ads

Khamis, 12 Disember 2013

05 di rasah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rasah - Google Blog Search


Menjawab Provokasi ROBOH surau Kg. Pondok <b>Rasah</b>

Posted: 08 Nov 2013 05:47 AM PST

Assalamualaikum WBT,

Adapun posting ini dibuat adalah untuk menjawab provokasi hangat yang ditimbulkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab terhadap kami akan isu menaik taraf bangunan surau Kampung Pondok Rasah yang secara asalnya diasaskan oleh Almarhum Tuan Syeikh Haji Ahmad bin Syeikh Muhammad Said al-Linggi pada awal 1935. Di dalam artikel ini kami cuba akan menjawab secara umum akan segala persoalan yang telah mereka bangkitkan serta kami menafikan segala tuduhan tidak berasas dari mereka. Semoga ia mampu memberi nafas kelegaan buat mereka yang menyintai khazanah silam ini.

1. Adakah surau ini waqaf atau masih lagi milik anak-anak keluarga Almarhum(Faraid)

Untuk makluman semua, adapun tapak asal pertama surau ini dan yang kini telah menjadi bangunan keseluruhan surau ( Lot 7635) ini telah dihasratkan sendiri oleh Almarhum Tuan Syeikh Haji Ahmad kepada kerajaan pada tahun 1963 (Tercatat pada geran). Seterusnya telah diserahkan (bersama Lot 7636) di awal tahun 1990 an dengan persetujuan kesemua keempat-empat isteri Almarhum Tuan Syeikh yang mana kesemuanya masih lagi hidup pada ketika itu. Dan penyerahan ini telah dilakukan oleh anakanda beliau sendiri iaitu Syeikh Mohd Paiz dan Syeikh Mohd Abid selaku wakil berdaftar yang berkuasa dibawah seksen 197 bawah kanun tanah negara. Pada tahun 1993 pula ia telah direzabkan untuk maksud awam dibawah seksen 62 dibawah kanun tanah negara sebagai tapak surau dibawah kawalan Pengarah Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan Darul Khusus.


Maka terjawab sudah bahawa ia bukanlah warisan turun-temurun atau masih belum difaraidkan sesama anak Almarhum Tuan Syeikh Haji Ahmad sementelah ia sempurna menjadi waqaf umum ummat Islam yang boleh dimanfaatkan secara bersama.
2. Kenapa perlu bina semula berbanding baik pulih?
Kami menjawab soalan ini adalah berdasarkan provokasi yang dilancarkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan semberono terhadap kami tanpa melalui jalan bertanya atau terlebih sudu dari kuah menunjuk handal seolah-olah mereka mempunyai kemahiran mendalam dalam bidang pembinaan. Provokasi murahan ini kami anggap lucu dan agak kebudak-budakkan yang sememangnya malas pada asalnya untuk kami jawab. 
Antara idea yang mereka utarakan ialah boleh membaikpulih bangunan surau tanpa merobohkan terus struktur asal bangunan. 
-Jawapan kami ialah perubahan yang ingin dilakukan adalah besar mengikut wang peruntukan yang telah kami terima sementelah idea untuk membaik pulih lebih mahal dari segi kos berbanding membina semula. Juga melihat struktur tiang asal yang semakin uzur dan telah hancur kebanyakkannya dimakan anai-anai dan kebocoran atap yang tidak diketahui mana tempatnya yang terpaksa di rombak secara keseluruhan. 
Bagi persoalan ia adalah bangunan yang memberi nostalgia/bersejarah/berkat, ia lebih bersifat individu lantaran kalau mahu dikaitkan dengan struktur asal binaan zaman Almarhum Tuan Syeikh Ahmad pun telah tiada lagi. Untuk makluman kepada semua yang struktur asal binaan pada zaman Almarhum Tuan Syeikh Ahmad telah tiada lagi dan surau ini telah mengalami perubahan fizikal pada struktur bangunan sebanyak 3 kali mengikut rekod yang kami ada. 
Dengan persetujuan dan kebenaran dari segi fatwa pula, dimaklumkan bahawa sumbangan material pada struktur bangunan akan dimanfaatkan sebaik-baiknya bagi meneruskan legasi waqaf yang berterusan dan tidak putus selama mana ia boleh bertahan. Baik dari segi kayu-kayan, surau, almari, pintu dan segalanya yang berada di dalam surau ini.
*Adapun pandangan dari mereka yang mengatakan tiada keberkatan pada sumbangan jutaan ringgit yang kami terima untuk pembinaan itu kami merasakan beliau bersifat jahil dan membuta-tuli bercakap mengikut hawa nafsu tanpa berfikir.
3. Waqaf asal, apa yang akan kami lakukan?
InsyaAllah, mengikut perancangan yang telah disepakati dalam mesyuarat Jawatankuasa pembangunan surau, telah bersetuju mengikut arahan berpandukan fatwa yang telah diberikan bagi memelihara komponen waqaf yang sedia ada. Mana yang boleh dipakai, akan digunakan semua dan yang tidak terpakai pula akan dijual dan duit itu akan dimasukkan ke tabung pembinaan surau. Karpet dan almari akan dijual dan diserahkan pada surau/tempat pengajian yang mahu menerimanya. Adapun struktur lantai akan dikekalkan kecuali tapak beam yang akan diubahsuai. 
InsyaAllah kami bersama organisasi yang terlibat akan berusaha sehabis daya agar isu ini dapat diselesaikan sebaiknya.
4. Surau Kampung Pondok Rasah juga dibawah kawalan Enakmen Tarekat Negeri Sembilan dan perlu juga mematuhi segala peraturan dibawahnya. Mungkin sulit bagi sesetengah pihak untuk memahaminya namun pada kami lebih sulit pada mereka yang tidak faham-faham dan berterusan menyerang kami dengan pelbagai istilah yang tidak elok untuk kami dengar. Telah beberapa siri penerangan dilakukan oleh pihak berwajib dan kenapa masih ada segelintir yang menunjuk pandai dan hebat membuat tafsiran sendiri dalam institusi Tarekat ini??? 
4. Kami hanya menguruskan perihal surau ini dan juga bagi pembinaan yang baru dibawah milik Jabatan Agama Islam Negeri Sembilan. Tiada kredit untuk kami mendabik dada untuk tujuan yang murni ini. Tuduhan yang dilemparkan tanpa bukti dan rasional yang kukuh kami anggap seperti angin yang lalu. Terlalu banyak perkara teknikal, masalah berbangkit dan sulit untuk kami beritahu kepada semua sekaligus untuk memuaskan hati semua pihak. 

Apa maksudnya bagi 2 printscreen diatas? Kenapa di war-warkan kalimat ROBOH? Apa maksud admin al-Linggi ini dengan kenyataan di atas?  Isu Masjid Dato' Bandar Rasah adalah berbeza dengan isu surau Kampung Pondok yang akan dinaik taraf? Kenapa dipusingkan cerita sehingga kelihatan jijik seperti ini? Legasi Almarhum apa yang ingin dipertahankan kalau begini perangai yang cuba ditunjukkan tanpa mengetahui sekelumit pun buah tangan Almarhum Syeikh berkenaan tarekat yang telah pun dibukukan?
3 ekar tanah waris disebelah surau? Perlu ke kami jawab berkenaan isu tanah tersebut?
Tak payah naik taraf? surau dah 3 kali diubahsuai sebelum ini, kenapa yang ni ada isu wahai admin al-Linggi? Tahu ke tidak pasal waqaf ni?
Bangunan lama yang dikekalkan bagaimana pulak strukturnya pakcik? agak-agaklah kalau mahu buat perbandingan pun, pyramid kalau diperbuat dari kayu pun lama dah orang putih tukar jadi batu. 
"Kita di Malaysia Surau Tuan Guru pun nak robohkan" Astaghfirullah!!!
Tidak dihapuskan insya Allah, keluar kenyataan pun harap dirujuk pihak yang berkenaan dahulu, agar nampak lebih cerdik. Mengelakkan dari kami membodohkan awak berkali ganda pulak nanti.
InsyaAllah, semuanya dirancang dengan teliti, begitu pun kami juga merujuk kepada Jabatan Mufti dan mereka yang selayaknya memberi pandangan.
Antara mangsa yang telah tertelan provokasi
*Perubahan Seiring dengan kehendak semasa di samping keselesaan, Masih ada yang bernafsu berbasikal dari Ampangan ke Rasah?

05 di sikamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di sikamat - Google Blog Search


Corner Lot, Double Storey, Taman Suliana, <b>Sikamat</b>. | Rumah untuk <b>...</b>

Posted: 02 Nov 2013 05:16 AM PDT

Description

Storey: Double Storey
Situated: Corner Lot
Type: Terrace
Beds: 4
Baths: 3
Land Area: 3507sq.ft.
Title type: Freehold
Other info: Non Bumi Lot.

Keterangan :
– Lokasi: Taman Suliana, Sikamat. (Fasa 2)
– Kawasan tanah yang sangat luas.
– Fully tiles, plaster celling & grill.
– Kitchen fully extend & kitchen cabinet.
– 5 minit ke highway LEKAS.
– 7 minit ke Pusat Bandar Seremban.
– 15 minit ke Highway PLUS.
– 35 minit perjalanan ke PORT DICKSON.
– 40 minit perjalanan ke KLIA / LITAR F1.
– 45 minit perjalanan ke KUALA LUMPUR melalui PLUS.
– Berhampiran surau, taska, sekolah rendah & menengah.
– Suasana yg damai dan jauh dari kebisingan.
– Kejiranan yang selesa.
– Pembeli diperlukan SEGERA !!

Earnest Deposit 3% & Balance 7% masa sain S&P.
Lawyer & Loan akan diuruskan.

Adakan Anda Nak Jual Rumah?
Call sekarang untuk nasihat jual/beli PERCUMA*.

SERIOUS BUYER ONLY!!!!

Untuk sebarang pertanyaan hubungi:
Mr. Syahz 010-2212334

About The Poster

TransAsia Property Consultancy Sdn. Bhd. - VE(1)0187 Lot 2-10, Aras 2, Plaza Seremban, Jalan Dato' Muda Linggi, Negeri Sembilan. Tel/Fax: 06-7620673

05 di senawang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di senawang - Google Blog Search


Corner Lot, Double Storey, Taman Suliana, <b>Sikamat</b>. | Rumah untuk <b>...</b>

Posted: 02 Nov 2013 05:16 AM PDT

Description

Storey: Double Storey
Situated: Corner Lot
Type: Terrace
Beds: 4
Baths: 3
Land Area: 3507sq.ft.
Title type: Freehold
Other info: Non Bumi Lot.

Keterangan :
– Lokasi: Taman Suliana, Sikamat. (Fasa 2)
– Kawasan tanah yang sangat luas.
– Fully tiles, plaster celling & grill.
– Kitchen fully extend & kitchen cabinet.
– 5 minit ke highway LEKAS.
– 7 minit ke Pusat Bandar Seremban.
– 15 minit ke Highway PLUS.
– 35 minit perjalanan ke PORT DICKSON.
– 40 minit perjalanan ke KLIA / LITAR F1.
– 45 minit perjalanan ke KUALA LUMPUR melalui PLUS.
– Berhampiran surau, taska, sekolah rendah & menengah.
– Suasana yg damai dan jauh dari kebisingan.
– Kejiranan yang selesa.
– Pembeli diperlukan SEGERA !!

Earnest Deposit 3% & Balance 7% masa sain S&P.
Lawyer & Loan akan diuruskan.

Adakan Anda Nak Jual Rumah?
Call sekarang untuk nasihat jual/beli PERCUMA*.

SERIOUS BUYER ONLY!!!!

Untuk sebarang pertanyaan hubungi:
Mr. Syahz 010-2212334

About The Poster

TransAsia Property Consultancy Sdn. Bhd. - VE(1)0187 Lot 2-10, Aras 2, Plaza Seremban, Jalan Dato' Muda Linggi, Negeri Sembilan. Tel/Fax: 06-7620673

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


Ramai-Ramai Cicipi Koktail Rasa <b>Jempol</b> - VIVAlife

Posted: 06 Dec 2013 07:53 AM PST

[unable to retrieve full-text content]VIVAlife - Bagi penyuka minuman beralkohol, koktail dengan rasa dan campuran baru sudah pasti menggoda untuk dicicipi. Namun bagaimana bila koktail yang dimaksud bercampur dengan organ tubuh manusia? Di ...

05 di mambau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mambau - Google Blog Search


Bicara Seorang Pengetua: Taklimat sarana <b>di</b> SMK <b>Mambau</b>--30 <b>...</b>

Posted: 12 Dec 2013 12:08 AM PST

Alhamdulillah...akhirnya terrtunai jugalah hajat guru-guru di SMK Mambau dan nbiat saya untuk bersama mereka di dalam sessi penerangan mengenai program Sarana ibu bapa dan sarana sekolah.

Walaupun , sepatutnya saya berada di dalam satu majlis lain di Port Dickson, namun disebabkan pertemuan ini telah diaturkan terlebih awal, maka saya tidak dapat menolak permintaan mereka. Apatah lagi , kali ini saya berpeluang kembali ke sekolah yang pernah saya berkhidmat sebagai GPK Hem pada tahun 1998 dahulu.

Ternyata sekolah ini telah berubah jauh semenjak saya meninggalkannya pada tahun 1999 yang lalu. Tambahan dengan persekitaran yang baru, bangunan baru, kelas khas yang diwujudkan dan cat yang baru serta kemudahan yang hebat, sekolah ini telah mula mengukir nama yang hebat.

Saya rasa bertuah berkongsi tajuk Sarana dengan mereka dan ternyata mereka amat tertarik dan gembira dengan sessi penerangan tersebut. Dalam suasana petang Rabu , hujan yang lebat , sessi ini berjalan dengan penuh ceria dan mereka amat tertarik dengan paparan yang diberikan terutamanya berkaitan dengan perlaksanaan Program Sarana di SMKTTJ.

Sekolah ini adalah di antara sekolah yang menunjukkan minat yang amat mendalam terhadap perlaksanaan Sarana. Sebelum ini , mereka telah menghantar hampir 90 orang peserta yang terdiri daripada PIBG, guru dan pelajar untuk melawat SMKTTJ dan mendengar penerangan daripada penjaga SMKTTJ  sendiri mengenai Sarana.

Hebat dan bersemangat sungguh guru-guru SMK Mambau untuk mendengar taklimat tentang Sarana ini. Walaupun ini merupakan kali ke 3 taklimat dan lawatan benchmark telah diadakan, namun mereka tetap bersemangat untuk mendengarnya.

Suatu yang menariknya, saya sempat berjumpa dengan beberapa rakan guru semasa saya menjadi GPK hem di sekolah ini pada 1998 dahulu. Mereka masih enmgenali saya dan saya masih mengecam muka mereka. Sempat saya rakamkan wajah mereka satu persatu



  Guru-guru ini amat sporting dan memang sesuatu yang paling membahagiakan apabila dapat berkongsi pengalaman dengan mereka semua.

Semoga sekolah ini akan terus cemerlang. Banyak sungguh perubahan fizikal yang berlaku di sekolah ini berbanding pada tahun 1998 dahulu. Tahniah, SMK Mambau!

05 di teluk kemang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di teluk kemang - Google Blog Search


cerita tentang SEGALA: Cuti-Cuti <b>Teluk Kemang</b>, PD

Posted: 03 Dec 2013 08:54 PM PST

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera
28 November yang lalu, saya ke PD kerana masa off yang agak lama dari mengawas SPM. Comfident jugak nak drive sebab dah pernah pergi sebelum ni. Jalan pun tak susah, ikut je highway dan baca je signboard, In Sha Allah sampai ke tempat yang di tuju. Destnasi kali ni ke Teluk Kemang. Sebelum datang tu ada la saya survey dua tiga hotel, menjadi pilihan adalah hotel yang berdekatan pantai supaya senang nak ke laut. Kebetulan sepupu Mok Ja bekerja di PD, jadi beliau telah membookingkan Hotel Cozzi buat kami. Rupa-rupanya sama dengan pilihan saya semasa mencari di internet.
Kami bertolak dari CH dalam pukul 8.15 pagi dan sampai di sana dalam pukul 2 lebih. Agak mudah jugak nak cari lokasi hotel tersebut. Ambil je laluan Teluk Kemang dan terus sehinggalah sampai ke SMK Teluk Kemang. Dari situ dah boleh nampak signboard hotelnya. Selepas check in, kami terus mencari kedai makan dek kerana perut yang sudah berkeroncong. Jangan risau, di kawasan berdekatan ada banyak kedai makan yang menawarkan pelbagai menu. Selepas makan tengah hari, konon nak ke ladang burung unta, tetapi tak jadi sebab bajet tak ada. Selepas ke Teluk Kemang, kami akan ke Melaka, sebab itulah kena save budget. Untuk jalan-jalan ke PD dan Melaka ni, kami dah kumpul duit sebanyak RM350. Agak-agak cukup tak?
Oleh kerana pantai berdekatan hotel ni adalah pantai awam, maka ramailah pengunjung yang datang. Di sini juga ada disediakan jet ski, banana dan juga bot. Kalau ada bajet bolehlah sewa mana-mana yang disukai. Saya tak ambil pun, sekadar berjalan2 tepi pantai kerana cuaca pun masih terik lagi. Tak koser sebenarnya nak mandi laut time panas-panas tu.
Kalau ke pantai, teringin nak naik benda ni tapi takut. Tambah-tambah pulak bila memikirkan harga sewanya yang agak mahal. Mampu tengok sajalah..
Pada sebenalah petangnya, turun jugaklah ke pantai sebab dak Naim dah meminta-minta. Kalau ikut hati malas jugak nak turun. Bila dah jejak ke air, saya mendapati air pantai tu agak kotor dengan keladak hitam, tak tahulah serbuk kayu ataupun sampah sarap. Sekejap sahaja di sini dan kami balik ke hotel. Nasib baik di sana ada disediakan kolam renang...
Jalan-jalan ke pantai... Di PD ni, ada banyak pantai rupanya. Setiap bahagian dipisahkan dengan nama pantai yang tertentu. Bertuah sungguh orang PD, dengan pesisir laut yang panjang, membolehkan sektor pelancongan berkembang pesat.
Cantik. Suka dengan pemandangan begini. Terasa begitu dekat dengan jiwa saya!
Di satu lokasi menarik tepi pantai. Di hujung benteng, ada laluan ke pondok. Selalu nampak dalam drama Rosyam Nor. Suka sangat. Hati berbunga-bunga dapat mengabadikan gambar di sini. Nak sampai ke pondok ni boleh tahan gayat jugak!
Panorama biasa di pantai peranginan. Ada menjual pelbagai benda. Sewaktu kunjungan kali pertama, di sinilah saya beli FM. Harganya pun ok-ok lah...tak ada mahal sangat.
Kaki-kaki yang montok semuanya!
PAnorama pagi 29 November, berlatarkan rumah api. Sepatutnya di pantai ni boleh tengok matahari terbenam tetapi tak nampak sebab cuaca mendung. Sekarang ni di kebanyakan tempat cuaca dan mula memasuki fasa musim tengkujuh. Hujan di mana-mana.
Setelah semalaman di PD, tengah hari keesokannya saya bertolak ke Melaka. Budjet sepanjang di PD dalam RM150 gitulah, termasuk makan, tol dan hotel, (hanya membayar RM40 untuk hotel, terima kasih pada En Rawi yang membelanja RM100 untuk penginapan...)

05 di port dickson - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di port dickson - Google Blog Search


Sains gempur premis curi air <b>di Port Dickson</b>

Posted: 29 Nov 2013 11:09 AM PST

Anggota Unit Penguat Kuasa Sains memeriksa sambungan haram paip air menggunakan paip jenis mudah lentur di sebuah premis kedai dua tingkat di Port Dickson, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

TELOK KEMANG 29 Nov. - Usaha mengesan kegiatan mencuri air di negeri ini terus diperluaskan apabila Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains) bertindak menyerbu sebuah premis kedai dua tingkat di Port Dickson yang dikesan melakukan penyambungan air secara haram.

Pengurus Besar Sains, Zulkifli Ibrahim memberitahu, serbuan yang dilakukan kira-kira pukul 12 tengah hari kelmarin disertai sepasukan pegawai dan anggota daripada Unit Penguatkuasaan Sains dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) melibatkan sebuah premis kedai dua tingkat.

"Hasil serbuan terhadap premis itu, penghuni premis didapati melakukan penyambungan tidak sah menggunakan paip jenis mudah lentur bersaiz 16 milimeter dan penghuni premis mengambil air tersebut untuk kegunaan harian.

"Para pegawai penguat kuasa telah menjalankan ujian klorin di lokasi berkenaan dan terbukti bekalan air yang digunakan adalah air terawat milik Sains. Kita telah menyita paip mudah lentur tersebut sebagai bahan bukti," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Menurut Zulkifli, Pegawai Bahagian Hal Ehwal Pengguna, Pengaduan dan Penguatkuasaan SPAN dan Ketua Operasi, Mohadir Hid telah mengeluarkan notis memaklumkan kesalahan kepada pemilik premis berkenaan.

Katanya, kedua-dua kes itu disiasat di bawah Seksyen 89(9) Akta Industri Perkhidmatan Air Negara (AIPA) 2006 yang memperuntukkan denda RM50,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Malah, katanya, tindakan tegas itu merupakan salah satu langkah berterusan bagi mengurangkan kadar kehilangan air tidak berhasil.

"Orang ramai yang mempunyai maklumat atau ingin melaporkan kes kecurian air sekitar negeri ini diharap menghubungi talian bebas tol Sains iaitu 1-800-88-6982," katanya.

05 di jelebu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jelebu - Google Blog Search


Selepas 30 tahun, akhirnya kakak bertemu Siti Aishah, orang <b>Jelebu</b> <b>...</b>

Posted: 29 Nov 2013 12:54 AM PST

Suruhanjaya Tinggi Malaysia di United Kingdom mengesahkan kakak kepada mangsa "perhambaan psikologi" selama 30 tahun di London, Kamar Mahtum Abdul Wahab (gambar) berjaya menemui adiknya, Siti Aishah.

Astro Awani melaporkan, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke London, Datuk Seri Zakaria Sulong, berkata Kamar Mahtum sudah bertemu dengan Siti Aishah di sebuah lokasi rahsia.

"Kamar Mahtum beri Aishah kain dan sejadah. Aishah diminta menulis surat kepada ahli keluarga di Malaysia," lapor stesen televisyen berkenaan.

Dalam usaha Kamar Mahtum, 73, menemui Siti Aishah, beliau mengirim surat melalui Suruhanjaya Tinggi Malaysia untuk diserahkan kepada polis Britain supaya pesanannya dapat disampaikan kepada adiknya.

Kamar Mahtum merupakan bekas guru sekolah terbang ke London pada Selasa dalam impiannya untuk bertemu adiknya yang sudah lama terpisah ditemani oleh bekas aktivis mahasiswa 1970-an, Hishamuddin Rais.

Pihak berkuasa United Kingdom semalam mengesahkan status Siti Aishah sebagai warganegara Malaysia dengan nama berdaftar Aishah Wahab dan dilahirkan pada 27 Mei 1944.

Kementerian Luar memaklumkan kes itu masih di peringkat siasatan.

Akses bagi mendapatkan maklumat lanjut adalah terhad dan tertakluk kepada Akta Perlindungan Data 1998 di bawah undang-undang tempatan United Kingdom.

Pihak berkuasa tempatan masih belum memberikan akses terus kepada mangsa setakat ini. Kenyataan itu menyebut Suruhanjaya Tinggi Malaysia akan mengambil langkah susulan bagi menentukan status mangsa daripada segi undang-undang.

Siti Aishah adalah salah seorang daripada tiga wanita yang dibebaskan pada 25 Oktober di London selepas seorang daripada mereka menghubungi pertubuhan kebajikan. Dua lagi wanita adalah warga Ireland berumur 57 tahun dan warga Britain berumur 30 tahun.

di negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sembilan - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di Negeri Sembilan</b> – Klana Resort Seremban <b>...</b>

Posted: 17 Sep 2013 06:33 AM PDT


Logo-Klana-Resort-Seremban

Jawatan Kosong di Klana Resort Seremban September 2013 Terkini :

  • Assistant Food & Beverage Manager
  • Banquet Executive
  • Pastry Chef
  • Programme Facilitator – Teambuilding
  • Artist Assistant
Tags : jawatan kosong serembanjawatan kosong di serembankerja kosong di serembanjawatan kosong seremban 2013kerja kosong seremban 2013kerja kosong serembanKerja kosong di senawangkerja kosong di seremban 2013jawatan kosong seremban september 2013kerja kosong area serembanjawatan kosong di seremban 2013jawatan kosong seremban november 2013jawatan kosong oktober 2013 serembanjawatan kosong di klana resort serembankerja kosong di seremban terkinikerja kosong di seremban 2jawatan kosong resort 2013kerja kosong seremban oktober 2013kerja kosong di resortjawatan kosong seremban oktober 2013kerja kosong seremban september 2013kerja kosong di seremban oktober 2013kerja kosong di resort 2013jawatan kosong area serembankerja kosong hotel seremban
Jawatan Kosong di Negeri Sembilan – Klana Resort Seremban September 2013

05 di gemencheh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemencheh - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di gemas</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Dec 2013 09:34 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Catatan Pak Mail: Semalam <b>di Bahau</b>

Posted: 09 Jul 2013 09:30 AM PDT


Kami tiba di rumah Mak Ngah lebih kurang jam 11.00 malam 30hb Jun, 2013. Kami sekadar ingin menumpang tidur sahaja kerana esok  pagi-pagi kami akan ke Bandar Muadzam untuk urusan pendaftaran Nur Nadhirah (anak bongsuku) di Universiti Tenaga Nasional (UNITEN).
'Assalamualaikom' isteriku memberi salam.
'Wa alaikomsalam' kedengaran suara dari dalam menyahut. Sebaik daun pintu dibuka Mak Ngah yang bertubuh kecil menegur.
'Ekau Zah, ingekkan sapo tadi'.
'Kami datang nak tumpang tidur' jawab isteriku. 'Esok pagi kami nak ke Pahang, Muadzam'. sambung isteriku.

Melihat kedatangan kami yang tidak dimaklumkan membuatkan Kak Ruby yang berada di atas rumah terkejut lantas tergesa-gesa mengemas keadaan ibu rumah yang kelihatan agak berselerak.

Ibu rumah inilah tempat yang selesa buat kami untuk tidur walaupun rumah Mak Ngah ada bilik tetamu.
'Nak minum air tak', Mak Ngah bertanya kepada kami.
'Tak payahlah Mak Ngah, kami baru saja makan di Bahau tadi', isteriku membalas.
Mak Ngah tahu kami memang gemar minum air teh yang Mak Ngah buat. Campuran teh dan susunya secukup rasa. Dalam hatiku, 'hei, melepas tak dapat secawan teh Mak Ngah'.

Dalam pada itu perkara utama yang aku lakukan ialah mengeluarkan laptop dari beg aku dan cuba akses internet melalui broadband yang aku bawa. Agak mengecewakan, akses internet sangat perlahan. Satu 'bar' sahaja. Itupun sekejap ada sekejap tak ada. Bosan kerana begitu perlahan dan kekerapan terputus, aku pun tutup laptop dan terus pergi mandi. Isteriku masih berbual dengan Mak Ngah dan Kak Ruby.

Bila aku selesai, aku dapati Mak Ngah dan Kak Ruby pun telah masuk ke bilik masing-masing. Barangkali mereka faham bahawa kami perlukan istirehat kerana esok kami perlu meneruskan perjalanan lagi.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Setelah selesai solat subuh, aku sambong mengorok sedikit lagi. Cuaca agak dingin kerana sebelum subuh hujan turun pagi itu. Lagi pun aku tidak dapat tidur lena malam itu kerana diganggu beberapa ekor nyamuk.

Di dapur Mak Ngah sibuk menyiapkan sarapan terutama teh istimewanya. Setelah selesai mandi aku sempat meninjau belakang rumah Mak Ngah. Di belakang rumah Mak Ngah terdapat sebuah perigi.

Aku masih ingat di awal perkahwinan dan sesudah mempunyai dua anak kecil, di perigi inilah aku dan anak-anakku bermandi. Airnya jernih dan sejuk sekali di pagi hari. Menggeletar tubuh badan apabila mandi. Sungguh nostalgik.

Namun, perigi itu kini kering. Tidak langsung mengeluarkan air. Ianya menjadi tanda tanya bagiku kerana di rumah ayahku di Paya Jaras dahulu juga terdapat sebuah perigi yang mengeluarkan mata airnya dengan banyak sekali. Tetapi kini kering kontang. Langsung tidak lagi mengeluarkan airnya dari perut bumi.

Selain perigi, terdapat juga beberapa ekar sawah padi. Tanah ini dipajakkan kepada orang lain untuk diusahakan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Rancangannya seawal jam 7.30 pagi atau selewat-lewanya jam 8.00 pagi nak berangkat bertolak ke Bandar Muadzam. Hampir jam 9.00 pagi setelah 'pekena' secawan teh Mak Ngah baru kami bertolak.

Seperti biasa sebelum pulang atau berlepas dari rumah Mak Ngah kami tidak lupa menghulurkan sedikit  wang kepada Mak Ngah dan Kak Ruby. Tentunya mereka berbesar hati menerima sumbangan kecil dari kami, walaupun tidak seberapa.

Sebelum kereta kami bergerak sempat Mak Ngah bertanya kepadaku.
'Rayo ni balik tak Mail'.
'Tak tahu lagilah Mak Ngah, tengoklah nanti'.

Usia Mak Ngah mungkin hampir lapan puluh tahun. Tetapi kudratnya masih kuat walaupun susuk tubuhnya agak kecil. Begitu juga ingatannya masih sangat baik. Tidak seperti sesetengah orang yang seusia dengannya yang telah uzur dan tidak begitu baik ingatan mereka.

Perjalanan ke Bandar Muadzam, Pahang agak 'thrill' bagi saya. Ini kerana ianya pertama kali saya ke sana. In syaa Allah akan saya kisahkan pada entri akan datang.

Bengkel Kereta Musnah Terbakar <b>Di Gemas</b> - Siakap Keli

Posted: 21 Nov 2013 10:17 PM PST


GEMAS – Sebuah bengkel kereta di Jalan Pasir Besar-Felda Pasir Besar dekat sini, musnah dalam kebakaran awal hari ini.
Dalam kejadian jam 3 pagi itu, sebuah kereta pelanggan turut musnah.
Menurut pegawai operasi bomba, Shahidallah Osman, dua jentera bomba, masing-masing dari Balai Bomba dan Penyelamat Gemas dan Bahau, bersama 16 anggota digegaskan ke lokasi kejadian sebaik menerima laporan.
Ketika pihak bomba tiba, api sedang marak namun kepantasan pihak bomba bertindak menyebabkan api berjaya dikawal daripada merebak ke premis bersebelahan, katanya ketika dihubungi.
Menurutnya, tiada kemalangan jiwa atau kecederaan dilaporkan, manakala punca dan kerugian masih dalam siasatan. – BERNAMA
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved