ads

Selasa, 15 April 2014

05 di gemas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemas - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di bahau</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Mar 2014 01:04 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2014 11:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2014 11:07 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ceramah Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf <b>di Ampangan</b> - pondok ar <b>...</b>

Posted: 30 Sep 2013 04:02 PM PDT

Pada hari Sabtu (28.9.13) baru2 ini, Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf telah diundang untuk menyampaikan ceramah di Ampangan, Seremban. Lokasi ceramah ialah di Surau Besar Gedong Lalang. Alhamdulillah, penuh surau tersebut pada malam tu. Sheikh telah menyampaikan ceramah berkisar tentang buku terbaru beliau berkenaan Syiah.
Ceramah dipengerusikan oleh Us. Syuhadak dan diterjemahkan oleh Mudir Pondok Ar-Raudhah, Tn. Hj. Md Nasir. Ceramah bermula pada jam 7.40 dan berakhir sekitar jam 9.30 malam. Meskipun hanya beberapa point penting sahaja disentuh oleh Sheikh membuatkan hadirin yang hadir tertunggu2 buku terbaru Sheikh yang bakal dicetak kelak. Buku tersebut akan turut diterjenahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh beberapa orang anak murid Sheikh di Malaysia, termasuk Mudir.
Ceramah turut diserikan dengan alunan Qasidah daripada kumpulan Ulwan. Selesai membicarakan berkenaan buku beliau, sesi soal jawab dimulakan. Beberapa orang hadirin bertanya dalan Bahasa Inggeris, Sheikh tiada masalah menjawabnya memandangkan Sheikh sebelum ini agak lama bermastautin di Kanada. 
Usai solat Isyak, Sheikh diminta mentahnik 2 orang bayi. Seperti biasa, Sheikh tidak menolak. Dengan sedikit urutan, Sheikh kemudiannya menyuapkan mulut bayi tersebut dengan tamar seterusnya mendoakan mereka. Di perkarangan surau, beberapa gerai jualan menanti antaranya gerai jualan Pondok Ar-Raudhah. Sheikh sendiri meminta gambar beliau diambil di gerai tersebut. 
Minggu depan, 2 lagi program menanti. Nantikan maklumat berkenaan dengan program tersebut di FB Pondok Ar-Raudhah. Ayuh ambil kesempatan untuk menimba ilmu daripada Sheikh sementara beliau masih di tanah air.
Ruang dalam surau dipenuhi jemaah 

Di hadapan Sheikh bersama Mudir dan Us Syuhadak
Sesekali Sheikh berdiri bagi menerangkan sesuatu

Bersama Sheikh di gerai Pondok Ar-Raudhah

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di jempol</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Mar 2014 03:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Empat beranak maut dalam nahas <b>di Jempol</b> ABN News | BM

Posted: 26 Feb 2014 10:23 PM PST

JEMPOL – Sepasang suami isteri dan dua anak mereka maut apabila kereta mereka bertembung dengan sebuah kereta lain di Km 22, Jalan Bahau-Keratong dekat sini pagi tadi.

Ketua Polis Daerah Jempol, Supritendan Hamzah Alias berkata mangsa ialah Mohd Fauzan Abu Bakar, 33, Nurhidayah Ngah, 29, Nur Ain Shahiera, 6, dan Nur Aina Shahmiera, 10 bulan.

"Semua mangsa yang tersepit mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala dan badan. Kejadian berlaku kira-kira 6 pagi ketika keluarga berkenaan dalam perjalanan dari Terengganu ke Port Dickson.

"Dipercayai kereta yang dipandu Mohd Fauzan hilang kawalan lalu masuk ke laluan bertentangan dan bertembung dengan sebuah kereta lain yang pemandunya Muhammad Fairahall Abbas, 45, patah kaki kanan," katanya.

Mayat mangsa dikeluarkan pihak bomba dan penyelamat sebelum dihantar ke Hospital Jempol untuk bedah siasat. – Bernama

Catuan bekalan air di beberapa kawasan <b>di Jempol</b> dan Gemas <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2014 10:43 PM PST

Sumber : Sinar Harian

SEREMBAN: Catuan bekalan air akan dilaksanakan di beberapa kawasan di Jempol dan Gemas mulai esok berikutan air di loji Sungai Gemas sudah kering.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, antara kawasan terlibat ialah Felda Palong, Felda Bukit Jalor, Felda Bukit Rokan dan sebahagian pekan Gemas termasuk kem tentera Syed Sirajuddin yang membabitkan 3,000 pengguna.

"Catuan ini dilakukan berselang hari iaitu satu hari ada, satu hari tiada. Bagi kawasan Jempol kita akan mengambil air dari loji di Jempol manakala, kawasan Gemas dari loji Sawah Raja, Rembau.

 "Bekalan air ini akan dihantar dengan lori tangki ke kawasan terjejas. Oleh kerana perjalanan itu jauh, seboleh mungkin kita nak gunakan sebanyak lori tangki yang ada," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Katanya walaupun sudah menggerakkan bilik gerakan kemarau dengan semua jabatan dan agensi kerajaan diminta memberikan kerjasama, tetapi pada pandangan beliau ini tidak mencukupi.

"Oleh itu, saya juga telah minta jawatankuasa menangani masalah kemarau yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri supaya berbincang dengan persatuan lori-lori tangki Negeri Sembilan untuk kita minta mereka bersama-sama memberikan perkhidmatan secara menyewa lori tangki mereka.

"Saya yakin cara ini lebih berkesan untuk membekalkan air di kawasan terjejas.
"Kita juga akan buat kerahan sukarelawan dengan anggota tentera akan bersama-sama memantau keadaan di kawasan terjejas," katanya.

Sementara itu, katanya catuan bekalan air di beberapa kawasan di Tampin, Gemencheh serta sebahagian Gemas dan Rembau juga akan dilakukan jika hujan tidak turun di empangan Gemencheh mulai 25 Mac ini.

Katanya ia akan melibatkan lebih 30,000 pengguna.

"Bagaimanapun kita berharap hujan turun di empangan berkenaan kerana jika tidak catuan akan dilakukan mulai 25 Mac ini.
"Empangan Gemencheh ini agak unik sikit sebab ada dua sungai sebagai sumber airnya.

"Satu sungai langsung tiada air (kering) manakala satu lagi 90 peratus airnya sudah tiada. Jadi, ini juga merupakan satu masalah yang mencabar kita," katanya. – BERNAMA

Empat beranak maut dalam nahas <b>di Jempol</b> ABN News | BM

Posted: 26 Feb 2014 10:23 PM PST

JEMPOL – Sepasang suami isteri dan dua anak mereka maut apabila kereta mereka bertembung dengan sebuah kereta lain di Km 22, Jalan Bahau-Keratong dekat sini pagi tadi.

Ketua Polis Daerah Jempol, Supritendan Hamzah Alias berkata mangsa ialah Mohd Fauzan Abu Bakar, 33, Nurhidayah Ngah, 29, Nur Ain Shahiera, 6, dan Nur Aina Shahmiera, 10 bulan.

"Semua mangsa yang tersepit mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala dan badan. Kejadian berlaku kira-kira 6 pagi ketika keluarga berkenaan dalam perjalanan dari Terengganu ke Port Dickson.

"Dipercayai kereta yang dipandu Mohd Fauzan hilang kawalan lalu masuk ke laluan bertentangan dan bertembung dengan sebuah kereta lain yang pemandunya Muhammad Fairahall Abbas, 45, patah kaki kanan," katanya.

Mayat mangsa dikeluarkan pihak bomba dan penyelamat sebelum dihantar ke Hospital Jempol untuk bedah siasat. – Bernama

05 di paroi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di paroi - Google Blog Search


masalah dun <b>paroi</b> : park properties n9 menipu???? - MHS - Blogger

Posted: 01 Apr 2014 09:40 PM PDT


Salam pembaca MHS yang budiman semua. Semalam MHS ada menerima surat dari Penduduk Taman Bandar Senawang (TBS) di dalam DUN Paroi dibawah Parlimen Rembau yang mahukan keadilan ke atas hak mereka. Antara isi kandungan surat berikut ialah : (Maaf MHS tidak dapat menunjukkan surat tersebut atas dasar menjaga keselamatan maklumat penghantar surat)...

1. Sejak Taman Bandar Senawang dibuka iaitu sekitar tahun 2003, telah berlakunya banyak kes pecah rumah melibatkan 3-5 buah rumah sekaligus dalam masa sehari. Walaupun ada disediakan kawalan keselamatan oleh pihak pemaju tetapi seolah-olah pengawal keselamatan itu tidak berfungsi serta tidak memainkan peranan untuk mengawal kawasan persekitaran rumah penduduk. (Untuk makluman pembaca MHS, sistem kawalan keselamatan serta penyelenggaraan di TBS dibayar sepenuhnya oleh penduduk secara bulanan). 


2.  Dianggarkan sebanyak 60-70 buah kes pecah rumah dari pelbagai koleksi berlaku di TBS dari tahun 2003-2014 dimana baru-baru ini pada tahun 2014 sahaja sebanyak 21 buah rumah koleksi D'Latania telah dipecah masuk. 
(Rujuk gambar dibawah)

Piket aman penduduk TBS

3.   Selain daripada itu, kerani di Pusat Servis dan khidmat juga kelihatan tidak mesra pelanggan dan menunjukkan sikap "tidak beradab" apabila menjawab pertanyaan penduduk dengan nada marah serta tidak puas hati. Gambar di bawah menunjukkan penduduk sepakat membuat piket secara aman di depan Pusat Servis TBS yang turut di hadiri oleh wartawan dari Harian Metro, untuk menunjukkan tanda ketidak puasan hati diatas servis yang diberikan pemaju. Lagi berita di : 
http://www.hmetro.com.my/articles/20pendudukgegarpejabatpemaju/Article/
(Pada pendapat MHS penduduk memang patut merasa tidak selamat kerana apabila rumah dimasuki pencuri, nyawa ahli keluarga semuanya sedang dalam pertaruhan)
4. Selain itu, segala aduan juga tidak dilayan secara serta merta malahan penyelia yang bertanggungjawab menunjukkan sikap acuh tidak acuh dengan aduan yang diajukan penduduk. Antara aduan yang dimajukan oleh penduduk termasuklah dari segi kawalan keselamatan, kehadiran anjing liar, penyelenggaraan landskap dan lain-lain lagi. Ini jelas menunjukkan sikap lepas tangan pemaju terhadap isu di TBS yang kian panas akhir-akhir ini dengan pelbagai masalah. 
5. Penduduk cuba untuk menyelesaikan masalah dengan mengadakan perjumpaan secara bersemuka bersama PDRM, pemaju dan ketua pengawal keselamatan. Bagaimanapun usaha ini menemui jalan buntu serta sia-sia apabila pemaju tidak menghadirkan diri mahupun menghantar wakil setiap kali perjumpaan. Slogan yang diletakkan oleh pemaju ditepi jalan Ke Arah kehidupan yang Indah, Sihat dan Selamat ternyata satu omongan kosong kerana sebenarnya TBS bukanlah satu taman yang selamat untuk diduduki!! 
6.  Dengan harga rumah yang agak tinggi berbanding pemaju lain, Park Properties diharapkan dapat memberi servis yang terbaik disamping bahan binaan yang berkualiti tinggi. Bagaimanapun penduduk dikejutkan sekali lagi apabila rumah tempat berlindung mengalami beberapa kerosakkan yang agak membimbangkan apabila rumah yang baru sahaja diduduki dalam tempoh masa 2-4 tahun telah mula menujukkan keretakkan dinding yang dalam, siling terkopak, atap bocor, binaan dinding depan yang tidak kukuh sehingga menyenangkan "pencuri" untuk membuka grill bagi tujuan rompakan serta jubin dinding bilik air yang mengelembung akibat kekurangan simen tetapi terlalu banyak pasir dan ini membahayakan "NYAWA" penduduk apabila jubin itu secara tiba-tiba runtuh dan menimpa penduduk mahupun anak kecil. Jikalau perkara ini berlaku, PARK Properties boleh disaman oleh penduduk kerana membina premis menggunakan bahan yang tidak berkualiti!!! (Ini sudah melampau, baru duduk 3-5 tahun tapi binaan mcm dah beratus tahun lamanya). Untuk pengetahuan pembaca MHS jaminan bagi setiap rumah yang baharu dibina adalah dalam tempo masa 2 tahun setelah penduduk masuk ke rumah, tetapi berbeza pula dengan Park Properties kerana jaminan dikira setelah rumah siap walaupun pemilik belum menduduki rumah tersebut.
7. Dalam tinjauan yang di lakukan oleh kru MHS, kebanyakkan pemaju di sekitar N9 menawarkan harga rumah yang jauh yang lebih rendah berbanding Park Properties pada tahun binaan yang sama. Selain daripada itu, binaan rumah dari taman perumahan lama juga dilihat jauh lebih berkualiti dan kukuh serta tidak mudah rosak binaannya. Jadi pembeli di luar sana, buatlah keputusan yang bijak sebelum membeli rumah. Pilihlah pemaju yang di kenali kerana pembuatan binaanya yang berkualiti serta siap tepat pada masanya bukannya kerana pembinaan yang cantik semata-mata. Anda yang menentukan segalanya. MHS nasihatkan bertindak sebelum menyesal ya. (Kesian plak MHS pada penduduk TBS ni, rasa mereka seperti dianiaya sungguh oleh pemaju)
8.  TBS merupakan sebuah rumah dalam taman, jadi masih ada beberapa koleksi binaannya yang masih dalam pembinaan. Ini sedikit sebanyak menyukarkan pergerakkan penduduk kerana lori  keluar masuk dari jalan utama dengan membawa tanah serta debu yang kotor. Selain itu  rumah kongsi buruh binaan juga dibina berdekatan dengan rumah penduduk membuatkan penduduk kurang berasa selamat. (Adakah kedudukan rumah kongsi ini mempunyai kaitan dengan kes kecurian yang berlaku di TBS??)
9.  Dato Gan, pemilik Park Properties merupakan tokoh MCA yang berpengaruh di Negeri Sembilan, dengan masalah-masalah yang begitu banyak berlaku di TBS, ini akan meruntuhkan serta mencalarkan  imej Barisan Nasional. 
10. Pendek kata dalam surat yang di terima ini, PARK PROPERTIES sememangnya GAGAL dalam menjaga keselamatan rumah penduduk dengan menggaji pengawal keselamatan yang tidak berwibawa,(ingat ya pembaca penduduk perlu bayar yuran kawalan keselamatan dan penyelenggaraan) GAGAL dalam menyediakan binaan yang berkualiti mengikut harga yang di tawarkan serta GAGAL dalam segala aspek seperti yang dinyatakan seperti diatas. Nah, terpulanglah kepada bakal pembeli untuk menilainya. Keratan akhbar diatas cukup untuk membuktikan betapa tidak selamatnya Taman Bandar Senawang!!!!

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 09 Apr 2014 09:46 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 26 Mar 2014 09:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 22 Mar 2014 09:34 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 18 Mar 2014 09:57 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 27 Jan 2014 09:46 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Persembahan Silat <b>di</b> Dewan Majlis Perbadanan <b>Nilai</b>, <b>Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 20 Dec 2013 11:16 PM PST

"...Rasanya hampir sebulan ABG JAM tak 'keudara' dilaman ABG JAM sendiri nih... Alhamdulillah, kali ini diizinkan-Nya. ABG JAM nak kongsikan peristiwa semasa membuat persembahan di Nilai baru-baru ini... Perghhh, punyer la teruk tersangkut dalam 'jammed' kat 'highway' nak ke seremban sana... Sepatutnyer 15 minit jer sampai ke Nilai dari Bangi, tapi disebabkan 'jammed' tu jadi satu jam lebih baru sampai ke Nilai... Alhamdulillah, nasib baik sampai sebelum masa majlis, kalo dak, haru biru ABG JAM..."
Tarikh : 21 DISEMBER 2013
Tempat : DEWAN MAJLIS PERBANDARAN NILAI

05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 11 Jan 2014 09:52 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

perlawanan persahabatan tenpin boling antara usptn selangor <b>...</b>

Posted: 30 Dec 2013 07:59 AM PST

TARIKH  : 30HB DISEMBER 2013 ( ISNIN )
TEMPAT : DREAM BOWL, KOMPLEKS SUKAN AIPORT NILAI NEGERI SEMBILAN
PENYERTAAN : 25 ATLET, 2 JURULATIH DAN PPN

Perlawanan Persahabatan ini telah di adakan di Dream Bowl, Kompleks Sukan Airport Nilai Negeri Sembilan. Seramai 25 orang atlet telah terlibat dalam aktiviti yang di anjurkan bersama oleh USPTN Selangor dan USPTN Negeri Sembilan ini. Atlet bermain 6 permainan .

Berikut adalah pencapaian 5 terbaik :

1) Afiq Asymaan ( SEL ) : 1157 pin
2) Muhamad Hazim Ali Hanafiah ( SEL ) : 1151 pin
3) Rhafiq ( NSE ) : 1149 pin
4) Aliff Khairudin ( SEL ) : 1126 pin
5) Adik ( NSE ) : 1105 pin

Terima kasih di ucapkan buat atlet, jurulatih dan USPTN Negeri Sembilan yang sudi menerima kunjungan kami di Nilai, In Shaa Allah tahun hadapan, boleh jumpa lagi dan kali ini, kami di Selangor menjemput kehadiran pasukan Negeri Sembilan pula.

Jumpa tahun 2014 :)

Sekian, untuk laporan

SUHANA SUHAILI
PPN USPTN SELANGOR
Sukan Tenpin Boling, Gimnastik Artistik & Gimrama dan Taekwondo

TAMAN DESARIA 71800 <b>NILAI NEGERI SEMBILAN</b> - SEMAKIN <b>...</b>

Posted: 07 Nov 2013 09:04 AM PST

Imigresen NS tahan 24 pengawal warga Nepal
 
Nov 7 2013 - Seramai 24 pengawal keselamatan warga Nepal ditahan Jabatan Imigresen Negeri Sembilan atas pelbagai kesalahan dalam operasi di sekitar Seremban dan Nilai, lewat semalam. Baca Sini

Ini baru pengawal keselamatan belum lagi yang lain-lain. Pergi saja ke Nilai 3 pasti anda dapat menegok dan 'meNILAI' pekerjaan warga asing ini. Samada ada mereka mempunyai dokumen dan permit kerja kita serahkanlah kepada kebijaksanaan pihak berkenaan. 
 

Anggerik Court Persiaran Perdana <b>Nilai Negeri Sembilan</b> - Busuk.org

Posted: 27 Feb 2014 06:42 PM PST

Laman Ping.Busuk dibangunkan dan diaturcara oleh pengaturcara kami tersendiri. Sebarang kesulitan, diharap anda dapat menghubungi kami melalui email busuk.org[at]gmail ataupun melalui laman fb kami.

Online user : 2,568
Widget Aktif : 3,746
Banner Aktif : 5,237

Domain Dibenarkan: 8,983
Jumlah Artikel : 590,605

05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 24 Mar 2014 09:25 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Seremban, <b>Nilai</b> dan Port Dickson‎ – Tahap jerebu membimbangkan <b>...</b>

Posted: 14 Mar 2014 01:14 AM PDT

10003465_768610846483321_472392714_ ft

SEREMBAN, 14 Mac – Semakin serius dan menyesakkan hidung. Itulah yang dirasai oleh orang ramai apabila sekeliling mereka dipenuhi debu, asap dan partikel kering yang semakin hari semakin bertambah.

Fenomena jerebu dilihat semakin merunsingkan apabila beberapa buah negeri mencatatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang dikategorikan sebagai 'sangat tidak sihat'.

Menurut laman web Jabatan Alam Sekitar (JAS), di Negeri Sembilan, tiga daerah mencatatkan IPU tahap tidak sihat dengan bacaan melebihi 130 iaitu Nilai, Seremban dan Port Dickson.

Port Dickson mencatatkan bacaan IPU tertinggi pada tahap tidak sihat iaitu mencecah 146 sehingga jam 5 petang ini, Seremban (130) dan Nilai (138).

Berikutan keadaan itu, Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan menasihatkan agar rakyat di negeri ini mengurangkan aktiviti luar rumah bagi mengelak risiko pelbagai penyakit memandangkan keadaan jerebu yang teruk melanda seluruh negara.

"Indeks jerebu Negeri Sembilan masih terkawal dimana tahap bacaan udara di bawah 200, namun di beberapa kawasan seperti Seremban, Nilai dan Port Dickson mencatatkan bacaan tidak sihat iaitu melepasi paras indeks 100.

"Pihak sekolah juga dinasihatkan supaya mengurangkan aktiviti luar serta menangguhkan aktiviti sukan dan kegiatan kokurikulum sehingga masalah jerebu selesai. Sebagai langkah keselamatan, elakkan dahulu daripada mengadakan kelas Pendidikan Jasmani (PJ) di padang," katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu  sidang akhbar ketika   menghadiri  majlis penghargaan persara pentadbiran kerajaan Negeri Sembilan uahun 2013 di Dewan Threatte, Wisma Negeri, pagi tadi.

Dalam pada itu, Menteri Besar juga menasihati orang awam agar sentiasa memakai topeng muka dan  tidak mendedahkan diri pada udara yang berisiko tinggi pada jerebu.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog <b>...</b>

Posted: 02 Apr 2014 09:05 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 19 Mar 2014 09:38 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Seremban, <b>Nilai</b> dan Port Dickson‎ – Tahap jerebu membimbangkan <b>...</b>

Posted: 14 Mar 2014 01:14 AM PDT

10003465_768610846483321_472392714_ ft

SEREMBAN, 14 Mac – Semakin serius dan menyesakkan hidung. Itulah yang dirasai oleh orang ramai apabila sekeliling mereka dipenuhi debu, asap dan partikel kering yang semakin hari semakin bertambah.

Fenomena jerebu dilihat semakin merunsingkan apabila beberapa buah negeri mencatatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang dikategorikan sebagai 'sangat tidak sihat'.

Menurut laman web Jabatan Alam Sekitar (JAS), di Negeri Sembilan, tiga daerah mencatatkan IPU tahap tidak sihat dengan bacaan melebihi 130 iaitu Nilai, Seremban dan Port Dickson.

Port Dickson mencatatkan bacaan IPU tertinggi pada tahap tidak sihat iaitu mencecah 146 sehingga jam 5 petang ini, Seremban (130) dan Nilai (138).

Berikutan keadaan itu, Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan menasihatkan agar rakyat di negeri ini mengurangkan aktiviti luar rumah bagi mengelak risiko pelbagai penyakit memandangkan keadaan jerebu yang teruk melanda seluruh negara.

"Indeks jerebu Negeri Sembilan masih terkawal dimana tahap bacaan udara di bawah 200, namun di beberapa kawasan seperti Seremban, Nilai dan Port Dickson mencatatkan bacaan tidak sihat iaitu melepasi paras indeks 100.

"Pihak sekolah juga dinasihatkan supaya mengurangkan aktiviti luar serta menangguhkan aktiviti sukan dan kegiatan kokurikulum sehingga masalah jerebu selesai. Sebagai langkah keselamatan, elakkan dahulu daripada mengadakan kelas Pendidikan Jasmani (PJ) di padang," katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu  sidang akhbar ketika   menghadiri  majlis penghargaan persara pentadbiran kerajaan Negeri Sembilan uahun 2013 di Dewan Threatte, Wisma Negeri, pagi tadi.

Dalam pada itu, Menteri Besar juga menasihati orang awam agar sentiasa memakai topeng muka dan  tidak mendedahkan diri pada udara yang berisiko tinggi pada jerebu.

05 di lukut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lukut - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2014 03:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2014 03:46 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Dec 2013 03:30 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Dec 2013 03:32 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kota <b>Lukut</b> – Raja <b>Lukut</b> | Wangsa Mahkota Selangor

Posted: 11 Dec 2013 09:58 PM PST

Gambaran Kota Lukut

Raja Juma'at Ibni Raja Ja'afar merupakan cucu kepada Yang Di-Pertuan Muda Riau yakni Paduka Sri Sultan Ali 'Alauddin Shah – menjadi menantu kepada Paduka Sri Sultan Muhammad Shah Ibni Sultan Ibrahim, Sultan Selangor Ketiga (1826-1857). Raja Juma'at merupakan anakanda saudara kepada Paduka Sri Sultan Muhammad Shah, Sultan Selangor Ketiga, 1826-1856.

Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, Lukut membawa maksud sejenis tumbuhan atau pohon renek. Pada awal abad ke-19, Lukut merupakan sebuah wilayah yang berasingan dari Selangor selain Kelang, Bernam dan beberapa tempat lain. Lukut pada asalnya didiami oleh Orang Laut yang menjalani kehidupan sebagai nelayan dan petani (bercucuk tanam).

Menurut catatan sejarah, Raja Juma'at membina istana sekali gus kota pertahanan dan gedung menyimpan bijih timah yang dikuasainya di Lukut. Beliau merupakan salah seorang yang sangat kaya di Selangor kerana kejayaannya menjual hasil jualan bijih timah ke Melaka (Lukut) terletak di bawah kekuasaan Selangor pada 1820-an).

Walaupun sejarah tidak begitu jelas tentang penguasaan Selangor terhadap Lukut, namun di bawah pemerintahan Paduka Sri Sultan Salehuddin (Sultan Selangor yang pertama) sehinggalah ke pemerintahan Sultan Muhammad Shah (Sultan Selangor ke-3), Lukut adalah sebahagian daripada pengaruh penguasaan Selangor. Era pemerintahan Raja Bot merupakan permulaan era kemerosotan Lukut kerana terdapat pelbagai masalah yang dihadapi semasa pemerintahan baginda. Di antaranya adalah tuntutan wilayah Lukut oleh Sungai Ujong, penentangan Raja Sulaiman (Pembesar Sungai Raya), bebanan hutang yang semakin berat dan hasil pengeluaran biji timah yang semakin merosot.

Kota Lukut terletak di Bukit Gajah Mati dekat Lukut, Port Dickson. Ia mula dibina oleh seorang pembesar Melayu dalam tahun 1820-an. Bagaimanapun, Raja Juma'at bukanlah pengasas sebenar Kota Lukut sebaliknya orang yang mula-mula sekali mengasaskan Kota Lukut bernama Raja Busu iaitu salah seorang kerabat Diraja yang berasal dari Selangor. Disebabkan Raja Busu mati dibunuh oleh orang-orang cina dan istananya dibakar dalam satu pergaduhan dalam tahun 1845, peranan beliau di Lukut hilang begitu sahaja. Raja Juma'at lebih dikenali di Lukut kerana ia membina semula kota yang musnah itu dan berjaya memajukan Lukut menjadi sebagai pusat perdagangan yang mashyur lagi terkenal pada zaman itu.

Raja Juma'at terkenal sebagai seorang pengusaha bijih timah terkaya di Lukut pada pertengahan abad kesembilan belas. Malangnya setelah beliau meninggal dunia, puteranya Raja Bot gagal meneruskan kegemilangan Kota Lukut menyebabkan ianya mundur dan akhirnya ditinggalkan begitu sahaja. Raja Juma'at meninggal dunia dalam tahun 1864 dan disemadikan disatu kawasan tidak jauh dari istananya di Bukit Gajah Mati (sekarang dinamakan Makam Diraja Lukut).
Di sini juga bersemadinya kaum keluarga Raja Juma'at, termasuk permaisuri, bonda dan putera-puterinya.

Termeterainya Perjanjian Persempadanan Selangor – Sungai Ujong pada 31 Julai 1880, menandakan berakhirnya era pemerintahan Raja di Lukut.

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


Ribuan ikan <b>di</b> Sungai Bera, Sungai <b>Serting</b> mati dipercayai dituba <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2014 10:30 PM PST

BERA — Perbuatan tidak bertanggungjawab sesetengah pihak yang dipercayai menggunakan kaedah menuba bagi menangkap ikan, menyebabkan ribuan ikan di Sungai Bera dan Serting mati selain turut menjejaskan pendapatan penduduk Orang Asli dan peneroka di gugusan Felda Triang.

Menurut seorang penduduk, Ahmad Nazri Che Omar, 51, kejadian dikesan sejak seminggu lepas dan dipercayai dilakukan oleh mereka yang mahu mengaut keuntungan dengan jalan mudah.

"Sekarang musim kemarau dan air sungai cetek menyebabkan mereka yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan menggunakan racun atau bahan letupan bagi menangkap ikan dengan banyak," kata peneroka di Felda Triang Satu itu kepada Bernama.

Menurutnya ribuan bangkai ikan seperti patin liar, baung, lampam dan kerai memenuhi permukaan sungai akibat perbuatan itu.

"Kami sudah tidak berani untuk menangkap ikan yang masih ada kerana bimbang terkena racun dan mendatangkan bahaya jika dimakan, malah tidak mustahil boleh menyebabkan maut.

"Kami kini beralih mencari ikan di paya terbiar berhampiran kawasan sekitar untuk makanan keluarga," katanya.

Sementara itu Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemayan Mohd Fadzil Othman menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertanggungjawab melakukan perbuatan tersebut.

"Saya juga minta JKKK (jawatankuasa kemajuan dan keselamatan kampung) dan orang ramai melaporkan kepada pihak berkuasa jika mengetahui ada kegiatan haram menuba ikan di kawasan mereka bagi membolehkan pihak berkuasa ambil tindakan tegas," katanya.

Mohd Fadzil juga menasihati Orang Asli yang tinggal di pinggir sungai terbabit agar tidak menggunakan air sungai itu sebagai sumber bekalan kerana dikhuatiri dicemari racun. –Bernama

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved