ads

Sabtu, 6 Julai 2013

05 di rasah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rasah - Google Blog Search


Double Storey, Taman Yoon Chan, Jalan Tok Ungku, <b>Rasah</b> <b>...</b>

Posted: 11 Jun 2013 07:04 AM PDT

Description

Storey: Double storey
Type: Terrace
Beds: 5
Baths: 3
Furnishing: Unfurnish
Land Area: 1540 sq.ft
Situated: Intermediate
Occupancy: Occupy
Tenure: Freehold
Other info: Non Bumi Lot

Keterangan:
– Lokasi: Taman Yoon Chan, Jalan Tok Ungku, Rasah.
– Berdekatan dengan tol PLUS PD/Rasah.
– Berdekatan dengan Hospital Besar Seremban.
– Berhampiran dengan Sek. Jenis Kebangsaan (C) Sin Hua Seremban.
– 7 minit perjalanan ke PLUS SEREMBAN.
– 7 minit perjalanan ke Hospital Besar Seremban.
– 10 minit perjalanan ke Seremban.
– 30 minit perjalanan ke PORT DICKSON.
– 30 minit perjalanan ke KLIA / LITAR F1.
– 40 minit perjalanan ke KUALA LUMPUR MELALUI LEBUHRAYA PLUS.
– Rumah dan kawasan pemandangan di atas bukit yang cantik.
– Rumah yang besar dan sangat luas.
– Tiles sepenuhnya & Grille setiap pintu dan tingkap.
– Kejiranan yang selesa & suasana yang tenang.
– Berhampiran dgn Jusco dan Tesco.
– Jual SEGERA !!

Earnest Deposit 3% & Balance 7% masa sain S&P.
Lawyer & Loan akan diuruskan.

Adakan Anda Nak Jual Rumah?
Call sekarang untuk nasihat jual/beli PERCUMA*.

SERIOUS BUYER ONLY!!!!

Untuk sebarang pertanyaan hubungi:
Mr. Syahz 010-2212334

About The Poster

TransAsia Property Consultancy Sdn. Bhd. - VE(1)0187 Lot 2-10, Aras 2, Plaza Seremban, Jalan Dato' Muda Linggi, Negeri Sembilan. Tel/Fax: 06-7620673

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


Penyanyi Aishah Bakal Bertanding PRU13 <b>Di</b> Parlimen <b>Jempol</b> |

Posted: 04 Apr 2013 04:42 AM PDT


Setiap kali tiba pilihanraya umum, saat yang dinanti-nanti sudah tentu ialah ketika penamaan calon diumumkan. Terbaru, PAS telah mengumumkan penyanyi yang popular dengan lagu Janji Manismu iaitu Aishah sebagai calon mereka di Parlimen Jempol, Negeri Sembilan.
aishah calon pru13Aishah atau nama sebenarnya Wan Aishah Wan Ariffin merupakan calon pertama pro pembangkang daripada golongan artis yang bakal bertanding di dalam PRU13. Pengumuman ini dibuat Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu dalam satu ceramah yang turut dihadiri penyanyi itu, di Markas Pas di Taman Melewar. Kata Aishah kepada portal berita Antara Pos:-

Berderau darah saya. Tetapi ini keputusan Pas Pusat. Walaupun ikut kata hati saya, tunggulah sepenggal dua lagi (untuk bertanding)

aishah calon pru13Adakah kita akan menyaksikan lebih banyak golongan artis yang akan dinamakan sebagai calon di dalam PRU13 kali ini? Abang Nara ada kemungkinan perkara tersebut berlaku. Sama-sama kita nantikan. Info asal Utusan Malaysia.

P.S: Tips pilihanraya

Baca Yang Ini Pulak:-


05 di port dickson - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di port dickson - Google Blog Search


Periksa operasi bot <b>di PD</b> tanpa sebarang kelonggaran - MB

Posted: 10 Jun 2013 11:01 AM PDT

SEREMBAN 10 Jun - Peraturan tetap berkaitan keselamatan operasi membabitkan operator feri, bot pelancong, jet ski, kayak dan sebagainya di pantai peranginan Port Dickson dekat sini, perlu diperhalusi supaya dipatuhi tanpa sebarang kelonggaran.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, peranan itu perlu diambil Jabatan Laut serta agensi berkaitan supaya semua operator memastikan faktor keselamatan tidak diabaikan ketika berurusan dengan pelancong di pantai peranginan tersebut.

"Peraturan operasi tetap sudah sedia ada termasuk keperluan jaket keselamatan, jarak bot dan pantai serta beberapa lagi. Malangnya ada yang tidak mengikuti peraturan ini sehingga membahayakan keselamatan pengunjung.

"Saya mahu peraturan ini diperhalusi semula dan operasi operator ini dipantau. Kita tidak mahu sekadar lesen dan permit diberikan tetapi selepas itu operasi mereka tidak dipantau mahupun diperiksa," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Dalam masa sama, Mohamad mahu operator jet ski dan bot pelancong yang digunakan di pantai Port Dickson mematuhi peraturan untuk tidak berlegar di kawasan orang ramai sedang mandi.

"Saya tidak mahu dengar ada bot mahupun jet ski ini melanggar pengunjung yang sedang mandi di pantai peranginan Port Dickson," katanya.

Tambah beliau, pondok keselamatan pantai yang diwujudkan di Port Dickson juga akan terus berfungsi dalam memberi bantuan segera kepada mangsa ketika berlaku kemalangan.

"Jika ada arahan yang diberikan seperti ombak besar dan keadaan laut yang bahaya, pengunjung perlulah patuhi. Dengar nasihat termasuk arahan papan tanda," katanya.

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>Di</b> Kolej Komuniti <b>Rembau</b> [20 Jun 2013] | Jawatan <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2013 05:29 PM PDT

Jawatan Kosong Terkini Di Kolej Komuniti Rembau. Warganegara Malaysia yang berkelayakan adalah dipelawa untuk menyertai warga Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia melalui jawatan berikut :-
1. Pembantu Tadbir Gred N17
Permohonan mestilah disertakan bersama dengan satu salinan (salinan perlu disahkan) seperti berikut:
i. Resume berserta gambar
iii. Sijil-sijil Akademik
Permohonan hendaklah dikemukakan kepada :
KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI MALAYSIA
71400 PEDAS, NEGERI SEMBILAN
Tarikh tutup permohonan ialah pada 20 JUN 2013. Hanya permohonan yang layak dan melepasi tapisan sahaja akan dipanggil untuk temuduga.


05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


Cerita Kami...: Majlis kenduri kahwin Akhmal <b>di Serting</b>

Posted: 24 Jun 2013 08:12 PM PDT

Sabtu lepas telah berlansungnya majlis kenduri Akhmal di Serting. End of June dulu kat belah perempuan di Sepang. Ceritanya Di Sini

Kali ni kat belah lelaki pula. Kami adik beradik hanya dapat sampai pada hari langsung. Hari Sabtu lah ya... Kira pagilah jugak sampai. Dengarnya ada yang bertolak dari KL selepas subuh...... Aku kalau tidak pun pagi juga sampai tapi disebabkan sesat barat makanya dalam pukul 11 baru sampai. Kira pagilah jugak kan???? Lagi pun masa aku sampai tu, tetamu jemputan abang aku tak ramai lagi yang sampai..... kira selamatlah..... kalau tidak mampus kena kutuk.......
Aku kalau ke rumah abang aku ni kalau tak sesat tak sah. Setiap kali kerumahnya mesti sesat barat. Tanah rancanganlah katakan, banyak sangat simpangnya........ konfius sekejap.......
Rasa bersalah tu ada jugalah, sebab sepatutnya kat rumah adik beradik kena awallah sampai, tapi disebabkan bekerja so hari langsunglah sampainya. Lagipun nak berewang, orang-orang Felda dah ramai. Kami sampai-sampai pun hanya duduk lepak-lepak ajer........

ahli keluarga Linggi sedang bergossip
pengantin..... pelamin kat luar rumah......
pengantin kat meja santapan
jiran tetangga yang datang menolong
mereka-mereka yang menyediakan juadah kenduri......
blogger Yati yang sedang menikmati juadah pengantin...... Lepas ajer pengantin dan ahli keluarga belah perempuan bangun maka meja santapan ni diserbu oleh ahli keluarga belah Linggi pula.......
adik aku yang kat Pandan tu dengan husbandnya......
meriah sungguh....... Pak Cik ngan Mak Su pun joint sekali........
Kami semuanya bertolak balik kerumah masing-masing petang tu jugak, setelah menolong mengemas serba sedikit (buat syarat ajer)........ hahaha.... terukkan....... Sempat lagi tu membungkus makanan..... penuh bonet kereta masing-masing......

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Mar 2013 03:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2013 03:37 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ISU SEMASA, SOSIAL DAN POLITIK: Londar siam, jalan sungai <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2013 10:51 PM PST


Sebelum adanya jalanraya yang merupakan jalan pengangkutan yang utama di zaman moden sekarang ini, manusia menggunakan sungai dan laut sebagai jalan perhubungan dan pengangkutan mereka.

Pedagang menggunakan perahu atau kapal bagi mengangkut barang dagangan mereka menyelusuri laut dan sungai untuk sampai ke destinasi.

Sebuah jalan sungai yang sangat popular di zaman dulu yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur  Semenanjung Tanah Melayu telah digunakan oleh manusia seawal sekitar kurun ke 13 atau 14 lagi. Jalan sungai ini merupakan jalan alternatif kepada jalan persisiran laut yang melalui Singapura. Jalan sungai ini melibatkan dua sungai utama iaitu Sungai Muar dan Sungai Pahang.

Pada masa itu kawasan hutan masih tebal dan luas, sudah tentu kedua-dua sungai itu mempunyai kandungan air yang lebih banyak atau besar berbanding sekarang. Permukaannya yang luas dan airnya yang dalam memungkinkan perahu-perahu bersaiz besar atau kapal dapat belayar melaluinya.

Dari pantai barat Semenanjung, perahu atau kapal akan mudek dari muara Sungai Muar, kemudian mudek ke Sungai Jempol yang merupakan salah satu cabang dari Sungai Muar. Sehinggalah sampai ke suatu tempat di Kampung Laka, Serting di mana perahu atau kapal ini akan ditarik ke darat melalui jalan penarikan yang dinamakan Londar Siam. Kapal atau perahu ini ditarik di atas daratan sejauh 600 meter untuk dipindahkan ke Sungai Serting. Dari Sungai Serting, perahu atau kapal ini akan menghilir masuk ke Sungai Bera yang seterusnya akan bertemu dengan Sungai Pahang. Akhirnya melalui Sungai Pahang ini, akan sampai ke lautan lepas yang terletak di pantai timur Semenanjung.

Londar Siam adalah merupakan jalan penarikan atau tanah daratan yang paling pendek menghubungkan Sungai Jempol dan Sungai Serting. Kawasan Londar Siam ini terletak dalam Daerah Jempol di Negeri Sembilan.

Kenapa ia dinamakan Londar Siam? Mungkin laluan ini pernah digunakan oleh tentera Siam sebagai jalan yang strategik untuk menyerang Melaka. Dikatakan tentera Siam juga pernah cuba menggali terusan pada jalan penarikan itu supaya perahu atau kapal tidak perlu lagi di tarik ke darat untuk memindahkannya dari Sungai Jempol ke Sungai Serting itu.

Tetapi dikatakan projek terusan itu gagal disiapkan atas sebab-sebab tertentu. Ada kemungkinan juga projek itu tidak gagal tetapi sengaja terusan itu tidak dibuat sepenuhnya. Terusan itu mungkin sengaja dibuat separuh sahaja bagi tujuan untuk memendekkan lagi jalan penarikan itu. Maknanya dengan adanya terusan itu, kapal ditarik di atas daratan akan melalui laluan yang lebih pendek berbanding tanpa terusan.

Mungkin ada sebab utama kenapa terusan itu tidak dibuat penuh (menghubungkan air Sungai Jempol dan Sungai Serting). Salah satu sebabnya mungkin kedudukan aras ketinggian Sungai Jempol tidak sama dengan aras Sungai Serting, ini akan menyebabkan salah satu sungai akan menjadi kering di mana air Sungai Jempol akan mengalir ke Sungai Serting ataupun sebaliknya.

Atau mungkin juga projek terusan ini gagal disiapkan kerana ada unsur sabotaj dari penduduk tempatan kerana bimbang kehilangan mata pencarian mereka hasil dari kerja menarik kapal-kapal yang melalui jalan penarikan itu. Dikatakan juga tentera Siam yang membina terusan itu ramai yang mati kerana ditimpa penyakit misteri.

Kenapa Jalan Sungai Muar-Sungai Pahang ini menjadi jalan perhubungan utama yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur Semenanjung ketika itu?

Kalau difikirkan, tentulah sukar untuk memudekkan kapal dan perahu dari muara ke hulu sungai berbanding kalau melalui laut. Lebih banyak tenaga digunakan untuk melawan aliran arus sungai berbanding kalau belayar di laut. Sebaliknya kalau kapal belayar menghilir mengikut arus sungai, hanya sedikit tenaga diperlukan.

Jarak perjalanan dari Muar di pantai barat ke Pekan di pantai timur adalah lebih dekat kalau melalui jalan sungai berbanding jalan laut melalui Singapura. Tetapi dari segi masa, jalan sungai mengambil masa enam hari paling cepat untuk sampai.

Jalan sungai ini juga popular di waktu itu kerana pedagang-pedagang tidak mahu menghadapi risiko ribut monsun timur-laut yang sangat bahaya kepada kapal-kapal kecil jika menggunakan laluan laut. Di samping itu kapal-kapal dagang juga terdedah kepada rompakan lanun yang selalunya bergiat aktif di laluan laut.

Satu lagi faktor yang menjadikan jalan sungai ini popular ialah kebimbangan diserang oleh tentera-tentera yang bermusuhan. Ada setengah bahagian atau daerah diperintah atau dijajah oleh pihak yang bermusuh dan tidak membenarkan kapal-kapal lawan mereka melalui kawasan perairan mereka. Untuk menghindarkan berlakunya konflik , mereka memilih jalan sungai ini sebagai alternatif.

Sekarang ini laluan Sungai Muar-Sungai Pahang yang popular satu masa dulu itu tidak lagi digunakan. Kini ia hanya tinggal sejarah sahaja. Malah ramai generasi muda yang tidak menyedari kepentingannya dan kewujudannya pada satu masa dulu.

                                                 (lokasi bekas Londar Siam)

Walaupun jalan sungai utama ini tidak digunakan lagi, tetapi sebagai memperingatinya kerajaan perlu membuat sesuatu bagi memelihara bahan sejarah yang penting ini. Tentunya perkara yang menjadi tarikan kepada generasi akan datang ialah lokasi jalan penarikan atau Londar Siam itu sendiri. Mungkin kerajaan boleh membina monumen yang berbentuk sebuah perahu besar yang boleh ditarik pada sebahagian dari jalan penarikan itu. Ia bukan sahaja dapat menanamkan ingatan kembali sejarah kita kepada generasi akan datang, tetapi juga dapat menambah satu lagi produk pelancungan kepada negara ini.

di negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sembilan - Google Blog Search


Moga Cemerlang <b>di Negeri Sembilan</b> | Ibu Berbicara

Posted: 02 Jul 2013 02:04 AM PDT

Assalamualaikum dan selamat petang.
Konvensyen Kelab Doktor Muda Peringkat Negeri Pahang 2013 telah berlangsung di Pusat Latihan Teknologi Tinggi (Adtec), Jerantut pada 19 hingga 21 Jun yang lalu. Pada konvensyen kali ini sekolah ibu mewakili daerah Jerantut dalam tujuh daripada lapan acara yang dipertandingkan iaitu tokoh Dr. Muda, inovasi, sketsa, bercerita bahasa Melayu, bercerita bahasa Inggeris, buku informasi dan pameran
Alhamdulillah, SK Temin telah memperoleh kejayaan cemerlang dengan menjadi johan dalam acara pameran dan buku informasi, naib johan dalam pertandingan bercerita bahasa Melayu, bercerita bahasa Inggeris dan sketsa, serta tempat ketiga dalam kategori inovasi. Agak mengecewakan kerana kami gagal dalam kategori tokoh Dr. Muda.
Alhamdulillah, akhirnya penat lelah ibu membantu rakan-rakan melatih tiga orang anak didik dalam kategori buku informasi akhirnya membuahkan hasil. 
Tiga orang Dr. Muda yang bertanding dalam kategori buku informasi iaitu (dari kanan) Alia Syazwina, Nurul Izzati dan Alia Zainina (belakang). Yang di sebelah kiri adalah calon tokoh Dr. Muda iaitu Farah Asyikin.
Buku Informasi  yang dipertandingkan di peringkat daerah dan negeri. Untuk peringkat kebangsaan, sedikit penambahbaikan telah dilakukan.
Booth pameran Dr. Muda SK Temin. Tiga orang Dr. Muda terlibat dalam pameran ini.
Hari ini, seramai enam orang Dr. Muda dari sekolah ibu telahpun berada di Negeri Sembilan untuk meneruskan perjuangan di peringkat kebangsaan. Moga mereka dapat melalui cabaran di peringkat kebangsaan dengan jayanya di samping menimba pengetahuan dan pengalaman.

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved