeri ini.
Biarlah mereka yang menyampaikan itu menjadi hero film tamil asalkan mereka puas. Rakyat sendiri pun boleh menilai mereka ini kerana semasa mereka menjadi ADUN dulu tidak pernah turun padang berjumpa rakyat. Ada di kalangan mereka sibuk dengan main golf, mengumpul harta dan memperkukuhkan politik mereka. Baru sekarang terhegeh-hegeh turun untuk berjumpa rakyat. Jika tiada program BR1M belum tentu untuk mereka hadir dalam majlis rakyat.  
Maka ternampaklah oleh JS beberapa ramai yang mengidamkan menjadi calon PRU 13 di DUN Paroi, Sikamat , Ampangan dan Lenggeng bersungguh-sungguh bersalaman dengan masyarakat yang hadir. Tersenyum seolah-olah terpaksa (bukan ikhlas). Tertonggeng-tonggeng bersalam dengan orang kelainan upaya dan warga emas. JS pun senyum menonton telah bekas-bekas ADUN ini dan calon-calon tepi longkang yang beria-ia menonjolkan diri.
Menyentuh soal calon , ada rakan berbisik semasa di Senawang beberapa nama di kemukakan oleh pihak tertentu termasuk senarai daripada YAB Menteri Besar sebagai Ketua UMNO Bahagian Rembau untuk DUN Paroi. Memang mereka layak dari segi jawatan politik UMNO. Tetapi bolehkah mereka menang di Paroi. Seperti yang pernah JS sebutkan diartikel terdahulu, andainya sekadar SPM janganlah diketengahkan di DUN Paroi yang diketahui ramai lebih daripada 50 peratus adalah pengundi muda dan wanita. Maka siapa yang boleh menumbangkan PAS? JS mendapatkan reaksi daripada kalangan golongan muda , pemimpin KRT dan UMNO sendiri, sekiranya di letakkan Timbalan Mufti Negeri Sembilan iaitu Ustaz Norazamir, kemenangan kepada BN adalah dalam genggaman. Beliau terkenal di kalangan masyarakat Negeri Sembilan. Kerap turun menyampaikan ceramah di masjid dan surau serata Negeri Sembilan. YB Taufik akan tersungkur sebelum berjuang dan mungkin akan mencari kawasan lain untuk menang. Tetapi di Negeri Sembilan PAS akan terkubur.
Bagaimana pula di Ampangan??????? Terlalu ramai yang berminat. Semasa penyampaian BR1M di Dusun Nyior baru-baru ini, Dato Zakaria Nordin tersenyum-senyum sumbing kepada masyarakat penerima BR1M. Dulu dia digugurkan kerana menjadi gunting dalam lipatan kepimpinan Tok Mat. Apa saja yang dibincangkan dalam mesyuarat EXCO akan disampaikan kepada Ketua UMNO Bahagian Seremban supaya MB dibelasah dalam majlis-majlis politik Seremban. Sekarang menjadi kuda tunggangan UMNO Bahagian Seremban untuk mendapat tempat pula.
Calon lain yang dikategorikan winnable candidate di Ampangan yang diperbincangkan oleh golongan bwahan di sana ialah Tuan Hj Abu Ubaidah iaitu Nazir Masjid Dato Klana Sendeng. Ramai yang menyokong tetapi bagaimana dengan Wan Salwati Abdullah , Ketua Puteri UMNO Bahagian Seremban yang sendiri turun padang melakukan kerja-kerja politik dan amal????? Yang lain langsung tidak disebut-sebut oleh masyarakat setempat. Pemimpin UMNO di sana seperti Ishak Malek, Sarimah, Rafik dan lain-lain memang calon boleh kalah. Nak letakkan semula Dato Zakaria Nordin, ramai yang tidak berminat.
Di Sikamat , Dato' Ishak Ismail mengidamkan kawasan tersebut. Dengan keadaan dia sekarang dan kes hutang dengan Dato' Misran yang belum selesai dia bercita-cita lagi untuk menjadi YB dan jika dapat maka mudah untuk dia mengekalkan jawatan Ketua UMNO Bahagian Seremban dan membelasah MB. Pada hemat JS Dato Ishak tidak perlu lagi berada dalam persada politik Negeri Sembilan. Selaku bekas ADUN Lenggeng yang menang Ketua UMNO Bahagian dengan taktik kotor dia, sudah sampai masanya  untuk duduk di rumah melayan cucu. Cukuplah merosakkan politik Negeri Sembilan. Lebih baik beri ruang kepada MB melaksanakan tugas dia yang ternyata disenangi rakyat di Negeri Sembilan ini.
Selain daripada itu Shahrul Ehsan (Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seremban) Saudara Rosli (Setiausaha UMNO Bahagian), dan beberapa nama lain juga disebut-sebut. Pandangan JS semua di atas boleh dicalonkan untuk BN kalah di Sikamat jika tidak cari calon lain yang lebih berkarisma.
Bagaimana pula  di Lenggeng. Ini satu lagi kawasan idaman semua. PAS juga teruja nak menawan Lenggeng bersandarkan masalah ADUN Lenggeng iaitu Mustafa Salim yang ada kes di mahkamah. PAS meletakkan MK Ibrahim dan calon lama iaitu Zulkifly Omar juga sangat berminat untuk bertanding semula. Rakan-rakan mengatakan di Lenggeng banyak billboard dinaikkan berkaitan dengan janji-janji PAS. Tapi orang Lenggeng pun sudah meluat dengan pemimpin PAS. Ada calon baru dikemukan iaitu Cikgu Anuar Maarof. Ini calon sampah yang tiada kualiti. Umur pun sudah lanjut eloklah jaga bini dirumah.
Bagi UMNO mereka mengemukakan ramai calon di kalangan pemimpin UMNO setempat. Dulu dalam tahun 2004 pernah seorang calon muda dari UMNO di kemukakan untuk mengambil alih tempat Dato Ishak. Mereka memaklumkan nama calon tersebut iaitu Hj Zulkifli Abdullah. Tetapi Dato' Ishak telah mengadap Dato Seri Najib ketika itu Timbalan PM untuk menymbung nyawa dia di Lenggeng. Maka tersingkirlah Hj Zulkifly dari senarai calon. 2008 nama Mustafa Salim juga tidak disenaraikan oleh Ketua UMNO Bahagian Seremban sebagai calon. Tetapi orang Lenggeng mahukan anak jati Lenggeng sebagai calon dan beliau menang walaupun menghadapi sabotaj daripada UMO Bahagian Seremban.
Sekarang di Lenggeng menurut sumber yang dipercayai ramai yang berangan-angan untuk jawatan YB. Shukur Othman, Hismayati Hashim, Sidek Othman, Mazlan Maarof, Baharom Idris , Hjh Samsiah Samsudin dan termasuk juga Ghani Daud. Mereka ini adalah barisan kepimpinan UMNO Bahagian Seremban yang pada pandangan JS tiada value dalam kepimpinan. Bersandarkan kepada pandangan awam, ramai yang menyenangi YB Mustafa Salim sebagai ADUN Lenggeng. Mereka masih menerima kehadiran pemimpin yang menjadi mangsa politik ini dan tahu apa yang berlaku kepada beliau adalah angkara poltik UMNO Bahagian Seremban.
Walaubagaimana pun terdapat nama yang agak di luar kotak pemikiran ramai calon yang boleh menang di Lenggeng sekiranya bukan Mustafa Salim. Dari laoran JASA, MIO, SB dan agensi lain calon yang dikemukan bersesuaian di Lenggeng. Beliau ialah Saudara Shamsul Amri Ismail yang merupa bekas juara debat UMNO. Orang muda yang mempunyai lulusan undang-undang dan bertugas di MPN ini boleh dikategori calon menang di DUN Lenggeng. Maka pada pandangan JS MB elok memikirkan golongan muda seumpama ini juga. Jangan terikut-ikut dengan UMNO Bahagian Seremban. Sekian.

05 di gemas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemas - Google Blog Search


BN optimis DUN <b>Bahau</b> ditawan kembali | umnons.org

Posted: 20 Jan 2013 09:28 AM PST

Datuk Lilah Yassin

JEMPOL  - Kegagalan DAP menyelesaikan pelbagai masalah rakyat khususnya di Bahau memberi peluang kepada Barisan Nasional (BN) memenangi kerusi berkenaan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang.

Ahli Parlimen Jempol, Datuk Lilah Yassin berkata, pihaknya mendapati banyak aduan terutama melibatkan masyarakat Cina di kawasan itu tidak dapat diselesaikan wakil rakyat DAP.

"Masyarakat di Bahau mengeluh dengan janji yang tidak ditepati DAP khususnya di Bahau.

"Kita optimis kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bahau akan kita rampas daripada DAP," katanya ketika ditemui pemberita di pejabat Parlimen Jempol, di sini kelmarin.

Tegas Lilah, sejarah membuktikan Bahau bukan milik sepenuhnya DAP kerana suatu ketika dahulu pernah dikuasai BN.

Kerusi DUN Bahau dimenangi calon DAP, Teo Kok Seong dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu dengan majoriti 837 selepas memperoleh 6,188 undi berbanding calon BN, Lim Fui Ming yang mendapat 5,351 undi.

Beliau turut menjelaskan, BN telah memperlengkapkan jentera dan sudah pun bergerak untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

"BN sentiasa mendekati rakyat dan bukan hanya menanti tarikh pembubaran atau pilihan raya sahaja. Kita bekerja untuk rakyat setiap masa tanpa ada had waktu," jelasnya.

Ketika ini katanya, BN telah mendekati golongan pengundi atas pagar dan menyampaikan maklumat betul terhadap usaha baik Kerajaan BN.

"Golongan atas pagar ini lebih gemar mendapat maklumat di internet dan sebab itulah kita mendekati mereka supaya maklumat betul dapat disampaikan dengan cara bersemuka," jelasnya.

Sumber © Utusan Melayu (M) Bhd

05 di mambau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mambau - Google Blog Search


Meeting pertama penyelaras ICT <b>di</b> PKG <b>Mambau</b> | SK Seremban 2A

Posted: 25 Feb 2013 03:16 AM PST

Tarikh : 25 Februari 2013
Masa: 2:00pm
Tempat: PKG Mambau

20130225-192659.jpg

Bacaan Yassin Bersama Wanita <b>di</b> Surau Kg <b>Mambau</b> | N9 Kini <b>...</b>

Posted: 15 Jan 2013 06:24 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Browse > Home / Seiring Sejalan / Bacaan Yassin Bersama Wanita di Surau Kg Mambau. Bacaan Yassin Bersama Wanita di Surau Kg Mambau. January 15, 2013 by Dudi Filed under Seiring Sejalan · Share |. Leave a Comment. Bacaan ...

05 di kuala klawang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di kuala klawang - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di paroi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di paroi - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di mantin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mantin - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved