ads

Khamis, 27 September 2012

05 di juasseh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di juasseh - Google Blog Search


<b>Juasseh</b> Cafe: BERMAAF MAAFAN <b>DI</b> HARI RAYA

Posted: 06 Sep 2012 05:45 PM PDT


Didalam artikel dimana satu 'Ustaz' tu tulis ada menyebut, lebih kurang 'amalan bermaaf maafan di hari raya tidak berapa sesuai kerana setiap kali kita mamohon maaf maka akan terbayang la akan kesalahan kita di masa lalu, di takuti akan membawa kesedihan dan rintihan hingga mengalirkan air mata, dengan itu ia akan merosakan kan Hari Raya itu yang sepatutnya disambut dengan riang gembira'.

   Memang betul la apa yang 'Ustaz' tu cakap, pasal kita nak bermaaf maafan pulak, hari lain tak boleh maaf ke, orang suruh ber 'Gumbira', bersuka ria, 'enjoy', happy hour, tiba tiba kena buat 'confession' pulak. Ye lah, kalau kita nak mohon maaf dengan satu orang, kita kena buat pengakuan akan kesalahan kita, baru la orang tu boleh maafkan, kalau dia nak maafkan la, kalau di tak maaf kan macam na, hah! melalak la jawab nya, dosa kena bawak ke akhirat.

   Aku tak ambik 'pot' sangat bende ni, alah bukan susah sangat, bukan kerja berat sangat nak mintak maaf, "mintak maaf zahir batin dan selamat hari raya" apa susah. Lepas sembahyang  raya, anak bini aku pun mula bersalaman ngan aku, selain mintak maaf, mintak duit raya sekali, 'no hal' setel satu babak. Lepas tu aku 'lead' mintak maaf dengan mak aku, siap 'ang pow' sekali, lepas tu abang ipar ngan kakak, abang dan seterus nya anak sedara dan lain lain, habis cerita, semua riang gembira.

   Lewat petang Hari Raya kedua aku sudah ada kat rumah mertua aku, tiba tiba semua sudah sedia dengan pakaian raya yang ber 'thema', bermakna acara rutin Hari Raya keluarga ni akan bermula, ini adat budaya kat sini, aku kena ikut. Aku anak beranak tak ikut 'thema', pakaian raya aku dan anak aku tak sempat basuh, pakai je la apa yang ada.

   Setelah bergambar sakan, ber'posing' kesana sini, kami pun membuat bulatan untuk upacara tahunan, ritual yang memang 'original' dari keluarga ini, bukan dari ikutan mana 'mahzab' atau fahaman. Upacara ini adalah upacara ber 'maaf maafan' antara satu sama lain bermula dari yang paling senior atau yang paling 'dominan' didalam rumah itu kepada yang paling junior. Dalam ritual ini kami akan bersalam salaman dan berpeluk pelukan, memohon ampun dan maaf dari seorang keseorang.

   Dalam rintihan dan pelukan kemesraan itu akan terpancul lah bibit perasaan yang begitu membuai  yang sukar digambar kan dengan kata dan nosta, sentuhan berbisa yang meruntun kan emosi menjatuh luruhkan jiwa yang tadinya kental  bak tiang seri, tiba tiba menjadi sayu dan pilu bak hening malam tiada penghuni dianjung sepi. Satu detik yang begitu menyentuh tanpa dipaksa dan terpaksa membawa melayang keawang awangan meneroka jauh alam hayalan. Satu perasaan yang begitu mendalam jauh kelubuk hati yang hampir mati terus terjun kelaut dalam menyelam perasaan.

   Acara ini begitu beremosi  'it's take you deep' hingga mampu mengalir dan menitiskan air mata jatuh  kebumi  tanpa kita merasa terseksa atau merasa diri kita dalam dilema penderitaan jiwa, tidak! tidak sama sekali . Dengan tidak semena dan tak disedari air mata aku pun turut mengalir lesu, aku cuba menahan dan mengalih pandangan, tiada apa yang mampu membataskan perasaan selain air mata terus berlinangan namun ku tahan jua.  Aku tahan tak nak nampak  'over'.

   Sebenarnya bukan air mata kesedihan yang membasahi lantai sepi, tetapi ini adalah air mata kegembiraan, kegembiraan yang tak mampu digambar dengan kata bicara hanya air mata sebagai ganti curahan jiwa. Curahan perasaan yang penuh ke seni an menjadi abstrak lukisan alam, lakaran keindahan jiwa yang bertahun gersang disiram sinar yang gemerlapan. Kegembiraan apabila kita masih lagi bersama, masih lagi satu keluarga, masih lagi mampu bergurau senda bersama, masih lagi meneruskan kehidupan ini bersama sebagai satu ikatan saudara. Suka duka dalam kehidupan ini kita masih lagi harungi bersama, tiada sangsi atau iri hanya hati yang suci murni meniti hari, berbudi dan bakti demi kelangsungan hari menanti pagi sebelum dijemput sepi dalam menuju abadi.

   Ini lah dia keindahan hari lebaran, bukan pesta hiburan atau acara makan makan yang semestinya akan mengembira kan kita atau berpeleseran di kelab kelab malam yang mampu memberi kan kepuasan, tetapi keakraban hubungan kekeluarga an itu yang menjadikan kita kita ceria sepanjang masa. Tali silaturahim yang berpanjangan antara kita saudara se Islam, itu lah yang menjadi benteng kedukaan yang mampu bersinar walau dalam kehidupan yang penuh kesengsaraan. Itu lah kegembiraan yang sebenar benarnya yang kita cari, kegembiraan yang memang ada disekeliling kita tanpa perlu kemana mana.

Sekian, ikhlas dari 'Juasseh Cafe'.

05 di lenggeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lenggeng - Google Blog Search


BERAYA DAN ARNAB @ <b>LENGGENG</b>, NEGERI SEMBILAN

Posted: 31 Aug 2012 11:42 PM PDT

Sempena Cuti Merdeka ke 55 tahun ini, Makwan mengajak beraya di rumah Nek Su ( adik bongsu Mak kepada Makwan ) Kiranya pangkat moyang la dengan Amyras & Ali.

Seronok Amyras dapat jumpa Dania & Yaya.. Abis ditawafnya umah Nek Su. Laksa maksu yg katanya 1st time buat, sangatlah sedap!! Ucu makan tambah 3 kali!!

Sebelum balik sempat bergambar kenangan.

On d way balik singgah di Taman Arnab Broga. Excitednya Aimy jumpa arnab. Dikejornya keliling area arnab yg dilepaskan tu. Selamba je Aimy tangkap arnab. Cergas-cergas arnab kat sini, tak macam arnab kat Bukit Tinggi.

Selain dari arnab terdapat juga binatang lain seperti rusa, kuda, keldai, kambing, monyet, burung unta etc.
Ada juga makanan dari daging arnab, ditulis halal, tapi tak sanggup plak nak makan. Huhuhu

Sampai petang kat Rawang, singgah open house kawan mama plak di Kota Emerald.

05 di gemas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemas - Google Blog Search


Misteri jalan Pintas <b>Kuala pilah</b> - <b>bahau</b>. :: Bukan Sekadar Blog™

Posted: 25 Sep 2012 10:46 PM PDT


Kuala pilah - Kejadian ni berlaku pada pagi ini sekitar pada pukul 8:00 - 9:00 pagi di jalan pintas kuala pilah - bahau, anda mesti tertanya-tanya apa yg dah terjadi dengan kereta ni, apa jadi dengan ownernya? persoalan yg sama berlaku ketika kami menyaksikan kejadian ni sebentar tadi, dari keadaan kereta ni memang agak menyeramkan..

Secara kebetulan kami mengenali rakan mangsa kemalangan tersebut, menurut rakan mangsa sedang di rawat di hosptal kuala pilah, mangsa tidak mengalami kecederaan yg serius cuma trauma barangkali, sementara itu kami sempat bertanyakan situasi sebenar kejadian, rakan mangsa memberitahu kereta yg di pandu mangsa hilang kawalan dan terbabas ketika melalui selekoh, kalau nak diikutkan selekoh biasa je, tapi mungkin faktor hujan yg menyebabkan kereta hilang kawalan dan terbabas kerana jalan yg licin akibat hujan yg lebat...


Apa yg membuatkan kami tertarik untuk menulis mengenai kejadian ni ialah, sebelum ni pernah berlaku sebuah kemalangan yg sama di tempat kejadian yg sama, mungkin suratan atau kebetulan, tapi bagi kami ianya tetap misteri..

P/S: kalau mengikut mitos penduduk sekitar, jalan pintas kuala pilah - bahau ni memang sangat keras, kami banyak mendengar cerita yg mengatakan ramai pengguna jalan tersebut yg terserempak dengan lembaga wanita berdiri di tepi jalan seorang diri pada lewat tengah malam, ada juga versi lain yg kami dengar mereka terserempak dengan lembaga org tua... kebenarannya wallahu'alam...

05 di tampin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di tampin - Google Blog Search


Guru Marhaen: Bunuh ala mafia <b>di Tampin</b>

Posted: 21 Sep 2012 07:50 AM PDT

USUNG...anggota JPAM mengusung mayat mangsa. Gambar kecil, Sivabalan.
USUNG...anggota JPAM mengusung mayat mangsa. Gambar kecil, Sivabalan.

TAMPIN: Tiga lelaki dipercayai bekas tahanan Ordinan Darurat melakukan tiga serangan 'ala Mafia' dipercayai bermotifkan dendam lama di sekitar bandar ini kelmarin, menyebabkan seorang lelaki terbunuh, seorang parah ditetak, manakala dua remaja lelaki berusia 16 tahun cedera.


Dalam insiden pertama jam 10.30 malam, ketiga-tiga suspek bersama lebih 15 rakan mereka yang bermotosikal menyerang dua remaja berusia 16 tahun di sebuah kedai mencuci kenderaan di Repah, di sini, menyebabkan kedua-dua mangsa cedera.
Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Osman Salleh berkata, insiden itu berlarutan apabila pada jam 11.30 malam, tiga suspek sama menyerang mangsa kedua, M Sivabalan, 42, di rumahnya di Taman Bukit Tampin, di sini.

Katanya, dua daripada suspek menetak kepala, bahu dan tangan Sivabalan menggunakan parang di depan anak dan isterinya sebelum mangsa dikejarkan ke Hospital Tampin (HT), namun disahkan meninggal dunia akibat kecederaan .harianmetro.

p/s : sungguh kejam, sampai putus tangan. Mereka seolah-olah tidak takut dengan undang-undang di Malaysia membunuh sesuka hati macam bunuh ikan di sungai hehehe aduh kesian.

Lelaki maut ditetak depan Hospital <b>Tampin</b> | ceritawan.com

Posted: 20 Sep 2012 05:55 AM PDT

IKLAN MENARIK
Peminat Hanis Zalikha MESTI tengok ni..
Masak RENDANG guna Pes TOM YAM??? CAMANA TU??? KLIK SINI
Terima kasih kerana singgah di blog saya. Sila klik link di atas untuk membaca artikel tersebut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


Aishah Nafi Bakal Bertanding <b>di Jempol</b> N.9 atas tiket PAS <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2012 01:44 AM PDT

Personaliti Hijrah yang memang diminati ramai ini umum sedia maklum akan pendirianya di dalam hala tuju politik. Banyak kali juga kami di BM menerima desas desus yang mengatakan Aishah yang suatu ketika dahulu popular menerusi lagu Pulanglah bakal menjadi salah seorang calon untuk pilihanraya akan datang. Tidak pasti pula bertanding untuk merebut kerusi Parlimen mahupun DUN. Tetapi kawasan yang digemburkan sebagai tempat untuk dia bertanding adalah di Jempol Negeri Sembilan.

Memetik katanya menerusi laman onliine rasmi parti yang di naunginya Aishah memaklumkan. "Setakat ini belum ada tawaran rasmi dari PAS Pusat untuk saya bertanding dalam PRU. Saya pun tidak tahu dari mana datangnya cerita saya hendak bertanding di Jempol. Ianya tidak betul kerana saya tidak dapat apa-apa tawaran rasmi dari PAS. "

Jika sekali benarpun Aishah bakal bertanding untuk pilihanraya akan datang apakah yang akan menyebabkan mengundi tertarik untuk mengundinya. Adakah kerana siapa Dirinya sebelum ini atau tiket parti yang di naunginya?

Random Posts

05 di paroi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di paroi - Google Blog Search


Majlis Berbuka Puasa PM Bersama Rakyat <b>Di Paroi</b> 2 Ogos 2012

Posted: 01 Aug 2012 06:45 AM PDT

Perdana Menteri , Dato Seri Najib Razak akan bersama dalam majlis berbuka puasa bersama rakyat yang akan diadakan di Masjid At-Taqwa, Paroi. Pada majlis itu Perdana Menteri akan menyampaikan sumbangan kepada fakir miskin, berbuka puasa dan solat tarawih bersama rakyat.
Menurut Menteri Besar Negeri sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, kehadiran Perdana Menteri itu akan disambut lebih 10,000 rakyat di masjid berkenaan, kira-kira pukul 6 petang esok.

05 di mantin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mantin - Google Blog Search


GAMBAR KERETA FERRARI TERBAKAR <b>DI MANTIN</b>, NEGERI <b>...</b>

Posted: 17 Mar 2012 04:47 AM PDT

Perghh…..apa la perasaan tuan empunya Ferrari nie yea. Sebak, hiba, sayu, patah hati? Kalau hondacup cabuk sendiri terbakar pun dah nak nangis nie kan pula kereta yang bernilai jutaan ringgit. Begini lah nasib sebuah kereta Ferrari terbakar dalam satu kejadian di KM28.2 Lebuhraya Kajang-Seremban (Lekas) berdekatan Mantin dekat Seremban, petang tadi.

Bagaimanapun, pemandunya, seorang lelaki berumur dalam lingkungan 50-an terselamat selepas dia sempat keluar sebelum api menjilat keseluruhan kereta berkenaan.

Difahamkan lelaki itu, yang dipercayai berkonvoi bersama beberapa kenderaan mewah lain, sedang dalam perjalanan menghala ke Seremban bertindak memberhentikan kenderaan di lorong kecemasan apabila mendapati keretanya terbakar.

Apa yang abgteror leh nasihatkan agar tuan kereta banyak-banyak bersabar yea. Kalau kebakaran berpunca dari kesilapan elektronik comfirm dapat claim balik sebijik Ferrari tu.

Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
GAMBAR KERETA FERRARI TERBAKAR DI MANTIN, NEGERI SEMBILAN, 10.0 out of 10 based on 1 rating

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


My Life , Rainbow : Beraya Sakan <b>di Rembau</b> & Pahang

Posted: 21 Aug 2012 11:11 PM PDT

Selamat Hari Raya ke-Empat semua !

alhamdullilah :)

seronok kot raya. keje berjalan jelaa kan. tkpee penat , dapat duit raya =D

ni sedikit buah tangan raya . hihi

hari raya pertama di Rembau , Negeri Sembilan :)

black family + atuk & wan :)

abah , amie , aku :) 

mak ndak tersayang. serious jumpa setahun sekali je ^^

Yang ni dekat Pahang :)

ni cuz aku yang tersayang jugak laa == 

haha. Mir , jangan marah :)

#gambar tertinggal :)



Life is an Open Secret..Kan?


 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved