ads

Rabu, 27 Mac 2013

05 di sikamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di sikamat - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di rasah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rasah - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di ampangan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di ampangan - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di senawang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di senawang - Google Blog Search


pengikut pakatan haram <b>sikamat</b> terdesak <b>...</b> - Cili Api Bloggers

Posted: 15 Mar 2013 01:51 AM PDT

Terdesak sungguh Pakatan Haram Sikamat apabila cuba sabotaj Program UMNO. Mungkin kerana telah merasakan mereka akan tewas di Sikamat , penyokong parti haram ini telah menghantar SMS dan juga memberitahu orang kampung  bahawa UMNO akan memberikan sumbangan barangan 1 Malaysia  , kesian  makcik makcik ini pagi pagi sudah  bawa kereta sorong dan bakul apabila diberitahu UMNO mahu memberikan barangan runcit 1 Malaysia kepada mereka yang datang ke program UMNO Konvoi Semarak Budi Sentuhan hati yang di adakan dekat Family Stor Sikamat.

Kesian Mak cik yang telah membawa troli dan bakul bakul menghrapkan ada barnagn 1 Malaysia untuk diberikan. Ini semua tektik mereka untuk memburukkan nama baik UMNO.

Setelah diterangkan bahawa mereka tertipu akhirnya mereka faham bahawa ini adalah satu sabotaj penyokong Pakatan Haram untuk mencalarkan nama baik UMNO yang mula mendapat tempat dihati rakyat di Sikamat. Semoga berhati hati lain kali dan pastikan  bahawa kita menerima  pesana yang benar kerana mereka in i boleh lakukan apa saja setelah terdesak

SK KAMPONG DACHING LENGGENG: Tewas <b>di</b> SK <b>Sikamat</b>

Posted: 23 Feb 2013 10:52 AM PST

Sikamat, 21 Feb : Pasukan 'Daching 9 Fc' yang di dalam persiapan untuk mewakili SK Kg Daching ke MSSD Seremban 1 telah mengadakan perlawana persahabatan menenang SK Sikamat yang juga juga bertahan 5 kali berturut2 MSSD Seremban 1 di Padang SK Sikamat. Perlawanan yang berlangsung di dalam hujan renyai itu mengikut format 15 minit setiap set dan sebanyak 3 set telah dijalankan. SKKD bermula dengan agar tersusun dengan melancarkan beberapa serangan awal, namun kekebalan pertahanan SKS jelas ketara. Melalui serangan pertama mereka ke kubu SKKD, SKS berjaya mendapat gol pertama di atas kecuaian Akmal selaku penjaga gawang SKKD. Tersentak dengan gol itu barisan serengan SKKD cuba bangkit namun sekali lagi benteng pertahanan hampa apabila SKS mendapat gol kedua yang jelas offside namun tidak disedari pengadil. Memulakan separuh masa kedua SKKD hampir berjaya menjaringkan gol pertama namun sekali lagi nasib tidak menyebelahi barisan serangan SKKD untuk merapatkan jurang. Tanpa ada jaringan pada separuh masa ke 2. Pada separuh masa ke tiga SKKD jelas mendominasi saingan, namun kekentalan pasukan SKS memusnahkan impian.SKKD 0 - 3 SKS. Jurulatih SKKD, En Firdaus, menyatakan beliau agak berpuas hati dengan prestasi pemain. Walau pun tewas pemain telah menunjukkan mereka mampu bersaing dengan mana-mana pasukan pilihan. Melaporkan : Mohd Riduan bin Md Yusof

br1m + winnable candidate umno <b>di</b> dun paroi, <b>sikamat</b>

Posted: 06 Feb 2013 08:47 PM PST

Salam Maulidur Rasul kepada semua kaum muslimin dan muslimat. Alhamdulillah JS telah berpeluang bersama-sama dengan masyarakat Islam di Negeri Sembilan berhimpun di Majlis Sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini di Padang MPS Seremban. Amat bermakna sekali kepada JS hadir bersama tanpa diarah oleh mana-mana badan politik dan Ngo's menyertai perarakan pada hari tersebut. Ucapan daripada YAB Dato' Seri Utama Hj. Mohamad bin Hj. Hasan bertepatan dengan tema yang dijadikan sebagai pegangan umat Islam di Negara ini.
Bermula 1 Februari 2013 kerajaan Negeri Sembilan telah mula mengagihkan bantuan BR1M kepada semua penerima fasa pertama. Difahamkan lebih daripada 60 ribu penerima pertama  di Daerah Seremban  sahaja telah mula menerima bantuan tersebut.
Keceriaan di wajah penerima bantuan RM500 itu jelas sekali apabila JS hadir sendiri meninjau bersama rakan-rakan di majlis penyampaian yang dibuat di DUN Senawang, Ampangan dan Sikamat. Walaupun JS bukan diantara penerima bantuan tersebut namum kesyukuran turut JS lafazkan dihati kerana kesudian YAB Perdana Menteri menyediakan lebih daripada 3 billion ringgit untuk disampaikan kepada penerima yang layak samada mereka yang telah menerimanya pada tahun lalu atau  penerima yang baru.
Penerima-penerima bantuan BR1M 2.0 di kawasan yang tidak mempunyai ADUN daripada BN telah menerima baucer  daripada pengerusi-pengerusi BN parlimen tersebut.  Pada tahun lepas kerajaan telah menetapkan supaya YB Kawasan dan juga " ADUN bapa angkat" DUN terbabit mewakili pihak kerajaan tetapi atas dasar menjaga hati puak-puak tertentu maka kerajaan melonggarkannya kepada mereka yang berkenaan untuk menyampaikannya pada tahun ini. Kerajaan tidak mahu timbulnya masalah dalaman seperti pada tahun 2012 ada di kalangan mereka memaki hamun Pegawai Daerah kerana tidak dijemput ke majlis penyampaian serta tidak diberi peluang untuk menyampaikannya. Maklumlah di kalangan mereka ini ingin menonjolkan diri calon dalam PRU ke 13 nanti. Bagi kerajaan tiada masalah asalkan jangan dalam ucapan boleh merosakkan harapan penerima tersebut dengan unsur-unsur yang sentiment-sentiment yang menghancurkan perpaduan kaum di negeri ini.
Biarlah mereka yang menyampaikan itu menjadi hero film tamil asalkan mereka puas. Rakyat sendiri pun boleh menilai mereka ini kerana semasa mereka menjadi ADUN dulu tidak pernah turun padang berjumpa rakyat. Ada di kalangan mereka sibuk dengan main golf, mengumpul harta dan memperkukuhkan politik mereka. Baru sekarang terhegeh-hegeh turun untuk berjumpa rakyat. Jika tiada program BR1M belum tentu untuk mereka hadir dalam majlis rakyat.  
Maka ternampaklah oleh JS beberapa ramai yang mengidamkan menjadi calon PRU 13 di DUN Paroi, Sikamat , Ampangan dan Lenggeng bersungguh-sungguh bersalaman dengan masyarakat yang hadir. Tersenyum seolah-olah terpaksa (bukan ikhlas). Tertonggeng-tonggeng bersalam dengan orang kelainan upaya dan warga emas. JS pun senyum menonton telah bekas-bekas ADUN ini dan calon-calon tepi longkang yang beria-ia menonjolkan diri.
Menyentuh soal calon , ada rakan berbisik semasa di Senawang beberapa nama di kemukakan oleh pihak tertentu termasuk senarai daripada YAB Menteri Besar sebagai Ketua UMNO Bahagian Rembau untuk DUN Paroi. Memang mereka layak dari segi jawatan politik UMNO. Tetapi bolehkah mereka menang di Paroi. Seperti yang pernah JS sebutkan diartikel terdahulu, andainya sekadar SPM janganlah diketengahkan di DUN Paroi yang diketahui ramai lebih daripada 50 peratus adalah pengundi muda dan wanita. Maka siapa yang boleh menumbangkan PAS? JS mendapatkan reaksi daripada kalangan golongan muda , pemimpin KRT dan UMNO sendiri, sekiranya di letakkan Timbalan Mufti Negeri Sembilan iaitu Ustaz Norazamir, kemenangan kepada BN adalah dalam genggaman. Beliau terkenal di kalangan masyarakat Negeri Sembilan. Kerap turun menyampaikan ceramah di masjid dan surau serata Negeri Sembilan. YB Taufik akan tersungkur sebelum berjuang dan mungkin akan mencari kawasan lain untuk menang. Tetapi di Negeri Sembilan PAS akan terkubur.
Bagaimana pula di Ampangan??????? Terlalu ramai yang berminat. Semasa penyampaian BR1M di Dusun Nyior baru-baru ini, Dato Zakaria Nordin tersenyum-senyum sumbing kepada masyarakat penerima BR1M. Dulu dia digugurkan kerana menjadi gunting dalam lipatan kepimpinan Tok Mat. Apa saja yang dibincangkan dalam mesyuarat EXCO akan disampaikan kepada Ketua UMNO Bahagian Seremban supaya MB dibelasah dalam majlis-majlis politik Seremban. Sekarang menjadi kuda tunggangan UMNO Bahagian Seremban untuk mendapat tempat pula.
Calon lain yang dikategorikan winnable candidate di Ampangan yang diperbincangkan oleh golongan bwahan di sana ialah Tuan Hj Abu Ubaidah iaitu Nazir Masjid Dato Klana Sendeng. Ramai yang menyokong tetapi bagaimana dengan Wan Salwati Abdullah , Ketua Puteri UMNO Bahagian Seremban yang sendiri turun padang melakukan kerja-kerja politik dan amal????? Yang lain langsung tidak disebut-sebut oleh masyarakat setempat. Pemimpin UMNO di sana seperti Ishak Malek, Sarimah, Rafik dan lain-lain memang calon boleh kalah. Nak letakkan semula Dato Zakaria Nordin, ramai yang tidak berminat.
Di Sikamat , Dato' Ishak Ismail mengidamkan kawasan tersebut. Dengan keadaan dia sekarang dan kes hutang dengan Dato' Misran yang belum selesai dia bercita-cita lagi untuk menjadi YB dan jika dapat maka mudah untuk dia mengekalkan jawatan Ketua UMNO Bahagian Seremban dan membelasah MB. Pada hemat JS Dato Ishak tidak perlu lagi berada dalam persada politik Negeri Sembilan. Selaku bekas ADUN Lenggeng yang menang Ketua UMNO Bahagian dengan taktik kotor dia, sudah sampai masanya  untuk duduk di rumah melayan cucu. Cukuplah merosakkan politik Negeri Sembilan. Lebih baik beri ruang kepada MB melaksanakan tugas dia yang ternyata disenangi rakyat di Negeri Sembilan ini.
Selain daripada itu Shahrul Ehsan (Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seremban) Saudara Rosli (Setiausaha UMNO Bahagian), dan beberapa nama lain juga disebut-sebut. Pandangan JS semua di atas boleh dicalonkan untuk BN kalah di Sikamat jika tidak cari calon lain yang lebih berkarisma.
Bagaimana pula  di Lenggeng. Ini satu lagi kawasan idaman semua. PAS juga teruja nak menawan Lenggeng bersandarkan masalah ADUN Lenggeng iaitu Mustafa Salim yang ada kes di mahkamah. PAS meletakkan MK Ibrahim dan calon lama iaitu Zulkifly Omar juga sangat berminat untuk bertanding semula. Rakan-rakan mengatakan di Lenggeng banyak billboard dinaikkan berkaitan dengan janji-janji PAS. Tapi orang Lenggeng pun sudah meluat dengan pemimpin PAS. Ada calon baru dikemukan iaitu Cikgu Anuar Maarof. Ini calon sampah yang tiada kualiti. Umur pun sudah lanjut eloklah jaga bini dirumah.
Bagi UMNO mereka mengemukakan ramai calon di kalangan pemimpin UMNO setempat. Dulu dalam tahun 2004 pernah seorang calon muda dari UMNO di kemukakan untuk mengambil alih tempat Dato Ishak. Mereka memaklumkan nama calon tersebut iaitu Hj Zulkifli Abdullah. Tetapi Dato' Ishak telah mengadap Dato Seri Najib ketika itu Timbalan PM untuk menymbung nyawa dia di Lenggeng. Maka tersingkirlah Hj Zulkifly dari senarai calon. 2008 nama Mustafa Salim juga tidak disenaraikan oleh Ketua UMNO Bahagian Seremban sebagai calon. Tetapi orang Lenggeng mahukan anak jati Lenggeng sebagai calon dan beliau menang walaupun menghadapi sabotaj daripada UMO Bahagian Seremban.
Sekarang di Lenggeng menurut sumber yang dipercayai ramai yang berangan-angan untuk jawatan YB. Shukur Othman, Hismayati Hashim, Sidek Othman, Mazlan Maarof, Baharom Idris , Hjh Samsiah Samsudin dan termasuk juga Ghani Daud. Mereka ini adalah barisan kepimpinan UMNO Bahagian Seremban yang pada pandangan JS tiada value dalam kepimpinan. Bersandarkan kepada pandangan awam, ramai yang menyenangi YB Mustafa Salim sebagai ADUN Lenggeng. Mereka masih menerima kehadiran pemimpin yang menjadi mangsa politik ini dan tahu apa yang berlaku kepada beliau adalah angkara poltik UMNO Bahagian Seremban.
Walaubagaimana pun terdapat nama yang agak di luar kotak pemikiran ramai calon yang boleh menang di Lenggeng sekiranya bukan Mustafa Salim. Dari laoran JASA, MIO, SB dan agensi lain calon yang dikemukan bersesuaian di Lenggeng. Beliau ialah Saudara Shamsul Amri Ismail yang merupa bekas juara debat UMNO. Orang muda yang mempunyai lulusan undang-undang dan bertugas di MPN ini boleh dikategori calon menang di DUN Lenggeng. Maka pada pandangan JS MB elok memikirkan golongan muda seumpama ini juga. Jangan terikut-ikut dengan UMNO Bahagian Seremban. Sekian.

05 di mambau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mambau - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di seremban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di seremban - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di teluk kemang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Nelayan <b>Teluk Kemang di</b> serang todak | Bicara Santai

Posted: 23 Feb 2013 04:02 PM PST

Masih ingatkah kita kepada kisah Hang Nadim dan Temasik diserang todak? Nampaknya ikan todak ini masih berdendam hingga kini. Dulu mereka menyerang Singapura tapi tertewas kerana kebijaksanaan Hang Nadim yang ketika itu masih seorang budak.

Terbaru, ikan todak dilaporkan telah menyerang seorang nelayan di Teluk Kemang, sebuah pantai yang popular di Port Dickson.


Replika Ikan Todak

Menurut mangsa "Tiba-tiba saya nampak kelibat ikan todak 'terbang' dan terus menusuk perut sebelah kiri dan hampir mengenai pusat. Saya rasa macam kena tumbuk dan terkejut dengan kejadian yang berlaku begitu pantas.

"Ikan todak lebih satu meter itu kemudian melompat ke laut. Saya ketika itu memakai dua lapis baju belum berasa sakit, sebelum darah mengalir membasahi baju dipakai" tambahnya lagi.

"Mungkin ikan todak ini dendam dengan saya kerana bapa tiri saya pun orang panggil 'Hashim Todak' kerana zaman mudanya suka memburu ikan todak untuk dimakan setiap kali turun ke laut," kata nelayan Telok Kemang, Abu Bakar Bachik, 57, yang cedera ditusuk ikan todak di bahagian perut ketika menjaring ikan berhampiran sebuah resort di Batu 7 di sini, awal pagi Isnin lalu. (HMetro.com)


Inilah kesan ditusuk todak pada perut Abu Bakar Bachik

Begitulah nasih seorang nelayan, demi mencari rezeki yang halal, mereka sanggup mengharungi badai dilautan termasuk risiko diserang todak dan lanun.

Kerana usaha mereka kita di daratan dapat makan ikan. Jadi janganlah berkira sangat bila nak beli ikan dari mereka ye. Yang jadi masalah ialah sikap orang tengah yang menyebabkan harga ikan melambung tinggi…kesian pak nelayan. Kepada pihak berwajib, keluarkanlah idea yang inovatif bagi menyelesaikan masalah ini dan pada masa sama nasib nelayan menjadi lebih terbela.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Category: Informasi

Jalan-jalan <b>di Teluk Kemang</b> dan Port Dickson - JumieSamsudin.Com

Posted: 25 Jan 2013 04:00 PM PST

Hello u olls,

Tempoh hari sebelum we olls pulang ke Tangkak,  Johor akak dan En.  Khafi singgah di Port Dickson.  Rancang nak datang dua hari awal,  boleh mandi mandi laut dan makan seafood apa bagai.  Tapi kisahnya akak demam tak berbau.  OHHHH tak pasal-pasal a night before bertolak ke PD akak demam panas teruk.  So kami terpaksa tangguhkan satu hari perjalanan kami.

Tiba di Port Diskson,  kami terus ke rumah adik lelaki En.  Khafi dan isterinya yang terletak di Lukud.  Adik En.  Khafi kerja sebagai polis bantuan kat ladang kelapa sawit Sime Darby.  Sooooooooooooooo amatlah dekat u olls.

Ini adalah beberapa keping gambar yang akak ambil ketika berjalan-jalanrinda di PD.  Insya Allah,  lepas ni ada rezeki we olls nak datang lagi.  Ada banyak tempat-tempat menarik kat PD and buat macam-macam aktiviti lain.  Boleh baca kat sini  :  Tempat-Tempat Menarik di Port Dickson.   Sebab kali ni,  akak demam........

Tapi...tengoklah gambar-gambar akak...WALAUPUN!!

Pantai menuju ke Jeti Pulau Cahaya.

Jeti ke Pulau Cahaya dari tepi.
Insyallah,  akak akan datang lagi!

: : : FIDA AND FAMILY : : :: Berkelah <b>di Teluk Kemang</b>, Port Dickson

Posted: 12 Feb 2013 02:52 AM PST

Assalamualaikum wbt dan Selamat Sejahtera,
Pagi tadi kami 4 beradik pergi berkelah di Teluk Kemang. We all sampai dalam pukul 1030 pagi...ingatkan masih awal....bila sampai je...dah ramai orang..nak cari parking pun susah. 
Teluk Kemang ni kalau hujung minggu dan cuti2 macam ni memang la menjadi tumpuan. Macam-macam aktiviti untuk kanak-kanak ada kat sini...boleh naik kuda...naik kereta kuda dan berbasikal..siap duit je..hihihi
Budak2 la seronok. Sanggup tak makan nak main dulu... :) 

Dah jemu main pasir...masing2 sibuk nak naik banana boat. Berani betul budak2 ni. Ai pun takut...hihihi
Suka dorang bila dapat naik banana boat...semangat nih...tak padan dengan kechik...berani sungguh

Ready to go....jantung ai dup dap dup dap tengok Alin....risau uols. Tengok la dorang senyum je.
Alhamdulillah selamat sampai...nak naik lagi tu...dorang ingat murahhhhh....RM15 seorang uols...tu pun dah diskaun sebab budak. Sesekali boleh la kan... :) 
PPsstt...esok dah keja... :( 

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2013 03:37 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ISU SEMASA, SOSIAL DAN POLITIK: Londar siam, jalan sungai <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2013 10:51 PM PST


Sebelum adanya jalanraya yang merupakan jalan pengangkutan yang utama di zaman moden sekarang ini, manusia menggunakan sungai dan laut sebagai jalan perhubungan dan pengangkutan mereka.

Pedagang menggunakan perahu atau kapal bagi mengangkut barang dagangan mereka menyelusuri laut dan sungai untuk sampai ke destinasi.

Sebuah jalan sungai yang sangat popular di zaman dulu yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur  Semenanjung Tanah Melayu telah digunakan oleh manusia seawal sekitar kurun ke 13 atau 14 lagi. Jalan sungai ini merupakan jalan alternatif kepada jalan persisiran laut yang melalui Singapura. Jalan sungai ini melibatkan dua sungai utama iaitu Sungai Muar dan Sungai Pahang.

Pada masa itu kawasan hutan masih tebal dan luas, sudah tentu kedua-dua sungai itu mempunyai kandungan air yang lebih banyak atau besar berbanding sekarang. Permukaannya yang luas dan airnya yang dalam memungkinkan perahu-perahu bersaiz besar atau kapal dapat belayar melaluinya.

Dari pantai barat Semenanjung, perahu atau kapal akan mudek dari muara Sungai Muar, kemudian mudek ke Sungai Jempol yang merupakan salah satu cabang dari Sungai Muar. Sehinggalah sampai ke suatu tempat di Kampung Laka, Serting di mana perahu atau kapal ini akan ditarik ke darat melalui jalan penarikan yang dinamakan Londar Siam. Kapal atau perahu ini ditarik di atas daratan sejauh 600 meter untuk dipindahkan ke Sungai Serting. Dari Sungai Serting, perahu atau kapal ini akan menghilir masuk ke Sungai Bera yang seterusnya akan bertemu dengan Sungai Pahang. Akhirnya melalui Sungai Pahang ini, akan sampai ke lautan lepas yang terletak di pantai timur Semenanjung.

Londar Siam adalah merupakan jalan penarikan atau tanah daratan yang paling pendek menghubungkan Sungai Jempol dan Sungai Serting. Kawasan Londar Siam ini terletak dalam Daerah Jempol di Negeri Sembilan.

Kenapa ia dinamakan Londar Siam? Mungkin laluan ini pernah digunakan oleh tentera Siam sebagai jalan yang strategik untuk menyerang Melaka. Dikatakan tentera Siam juga pernah cuba menggali terusan pada jalan penarikan itu supaya perahu atau kapal tidak perlu lagi di tarik ke darat untuk memindahkannya dari Sungai Jempol ke Sungai Serting itu.

Tetapi dikatakan projek terusan itu gagal disiapkan atas sebab-sebab tertentu. Ada kemungkinan juga projek itu tidak gagal tetapi sengaja terusan itu tidak dibuat sepenuhnya. Terusan itu mungkin sengaja dibuat separuh sahaja bagi tujuan untuk memendekkan lagi jalan penarikan itu. Maknanya dengan adanya terusan itu, kapal ditarik di atas daratan akan melalui laluan yang lebih pendek berbanding tanpa terusan.

Mungkin ada sebab utama kenapa terusan itu tidak dibuat penuh (menghubungkan air Sungai Jempol dan Sungai Serting). Salah satu sebabnya mungkin kedudukan aras ketinggian Sungai Jempol tidak sama dengan aras Sungai Serting, ini akan menyebabkan salah satu sungai akan menjadi kering di mana air Sungai Jempol akan mengalir ke Sungai Serting ataupun sebaliknya.

Atau mungkin juga projek terusan ini gagal disiapkan kerana ada unsur sabotaj dari penduduk tempatan kerana bimbang kehilangan mata pencarian mereka hasil dari kerja menarik kapal-kapal yang melalui jalan penarikan itu. Dikatakan juga tentera Siam yang membina terusan itu ramai yang mati kerana ditimpa penyakit misteri.

Kenapa Jalan Sungai Muar-Sungai Pahang ini menjadi jalan perhubungan utama yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur Semenanjung ketika itu?

Kalau difikirkan, tentulah sukar untuk memudekkan kapal dan perahu dari muara ke hulu sungai berbanding kalau melalui laut. Lebih banyak tenaga digunakan untuk melawan aliran arus sungai berbanding kalau belayar di laut. Sebaliknya kalau kapal belayar menghilir mengikut arus sungai, hanya sedikit tenaga diperlukan.

Jarak perjalanan dari Muar di pantai barat ke Pekan di pantai timur adalah lebih dekat kalau melalui jalan sungai berbanding jalan laut melalui Singapura. Tetapi dari segi masa, jalan sungai mengambil masa enam hari paling cepat untuk sampai.

Jalan sungai ini juga popular di waktu itu kerana pedagang-pedagang tidak mahu menghadapi risiko ribut monsun timur-laut yang sangat bahaya kepada kapal-kapal kecil jika menggunakan laluan laut. Di samping itu kapal-kapal dagang juga terdedah kepada rompakan lanun yang selalunya bergiat aktif di laluan laut.

Satu lagi faktor yang menjadikan jalan sungai ini popular ialah kebimbangan diserang oleh tentera-tentera yang bermusuhan. Ada setengah bahagian atau daerah diperintah atau dijajah oleh pihak yang bermusuh dan tidak membenarkan kapal-kapal lawan mereka melalui kawasan perairan mereka. Untuk menghindarkan berlakunya konflik , mereka memilih jalan sungai ini sebagai alternatif.

Sekarang ini laluan Sungai Muar-Sungai Pahang yang popular satu masa dulu itu tidak lagi digunakan. Kini ia hanya tinggal sejarah sahaja. Malah ramai generasi muda yang tidak menyedari kepentingannya dan kewujudannya pada satu masa dulu.

                                                 (lokasi bekas Londar Siam)

Walaupun jalan sungai utama ini tidak digunakan lagi, tetapi sebagai memperingatinya kerajaan perlu membuat sesuatu bagi memelihara bahan sejarah yang penting ini. Tentunya perkara yang menjadi tarikan kepada generasi akan datang ialah lokasi jalan penarikan atau Londar Siam itu sendiri. Mungkin kerajaan boleh membina monumen yang berbentuk sebuah perahu besar yang boleh ditarik pada sebahagian dari jalan penarikan itu. Ia bukan sahaja dapat menanamkan ingatan kembali sejarah kita kepada generasi akan datang, tetapi juga dapat menambah satu lagi produk pelancungan kepada negara ini.

smk bandar baru <b>serting</b>: Selamat Bertugas <b>Di</b> Tempat Baru...

Posted: 29 Jan 2013 04:15 AM PST

Watak penting di smkbbs iaitu Cikgu Hamdan Husin telah naik pangkat dan bertugas di tempat baru. Sesungguhnya rakan-rakan di smkbbs sangat terharu di atas perpindahan ini.  Terharu kerana  kehilangan seorang guru dan rakan yang baik, pemurah, penyayang, suka belanja rakan-rakan dan sangat mengambil berat. Selain itu, rakan-rakan yang tinggal rasa terharu kerana  'terpaksa' bersama-sama menggalas tugas-tugas yag ditinggalkan. Antara tugas besar yang beliau tinggalkan  ialah Setiausaha PIBG, Bos  Besar Majalah, MC Majlis-majlis Perdana,  Pakar Rujuk PBS, dan kadang-kadang menjadi pakar rujuk apabila rakan-rakan mengalami masalah rumah tangga! 
Sekarang fahamlah kami betapa beratnya tanggungjawab yang dipikul oleh Cikgu Hamdan selama ini..
Cikgu.... Selamat bertugas di tempat baru. Pandai-pandailah membawa diri.. Didoakan berjaya dan cemerlang di sekolah yang baru.


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2013 03:07 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

teen life is awesome: UKKM <b>di</b> MRSM <b>serting</b>

Posted: 01 Dec 2012 10:28 AM PST


Assalamualaikum... how's life?

    kali ni aku nak share pasal UKKM... hari tu(28/11.2012) aku ade jawab UKKM kat MRSM Serting ......

"UKKM tu menatang ape?"

 "UKKM tu ujian kecenderungan kemasukan ke MRSM..."

"ouh.. baru tau..."

                     

soalan dia mcm soalan PMR gak la.. tapi...., seriously aku cakap, soalan math dia... pergh susah membunuh..  tapi science senang... yang lagi satu paper korang kena jawab ujian keperibadian.. masa jawab tu korang kena perasan baik lah... haha... tapi aku x jawab guna paper.., aku jawab guna komputer... da canggih da.. MRSM lain pon same kot...

     masa aku masuk makmal komputer uh, aku pelik gak.., asal meja dye rapat.. kalo cam tu senang lah nak meniru.. hmmm... rupa2nya guna komputer.. punya cuak la aku bila dengar kena jawab guna komputer.. bukan sebab aku x tau guan.. tipu la kalo aku kata aku x reti nak guna kan..

    haha.. actually, aku x biase guna jawab exam guna komputer.. actually x pernah langsung.. tu lah 1st time aku jawab exam guna komputer.. tapi bagus gak, x payah susa2 lenguhkan tangan hitamkan kertas OMR.. hihi...

ni maklumat penting.... LOKASI MRSM SERTING...

     kepada sesiapa yang nak masuk pergi MRSM Serting uh.. awal2 aku cakap..., namanya MRSM Serting tapi kat Jempol.. kalo camtu baik tukar nama jer.. MRSM Jempol.. xde la aku susa nak cari... sesat punya pasal.., 15 minit b4 start exam baru aku sampai... giler kan..? tukar baju pon berlari-lari.. ntah aku sempat tutup zip kain ke x... haha.... rasenye sempat.... hehe...

    dah la aku nak cepat.., tetiba lori kat depan tu bawak tehegeh-hegeh pulak... memang menguji kesabaran aku betol... ish..! sabar je la... tapi ade sorang budak laki ni.. pukol 2:50 p.m baru sampai.. maybe same kes dengan aku... sesat.. gara2 alamat x betol...nasib baik budak tu still dapat peluang jawab exam..  dalam GPS pon xde MRSM Serting... balai polis serting ade la..

    sejak ari tu..., baru aku tau.. serting ade banyak name... bandar baru serting and banyak lagi.. sorry.., aku bukan orang serting..., so x dapat nak senaraikan nama2 dia..

budak2 yang pergi jawab kat MRSM serting tu....mcm2 ragam aku tgk.. ade yang skema...(budak tu mesti pandai giler), ade yang terlebih peramah.., bajet hot pon ade.. tapi cool la.. aku xde masalah pon dgn diorang.. lagipun aku bukanya bercakap sangat dgn diorang.. just bercakap dengan budak sebelah aku jer.. tu un sbb aku x nak rehat sorang2.. hihi

tapi cafe kat situ x bukak pon.. lagipon aku x lapar pon.. sebenarnya aku x suka duduk sorang2 and termenung... hah kan da kena tegur.. ish... haha..


  ni lagi best..., aku ingat aku sorang jer jawab exam kat mrsm serting..., rupa2nya kawan aku pon ade jawab kat situ gak.. tapi dia ari isnin.. aku ari rabu.. huhu

    By the way...., aku x harap pon  dapat MRSM.. kalo dapat.., alhamdulillah... bersyukur sangat2..sbp pon aku mintak gak... teknik pon aku mintak...kalo dapat alhamdulillah... x pon skolah kat sekolah harian biase jer..

     ok la.. sampai sini jer aku nak share... rasanya aku da cakap sume benda pasal serting ni..

see you next time...

05 di gemencheh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemencheh - Google Blog Search


umno <b>di gemas</b>, negeri sembilan sudah lemas <b>...</b> - Omak Kau!!!!

Posted: 27 Jan 2013 10:15 PM PST


Umno Gemas sudah lemas!!!!... itulah ungkapan yang paling sesuai Omakkau luahkan apabila melihat sambil mengamat rakaman gambar DSAI bersantai bersila bersama rakyat di Ceramah Jelajah Merdeka Rakyat di Pasir Besar, Gemas, Negeri Sembilan malam tadi 27hb Januari 2013.

Propanganda pasal Kalimah Allah dan pemergian Najib Razak ke Gaza langsung tidak menyumbang kekurangan sokongan rakyat kepada Pakatan rakyat pimpinan DSAI.

Sayugia diingatkan.. Gemas adalah antara daerah kubu UMNO paling kuat di Negeri Sembilan.

Itu dulu.. kini semuanya sudah berubah... Rakyat sudah mau melakukan perubahan.

Tiada gentar dengan ugutan dan sekatan... Tidak mudah termakan dengan umpan BR1M.. Tidak mudah terpengaruh dengan fitnah Utusan, Berita Harian, TV3 dan RTM.

Rakyat cerdik UMNO pasti sakit... Rakyat bersatu UMNO mati kutu.

Lagi difitnah lagi ramai rakyat berhijrah... lagi kuat ditohmah lagi berazam rakyat mau lihat UMNO rebah.

Ceramah Anwar dihadiri 2000 hadirin <b>di Gemas</b>, Apa kata Anwar <b>...</b>

Posted: 27 Jan 2013 09:11 AM PST

Pekan Pasir Besar Gemas, 27 Januari 2012, Anwar malam tadi menuduh terikat dengan keputusan Presiden PAS Hadi Awang mengenai kebenaran menggunakan kalimah Allah dan menegaskan PR masih berpendirian membenarkan kalimah Allah digunakan masyarakat Bukan Islam kerana ia telah diputuskan semasa mesyuarat PR yang dihadiri beliau, Hadi Awang dan Pemimpin DAP. Kenyataan beliau ini didengari dan disaksikan lebih 2000 orang yang hadir mahu mendengar penjelasan beliau di Gemas malam tadi.
Beliau yang sekali lagi menolak PAS dengan mengatakan Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) di Kuala Lumpur dihadiri 200,000 orang meskipun lidah rasmi PAS iaitu HARAKAH menyatakan bahwa HKR dihadiri 700,000 orang. Jangkaan pemerhati luar mendapati HKR dihadiri lingkungan 30,000-45,000 Sahaja. 
Dalam menyerang isu AES, seperti biasa, menuduh UMNO dan kroni-kroni UMNO memakan hasil saman AES tanpa pembuktian. Anwar sepatutnya mengemukakan apakah langkah Pakatan Pembangkang untuk mengurangkan kadar kemalangan jalanraya hasil cambahan fikiran pakatan pembangkang tanpa menggunakan AES bukannya memberikan pertuduhan bodoh yang dangkal dan bersifat fitnah.
Kalau Kerajaan guna AES untuk kurangkan kemalangan dan saman, pembangkang syorkan guna apa? itulah persoalan yang perlu dijawab oleh Anwar bukan jawapan yang membabi buta.  myhomesoil- 
anwar meroyan depan 2000 orang penyokong seluruh NSDK! WOW! 

Makan-makan <b>di</b> restoran Nasi Ayam <b>Gemas</b> | AuraAuralish

Posted: 01 Mar 2013 12:48 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Nasi ayam Gemas is our lunch for today. Saja nak mencuba sedap tak orang Gemas masak nasi ayam? So kitorang singgah ke restoran Nasi Ayam Gemas di Presint 14, Putrajaya. Masa nak order, tengok menu langsung tak ...
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved