ads

Selasa, 1 Januari 2013

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


Syarak Mengata , Adat Menurut: Bersama Aqsa Syarif <b>di Rembau</b>

Posted: 30 Dec 2012 05:52 AM PST

Kumpulan Kompang Taman Alamanda

Mereka yang ingin mendapatkan perkhidmatan Kumpulan Kompang Taman Alamanda, Senawang sila hubungi Sdr Zairul 013-6000239

PENGUMUMAN

Mana-mana artikel dalam laman web ini boleh disebarkan , dicetak rompak , diciplak , diubahsuai sekiranya bermanafaat kepada umum tanpa perlu maklum dan minta izin dari saya.

TABUNG PAS KAWASAN REMBAU

Kepada mereka yang ingin menyumbang ke Tabung PAS Kawasan Rembau boleh disalurkan melalui akaun berikut :
Nama akaun : PAS Kawasan Rembau
Bank : Bank Islam (Cawangan Seremban)
No akaun : 05-012-01-007334-7
atau hubungi Bendahari PAS Kawasan Rembau 012-2832458

KEDAI GUNTING RAMBUT SHAMSUL

Pekan Senawang , Taman Senawang Jaya ( deret kedai pekan Senawang , sebelah kedai 7 Eleven)
Isnin hingga Ahad 10 pg - 10 mlm
Hubungi Shamsul 019-6524990

AGENSI IMTIYAZ

Menawarkan produk eTiQa Takaful yang kompetitif dan menyeluruh. Hubungi 06-679 2617(Pejabat) atau 012-6817115 (Saiful) atau 012-2896442 atau e-mel agensi.imtiyaz@gmail.com

Agensi Imtiyaz , No 122-1 Tingkat Atas
Jalan Taman Komersial Senawang 5
Taman Komersial Senawang
Laman Blog : http://agensi-imtiyaz.blogspot.com/

05 di port dickson - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di port dickson - Google Blog Search


Pesta Seks <b>Di Port Dickson</b> Kementerian Pelancongan Terlibat

Posted: 26 Dec 2012 04:35 PM PST


PESTA SEKS DI PORT DICKSON : KEMENTERIAN PELANCONGAN NAFI ANJUR

PUTRAJAYA, 26 Mei - Kementerian Pelancongan hari ini menafikan Tourism Malaysia terlibat dalam penganjuran pesta seks di Port Dickson, Sabtu lalu.

Dalam satu kenyataan, kementerian itu kesal dengan tindakan sebuah syarikat yang menganjurkan pesta tersebut Sabtu lepas dan memberi gambaran salah bahawa ia disokong Tourism Malaysia.

"Kementerian tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas syarikat tersebut.

"Kementerian serta Tourism Malaysia tidak pernah menyokong kegiatan berkenaan atau memberi kebenaran untuk penggunaan logo pada acara tersebut.

Kementerian juga tidak menyokong kegiatan yang berunsurkan gejala negatif walaupun ia berlandaskan pelancongan," katanya.

Kementerian Pelancongan memandang serius perkara itu dan akan melakukan satu siasatan menyeluruh bagi mengelak insiden sedemikian terus berleluasa, sekaligus memberi persepsi buruk terhadapnya dan Tourism Malaysia.

Sebelum ini, sebuah akhbar tabloid melaporkan polis berjaya menggagalkan penganjuran pesta yang dikenali sebagai 'Moon Soon Beach Party' di Port Dickson yang lengkap dengan pentas dan minuman keras.

Penganjur pesta dikatakan mengguna nama sebuah hotel terkemuka dan Tourism Malaysia untuk menjual tiket secara dalam talian pada harga RM165 seorang.

Malah pihak pengunjung disaran berbikini dan berseluar pendek sebagai tema pakaian pada malam penganjuran tersebut.

Walaubagaimanapun pesta seks yang dirancang sekumpulan remaja diberkas pihak polis, yang dilengkapi dengan pentas dan sistem pembesar suara dihidangkan dengan minuman keras.KLPOS

cananglannie

myMetroWanita maut dalam kemalangan <b>di Port Dickson</b>

Posted: 22 Dec 2012 09:41 PM PST

thumbnail

ESOK, dunia akan melangkah ke tahun baru 2013, sekali gus meninggalkan pelbagai kenangan pahit manis terhadap peristiwa yang berlaku di seluruh dunia.

»

LAGI . BESTARI
  • Konvokesyen ke-7 UAM

    SERAMAI 402 graduan dari lima fakulti pengajian Universiti al-Azhar, Mesir (UAM) menerima ijazah masing-masing pada majlis konvokesyen ketujuh dalam suasana sederhana tapi meriah di dewan besar universiti itu, baru-baru ini.

  • Penyelidik UTeM raih 7 pingat

    UNIVERSITI Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) menerusi Fakulti Teknologi Kejuruteraan (FTK) terus melakar kejayaan apabila meraih kejayaan besar di Ekspo Inovasi Islam 2012 Kali Ketiga (3rd i-Inova 12) di Universiti Sains Islam Malaysia (Usim), baru-baru ini.

  • Apex lestarikan pendidikan tinggi

    KETIKA Universiti Sains Malaysia (USM) dipilih untuk menjalani Program Pemacuan Untuk Kecemerlangan (Apex) pada 3 September 2008, yang bermain di sekitar pemikiran masyarakat dan rakyat ialah bagaimanakah USM akan bergerak ke hadapan dan menjadi pemain dalam pengajian tinggi bertaraf dunia dan akhirnya akan diiktiraf dan ditarafkan sebagai antara 100 universiti terbaik dunia.

thumbnail

KARNIVAL Autoshow Gempak Santai Harian Metro (KAGSHM) 2012 di I-City, Shah Alam, baru-baru ini ...

»

LAGI . VROOM
  • Pandu Uji: Megelli seksi, menawan

    BIARPUN seminggu meluangkan masa bersama, ia masih belum cukup puas kepada penulis untuk menunggang motosikal berkuasa tinggi, Daiichi Megelli 250 SR.

  • Triton VGT Euro 'dua alam'

    MITSUBISHI Motors Malaysia (MMM) memperkenalkan edisi terhad kenderaan pacuan empat rodanya iaitu Mitsubishi Triton VGT Euro.

  • Imej sporty, garang

    GAYA yang ditingkatkan dengan menyerapkan imej sporty dan garang menjadi wajah terbaru kenderaan sport utiliti (SUV) popular di negara ini menerusi Honda CR-V 'Limited'.

thumbnail

SETIAP kali ambang tahun baru, sudah pasti ia dinantikan semua orang dengan pelbagai kemungkinan ...

»

LAGI . it@METRO
  • Produk Baru: Kebangkitan Huawei

    KEBANGKITAN telefon pintar yang dikeluarkan syarikat China mula dirasai tahun ini terutama jika ia membabitkan syarikat Huawei menerusi pelancaran model Huawei Ascend G330, Ascend G600 dan Ascend D1 Quad.

  • Produk Baru: Fon telinga Xbox 360

    JENAMA Razer yang terkemuka di dunia untuk aksesori muzik melancarkan model baru iaitu fon telinga Carcharias direka untuk menyampaikan kedalaman bunyi bass kuat dan muzik secara langsung dengan lebih jelas.

  • Produk Baru: Papan kekunci maya

    BROOKSTONE, peruncit aksesori memperkenalkan papan kekunci maya khusus untuk telefon pintar dan laptop melalui model Brookstone Virtual Keyboard (BVK) yang menggunakan teknologi laser.

thumbnail

SESI persekolahan untuk 2013 bakal bermula beberapa hari saja lagi. Semua persiapan tentunya sudah ...

»

LAGI . SANTAI
  • Ada kelas tersendiri

    LOKASI terbaik terutama peminat golf, perniagaan dan tetamu yang mementingkan kesihatan, meletakkan Palace of the Golden Horses sebagai penginapan mewah serta mempesona dalam kelas tersendiri.

  • Percutian romantis

    TANGGAL 12.12.2012 baru-baru ini menjadi saksi ikatan suci perkahwinan beratus pasangan kekasih di seluruh dunia. Tarikh yang cukup menarik itu dan pastinya tidak akan pernah menjelma lagi menjadi tarikh keramat buat semua pasangan yang melangsungkan perkahwinan ketika itu.

  • Cabaran tidur dalam pesawat

    SELEPAS perjalanan jauh, berbaring di atas katil dan tidur cukup nikmat. Namun, bagaimana jika waktu tidur anda habis di dalam pesawat?

thumbnail

SEPANJANG tahun ini, perkara yang paling mencuri tumpuan ialah ramalan mengenai kiamat yang ...

»

LAGI . AD-DIN
  • Minyak Anugerah halang sihir

    SIHIR sering dikaitkan dengan bomoh atau dukun. Keris, darah, telur, jarum dan patung antara bahan popular digunakan dalam kalangan bomoh atau dukun yang dibantu jin.

  • Sentiasa syukur nikmat Allah

    UMAT Islam kini berdepan pelbagai isu membabitkan akidah dan iman. Fahaman pluralisme dan liberalisme yang mula menapak dilihat antara ancaman besar kepada umat Islam.

  • Beribadah sambil ziarah

    MASholidays adalah pengendali pakej-pakej percutian bagi Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) merangkumi keseluruhan rangkaian penerbangan MAS untuk lebih 100 destinasi di seluruh dunia.

thumbnail

MENYINGKAP keindahan landskap semula jadi, pasti elemen lembut dan kejur disatukan hingga ...

»

LAGI . DEKOTAMAN
  • Seronok kumpul mug

    INSPIRASI penggayaan ruang tidak hanya terletak pada elemen hiasan tertentu saja kerana kreativiti dan kelainan yang diserlahkan mampu mencetuskan situasi berbeza.

  • Inovasi tempurung kelapa

    TEMPURUNG kelapa antara hasil kraf tangan daripada bahan seni rimba yang menarik dan kreatif.

  • Jangan tersilap beli

    PERABOT kayu menjadi pilihan kebanyakan pemilik kediaman kerana ia mempunyai keunikan dan penggayaan luar biasa pada ruang.

05 di jelebu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jelebu - Google Blog Search


Khairy Jamaluddin Dicalonkan <b>Di Jelebu</b>? - Cipan, Tapir & Tenuk <b>...</b>

Posted: 22 Dec 2012 04:53 AM PST

Bhai... Lu ingat kenaper Khairy Jamaluddin la nih terpaksa menonjolkan diri... Sebab dier tau kalu dier tak berbuat sesuatu... Dier akan terlepas peluang jadi calon PRU13... Maybe kali nih tempat dier bukan lagi di Rembau... Tapi di Jelebu... Pasai itu Rais Yatim sudah dapat blacklist dari Rosmah Mansor...

Lu ingat Najib Razak ader percaya ka kat Rais Yatim... Hahaha... Itu mamat mana ader tempat lagi... Orang kat Jelebu sudah marah sama dier..

Tue yang Khairy Jamaluddin dok kempen kat golongan mahasiswa.. Dier ingat golongan mahasiswa bodoh ker... Kalu ader golongan mahasiswa yang join BN tue mesti jenis looser... Jenis bangang... Jenis kalu buat assignment mesti plagiat atau cetak rompak... Copy, cut & paste.... Hahahaha....

So Khairy Jamaluddin... Berapa kerat la mahasiswa yang nak bersama BN... Cer bagi statistik skit... Hahaha

05 di linggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di linggi - Google Blog Search


::Our Stories::~: ~Lawatan Terakhir Ke Opis Asben <b>Di</b> Kuala <b>Linggi</b>

Posted: 03 Dec 2012 04:00 PM PST

Assalamualaikum semua..Selamat pagi selasa.  Pagi nie aku nak cerita mengenai kisah hari sabtu lepas.  Seperti biasa, bila hujung minggu kami cuba mengisi masa kami anak-beranak sebaik mungkin dan menghabiskan masa bersama.  Itulah qulity time yang kami ada.  Hari-hari lain masing-masing sibuk.  So hari sabtu lepas, aku dan anak-anak ikut asben ke tempat kerjanya.  

Sepatutnya sabtu lepas asben akan mula kerja di tempat barunya tapi sebab sudah ditangguh sehingga 10hb nie maka sabtu lepas asben kena habiskan kerjanya di opis lama.  Masoh di jabatan yang lama cuma tempat yang berlainan.  Kali ini tempat baru asben aku berdekatan dengan rumah kami cumanya waktu kerja asben aku kali nie adalah shif.  Kerja pagi, petang dan juga malam.  Itulah perubahan akan berlaku kepada rutin harian kami.  Kalau dulu dari rumah ke Kuala Linggi memang makan masa.  Tapi dalam tak sedar sudah hampir 2 tahun jugak asben berualang-alik dari Bukit Katil ke Kuala Linggi.  Macam mana asben aku boleh tahan.  Aku yang ikut dia a\sabtu lepas tue dah rasa boring lama sangat nak sampai.  Siap boleh tertidur lagi.  Aku memang ratu tidur.  Hehehe.

Oklah jom terjah gambar yang aku ambil.  Kiranya lawatan terakhir kamilah anak beranak dan kali kedua menjejakkan kaki ke sini.  1st time kami ke sini pernah aku ceritakan di entry INI.

Setibanya kami di parking.  Harus amik gambar dulu. Sampai jea sini kami pegi makan di cafe.  Lepas settle makan kita orang ke bilik asben. Lepak-lepak di sini.  Boring jea tunggu si dia membuat kerja.  Kenangkan aku mintak asben belikan sesuatu daripada aku maka aku ikutkan jugak dia ke sini.  Kalau tidak kerana barang itu mahu aku bergolek-golek di rumah saja.  Nanti aku ceritakan apakah barang itu.

Tengok budak berdua nie.  Dah buat macam rumah sendiri.  Aku sudah pening pala. :D
 
Aku yang keboringan amik gambar bot.
 
Ok, time nak balik.  Asben suruh bergambar dulu.  Macam biasa aku dengan adriana.  Ammar sudah membawa diri.  Bukan melarikan diri yea.
 
Last picture from us untuk hari itu, gambar aku dan anak-anak.  Muka aku tue adalah muka bosan, muka paksa senyum.  Gesa laki aku nak balik cepat sebabnya nak pegi senam robik dengan nak amik barang itu.  Sekarang tengah addict senam robik.  Bersabar jealah.  

Itu jealah cerita untuk pagi ini mengenai sesi lawatan terakhir kami anak-beranak ke opis asben.  Lepas nie asben aku akan mulakan kerjanya di tempat baru pulak.  Harap dapat menyesuaikan diri dan juga menyusun kembali masa yang akan berubah.  Itulah kisah kami.  Sekian dulu entry merepek aku pagi ini.  Next story pleassseee....







                                                                                                                      


Jangan Lupa LIKE dan Tinggalkan KOMEN Anda Yea...:-)

05 di bahau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di bahau - Google Blog Search


Cetusan Mukara: Analisa PRU-13-N14 <b>Ampangan</b>: bakal sengit!

Posted: 26 Dec 2012 01:06 AM PST

Kekalahan Umno di Ampangan dalam PRU 2008 lalu kepada Keadilan adalah sesuatu yang sangat mencalar kredibiliti mereka di dun tersebut. Jika Umno tewas kepada Pas mungkin tidak begitu mendalam kesakitan kekalahan. Umno hanya tewas dengan majoriti terkecil sebanyak 165 undi kepada Keadilan yang merupakan majoriti kemenangan terkecil bagi dun seluruh Negeri Sembilan!
Kemenangan Keadilan di Ampangan memberi suatu gambaran politik bahawa pemilih Melayu bandar di Seremban telah memperlihatkan penerimaan kepada politik Keadilan, perpecahan politik dalaman Umno dan  wujud persaingan sengit antara Umno-Keadilan untuk merebut undi Melayu.

Ampangan, Sikamat dan Paroi merupakan dun dalam kawasan bandar majoriti Melayu di Negeri Sembilan yang ketiga-tiganya telah dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Walaupun ada dun yang bersifat sub-bandar majoriti Melayu seperti Lenggeng dan Labu, ia masih dimenangi oleh Umno namun mereka kalah di lokaliti-lokaliti dalam bandar di kedua-dua dun ini.

Isu Lompat
Suatu masa selepas kemenangan iaitu antara April-September 2008, tersebar kisah akan berlaku wakil rakyat PR NS melompat parti. Antara yang disebut-sebut heboh adalah Adun Ampangan, Rashid Latiff. Namun begitu, Rashid pernah menyatakan bahawa beliau telah didatangi oleh orang-orang tertentu yang menwarkan habuan jutaan ringgit untuk 'berhijrah' ke pihak sebelah lain. Akan tetapi beliau telah menolaknya atas berpegang kepada prinsip perjuangan Keadilan.

Ini sebuah kisah menarik yang agak menggemparkan pihak Keadilan NS seketika tetapi penafian dan keterangan daripada pihak Rashid Latiff sendiri telah memadamkan isu tersebut.

Penerimaan 

Sebelum persempadanan semula 2003, Sikamat dan Paroi merupakan sebahagian daripada dun Ampangan. Ketika PRU 1999, Ampangan dan Senawang merupakan dun majoriti Melayu dalam bandar. Ombakan Reformasi tetap memberi kesan kepada perolehan undi kepada Umno di kedua-dua dun ini. Walaupun Umno menang namun majoriti yang diperolehi agak merosot berbanding majoriti PRU 1995.

Keputusan PRU 1995 menunjukkan dominasi kemenangan Umno di Ampangan yang memperolehi majoriti sebanyak 7,535 undi (65.03%) melalui calonnya, Dermataksiah Abdul Jalil dengan mendapat 9,561 undi (82.51%) mengalahkan calon Pas-Ustaz Haji Ghazali Abdul Kadir yang hanya memperolehi sebanyak 2,026 undi (17.49%). Tahun 1995-1999 merupakan penggal terakhir Umno merasai keselesaan menang dengan majoriti besar.

Ketika PRU 1999, kesan ombakan Reformasi perolehan undi popular Umno merosot mendadak sebanyak 26.22 peratus dengan mendapat 7,398 undi (56.29%) manakala calon Pas mendapat 5,458 undi (41.53%). Walaupun menang dengan majoriti 1,940 undi (14.76%), keputusan itu telah mengancam kedudukan politik Umno di Ampangan. Senario ini berlaku di semua kawasan majoriti Melayu seluruh negara yang menyaksikan kemerosotan undi Umno sekitar 20-30 peratus, dengan beberapa keputusan memihak kepada Barisan Alternatif dalam margin kemenangan yang sangat tipis! Hanya undi Bukan Melayu menjadi penyelamat Umno ketika itu.

Hakikat diakui bahawa Keadilan dianggotai lebih 60 peratus bekas ahli-ahli Umno yang digelar oleh kebanyakan penganalisis politik pro-kerajaan sebagai parti serpihan Umno. Serpihan ini menjadi selumba berbisa kepada keberadaan Umno kerana mereka ditentang sengit dan kental oleh Keadilan.

Keputusan PRU 2008 diimbas kembali. Calon Keadilan, Rashid Latiff memperolehi 5,679 undi (50.61%) manakala calon Umno, Mohd Nor Awang mendapat 5,514 undi (49.14%). Keadilan menang dengan majoriti 165 undi (1.47%) sahaja. Namun ia sudah cukup mencalar keberadaan politik Umno di Ampangan sejak sekian lama!

Signifikan daripada kemenangan itu adalah;

1.Pengaruh politik Keadilan (PKR) telah diterima semula oleh kebanyakan pemilih Melayu Ampangan.
Walaupun Keadilan tewas di daerah mengundi majoriti Melayu dalam dun ini seperti Ampangan, Kg Gedung Lalang, Taman Datuk Shahbandar dan Kg Jiboi, perolehan undi popularnya tidak merosot atau seteruk di bawah 36 peratus.

Saluran pengundi muda dilihat memberi kemenangan kepada calon Keadilan namun pengundi berumur
59 tahun ke atas kekal menyokong Umno. Akan tetapi pengundi atas pagar juga memihak kepada calon Umno atas beberapa faktor antaranya tidak menyakini calon lawan atau parti lawan.

Calon Keadilan memperolehi undi popular sebanyak 40.46 peratus di DM Ampangan, Kg Gedung Lalang (43.02%), Taman Datuk Shahbandar (48.59%) dan Kg Jiboi (41.14%). Ia boleh dianggap bahawa Keadilan telah mempunyai pengundi akar umbi sekitar 38-43 peratus di daerah-daerah mengundi tersebut dan mampu untuk menyaingi Umno. Jangkaan potensi PRU-13, Keadilan dijangka mampu memperolehi kemenangan di Taman Datuk Syahbandar  dan Gedung Lalang disamping meningkatkan perolehan undi sekitar 5-6 peratus di Ampangan dan Kg Jiboi.

2.Penerimaan majoriti bukan Melayu terhadap Keadilan di Ampangan.
Jika era PRU 1999 & 2004, penerimaan bukan Melayu akan rendah kepada politik Keadilan. Mungkin faktor sebagai parti baru dan dimomokkan oleh BN sebagai parti kucar-kacir memberi perspektif negatif kepada kebanyakan pengundi bukan Melayu. Ketidakstabilan menjadi asas kepada penolakan pengaruh Keadilan waktu itu.

Namun ketika PRU 2008, ruang selesa yang dimiliki oleh Umno melalui undi bukan Melayu tercalar. Bukti itu dapat dilihat melalui keputusan di daerah mengundi majoriti bukan Melayu seperti di Dusun Nyior, Taman Rahang dan Rahang Timor yang memberi undi kemenangan kepada Keadilan. Keadaan sudah terbalik dengan Umno pula tewas besar di kawasan-kawasan ini. Calon Keadilan memperolehi undi popular sebanyak 53.02 peratus di Dusun Nyior, Taman Rahang (66.57%) dan Rahang Timor (67.38%). adalah dijangka bahawa ketiga-tiga kawasan ini akan memberi undi kemenangan kepada Keadilan pada PRU-13 akan datang.

Kesan daripada kemenangan tersebut adalah;

1. Saingan sengit merebut undi Melayu antara Umno-Keadilan sejak 1999. 

2. Perpecahan meruncing politik dalaman Umno Seremban.
3. Penerimaan konsep politik pelbagai kaum, kemerosotan politik berteras kaum pemilih Melayu bandar.

Ampangan menjadi ukuran kepada kelangsungan politik Umno selepas PRU 2008 khusus di kawasan bandar. Jelas sekali sebelum era Reformasi 1999, pengaruh politik Umno di Ampangan sangat mencengkam dan membuktikan pengaruhnya bukan merangkumi Melayu Felda dan luar bandar sahaja.

Kemunculan Keadilan sebagai wadah politik baru rakyat Malaysia, menampilkan gabungan kepelbagaian kaum dan latarbelakang politik menjadi ancaman terbaru kepada Umno-BN. Umno sudah biasa dan mampu menyaingi politik Pas dan DAP akan tetapi mereka agak sukar berhadapan dengan saingan daripada Keadilan.

Ampangan menjadi pentas sengit antara Umno-Keadilan untuk merebut undi Melayu bandar. Jika era sebelum 1999, ungkapan 'letak kambing-lembu' pun Umno boleh menang mudah di sini. Suasana itu berubah drastik pada 8 Mac 2008, ungkapan itu terus terpadam dan telah tersebar kalau letak MB pun Umno belum tentu menang di Ampangan!

Ia suatu perubahan yang menunjukkan pengundi-pengundi Melayu bandar sudah kritis dan menilai politik secara betul serta tidak mengikut atau terima suap segala macam yang dimomokkan oleh Umno sebagaimana sebelum ini. Umno berdepan cabaran terhebat untuk menampilkan kredibiliti dari segi maruah parti dan imej bakal calonnya bagi menyaingi politik baru yang dibawa oleh Keadilan & Pakatan Rakyat.

Secara data, sokongan pemilih Melayu bandar seperti di Ampangan, Sikamat dan Paroi kepada PR berada di paras 43-46 peratus. Memang benar selebihnya masih menyokong Umno, namun keceramukan dalaman politik Umno Bahagian Seremban mampu membinasakan sokongan tersebut. Tabiat cantas-mencantas dan memboikot suatu yang lumrah dalam politik Umno. Individu atau kumpulan yang tidak terpilih menjadi calon, kerap sekali memporak-peranda pasukan sendiri! Itu hakikat bukan andaian. Kisah-kisah keceramukan itu ditebar-jaja oleh orang-orang Umno sendiri....masing-masing sedang berebut untuk menjadi calon samada di Ampangan, Sikamat dan Lenggeng.

Calon

Ini adalah isu menarik di sini. Persoalan calon amat menjadi tumpuan hangat samada di pihak Umno mahupun Keadilan.


Umno dikatakan bakal meletakkan bekas exco & wakil rakyat kawasan ini iaitu Zakaria Nordin yang dianggap sebagai 'winnable candidate'.

Selain daripada itu, kedengaran juga nama Ketua Puteri Umno Seremban, Wan Salwati Abdullah dicanangkan sebagai calon Ampangan. Jika dilihat profil, beliau juga ada kredibiliti untuk diangkat sebagai calon terbaik Umno di sini. Calon wanita pernah diletakkan oleh Umno di Ampangan iaitu Dermataksiah Abdul Jalil.

Sering juga kelihatan banner-banner ucapan perayaan yang dinaikkan di sekitar pusat bandar Ampangan memaparkan wajah Ketua Pemuda Umno Seremban. ada kemungkinan beliau turut berhasrat untuk menjadi calon Ampangan. Namun begitu, kisah-kisah atau skandal politik dikatakan mencengkam kredibiliti beliau. Ada riak-riak penentangan terhadap Ketua Pemuda Umno Seremban yang dilihat lebih seronok'memakan' projek-projek yang dianugerahkan kepada beliau! Mungkin beliau bukan calon yang baik untuk ditampilkan oleh Umno.

Sudah pasti prestasi wakil rakyat Ampangan kini, Rashid Latiff menjadi isu utama yang dimainkan oleh Umno kerana dikatakan kurang 'kelihatan' di kawasan sendiri. Malah di peringkat dalaman pihak Keadilan, ada kemungkinan calon baru bakal diletakkan di sini.

Namun yang pasti, Rashid Latiff dikatakan tidak berminat untuk dicalonkan semula. Nama seperti Ketua Keadilan Seremban, Dr Ahmad Azam Hamzah, Timbalannya-Rafaie Abdul Malek dan Ketua AMK Negeri Sembilan-Nazree Yunus antara yang disebut-sebut sebagai calon di Ampangan. Setakat ini, Rafaei Malek dilihat aktif menjalankan gerak kerja di sekitar Ampangan. Namun begitu, beliau bukan menjadi calon 'favour' Keadilan Negeri Sembilan untuk diletakkan di sini.

Potensi

Umno Seremban sangat menyakini dapat merampas kembali Ampangan berdasarkan majoriti kemenangan Keadilan yang kecil. Mereka hanya memerlukan peralihan undi atau 'swing' hanya 3-4 peratus sahaja. Itu secara data. Manakala dari perspektif politik pula, Umno pasti akan membangkitkan isu wakil rakyat Keadilan tidak menjalankan tugasnya di kawasan. Umno berpotensi menokok undi bagi menjana kemenangan di DM Ampangan, Gedung Lalang dan Kg Jiboi bagi peralihan 3-4 peratus undi kemenangan.

Halangan Umno di Ampangan adalah keceramukan politik dalaman mereka sangat meruncing. Pertentangan antara Ketua Bahagiannya, Ishak Ismail dengan Mohd Nor Awang bukan reda tetapi meredam menanti untuk kembali diletupkan. Ada ketidakstabilan politik yang wajar diselesaikan oleh Umno jika ingin memacu kemenangan. Itu belum dicampur lagi dengan pertentangan yang berlaku dalam kem Pemudanya.

Keadilan sangat menyakini dapat mempertahankan kemenangan berdasarkan gerak kerja konsisten yang dilakukan oleh Keadilan Seremban. Sebagaimana yang dinyatakan sebelum ini, secara data Keadilan sudah mempunyai sokongan akar umbi sekitar 38-41 peratus di sini. Kehadiran pasukan petugas Keadilan turut disedari dan dikenali oleh kebanyakan penduduk di Ampangan.

Peningkatan sokongan semasa Bukan Melayu khusus kaum Cina kepada PR iaitu sekitar 76-80 peratus bakal menjadi pemangkin besar kepada perolehan undi buat Keadilan. Malah sokongan semasa kaum India bandar kepada PR agak tinggi iaitu sekitar 63-66 peratus.

Kepastiannya adalah pertentangan sengit bakal berlaku di Ampangan. Jika Umno tewas, ia suatu petanda mutlak pengaruh Umno ditolak majoriti Melayu bandar Negeri Sembilan!

Jangkaan BN
BN: 55%
PR: 45%

Andaian Penulis
PR: 54%
BN: 46%

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved