ads

Isnin, 23 September 2013

05 di juasseh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di juasseh - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di juasseh</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Aug 2013 11:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di juasseh</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jul 2013 11:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di juasseh</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2013 11:25 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di juasseh</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2013 11:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di juasseh</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 11:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di juasseh</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 11:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Cetusan Mukara: <b>Juasseh</b>: Wajib dimenangi PR kali ini!

Posted: 28 Nov 2012 11:51 PM PST

Menjelang PRU-13 yang mungkin berlaku samada Disember ini atau Mac 2013 akan datang, Dun Juasseh adalah antara kawasan yang wajib dimenangi oleh Pakatan Rakyat kali ini. Juasseh secara hakikatnya bukan lagi kubu kuat Umno-BN di Negeri Sembilan sebagaimana Sungai Lui atau Bagan Pinang atau Kota.
Sejak era Reformasi 99, pengaruh Umno sebenarnya telah merundum dan ditolak oleh majoriti pemilih Melayu di Juasseh. Cuma kelemahan gerakan politik Keadilan selepas tahun 2003 di seluruh Kuala Pilah menyebabkan Umno-BN kembali memperbaiki sokongan rakyat. Lebih 70 peratus pemilih Juasseh adalah kaum Melayu dan gelombang perubahan hasil ledakan Reformasi 99 hampir menjerumuskan Umno kepada kekalahan waktu itu!
Sebagaimana yang disebut dalam analisa terdahulu, PRU 1999 memperlihatkan gelombang perubahan yang luarbiasa di seluruh Parlimen Kuala Pilah. Kawasan ini antara parlimen dalam Negeri Sembilan mencatat kemenangan Umno-BN di bawah majoriti tiga ribu undi selain daripada Rasah. Kuala Pilah juga mencatat sejarah pilihanraya Negeri Sembilan dengan semua calon Umno menang di peringkat dun dengan majoriti hanya bawah 1,100 undi!
Dalam PRU 1999, Umno melalui calonnya Hasan Malek (Ahli Parlimen Kuala Pilah kini) memenangi Juasseh dengan kelebihan kemenangan 985 undi. Ia merupakan majoriti kemenangan terendah yang pernah dicatatkan oleh Umno sejak 1959 (dahulu Juasseh sebahagian daripada dun Ulu Muar dan Terentang). 
Juasseh ketika itu mempunyai 8,736 pemilih berdaftar dengan lebih 73 peratus adalah pemilih Melayu. Ombakan peralihan sokongan pemilih Melayu kepada Barisan Alternatif ketika itu melonjak sehingga 75 peratus. Hasan Malek mendapat undi popular 55.99% manakala calon Keadilan memperolehi 40.21%. Peratus keluar mengundi waktu adalah 71.46% atau 6,242 pemilih. Jika tidak kerana undi bukan yang 80 peratus memihak BN, ada kemungkinan besar Umno tewas di Juasseh. Keadilan diwakili oleh Shamsul Bahri Shamsudin.
Kemerosotan pengaruh Barisan Alternatif khusus Keadilan selepas tahun 2001-2004 memberi ruang terbaik buat Umno-BN memperbaiki sokongan. Jelas ketika itu, kehangatan Reformasi 99 merundum dan hampir sahaja memadam api perjuangan Keadilan.

Kemerosotan pengaruh itu terbukti dalam PRU 2004 dengan Umno memenangi Juasseh melalui Razi Kail dengan majoriti 3,064 undi. Razi mendapat undi sebanyak 4,672 undi (72.58%) manakala calon Keadilan-Roslan Alias mendapat 1,608 undi sahaja atau 24.98%. Jumlah keluar undi adalah 6,437 orang (74.82%).


PRU 2004 benar-benar mengembalikan semula sokongan Melayu kepada Umno di seluruh Kuala Pilah dengan semua dua (kecuali Seri Menanti) mencatat majoriti kemenangan melebihi dua ribu undi.

Suasana kembali berubah pada PRU 2008 apabila perolehan undi Umno-BN sedikit merosot. Razi Kail dikekalkan sebagai calon Umno dan memperolehi 4,169 undi manakala calon Keadilan, Encik Ghazali Othman mendapat 2,101 undi. Kali ini Razi memenangi Juasseh dengan majoriti 2,068 undi. Jumlah keluar mengundi ketika itu adalah 6,430 orang (75.69%). Secara analisa data, berlaku peningkatan atau swing undi yang diterima oleh calon Keadilan sebanyak 31 peratus.

Situasi Semasa

Keributan dalam Umno Kuala Pilah bukan perkara sembunyi-sembunyi lagi. Bak 'tolo tombolang pocah busuk sekampung' inilah yang sedang dialami oleh Umno Kuala Pilah. Pertentangan hebat di antara Ketua Bahagiannya-Ismail Lasim juga Adun Senaling dengan Timbalannya-Hasan Malek yang bercita-cita untuk menjadi MB Negeri Sembilan. Bau 'tolo tombolang pocah' ini sudah menjangkiti dan merebak di pelusuk Kuala Pilah. Mereka bukan berbicara soal untuk menang pilihanraya tetapi berperang untuk mengangkat calon-calon dari pasukan masing-masing!

Hasrat Hasan Malek itu tidak lagi disimpan-simpan malah dengan sengaja digebang-hebah kepada sekalian alam di Kuala Pilah dan Negeri Sembilan. Mengikut perkhabaran yang disampaikan oleh beberapa individu dari Kuala Pilah, dikatakan Ismail Lasim akan bertanding di parlimen manakala Hasan Malek akan kembali ke Juasseh.

Jika benar itu berlaku, maka kedudukan Adun sedia ada kini iaitu Razi Kail bakal dicantas! Malahan Razi sendiri masih menyatakan minat untuk menjadi calon sekali lagi. Umno masih lagi belum menyelesaikan calonnya di Juasseh. Malah ada akar umbi Umno di Juasseh menyatakan jika Hasan Malek bertanding, mereka akan mengundi calon Keadilan!

Keadilan Kuala Pilah juga dikatakan telah menamakan beberapa nama yang berpotensi untuk diangkat sebagai calon di Juasseh. Antara yang disebut-sebut adalah Penyelaras PR Jemapoh, Haji Rosli Omar, Ketua AMK Kuala Pilah-Helmi Maarof dan mantan calon PRU 2004 yang juga Naib Ketua Keadilan Kuala Pilah-Haji Roslan Alias.

Dalam menilai kredibiliti dan keupayaan, Haji Rosli Omar dilihat lebih terkedepan. Malah beliau juga anak tempatan Juasseh dan menetap di situ. Beliau juga telah disebut-sebut sebagai sosok yang layak untuk mewakili Keadilan di Juasseh.

Potensi

Ruang untuk Pakatan Rakyat memenangi Juasseh kali ini nampaknya lebih terbuka berbanding PRU 2008. Selain daripada lambang parti menjadi pilihan pemilih untuk mengundi, faktor calon menjadi penentu kedua yang menarik perhatian pemilih.

Jika Keadilan meletakkan Haji Rosli Omar sebagai calonnya di Juasseh, beliau dilihat mampu untuk memberi saingan yang terbaik kepada Hasan Malek. Ini kerana Haji Rosli berada di sekitar 'telapak' berbanding dengan Hasan Malek. Faktor itu memberi kelebihan kepada beliau selain daripada dikenali masyarakat tempatan.

Andainya lain calon ditampilkan, peluang itu ada namun agak sukar. Ia bermaksud bakal calon itu harus bekerja kuat bagi menghadapi saingan Umno di Juasseh. Sentuhan kepada pengundi wajar dipergiatkan agar keyakinan pemilih itu dapat dijelmakan untuk memilih calon PR.

Pemilih

Berikut pecahan pemilih di Juasseh mengikut Suku Tahun Kedua Tahun 2012 mengikut kaum;

Jumlah Pemilih: 9,411
Melayu: 7,458 (79.25%)  Cina: 1,224 (13.01%)  India: 539 (5.73%)  Orang Asli: 161 (1.71%)

Adalah dijangka pada PRU 13 akan datang, peratus keluar mengundi bagi Juasseh adalah 76 peratus atau 7,153 orang pemilih. Mungkin peratusan sama boleh berlaku sebagaimana PRU 2008 iaitu sekitar 6,500 orang pemilih keluar mengundi.

Jangkaan Penulis:

PR: 51%
BN: 49%

Rujukan data keputusan pilihanraya:

1. http://ww2.utusan.com.my/utusan/special.asp?pr=pilihanraya2008&pg=keputusan/NegeriSembilan_N15.htm
2. http://web7.bernama.com/events/elect2004/results/2004/negerisembilan.html
3. http://web7.bernama.com/events/elect2004/results/1999/negerisembilan.htm
4. Statistik Daftar Pemilih SPR SKT2 2012.

PAKATAN RAKYAT N15 DUN <b>JUASSEH</b> | Pakatan Rakyat

Posted: 09 Mar 2013 11:25 PM PST

Bagaikan bermimpi, sudah 5 tahun berlalu rupanya PRU12 yang lepas. Saat dan detik yang pasti tidak dapat dilupakan dalam lembaran sejarah Malaysia. Pada 8 Mac 2008, 'tsunami' politik telah melanda tanah air ini sehingga merubah lanskap politik Malaysia. BN hampir tumbang pada saat itu, hilang majoriti 2/3 di parlimen, hilang kuasa di Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Perak, gagal menawan Kelantan serta kehilangan banyak kerusi di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan ibu negeri yang lain.

Rakyat khususnya di Semenanjung memberi isyarat dan amaran yang tegas kepada BN. "Tak selamanya kamu boleh tipu kami dengan gula-gula yang ditaburkan tiap kali menjelang pilihanraya. Kami ingin ajar kamu bahasa peti undi dan kuasa rakyat.."

Menyorot kembali keputusan PRU lepas, ia menunjukkan pembangkang (PR belum ditubuh ketika itu) berpotensi besar di kerusi-kerusi urban, dan separa bandar. Antara faktornya ialah akses media baru sebagai alternatif kepada rakyat untuk membuat pilihan. Ia berbeza bagi BN yang mempunyai kelebihan sebagai kerajaan pusat yang mengawal sepenuhnya media arus perdana termasuklah TV, radio dan surat khabar.

Maka, tak menghairankan BN lebih berkubu di kawasan kampung, pedalaman, Felda dan juga 'fixed deposit' di Sabah & Sarawak. Pengundi di kawasan sebegini kurang terdedah kepada sumber maklumat alternatif dan mempercayai seboleh mungkin segala propaganda Utusan, Berita Harian, RTM & TV3. Sebagai bukti, PR mampu menang di negeri maju seperti Selangor, Pulau Pinang dan hampir kesemua ibu negeri di Malaysia.

Mengikut pecahan kaum pula, PRU12 menunjukkan ketika itu kaum Cina dan India bangkit membuat perubahan manakala kaum Melayu agak kurang yang membuat perubahan. Maka hasilnya, PKR yang bertanding di kerusi campuran kaum dan DAP yg bertanding di kerusi majoriti kaum Cina mendapat kerusi yang lebih banyak berbanding PAS. Contoh yang paling mudah, kes di Perak di mana DAP mendapat kerusi DUN paling banyak manakala PAS mendapat paling sedikit.

Mengikut faktor geografi pula, arus 'tsunami' ini deras melanda di sebelah Pantai Barat dan Utara sahaja. Di sebelah Pantai Timur dan Selatan pula hanya tempias sahaja yang melanda. Maka hasilnya, BN masih kekal berkuasa di Johor, Melaka, Pahang dan Terengganu. Di Negeri Sembilan pula, BN gagal mendapat 2/3 kerusi Dun kerana kerusi campuran telah dimenangi DAP dan PKR. Di Sabah dan Sarawak pula jelas menunjukkan ketika itu, mereka sebagai penyelamat kerana berjaya menyumbangkan 55 kerusi parlimen kpd BN berbanding pembangkang hanya mendapat 2 kerusi (Kuching dan Kota Kinabalu). Di Semenanjung, BN hanya menang 85 kerusi manakala pembangkang pula mendapat 81 kerusi. BN juga gagal mendapat undi popular di Semenanjung iaitu 49% berbanding 51% dimiliki pembangkang.

Episod baru politik Malaysia ini tak terhenti di situ. PM, Pak Lah gagal untuk memimpin kerajaan baru pada 2008 ini dengan teguh sepertimana PRU 2004. Beliau ditekan daripada segenap sudut, dari dalam mahupun luar. Antara yang utamanya ialah persetujuan awal dari Ahli Parlimen BN "Kerajaan Baru 16 September" tajaan Anwar dan juga konspirasi kudeta rampasan kuasa di Perak. Akhirnya beliau berundur dan menyerahkan baton PM kepada penggantinya, Najib Razak. Senario politik Malaysia terus berwarna-warni dengan kemunculan NGO tajaan Umno iaitu Perkasa dan deretan NGO lain yang atas namanya pelbagai tapi hakikatnya ia dimiliki BN mahupun PR.

Setelah itu, giliran Pembangkang pula diuji iaitu 'katak-katak' pun muncul melompat ke seberang dengan diberitakan menerima  tawaran-tawaran jutaan ringgit dari BN . Walaupun mereka tidak menyertai BN secara terus tetapi hakikatnya mereka adalah 'bebas' yang pro BN. Antara aktor utamanya ialah Ibrahim Ali, Zahrain Hashim, Wee Choo Keong, dan Zulkifli Nordin.

PRU13: "Harapan baru untuk rakyat & perubahan yang membawa kesejahteraan..?"

Kini, pada bila-bila masa sahaja PM, Najib akan mengumumkan pembubaran parlimen dan sekaligus PRU13 akan dilangsungkan. Buat pertama kalinya, kelihatan PM begitu takut untuk membubarkan parlimen sedangkan mandat yang diberikan oleh rakyat secara moralnya tamat pada hari ini 8 Mac setelah genap 5 tahun. Tidak dapat dipastikan mengapa kali ini parlimen begitu lambat dibubarkan..? Mungkin sebab PM masih mencari masa yang terbaik pada ketika sekalian rakyat jelata merasai manisnya gula-gula yang diberikan itu atau mungkin juga PM belum yakin akan kemampuan BN utk kembali ke Putrajaya setelah kuasa yang ada sekarang diserahkan kepada rakyat.

Antara faktor lain yang menarik untuk kita perhatikan pada PRU13 ini ialah kecenderungan rakyat untuk membuat perubahan. Setakat ini, kelihatannya kaum Cina begitu kuat dan bersemangat untuk menukar kerajaan baru, kaum India sebahagian besarnya sudah mula berpatah balik kepada BN manakala kaum Melayu..? Kaum Melayu masih dalam dilema kerana mereka yang di pedalaman mahupun golongan intelektual ada yang termakan dengan momokan 'jika PR menang, habislah nasib kita orang Melayu, Islam akan diketepikan, Raja akan hilang kuasa' dan bermacam lagilah igauan mimpi ngeri yang cuba ditanam dalam minda orang Melayu. Maka usahlah dihairankan apabila munculnya Third Force, arus baru yang mengaku mereka tak berpihak kepada mana-mana tetapi hakikatnya mereka adalah penyelamat kepada BN antaranya ialah Jati dan juga Isma.

Di samping itu, PRU13 ini adalah "perang alam siber". Jika PRU 2008 dahulu, ruang vakum internet ini dikuasai sepenuhnya oleh pembangkang melalui blog, Youtube dan portal berita kini, BN telah pun menyedari kealpaan mereka dahulu. Maka medan pertempuran maklumat di alam maya ini sama ada melalui Facebook,Twitter, Youtube dan Blog menjadi persaingan hebat antara PR vs BN. Pelbagai kaedah dan strategi digunakan sehingga kadangkala ia melampaui batas seperti sebaran fitnah dan gambar yang diubah suai sesuka hati mengikut selera kecenderungan parti masing-masing. Begitu hebatnya penangan media baru ini begitu jelas dapat dilihat seperti contoh fenomena "Listen, Listen, Listen", "Ini semua salah Anwar", dan bermacam lagi virus maklumat yang begitu cepat tersebar dengan adanya fungsi button "share" di FB.

Sebagai akhirnya, PRU13 ini adalah cabaran getir buat kedua-belah pihak. BN akan berusaha dengan begitu bersungguh seperti mana amanat Presiden Umno, Najib pada 2010 iaitu "walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa. Saudara dan saudari, walau apa pun yang terjadi, Putrajaya mesti kita pertahankan!".Malangnya ...Imej BN hampir musnah dengan pendedahan kes C4 Altantunya oleh Deepak adik angkat Rosmah dan penyiasat persendirian PI Bala yg di bayar oleh sahabat Najib Razak Baginda. Yang terbaru Kes Lahad Datu dengan amarah militan SULU yg telah mengorbankan Anggota Polis atas kegagalan perjanjian tanah & penempatan seperti dakwaan beberapa pemimpin SULU yang telah tersiar dalam media2 Filipina. Rakyat Sabah kecewa kerana hanya untuk memenangkan BN, projek IC oleh Mahathir kepada pendatang-pendatang ini telah mula "makan tuan"

Sebaliknya ..Kesedaran umum terhadap PR semakin terserlah bila bapa Saifool dlm kes liwat2 memohon maaf terbuka kepada Anwar dengan mendakwa bahawa ini adalah  satu konspirasi Najib untuk menjatuh Anwar. 

PR pula yang dikemudi oleh Anwar seboleh mungkin memacu bersama PKR, PAS dan DAP ke mercu kuasa Putrajaya. PAS dilihat memikul cabaran yang paling getir kerana secara tradisinya akan bertanding di kerusi majoriti Melayu. Kerja keras dengan gerak kerja serta maklumat-maklumat terkini wajib sampai kepada setiap pengundi sekiranya ingin bersama-sama melihat arus perubahan dalam kalangan kaum Melayu pendalaman untuk mendayung bahtera ke Putrajaya.

Impian PR untuk sampai ke Putrajaya juga akan menjadi realiti sekiranya berlaku perubahan besar di Sabah dan Sarawak, serta kaum Melayu dan India turut sama dengan arus perubahan. Dan sememangnya, faktor pengundi muda khususnya Generasi Y yang sifatnya kritikal dalam menilai juga akan menjadi salah satu faktor utama penentu dalam PRU 13 ini. Pengundi lain juga secara umumnya sudah semakin bijak dalam menilai dan membuat pilihan dengan syaratnya akses media yang adil sampai ke segenap lapisan masyarakat.
SPR pula sebagai pengadil perlawanan perlulah menunjukkan kesungguhan dan komitmen mereka dengan berani, telus dan adil untuk mengendalikan the mother of all election yang dijangka paling sengit dalam sejarah Malaysia ini.

Sebagai Muslim, kita tetap yakin dan percaya bahawa tiada kerajaan yang mampu kekal berkuasa selamanya kerana kuasa itu sebenarnya adalah milik Allah. Pemimpin yang dipilih itu perlu melaksanakan amanah dengan panduan dan suluhan wahyu Al Quran dan As Sunnah. Segala perancangan dan tipu daya yang dibuat manusia yang angkuh untuk kekal di puncak kuasa takkan mampu untuk melawan ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah Yang Maha Berkuasa.

Selamat mengundi. Laksanakanlah hak anda untuk memilih pemimpin dengan pertimbangan akal dan iman demi masa depan baru tanah air Malaysia kita yang tercinta ini.

05 di teluk kemang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Haslinda: Mandi-manda <b>di Teluk Kemang</b>, Port Dickson

Posted: 10 Sep 2013 11:06 PM PDT

Hari cuti baru ni 8/9/2013 saja nak bawak anak2 mandi laut..yer laa..bebudak ni duduk tgh bandor..mane la nak nampak laut..nak bawak pegi mandi kat Desa Water Park ke..Sunway Lagoon ker..takut gak bila terkenangkan kes kencing tikus tu..

Sonok Kimie bila dapat tgk pantai..baba siap belikan dia swimming suite mandi lagi.. adik plak duduk je ngan ibu kat bawah payung sebab ibu malas mandi laut ni..susah nak salin menyalin ape bagai..

Kami pegi dekat pukul 10pg dah dengan hanya berbekalkan sandwich n nuggets jer..tu pon dah kenyang..berendam lebih kurang sejam..pukul 2ptg balik la..singgah plak makan tengahri dekat Restoren D'Limau Nipis dekat Bangin..lama dah tak pegi situ..dulu sedap air limau special tu..skrang dah tak sedap mana..pukul 6 sampai rumah..ptg tu ujan..mujur masa mandi tak hujan..










maap ler kelabu2 kamera nset cap ayam saye..hihihi

05 di paroi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di paroi - Google Blog Search


Belia Bangkit: YB LUCAH <b>DI</b> FB!! Penjelasan ADUN <b>Paroi</b>

Posted: 10 Sep 2013 09:47 PM PDT

Panasss....layan gambar dan video lucah tu YB. 
ADUN Paroi, Mohd Ghazali Wahid kecewa apabila akaun Facebook beliau diceroboh individu yang dipercayai sengaja mahu menjatuhkan kariernya sebagai wakil rakyat.

Menurut Ghazali, laman Facebook yang menjadi penghubung beliau dengan orang ramai disedari diceroboh sejak tiga hari lalu apabila muncul status asing di wall akaunnya, selain terdapat beberapa video lucah kononnya ditonton beliau.
Akibat itu, ramai pengikut beliau yang mengutuk dan ada antaranya memberi komen sinis.
"Sebaik sahaja saya masuk ke akaun Facebook, saya terkejut dengan dengan status tidak senonoh terpamer di dinding akaun saya. Akaun laman sosial ini dikawal pegawai khas saya selaku admin, dan tidak mungkin perkara sebegini boleh berlaku," katanya.
Berikutan kejadian itu, Ghazali berkata, beliau menutup serta merta akaun Facebook berkenaan bagi melakukan siasatan menyeluruh, sebelum melaporkan kepada polis.
"Saya minta maaf kepada pengikut Facebook saya. Saya minta mereka tidak salah sangka dengan perkara ini kerana ia bukan dilakukan saya sendiri," katanya.
Beliau berasal dari Kampung Batang Rokan Gemencheh Negeri Sembilan dan berkhidmat selama 33 tahun di Telekom Malaysia, Jalan Labu sebagai Ketua Pusat Servis. Menetap di Taman Satria, Senawang selama 23 tahun.


Beliau merupakan seorang yang peramah dan disenangi oleh semua lapisan masyarakat dan seorang yang senang didekati.
Segala permasalahan setempat menjadi perhatian beliau untuk membantu menyelesaikan dan menghulurkan bantuan.
Beliau juga menyandang pelbagai jawatan didalam NGO sebagai Pengerusi KRT Taman Satria, Setiausaha Surau, AJK COMBI Daerah Seremban dan merupakan Ahli Majlis Perbandaran Nilai sebelum memenangi Dewan Undangan Negeri (DUN) N25 Paroi.

05 di jelebu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jelebu - Google Blog Search


kebakaran rumah kedai <b>di</b> titi <b>jelebu</b>, mana ketua <b>...</b> - My Home Soil

Posted: 19 Sep 2013 06:28 PM PDT

Kebakaran rumah kedai di Titi Dun Chennah, Parlimen Jelebu yang berlaku malam tadi telah memusnahkan beberapa buah rumah kedai di Titi. Untuk rekod , kawasan inilah yang memenangkan DAP untuk DUN Chennah yang memenangkan Anthony Loke (DAP) sehingga dia dilantik menjadi Ketua Pembangkang Negeri Sembilan. Namun, apa yang memeranjatkan krew MHS, tiada langsung wakil DAP apatah lagi batang hidung Anthony Loke untuk datang tengok pengundi-pengundi beliau! 

Padan muka pengundi beliau! hahaha
                                                                    Hidup DAPig! 
NASIB BAIK BOMBA Kerajaan Persekutuan, Pihak Pej Daerah Jelebu dan Pejabat Ahli Parlimen Barisan NASIONAL Jelebu datang membantu!



05 di port dickson - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di port dickson - Google Blog Search


Foto Kontroversi Fasha Dan Anzalna <b>di Port Dickson</b> | Terengganu <b>...</b>

Posted: 10 Jul 2013 03:21 AM PDT

Gambar yang dimuat naik oleh Fasha Sandha ke dalam akaun Instagram miliknya telah menjadi bualan ramai. Gambar yang memaparkan Fasha bersama Anzalna Nasir ini telah mengundang kata-kata kurang sopan daripada peminat yang meninggalkan komen pada gambar tersebut, terutamanya peminat lelaki.

BACA: FOTO KONTROVERSI FASHA DAN ANZALNA

GUA menghubungi Anzalna untuk mendapatkan penjelasan lanjut berhubung isu ini.

"Sebenarnya, ketika gambar itu diambil, kami sedang menjalankan penggambaran drama bersiri 'Tentang Hati' di Port Dickson. Sewaktu gambar ini diambil, angin bertiup kencang. Saya ingin menjelaskan yang saya langsung tidak berniat mahu mengundang kontroversi melalui gambar tersebut," ujar pelakon berusia 25 tahun ini.

anzalna-fasha-hangatmy"Saya langsung tidak menjangkakan gambar yang dimuat naik oleh Fasha itu bakal mengundang komen-komen kurang sopan daripada segelintir peminat, terutamanya peminat lelaki. Saya rasa gambar itu tiada apa-apa isu pun, gambar itu cuma gambar biasa saya dan Fasha," cerita heroin drama bersiri 'Bangkitnya Seorang Perempuan' ini.

"Sejujurnya, saya merasakan isu sebegini tidak perlu timbul. Nampaknya, semua perkara menjadi pertikaian sesetengah peminat. Selepas ini, saya perlu mengambil langkah berhati-hati. Saya akan periksa dahulu gambar saya atau atau individu lain yang bergambar dengan saya agar perkara ini tidak berulang lagi," jelas Anzalna.

Dalam perkembangan lain, kini Anzalna sedang menghabiskan penggambaran drama bersiri 'Tentang Hati' yang masih berbaki beberapa babak. Selepas ini, Anzalna bakal berehat sempena bulan Ramadan dan hanya akan muncul dalam acara-acara amal sempena majlis berbuka puasa. (Gua.com.my)

05 di kuala pilah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di kuala pilah - Google Blog Search


Karnival Kerjaya <b>di</b> Giant Superstore <b>Kuala Pilah</b> | Blog Mister Zarif

Posted: 18 Sep 2013 02:01 AM PDT

Sekadar hebahan yang ingin dikongsikan bersama.
Karnival Kerjaya Azam Kerja anjuran JobsMalaysia Centre Negeri Sembilan akan diadakan di Giant Superstore Kuala Pilah pada 21hb September 2013. Sebanyak 16 majikan yang akan turut serta dalam karnival kerjaya kali ini yang menawarkan lebih dari 1500 peluang pekerjaan. 
Antara majikan yang turut serta ialah:
  • 7 Eleven (M) Sdn. Bhd.
  • Grand Lexis Port Dickson
  • Recron (M) Sdn. Bhd.
  • KFC Holdings (M) Sdn. Bhd.
  • Maskargo Logistics Sdn. Bhd.
  • SWM Environment Sdn. Bhd.
  • Western Digital (M) Sdn. Bhd.
  • Honda Malaysia Sdn. Bhd.
  • Econsave Cash & Carry (KH) Sdn. Bhd.
Jadi, siapa-siapa yang masih belum mempunyai pekerjaan ataupun ingin bertukar kerja, ramai-ramailah datang untuk memeriahkan lagi karnival ini. Mana tahu jika ada rezeki, korang berpeluang untuk mendapat kerja sesuai dengan korang? 

program jerayawara bahasa <b>di</b> smk batu kikir, <b>kuala pilah</b> - wadah <b>...</b>

Posted: 19 Sep 2013 08:56 PM PDT







Alhamdulillah usai berjerayawara di SMK Batu Kikir buat kali pertama semalam (19 Sept. 2013) jam 2.00 - 5.30 petang. Terima kasih tidak terhingga kepada Editor Fokus SPM Saudara Azman Mohd Nawi kerana memberi ruang dan kepercayaan untuk saya mengendalikan Program Pecutan Akhir SPM 2013 kepada pelajar-pelajar SMKBK yang bakal menghadapi peperiksaan SPM tidak lama lagi. Juga tidak ketinggalan ucapan terima kasih kepada GKMP Bahasa, Ketua Panitia dan guru-guru Bahasa Melayu sekolah tersebut yang turut memberikan kerjasama yang baik sepanjang program tersebut berlangsung petang semalam.

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Aug 2013 03:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2013 03:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Cerita Kami...: Majlis kenduri kahwin Akhmal <b>di Serting</b>

Posted: 24 Jun 2013 08:12 PM PDT

Sabtu lepas telah berlansungnya majlis kenduri Akhmal di Serting. End of June dulu kat belah perempuan di Sepang. Ceritanya Di Sini

Kali ni kat belah lelaki pula. Kami adik beradik hanya dapat sampai pada hari langsung. Hari Sabtu lah ya... Kira pagilah jugak sampai. Dengarnya ada yang bertolak dari KL selepas subuh...... Aku kalau tidak pun pagi juga sampai tapi disebabkan sesat barat makanya dalam pukul 11 baru sampai. Kira pagilah jugak kan???? Lagi pun masa aku sampai tu, tetamu jemputan abang aku tak ramai lagi yang sampai..... kira selamatlah..... kalau tidak mampus kena kutuk.......
Aku kalau ke rumah abang aku ni kalau tak sesat tak sah. Setiap kali kerumahnya mesti sesat barat. Tanah rancanganlah katakan, banyak sangat simpangnya........ konfius sekejap.......
Rasa bersalah tu ada jugalah, sebab sepatutnya kat rumah adik beradik kena awallah sampai, tapi disebabkan bekerja so hari langsunglah sampainya. Lagipun nak berewang, orang-orang Felda dah ramai. Kami sampai-sampai pun hanya duduk lepak-lepak ajer........

ahli keluarga Linggi sedang bergossip
pengantin..... pelamin kat luar rumah......
pengantin kat meja santapan
jiran tetangga yang datang menolong
mereka-mereka yang menyediakan juadah kenduri......
blogger Yati yang sedang menikmati juadah pengantin...... Lepas ajer pengantin dan ahli keluarga belah perempuan bangun maka meja santapan ni diserbu oleh ahli keluarga belah Linggi pula.......
adik aku yang kat Pandan tu dengan husbandnya......
meriah sungguh....... Pak Cik ngan Mak Su pun joint sekali........
Kami semuanya bertolak balik kerumah masing-masing petang tu jugak, setelah menolong mengemas serba sedikit (buat syarat ajer)........ hahaha.... terukkan....... Sempat lagi tu membungkus makanan..... penuh bonet kereta masing-masing......

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jul 2013 03:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2013 03:01 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2013 03:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2013 03:37 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ISU SEMASA, SOSIAL DAN POLITIK: Londar siam, jalan sungai <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2013 10:51 PM PST


Sebelum adanya jalanraya yang merupakan jalan pengangkutan yang utama di zaman moden sekarang ini, manusia menggunakan sungai dan laut sebagai jalan perhubungan dan pengangkutan mereka.

Pedagang menggunakan perahu atau kapal bagi mengangkut barang dagangan mereka menyelusuri laut dan sungai untuk sampai ke destinasi.

Sebuah jalan sungai yang sangat popular di zaman dulu yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur  Semenanjung Tanah Melayu telah digunakan oleh manusia seawal sekitar kurun ke 13 atau 14 lagi. Jalan sungai ini merupakan jalan alternatif kepada jalan persisiran laut yang melalui Singapura. Jalan sungai ini melibatkan dua sungai utama iaitu Sungai Muar dan Sungai Pahang.

Pada masa itu kawasan hutan masih tebal dan luas, sudah tentu kedua-dua sungai itu mempunyai kandungan air yang lebih banyak atau besar berbanding sekarang. Permukaannya yang luas dan airnya yang dalam memungkinkan perahu-perahu bersaiz besar atau kapal dapat belayar melaluinya.

Dari pantai barat Semenanjung, perahu atau kapal akan mudek dari muara Sungai Muar, kemudian mudek ke Sungai Jempol yang merupakan salah satu cabang dari Sungai Muar. Sehinggalah sampai ke suatu tempat di Kampung Laka, Serting di mana perahu atau kapal ini akan ditarik ke darat melalui jalan penarikan yang dinamakan Londar Siam. Kapal atau perahu ini ditarik di atas daratan sejauh 600 meter untuk dipindahkan ke Sungai Serting. Dari Sungai Serting, perahu atau kapal ini akan menghilir masuk ke Sungai Bera yang seterusnya akan bertemu dengan Sungai Pahang. Akhirnya melalui Sungai Pahang ini, akan sampai ke lautan lepas yang terletak di pantai timur Semenanjung.

Londar Siam adalah merupakan jalan penarikan atau tanah daratan yang paling pendek menghubungkan Sungai Jempol dan Sungai Serting. Kawasan Londar Siam ini terletak dalam Daerah Jempol di Negeri Sembilan.

Kenapa ia dinamakan Londar Siam? Mungkin laluan ini pernah digunakan oleh tentera Siam sebagai jalan yang strategik untuk menyerang Melaka. Dikatakan tentera Siam juga pernah cuba menggali terusan pada jalan penarikan itu supaya perahu atau kapal tidak perlu lagi di tarik ke darat untuk memindahkannya dari Sungai Jempol ke Sungai Serting itu.

Tetapi dikatakan projek terusan itu gagal disiapkan atas sebab-sebab tertentu. Ada kemungkinan juga projek itu tidak gagal tetapi sengaja terusan itu tidak dibuat sepenuhnya. Terusan itu mungkin sengaja dibuat separuh sahaja bagi tujuan untuk memendekkan lagi jalan penarikan itu. Maknanya dengan adanya terusan itu, kapal ditarik di atas daratan akan melalui laluan yang lebih pendek berbanding tanpa terusan.

Mungkin ada sebab utama kenapa terusan itu tidak dibuat penuh (menghubungkan air Sungai Jempol dan Sungai Serting). Salah satu sebabnya mungkin kedudukan aras ketinggian Sungai Jempol tidak sama dengan aras Sungai Serting, ini akan menyebabkan salah satu sungai akan menjadi kering di mana air Sungai Jempol akan mengalir ke Sungai Serting ataupun sebaliknya.

Atau mungkin juga projek terusan ini gagal disiapkan kerana ada unsur sabotaj dari penduduk tempatan kerana bimbang kehilangan mata pencarian mereka hasil dari kerja menarik kapal-kapal yang melalui jalan penarikan itu. Dikatakan juga tentera Siam yang membina terusan itu ramai yang mati kerana ditimpa penyakit misteri.

Kenapa Jalan Sungai Muar-Sungai Pahang ini menjadi jalan perhubungan utama yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur Semenanjung ketika itu?

Kalau difikirkan, tentulah sukar untuk memudekkan kapal dan perahu dari muara ke hulu sungai berbanding kalau melalui laut. Lebih banyak tenaga digunakan untuk melawan aliran arus sungai berbanding kalau belayar di laut. Sebaliknya kalau kapal belayar menghilir mengikut arus sungai, hanya sedikit tenaga diperlukan.

Jarak perjalanan dari Muar di pantai barat ke Pekan di pantai timur adalah lebih dekat kalau melalui jalan sungai berbanding jalan laut melalui Singapura. Tetapi dari segi masa, jalan sungai mengambil masa enam hari paling cepat untuk sampai.

Jalan sungai ini juga popular di waktu itu kerana pedagang-pedagang tidak mahu menghadapi risiko ribut monsun timur-laut yang sangat bahaya kepada kapal-kapal kecil jika menggunakan laluan laut. Di samping itu kapal-kapal dagang juga terdedah kepada rompakan lanun yang selalunya bergiat aktif di laluan laut.

Satu lagi faktor yang menjadikan jalan sungai ini popular ialah kebimbangan diserang oleh tentera-tentera yang bermusuhan. Ada setengah bahagian atau daerah diperintah atau dijajah oleh pihak yang bermusuh dan tidak membenarkan kapal-kapal lawan mereka melalui kawasan perairan mereka. Untuk menghindarkan berlakunya konflik , mereka memilih jalan sungai ini sebagai alternatif.

Sekarang ini laluan Sungai Muar-Sungai Pahang yang popular satu masa dulu itu tidak lagi digunakan. Kini ia hanya tinggal sejarah sahaja. Malah ramai generasi muda yang tidak menyedari kepentingannya dan kewujudannya pada satu masa dulu.

                                                 (lokasi bekas Londar Siam)

Walaupun jalan sungai utama ini tidak digunakan lagi, tetapi sebagai memperingatinya kerajaan perlu membuat sesuatu bagi memelihara bahan sejarah yang penting ini. Tentunya perkara yang menjadi tarikan kepada generasi akan datang ialah lokasi jalan penarikan atau Londar Siam itu sendiri. Mungkin kerajaan boleh membina monumen yang berbentuk sebuah perahu besar yang boleh ditarik pada sebahagian dari jalan penarikan itu. Ia bukan sahaja dapat menanamkan ingatan kembali sejarah kita kepada generasi akan datang, tetapi juga dapat menambah satu lagi produk pelancungan kepada negara ini.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2013 03:07 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

teen life is awesome: UKKM <b>di</b> MRSM <b>serting</b>

Posted: 01 Dec 2012 10:28 AM PST


Assalamualaikum... how's life?

    kali ni aku nak share pasal UKKM... hari tu(28/11.2012) aku ade jawab UKKM kat MRSM Serting ......

"UKKM tu menatang ape?"

 "UKKM tu ujian kecenderungan kemasukan ke MRSM..."

"ouh.. baru tau..."

                     

soalan dia mcm soalan PMR gak la.. tapi...., seriously aku cakap, soalan math dia... pergh susah membunuh..  tapi science senang... yang lagi satu paper korang kena jawab ujian keperibadian.. masa jawab tu korang kena perasan baik lah... haha... tapi aku x jawab guna paper.., aku jawab guna komputer... da canggih da.. MRSM lain pon same kot...

     masa aku masuk makmal komputer uh, aku pelik gak.., asal meja dye rapat.. kalo cam tu senang lah nak meniru.. hmmm... rupa2nya guna komputer.. punya cuak la aku bila dengar kena jawab guna komputer.. bukan sebab aku x tau guan.. tipu la kalo aku kata aku x reti nak guna kan..

    haha.. actually, aku x biase guna jawab exam guna komputer.. actually x pernah langsung.. tu lah 1st time aku jawab exam guna komputer.. tapi bagus gak, x payah susa2 lenguhkan tangan hitamkan kertas OMR.. hihi...

ni maklumat penting.... LOKASI MRSM SERTING...

     kepada sesiapa yang nak masuk pergi MRSM Serting uh.. awal2 aku cakap..., namanya MRSM Serting tapi kat Jempol.. kalo camtu baik tukar nama jer.. MRSM Jempol.. xde la aku susa nak cari... sesat punya pasal.., 15 minit b4 start exam baru aku sampai... giler kan..? tukar baju pon berlari-lari.. ntah aku sempat tutup zip kain ke x... haha.... rasenye sempat.... hehe...

    dah la aku nak cepat.., tetiba lori kat depan tu bawak tehegeh-hegeh pulak... memang menguji kesabaran aku betol... ish..! sabar je la... tapi ade sorang budak laki ni.. pukol 2:50 p.m baru sampai.. maybe same kes dengan aku... sesat.. gara2 alamat x betol...nasib baik budak tu still dapat peluang jawab exam..  dalam GPS pon xde MRSM Serting... balai polis serting ade la..

    sejak ari tu..., baru aku tau.. serting ade banyak name... bandar baru serting and banyak lagi.. sorry.., aku bukan orang serting..., so x dapat nak senaraikan nama2 dia..

budak2 yang pergi jawab kat MRSM serting tu....mcm2 ragam aku tgk.. ade yang skema...(budak tu mesti pandai giler), ade yang terlebih peramah.., bajet hot pon ade.. tapi cool la.. aku xde masalah pon dgn diorang.. lagipun aku bukanya bercakap sangat dgn diorang.. just bercakap dengan budak sebelah aku jer.. tu un sbb aku x nak rehat sorang2.. hihi

tapi cafe kat situ x bukak pon.. lagipon aku x lapar pon.. sebenarnya aku x suka duduk sorang2 and termenung... hah kan da kena tegur.. ish... haha..


  ni lagi best..., aku ingat aku sorang jer jawab exam kat mrsm serting..., rupa2nya kawan aku pon ade jawab kat situ gak.. tapi dia ari isnin.. aku ari rabu.. huhu

    By the way...., aku x harap pon  dapat MRSM.. kalo dapat.., alhamdulillah... bersyukur sangat2..sbp pon aku mintak gak... teknik pon aku mintak...kalo dapat alhamdulillah... x pon skolah kat sekolah harian biase jer..

     ok la.. sampai sini jer aku nak share... rasanya aku da cakap sume benda pasal serting ni..

see you next time...

Hutan Lipur <b>Serting</b> Ulu diberi nafas baru | n9kini.net

Posted: 29 Jun 2013 10:15 AM PDT

SERTING ULU – Hutan Lipur Serting Ulu di sini, diberi nafas baru apabila bakal dinaik taraf dalam masa terdekat selepas mendapat peruntukan daripada kerajaan negeri sebanyak RM350,000.

Adun Serting, Datuk Shamsulkahar Mohd Deli berkata, ketika ini kawasan tersebut masih aktif dengan pelbagai aktiviti terutamanya perkhemahan pada hujung minggu melibatkan agensi kerajaan mahupun sekolah.

Menurutnya, surau dan dewan terbuka di kawasan itu juga akan dinaik taraf selain dua kedai makan, dua kolam mandi untuk kanak-kanak serta dewan akan dibina.

"Memandangkan kawasan ini sering dikunjungi orang ramai, kita juga akan menambah kemudahan lampu jalan.

"Projek naik taraf tersebut akan selesai sekitar dua tiga bulan ini," katanya.

Shamsulkahar berkata, selepas dinaik taraf, pihaknya menjangkakan lebih ramai pengunjung akan datang ke sini untuk mengadakan aktiviti riadah.

"Jika ramai yang berkunjung ke sini, pendapatan penduduk setempat yang berniaga di sini juga akan bertambah baik.

"Oleh itu, diharap belia mahupun penduduk kampung dapat menyambut sambut baik usaha ini," katanya.

Sementara itu, tinjauan Sinar Harian mendapati bahagian atas hutan lipur ini agak sunyi, namun ianya kembali rancak dengan aktiviti perkhemahan yang dijalankan oleh Berhulu Camp pada hujung minggu.

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved