ads

Rabu, 16 April 2014

05 di ampangan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di ampangan - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Mar 2014 11:47 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2014 11:34 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pembinaan <b>Ampangan</b> Paya Peda dijangka dapat <b>...</b> - teganuki ta

Posted: 04 Feb 2014 07:05 PM PST


Ampangan Paya Peda,Hulu Besut dalam pembinaan.

Oleh: Mohammad Ishak 

Masaalah kekerapan berlakunya banjir pada setiap hujung tahun di kawasan Hulu Besut, dijangka dapat diatasi apabila siapnya pembinaan Ampangan Paya Peda tidak lama lagi.

Ahli Exco Kerajaan Negeri, Nawi Mohamad berkata, ketika ini penduduk di kawasan berkenaan kerap ditimpa bencana banjir apabila tiba musim tengkujuh pada akhir tahun kerana pelbagai faktor geologi dan alam persekitaran.

Bagaimanapun, pembinaan ampangan berkenaan diharap akan dapat membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi penduduk selain ia bertujuan untuk membekalkan sumber air air bagi projek pertanian.

Projek pembinaan ampangan yang membabitkan kos sekitar RM333 juta yang dimulakan pembinaannya pada 2011 dan dijangka siap akhir tahun ini bertujuan membekalkan air kepada 2,759 pesawah dalam Skim Pengairan Besut.

Ampangan itu yang mampu menakung 168 juta meter padu air merupakan takungan air yang terbesar di daerah ini bagi dimanfaatkan bukan sahaja untuk tanaman padi tetapi sebagai sumber bekalan air bersih kepada penduduk, kegiatan industri pelancongan di samping mengatasi masalah banjir.

Nawi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Besut berkata, kerja-kerja pembinaan ampangan itu kini giat dijalankan oleh kontraktor dan berada pada tahap 70 peratus.


Katanya, ampangan itu juga mungkin akan menjadi salah satu daya tarikan pelancongan negara berikutan penemuan fosil tumbuhan kuno luar biasa berusia lebih 350 juta tahun oleh Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG) baru-baru ini.

Ceramah Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf <b>di Ampangan</b> - pondok ar <b>...</b>

Posted: 30 Sep 2013 04:02 PM PDT

Pada hari Sabtu (28.9.13) baru2 ini, Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf telah diundang untuk menyampaikan ceramah di Ampangan, Seremban. Lokasi ceramah ialah di Surau Besar Gedong Lalang. Alhamdulillah, penuh surau tersebut pada malam tu. Sheikh telah menyampaikan ceramah berkisar tentang buku terbaru beliau berkenaan Syiah.
Ceramah dipengerusikan oleh Us. Syuhadak dan diterjemahkan oleh Mudir Pondok Ar-Raudhah, Tn. Hj. Md Nasir. Ceramah bermula pada jam 7.40 dan berakhir sekitar jam 9.30 malam. Meskipun hanya beberapa point penting sahaja disentuh oleh Sheikh membuatkan hadirin yang hadir tertunggu2 buku terbaru Sheikh yang bakal dicetak kelak. Buku tersebut akan turut diterjenahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh beberapa orang anak murid Sheikh di Malaysia, termasuk Mudir.
Ceramah turut diserikan dengan alunan Qasidah daripada kumpulan Ulwan. Selesai membicarakan berkenaan buku beliau, sesi soal jawab dimulakan. Beberapa orang hadirin bertanya dalan Bahasa Inggeris, Sheikh tiada masalah menjawabnya memandangkan Sheikh sebelum ini agak lama bermastautin di Kanada. 
Usai solat Isyak, Sheikh diminta mentahnik 2 orang bayi. Seperti biasa, Sheikh tidak menolak. Dengan sedikit urutan, Sheikh kemudiannya menyuapkan mulut bayi tersebut dengan tamar seterusnya mendoakan mereka. Di perkarangan surau, beberapa gerai jualan menanti antaranya gerai jualan Pondok Ar-Raudhah. Sheikh sendiri meminta gambar beliau diambil di gerai tersebut. 
Minggu depan, 2 lagi program menanti. Nantikan maklumat berkenaan dengan program tersebut di FB Pondok Ar-Raudhah. Ayuh ambil kesempatan untuk menimba ilmu daripada Sheikh sementara beliau masih di tanah air.
Ruang dalam surau dipenuhi jemaah 

Di hadapan Sheikh bersama Mudir dan Us Syuhadak
Sesekali Sheikh berdiri bagi menerangkan sesuatu

Bersama Sheikh di gerai Pondok Ar-Raudhah

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2014 11:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Mar 2014 11:45 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2014 11:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2014 11:07 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ceramah Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf <b>di Ampangan</b> - pondok ar <b>...</b>

Posted: 30 Sep 2013 04:02 PM PDT

Pada hari Sabtu (28.9.13) baru2 ini, Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf telah diundang untuk menyampaikan ceramah di Ampangan, Seremban. Lokasi ceramah ialah di Surau Besar Gedong Lalang. Alhamdulillah, penuh surau tersebut pada malam tu. Sheikh telah menyampaikan ceramah berkisar tentang buku terbaru beliau berkenaan Syiah.
Ceramah dipengerusikan oleh Us. Syuhadak dan diterjemahkan oleh Mudir Pondok Ar-Raudhah, Tn. Hj. Md Nasir. Ceramah bermula pada jam 7.40 dan berakhir sekitar jam 9.30 malam. Meskipun hanya beberapa point penting sahaja disentuh oleh Sheikh membuatkan hadirin yang hadir tertunggu2 buku terbaru Sheikh yang bakal dicetak kelak. Buku tersebut akan turut diterjenahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh beberapa orang anak murid Sheikh di Malaysia, termasuk Mudir.
Ceramah turut diserikan dengan alunan Qasidah daripada kumpulan Ulwan. Selesai membicarakan berkenaan buku beliau, sesi soal jawab dimulakan. Beberapa orang hadirin bertanya dalan Bahasa Inggeris, Sheikh tiada masalah menjawabnya memandangkan Sheikh sebelum ini agak lama bermastautin di Kanada. 
Usai solat Isyak, Sheikh diminta mentahnik 2 orang bayi. Seperti biasa, Sheikh tidak menolak. Dengan sedikit urutan, Sheikh kemudiannya menyuapkan mulut bayi tersebut dengan tamar seterusnya mendoakan mereka. Di perkarangan surau, beberapa gerai jualan menanti antaranya gerai jualan Pondok Ar-Raudhah. Sheikh sendiri meminta gambar beliau diambil di gerai tersebut. 
Minggu depan, 2 lagi program menanti. Nantikan maklumat berkenaan dengan program tersebut di FB Pondok Ar-Raudhah. Ayuh ambil kesempatan untuk menimba ilmu daripada Sheikh sementara beliau masih di tanah air.
Ruang dalam surau dipenuhi jemaah 

Di hadapan Sheikh bersama Mudir dan Us Syuhadak
Sesekali Sheikh berdiri bagi menerangkan sesuatu

Bersama Sheikh di gerai Pondok Ar-Raudhah

05 di lenggeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lenggeng - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2014 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Mar 2014 09:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Oct 2013 09:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Sep 2013 09:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Sep 2013 09:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Catatan Lama - BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google <b>...</b>

Posted: 21 Aug 2013 09:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Lenggeng</b>, Negeri Sembilan Darul Khusus ~ Jelajah Mahaguru58

Posted: 23 Jun 2013 04:57 AM PDT

Salah satu kegemaran saya adalah untuk menjelajah bumi Semenanjung Tanah Melayu ini dengan memandu melalui jalan jalan persekutuan, berhenti di pekan pekan kecil dan merakamkan suasana sekitar didalam bentuk fotografi dan video.

Hari ini saya berkesempatan singgah di Lenggeng, sebuah pekan kecil lama di dalam Negeri Sembilan Darul Khusus. 

Ikuti lah rakaman spontan saya didalam bentuk video dibawah:

Saya tertarik dengan keadaan beberapa kedai papan lama di pekan Lenggeng ini. Walaupun keadaan kedai2 lama ini sesetengahnya sudah uzur namun ada termeterai keindahan senibina dan peradaban lama padanya.


Corak corak pada tingkap kedai kedai diatas bertarikh dari zaman era British dahulu. Cuma sejak kebelakangan ini dipasang kompresor pendingin hawa menurut keperluan zaman ini.Dulu dulu hanya dibuka sahaja tingkap itu dan angin sepoi sepoi bahasa meniup keseluruh ruang atas kedai tersebut.

Sekarang terpaksa lah ditutup sebab nak dinginkan ruang dan untuk mengelakkan debu dan habuk dari jalan didepan terbang masuk! Mujur lantai ruang atas tu terletak tinggi. Jika tidak adalah nanti 'spiderman' merayap masuk menceroboh! :P


Semasa saya singgah di pekan Lenggeng, keadaan jalan nya berdebu disebabkan laluan lori lori pembinaan yang membawa muatan tanah dan pasir. Itulah puncanya kenapa pekan Lenggeng begitu tercemar dengan debu debu di jalan utamanya.

Di tambah pula dengan keadaan berjerebu yang di sebabkan oleh pembakar2 hutan Sumatera, Indonesia yang tidak peduli akan kesan pencemaran udara serantau.


Phua Kong Hing, mekanik motor di pekan Lenggeng begitu mesra memberikan lambaian 'peace' kepada anda para pembaca blog Mahaguru58 yang budiman. Jika lalu disana, singgah lah sekejap bertanya khabar pada nya.

Alang alang saya dah ada kat Lenggeng, daerah pendalaman Nogori Sembilan, makanya saya pun pergilah singgah makan disalah sebuah warung Masakan Minang di Kampong Katop dihujung pekan Lenggeng.

Inilah makanan tengahari saya di sana. Daging masak lomak cili padi dan sepotong ayam goreng berempah. Sodap!!! Tapi kebanyakan isi ayam tu saya sedekahkan pada dua ekor kucing yang datang merayu mengiau ngiau pada saya. Dah rezeki kucing kucing tersebut. :-)


Insya Allah jika ada masa, mahu saya menjelajah lagi.

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di jempol</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2014 03:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Catuan air di <b>di Jempol</b>, Gemas mulai esok | N9 Kini - Portal Berita <b>...</b>

Posted: 05 Mar 2014 04:37 AM PST

SEREMBAN, 05 Mac  - Catuan bekalan air akan dilaksanakan di beberapa kawasan di Jempol dan Gemas mulai esok berikutan air di loji Sungai Gemas telah kering.

Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan berkata antara kawasan terlibat ialah Felda Palong, Felda Bukit Jalor, Felda Bukit Rokan dan sebahagian pekan Gemas termasuk kem tentera Syed Sirajuddin yang membabitkan 3,000 pengguna.

"Catuan ini dilakukan berselang hari iaitu satu hari ada, satu hari tiada. Bagi kawasan Jempol kita akan mengambil air dari loji di Jempol manakala, kawasan Gemas dari loji Sawah Raja, Rembau.

"Bekalan air ini akan dihantar dengan lori tangki ke kawasan terjejas. Oleh kerana perjalanan itu jauh, seboleh mungkin kita nak gunakan sebanyak lori tangki yang ada," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Katanya walaupun sudah menggerakkan bilik gerakan kemarau dengan semua jabatan dan agensi kerajaan diminta memberikan kerjasama, tetapi pada pandangan beliau ini tidak mencukupi.

"Oleh itu, saya juga telah minta jawatankuasa menangani masalah kemarau yang dipengerusikan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri supaya berbincang dengan persatuan lori-lori tangki Negeri Sembilan untuk kita minta mereka bersama-sama memberikan perkhidmatan secara menyewa lori tangki mereka.

"Saya yakin cara ini lebih berkesan untuk membekalkan air di kawasan terjejas.

"Kita juga akan buat kerahan sukarelawan dengan anggota tentera akan bersama-sama memantau keadaan di kawasan terjejas," katanya.

Sementara itu, katanya catuan bekalan air di beberapa kawasan di Tampin, Gemencheh serta sebahagian Gemas dan Rembau juga akan dilakukan jika hujan tidak turun di empangan Gemencheh mulai 25 Mac ini.

Katanya ia akan melibatkan lebih 30,000 pengguna.

"Bagaimanapun kita berharap hujan turun di empangan berkenaan kerana jika tidak catuan akan dilakukan mulai 25 Mac ini.

"Empangan Gemencheh ini agak unik sikit sebab ada dua sungai sebagai sumber airnya.

"Satu sungai langsung tiada air (kering) manakala satu lagi 90 peratus airnya sudah tiada. Jadi, ini juga merupakan satu masalah yang mencabar kita," katanya. – Bernama

Empat beranak maut dalam nahas <b>di Jempol</b> ABN News | BM

Posted: 26 Feb 2014 10:23 PM PST

JEMPOL – Sepasang suami isteri dan dua anak mereka maut apabila kereta mereka bertembung dengan sebuah kereta lain di Km 22, Jalan Bahau-Keratong dekat sini pagi tadi.

Ketua Polis Daerah Jempol, Supritendan Hamzah Alias berkata mangsa ialah Mohd Fauzan Abu Bakar, 33, Nurhidayah Ngah, 29, Nur Ain Shahiera, 6, dan Nur Aina Shahmiera, 10 bulan.

"Semua mangsa yang tersepit mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala dan badan. Kejadian berlaku kira-kira 6 pagi ketika keluarga berkenaan dalam perjalanan dari Terengganu ke Port Dickson.

"Dipercayai kereta yang dipandu Mohd Fauzan hilang kawalan lalu masuk ke laluan bertentangan dan bertembung dengan sebuah kereta lain yang pemandunya Muhammad Fairahall Abbas, 45, patah kaki kanan," katanya.

Mayat mangsa dikeluarkan pihak bomba dan penyelamat sebelum dihantar ke Hospital Jempol untuk bedah siasat. – Bernama

05 di seremban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di seremban - Google Blog Search


Ingin membeli rumah <b>di Seremban</b>? - Ruggedmom.com

Posted: 10 Apr 2014 11:30 AM PDT

Sekarang ni ramai golongan muda dah mempunyai kesedaran tentang perlunya membeli rumah di kala masih aktif bekerja. Terima kasih kepada sistem hebahan yang meluas melalui akhbar, seminar dan internet.

Tapi ...... kalau dilihat harga rumah di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru dan Pulau Pinang ko rasa mampu ke nak membayarnya kalau starting salary rm2,000 sebulan? Flat yang sekangkang kucing di Setapak yang dulunya 20k>

Well.... walau macam mana pun sesaknya kita to make ends meet, usahakanlah membeli rumah sebab kita bekerja pertamanya untuk makan. Kedua, kediaman. Harga rokok sekarang RM12 sekotak, kenapa ko nak hisap jugakkkkk?? Lepuk kang... Pendatang dari seberang pun boleh beli tanah dan buat banglo lagi tau!

Kerajaan Negeri Sembilan memang menggalakkan orang-orang yang bekerja di Kuala Lumpur untuk membeli hartanah di Seremban. Dok Somban kojo KL. Bas SKS-KL tu 120 kali sehari berulang alik ke KL. Ada yang direct ke Damansara, Jalan Semarak, KLCC selain yang pick-up di Puduraya dan Central Market. Dedulu kalau aku nak balik Seremban hari Sabtu aku akan tunggu di bangunan MARA yang sebelah Pertama Complex tu. Kalau tak jem sejam dah sampai. Komuter pun ado tapi mak aihhh lombap la pulak sejam setengah baru sampai bukannya ada traffic jam pun.

Banyak taman perumahan baru di Seremban ni. Diantaranya yang aku ingatlah kan Seremban 2 dan sekitarnya, Seremban 3, Taman Bandar Senawang, Sendayan, area Gadong, dan Sikamat. Kalau nak kat Nilai/Labu pun ada.

Highway Lekas merentasi kawasan Sikamat. Taman Bandar Senawang bandar terancang dan tak berapa jauh dari tol Senawang tapi of course ko kena keluar sebelum bebudak sekolah merajai jalan raya. Dari segi harga rumah-rumah di sini masih lagi murah berbanding KL. Rumah 2 tingkat di sini sekarang dijual sekitar 400k berbanding KL dah sampai 700k. Murah-murah pun kalau nak beli rumah yang berharga 400k tu income pun kena banyaklah juga...... dan bayaran bulanannya ko faham sendirilah. Laku je rumah-rumah kat sini aku tengok, kaya kaya belaka orang sekarang gamaknya. Tu yang buat aku rendah diri tu.

Yang buat akak terperanjat sangat bila menerima pamplet di bawah nih..... maju dah Seremban dik, rumah setingkat pun dah 325k! Sebesar rumah yang aku duduk ni je pun. Apalah nasib anak-anak aku 10 tahun lagi ...... kena ke atas langitlah agaknya aku nanti kalau nak ziarah deme.

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Mar 2014 03:05 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ribuan ikan <b>di</b> Sungai Bera, Sungai <b>Serting</b> mati dipercayai dituba <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2014 10:30 PM PST

BERA — Perbuatan tidak bertanggungjawab sesetengah pihak yang dipercayai menggunakan kaedah menuba bagi menangkap ikan, menyebabkan ribuan ikan di Sungai Bera dan Serting mati selain turut menjejaskan pendapatan penduduk Orang Asli dan peneroka di gugusan Felda Triang.

Menurut seorang penduduk, Ahmad Nazri Che Omar, 51, kejadian dikesan sejak seminggu lepas dan dipercayai dilakukan oleh mereka yang mahu mengaut keuntungan dengan jalan mudah.

"Sekarang musim kemarau dan air sungai cetek menyebabkan mereka yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan menggunakan racun atau bahan letupan bagi menangkap ikan dengan banyak," kata peneroka di Felda Triang Satu itu kepada Bernama.

Menurutnya ribuan bangkai ikan seperti patin liar, baung, lampam dan kerai memenuhi permukaan sungai akibat perbuatan itu.

"Kami sudah tidak berani untuk menangkap ikan yang masih ada kerana bimbang terkena racun dan mendatangkan bahaya jika dimakan, malah tidak mustahil boleh menyebabkan maut.

"Kami kini beralih mencari ikan di paya terbiar berhampiran kawasan sekitar untuk makanan keluarga," katanya.

Sementara itu Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemayan Mohd Fadzil Othman menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertanggungjawab melakukan perbuatan tersebut.

"Saya juga minta JKKK (jawatankuasa kemajuan dan keselamatan kampung) dan orang ramai melaporkan kepada pihak berkuasa jika mengetahui ada kegiatan haram menuba ikan di kawasan mereka bagi membolehkan pihak berkuasa ambil tindakan tegas," katanya.

Mohd Fadzil juga menasihati Orang Asli yang tinggal di pinggir sungai terbabit agar tidak menggunakan air sungai itu sebagai sumber bekalan kerana dikhuatiri dicemari racun. –Bernama

05 di kuala pilah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di kuala pilah - Google Blog Search


Enam rumah kedai <b>di Kuala Pilah</b> terbakar | N9 Kini - Portal Berita <b>...</b>

Posted: 08 Apr 2014 10:54 PM PDT

10256800_491882137601053_3771141804327422637_n

KUALA PILAH, 09 Apr.  – Enam buah rumah kedai berhampiran Pejabat Pos di pekan Tanjung Ipoh dekat sini musnah dalam kebakaran kira-kira jam 6.40 petang semalam.

Pengarah Bomba dan Penyelamat Negeri Sembilan, Norazam Khamis berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada pukul 6.55 petang dan tiba di lokasi pada jam 7 malam.

"Tiga jentera masing-masing dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Kuala Pilah, Bahau dan Senawang serta satu tanki air dari BBP Seremban 2 bersama 20 anggota dikejarkan ke lokasi," katanya ketika dihubungi Bernama.

Katanya ketika pasukan bomba tiba, api sedang marak.

Bagaimanapun, katanya pihaknya mengambil masa 15 minit untuk mengawal kebakaran daripada terus merebak ke rumah kedai berhampiran.

Katanya punca serta kerugian masih dalam siasatan. – Bernama

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved