ads

Rabu, 31 Oktober 2012

05 di gemas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemas - Google Blog Search


5 jam menuju ke <b>Bahau</b> - Ini Kisahku ~SuKa & Duka

Posted: 28 Oct 2012 09:17 PM PDT


Assalamualaikum wbt

Selamat Hari Raya Aidiladha  :)

So mcm mana dgn percutian korang?  Aku x blk kg sbb huby berkerja pd hari sabtu & ahad.  Disebabkan itu disaat saat akhir aku merancang untuk menyambut hari raya bersama kakak & adik di Bahau. ( adik pun cuti sehari jer )

Ohh siapa yg ada di Bahau tu?

Kakak aku dok kat Bahau.  Sangat jauh untuk dia beraya pulang ( uwang nya pun ngak mencukupi ).  Sebelum raya aku, kkk & adik saling telepon & sms.  Sampaila kredit habis.  Kesian kakak aku x dapat blk kg maka aku ngan adik pun decide jomla beraya diumah dia sambil dah bg pesanan siap2 ( sila sponsor minyak keter huhuhuuu ).

Maka Slps magrib aku sefamili menuju ke Bangi mengambil adik.  Hujan sangat lebat sepanjang perjalanan. Selalu 20 minit bleh sampai, ni 40mnt baru leh sampai.  memang lebat sangat.  Air pun dah penuh atas jalan raya.  Dalam hati berdoa jgnla banjir.

Lepas amik adik terus amik hiway LEKAS, wahhh kitrg sangat x sabar utk ketemu kakak tersayang ( heeee nak elak jem di Nilai & Seremban sbnrnya ).  Pesan kat huby isi minyak siap2, jgn nak cari pasal pulak.

Dr Bangi pun udah ada jln yg banjir.  X tahulah mcm mn kereta2 yg tersangkut x boleh lalu tu.  Ohhhh permudahkanlah perjalanan kami ini Ya Allah.

Sepanjang perjalanan mellaui LEKAS amatla lancar.

TAPIiiiiiiiiiiiiiiiiiIIiiiii kan kan

Lepas jer melalui petronas utk ke Jln baru (pengganti Bukit Putus tu ).. betul betulla buat buntut kitorg semua x senang nak duduk..

3 JAM.... 3 jammmm sahaja berada diatas jalan tu..  x bergerak... kalo bergerak pun adala 10meter lps tu berenti 30 mnt...

Org yg jln kaki pun lagi laju drp kereta2 yg ada..  Betullaaaa aku x tipu.  Depan aku tu ada sebijik bas.. sepanjang jalan tu 2 org lelaki  turun drp bus & jalan kaki...

Nasib baik minyak keter full,  kalo kunin lip lap lip lap, memang makin stressla..

Nasib baik anak2 pun xder nak wat hal sangat.  wat  hal pun kejap jer ms sbb diorg x selesa nak tido.

Salah timing tulla.

Ada eksiden ker?

Ni mesti jem sampai kat Ulu bendul.  Ujar huby ngan adik ni.  Tengah2 perjalanan adik bertukar drive ngan huby.  Sebelum mulut huby mula menyanyi riang baik aku srh adik aku yg drive.  Kalo edak aissss  ( adik aku pompuan )

Yg adik aku pulak bwk keter mcm dah 10 thn dpt lesen.  Stop betul2 kat belakang keter org.  Lagi 5 inci memang nak kena buntut org.  X senang nak duduk aku dibuatnya.  2-3 kalo gakla aku ckp jgn dekat2 sangat.  Huhuuu

Lps tukan, berani gak adik aku ni nak potong line,  yerla x sanggup dah nak dok diam diam. Ada chance dia potong sampaila kunun2 x nak potong lagi.  Nak msk lane keter belakang x bagi( hahha padan muker korg, potong2 lagik ).  Oooo diorg x bg msk adik aku potong lagi.  Jauh gakla dia potong. nsb baik jln sebelah agk clear.

Sampaila......  Ohhhhh nila penyebab ke 'jem' an tu...

Giler korang...  Korang nyer psl org2 kat belakang tu yg terpaksa menanggung beban.

Kalo korang tau jalan Bukit Putus, jalan tu kan ada 2 lane.  1 arah ke K.Pilah & 1 lagi arah ke Seremban.

Dua2 jalan tu dah jadi 1 jalan.   Mcm 1 way ajo.   2 jalan dah jadi mcm 4 jalan.  So bila sampai simpang nak keluar ke jln baru tu, udah diorg blok jalan.   Kereta2 yg ikut jln baru x leh nak lalu sbb kereta2 dr BP tu dah conquer simpang tu.  Sampai kereta2 yg nak ke arah Seremban pun x leh nak lalu. Hiruk pikuk tolla.

Betul2 mcm kambing keluar kandang bak kata bapak Aiman.

Lega betul bila dah lalu Ulu Bendul.  Clear.  Kalo sesak sampai K. Pilah memangla..

Itu pun sebab adik aku berlagak otai..  Kalo skima nak jadi pengguna yg sopan santun memang x sampai2 lagila.  Tapi mlm tu adik aku drive xla membahayakan kereta2 lain cuma sedikit kejam ngan cross line jer.

Ni la padahnyer kalo mengater org jer.  Mlm tu kitrg ckp ' siannye org2 yg balik Kelantan kan, drive sampai 12 jam baru sampai'.. Hahhha padan muka kitrg. Xyah nak ngater org lain, muka sendirik dah terkena.

Sampai akak kol 'korang kat ner, korang kat ner'.  Tuan umah dah bangun 2-3 kali, korang x sampai2 lagi.

Abg ipo aku lagi kejam,  'korang jalan kaki ker'..  haaa yola, kitrg ngah berjoging nih. sambil hirup udara segar.

Kul 1am baru kitrg sampai Bahau. Adooii krem tol bontot aku dok pangku Delisha.  Sampai2 edak tido terus.  Kitorg melantak nasik impit ngan rendang dulu. Lapo sihhh, nasib baik adik aku bwk bekalan biskut kering. Leh mengunyah dlm keter.  Edakler sakit hati sangat

Nasib baikla mlm tu kitrg xder yg sakit perut.  Rs nak terkencing ker. Haa kalo ada memang bertambah stress.  Adik aku ckp ' aiikk dah 2-3 kali  terjg pun lum sampai2 lagi yer'.  hahaha berani gak ko nak terlena.  Aku memang x berani.  'Jem' adalah ms yg paling x sesuai utk aku tdo..  Ko nak menambahkan stress kat laki ko ker.  Urllpp

Len kali nak balik tu memang betul2 kena rancang perjalanan. Jgn ingat esok nak raya xder org nak blk mlm ni.

Kitrg balik kl hr Jumaat mlm.  Alhamdulillah, lancar jer.  2 jam lebih dah sampai.  Kalo blk semlm aku kompem jem lagi ( sbb byk kali terkena).

Begitula cerita raya aku.  Jumaat siang tu aktiviti makan2 jer.  Lps mkn sembang2, dah ngantok tido.  Bangun tdo mkn balik.  Aiisshh naik sekilo aku sehari.

* Ada hati nak buat qurban thn dpn. share2 ngan adik beradik. Insyaallah *

05 di lenggeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lenggeng - Google Blog Search


Kenapa Anak <b>Lenggeng</b> :: Anaklenggeng.Blogspot.com

Posted: 27 Oct 2012 11:29 AM PDT

Kenapa blog ini dinamakan Anaklenggeng

Sebenarnya aku namakan blog ini anaklenggeng sebab aku dilahirkan di Lenggeng,Negeri Sembilan,itu saja.Sebenarnya aku dibesarkan di Kuala Lumpur dan sekarang menetap di Selangor.Aku cuma menetap di Lenggeng sehingga umurku tujuh tahun,selepas itu kakak aku membawa aku berhijrah ke KL selepas kematian orang tua ku.Semasa nak beri nama blog ini aku terfikir akan nama yang unik ,lepas itu terciptalah nama blog ini.
                                          
Mukim Lenggeng terletak dalam daerah Seremban, di negeri Sembilan. Bandar ini terletak kira-kira 16 km di utara Seremban. Lenggeng merupakan bahagian Negeri Sembilan yang bersempadan dengan Beranang negeri Sembilan. Jadi sebahagian kampung di Selangor terletak juga di negeri Sembilan. Ini berikutan sempadan negeri yang tidak begitu jelas, tidak ada sungai sempadan yang jelas untuk memisahkan Selangor dengan negeri Sembilan.
Antara kampung yang terbahagi 2 di atas sempadan kedua-kedua negeri ialah:
Untuk ke sana, dari Seremban selepas Pekan Mantin dan Balai Polis Mantin ada papan tanda ke Lenggeng ikut kanan dan jalan terus hingga sampai di persimpangan hadapan Sek. Keb. Sg. Machang jika ambil kanan lalu Kg Rawa dan Pekan Lenggeng.Jika ambil kiri lalu Kg Sg Machang Hilir, simpang ikut kanan lalu Kg Jelebu, Kg Tengah terus ke Pekan Lenggeng.
Dari Semenyih, anda belok kiri ke Broga dan terus ke Pekan Lenggeng.
Jika ikut jalan dari Kuala Lumpur, Kajang, Semenyih ke Seremban, sampai Pekan Beranang, Selangor ada simpang, ikut kiri kemudian ikut kanan lalu Kg. Sg Jai, simpang ikut kiri melalui Kg. Jelebu dan Kg Tengah simpang ambil kanan terus ke Pekan Lenggeng.
Dari pekan Pantai kira-kira 3Km terdapat simpang ke kiri untuk ke Lenggeng
Jika dari plaza tol nilai, lampu isyarat pertama ikut kiri, lampu isyarat kedua dan ketiga ikut kanan ikut susur ke kiri selepas Stesen Komuter terus kanan lalu Kg Gebok lampu isyarat ambil kanan sebelum Pekan Mantin, ikut kiri sehingga hadapan Sek. Keb. Sg. Machang ikut kanan, Kg Rawa terus ke Pekan Lenggeng.
Penduduk Lenggeng terdiri daripada orang Melayu sebagai kaum majoriti dari generasi kedua dan ketiga dari penghijrahan orang-orang Minang Sumatra khususnya dari Luak Agam (satu kawasan bermula di Bukittinggi hingga ke Lubuk Sikaping). Orang-orang Minangkabau dari Luak Agam ini menempati daerah-daerah baru di Negeri Sembilan dan Selangor seperti Jelebu, Lenggeng, dan Port Dickson di Negeri Sembilan, dan Semenyih, Ulu Langat, Tanjung Karang, Ulu Selangor sehingga ke Tanjung Malim. Banyak orang ternama seperti Pak Sako, Dato' Aishah Ghani, Datuk Rais Yatim adalah keturunan Luak Agam. Kaum Cina merupakan minoriti yang agak besar di Lenggeng, yang berasal dari daerah perlombongan di Broga dan Semenyih. Orang India sebagai minortiti ramai terdapat di estet-estet bekas kepunyaan penjajah British.
Kampung dalam mukim Lenggeng
Kampung Sungai Machang Ulu
Kampung Sungai Machang Ulu
Kampung Sungai Machang Hilir
Setiap kampung mempunyai ketua adat masing-masing yang di panggil 'Tua Waris' atau 'Datuk Empat'. Terdapat juga suku orang Minangkabau yang bertumpu ke luak-luak di Negeri Sembilan sebelum mereka menetap di Kampung Lenggeng ini. Bagi menjamin kebajikan mereka di luak Sungai Ujong maka tiap-tiap suku diberi 'Tua Waris' bagi menjadi wakil mereka dalam urusan adat dan pentadbiran di Balai Undang Luak.
Sebuah kapal terbang British atau Jepun pernah terhempas di hutan Lenggeng berhampiran dengan kilang kayu balak Lenggeng. Sehingga kini, dikatakan kapal terbang tersebut masih berada di sana, jauh di dalam hutan di atas bukit.
Pada zaman Jepun, tentera Jepun telah membunuh lebih 100 penduduk Lenggeng keturunan Cina berhampiran dengan kilang kayu balak di Lenggeng. Mereka bekerja sebagai pekerja kilang kayu balak, penebang kayu balak dan anak beranak yang tinggal di situ. Dalam satu parit dalam dekat jalan, mereka dibariskan oleh tentera Jepun dan ditembak mati.[perlu rujukan]
Salah seorang peniaga pasar malam yang masih hidup bernama Yaw Kong Sang (85 tahun) yang tinggal di Kampung Baru Semenyih menceritakan peristiwa tersebut dan masih menyimpan 8 keping surat kematian saudara maranya. Beliau pernah menuntut pampasan dari kerajaan Jeun di atas kekejaman tentera Jepun pada tahun 1941.
Sehingga kini tuntutan tersebut belum berjaya dengan alasan kerajaan Jepun memberi 'pampasan' dalam bentuk kapal kepada kerajaan Malaysia. [perlu rujukan] Yaw Kong Sang bersedia menunjukkan lokasi kapal terbang itu terhempas.
Sumber-Wikipidia                                                  

05 di seremban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di seremban - Google Blog Search


CERAMAH PERDANA 31 Okt 2012 <b>di Seremban</b> - pakatan rakyat <b>...</b>

Posted: 28 Oct 2012 04:54 PM PDT


CERAMAH PERDANA
Tarikh : 31 Okt 2012 , Rabu
Tempat : Pasti Hasanah, Bandar Seremban Selatan (Fasa 1)
Penceramah : Chegubard, YB Hj Taufek, Dr Ahmad Suhaimi, Fareedah Samad, Ustaz Nor Azman Mohamad
Polis jadikan ahli DAP 'tebusan' untuk dapatkan kamera- Chegu Bard
Johor 28 Okt 2012 :  Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin menyifatkan polis berlagak seperti pengganas 'Abu Sayyaf' apabila menahan 4 anggota DAP ketika ceramah di Bandar Seri Alam, Masai semalam.
Katanya, kejadian bermula selepas 10 ahli Umno membuat provokasi dengan memasang pembesar suara dengan kuat dari balai raya berhampiran, kira-kira 50 meter dari tempat ceramah.
"Penganjur dan saya cuba telefon polis tapi (mereka) tidak beri jaminan untuk datang selesaikan…(Sedangkan) pengajur telah dapatkan permit dua minggu sebelumnya.
"Keadaan makin tegang ketika saya berceramah dan saya sempat minta polis untuk tampil selesaikan kekecohan…polis memang ada di sana sebab kamera mereka dipasang di hadapan rostrum," katanya lagi.
Katanya,  beliau meminta petugas SAMM mengawal keadaan dan tidak melayan provokasi Umno serta menyelamatkan kamera berkenaan daripada dirosakkan sebelum beredar ke lokasi ceramah kedua.
"Namun dalam perjalanan pulang dari program kedua, saya terima panggilan telefon dari polis termasuk dari Ketua Unit Tindakan Khas Johor, Datuk Ramli minta saya pulangkan kamera," katanya.
Lebih mengejutkan, katanya, beliau dimaklumkan 4 ahli DAP ditahan polis bernama Inspektor Chim Mui Fatt di IPD Seri Alam dan diugut tidak akan dilepaskan selagi kamera tersebut tidak dipulangkan.
"Inspektor Chim beritahu mereka kalau nak balik, kena minta saya serahkan kamera pada masa itu juga," katanya lagi.
Beliau kemudian menyerahkan kamera ketika membuat laporan berhubung provokasi Umno di Balai Polis Seremban pada jam 11.30 pagi tadi.
"4 ahli DAP itu dibebaskan pada jam 4.15 pagi selepas ditahan selama tiga jam. Saya akan buat aduan di Bahagian Tatatertib Polis Diraja Malaysia (PDRM) Bukit Aman berhubung tindakan polis yang tidak ikut prosedur itu," katanya lagi.

05 di mantin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mantin - Google Blog Search


Tanah Untuk <b>di</b> Jual - <b>Mantin</b>, Land - Sheryna.com.my - 440746

Posted: 22 Jun 2012 04:39 PM PDT

Malaysia » Negeri Sembilan » Mantin » Property » Land > Agricultural Land » Tanah Untuk di Jual

PRIVATE AD

Property type: Land For Sale

Price: RM 270,000

Land type: Agricultural Land

Size: 3 acres

Local area: Mantin,Negeri Sembilan

Tanah Kosong sesuai untuk Pertanian. Loasi terletak pertengahan antara Lenggeng ke Mantin, 50M Ke Jalan Besar, 1KM ke Pasaraya ZEMART, Berdekatan Kilang & Ladang Rumput.

Sebarang Pertanyaan sila hubungi :
012-3533 241 / 012-662 8091

 
Napi
Negeri Sembilan
Sunday, 12 August 2012
440746
012-3533241

Reply to this Ad


REMEMBER:
- Deal locally and meet in-person with buyer/seller (in a public place and take a friend with you).
- Never pay with Western Union or Moneygram.
- Don't accept cashier checks or money orders.
- Sheryna.com.my is NOT involved in any transaction (payment services, shipping, guarantee transactions, etc), does NOT offer "buyer protection" and does NOT offer "seller certification".

Sheryna.com.my does not accept any responsibility for the above classified. The advertiser bear all the responsibility. For any problems, please use Report abuse button!

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


Sekitar Road Show <b>di Rembau</b>, Negeri Sembilan - MUHABSI <b>...</b>

Posted: 28 Oct 2012 10:32 AM PDT


 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved