ads

Sabtu, 10 Mei 2014

05 di seremban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di seremban - Google Blog Search


Gangguan Bekalan Air <b>Di Seremban</b> | Blog Sihatimerahjambu

Posted: 04 May 2014 05:23 PM PDT

Gangguan Bekalan Air Di Seremban akhir akhir ni agak kerap pulak rasanya. Bukan disebabkan air berkurang ataupun di catu tapi disebabkan ade paip bocor. Walaupun paip bocor tapi amek masa lama jugak nak tunggu dorang baiki tu. Kadang² seharian dan kadang² sampai ke petang.
Terbaru, akan ada gangguan bekalan air esok, 6 Mei 2014. Siap Siaplah kena simpan air secukupnya. Boleh baca info dari keratan Sinar harian bawah ni.
SEREMBAN – Penduduk di sekitar bandar Ampangan, Senawang, dan Rahang bakal mengalami gangguan bekalan air sementara berikutan kerja-kerja penyelenggaraan Loji Rawatan Air Sungai Terip dan pengalihan paip pada 6 Mei ini.
Penolong Pengurus Unit Komunikasi Korporat Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains), Norzita Ismail berkata, pihaknya akan melaksanakan penutupan sementara bekalan air berikutan kerja-kerja penyelenggaraan Loji Rawatan Air Sungai Terip dan pengalihan paip yang akan mengakibatkan gangguan di sekitar kawasan terbabit, bermula antara 8 pagi (6 Mei) sehingga 8 pagi keesokannya (7 Mei).
Katanya, bagi bandar ini kawasan yang terlibat dengan gangguan bekalan air ekoran kerja-kerja penyelenggaraan Loji Rawatan Air Sungai Terip dan pengalihan paip melibatkan, seluruh bandar Seremban, Seremban 2, Temiang, Templer, Light Industri Temple, Lobak, Jalan Rasah dan Mambau.
"Selain itu, Hospital Besar Seremban, KPJ, Columbia, Hemodialisis Mawar, Hospital Bersalin Cina Templer, Jalan Kuala Sawah hingga Taman Angsa Mas (Mambau), Jalan Labu, Taman Desa Rhu dan Taman Warisan Puteri (Sikamat).
"Turut mengalami gangguan, seluruh kawasan Ampangan, Paroi, seluruh kawasan Senawang, seluruh kawasan Rahang, seluruh kawasan Rasah Jaya, Industri Sungai Gadut, Taman Tuanku Jaafar, Seremban Selatan dan Seremban Jaya," katanya.
Menurutnya, bekalan air akan disambungkan semula selepas waktu yang dinyatakan dan dijangka pulih secara berperingkat.
"Walau bagaimanapun, beberapa kawasan tinggi dijangka akan mengalami tempoh pembaikan yang lebih lama.
Katanya, untuk makluman, kerja-kerja ini merupakan usaha berterusan Sains dalam menambah baik dan meningkatkan mutu bekalan air demi kepentingan para pelanggan pada masa hadapan.-credit : sumber

Warga Seremban, hadapi gangguan bekalan air ni dengan sabar ye. Simpan air secukupnya dan jimat² sikit guna air tu. Harap² tak lama lah kan.

kursus lagi: 2 hari <b>di seremban</b> untuk pengurusan <b>...</b> - nadzri - Blogger

Posted: 21 Apr 2014 09:03 AM PDT

Pada 17-18/4/2014, JKSNS Darul Khusus telah mengundang Penulis untuk slot 2 hari bagi Kursus Pengurusan Dokumen dengan memfokuskan prosiding pra perbicaraan dan penyediaan pliding. Kursus  2 hari yang dihadiri oleh semua Pembantu Syariah dan PS LS41 berlangsung di Dewan Mesyuarat JKSNS dengan jayanya. 
3 tajuk utama telah disampaikan iaitu Memulakan Prosiding Mal, Saman dan Permohonan dan Persediaan sebutan kes Di Mahkamah Syariah lebih kuran 6 jam diperuntukkan bagi ketiga-tiga tajuk tersebut.
Ceramah di JKSNS ini merupakan amat signifikan apabila Penulis kembali Ke Seremban bertemu teman-teman lama, tidak hanya melaksanakan tugas untuk menyampaikan ceramah dan sebagai fasilitator bagi latih amal, tetapi lebih kepada sireh pulang ke gagang.
Banyak yang hendak diperkatakan.
hati cuba berkata-kata...
biarlah gambar yang berkata...










terima kasih Warga JKSNS!

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


TNB, apa sudah jadi? Blackout <b>di</b> Sungai Petani, Segamat, Muar <b>...</b>

Posted: 07 May 2014 06:05 AM PDT

KUALA LUMPUR – Laman Facebook Tenaga Nasional Berhad (TNB) hari ini dihujani dengan keluhan pelanggan syarikat utiliti itu berikutan masalah terputus bekalan elektrik yang dikesan berlaku di beberapa negeri.

Berdasarkan komen-komen dalam laman tersebut, bekalan elektrik terputus di Sungai Petani (Kedah), Segamat, Muar (Johor), Merlimau (Melaka), Jempol dan Seremban (Negeri Sembilan).

Rata-rata mereka meluahkan rasa kecewa kerana masalah tersebut sudah berlarutan selama beberapa jam manakala talian khidmat aduan TNB sentiasa sibuk.

Ada pelanggan yang memberi komen mendakwa bekalan elektrik turut terputus di Hospital Segamat.

Antara aduan yang diajukan melalui laman Facebook TNB ialah:

"Mohon maklumat yang tepat, apa yang berlaku? Ada masalah gangguan bekalan elektrik melibatkan beberapa negeri? Berapa lama masa yang bakal diambil untuk mendapatkan semula bekalan? – Mohd Soffian Osman

"Taman Bukit Mika 2, Seremban, sudah hampir satu jam terputus bekalan elektrik. Telefon TNB Careline asyik sibuk." – Liza Marwati Mohd Yusoff.

"Bekalan elektrik di Jln 1/21 Bdr. Putra Segamat terputus. Saya cuba menghubungi careline 15454 dan no 1300 tetapi talian sibuk. Mohon bantuan untuk baiki. Terima kasih."

"Kenapa bila saya hubungi TNB Careline selalu sahaja sibuk. Kawasan taman saya sudah hampir dua jam tiada bekalan elektrik.  Boleh beritahu apa masalah?" Abdurrahman Husain.

Sementara itu, kakitangan TNB yang bertanggungjawab menjawab pertanyaan di laman berkenaan menjelaskan bahawa terdapat gangguan bekalan di beberapa kawasan dan usaha menyelesaikan masalah itu sedang giat dilakukan.

"Selamat sejahtera, Tuan. Terdapat gangguan bekalan di beberapa kawasan dan usaha untuk memulihkan bekalan ke kawasan-kawasan perumahan sedang giat dilakukan oleh pihak kami.

"Disebabkan gangguan ini, talian 15454 adalah agak sibuk dari pengguna mengenai gangguan bekalan ini. Mohon maaf keatas segala kesulitan. Sekian, terima kasih menggunakan perkhidmatan FB TNB CareLine. (Neasa, TNB)"

Kakitangan berkenaan bagaimanapun tidak menjelaskan secara lanjut masalah yang menyebabkan bekalan elektrik di kawasan berkenaan terputus.

TNB di laman berkenaan turut memohon maaf atas masalah bekalan tersebut dan menjelaskan usaha mengatasi masalah tersebut sedang dijalankan.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


PAS Negeri Sembilan: Hartanah <b>di Rembau</b> kini melambung tinggi

Posted: 04 May 2014 06:39 PM PDT



Apo koba oghang Gombau. Bolum GST ghogo ghumah kek Ghombau ni dah melambung tinggi. Cayo tak ghumah teres kek Ghombau skarang ghogo eh lobih RM 300,000.00? Iyo ! Oghang luar dah ghamai boli ghumah, boli tanah kek Ghombau. Oghang Ghombau sendighi tak mampu nak boli ghumah kek sini. Tak tahulah mano anak cucu oghang Ghombau nak duduk lopeh ni. Bolum GST pun ghogo ghumah kek Ghombau dah maha, dah GST nanti tak tahulah.
Ghombau dah maju, stesen ketapi dah ado, stesen komuter dah ado, KFC dah ado, Marrybrown pun nak bukak tak lamo laei, UITM Ghombau tak lamo laei nak siap. Siapo ada ghumah pesako yang bughuk tu bulehlah baiki buek sewo budak-budak UITM nanti.
THE construction of the second Universiti Teknologi Mara (UiTM) campus in Negri Sembilan will start soon. UiTM vice-chancellor Datuk Seri Dr Sahol Hamid Abu Bakar said preliminary work was ongoing after the groundbreaking on May 4.
"If everything goes according to plan, I believe the campus will be completed in two years' time," he said when contacted yesterday. He said UiTM had made a development agreement with Konsesi Kota Permatamas Sdn Bhd in February for the RM230 million contract.
The contract, he said, included a housing project for the university's Faculty of Communications and Media Studies, Faculty of Business Management and Faculty of Information Studies.
The long-awaited UiTM Rembau campus will be able to accommodate 3,000 students in its faculties. Its hostel will be able to accommodate about 1,500 students.
Built on a 32.3ha lot situated 14km from Rembau, construction work on the campus is slated for completion in September 2016.

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


<b>Nilai</b> Tambah Kualiti Kehidupan Rakyat <b>Di Negeri Sembilan</b> <b>...</b>

Posted: 05 May 2014 08:39 PM PDT

10176220_795096050501467_8981147083067506160_n

SEREMBAN, 06 Mei – Menteri Besar Negeri Sembilan, YAB. Dato' Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hasan berkata, Kerajaan Negeri Sembilan akan sentiasa meneraju kepimpinan bagi meneruskan matlamat asas dalam memajukan negeri dan memastikan kesejahteraan rakyat.

Menurut beliau, antara usaha dan tanggungjawab sebagai satu pasukan di negeri ini adalah dengan memastikan masyarakat luar bandar tidak terus terpinggir kerana dasar yang diamalkan Kerajaan Negeri selama ini mahu penduduk di bandar mahupun luar bandar menerima pembangunan secara adil.

Dasar pelajaran akan menjadi keutamaan dalam usaha menambah baik taraf kehidupan masyarakat agar perhatian yang wajar sentiasa diberikan.

"Saya yakin diatas landasan yang kukuh ini, kita akan dapat meneruskan wawasan untuk membawa Negeri Sembilan ke satu era menjadi sebuah negeri yang disegani kawan dan lawan", katanya sewaktu sidang media di Majlis Makan Malam di kediaman rasmi beliau, semalam.

Menteri Besar menegaskan bahawa kualiti kesejahteraan rakyat amat ditekankan. Peluang pelaburan dalam aspek kemajuan ekonomi di negeri ini perlu melalui proses saringan meskipun jumlah pelaburannya amat besar agar tiada kemudaratan yang akan berlaku dan melibatkan rakyat.

Oleh: Khairul

05 di linggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di linggi - Google Blog Search


rakit getah keselamatan kapal terbang ditemui <b>di linggi</b> port dickson..

Posted: 12 Mar 2014 07:45 AM PDT

MH370 - Rakit Getah Keselamatan Kapalterbang Dijumpai di Linggi. Port Dickson???

Penemuan kira-kira jam 12 tengah hari itu dipercayai dapat memberi petunjuk dalam usaha pihak berkuasa mengesan pesawat MH370 milik Penerbangan Malaysia (MAS) yang dilaporkan hilang dan terputus hubungan dengan menara kawalan sejak awal Sabtu lalu.

Nelayan Azman Mohamad, 40 berkata, mereka sedang menangkap ikan di perairan terbabit sebelum sebelum terpandang objek berkenaan tenggelam timbul dipukul ombak.
Katanya, dia bersama tiga rakan yang mengikuti perkembangan kes kehilangan pesawat MH370 melalui media, tertarik untuk melihat objek itu dengan lebih dekat.


"Objek itu mungkin tidak mampu terapung lama kerana koyak atau bocor," katanya, ketika dihubungi semalam.
Azman yang sudah 20 tahun menjadi nelayan berkata, mereka keluar menangkap ikan pada jam 8 pagi dan pulang kira-kira jam 8 malam.
"Sebaik menemui objek itu, saya terus menghubungi Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di Kuala Linggi, Melaka, untuk mendapatkan bantuan selepas gagal menaikkan objek itu yang terlalu berat.
"Saya yakin penemuan objek itu penting kerana mungkin boleh menjadi petunjuk kepada usaha mencari pesawat MH370 kerana terdapat tulisan 'boarding' pada permukaan objek itu.
"Ia mungkin adalah rakit getah penyelamat yang dibekalkan kepada penumpang pesawat untuk menyelamatkan diri di laut," katanya.
Katanya, sebaik bot APMM tiba di lokasi, tugas mengangkat objek itu diserahkan kepada pasukan berkenaan, manakala mereka kemudian menyambung kerja menangkap ikan.
Sementara itu, jurucakap APMM Kuala Linggi ketika dihubungi mengesahkan sepasukan anggotanya dihantar ke tempat kejadian untuk menyiasat penemuan itu.
Bagaimanapun, katanya objek itu terus tenggelam dalam laut dan tidak sempat diselamatkan.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/03/12 sumber klik sini.
Penemuan kira-kira jam 12 tengah hari itu dipercayai dapat memberi petunjuk dalam usaha pihak berkuasa mengesan pesawat MH370 milik Penerbangan Malaysia (MAS) yang dilaporkan hilang dan terputus hubungan dengan menara kawalan sejak awal Sabtu lalu.

Nelayan Azman Mohamad, 40 berkata, mereka sedang menangkap ikan di perairan terbabit sebelum sebelum terpandang objek berkenaan tenggelam timbul dipukul ombak.
Katanya, dia bersama tiga rakan yang mengikuti perkembangan kes kehilangan pesawat MH370 melalui media, tertarik untuk melihat objek itu dengan lebih dekat.


"Objek itu mungkin tidak mampu terapung lama kerana koyak atau bocor," katanya, ketika dihubungi semalam.
Azman yang sudah 20 tahun menjadi nelayan berkata, mereka keluar menangkap ikan pada jam 8 pagi dan pulang kira-kira jam 8 malam.
"Sebaik menemui objek itu, saya terus menghubungi Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) di Kuala Linggi, Melaka, untuk mendapatkan bantuan selepas gagal menaikkan objek itu yang terlalu berat.
"Saya yakin penemuan objek itu penting kerana mungkin boleh menjadi petunjuk kepada usaha mencari pesawat MH370 kerana terdapat tulisan 'boarding' pada permukaan objek itu.
"Ia mungkin adalah rakit getah penyelamat yang dibekalkan kepada penumpang pesawat untuk menyelamatkan diri di laut," katanya.
Katanya, sebaik bot APMM tiba di lokasi, tugas mengangkat objek itu diserahkan kepada pasukan berkenaan, manakala mereka kemudian menyambung kerja menangkap ikan.
Sementara itu, jurucakap APMM Kuala Linggi ketika dihubungi mengesahkan sepasukan anggotanya dihantar ke tempat kejadian untuk menyiasat penemuan itu.
Bagaimanapun, katanya objek itu terus tenggelam dalam laut dan tidak sempat diselamatkan.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/03/12 sumber klik sini.

05 di lukut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lukut - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2014 03:47 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2014 03:20 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2014 03:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2014 03:46 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Dec 2013 03:30 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Dec 2013 03:32 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kota <b>Lukut</b> – Raja <b>Lukut</b> | Wangsa Mahkota Selangor

Posted: 11 Dec 2013 09:58 PM PST

Gambaran Kota Lukut

Raja Juma'at Ibni Raja Ja'afar merupakan cucu kepada Yang Di-Pertuan Muda Riau yakni Paduka Sri Sultan Ali 'Alauddin Shah – menjadi menantu kepada Paduka Sri Sultan Muhammad Shah Ibni Sultan Ibrahim, Sultan Selangor Ketiga (1826-1857). Raja Juma'at merupakan anakanda saudara kepada Paduka Sri Sultan Muhammad Shah, Sultan Selangor Ketiga, 1826-1856.

Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, Lukut membawa maksud sejenis tumbuhan atau pohon renek. Pada awal abad ke-19, Lukut merupakan sebuah wilayah yang berasingan dari Selangor selain Kelang, Bernam dan beberapa tempat lain. Lukut pada asalnya didiami oleh Orang Laut yang menjalani kehidupan sebagai nelayan dan petani (bercucuk tanam).

Menurut catatan sejarah, Raja Juma'at membina istana sekali gus kota pertahanan dan gedung menyimpan bijih timah yang dikuasainya di Lukut. Beliau merupakan salah seorang yang sangat kaya di Selangor kerana kejayaannya menjual hasil jualan bijih timah ke Melaka (Lukut) terletak di bawah kekuasaan Selangor pada 1820-an).

Walaupun sejarah tidak begitu jelas tentang penguasaan Selangor terhadap Lukut, namun di bawah pemerintahan Paduka Sri Sultan Salehuddin (Sultan Selangor yang pertama) sehinggalah ke pemerintahan Sultan Muhammad Shah (Sultan Selangor ke-3), Lukut adalah sebahagian daripada pengaruh penguasaan Selangor. Era pemerintahan Raja Bot merupakan permulaan era kemerosotan Lukut kerana terdapat pelbagai masalah yang dihadapi semasa pemerintahan baginda. Di antaranya adalah tuntutan wilayah Lukut oleh Sungai Ujong, penentangan Raja Sulaiman (Pembesar Sungai Raya), bebanan hutang yang semakin berat dan hasil pengeluaran biji timah yang semakin merosot.

Kota Lukut terletak di Bukit Gajah Mati dekat Lukut, Port Dickson. Ia mula dibina oleh seorang pembesar Melayu dalam tahun 1820-an. Bagaimanapun, Raja Juma'at bukanlah pengasas sebenar Kota Lukut sebaliknya orang yang mula-mula sekali mengasaskan Kota Lukut bernama Raja Busu iaitu salah seorang kerabat Diraja yang berasal dari Selangor. Disebabkan Raja Busu mati dibunuh oleh orang-orang cina dan istananya dibakar dalam satu pergaduhan dalam tahun 1845, peranan beliau di Lukut hilang begitu sahaja. Raja Juma'at lebih dikenali di Lukut kerana ia membina semula kota yang musnah itu dan berjaya memajukan Lukut menjadi sebagai pusat perdagangan yang mashyur lagi terkenal pada zaman itu.

Raja Juma'at terkenal sebagai seorang pengusaha bijih timah terkaya di Lukut pada pertengahan abad kesembilan belas. Malangnya setelah beliau meninggal dunia, puteranya Raja Bot gagal meneruskan kegemilangan Kota Lukut menyebabkan ianya mundur dan akhirnya ditinggalkan begitu sahaja. Raja Juma'at meninggal dunia dalam tahun 1864 dan disemadikan disatu kawasan tidak jauh dari istananya di Bukit Gajah Mati (sekarang dinamakan Makam Diraja Lukut).
Di sini juga bersemadinya kaum keluarga Raja Juma'at, termasuk permaisuri, bonda dan putera-puterinya.

Termeterainya Perjanjian Persempadanan Selangor – Sungai Ujong pada 31 Julai 1880, menandakan berakhirnya era pemerintahan Raja di Lukut.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2014 03:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

fy: Santai Pemuda Gombak <b>di</b> Kelong Fauzi, <b>Lukut</b>...

Posted: 20 Nov 2013 12:30 AM PST

Terlupa pulak aku nak cerita pasal pengembaraan grup pemuda ni di Kelong Fauzi, Lukut. Dok tengok gambar-gambar lama yang ada dalam simpanan aku, terselak pulak album ni...
Apa pun, aku tetap suka memancing di kelong ni. Walaupun hasil tangkapan tidak berapa, kelong ni tetap menjadi pilihan aku kalau aku nak pi memancing lagi.
Pada brader Fauzi, terima kasih kerana menyediakan tempat untuk aku melampiaskan otak. InsyaAllah aku dan rakan-rakan akan datang lagi.

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


Kadang-Kadang Teringin Jua....: Boleh ke kurang ikan <b>di Serting</b> nih....

Posted: 01 Feb 2014 09:02 PM PST

Seingat koi dah lebih 2 tahun tak pegi ke Lubuk Boya kat Serting. Sejarah dulu2 kalo menjaring ke situ, jarang sgt hampanyer...penah sekali dapat lampam jawa hampir 20 kg.
Kali nih, mengikut maklumat rodong2 yang baru2 ni pegi situ, ikan laih memang banyok keknye kena tahan jaring. Kalo setakat mancing atau ngempas, payoh nak makannyer..
Bincang punye bincang, rancang punye rancang, ptg semalam berlepas ke lokasi situ dengan harapan sejarah dahulu berulang kembali.
















Selalunya kalo lalu jalan ke Tasek Bera, memang kome singgah kawasan habitat periuk kera di situ untuk dibuat lemang periuk kera ( rujuk posting terdahulu) .
Untuk aktiviti kali nih, rasanye ikan di Serting tu mungkin berkurangan sebab kalo tengok ke gelagat orang mancing situ, memang ramai...bukan setakat memancing, aktiviti ,menjaring dan memasang tajo pun banyak dijalankan oleh penduduk tempatan.
Bagi koi, ikan tu rezeki masing2....apa yang penting, aktiviti outdoor seperi tu memang koi dan rodong2 minat lakukan......

di negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sembilan - Google Blog Search


AMKNS: Betapa sukarnya untuk mendirikan sebuah pondok <b>...</b>

Posted: 05 Apr 2014 12:00 AM PDT

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved