ads

Sabtu, 30 Julai 2011

05 di tampin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di tampin - Google Blog Search


Kilang Belacan <b>Di Tampin</b> Mencari Pengedar Seluruh Negara <b>...</b>

Posted: 30 Jul 2011 02:02 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Kilang Belacan Di Tampin Mencari Pengedar Seluruh Negara… Kilang Belacan Di Tampin Mencari Pengedar Seluruh Negara! Belacan Kampong Bakar Harom Semerbak! Hubungi Kak Zee! http://ping.fm/OTCt4 ...

05 di mambau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mambau - Google Blog Search


PUSAT AKSES SMK <b>MAMBAU</b>: MAKLUMAT <b>DI</b> HUJUNG JARI ANDA

Posted: 26 Jul 2011 10:53 AM PDT

SESIAPA YANG MAHU MAKLUMAT MAKA HANYA PERLU KLIK
MAHU CEPAT SILALAH TAIP PERKARA YANG ANDA CARI DALAM CARIAN
KLIK PADA IMEJ KANTA UNTUK CARIAN DI SEBELAH MAKLUMAT YANG ANDA CARI.

SAYA SYOR GUNA MODZILLA FIREFOX DAN GOOGLE KERANA KECEPATAN DAN KETEPATAN CARIAN.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di seremban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di seremban - Google Blog Search


9W2DYA STESEN RADIO AMATUR: Monitor <b>di</b> V27 <b>Seremban</b>

Posted: 14 Jul 2011 10:29 AM PDT

Selepas saltmine hari Khamis 14 Julai 2011,aku bersama XYL ke Seremban untuk berjumpa dengan adiknya di SDAR. Ini kerana ada beberapa tugasan yang perlu disiapkan memandangkannya akan menghadapi PMR nanti. Sedang sibuk dengan tugasan itu aku monitor menggunakan handy antena rubber duckies. Bermula dari SDAR lagi, aku mendengar audio Abg Bad 9W2BDL di seremban terima 5/9 dibantu dengan keadaan muka bumi SDAR di atas bukit. Selepas itu memulakan tugasan ke Seremban Jaya dideretan kedai untuk menyiapkan tugasannya  itu. Aku mencuri-curi monitor tetapi tak QSL siapa dijalur kerana audionya terlompat-lompat akibat bermobile. Tetapi yang pasti audio Abg Bad pasti mantap lagi diterima 5/9 mungkin basenya terlalu dekat dengan QTH aku.
Selepas adik menyiapkan tugasannya terus hantar pulang ke SDAR. Aku bersama XYL kelaparan dan mengambil keputusan untuk makan malam di Seremban Jaya sahaja sebelum pulang ke Bangi. Aku terus monitor lagi kedengaran beberapa rakan sedang QSO dijaluran. Audio yang paling mantap tetaplah abg Bad 9W2BDL. Kedengarannya beliau sedang QSO dengan Abg Sham 9W2AYH di Putrajaya tetapi negatif tidak dapat menerima audionya. Kemudian kedengaran pula Abg Aky 9W2AKY masuk bergabung, tetapi aku terima dalam 3/8 masih boleh dicopy audionya. Tak pasti QTH beliau di mana agak-agak masih di sekitar Seremban. Kemudian kedengaran callsign Pak Taib disebut oleh Abg Bad 9W2TBD yang sedang bermobile. Aku tak dapat copy mungkin di highway tetapi beberapa lama kemudian apabila di sekitar seremban aku dapat terima audionya dalam 4/8. Aku teringin juga hendak bersalaman di udara tetapi handy aku hampir kehabisan bateri. Jadi aku mengambil keputusan untuk monitor sahaja. Kedengaran Abg Aky dan Pak Taib hendak bereyeball tetapi aku tidak copy QTH nya di mana. Selepas makan jam 10.15 malam akupun pulang ke Bangi semula. Lama sudah tidak monitor di simplex memandangkan base baru ini tidak dapat copy mana-mana jalur. Antena base masih dalam perancangan lagi. Dulu dibase lama xtvt monitor sangat hebat  maklumlah ditempat tinggi. Bukan monitor sahaja QSO pun boleh pakai rubber duckies je hi hi Jadi lokasi di tempat tinggi sangat membantu bagi TX dan RX. Biasa boleh kedengaran audio dari Kuala Kubu Bharu, Kota Damansara, Sungai Buloh, Gombak, Ampang, Shah Alam, Klang, Puchong, Salak Tinggi, Seremban, Mantin dan persekitaran base seperti Bandar Baru Bangi, Kajang, Alam Damai, Semenyih, Sungai Ramal, Seri Kembangan, Bandar Tun Razak, Cheras, Beranang, Nilai dan Sungai Merab serta Putrajaya. Namun propagasi juga turut membantu dalam menerima audio dengan sangat baik. Sekian.

73, Jojet, 9W2DYA.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di port dickson - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di port dickson - Google Blog Search


PAS Negeri Sembilan: Jenayah semakin menjadi <b>di Port Dickson</b>

Posted: 28 Jun 2011 10:23 PM PDT

Enjin bot nelayan dicuri
Sinar Harian 29 Jun 2011
PASIR PANJANG – Dua nelayan di Pengkalan Nelayan Balak, Pasir Panjang, dekat sini hilang punca pendapatan apabila enjin bot masing-masing yang disimpan di pondok nelayan pengkalan tersebut dicuri awal pagi Ahad lalu.

Kejadian itu menyusul tidak sampai sebulan selepas beberapa nelayan di pengkalan nelayan berhampiran kerugian puluhan ribu ringgit disebabkan kegiatan mencuri perkakasan nelayan menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

Nelayan, Mohd Zainal Mad Sah, 62, yang lima tahun lalu pernah mengalami kerugian mencecah RM4000 kerana kehilangan bot fibernya sekali lagi terpaksa berhadapan situasi yang sama selepas enjin botnya pula dicuri.

Menurutnya, dia menyedari kehilangan enjin botnya itu ketika mahu turun ke laut seperti kebiasaannya pada jam 5 pagi semasa kejadian.

"Akibat daripada itu, saya hilang punca pendapatan dan mengalami kerugian mencecah RM5800," katanya ketika ditemui di Pengkalan Nelayan Balak, semalam.

Mohd Zainal berkata, kebiasaannya dia akan tidur di pondok nelayan tersebut yang terletak hanya 20 meter dari rumahnya, namun pada malam kejadian dia tidak berbuat demikian.

"Walau bagaimanapun, saya tidur di beranda rumah dan tidak menyedari botnya dicuri dan berasa sangat terkilan," katanya.

Menurutnya, dalam kejadian sama, lima bot fiber yang diletakkan di pengkalan itu turut dipotong tali penambatnya.

"Mujur semasa kejadian air surut dan bot tidak boleh digerakkan, jika tidak pasti ramai nelayan yang akan menanggung kerugian memandangkan bot berkenaan setiap satu mencecah RM7000.

"Walau bagaimanapun, dalam kejadian sama di sebuah lagi pengkalan berhampiran, sebuah bot berjaya dilarikan dipercayai dilakukan penjenayah sama sementara satu lagi bot milik seorang nelayan wanita tidak sempat dilarikan setelah kegiatan mereka disedari penduduk," katanya.

Malah katanya, kegiatan curi seumpama ini memang sudah sering berlaku di pengkalan nelayan perairan Port Dickson dan semakin menjadi-jadi sejak tiga tahun kebelakangan ini.

"DAHULU, SEKITAR PERAIRAN PASIR PANJANG MENDAPAT KAWALAN DARIPADA TENTERA, NAMUN SELEPAS KAWALAN TERSEBUT DIHENTIKAN, PENCURI SEMAKIN BERANI NAIK KE DARAT.

"Sekurang-kurangnya dua hingga tiga bulan, pasti akan ada nelayan yang menjadi mangsa curi. Bukannya mereka tidak mengadakan kawalan, tetapi penjenayah dilihat seperti mampu menghidu pergerakan kawalan yang dilakukan sehingga membolehkan mereka melakukan kegiatan jenayah ini dengan berleluasa," katanya.

Dalam kejadian sama, seorang lagi nelayan, Mahat Musa, 37, turut mengalami kerugian apabila enjin botnya yang disimpan bersebelahan enjin bot Mohd Zainal turut dikebas.

"Nelayan adalah punca pendapatan utama untuk menanggung tiga anak yang bersekolah termasuk seorang yang baru berusia setahun," katanya yang turut menanggung rugi mencecah RM5800 atas kehilangan bot Yamaha 15 kuasa kuda.

Mahat berkata, enjin botnya diletakkan bersebelahan dengan enjin milik Mohd Zainal dan sebuah lagi enjin milik rakan saya.

"Tetapi pencuri tidak sempat melarikan enjin ketiga, namun mangga dan rantai berjaya dibuka pencuri itu," katanya lagi yang telah membuat laporan dibuat di Balai Polis Pasir Panjang pada hari kejadian tersebut.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9240235.asp

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


Ceramah Umum <b>di</b> Rantau (Parlimen <b>Rembau</b>) - Perjuangan adalah <b>...</b>

Posted: 21 Jul 2011 05:26 PM PDT

Semua dijemput untuk hadir ke

Ceramah Umum
23 Julai 2011
8.30 mlm
di Perkarangan Pejabat DAP Rantau, Taman Ekar

bersama
1. Zairil Khir Johari (anak Tan Sri Khir Johari, antara pengasas Umno) yg kini menjadi ahli DAP
2. Datuk Sabapathy (bekas Ketua Trafik Johor) kini telah menjadi ahli PAS
3. Subramaniam, Ketua Penerangan DHPP
4. YB Taufek (P/jaya PAS NS)
5. YB Ravi (ADUN P.Dickson)
6. Arulchelvan (s/u PSM)
7. che'GuBard (Ketua Cabang Rembau)

Sebarang pertanyaan hubungi 0123696474

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di jelebu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jelebu - Google Blog Search


Mohamad Taufek Abd Ghani: 17 tahun tunggu elektrik <b>di Jelebu</b> <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2011 01:40 AM PDT

Akhirnya selepas menunggu selama 17 tahun, sambil berusaha memohon bekalan elektrik ke rumah beliau di Kg Ulu Jelebu dari TNB dan kerajaan UMNO/BN, pada 27 Julai 2011, rumah En Radzuan Bin Halim, 50 tahun dan Puan Norhayati telah pun terang benderang dengan cahaya lampu berkat usaha dari sebuah NGO dengan kerjasama PAS Kawasan Jelebu dan PAS MTD Klawang.

Pihak NGO tersebut telah menyumbangkan sebuah generator dan 5 buah tilam kepada keluarga En Radzuan.

Pihak PAS MTD Klawang telah memberikan kerjasama dengan menyumbangkan wayar dan paip untuk membuat pendawaian di dalam dan di luar rumah En Radzuan.

Pasukan Unit Amal Jelebu telah menghantar 2 orang petugas mereka menjalankan kerja-kerja pendawaian tersebut.

En Radzuan menyatakan rasa gembira dan terharu dengan sumbangan dari pihak NOG tersebut dan usaha yang dijalankan oleh PAS untuk membantu beliau dan keluarga.

Beliau mempunyai 10 orang anak, iaitu 6 perempuan dan 4 lelaki. Dengan adanya lampu yang terang ini dapatlah anak-anak beliau mengaji dan meneruskan pelajaran pada waktu malam katanya.

En Radzuan menambah lagi walaupun dia tahu PAS bukanlah parti pemerintah tetapi usaha PAS yang ikhlas membantu orang-orang yang miskin seperti beliau, membuatkan beliau rasa terharu dan beliau mendoakan kemenangan PAS pada pilihanraya yang akan datang supaya lebih ramai lagi orang dapat dibantu.

Menurut Saudara Nor Anif (Timbalan YDP) adalah menjadi tanggungjawab PAS membantu semua orang sesuai dengan tema Muktamar tahunan PAS baru-baru ini iaitu 'Negara Berkebajikan'.

Saudara Anif juga menegaskan bahawa walaupun sekarang ini rumah En Radzuan telah pun terang tetapi masih menjadi tanggungjawab kerajaan UMNO/BN menyalurkan bekalan elektrik ke rumah En Radzuan kerana bekalan elektrik adalah kemudahan asas yang menjadi hak semua rakyat Malaysia untuk mendapat nya terutamanya kawasan Parlimen Jelebu ini diwakili oleh Rais Yatim yang juga seorang Menteri Kanan.

http://pasjelebu.blogspot.com/

Laporan penuh bergambar di http://orangklawang.blogspot.com/2011/07/selepas-17-tahun-baru-nampak-cahaya.html

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di linggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di linggi - Google Blog Search


fairus.com: SEJARAH PERPECAHAN UMAT ISLAM <b>DI</b> MALAYSIA BERLAKU <b>...</b>

Posted: 26 Jul 2011 12:00 AM PDT

Pengkalan Kempas ialah sebuah kampung kecil yang terletak di tepi Sungai Linggi. Pada suatu masa dahulu, jalan ke kampung ini cuma melalui Sungai Linggi.

Sambutan Kerajaan Melayu Melaka terhadap ulama-ulama dan guru-guru Islam menyebabkan ramai pendakwah Islam dari pelbagai mazhab sampai ke sini. Pengajaran mereka dihayati oleh orang-orang Melaka yang mahu belajar sebanyak boleh mengenai Islam. Tetapi ada pendakwah yang tidak mengutamakan Islam sebagai satu agama sebaliknya lebih menekankan mazhab mereka sendiri sehingga merendah-rendahkan mazhab-mazhab lain.

Penduduk tempatan yang BERSATU PADU PADA MASA ITU MULA BERPECAH MENGIKUT KUMPULAN. Apabila perpecahan yang senyap-senyap itu kian menjadi jelas dan menggugat kedudukan Melaka, Sultan Mansur Syah (1458 - 1477) telah mengambil tindakan untuk membaiki kedudukan.


Kerajaan Melayu Melaka dan penduduk tempatan menganut mazhab Shafie. Sheikh Ahmad Majnun pula mengetuai satu mazhab yang lain dan mula mencari pengikut. Kumpulan itu berpindah ke kawasan Linggi dan kegiatan-kegiatan mereka mula menganggu keharmonian masyarakat Islam di sana. Bendahara Tun Perak mengetuai angkatan bersenjata untuk berhadapan dengan Sheikh Ahmad Majnun di Linggi pada tahun 1467.

Sheikh Ahmad Majnunpun menentang angkatan Tun Perak di sungai Linggi. Kumpulan Sheikh Ahmad Majnun tidak berupaya menentang kekuatan angkatan Melaka dan akhirnya Sheikh Ahmad Majnun terbunuh bersama-sama penganut ajarannya. Bagaimanapun sebilangan pengikutnya yang selamat berjaya melepaskan diri dan membawa bersama jenazah ketua mereka.


Selepas peritiwa itu, tiada ajaran sesat di kawasan ini. Sheikh Ahmad Majnun dikebumikan di Pengkalan Kempas.

PENGAJARAN :

Perbezaan pendapat / mazhab dalam Islam mampu memecahbelahkan umat Islam. Justeru itu, perbincangan harus dilaksanakan bagi memastikan urusan perjalanan agama Islam dijalankan adalah selari dengan kehendak Islam yang sebenar. Sejarah yang sedia ada hendaklah dihayati agar ia tidak lagi berulang pada masa kini.

P/S : Sedih tengok umat Islam di Malaysia berpecah belah sesama sendiri.








Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Blog Felda: felda <b>serting</b> hilir - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2011 12:00 AM PDT

Blog Felda: <b>felda serting hilir</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2011 12:00 AM PDT

Blog Felda: <b>felda serting hilir</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2011 09:07 PM PDT


nizamhasan-CUIT SIKIT: KHABAR DARI <b>FELDA SERTING HILIR</b>.....

Posted: 04 Jun 2011 09:34 PM PDT

Kelmarin, 04-06-11; meriah majlis perkahwinan dua pasang pengantin di rumah Matseh Manaf, Pengurus FELDA Serting Hilir Lima.


Namun, bukan itu yang ingin aku khabarkan. Yang aku akan khabarkan di sini ialah:


SAH! Ada usaha pihak Pengurusan FELDA untuk memujuk peneroka supaya menarik balik saman mereka yang telah difailkan di Mahkamah Tinggi Seremban, tahun lalu. Saman peneroka terhadap FELDA berkaitan isu kadar perahan minyak sawit yang melibatkan lebih 600 orang peneroka tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Khabarnya, usaha dibuat secara pujukan menerusi individu, bukan secara kelompok. Ada tawaran kewangan. BIASALAH tu, bila dah dah terdesak, macam - macam la janji dan budi. Semakin banyaklah tebu tumbuh di tepi bibir.


CUIT SIKIT:


Yang aku tahu, sebelum saman itu difailkan, telah ada ruang rundingan dan perbincangan. Malangnya, pihak berkenaan tidak mahu menerima permintaan para peneroka berkenaan.


Bila dah masuk mahkamah, dah makan masa setahun, pandai pulak nak ajak berunding.


Benarlah kata aku;

akibat pintu rundingan seringkali tertutup, masalah akan merayau ke halaman orang.


Tu pasal, pihak kilang FELDA janganlah bersikap, Peneroka adalah Pelanggan Kelas Dua yang tidak tahu apa - apa.

Kita sangka mereka tidak tahu apa-apa walhal, mereka lebih tahu daripada kita tentang dunia. Kita yang ketinggalan rupa - rupanya.


Dengarnya, akan ada lagi kes saman - menyaman kadar perahan minyak sawit ni. Ini semua angkara kilang sawit yang tidak mendahulukan rakyat. Kita tunggu......

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di lukut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lukut - Google Blog Search


KELONG POZI <b>LUKUT</b>: TIP ARUS DAN UMPAN <b>DI</b> KELONG POZI <b>LUKUT</b>

Posted: 05 Jul 2011 12:00 AM PDT

TIP ARUS DAN UMPAN DI KELONG POZI LUKUT

pengenalan

Sesungguhnya adalah amat menyakitkan hati apabila kita lihat ikan mengambur kiri dan kanan tetapi malang sekali tiada umpan tamban atau selar hidup. Di kelong pozi memang terdapat tamban dan selar hidup yang boleh di apolo tetapi kekadang susah sangat nak dapatkan umpan ini terutama bagi pemancing baru di kelong ini. Selama memancing di sini, saya sendiri pernah tidak dapat menaikan umpan hidup. Bagaimanapun pengalaman yang agak lama di kelong ini memberi satu pengajaran yang berguna yang saya nak kongsi dengan orang lain supaya kaki2 pancing lain juga dapat menikmati nikmat memancing.
jadi, bagi kaki pancing yang nak cuba di kelong ni, bolehlah merujuk kalendar takwim atau kalendar islam kerana arus pasang dan surut memang mengikut bulan.

1 dan 16 haribulan hijrah
air besar dan air penuh lebih kurang pukul 8 malam. umpan susah pada waktu petang dan banyak pada waktu pagi dan air surut  lebih kurang pukul 11 pagi. Ikan2 besar bedal umpan waktu awal pagi dan lebih kurang pukul 8 malam.

2 dan 17 haribulan hijrah.
air masih besar dan penuh dan mula surut pada pukul 8 lebih. Umpan banyak pada waktu pagi dan semasa surut depan kelong lebih kurang pada pukul 11 pagi.ikan2 besar mula atif jugak pada pukul 8 malam lebih dan awal pagi

3 dan 18 haribulan hijrah
air masih besar tetapi makin kecil. air lebih lewat pasang penuh. umpan pada waktu petang agak susah tetapi banyak pada waktu pagi dan semasa air surut 12 tengah hari. jenahak aktif lebih lewat lebih kurang pada pukul 8.30 hingga 9 malam. pada waktu pagi jenahak masih aktif awal pagi

4 dan 19 haribulan hijrah
air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. ikan2 besar elok pancing pada waktu malam.. lebih kurang pukul 9 lebih

5 dan 20 haribulan hijrah

air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. ikan2 besar elok pancing pada waktu malam.. lebih kurang pukul 9 lebih
6 dan 21 hiribulan hijrah
air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. Ikan2 besdar makin tipis untukdipancing. mungkin ada pari atau senangin. jenahak semakin sukar.
7,8,9,22,23 dan 24 haribulan hijrah
air dah mula mati atau tak ada arus langsung. kalau nak pancing jugak bolehlah bawa umpan pumpun atau udang kopek. layan anak2 ikan atgau daun baru. kalau nak kena ikan besar tu rezeki masing2 la. tapi susah la skit.

10 dan 25 haribulan hijrah

air mula gerak. ikan sangat galak dan aktif. tapi sayang, umpan tamban sukar diperoleh. kadang2 ada dan kadang2 tak ada. sebagai insuran, lebih baik anda bawa umpan sendiri seperti sotong kurita . air pasang penuh awal.kalau target ikan besar sesuai pada waktu pagi

11 dan 26 haribulan hijrah
air mula gerak. ikan sangat galak dan aktif. tapi sayang, umpan tamban sukar diperoleh. kadang2 ada dan kadang2 tak ada. sebagai insuran, lebih baik anda bawa umpan sendiri seperti sotong kurita . air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi

12 dan 27 haribulan hijrah
air mula gerak laju. ikan sangat galak dan aktif.  . air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin ada sedikit semasa air mula surut petang.

13 dan 28 haribulan hijrah
air semakin laju dan besar.air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin ada sedikit semasa air mula surut petang.

14 dan 28 haribulan hijrah

air semakin laju dan besar.air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin banyaksemasa air mula surut petang dan awal pagi. anda tak perlu risau pasal umpan sangat. ikan besar mungkin ada pada lewat petang hampir senja. 
15,29 dan 30 haribulan hijrah
air semakin laju dan besar.air pasang penuh hampir senja petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi dan semasa waktu senja ke awal malam skit.semasa ini umpan mungkin banyaksemasa air mula surut petang dan awal pagi. anda tak perlu risau pasal umpan sangat. 

0 comments:

pengenalan

Sesungguhnya adalah amat menyakitkan hati apabila kita lihat ikan mengambur kiri dan kanan tetapi malang sekali tiada umpan tamban atau selar hidup. Di kelong pozi memang terdapat tamban dan selar hidup yang boleh di apolo tetapi kekadang susah sangat nak dapatkan umpan ini terutama bagi pemancing baru di kelong ini. Selama memancing di sini, saya sendiri pernah tidak dapat menaikan umpan hidup. Bagaimanapun pengalaman yang agak lama di kelong ini memberi satu pengajaran yang berguna yang saya nak kongsi dengan orang lain supaya kaki2 pancing lain juga dapat menikmati nikmat memancing.
jadi, bagi kaki pancing yang nak cuba di kelong ni, bolehlah merujuk kalendar takwim atau kalendar islam kerana arus pasang dan surut memang mengikut bulan.

1 dan 16 haribulan hijrah
air besar dan air penuh lebih kurang pukul 8 malam. umpan susah pada waktu petang dan banyak pada waktu pagi dan air surut  lebih kurang pukul 11 pagi. Ikan2 besar bedal umpan waktu awal pagi dan lebih kurang pukul 8 malam.

2 dan 17 haribulan hijrah.
air masih besar dan penuh dan mula surut pada pukul 8 lebih. Umpan banyak pada waktu pagi dan semasa surut depan kelong lebih kurang pada pukul 11 pagi.ikan2 besar mula atif jugak pada pukul 8 malam lebih dan awal pagi

3 dan 18 haribulan hijrah
air masih besar tetapi makin kecil. air lebih lewat pasang penuh. umpan pada waktu petang agak susah tetapi banyak pada waktu pagi dan semasa air surut 12 tengah hari. jenahak aktif lebih lewat lebih kurang pada pukul 8.30 hingga 9 malam. pada waktu pagi jenahak masih aktif awal pagi

4 dan 19 haribulan hijrah
air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. ikan2 besar elok pancing pada waktu malam.. lebih kurang pukul 9 lebih

5 dan 20 haribulan hijrah

air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. ikan2 besar elok pancing pada waktu malam.. lebih kurang pukul 9 lebih
6 dan 21 hiribulan hijrah
air makin kecil tetapi masih berarus. air pasang penuh lebih lewat dan umpan sangat susah dapat pada waktu petang. anda kena apolo pada waktu pagi atau semasa air surut pada sebelah petang. Ikan2 besdar makin tipis untukdipancing. mungkin ada pari atau senangin. jenahak semakin sukar.
7,8,9,22,23 dan 24 haribulan hijrah
air dah mula mati atau tak ada arus langsung. kalau nak pancing jugak bolehlah bawa umpan pumpun atau udang kopek. layan anak2 ikan atgau daun baru. kalau nak kena ikan besar tu rezeki masing2 la. tapi susah la skit.

10 dan 25 haribulan hijrah

air mula gerak. ikan sangat galak dan aktif. tapi sayang, umpan tamban sukar diperoleh. kadang2 ada dan kadang2 tak ada. sebagai insuran, lebih baik anda bawa umpan sendiri seperti sotong kurita . air pasang penuh awal.kalau target ikan besar sesuai pada waktu pagi

11 dan 26 haribulan hijrah
air mula gerak. ikan sangat galak dan aktif. tapi sayang, umpan tamban sukar diperoleh. kadang2 ada dan kadang2 tak ada. sebagai insuran, lebih baik anda bawa umpan sendiri seperti sotong kurita . air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi

12 dan 27 haribulan hijrah
air mula gerak laju. ikan sangat galak dan aktif.  . air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin ada sedikit semasa air mula surut petang.

13 dan 28 haribulan hijrah
air semakin laju dan besar.air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin ada sedikit semasa air mula surut petang.

14 dan 28 haribulan hijrah

air semakin laju dan besar.air pasang penuh awal petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi.semasa ini umpan mungkin banyaksemasa air mula surut petang dan awal pagi. anda tak perlu risau pasal umpan sangat. ikan besar mungkin ada pada lewat petang hampir senja. 
15,29 dan 30 haribulan hijrah
air semakin laju dan besar.air pasang penuh hampir senja petang. kalau target ikan besar sesuai pada awal pagi dan semasa waktu senja ke awal malam skit.semasa ini umpan mungkin banyaksemasa air mula surut petang dan awal pagi. anda tak perlu risau pasal umpan sangat. 
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

di negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sembilan - Google Blog Search


Pasar Tani Berkembang Pesat <b>Di Negeri Sembilan</b> | .:: A A N S ::.

Posted: 22 Jul 2011 04:50 AM PDT

SEREMBAN – Setelah dua setengah dekad pasar tani diperkenalkan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama), ia kini dilihat terus berkembang pesat di Negeri Sembilan.

Bermula dengan sebuah pasar tani di Ampangan pada tahun 1985, kini terdapat 29 buah pasar tani yang beroperasi di seluruh negeri ini.

"Mereka yang berniaga kini mencapai 1,072 orang, berbanding 20 orang pada awal penubuhannya. Nilai jualan tahun ke tahun juga didapati semakin meningkat.

"Jualan yang dicatatkan pada tahun 2010 mencapai jumlah RM17.9 juta, berbanding pada 2009 berjumlah RM16.9 juta. Adalah dijangkakan berdasarkan prestasi jualan semasa dari Januari hingga April 2011 sebanyak RM7.1 juta, jualan pada akhir tahun 2011 diunjurkan mencapai RM21.3 juta," kata Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian, Industri Asas Tani, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Negeri Sembilan Datuk Yunus Rahmat kepada Bernama di sini.

Katanya peningkatan jualan ini mungkin boleh dikaitkan dengan beberapa faktor seperti pertambahan bilangan pasar tani atau peningkatan pelanggan yang berbelanja di pasar tani atau pun peningkatan permintaan berikutan pertambahan bilangan penduduk.

LEBIH BAIK JIKA HARGA MURAH

"Bagi saya sekiranya ia disebabkan faktor pertambahan bilangan pasar tani atau peningkatan permintaan akibat pertambahan penduduk, ia adalah dijangkakan, tapi sekiranya disebabkan oleh semakin ramai orang yang berbelanja di pasar tani maka tentunya di sana ada faktor daya tarikan tersendiri," katanya.

Antaranya harga lebih murah serta kompetitif, barangan yang diniagakan lebih segar dan berkualiti, keadaan kebersihan kawasan, layanan yang baik, kepelbagaian produk jualan dan lokasi strategik yang mudah dikunjungi.

Dalam hal ini, lebih baik jika orang ramai gemar berbelanja di pasar tani berikutan faktor harga yang kompetitif selain beberapa faktor lain.

Dan sepatutnya begitulah, berikutan peniaga di pasar tani pada konsep asalnya terdiri daripada pengeluar sendiri iaitu kalangan petani, penternak, nelayan dan usahawan industri kecil dan sederhana (IKS).

"Namun kita mengambil maklum bahawa kini perubahan berlaku akibat pengaruh persekitaran pasaran sehinggakan peniaga pasar tani yang dahulunya pengeluar, bertukar menjadi peniaga sepenuh masa.

"Peniaga pasar tani seharusnya sedar bahawa institusi pasar tani ini adalah suatu mekanisme bagi memendekkan rantaian pasaran dengan meminimum pemain di sepanjang rantaian pasaran ini iaitu dalam erti kata lain mengurangkan penglibatan orang tengah dengan tujuan memberi peluang kepada pengeluar mendapat pulangan yang setimpal dan keuntungan lebih tinggi sementara pengguna menikmati harga yang lebih murah, munasabah dan berpatutan.

"Saya amat tertarik hati dengan konsep pasar tani dari segi prinsip ekonomi iaitu keuntungan yang paling besar sekali ialah kalau kita berada dekat atau berhampiran dengan pasaran.

"Kalau kita bergantung kepada orang tengah untuk memasarkan hasil keluaran, maka keuntungan yang diperoleh tidak setinggi mana atau tidak berbaloi berbanding sekiranya kita sendiri terlibat secara langsung di peringkat pemasaran.

PELBAGAI KONSEP PASAR TANI

Pengarah Fama Negeri Sembilan A. Rahaman Suleiman pula berkata Fama memperkenal pelbagai konsep pasar tani selain pasar tani runcit.

Antaranya Pasar Tani Mega, Pasar Tani Kekal, Teman dan Pasar Tani Karavan, yang bertujuan menyediakan luang pasaran yang mencukupi serta mempermudah aktiviti pemasaran hasil tempatan.

Penubuhan pasar tani seumpama ini dilihat selaras dengan keperluan untuk membangunkan kemudahan prasarana pemasaran dan logistik di dalam pengurusan rantaian bekalan dari peringkat ladang ke pengguna khususnya di Negeri Sembilan.

Katanya pengwujudan pasar tani juga selaras dengan keperluan untuk memenuhi permintaan pasaran dan diselarikan dengan perkembangan aktiviti pertanian di peringkat domestik di samping sebagai inisiatif mempercekap dan meningkatkan lagi keberkesanan aktiviti pemasaran.

MASIH NEGARA PENGIMPORT

Pengerusi pasar tani Paroi Jaya, Abdul Manap Ahmad, 58, berkata sektor pertanian adalah satu daripada sektor penting yang mendapat tumpuan dalam perdagangan dunia masa kini kerana menghasilkan bekalan makanan dan bahan mentah kepada penduduk dunia.

Katanya kemampuan sesebuah negara untuk memajukan sektor pertanian menggambarkan keupayaan negara dalam membekalkan makanan yang mencukupi kepada rakyat.

"Oleh yang demikian kita lihat negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Belanda dan Jepun tidak meminggirkan pembangunan sektor pertanian malah ia dimajukan sebagai entiti perniagaan yang berdaya saing dan menguntungkan.

"Negara kita masih tergolong sebagai negara pengimport makanan dan ini dapat dilihat pada bil imbangan dagangan makanan negara yang tidak pernah mencatatkan nilai lebihan. Pada 2010 nilai import makanan negara menjangkau kira-kira RM28 bilion dan Perdana Menteri menyarankan agar nilai import ini dapat dikurangkan separuh sehingga RM14 bilion setahun.

"Dengan langkah ini kita akan dapat menghalang pengaliran wang keluar negara dan menjimatkan perbelanjaan bagi tujuan mengimport makanan. Peningkatan bil import lambat laun akan memberikan impak negatif kepada pertumbuhan ekonomi negara sekiranya tiada langkah mengatasinya dilaksanakan.

HARGA KOMPETITIF

Sementara itu, peniaga ikan pasar tani Rembau/Tampin, Rahim Idris, 38, merasakan pasar tani boleh dijadikan tempat memasarkan hasil keluaran tempatan khususnya bagi pengguna tempatan.

Mengenai hasrat kerajaan negeri agar sekurang-kurangnya 30 peratus hingga 40 peratus keluaran tempatan dapat dipasarkan dalam pasaran tempatan bagi memenuhi permintaan dalam negeri atau setempat, beliau berkata ini diharapkan menjamin pengguna tempatan mendapat bekalan yang mencukupi.

Mereka juga boleh menikmati harga yang lebih kompetitif dan murah setelah dapat memendekkan rantaian pemasaran dengan mengehadkan penglibatan orang tengah yang sering memanipulasi harga.

"Kita tidak mahu keluaran tempatan dipasarkan ke luar dari Negeri Sembilan sedangkan pada masa yang sama kita kekurangan bekalan dan terpaksa pula membawa masuk bekalan dari luar, contohnya dari Pasar Borong Selayang.

"Tambah teruk lagi apabila hasil yang dijual keluar, akan dijual semula di dalam pasaran Negeri Sembilan. Kitaran ini akan mengakibatkan harga menjadi lebih tinggi berikutan tanggungan kos pengangkutan serta lain-lain kos yang terlibat," katanya.

Sumber: Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di kuala pilah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di kuala pilah - Google Blog Search


PAS Negeri Sembilan: Masalah Air <b>di</b> Matrik <b>Kuala Pilah</b> sejak Zaman <b>...</b>

Posted: 18 Jul 2011 08:00 PM PDT

Masalah Air di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Aduan Rakyat Online, July 18th, 2011

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.

Saya mewakili para pelajar perempuan di Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan yang terletak di Kuala Pilah ingin menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap masalah air yang membelenggu kami, pelajar perempuan yang mendiami kolej kediaman Cendikia (blok C).

Kolej kediaman Cendikia merupakan kolej kediaman yang terletak paling jauh dari pusat pentadbiran dan dewan kuliah. Selain daripada perlu menghadapi kenyataan bahawa asrama kami merupakan asrama yang paling jauh, kami juga mengalami gangguan air yang teruk. Terdapat 4 blok iaitu C1, C2, C3 dan C4. Setiap blok dianggarkan terdapat lebih 150 pelajar perempuan.

Pada waktu ini, blok C1 sudah kehabisan air langsung, maka dengan itu, seramai lebih kurang 150 pelajar dari Blok C1 turun ke Blok C2 untuk memenuhi keperluan diri seperti mandi dan sebagainya. Oleh itu, ini menjadikan 300 orang pelajar mandi di satu blok yang sama kerana jarak antara Blok C1 dan Blok C2 adalah yang paling hampir berbanding blok-blok yang lain.

Hal ini menyebabkan Blok C2 juga kehabisan air dan perkara yang sama berlaku pada Blok C3. Oleh hal yang demikian, seramai lebih kurang 450 orang pelajar terpaksa berebut dan bersesak di Blok C4 untuk mandi. Malangnya, tandas di Blok C4 hanya terdapat sebanyak 8 buah sahaja.

Kami telah menyuarakan perkara ini kepada pihak kolej tetapi sekali lagi malang buat kami kerana tiada tindakan diambil oleh pihak kolej. Kata-kata yang kami terima hanyalah "memang dari zaman pak kaduk lagi macam ni". Mereka seolah-olah tidak ingin mengambil sebarang langkah untuk menyelesaikan masalah yang kami hadapi.

Oleh itu, kami terpaksa mengambil insiatif ini iaitu kami mengadu kepada Aduan Rakyat dengan harapan pihak Aduan Rakyat dapat membantu menyelesaikan masalah kami di sini.

Kami berharap pihak Aduan Rakyat mengambil langkah terbaik bagi menyelesaikan hal ini. Hal ini kerana kami sudah buntu untuk mencari jalan bagi masalah kami ini.

Sekian. Terima kasih.

By: Anis Husna

http://www.aduanrakyat.com.my/masalah-air-di-kolej-matrikulasi-negeri-sembilan

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

05 di gemencheh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemencheh - Google Blog Search


Lelaki hilang <b>di Gemas</b> ditemui mati - Hantar Iklan Percuma

Posted: 24 Jul 2011 08:34 PM PDT

Lelaki hilang di Gemas ditemui mati

Comments are closed.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

INDAH RASA J.MALIM: Keretapi Oh Keretapi ....

Posted: 09 Jul 2011 04:20 AM PDT

Tidak tahulah kenapa saya begitu berminat dengan kenderaan ini ketika orang lain mencemuhnya sebagai sesuatu yang tertinggal dek zaman. Saya menganggapnya sebagai satu tinggalan sejarah yang masih terus berbakti tanpa kompromi dengan alasan kemodenan. Keretapi ialah sesuatu yang unik dan penuh dengan nilai-nilai nostalgia kepada pencintanya. Pernah seseorang berkata kepada saya bahawa jika kamu ingin melihat panorama negara yang sebenar-benarnya, maka naiklah keretapi. Sampai sekarang saya masih mengenang kata-katanya sebagai sesuatu yang amat-amat bermakna.

Cuti sekolah baru-baru ini saya ke Gemas sekali lagi bagi meneroka sepenuhnya kawasan stesen keretapi Gemas yang klasik. Ini kunjungan yang kedua dan sudah pastinya saya berharap dapat melihat sendiri keretapi berhenti. Mujur juga ada Azura dan keluarganya di Gemas. Boleh juga saya menumpang bermalam di rumahnya. 

Gemas terletak di Negeri Sembilan dan bersempadan dengan negeri Johor.

Ketika melalui pekan Gemas untuk ke stesen keratapinya, saya dapat melihat betapa pentingnya Gemas dalam lipatan sejarah perkembangan keretapi di negara kita. Pertemuan landasan keretapi antara pantai barat dan pantai timur semenanjung Malaysia berada di sini. Tidak hairanlah jika kita boleh melihat kuarters-kuarters lama pekerja KTMB serta depoh-depoh lama KTMB masih kekal utuh di sini. Walaupun sudah uzur namun saya tahu ia adalah satu catatan sejarah penting yang tidak terbeli oleh wang ringgit.

Jalan masuk ke stesen keretapi Gemas

Secara umumnya, Gemas masih mengekalkan ciri-ciri lamanya. Bangunan kedainya juga masih ada yang kekal lama. Namun begitu Gemas juga agak sibuk dengan aktiviti penduduknya yang berbilang kaum dan keturunan. Banyak peneroka FELDA di sini dan tidak hairanlah jika sepanjang perjalanan ke Gemas kita akan menyaksikan banyak pokok getah dan kelapa sawit menghiasi penglihatan kita. 

Saya ditemani oleh Azura dan dua orang anak buahnya yang lincah ketika kunjungan kali ini.  Anak buahnya yang bernama Tuah masih seperti kunjungan pertama agak lucu dan aktif. Begitu juga dengan Jiha tetap sama seperti dulu senyap dan baik. Namun saya suka akan kedua mereka ini. Sentiasa membuatkan hati saya menjadi senang dan gembira dengan telatah mereka.

Adik Tuah mengejar saya di stesen keretapi Gemas

 Seronok melayan kerenah anak-anak buah

Banyak yang sudah berubah ketika kunjungan saya kali ini. Nun di hadapan stesen keretapi lama ini, projek stesen komuter baru kelihatan semakin hampir untuk disiapkan. Tidak pula saya tahu apa nasibnya stesen lama ini sekiranya stesen baru itu siap kelak. Alhamdulillah, hajat saya dimakbulkan Allah SWT. Ketika sampai ke stesen ini, rupa-rupanya ada keretapi yang berhenti. Hairan Azura melihat saya terlompat-lompat keseronokan melihat keretapi di hadapan mata. Kedua-dua anak buahnya juga turut serta melompat-lompat bersama saya. Hahahahaha.

Platform utama stesen keretapi Gemas

 Pemandangan sekitar platform

Apa yang menarik perhatian saya di stesen ini ialah kewujudan jejambat besi yang masih utuh. Saya yakin sudah pasti ia dibina sejak zaman kolonial lagi. Ketika mula-mula menjejakkan kaki menaikinya, saya agak gementar. Ditambah pula ketika itu keretapi sedang lalu dibawahnya. Terasa bergegar juga. Adik Tuah yang sibuk berlari tadi juga menjadi takut. Lucu juga melihatnya memeluk erat tangan saya.

Jejambat lama merentasi landasan di stesen keretapi Gemas

Duduk dahulu di atas jejambat.

Adik Tuah takut dengan gegaran keretapi lalu di bawahnya.

Memang bertuah betul saya kali ini. Ketika sedang menangkap gambar-gambar keretapi berhenti, saya dipelawa oleh pemandu keretapi itu untuk naik ke atas kepala keretapi tersebut. Ini sudah dikira seperti orang mengantuk disorongkan bantal !!!! saya tidak melepaskan peluang tersebut. Jika diamati lebih dekat, banyak besi pada bahagian keretapi ini sudah uzur atas faktor masa dan zaman. Namun saya tidak dapat nafikan, ianya sebuah jentera yang amat berkuasa. 

Pemandu keretapi yang amat baik

Sempat juga saya berbual-bual sebentar dengan pemandu keretapi ini berkenaan dengan penutupan stesen keretapi Tanjong Pagar di bumi Melayu Temasik pada akhir Jun 2011. Ada nada sebak di sebalik kata-katanya. Saya sendiri juga sebak dengan penutupan stesen keretapi berkenaan. Masakan tidak ia adalah lambang kekuasaan akhir Malaysia di bumi Melayu Temasik. Selama berpuluh-puluh tahun KTMB membelah tanah bumi Melayu Temasik dengan gagahnya tanpa diusik kini ia terpaksa mengalah atas tuntutan zaman dan kehendak pemerintah. 

Di persada dunia... hehehehe

Sedia untuk berlepas

Ia menuju ke selatan membelah bumi Melayu Temasik

sebuah kenderaan yang gagah

Kebetulan sekali pada masa yang sama sebuah lagi keretapi menuju ke utara berselisih dan berhenti di stesen keretapi Gemas. Jadi sudah ada dua keretapi yang dapat saya lihat. Ia sebuah pengalaman yang begitu mengujakan. Pada masa inilah saya dapat melihat bagaimana pekerja-pekerja KTMB bertungkus lumus memastikan keretapi berkenaan dalam keadaan yang stabil dan selamat untuk ke destinasi seterusnya. Dapat dilihat kepakaran mereka mengendalikan setiap kerja. 

 Sebuah lagi keretapi menuju ke utara.

Di stesen keretapi Gemas juga kita masih boleh melihat beberapa tinggalan sejarah yang berkaitan dengan perkembangan jaringan landasan keretapi di negara kita. Selain stesen dan jejambatnya yang klasik terdapat juga beberapa perkara yang agak unik di sini. Antaranya ialah sebuah gerabak bewarna putih berbelang merah. Saya sendiri tidak tahu akan kegunaannya dan ia terletak di atas landasan yang terpisah dari landasan utama. Terdapat juga peralatan seakan-akan replika meriam di sebelahnya. Tidak tahu sama ada untuk dipamerkan atau ia suatu tinggalan dari zaman lampau. Namun pada saya ia suatu koleksi yang amat menarik dan unik.

Unik 

Papan tanda stesen keretapi Gemas juga agak menarik. Berwarna putih dengan tulisan berwarna hitam, ia seakan-akan mengembalikan kita semua ke hari-hari lama yang telah berlalu. Jika ditinjau ke stesen-stesen keretapi moden, papan tanda seperti ini sudah berganti dengan papan tanda yang jauh lebih canggih dan berwarna - warni. Papan tanda seperti ini hanya terdapat di stesen-stesen lama seperti di Gemas dan Taiping. Tidak mustahil ia akan dicabut dan digantikan dengan yang baru suatu hari nanti.

Azura dan anak-anak buahnya bergambar kenangan di papan tanda

stesen keretapi Gemas

Seronok ... itulah perkataan yang saya luahkan kepada Azura ketika kami bergerak pulang ke rumahnya. Saya tidak dapat menipu diri sendiri bahawa ini ialah pengalaman yang amat bermakna. Esok dan lusa kemodenan semakin kuat menghimpit negara kita. Sisa-sisa kenangan zaman lampau semakin terhakis. Generasi hari ini juga semakin lupa dengan sejarah lama tanah air. Ketika melihat keretapi petang menuju ke utara saya menjadi sayu sendiri. Ia bergerak perlahan-lahan dengan penuh setia. Memberi bakti kepada seluruh rakyat Malaysia dan Singapura tanpa ada perasaan jemu. Keretapi Tanah Melayu Berhad ( KTMB ), satu-satunya entiti yang terus mengekalkan tradisi nama asal negara Melayu pada namanya. Timbul juga di fikiran saya kenapa kerajaan tidak mencadangkan supaya KTMB dianugerahkan gelaran DIRAJA pada namanya ? ... apa salahnya, kerana Keretapi Tanah Melayu Berhad ( KTMB ) adalah pencerita sebenar suka duka sejarah sistem perhubungan di Tanah Melayu.

sayup sebuah keretapi yang berjasa

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved