ads

Rabu, 15 Jun 2011

05 di juasseh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di juasseh - Google Blog Search


PAKATAN RAKYAT N15 DUN <b>JUASSEH</b>: Umno Semakin tertekan

Posted: 13 Jun 2011 11:08 AM PDT

Pakatan Rakyat sedang mengintai peluang untuk memenangi kerusi-kerusi tahttp://www.dromoz.com/image/sketch/sk44ab5857e85ba196626947.jpgmbahan di Negeri Sembilan. Ketua Umum PKR, Anwar telah melakukan lawatan ke Negeri Sembilan untuk memperkuatkan usaha PKR menambah kerusi di dalam PRU yang akan datang ini. PAS juga jika mendapat kerusi tambahan PR Negeri Sembilan merasakan yang komponen PR akan berjaya memenangi pilihanraya yang akan datang ini.

Setakat ini BN sedang diwakili oleh 21 kerusi dan PR mempunyai 15 kerusi. Jika dibuat perkiraan PR hanya memerlukan 4 kerusi lagi untuk memenangi pilihanraya ini untuk mengambil alih kerajaan Negeri Sembilan. DAP hanya kalah di Chennah di dalam pilihanraya yang lalu tetapi memenangi kesemua 10 kerusi yang lain. PKR telah memenangi 4 kerusi dan PAS memenangi 1 kerusi. Jika kelima belas kerusi ini masih mampu dikekalkan oleh PR maka PR hanya memerlukan 4 kerusi lagi untuk membentuk sebuah kerajaan dengan 'simple majority'.

DAP seperti juga di mana-mana kerusi di bandar-bandar parti itu tidak mempunyai masalah untuk memenanginya. Malahan Chennah yang satu-satunya kerusi yang dimenangi oleh MCA akan jatuh ketangan DAP jika ada calun Melayu diletakan di kawasan itu. UMNO di kawasan ini juga berpecahan diantara Ketua Bahagian Rais Yatim dengan beberapa ADUN yang ada dalam kawasan itu. Rais di katakan tidak lagi mempunyai pengaruh seperti dahulu kerana orang Jelebu inginkan muka baru dalam pilihanraya yang akan datang ini.

Banyak pemerhati politik yang menghubungi saya tetap mengatakan yang DUN Pilah akan dimenangi oleh PR kerana perpecahan di dalam UMNO dan pimpinan tempatan selain dari kelemahan ADUN kawasan itu sekarang. Ketua UMNO Bahagian itu dikatakan tidak berkemampuan untuk menyatukan pemimpin-pemimpin tempatan kerana beliau hanya menumpukan perhatian terhadap kontraktor-kontraktor tempatan yang menguasai barisan kepimpinan Bahagian tersebut.

Kawasan DUN Kelawang, Lenggeng, Linggi dan beberpa Kawasan lain seperti Jeram Padang merupakan idaman PR dan tidak terkejut jika PR boleh menembusi kawasan ini dengan adanya perasaan tidak berpuas hati dengan UMNO dan kepimpinan UMNO Negeri Sembilan pada hari ini. Di Dalam pilihanraya yang lepas BN diselamatkan kedudukannya oleh kawasan-kawasan yang mempunyai peneroka FELDA. Harus difahami bahawa NS mempunyai kawasan FELDA yang luas sekali selain dari Pahang dan Johor.

Kalaulah tidak ada kawasan FELDA yang banyak di Negeri Sembilan setengah pihak berpendapat N Sembilan memang kepunyaan PR secara mutlak di dalam pilihanraya yang akan datang ini.

Di Negeri Sembilan kata ramai orang yang menghubungi saya, keadaan memang 50/50 dan pengundi di atas pagar 'can go either way'. Ianya bergantung kepada sejauh mana usaha PR berjaya menembusi kubu UMNO dan juga bagaimana UMNO bertindak menyelesaikan keadaan di Negeri Sembilan yang agak lemah kepimpinannya. Jika benar yang dirungutkan oleh rakyat ramai terhadap MBnya, saya rasakan menggantikan beliau dengan seorang pemimpin yang lain adalah jalan yang terbaik untuk dilakukan oleh UMNO. Sesungguhnya satu persoalan yang ada dalam setiap pilihanraya ialah, siapa yang akan menjadi MB selepas sahaja pilihanraya nanti? Ramai orang berpendapat Mohamad tidak boleh menjadi jawapan kepada masalah itu, kerana Mohamad adalah isu yang besar kepada pengundi-pengundi di negeri adat ini.

Mohamad Hasan tidak berkemampuan untuk mendapatkan kerjasama yang kuat dari kepimpinan Bahagian-bahagian UMNO dari Negeri Sembilan dan ini merupakan kekurangan yang sangat jelas menjadi penghalang kepada kemampuan UMNO untuk bertahan. Mohamad telah tewas di dalam pertandingan MKT kerana tidak di dukong oleh perwakilan dari NS sendiri. Malahan kedengaran 'soksek-soksek' dari pemimpin-pemimpin bahagian-bahagian NS tentang Mohamad dan ini amat membahayakan prestasi UMNO di dalam PRU nanti.

Kali ini tidak ada cukup masa dan ruang untuk menyatakan sebab-sebab kenapa Mohamad tidak mendapat kerjasama pimpinan-pimpinan UMNO bahagian. Elok dinyatakan di dalam posting-posting yang akan datang untuk mengetahui sebab yang menyebabkan MB ini tidak mungkin berjaya mempertahankan Negeri Sembilan di dalam PRU nanti jika beliau masih tidak mendapat sokongan padu dari pimpinan bahagian-bahagian di NS.

Seperti juga di negeri-negeri lain, NS juga tidak dapat lari dari isu nasional yang boleh menjejaskan prestasi UMNO yang sudah sedia terjejas di NS. PR akan memainkan isu 'bread and butter' kerana ini menyentuh naluri rakyat yang sudah sedia susah. Kenaikan harga bahan mentah seperti harga getah tidak boleh di jadikan isu yang menambah prestasi parti pemerintah.

Isu rasuah dan salah guna kuasa tetap menjadi isu pokok di dalam kempen pilihanraya dan ini merupakan isu nasional yang sangat mudah diterima oleh rakyat yang mengundi. Di tambah pula dengan ketiadaan kegiatan di cawangan UMNO sejak beberapa tahun yang lalu menyebabkan UMNO di rasakan amat jauh dari pandangan rakyat. Keadaan ini dirasakan di mana-mana di seluruh negara.

Dalam pada itu beberapa pemimpin bahagian telah memberitahu yang Mohamad masih merayu untuk kekal satu penggal lagi sabagai MB NS. Dalam isu ini ada beberapa perkara yang harus dipertimbangkan sebelum mengambil apa-apa keputusan berhubung dengan siapa yang bakal menerajui kerajaan NS.

Tentunya persoalan siapa yang akan menjadi MB penggal yang akan datang adalah persoalan yang lazim kerana siapa yang akan memegang jawatan yang penting itu boleh mempengaruhi sokongan rakyat di dalam PRU itu nanti. Mohamad sudah pasti wajar diganti. Tetapi persoalan lain pula yang timbul. Jika Mohamad dialih dan dianjak, siapa pula yang akan menggantikan beliau yang agak 'viable'?

Di dalam pilihanraya yang lalu 50 peratus dari penyandang ADUN telah diganti oleh Mohamad dan kebanyakkan yang diganti merupaka mereka yang secara relatifnya lebih baik dari mereka yang dikekalkan. Tindakan Mohamad menggantikan ramai yang berpontensi itu tentulah didasarkan kepada politik peribadi beliau sendiri. Ramai pemimpin-pemimpin yang mendapat sambutan ramai dihindar oleh Mohamad untuk dijadikan calun. Mohamad lebih cenderung untuk mengambil mereka yang tidak berkemampuan untuk melaksanakan tugas dan dijadikan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan pula.

Itu sebabnya kerajaan Negeri Sembilan mengikut pandangan orang ramai di bawah merupakan satu kerajaan yang lemah dan tidak berkemampuan. Dengan barisan Exco yang ada ianya hanya menampakan Mohamad sahaja yang celik dan yang lainnya hanyalah dijadikan sebagai 'yes man' semata-mata. Mohamad kekurangan sisik politik kerana beliau merupakan seorang ahli korporat.

Itu sebabnya beliau merasakan beliau adalah pemimpin yang datang dari 'paradise' dan dengan mudah sahaja beliau memandang rendah pada pemimpin lain yang ada di sekeliling beliau. Itu sebabnya kita mendengar ayat-ayat yang melambangkan sifat sombong beliau seperti orang itu dan orang ini tidak 'mendalamkan air'. Hanya beliau sahaja yang boleh mendalamkan air. Orang lain semuanya bodoh dan tolol pada pandangan beliau. Memang benar kata orang tua-tua dahulu, 'kerana mulut badan binasa'.

Saya menyebut ini kerana perkataan seperti ini tidak sepatutnya keluar dari mana-mana pemimpin apatah lagi jika perkataan itu di dengar oleh mereka yang mempunyi asas adab dan adat. Walau bagaimanapun beliau telah berjaya meletakan diri beliau sebagai pemimpin yang tidak boleh dialih dan dianjak kerana beliau telah membuat persediaan dengan menurunkan calun-calun 'lame-duck' di dalam pilihanraya umum yang lalu.

Samada calun-calun pilihan beliau itu mampu untuk bertahan di dalam PRU yang akan datang sama-samalah kita lihat. Tugas kita ialah untuk memberikan kemenangan kepada mereka walaupun kita tahu meletakan kembali calun-calun pilihan beliau itu merupakan risiko yang amat berat untuk dipikul oleh pekerja-pekerja dan pembantu pilihanraya itu nanti.

PR di sebelah sana bijak menggunakan isu-isu tempatan ini. Isu kemampuan Mohamad sebagai MB merupakan isu yang begitu laris dan nampaknya diterima oleh rakyat semua kaum. Isu dan slogan 'welfare state' anjuran PAS juga telah menunjukan banyak respon yang positif bagi parti itu. Itulah sebabnya pemimpin UMNO tidak berhenti-henti memainkan isu perubahan wadah PAS itu setiap hari dan waktu.

Isu yang dibawa oleh PAS ini merupakan isu yang 'islamic' dan ianya tidak lari dari asas memperjuangkan islam itu. Hanya pihak yang merasakan ketakutan sahaja yang akan terus menggunakan isu ini terhadap PAS. Bagi PAS isu yang dimainkan terhadap mereka ini tidak membuatkan mereka mengelabah kerana bidasan terhadap parti itu memang lumrah sejak parti itu wujud dahulu.

Malahan jika ada pihak yang membidas parti itu tentang isu ini ianya akan menambah keyakinan ramai terhadap parti itu kerana rakyat beranggapan jika PAS dikatakan tidak baik itulah sebenarnya yang baik. Ini merupakan perang psikologi UMNO yang sentiasa gagal. Jika buruk kata pemimpin kita terhadap PAS rakyat akan mengambil persepsi sebagai baik.

Isu negara berkebajikan ini setidak-tidaknya akan membawa peralihan atau 'swing' terhadap sokongan rakyat terhadap PAS dan ianya sudah pasti memberikan impak yang lebih terhadap kaum bukan Melayu. Dalam piliharaya yang lepas BN telah mendapat 52 peratus sokongan dan PR pula mendapat 48 peratus dari 1.02 juta rakyat NS.

Bagaimana pucuk pimpin untuk melakukan perubahan di NS hanya Tuhan sahaja yang tahu. Kepada pucuk pimpinan, pandai-pandailah membuat pertimbangan yang boleh meletakan BN di NS dengan seimbang untuk mencari 'point of reconciliation' di antara mengekalkan Mohamad dan menggantikan beliau di dalam pilihanraya nanti.

Jika tersalah langkah bersedialah kita untuk hidup di bawah pentadbiran baru yang belum tentu buruknya. PR telah mempunyai pengalaman memerintah dan prestasinya tidak pula banyak kekurangannya. Melayu, Cina India nampaknya berpuas hati di Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Kelantan.

Hanya kita di dalam BN yang menafikannya kerana kepentingan politik kita. Saya faham memang perit untuk menerima hakikat yang kemampuan kita bukan tidak boleh di gugat oleh pihak lain. Saya pun merasakan keperitannya tetapi sebagai sebuah negara yang demokratik apa pun kehendak rakyat mesti kita turuti.

Tentunya ramai yang marah dengan pandangan saya ini, tetapi apakan daya, saya ini seorang yang lemah dan tidak mampu menolak hakikat yang benar yang berlaku di hadapan mata kita.

That's it.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kelab Robotik SMVAS: Mesyuarat KAT Robotik <b>Di</b> SMV <b>Juasseh</b>

Posted: 05 Apr 2011 03:59 AM PDT

Dalam mesyuarat yang di wakili oleh wakil-wakil Penyelaras robotik sekolah teknik dan vokasional zon Negeri Sembilan/Melaka yang bertempat di SMV Juasseh, pelbagai perkara dibincangkan mengenai penganjuran KAT nanti. Tahun ini SMV Juasseh menjadi tuan rumah KAT Robotik di atas kejayaan mereka pada tahun lepas. Pertandingan akan berlangsung pada 3 Mei 2011. Banyak input yang berguna boleh diterapkan dalam pasukan SMVAS dan semestinya pertandingan tahun ini amat menguji kebijaksaan peserta dalam mencipta program dan strategi yang tepat. Semoga pasukan SMVAS berusaha untuk mengatasi rekod tahun lepas yang mendapat tempat ke tiga dan ke sepuluh pada tahun lepas. Caiyok2..

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di sikamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di sikamat - Google Blog Search


Majlis Iftar & Semai Kasih <b>di</b> Masjid <b>Sikamat</b>, Seremban | ISMAWeb

Posted: 23 Sep 2010 06:16 PM PDT

Paparan detik-detik menarik sepanjang Majlis Iftar dan Semai Kasih anjuran ISMA Seremban yang telah berlangsung pada 5 September 2010 di Masjid Kariah Sikamat, Seremban, Negeri Sembilan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di rasah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rasah - Google Blog Search


BABY SAGY!!!: KISAH BENAR : KISAH SERAM TAMAN <b>RASAH</b> JAYA

Posted: 19 Mar 2011 11:45 PM PDT

Assalamualaikum semua..
Kali ini aku nak cerita tentang kisah benar yang agak seram bagi diri aku sebab family aku sendiri yang mengalaminya..
Pada suatu masa dahulu, family ku berpindah ke Taman Rasah Jaya di Negeri Sembilan. Masa tu ayah ku bekerja di Nilai. Agak jauh juga la ulang-alik dari Rasah ke Nilai kan.

Pada suatu malam, dalam pukul 2-3 pagi macam tu, sedang kami nyenyak tidur di ruang tamu bersama sepupu ku sekali, tiba-tiba ibu ku ternampak seekor kucing sedang mencakar-cakar kepala sepupu ku. Lalu ibu ku terus bangun untuk menghalau kucing itu tapi tiba-tiba kucing itu hilang. Pelik!

Malam yang berikutnya, ketika kami semua tidur, ibu ku nampak kelibat seorang budak perempuan masuk ke bilik bawah. Bilik itu hanya dipenuhi dengan kotak-kotak yang berisi barang-barang kami yang masih belum dibuka. Kami semua suka tidur di ruang tamu yang berdekatan dengan bilik itu walaupun rumah tersebut mempunyai bilik lagi di tingkat atas. Yang peliknya, siapakah gerangan budak perempuan itu?

Aku plak yang time tu berumur 1 tahun, selalu menangis tak henti-henti. Ke mana sahaja ibu ku pergi, aku akan ikut. Sampai ibu ku nak mandi pun aku tunggu je kat luar bilik air sambil menangis. Ibu ku hanya dapat mandi ala kadar je sebab tak sampai hati tinggal aku menangis melalak sorang-sorang kat luar pintu bilik air.
Time ibu ku memasak pun, aku menangis sambil menarik-narik kain ibu ku. Aku sentiasa memaut ibu ku ke mana sahaja beliau pergi. Ibu ku juga terasa tidak sedap hati bila aku berkelakuan seperti itu. Seperti ada sesuatu yang tidak kena dengan rumah itu.

Ayah ku yang bekerja di Nilai akan pulang ke rumah lewat malam. Kadang-kadang pukul 11pm, kadang-kadang pukul 12 lebih sampai 1 pagi baru sampai rumah. Jadi setiap malam ibu ku menunggu ayah ku di atas kerusi di depan pintu dan membuka lampu luar supaya sentiasa dalam keadaan terang. Ibu ku hanya akan masuk tidur selepas ayah ku sampai ke rumah. Kenapa? Sebab ibu ku tidak berani untuk tinggal bersama anak-anaknya di dalam rumah itu pada waktu malam tanpa ditemani ayah ku.

Selepas sebulan tinggal di rumah itu, kami membuat keputusan untuk berpindah dari situ. Pada hari kami nak pindah tu, anak jiran sebelah rumah memberitahu kepada kakak ku bahawa dulu ada seorang budak perempuan mati di rumah itu. Semua orang yang berpindah ke rumah itu cuma dapat bertahan selama sebulan sahaja. Termasuk lah family ku.

Dan lagi satu, ayah ku baru bercerita kepada ibu ku bahawa sejak hari pertama lagi dia dah tahu rumah itu mengusik. Semasa ayah ku dan kawannya membasuh bilik di atas, tiba-tiba sebiji guli bergolek ke arah ayah ku. Dari mana datangnya guli tersebut sedangkan dalam bilik itu tiada satu benda pun. Dan bagaimana guli itu boleh bergolek dengan sendirinya tanpa ada yang menggolekkannya? Nak kata angin, punca datangnya angin pun tiada. Ayah ku dan kawannya hanya melihat sahaja dan masing-masing terdiam. Mereka menyembunyikan perkara ini daripada pengetahuan kami semua kerana tidak ingin menakutkan kami.

Persoalannya :
1) Kenapa aku selalu menangis? Adakah aku nampak budak perempuan itu? Kenapa aku tak ingat? Wuargh! Geramnya!
2) Bagaimana budak tu boleh mati dalam rumah tu? Ada orang bunuh ke?
3) Kenapa budak tu selalu mengacau orang yang tinggal dalam rumah tu? Adakah rohnya tidak tenteram? Atau dia cuba meminta bantuan daripada kami?
4) Kenapa tuan rumah tu tak nak memunculkan diri? Even kunci rumah dan duit sewa rumah pun diberi amanah kepada jiran sebelah rumah. Seolah-olah tak nak ambil tahu langsung tentang rumah dia yang disewa orang. Seperti ada sesuatu yang ingin disembunyikan oleh tuan rumah tersebut.
5) Kenapa jiran sebelah rumah tak nak bagitahu awal-awal yang rumah tu mengusik? Dia dapat komisen dari tuan rumah ke kalau ada orang sewa rumah tu? Shait!

Maaf la sebab tak sertakan gambar rumah tu sekali di sini. Aku dah pergi tengok rumah tu dengan ayah, ibu dan adik ku pada waktu malam. Memang agak menyeramkan. Rumah tu sekarang tidak lagi diduduki oleh sesiapa. Pokok pisang pun dah tumbuh depan rumah. Memang seram rupanya kalau dilihat. Nak-nak lagi waktu malam kan. Tapi aku tak puas lagi tengok sebab hari tu lupa nak bawa kamera! DAMN! Then ibu ku suruh aku pergi dengan cik abang. Kalau cik abang tak nak pergi, ibu ku akan ajak ayah ku bawa aku pergi tengok rumah tu lagi sekali. Nanti lagi sekali aku pergi, aku nak bawa kamera, tangkap gambar rumah tu, then display kat sini yep! So nantikan...^_^

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di senawang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di senawang - Google Blog Search


Majlis Iftar & Semai Kasih <b>di</b> Masjid <b>Sikamat</b>, Seremban | ISMAWeb

Posted: 23 Sep 2010 06:16 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Paparan detik-detik menarik sepanjang Majlis Iftar dan Semai Kasih anjuran ISMA Seremban yang telah berlangsung pada 5 September 2010 di Masjid Kariah Sikamat, Seremban, Negeri Sembilan. ...

05 di tampin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di tampin - Google Blog Search


Ruang Sembunyi: Cikgu oh Cikgu <b>di Tampin</b>

Posted: 14 Jun 2011 08:32 PM PDT

Aku bersyukur takde kawan2 macam puan saudari ni. Sian aku tengok kawan-kawan puan saudari yang dapat dosa kering kerana terlibat dengan umpatan dan fitnah puan saudari kepada keluarga kami.

Sebelum saudari nak nasihat orang, apa kata puan saudari nasihat dulu kawan-kawan saudari tu dulu. Sebab susah nanti kawan-kawan saudari nak minta maaf dengan orang tua aku nanti. :)

Aku memang takkan bagi puan saudari dan kawan-kawan saudari dekat dengan rumah aku. Sebab aku dah benci sangat dengan puan saudari. Andai kata ada kemaafan oleh orang tua aku, tapi susah untuk aku lupakan apa yang  puan saudari telah lakukan sebab fitnah dan umpatan lemparkan kepada orang tuaku terlalu KURANG AJAR dan tidak bertamadun. Yang bestnya, puan saudari adalah seorang guru.

Puan saudari, aku tak minta banyak. Aku minta puan saudari padam semua umpatan dan fitnah yang puan saudari dok kecoh satu dunia dalam blog dan FB puan saudari.

Puan saudari bernasib baik, sebab aku tak langsung memberitahu identiti puan saudari sebaliknya puan saudari terang-terangan menghebohkan satu dunia siapa yang puan saudari maksudkan.

Puan saudari, siapa yang mulut murai sekrang ni? sebab tu aku kata puan saudari ni mulut longkang/tempayan. Punya hati yang sangat busuk dan hitam.

Mungkin atas sebab itu puan saudari lupa segala jasa/budi/pengorbanan yang telah kedua orang tua aku buat untuk saudari. Tiada satu ungka\pan TERIMA KASIH langsung dari mulut puan saudari. Tiada langsung.

Sewaktu puan bercerita kepada kawan-kawan saudari, ada puan saudari ceritakan segala pengorbanan
orang tua aku tak? ada tak puan saudari? Takde kan. Sebab tu kawan-kawan puan saudari yang sangat-sangat kesian tu aku rasa tak patut memberikan pendapat jika tidak tahu apa yang berlaku sebenarnya. Baik puan saudari berterus terang dengan kawan-kawan saudari.

Orang tua aku tak ungkit langsung.AKU yang ungkit. Sebab aku yang nampak semua yang emak dan bapa aku dah buat pada saudari. Tapi puan saudari tak sedar dan tak hargai langsung sebab hati puan saudari yang hitam tu telah tertutup rapat dengan segala kebaikan orang lain. Kesian kan?

Takpelah. Ini entry aku yang terakhir ditujukan kepada puan saudari yang kini bertugas sebagai seorang guru di mana ye.. TAMPIN ke NILAI? aku pun malas nak ambil tau. Cuma aku kesian dengan kawan-kawan puan saudari. Macam mana mereka nak minta maaf dengan mak bapa aku bila mereka tahu hal yang sebenar? Aku cakap awal-awal, aku tak bagi puan saudari dan kawan-kawan puan saudari jejak lagi ke kawasan rumah aku sebab aku akan terbayang kesedihan dan kesayuan muka emakku bila puan saudari terus-menerus mengumpat dan memfitnah emak dan bapaku.

Aku harap puan saudari sudah-sudahlah mengganggu kami sekeluarga. Jangan sampai balasan dari ALLAH datang. Sebelum saudari menyuruh orang lain solat taubat nasuhah apa kata saudari dulu yang buat dan menggantikan semua solat-solat yang puan saudari telah tinggalkan (kalau adalah kan....)

Aku sangat-sangat kesian dengan puan saudari.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


10 kenderaan Berlanggar <b>di Jempol</b> ~ Kemalangan Jalan Raya

Posted: 11 May 2011 04:12 AM PDT


JEMPOL - Tiga lelaki maut dalam kemalangan ngeri membabitkan 10 kenderaan di Kilometer 1, Jalan Bahau-Kemayan, berhampiran persimpangan lampu isyarat di landasan kereta api Bahau, di sini, semalam.

Kemalangan kira-kira jam 11.20 pagi itu berpunca daripada sebuah lori membawa muatan kayu getah terbabas ketika menuruni bukit, dipercayai kerana brek gagal berfungsi.

Akibatnya, lori berkenaan merempuh sembilan kenderaan lain membabitkan dua lori, tiga kereta, sebuah kenderaan pacuan empat roda dan tiga motosikal yang sedang berhenti di lampu isyarat.

Mereka yang meninggal dunia adalah seorang penuntut Kolej Komuniti Jempol, Muhammad Izwan Noorazman, 20, yang terperosok di bawah lori berkenaan,

Dua lagi yang meninggal dunia adalah pemandu lori, Abd Halim Omar, 33, serta kelindannya, Nordin Amat, 45, yang tersepit di bahagian tempat duduk depan lori terbabit.

Sepasukan anggota bomba tiba dengan sebuah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Bahau serta berusaha mengeluarkan mangsa tersepit.

Beberapa pengguna kenderaan di situ turut membantu anggota bomba menyelamatkan mereka yang terlibat.


Ketua Polis Daerah Jempol, Superintendan Mohd Sabri Muhamad berkata, kemalangan berlaku apabila pemandu lori dari arah Mahsan, di sini, gagal mengawal kenderaannya ketika sampai di lampu isyarat, di landasan kereta api.

Beliau berkata, tiga penunggang motosikal dan seorang pembonceng tidak sempat mengelak menyebabkan kesemua mereka tercampak di atas jalan raya, manakala seorang penunggang terperosok di bawah lori berkenaan.

Menurutnya, kesemua yang maut mengalami cedera parah di kepala dan badan itu meninggal dunia di tempat kejadian.

"Penunggang, pembonceng motosikal yang cedera dikejarkan ke Hospital Jempol. Sementara, beberapa pemandu kereta hanya cedera ringan," katanya.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Jempol untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarga masing-masing, semalam.






Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di port dickson - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di port dickson - Google Blog Search


<b>Port Dickson</b> Getaway | BEDTIME STORIES

Posted: 14 Jun 2011 08:36 AM PDT

Last week, I took some time off from work to hit the seaside. Initially, we planned to soak it up in an island but it was the school holiday and last minute plans can cost a bomb. Heh. So we hit a nearby beach, Port Dickson, and stayed in Avillion Admiral Cove. The place was good. Far from the city and most importantly, quite, peaceful and tranquil.

Room in Avillion Admiral Cove

Room in Avillion Admiral Cove

View from the Resort

View from the Resort

It was a good getaway from all the LIFE hassle. We just strolled the beach, hit the water, had food as usual; nothing impressive kan? Well I didn't think much of anything else except chilling. Chilling was my ultimate goal and I succeeded.

KMX

Taking a stroll with the KMX bike

At the beach

At the beach

Apparently, all that chilling still took a toll on my body because two days after the break, I was down with fever and low blood pressure. I guess this is the sign of "I'm back, FML".

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved