ads

Selasa, 14 Mei 2013

05 di teluk kemang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Keputusan sukar <b>di Teluk Kemang</b> bagi kedua-dua pihak - Cina Islam

Posted: 26 Mar 2013 07:03 PM PDT

15 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -

Keputusan sukar: Siapa yang terbaik boleh membaiki gurun ini? — Gambar oleh Saw Siow Feng
Pilihan raya umum akan datang dijangka menjadi perlawanan sengit untuk membentuk kerajaan Malaysia baru. Beberapa kerusi di seluruh negara cenderung untuk menjadi pertempuran hangat oleh sebab dimenangi dengan majoriti tipis. The Malaysian Insider melihat beberapa kerusi panas ini dalam apa yang dikatakan pilihan raya sengit untuk memerintah Malaysia.

PORT DICKSON, 27 Mac — Dikala rakyat Malaysia tercungap-cungap menantikan perdana menteri mengumumkan senarai calon akhirnya dan mengadakan pilihan raya, penduduk Teluk Kemang lain pula ceritanya.
Tidak seperti kawasan lain dimana penduduk lebih kurang tahu siapa bakal calon mereka, tetapi di kawasan ini, ianya masih lagi menjadi tanda tanya.
Di pihak Barisan Nasional (BN) kelihatan terdapat tiga calon berpotensi.

Pertama, bekas ahli parlimen Teluk Kemang yang menetap di Port Dickson, Datuk S Sothinathan — tewas pada Pilihan Raya 2008 kepada Datuk Kamarul Baharin Abbas dari PKR. Walaupun tewas, Sothinathan terus berkhidmat di kawasan tersebut sepanjang lima tahun lalu.
Apabila bertemu semasa wawancara di Port Dickson, Sothinathan mengatakan: "Saya tidak pernah menutup pejabat walaupun selepas kalah kerana saya mempunyai tanggungjawab untuk berkhidmat.
"Menang atau kalah adalah sebahagian daripada permainan tetapi saya percaya dengan menetap di sini menyebabkan saya mendapatkan sokongan daripada rakyat, Anda perlu melakukan pengorbanan untuk mempunyai kelebihan berbanding orang lain."
Beliau yang juga seorang peguam mula dikenali apabila digantung daripada bercakap di Parlimen kerana menentang percubaan kerajaan untuk tidak mengiktiraf ijazah dari Ukraine Crimea State Medical University di mana ramai pelajar India sedang belajar.
Disebalik rekod perkhidmatan dan popular dikalangan masyarakat India, laporan media mencadangkan Presiden MIC Datuk Seri G Palanivel sebaliknya akan meletakkan sekutunya dan setiausaha agung parti Datuk S Murugesan untuk bertanding di kerusi tradisi parti itu.
Dalam wawancara melalui telefon, Murugesan yang kalah tpada 2008 apabila beliau bertanding di kerusi parlimen Subang enggan memberikan komen tentang kemungkinan beliau dicalonkan di Teluk Kemang. Walau bagaimanapun, beliau pernah dipetik berkata "belum turun ke padang" di kawasan itu kerana masih belum dijadikan calon.
Oleh kerana pergeseran dalam parti, Sothinathan mengatakan beliau mengharapkan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak untuk memilihnya sebagai calon walaupun MIC mungkin tidak bersetuju.
Isa Abdul Samad telah bertemu rakyat luas di luar kawasan Parlimennya.
Jadi, keputusan akhir tentang siapa BN bakal pilih di Teluk Kemang masih lagi misteri dengan sumber dalaman menjangkakan Najib akan memilih bekas menteri besar Negeri Sembilan yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bagan Pinang Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad untuk merampas semula kerusi parlimen tersebut dari PKR.

Kemungkinan ini tidak boleh ditolak selepas tinjauan di Chuah, Lukut, Port Dickson dan Linggi, keempat-empat kerusi DUN bersama Bagan Pinang membentuk kerusi parlimen Teluk Kemang, menunjukkan pengerusi FELDA yang satu ketika pernah digantung oleh Umno kerana politik wang telah mula mengadakan majlis bertemu rakyat di luar kawasan Bagan Pinang.
Sothinathan telah bekerja keras walaupun kekalahan pada tahun 2008 oleh Kamarul Baharin dari PKR.
Isa adalah pilihan popular di Teluk Kemang terutamanya di kalangan masyarakat Melayu yang mengenang jasanya bekas menteri besar itu kerana membawa pembangunan di kawasan tersebut. Salah satu sebab mengapa Sothinathan mungkin kalah pada 2008 adalah undi protes dari Umno kerana tidak meletakkan Isa sebagai calon.

Seorang penduduk Port Dickson memberitahu kami Isa telah menganjurkan banyak acara sejak beberapa minggu kebelakangan ini dimana ramai hadir dan beratur panjang untuk pemberian tunai.
Mengenai siapa yang bakal diletakkan oleh pembangkang, jawapannya juga tidak mudah. Menurut penduduk yang ditemui, Datuk Kamarul Baharin jarang dilihat di kawasan ini. Ramai yang tidak mengetahui namanya apabila mengecam wajahnya.
Dalam wawancara bersama Kamarul, beliau mengatakan: "Sukar untuk melakukan banyak perkara kerana Negeri Sembilan bukanlah negeri Pakatan. Kerajaan negeri mengawal peruntukkan dan projek jika kita hantar kertas cadangan selalunya tidak diluluskan."
Jika sekutu rapat dan bekas rakan sekelas Datuk Seri Anwar Ibrahim di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) dipilih menjadi calon sekali lagi, jalan sukar bakal ditempuhi untuk menang seperti semasa Tsunami politik 2008.
Walau bagaimanapun, PKR mungkin meletakkan jeneral bersara untuk memenangi 8,000 undi tentera di Teluk Kemang, kumpulan yang tidak menyokong Pakatan Rakyat (PR) pada 2008. Dengan markas operasi utama yang terletak tidak jauh dari kem tentera, PKR kelihatan mempunyai strategi baik untuk memenangi hati tentera di Teluk Kemang.
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini PKR secara aktif merekrut bekas pemimpin tertinggi tentera. Ianya termasuk Brigadier Jeneral (B) Datuk Abdul Hadi Abdul Khatab dari Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) dan bekas Panglima Angkatan Tentera Tan Sri Md Hashim Hussein yang juga bekas rakan sekelas Anwar di MCKK.
Abdul Hadi secara khususnya telah berceramah di Teluk Kemang sebagai percubaan PKR untuk mendidik dan membangkitkan kesedaran di kalangan tentera. Beliau berkemungkinan besar menjadi calon.
Dengan pelbagai parti dan calon mahu menang di kerusi ini, persoalan yang timbul adalah — apa yang penduduk seramai 70,000 orang di Teluk Kemang mahukan?
Tempat letaknya Port Dickson pantai yang sibuk dalam tahun 80an dan 90an, sering dipaparkan dalam karangan kanak-kanak sekolah menerangkan bagaimana mereka menghabiskan cuti, hari ini, ianya tidak lagi seperti dulu.
Apabila ditanya mengapa kawasan tumpuan pelancong ini berubah secara drastiknya, ramai penduduk memberitahu kerana kawasan pantai tidak dijaga dengan baik.
Kata Kamarul: "Tidak ada perancangan teliti mengenai pembangunan dan cara untuk menjaganya… Bagaimana PD boleh kekal sebagai destinasi pelancong di mana terdapat loji penapisan minyak di mana-mana di sekeliling dan laut mengandungi pembetungan? Hari ini, bahagian pantai yang ditambak ke laut telah pun diperuntukkan kepada kroni. Malaysia adalah satu-satunya tempat di dunia yang saya tahu di mana laut boleh diswastakan!"
Perkhidmatan fret KTM Seremban-Port Dickson telah dihentikan pada tahun 2009.
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mempunyai perkhidmatan secara terus ke Port Dickson tetapi digantung pada 2009 dan stesen bas baru sukar untuk dilihat bas.

Walau bagaimanapun, penduduk secara umumnya tidak peduli dengan apa yang berlaku kepada kawasan tersebut. Ramai penduduk yang ditemuramah, kecuali ahli perniagaan dan peniaga, tidak mempunyai nostalgia untuk menggembalikan zaman kegemilangan Port Dickson.
Malahan, rungutan terbesar oleh penduduk adalah kesesakan lalu lintas setiap hujung minggu apabila rakyat dari kawasan berhampiran datang untuk bersiar-siar.
Sothinathan tidak berfikir rombakan menyeluruh perlu bagi penduduk. "Pelancongan sahaja tidak dapat mengekalkan ekonomi tempatan. Kami perlu pembangunan baru, industri baru untuk mewujudkan peluang pekerjaan di sini."
Dan ini mungkin dimahukan sebahagian penduduk Melayu lebih tua dan konservatif kerana mereka satu ketika dahulu menentang dan membantah pesta pantai yang berlebihan.
Jem trafik: Penduduk lama Port Dickson benar-benar tidak mahu kembali ke masa dahulu apabila bandar penuhi dengan pelancong.
Walau bagaimanapun, penurunan dalam jumlah pelancong telah menyebabkan kepada banyak projek terbengkalai dan pangsapuri tidak berpenghuni. Pada hari biasa umpamanya, kawasan membeli-belah termasuk PD Waterfront lengang.

Di kerusi separuh bandar ini, Melayu membentuk 41.2 peratus daripada pengundi manakala Cina dan India masing-masing 33.8 peratus dan 21.1 peratus. Ramai terdiri daripada kumpulan umur tua oleh kerana Port Dickson adalah penempatan bagi ramai persara.
Penduduk Cina Teluk Kemang, seperti masyarakat Cina tempat lain di negara ini, berkemungkinan besar terus menyokong pembangkang. Satu isu kontroversi di sini adalah masyarakat Cina kehilangan industri penternakan babi Bukit Pelanduk yang merupakan kawasan penternakan babi terbesar di Asia Tenggara Asia pada masa itu, kerana wabak virus Nipah 1999.
Kemarahan masih tinggi terhadap kerajaan BN kerana gagal untuk menyediakan pampasan yang mencukupi kepada petani. Selain itu, kawasan pertanian babi kolektif yang telah ditutup semasa wabak masih belum dibuka semula sedekad kemudian menyebabkan kerugian pendapatan berterusan.
Jadi bagaimana Perdana Menteri akan memilih calonnya?
Bagi masyarakat India Teluk Kemang, yang kebanyakannya tinggal di kawasan ladang besar Sime Darby, pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan lawatan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri  Muhyiddin Yassin baru-baru ini untuk melancarkan projek perumahan kos rendah besar-besaran untuk pekerja Ladang Tanah Merah boleh menggembalikan sebahagian besar undi.

Tidak kiralah tanah tersebut masih kosong dan tiada apa yang sebenarnya telah dibina. Tidak kiralah projek ini telah dijanjikan sejak dua dekad lalu. Jika BN meletakkan calon yang tepat, ia dapat bergantung sebahgian besar undi India.
Dengan pilihan raya yang akan berlangsung tidak lama lagi, Teluk Kemang adalah menarik untuk diperhatikan tentang bagaimana calon akan dipilih dan bagaimana pula rakyat akan bertindak balas.

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 11 May 2013 03:43 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2013 03:44 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2013 03:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2013 03:37 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ISU SEMASA, SOSIAL DAN POLITIK: Londar siam, jalan sungai <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2013 10:51 PM PST


Sebelum adanya jalanraya yang merupakan jalan pengangkutan yang utama di zaman moden sekarang ini, manusia menggunakan sungai dan laut sebagai jalan perhubungan dan pengangkutan mereka.

Pedagang menggunakan perahu atau kapal bagi mengangkut barang dagangan mereka menyelusuri laut dan sungai untuk sampai ke destinasi.

Sebuah jalan sungai yang sangat popular di zaman dulu yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur  Semenanjung Tanah Melayu telah digunakan oleh manusia seawal sekitar kurun ke 13 atau 14 lagi. Jalan sungai ini merupakan jalan alternatif kepada jalan persisiran laut yang melalui Singapura. Jalan sungai ini melibatkan dua sungai utama iaitu Sungai Muar dan Sungai Pahang.

Pada masa itu kawasan hutan masih tebal dan luas, sudah tentu kedua-dua sungai itu mempunyai kandungan air yang lebih banyak atau besar berbanding sekarang. Permukaannya yang luas dan airnya yang dalam memungkinkan perahu-perahu bersaiz besar atau kapal dapat belayar melaluinya.

Dari pantai barat Semenanjung, perahu atau kapal akan mudek dari muara Sungai Muar, kemudian mudek ke Sungai Jempol yang merupakan salah satu cabang dari Sungai Muar. Sehinggalah sampai ke suatu tempat di Kampung Laka, Serting di mana perahu atau kapal ini akan ditarik ke darat melalui jalan penarikan yang dinamakan Londar Siam. Kapal atau perahu ini ditarik di atas daratan sejauh 600 meter untuk dipindahkan ke Sungai Serting. Dari Sungai Serting, perahu atau kapal ini akan menghilir masuk ke Sungai Bera yang seterusnya akan bertemu dengan Sungai Pahang. Akhirnya melalui Sungai Pahang ini, akan sampai ke lautan lepas yang terletak di pantai timur Semenanjung.

Londar Siam adalah merupakan jalan penarikan atau tanah daratan yang paling pendek menghubungkan Sungai Jempol dan Sungai Serting. Kawasan Londar Siam ini terletak dalam Daerah Jempol di Negeri Sembilan.

Kenapa ia dinamakan Londar Siam? Mungkin laluan ini pernah digunakan oleh tentera Siam sebagai jalan yang strategik untuk menyerang Melaka. Dikatakan tentera Siam juga pernah cuba menggali terusan pada jalan penarikan itu supaya perahu atau kapal tidak perlu lagi di tarik ke darat untuk memindahkannya dari Sungai Jempol ke Sungai Serting itu.

Tetapi dikatakan projek terusan itu gagal disiapkan atas sebab-sebab tertentu. Ada kemungkinan juga projek itu tidak gagal tetapi sengaja terusan itu tidak dibuat sepenuhnya. Terusan itu mungkin sengaja dibuat separuh sahaja bagi tujuan untuk memendekkan lagi jalan penarikan itu. Maknanya dengan adanya terusan itu, kapal ditarik di atas daratan akan melalui laluan yang lebih pendek berbanding tanpa terusan.

Mungkin ada sebab utama kenapa terusan itu tidak dibuat penuh (menghubungkan air Sungai Jempol dan Sungai Serting). Salah satu sebabnya mungkin kedudukan aras ketinggian Sungai Jempol tidak sama dengan aras Sungai Serting, ini akan menyebabkan salah satu sungai akan menjadi kering di mana air Sungai Jempol akan mengalir ke Sungai Serting ataupun sebaliknya.

Atau mungkin juga projek terusan ini gagal disiapkan kerana ada unsur sabotaj dari penduduk tempatan kerana bimbang kehilangan mata pencarian mereka hasil dari kerja menarik kapal-kapal yang melalui jalan penarikan itu. Dikatakan juga tentera Siam yang membina terusan itu ramai yang mati kerana ditimpa penyakit misteri.

Kenapa Jalan Sungai Muar-Sungai Pahang ini menjadi jalan perhubungan utama yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur Semenanjung ketika itu?

Kalau difikirkan, tentulah sukar untuk memudekkan kapal dan perahu dari muara ke hulu sungai berbanding kalau melalui laut. Lebih banyak tenaga digunakan untuk melawan aliran arus sungai berbanding kalau belayar di laut. Sebaliknya kalau kapal belayar menghilir mengikut arus sungai, hanya sedikit tenaga diperlukan.

Jarak perjalanan dari Muar di pantai barat ke Pekan di pantai timur adalah lebih dekat kalau melalui jalan sungai berbanding jalan laut melalui Singapura. Tetapi dari segi masa, jalan sungai mengambil masa enam hari paling cepat untuk sampai.

Jalan sungai ini juga popular di waktu itu kerana pedagang-pedagang tidak mahu menghadapi risiko ribut monsun timur-laut yang sangat bahaya kepada kapal-kapal kecil jika menggunakan laluan laut. Di samping itu kapal-kapal dagang juga terdedah kepada rompakan lanun yang selalunya bergiat aktif di laluan laut.

Satu lagi faktor yang menjadikan jalan sungai ini popular ialah kebimbangan diserang oleh tentera-tentera yang bermusuhan. Ada setengah bahagian atau daerah diperintah atau dijajah oleh pihak yang bermusuh dan tidak membenarkan kapal-kapal lawan mereka melalui kawasan perairan mereka. Untuk menghindarkan berlakunya konflik , mereka memilih jalan sungai ini sebagai alternatif.

Sekarang ini laluan Sungai Muar-Sungai Pahang yang popular satu masa dulu itu tidak lagi digunakan. Kini ia hanya tinggal sejarah sahaja. Malah ramai generasi muda yang tidak menyedari kepentingannya dan kewujudannya pada satu masa dulu.

                                                 (lokasi bekas Londar Siam)

Walaupun jalan sungai utama ini tidak digunakan lagi, tetapi sebagai memperingatinya kerajaan perlu membuat sesuatu bagi memelihara bahan sejarah yang penting ini. Tentunya perkara yang menjadi tarikan kepada generasi akan datang ialah lokasi jalan penarikan atau Londar Siam itu sendiri. Mungkin kerajaan boleh membina monumen yang berbentuk sebuah perahu besar yang boleh ditarik pada sebahagian dari jalan penarikan itu. Ia bukan sahaja dapat menanamkan ingatan kembali sejarah kita kepada generasi akan datang, tetapi juga dapat menambah satu lagi produk pelancungan kepada negara ini.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2013 03:07 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

teen life is awesome: UKKM <b>di</b> MRSM <b>serting</b>

Posted: 01 Dec 2012 10:28 AM PST


Assalamualaikum... how's life?

    kali ni aku nak share pasal UKKM... hari tu(28/11.2012) aku ade jawab UKKM kat MRSM Serting ......

"UKKM tu menatang ape?"

 "UKKM tu ujian kecenderungan kemasukan ke MRSM..."

"ouh.. baru tau..."

                     

soalan dia mcm soalan PMR gak la.. tapi...., seriously aku cakap, soalan math dia... pergh susah membunuh..  tapi science senang... yang lagi satu paper korang kena jawab ujian keperibadian.. masa jawab tu korang kena perasan baik lah... haha... tapi aku x jawab guna paper.., aku jawab guna komputer... da canggih da.. MRSM lain pon same kot...

     masa aku masuk makmal komputer uh, aku pelik gak.., asal meja dye rapat.. kalo cam tu senang lah nak meniru.. hmmm... rupa2nya guna komputer.. punya cuak la aku bila dengar kena jawab guna komputer.. bukan sebab aku x tau guan.. tipu la kalo aku kata aku x reti nak guna kan..

    haha.. actually, aku x biase guna jawab exam guna komputer.. actually x pernah langsung.. tu lah 1st time aku jawab exam guna komputer.. tapi bagus gak, x payah susa2 lenguhkan tangan hitamkan kertas OMR.. hihi...

ni maklumat penting.... LOKASI MRSM SERTING...

     kepada sesiapa yang nak masuk pergi MRSM Serting uh.. awal2 aku cakap..., namanya MRSM Serting tapi kat Jempol.. kalo camtu baik tukar nama jer.. MRSM Jempol.. xde la aku susa nak cari... sesat punya pasal.., 15 minit b4 start exam baru aku sampai... giler kan..? tukar baju pon berlari-lari.. ntah aku sempat tutup zip kain ke x... haha.... rasenye sempat.... hehe...

    dah la aku nak cepat.., tetiba lori kat depan tu bawak tehegeh-hegeh pulak... memang menguji kesabaran aku betol... ish..! sabar je la... tapi ade sorang budak laki ni.. pukol 2:50 p.m baru sampai.. maybe same kes dengan aku... sesat.. gara2 alamat x betol...nasib baik budak tu still dapat peluang jawab exam..  dalam GPS pon xde MRSM Serting... balai polis serting ade la..

    sejak ari tu..., baru aku tau.. serting ade banyak name... bandar baru serting and banyak lagi.. sorry.., aku bukan orang serting..., so x dapat nak senaraikan nama2 dia..

budak2 yang pergi jawab kat MRSM serting tu....mcm2 ragam aku tgk.. ade yang skema...(budak tu mesti pandai giler), ade yang terlebih peramah.., bajet hot pon ade.. tapi cool la.. aku xde masalah pon dgn diorang.. lagipun aku bukanya bercakap sangat dgn diorang.. just bercakap dengan budak sebelah aku jer.. tu un sbb aku x nak rehat sorang2.. hihi

tapi cafe kat situ x bukak pon.. lagipon aku x lapar pon.. sebenarnya aku x suka duduk sorang2 and termenung... hah kan da kena tegur.. ish... haha..


  ni lagi best..., aku ingat aku sorang jer jawab exam kat mrsm serting..., rupa2nya kawan aku pon ade jawab kat situ gak.. tapi dia ari isnin.. aku ari rabu.. huhu

    By the way...., aku x harap pon  dapat MRSM.. kalo dapat.., alhamdulillah... bersyukur sangat2..sbp pon aku mintak gak... teknik pon aku mintak...kalo dapat alhamdulillah... x pon skolah kat sekolah harian biase jer..

     ok la.. sampai sini jer aku nak share... rasanya aku da cakap sume benda pasal serting ni..

see you next time...

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2013 03:59 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Mar 2013 03:08 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

teen life is awesome: UKKM <b>di</b> MRSM <b>serting</b>

Posted: 01 Dec 2012 10:28 AM PST


Assalamualaikum... how's life?

    kali ni aku nak share pasal UKKM... hari tu(28/11.2012) aku ade jawab UKKM kat MRSM Serting ......

"UKKM tu menatang ape?"

 "UKKM tu ujian kecenderungan kemasukan ke MRSM..."

"ouh.. baru tau..."

                     

soalan dia mcm soalan PMR gak la.. tapi...., seriously aku cakap, soalan math dia... pergh susah membunuh..  tapi science senang... yang lagi satu paper korang kena jawab ujian keperibadian.. masa jawab tu korang kena perasan baik lah... haha... tapi aku x jawab guna paper.., aku jawab guna komputer... da canggih da.. MRSM lain pon same kot...

     masa aku masuk makmal komputer uh, aku pelik gak.., asal meja dye rapat.. kalo cam tu senang lah nak meniru.. hmmm... rupa2nya guna komputer.. punya cuak la aku bila dengar kena jawab guna komputer.. bukan sebab aku x tau guan.. tipu la kalo aku kata aku x reti nak guna kan..

    haha.. actually, aku x biase guna jawab exam guna komputer.. actually x pernah langsung.. tu lah 1st time aku jawab exam guna komputer.. tapi bagus gak, x payah susa2 lenguhkan tangan hitamkan kertas OMR.. hihi...

ni maklumat penting.... LOKASI MRSM SERTING...

     kepada sesiapa yang nak masuk pergi MRSM Serting uh.. awal2 aku cakap..., namanya MRSM Serting tapi kat Jempol.. kalo camtu baik tukar nama jer.. MRSM Jempol.. xde la aku susa nak cari... sesat punya pasal.., 15 minit b4 start exam baru aku sampai... giler kan..? tukar baju pon berlari-lari.. ntah aku sempat tutup zip kain ke x... haha.... rasenye sempat.... hehe...

    dah la aku nak cepat.., tetiba lori kat depan tu bawak tehegeh-hegeh pulak... memang menguji kesabaran aku betol... ish..! sabar je la... tapi ade sorang budak laki ni.. pukol 2:50 p.m baru sampai.. maybe same kes dengan aku... sesat.. gara2 alamat x betol...nasib baik budak tu still dapat peluang jawab exam..  dalam GPS pon xde MRSM Serting... balai polis serting ade la..

    sejak ari tu..., baru aku tau.. serting ade banyak name... bandar baru serting and banyak lagi.. sorry.., aku bukan orang serting..., so x dapat nak senaraikan nama2 dia..

budak2 yang pergi jawab kat MRSM serting tu....mcm2 ragam aku tgk.. ade yang skema...(budak tu mesti pandai giler), ade yang terlebih peramah.., bajet hot pon ade.. tapi cool la.. aku xde masalah pon dgn diorang.. lagipun aku bukanya bercakap sangat dgn diorang.. just bercakap dengan budak sebelah aku jer.. tu un sbb aku x nak rehat sorang2.. hihi

tapi cafe kat situ x bukak pon.. lagipon aku x lapar pon.. sebenarnya aku x suka duduk sorang2 and termenung... hah kan da kena tegur.. ish... haha..


  ni lagi best..., aku ingat aku sorang jer jawab exam kat mrsm serting..., rupa2nya kawan aku pon ade jawab kat situ gak.. tapi dia ari isnin.. aku ari rabu.. huhu

    By the way...., aku x harap pon  dapat MRSM.. kalo dapat.., alhamdulillah... bersyukur sangat2..sbp pon aku mintak gak... teknik pon aku mintak...kalo dapat alhamdulillah... x pon skolah kat sekolah harian biase jer..

     ok la.. sampai sini jer aku nak share... rasanya aku da cakap sume benda pasal serting ni..

see you next time...

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jan 2013 03:35 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PRU13N9: Lagi masalah rakyat selesai <b>di Serting</b>..

Posted: 14 Oct 2012 03:53 AM PDT

Mohamad Sulaiman (tiga dari kanan) berbual-bual dengan Mohamed Yahya (tiga dari kiri) dan jiran-jiran Mohamed ketika melawat keadaan jalan yang telah dibaiki di hadapan rumah warga emas itu di Felda Serting Hilir Kompleks, baru-baru ini.
Seorang penduduk Felda Serting Hilir Kompleks dekat sini gembira apabila masalah jalan masuk ke rumahnya yang dihadapi sejak lapan tahun lalu selesai baru-baru ini.
Laluan sejauh 150 meter dari jalan utama yang dahulunya adalah tanah merah telah diganti dengan jalan batu jenis kasaran.
Mohamed Yahya, 68, berkata, sebelum ini dia terpaksa mengharungi lumpur ketika hujan dan debu ketika panas untuk masuk ke kawasan rumahnya.
Katanya, masalah sejak sekian lama itu selesai dalam masa dua minggu apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serting, Datuk Samsulkahar Mohd. Deli menziarahinya baru-baru ini.
"Datuk Samsulkahar amat terkejut apabila melihat keadaan di sini. Jadi beliau segera membawa masalah itu kepada Pejabat Daerah Jempol yang mengambil tindakan dalam tempoh dua minggu.
"Saya amat bersyukur dan lega kerana dapat menjalani kehidupan dengan lebih selesa," katanya ketika ditemui di rumahnya baru-baru ini.
Sementara itu, Timbalan Ketua Zon Dua Felda Serting Hilir 1, Mohamad Sulaiman yang mewakili Samsulkahar memberitahu, laluan tanah merah itu telah diletakkan batu kasaran.
"Laluan yang dibaiki adalah sepanjang 150 meter iaitu dari laluan utama ke rumah Mohamed. Ia melibatkan kos sebanyak RM4,500.
"Selepas ini kita akan cari tempat-tempat lain yang menghadapi masalah jalan seperti ini. Kita mahu mereka menjalani kehidupan dengan selesa," jelasnya.
Sumber : Utusan Malaysia (Wilayah Selatan)
Apa lagi pakatan pembangkang nak cakap kerajaan negeri tidak membela rakyat?? Berpuluh kali wakil rakyat mengatakan agar memberitahu apa sahaja masalah yang melanda. Bantuan kilat akan segera tiba.
Tidak timbul soal wakil rakyat Barisan Nasional meminggirkan rakyat. Gejala yang di bawa oleh pakatan pembangkang melaga-lagakan dan mengelirukan pandangan rakyat kepada kerajaan negeri ternyata satu sifat yang menganiaya rakyat.
Terima kasih ADUN Serting yang menyegerakan tindakan membantu rakyat. Semoga dengan khidmat dan bantuan tersebut memberi pulangan berganda pada pilihanraya umum ke-13 yang hampir pasti tiba.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 03:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 03:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

smk bandar baru <b>serting</b>: Selamat Bertugas <b>Di</b> Tempat Baru...

Posted: 29 Jan 2013 04:15 AM PST

Watak penting di smkbbs iaitu Cikgu Hamdan Husin telah naik pangkat dan bertugas di tempat baru. Sesungguhnya rakan-rakan di smkbbs sangat terharu di atas perpindahan ini.  Terharu kerana  kehilangan seorang guru dan rakan yang baik, pemurah, penyayang, suka belanja rakan-rakan dan sangat mengambil berat. Selain itu, rakan-rakan yang tinggal rasa terharu kerana  'terpaksa' bersama-sama menggalas tugas-tugas yag ditinggalkan. Antara tugas besar yang beliau tinggalkan  ialah Setiausaha PIBG, Bos  Besar Majalah, MC Majlis-majlis Perdana,  Pakar Rujuk PBS, dan kadang-kadang menjadi pakar rujuk apabila rakan-rakan mengalami masalah rumah tangga! 
Sekarang fahamlah kami betapa beratnya tanggungjawab yang dipikul oleh Cikgu Hamdan selama ini..
Cikgu.... Selamat bertugas di tempat baru. Pandai-pandailah membawa diri.. Didoakan berjaya dan cemerlang di sekolah yang baru.

pistol nakal: GEMPAR! Kenapa Dengan BN Dun <b>Serting</b>? Ramai <b>...</b>

Posted: 13 Feb 2013 12:00 AM PST

Menurut sumber yang boleh dipercayai, akan berlaku sesuatu di Dun Serting dan hal ini berkaitan dengan kerajaan Barisan Nasional. Apa tidaknya, satu bantuan kewangan yang dijanjikan atas usaha kerajaan Barisan Nasional ini akan disampaikan kepada masyarakat DUN SERTING.
Maka beramai-ramailah masyarakat di Dun Serting akan keluar untuk menerima bantuan kewangan bernama Bantuan Rakyat 1Malaysia ini. INGAT! Ini BR1M, adalah untuk 1 Malaysia. Sesiapa yang layak memohon dan permohonan diluluskan, akan menerima bantuan ini. Tidak mengira pahaman dan ideologi politik.
MAJLIS PENYAMPAIAN BR1M 2.0
TARIKH : 13 FEBRUARI 2013 (RABU)
TEMPAT : DEWAN KOMPLEKS RAKAN MUDA BANDAR SERI JEMPOL
*SILA BAWA SURAT DAN KAD PENGENALAN

smk bandar baru <b>serting</b>: Pesta Pantun 2013 Daerah Jempol

Posted: 13 Mar 2013 05:42 AM PDT

Tahniah kepada pasukan pemantun smk Bandar Baru Serting kerana telah berjaya menjadi Juara Pesta Pantun Sekolah-Sekolah Menengah Peringkat Daerah Jempol 2013. Pemantun-pemantun sekolah ini telah berjaya mengalahkan pasukan pemantun dari Sekolah Integrasi Jempol (Intej) dalam perlawanan akhir yang diadakan di Dewan Bestari smk Bandar Baru Serting.
Tahniah juga kepada Pasukan Bicara Berirama smkbbs yang juga telah berjaya menjuarai pertandingan tersebut pada minggu lepas. Tahniah.. Didoakan kedua-dua pasukan akan berjaya dalam pertandingan seterusnya. Insya Allah.

05 di kuala pilah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di kuala pilah - Google Blog Search


10 ribu rai TS Anwar Ibrahim <b>di Kuala Pilah</b>.. bravo ~ Gendang Perang

Posted: 08 Apr 2013 12:00 AM PDT

Ini pula adalah gambar sambutan kepada TS Anwar Ibrahim di Kuala Pilah semalam.Kebangkitan rakyat Kuala Pilah! Hampir 10 ribu orang Kuala Pilah di ceramah PR bersama Dato Seri Anwar Ibrahim! Yang hadir 90% orang Melayu..
Ketika TS Anwar berhujah di Kuala Pilah, anak kesayangannya iaitu Nurul Izzah pula berceramah di Bangsar. Sehebat bapanya, Nurul Izzah disambut ribuan penduduk/pengundi Lembah Pantai.
Saksikan Nurul Izzah di 

Nurul Izzah lebih 'HOT' daripada bapanya

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved