ads

Rabu, 23 April 2014

05 di rasah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rasah - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jan 2014 11:48 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Dec 2013 11:34 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Dec 2013 11:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Aug 2013 11:28 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Aug 2013 11:37 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

37 surau Parlimen <b>Rasah</b> terima sumbangan Baitulmal - N9Kini

Posted: 20 Jul 2013 06:12 AM PDT

SEREMBAN , 20 Julai – Sebanyak 37 buah surau di kawasan Parlimen Rasah hari ini menerima sumbangan kewangan berjumlah RM18,500 daripada Baitulmal Negeri Sembilan dalam satu majlis ringkas di Masjid Jamek Datuk Bandar Ahmad, Rasah di sini.

Bantuan RM500 untuk setiap surau yang ditetapkan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) itu disampaikan Timbalan Ketua Umno Bahagian Rasah Datuk Mohammed Najeeb Abdullah kepada pengerusi dan wakil surau berkenaan.

Turut hadir Setiausaha MAINS, Kamal Amran Kamarudin.

Mohammed Najeeb berkata sumbangan itu bertujuan membantu surau berkenaan terutama dalam program yang dijalankan pada bulan Ramadan ini.

"Diharapkan sumbangan ini sedikit sebanyak akan dapat meringankan beban, supaya mereka dapat melaksanakan program di kawasan masing-masing," katanya kepada pemberita di sini.

Sementara itu, ketika berucap pada majlis itu Kamal Amran berkata ini adalah julung kali pihaknya memberikan sumbangan kepada surau di mana sebelum ini hanya masjid di negeri ini sahaja yang menerima sumbangan itu.

Katanya sumbangan kewangan ini bertujuan menampung perbelanjaan setiap aktiviti yang dijalankan oleh surau berkenaan.  – Bernama

05 di gemas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemas - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di bahau</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2014 01:52 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Mar 2014 11:47 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2014 11:34 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pembinaan <b>Ampangan</b> Paya Peda dijangka dapat <b>...</b> - teganuki ta

Posted: 04 Feb 2014 07:05 PM PST


Ampangan Paya Peda,Hulu Besut dalam pembinaan.

Oleh: Mohammad Ishak 

Masaalah kekerapan berlakunya banjir pada setiap hujung tahun di kawasan Hulu Besut, dijangka dapat diatasi apabila siapnya pembinaan Ampangan Paya Peda tidak lama lagi.

Ahli Exco Kerajaan Negeri, Nawi Mohamad berkata, ketika ini penduduk di kawasan berkenaan kerap ditimpa bencana banjir apabila tiba musim tengkujuh pada akhir tahun kerana pelbagai faktor geologi dan alam persekitaran.

Bagaimanapun, pembinaan ampangan berkenaan diharap akan dapat membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi penduduk selain ia bertujuan untuk membekalkan sumber air air bagi projek pertanian.

Projek pembinaan ampangan yang membabitkan kos sekitar RM333 juta yang dimulakan pembinaannya pada 2011 dan dijangka siap akhir tahun ini bertujuan membekalkan air kepada 2,759 pesawah dalam Skim Pengairan Besut.

Ampangan itu yang mampu menakung 168 juta meter padu air merupakan takungan air yang terbesar di daerah ini bagi dimanfaatkan bukan sahaja untuk tanaman padi tetapi sebagai sumber bekalan air bersih kepada penduduk, kegiatan industri pelancongan di samping mengatasi masalah banjir.

Nawi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Besut berkata, kerja-kerja pembinaan ampangan itu kini giat dijalankan oleh kontraktor dan berada pada tahap 70 peratus.


Katanya, ampangan itu juga mungkin akan menjadi salah satu daya tarikan pelancongan negara berikutan penemuan fosil tumbuhan kuno luar biasa berusia lebih 350 juta tahun oleh Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG) baru-baru ini.

Ceramah Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf <b>di Ampangan</b> - pondok ar <b>...</b>

Posted: 30 Sep 2013 04:02 PM PDT

Pada hari Sabtu (28.9.13) baru2 ini, Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf telah diundang untuk menyampaikan ceramah di Ampangan, Seremban. Lokasi ceramah ialah di Surau Besar Gedong Lalang. Alhamdulillah, penuh surau tersebut pada malam tu. Sheikh telah menyampaikan ceramah berkisar tentang buku terbaru beliau berkenaan Syiah.
Ceramah dipengerusikan oleh Us. Syuhadak dan diterjemahkan oleh Mudir Pondok Ar-Raudhah, Tn. Hj. Md Nasir. Ceramah bermula pada jam 7.40 dan berakhir sekitar jam 9.30 malam. Meskipun hanya beberapa point penting sahaja disentuh oleh Sheikh membuatkan hadirin yang hadir tertunggu2 buku terbaru Sheikh yang bakal dicetak kelak. Buku tersebut akan turut diterjenahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh beberapa orang anak murid Sheikh di Malaysia, termasuk Mudir.
Ceramah turut diserikan dengan alunan Qasidah daripada kumpulan Ulwan. Selesai membicarakan berkenaan buku beliau, sesi soal jawab dimulakan. Beberapa orang hadirin bertanya dalan Bahasa Inggeris, Sheikh tiada masalah menjawabnya memandangkan Sheikh sebelum ini agak lama bermastautin di Kanada. 
Usai solat Isyak, Sheikh diminta mentahnik 2 orang bayi. Seperti biasa, Sheikh tidak menolak. Dengan sedikit urutan, Sheikh kemudiannya menyuapkan mulut bayi tersebut dengan tamar seterusnya mendoakan mereka. Di perkarangan surau, beberapa gerai jualan menanti antaranya gerai jualan Pondok Ar-Raudhah. Sheikh sendiri meminta gambar beliau diambil di gerai tersebut. 
Minggu depan, 2 lagi program menanti. Nantikan maklumat berkenaan dengan program tersebut di FB Pondok Ar-Raudhah. Ayuh ambil kesempatan untuk menimba ilmu daripada Sheikh sementara beliau masih di tanah air.
Ruang dalam surau dipenuhi jemaah 

Di hadapan Sheikh bersama Mudir dan Us Syuhadak
Sesekali Sheikh berdiri bagi menerangkan sesuatu

Bersama Sheikh di gerai Pondok Ar-Raudhah

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2014 11:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Mar 2014 11:45 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2014 11:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2014 11:07 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ceramah Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf <b>di Ampangan</b> - pondok ar <b>...</b>

Posted: 30 Sep 2013 04:02 PM PDT

Pada hari Sabtu (28.9.13) baru2 ini, Fadhilatul Habib Sheikh Yusuf telah diundang untuk menyampaikan ceramah di Ampangan, Seremban. Lokasi ceramah ialah di Surau Besar Gedong Lalang. Alhamdulillah, penuh surau tersebut pada malam tu. Sheikh telah menyampaikan ceramah berkisar tentang buku terbaru beliau berkenaan Syiah.
Ceramah dipengerusikan oleh Us. Syuhadak dan diterjemahkan oleh Mudir Pondok Ar-Raudhah, Tn. Hj. Md Nasir. Ceramah bermula pada jam 7.40 dan berakhir sekitar jam 9.30 malam. Meskipun hanya beberapa point penting sahaja disentuh oleh Sheikh membuatkan hadirin yang hadir tertunggu2 buku terbaru Sheikh yang bakal dicetak kelak. Buku tersebut akan turut diterjenahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh beberapa orang anak murid Sheikh di Malaysia, termasuk Mudir.
Ceramah turut diserikan dengan alunan Qasidah daripada kumpulan Ulwan. Selesai membicarakan berkenaan buku beliau, sesi soal jawab dimulakan. Beberapa orang hadirin bertanya dalan Bahasa Inggeris, Sheikh tiada masalah menjawabnya memandangkan Sheikh sebelum ini agak lama bermastautin di Kanada. 
Usai solat Isyak, Sheikh diminta mentahnik 2 orang bayi. Seperti biasa, Sheikh tidak menolak. Dengan sedikit urutan, Sheikh kemudiannya menyuapkan mulut bayi tersebut dengan tamar seterusnya mendoakan mereka. Di perkarangan surau, beberapa gerai jualan menanti antaranya gerai jualan Pondok Ar-Raudhah. Sheikh sendiri meminta gambar beliau diambil di gerai tersebut. 
Minggu depan, 2 lagi program menanti. Nantikan maklumat berkenaan dengan program tersebut di FB Pondok Ar-Raudhah. Ayuh ambil kesempatan untuk menimba ilmu daripada Sheikh sementara beliau masih di tanah air.
Ruang dalam surau dipenuhi jemaah 

Di hadapan Sheikh bersama Mudir dan Us Syuhadak
Sesekali Sheikh berdiri bagi menerangkan sesuatu

Bersama Sheikh di gerai Pondok Ar-Raudhah

05 di teluk kemang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Melompat <b>di</b> Pantai <b>Teluk Kemang</b>, PD - Mrs Fiza

Posted: 09 Jan 2014 05:05 PM PST


Sambung upload gambar cuti² port dickson haitu..Lama sangat dah peram gambar² lompat suami dan anak² buah di Pantai Teluk Kemang ni.haini baru teringat nak buh dalam blog..hehe Kemain tau petang tu pergi pantai macam orang nak mandi, sekali apa baju pon tak bawak..jadinya kita amik gambar lompat dengan sunset sudahhhh...
ni abang darwisy tau..haha lawak pulak mama nengok ni..




gaya dah macam serah power..hahahaha



macam² tau diorang ni..jenuh duk menggelak lepas snap gambar² diorang..layan jelah maksu korang yang suka nau amik gambar melompat..maksu nak lompat tak boleh sebab pakai skirt..wakakakaka

05 di linggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di linggi - Google Blog Search


|titian hidup|: Hari Keluarga <b>Di</b> Desa Balqis Kuala <b>Linggi</b> | sambungan

Posted: 03 Apr 2014 01:53 AM PDT

Ini sambungan entri ini dan ini.
Kambing golek.nomnom!harus ada.
Lepas magrib, saudara yang jejaka-jejaka susun kerusi dengan meja sebelah rumah pak long kat rumput hijau tu.Suasana dia memang best lah, rasa macam tengah makan kat gerai ramai-ramai sambil hirup udara segar.Lampu-lampu warna warni pun ada jadi memang menambahkan kemeriahan suasana.Rasa macam buat jamuan raya pun ada.huhu



Kek birthday untuk semua orang.Sebelum ni buat untuk birthday bulan tertentu je,tapi ramai rasa tak fair,jadi kek kali ini untuk semua sekali.Fair and square!
Kami juga book untuk karaako.Tempat nya dekat je.Jadi rasa perut tu penuh pegi la karok dulu lepas tu sambung makan balik.hehe

dah habis makan tu, kerusi meja semua kena susun sendiri letak dekat tempat karaoke tadi sebab esok nak breakfast makan kat situ.
semua bersiap sedia, makan untuk tenaga,kejap lagi nak bersukaneka


acara untuk pasangan.acara tahunan: sambut lah sayang.memang acara wajib ni
acara kanak-kanak:macam biasa tiup tepung untuk cari gula

dan perkara wajib...family potrait!
secara kesuluruhannya, aku bagi 4 bintang.1 bintang lagi tu sebab toilet kt situ sikit.1 rumah ada 1 toilet.tak cukup.hehe.walau apapun desa balqis terbaik!nanti majlis kahwin nak buat kat sini lah.haha.habis lah kopakk..

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


Ribuan ikan <b>di</b> Sungai Bera, Sungai <b>Serting</b> mati dipercayai dituba <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2014 10:30 PM PST

BERA — Perbuatan tidak bertanggungjawab sesetengah pihak yang dipercayai menggunakan kaedah menuba bagi menangkap ikan, menyebabkan ribuan ikan di Sungai Bera dan Serting mati selain turut menjejaskan pendapatan penduduk Orang Asli dan peneroka di gugusan Felda Triang.

Menurut seorang penduduk, Ahmad Nazri Che Omar, 51, kejadian dikesan sejak seminggu lepas dan dipercayai dilakukan oleh mereka yang mahu mengaut keuntungan dengan jalan mudah.

"Sekarang musim kemarau dan air sungai cetek menyebabkan mereka yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan menggunakan racun atau bahan letupan bagi menangkap ikan dengan banyak," kata peneroka di Felda Triang Satu itu kepada Bernama.

Menurutnya ribuan bangkai ikan seperti patin liar, baung, lampam dan kerai memenuhi permukaan sungai akibat perbuatan itu.

"Kami sudah tidak berani untuk menangkap ikan yang masih ada kerana bimbang terkena racun dan mendatangkan bahaya jika dimakan, malah tidak mustahil boleh menyebabkan maut.

"Kami kini beralih mencari ikan di paya terbiar berhampiran kawasan sekitar untuk makanan keluarga," katanya.

Sementara itu Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemayan Mohd Fadzil Othman menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertanggungjawab melakukan perbuatan tersebut.

"Saya juga minta JKKK (jawatankuasa kemajuan dan keselamatan kampung) dan orang ramai melaporkan kepada pihak berkuasa jika mengetahui ada kegiatan haram menuba ikan di kawasan mereka bagi membolehkan pihak berkuasa ambil tindakan tegas," katanya.

Mohd Fadzil juga menasihati Orang Asli yang tinggal di pinggir sungai terbabit agar tidak menggunakan air sungai itu sebagai sumber bekalan kerana dikhuatiri dicemari racun. –Bernama

di negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sembilan - Google Blog Search


Krisis air <b>di Negeri Sembilan</b> - Terbakor

Posted: 19 Feb 2014 06:25 AM PST

Negeri Sembilan Alami Krisis Air

Negeri Sembilan Alami Krisis Air

SEREMBAN: Kerajaan Negeri Sembilan mengisytiharkan negeri itu mengalami krisis air apabila ribuan isi rumah berdepan dengan masalah ketiadaan air pada Rabu.

Keadaan itu berikutan musim kemarau luar biasa yang berlarutan sehingga menyebabkan beberapa kawasan tadahan air semakin kering.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, pusat Operasi Bencana Alam negeri telah diaktifkan untuk menyelaraskan kerja-kerja untuk membekalkan air yang dirawat kepada para pengguna di kawasan yang terjejas.

"Kita tidak mengalami sebarang hujan di sini sejak dua bulan lepas dan ini mengakibatkan paras air di tujuh empangan mencapai tahap yang kritikal.

"Malah kita juga tidak dapat mengambil air dari Sungai Batang Benar dan Sungai Ulu Muar yang menyediakan air mentah ke empangan Talang, Kerinchi dan Sungai Terip, kerana kedua-duanya kering," katanya sambil menambah bahawa keadaan itu memberi kesan kepada sehingga 8,000 isi rumah.

Beliau berkata, pihak berkuasa mengambil 13 juta liter air mentah dari Sungai Batang Benar dan 45 juta liter lagi dari Sungai Ulu Muar, di mana ia digunakan untuk membekalkan air kepada pengguna di Seremban.

Kira-kira 200,000 isu rumah menggunakan kira-kira 340 juta liter air setiap hari.

Mohamad berkata, antara kawasan yang terjejas adalah Sendayan, Rasah, Mambau dan Seremban.

Sumber: Mstar

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved