ads

Isnin, 5 Mei 2014

05 di rasah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rasah - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Apr 2014 11:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2014 11:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2014 11:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jan 2014 11:05 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Rumah Anak Yatim <b>Di Rasah</b> Terjebak Dengan Al-Arqam | n9kini.net

Posted: 04 Dec 2013 11:25 AM PST

SEREMBAN, 5 Dis – Berselindung atas nama rumah anak yatim, sebuah rumah kebajikan di Rasah Kemayan, dekat sini dipercayai ada kaitan dengan kumpulan al-Arqam.

Rumah yang menempatkan kanak-kanak berusia 6 hingga 12 tahun dikatakan mempunyai ibu-bapa sendiri yang bekerja sebagai ahli perniagaan.

Difahamkan, mereka menggunakan nama rumah anak yatim bagi tujuan mendapatkan bantuan dan mengutip sumbangan pelbagai pihak.

Berdasarkan risikan dan maklumat orang ramai, semalam Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) membuat pemeriksaan di rumah berkenaan.

Soalan 'siapa kenal Abuya?' turut  ditanya seorang Pegawai JHEAINS kepada kanak-kanak lelaki di rumah berkenaan menyebabkan mereka terdiam seketika.

Masing-masing saling memandang sesama sendiri walaupun sebelum itu mereka dengan lancar menjawab pelbagai persoalan diajukan pegawai JHEAINS yang melakukan pemeriksaan.

Malah, ketika ditanya tentang latar belakang keluarga mereka, sebahagian besar kanak-kanak memberitahu mereka mempunyai dua atau tiga ibu serta paling ramai mempunyai 20 orang adik-beradik.

Difahamkan, kanak-kanak yang masih mempunyai ibu-bapa itu tinggal sepenuh masa di rumah kebajikan berkenaan serta jarang pulang ke rumah, sebaliknya mengikuti pelbagai aktiviti dianjurkan di situ.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Amran Awaludin berkata, hasil risikan mendapati rumah kebajikan terbabit yang mempunyai kaitan dengan kumpulan al-Arqam yang sebenarnya berselindung di sebalik nama rumah anak yatim dan miskin sejak lima tahun lalu.

"Jadi, kita dapati ada unsur penipuan atas nama rumah kebajikan yang digunakan bagi tujuan memperolehi bantuan dan sumbangan daripada banyak pihak," katanya.

Malah, katanya, pihaknya tidak menolak kemungkinan ia merupakan anak-anak ahli kumpulan al-Arqam yang ditinggalkan di situ.

Menurutnya, keadaan itu seolah-olah memberi gambaran bahawa anak-anak itu terbiar daripada mendapat kasih sayang sepenuhnya daripada ibu bapa mereka.

"Tidak mustahil kanak-kanak ini turut digunakan untuk aktiviti mengumpul dana atau derma kumpu-lan terbabit kerana ketika ditanya mereka memberitahu jarang pulang ke rumah kerana perlu mengikuti program diadakan.

"Namun, kita masih menyiasat keseluruhannya dan mengamalkan langkah berhati-hati," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Sementara itu, pemeriksaan turut dilakukan di sebuah lagi rumah kebajikan di Rasah Kemayan juga di bawah penyelia sama yang menempatkan 11 kanak-kanak perempuan berusia antara enam sehingga 12 tahun, termasuk sebuah pusat pengajian agama di Seremban 2 dan di Nusari Bayu.

Amaran berkata, hasil pemeriksaan mendapati kesemuanya tidak mengikut garis panduan yang ditetapkan jabatan serta tidak berdaftar dan akan dikenakan tindakan.

Dalam pada itu, Ketua Bahagian Perundangan dan Advokasi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri, Zaleha Wan Mohamed yang turut hadir mengesahkan dua pusat jagaan terbabit tidak berdaftar dengan jabatan.

Malah, katanya, ada yang memberi alasan masih dalam proses permohonan mendaftar dengan JKM.

05 di ampangan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di ampangan - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Mar 2014 11:45 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2014 11:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2014 11:07 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ceramah Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf <b>di Ampangan</b> - pondok ar <b>...</b>

Posted: 30 Sep 2013 04:02 PM PDT

Pada hari Sabtu (28.9.13) baru2 ini, Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf telah diundang untuk menyampaikan ceramah di Ampangan, Seremban. Lokasi ceramah ialah di Surau Besar Gedong Lalang. Alhamdulillah, penuh surau tersebut pada malam tu. Sheikh telah menyampaikan ceramah berkisar tentang buku terbaru beliau berkenaan Syiah.
Ceramah dipengerusikan oleh Us. Syuhadak dan diterjemahkan oleh Mudir Pondok Ar-Raudhah, Tn. Hj. Md Nasir. Ceramah bermula pada jam 7.40 dan berakhir sekitar jam 9.30 malam. Meskipun hanya beberapa point penting sahaja disentuh oleh Sheikh membuatkan hadirin yang hadir tertunggu2 buku terbaru Sheikh yang bakal dicetak kelak. Buku tersebut akan turut diterjenahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh beberapa orang anak murid Sheikh di Malaysia, termasuk Mudir.
Ceramah turut diserikan dengan alunan Qasidah daripada kumpulan Ulwan. Selesai membicarakan berkenaan buku beliau, sesi soal jawab dimulakan. Beberapa orang hadirin bertanya dalan Bahasa Inggeris, Sheikh tiada masalah menjawabnya memandangkan Sheikh sebelum ini agak lama bermastautin di Kanada. 
Usai solat Isyak, Sheikh diminta mentahnik 2 orang bayi. Seperti biasa, Sheikh tidak menolak. Dengan sedikit urutan, Sheikh kemudiannya menyuapkan mulut bayi tersebut dengan tamar seterusnya mendoakan mereka. Di perkarangan surau, beberapa gerai jualan menanti antaranya gerai jualan Pondok Ar-Raudhah. Sheikh sendiri meminta gambar beliau diambil di gerai tersebut. 
Minggu depan, 2 lagi program menanti. Nantikan maklumat berkenaan dengan program tersebut di FB Pondok Ar-Raudhah. Ayuh ambil kesempatan untuk menimba ilmu daripada Sheikh sementara beliau masih di tanah air.
Ruang dalam surau dipenuhi jemaah 

Di hadapan Sheikh bersama Mudir dan Us Syuhadak
Sesekali Sheikh berdiri bagi menerangkan sesuatu

Bersama Sheikh di gerai Pondok Ar-Raudhah

05 di mantin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mantin - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di mantin</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Apr 2014 11:29 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SEMASA : Tinjauan Mengejut TPM <b>Di</b> Mydin Seremban <b>...</b> - KLXpress

Posted: 03 Feb 2014 09:14 PM PST

SEREMBAN- Tan Sri Muhyiddin Yassin melakukan tinjauan mengejut bagi memeriksa harga barang di Mydin Hypermarket Seremban 2 di sini dan Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) di Mantin dekat sini. Timbalan Perdana Menteri tiba di pasar raya Mydin itu pada pukul 9.10 pagi dan meluangkan masa hampir 40 minit memeriksa harga pelbagai barang di pasar raya berkenaan.

Kelmarin dalam satu kenyataan, beliau kurang berpuas hati dengan sikap sebilangan besar peniaga yang masih ingkar arahan dan peraturan supaya melabel dan meletakkan tanda harga barang, yang menurutnya membebankan pengguna dalam memilih barang keperluan dengan harga berpatutan. Susulan itu, beliau mencadangkan KPDNKK melancarkan semula kempen pelabelan dan penandaan harga pada barangan, selain memberi tempoh dua bulan kepada para peniaga berbuat demikian.

Mengiringi beliau ialah Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hasan Malek, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob serta Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan.

Di KR1M Mantin, Muhyiddin mengambil masa hampir setengah jam meninjau pelbagai barang yang dijual dan harga yang ditawarkan di situ.

Beliau kemudian meneruskan lawatan ke Kajang, Selangor. 

Politik Melayu Mantin: Kes Denggi <b>di Mantin</b>

Posted: 31 Jan 2014 03:59 AM PST

Tahun 2014 di Mantin dicemar dengan serangan denggi. Kami 4 orang dalam keluarga kena demam denggi. Tiga orang masuk wad seorang dirawat pesakit luar.

Satu lagi keluarga di Batu 8 juga kena serangan denggi. Memang cemas kena denggi. Serangan ini berbeza antara seseorang. Jumlah platlet semakin kurang semasa sekarang. Ada keluarga kami jumlah platlet hanya 28 sahaja. Terpaksalah duduk di wad 4 malam.

Denggi memang tiada ubat. Masuk wad hanya diberi titsan air sahaja. Ada beberapa petua semasa kena demam denggi. Antara ubat tradisional ialah air rebusan pucuk betik, sup ketam, air pegaga dan air 100plus. Tetapi sesiapa yang ada kencing manis jangan minum 100plus

05 di jelebu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jelebu - Google Blog Search


Dari Blog Puan Khaulah - Kursus Pemantapan Akidah <b>Di Jelebu</b>

Posted: 04 May 2014 02:05 PM PDT

Setelah 2 minggu bergelut dengan ilmu dan pengalaman, maka kehidupan biasa bermula semula. Perkataan bergelut dipilih sebagai lambang kesibukan yang tidak bertepi. Tapi sekarang kiranya dah bertepilah. Begitulah kegawatan yang boleh dirasakan hasil Kursus Pemantapan Akidah yang telah diikuti. Kenapa gawat? Kerana ianya sarat! Kenapa sarat? Sarat dengan ilmu, panduan, kenangan, kesedaran, keinsafan dan kebahagiaan bila mendapat ramainya kawan baru yang sama-sama cintakan islam.

Pulang dari kursus, pembuktian haruslah dilakukan bagi memastikan kursus itu tidak berlalu sia-sia. Doa dipanjatkan semoga Tuhan yang menjadi saksi kepada semua ini akan membantu untuk terus memandu kami semua agar tidak lagi tersasar dari landasan sebenar. Juga diharapkan salam pengharapan yang dihulurkan oleh semua agensi yang terlibat tidak akan kami sia-siakan. Terasa macam masuk sekolah semula dan sedang berdebar menghadapi ujian penilaian. Yang paling cemas sudah tentulah apabila sedang dinilai hati kita oleh Tuhan.

Mengimbau sedikit ke belakang ketika melewati hari-hari terakhir di Jelebu. Pelbagai peristiwa yang berlaku dan salah satu yang paling sukar dilupakan ialah bila terkena birthday surprise yang dibuat oleh fasilitator untuk mereka yang lahir di bulan April. Sebelum ni aku je sibuk surprisekan orang. Bila sendiri terkena rupanya memang geram! Gila pucat muka, menggigil lutut, sejuk satu badan. Mana taknya.. Cara gimik tu memang menyakitkan jantung!  

Ada ke boleh depa kata nak isytiharkan nama-nama yang dikatakan gagal dalam kursus ini kerana telah melakukan hal-hal yang terlarang. Pulak tu nama aku first sekali kena sebut. Berderau! Tapi bila diteliti nama-nama sesudah itu, sempat aku bertanya, eh depa ni reti buat perangai jugak ke? Kalau aku memanglah dicop sebagai peserta yang paling selalu protes. Adui.. Tapi berbaloi-baloi jugak bila akhirnya 3 biji kek secret recipe muncul dari pintu dewan. Fuhh.. Nasib baik kek sedap gile! Ok surprise tu memang sampai!


Hasil kursus ini yang sebelumnya kita hanya melihat ianya di sudut negatif pasal ingatkan bakal di 'torture' habis-habisan ternyata membuahkan natijah yang sangat indah. Bergabungnya dua badan yang sebelumnya tidak pernah mahu bertemu, tetapi bila Tuhan mentakdirkan maka ia pun berlaku. 

Ajaran islam mengajar untuk mengalah sekalipun tidak bersalah. Lebih-lebih lagilah perlu mengalah bila kita memang bersalah. Allah Rasul lah sebagai saksi kepada setiap hati yang mengharapkan Malaysia akan bertambah kuat atas nama islam. Betapalah kami mengharap diterima kembali di tengah masyarakat arus perdana dan diatas semua itu terus memohon agar Tuhan sudi menerima kita sebagai hamba. 

Resolusi yang dibuat sedang giat dilancarkan. Dikemaskini kembali mana-mana yang terabai. Semua itu tepat dengan kehendak syariat islam yang sangat cantik sistemnya. Mengharapkan doa dan kerjasama dari semua untuk terus membimbing dalam menuju kearah hidup yang lebih baik dunia dan akhirat.

Kerja-kerja ofis yang dah lama ditinggalkan kian lama kini menanti. Berderet to do list aku! Finalkan video klip, projek album Ramadhan/Syawal, pengeluaran bahan-bahan tv.. Tolonglah Ya Allah! Berikan aku keistiqamahan untuk mendapatkan mardhatillah! (Ayat akhir ni aku tujukan khusus untuk ibu-ibu seangkatan yang dirindui khususnya Cik Dila skirting! ;-)

05 di gemencheh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemencheh - Google Blog Search


ISMA NS lancar konvoi bantuan mangsa banjir <b>di Gemas</b> | Portal <b>...</b>

Posted: 03 Feb 2011 06:26 AM PST

Sebagai tanda keprihatinan dan bagi meringankan kesusahan yang dialami oleh mangsa-mangsa bencana banjir baru-baru ini khususnya di Negeri Sembilan, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) Negeri Sembilan akan melancarkan konvoi bantuan mangsa banjir di Gemas. Aktiviti-aktiviti kebajikan yang akan dilaksanakan termasuk membersihkan kawasan-kawasan yang terlibat dan memberi bantuan bekalan yang diperlukan.

Konvoi mula berkumpul di Masjid Kariah Pantai pada Jumaat malam (4 Februari) dan akan bertolak ke Gemas pada Sabtu pagi (5 Februari), selepas solat Subuh. Orang ramai yang berminat untuk turut serta, boleh menghubungi penyelaras konvoi, Encik Zakri bin Mohd Zain (019-6627537) untuk mendaftarkan nama.

Menurut maklumat terkini yang diperolehi, lebih kurang 500 orang masih ditempatkan di pusat pemindahan banjir di SMK Tuanku Abdul Rahman (STAR) Gemas. Bantuan yang diperlukan ialah pakaian, tikar dan dapur memasak. Orang ramai yang berminat untuk memberi sumbangan boleh menghubungi Ketua Wanita ISMA Seremban, Dr Zainon bt Yahya (019-2339566) atau Setiausaha ISMA Seremban, Encik Omar bin Kassim (019-6699630).

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved