ads

Selasa, 26 Mac 2013

05 di rasah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rasah - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 11:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Nov 2012 11:20 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

cerita maya persada: Pemilihan Perajurit Akhir <b>Di</b> Kem <b>Rasah</b>

Posted: 22 Nov 2012 12:50 AM PST

Letihnya tak hilang lagi sehingga hari nie....
Pagi-pagi dah bangun lepas subuh nak bertolak dari Melaka ke Kem Rasah di Seremban...(tak tahu lokasi kat ner)
Kali ini training di Kem Rasah untuk pemilihan terakhir 2012. Anak aku yang bujang nie memang dah minat dia ke arah tu...(semoga perginya tak kembali lagi macam dulu..)
Tepat jam 7.30 p.m aku telah sampai di hadapan Kem Rasah (Markas 1 Briged) rupa-rupanya kem nie dekat sangat dengan Hospital Tuanku Jaafar Seremban, ramai gak yang dah tiba di sana, cari parking and then masuk ke dalam kem (parent dibenarkan masuk, kalau di PUSASDA parent tak dibenarkan masuk) Ramai gak bebudak lelaki yang terpilih ke pemilihan kali ini...
Jam 8.00 a.m ada lak kapten askar nie cakap pada parent @ waris supaya tak perlu tunggu, kalau nak tunggu gak duduk ler di surau di dalam kem dan rehat di sana. Tetapi aku tak, lepas tu aku terus g ke bandar Seremban (siap tanya MP kat mana nak pergi ke sana, maklum ler aku dah lama tak gi..)
(Apa aku buat di Seremban nanti aku citer kemudian..ok...)
Training satu hari di sini termasuklah cek satu badan di RSAT (jangan tanya aku apa tu RSAT aku pun tak tahu), latihan matematik, latihan fizikal berlari 2 round dengan masa yang ditetapkan. Ada gak yang gagal bila diperiksa kesihatan gigi berlubang banyak kalau tak silap tak boleh lebih dari 2 lubang, gagal tapak kaki flat (macam itik lol), ada buasir (nie yang seram bila kapten perempuan periksa satu badan tanpa pakaian tau...he he he), latihan fizikal larian tak capai target dan banyak ler .....akan di reject kalau tak capai peraturannya...
Tu dia anak aku yang pakai beg sandang hijau askar...
Anak aku habis training sampai petang, 6.30 pm baru tamat. Makan dan minum disediakan dan berjemaah bersama abang-abang askar lagi. Bila lulus, surat pemilihan dan penyerapan kemasukan tentera darat akan dapat pada pertengahan Disember nanti dan terus berdaftar dengan tentera darat pada awal januari 2013 di PUSASDA.
Panjang citer lak kali nie...banyak lagi nak citer tapi dah penat jejari nie nak menaip lagi dan lagi......

Bilik Untuk Disewa – Dekat Hospital Tunku Jaafar ,Jalan <b>Rasah</b> <b>...</b>

Posted: 15 Mar 2013 05:22 PM PDT

Maklumat Rumah sewa/ Rumah untuk disewa:

Rooms for rent near hospital tunku jaafar and imu, by walking distance can reach,very near to hospital.
-new fully room funish
-one person rm200 per month(included bills)
-two person rm350 per month(included bills)
-washing machine and refrigerator
-March onwards,to move in = 1month rental+1month deposit
-prefer who are working in hospital.

By rumahsewa.com

KELAS HANAN BAKERY <b>DI RASAH</b>, SEREMBAN - "Moh maSak <b>...</b>

Posted: 16 Dec 2012 11:33 PM PST

Assalamualaikum Bersyukur pada mu ya allah atas kekuatan dan semangat yg telah engkau berikan pada ku' dalam sarat2 mengandung 7bulan ni, semangat buat kelas dan order semakin membara2....seronok lepas pindah bakery baru di rasah ni, setiap mgg sibuk dengan aktiviti, jika tiada kelas, ada order, dan jika banyak order tak buat kelas..baby dlam kandungan semakin aktif dan perut semakin memboyot kehadapan...Insyallah March 2013 ..lahir la seorg putera Abdullah sani.... yg tak sabar-sabar menghitung hari adalah kakak-kakaknye.... husna, huda dan hanan' tiap2 hari melayan tendangan di perut ibu'..kekadang ada je soalan yg kelakar di tanyekan'...Ibu' baby bangun ke tdo?....hari ni dia dah tendang ke belum.... Jarak umur baby dengan hanan ...7tahun'....mungkin bila dah lama tak ada adik yg kecil...masing2 rasa seronok dan semuanya baik hati membantu ibu di dapur' alhamdulilah' Lambat saya update blog bulan dec ni, sbb sibuk dengan kelas dan order' tp hari ni ada kelapangan di bakery' sy nk upload beberapa gambar kelas dan tempahan beberapa gambar tak dapat di upload....sbb blurrrr..nnti sy cuba lagi

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di</b> mambau - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 04:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di mambau</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Nov 2012 03:04 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Cetusan Mukara: Analisa PRU 13 Parlimen <b>di</b> Negeri Sembilan <b>...</b>

Posted: 21 Nov 2012 01:09 AM PST

Parlimen Rasah begitu sinonim dengan kekuatan pengaruh DAP di Negeri Sembilan selain daripada Parlimen Seremban. Kedua-dua institusi ini kebetulan berada dalam satu Daerah Seremban. Dahulu ketika era awal PRU 1959, Rasah dikenali sebagai Parlimen Seremban Barat yang terdiri daripada dun Rantau, Labu dan Rahang.
Rasah juga melalui keadaan yang sama dengan Seremban yang beberapa mengalami perubahan sempadan pilihanrayanya. Kini Rasah terdiri daripada dun Labu, Bukit Kepayang, Rahang, Mambau dan Senawang.

PRU 2008 lalu menyaksikan PR melalui DAP menguasai kemenangan di Rasah dengan memenangi parlimen dan dun Mambau, Bukit Kepayang, Rahang serta Senawang. Manakala Labu dimenangi oleh Umno-BN. Sebagaimana Seremban, wakil BN iaitu MCA dan Gerakan tewas di semua tempat yang ditandingi dalam Rasah.
MCA tewas di Mambau dan Rahang manakala rakan mereka, Gerakan tewas di Bukit Kepayang dan Senawang.

Pengerusi DAP NS, Loke Siew Fook menang dengan majoriti besar iaitu 13,151 undi, peningkatan sebanyak 65.30 peratus daripada majoriti terdahulu yang dimenangi oleh calon MCA-BN, Goh Siow Huat pada PRU 2004. DAP memperolehi undi popular sebanyak 60.5 peratus. Rasah boleh dianggap sebagai manifestasi penolakan masyarakat Cina kepada pengaruh BN yang paling jelas di Negeri Sembilan. Ini kerana empat daripada lima dun dalam Rasah merupakan kawasan majoriti Cina.

Pertarungan di Rasah pada PRU 2008 merupakan pertandingan antara 'kepala' parti iaitu Pengerusi DAP NS melawan Ketua MCA Rasah-Dr Yeow Chai Thiam ( gambar kiri).

Sejarah awal pernah mencatatkan Rasah (Seremban Barat) pada PRU 1959 telah dimenangi oleh calon bebas-Quek Kai Dong yang mengalahkan calon MCA-Perikatan. Lebih manis, calon Front Sosialis menang di dun Labu, Rantau dan Rahang.

Bekas penyandang wakil rakyat Rasah dari MCA-Goh Giat Siow pada PRU 1999 dianggap sebagai 'giant-killer' kepada BN setelah menewaskan tokoh terkemuka DAP-Dr Chen Man Hin dengan majoriti 1,288 undi.

Calon

Loke Siew Fook (gambar kiri) dijangka akan dicalonkan semula sebagai calon DAP bagi Rasah. Walaupun beberapa bulan lalu, beliau pernah memaklumkan tidak akan bertanding di Lobak dan memilih untuk bertanding Chennah pada PRU-13. Atas kapisiti beliau sebagai Pengerusi DAP NS, kebarangkalian untuk menampilkan calon baru di Rasah amat rendah dan kedudukan beliau sebagai calon utama agak terjamin.

Malah Ketua MCA Rasah sendiri-Dr Yeow Chai Thiam ingin 'melarikan' diri dengan menyatakan hasrat untuk bertanding di Seremban. Sebagaimana Loke, beliau sebagai Pengerusi Perhubungan MCA NS mempunyai kapisiti untuk bertanding mana-mana parlimen dalam negeri ini. Namun begitu, hasrat Dr Yeow tidak dipersetujui oleh beberapa pemuka MCA Seremban. Hakikatnya pengaruh MCA dan Gerakan telah 'merundum' longlai di Rasah, Seremban dan Telok Kemang.

Dua nama yang telah disebut-sebut sebagai cadangan calon MCA melawan Loke adalah bekas senator, Lee Chee Keong dan Timbalan Ketua MCA Rasah, Yip Chee Kiong.

Potensi

Agak sukar buat BN samada melalui MCA atau Gerakan untuk membantu merampas kembali Rasah. Kemenangan DAP-PR di Mambau, Bukit Kepayang, Senawang dan Rahang memperlihatkan sokongan kuat lebih 70 peratus pemilih Cina dan kebetulan kempat-empat dun ini adalah kawasan majoriti Cina. Cuma Umno dilihat masih sedikit bernafas utk mempertahankan kemenangan di Labu. Andainya BN menang besar di Labu dan memanipulasi undi tentera di Rahang sekalipun, jika pemilih di Mambau, Bukit Kepayang dan Senawang memihak lebih 60 peratus kepada PR, harapan BN untuk merampas Rasah sangat tipis.

Kajian sokongan oleh BN mengklasifikasikan Rasah sebagai kubu kuat PR dan sukar untuk dimenangi. Namun sekali diingatkan kepada PR, usah terlalu selesa kerana mempertahankan kemenangan itu lebih sukar daripada bertanding untuk memenangi sesuatu kawasan.

Kepastiannya, BN bakal gagal lagi di Rasah kali ini untuk PRU-13.

Bengkel Seri Sembilan bantu OKU | n9kini.net

Posted: 20 Nov 2012 11:47 PM PST

SEREMBAN – "Tidak ku minta lahir ke dunia, tidak ku duga cacat begini, bukan ku minta kasih dan manja, bukan ku rayu bantu simpati."

Pekerja bergambar di hadapan bangunan Bengkel Seri Sembilan, Mambau di Seremban.

Apabila mendengar bait lagu ini, pasti hati akan tersentuh, apatah lagi dinyanyikan dengan melodi muzik yang penuh emosi.

Keadaan itu bukan sesuatu yang asing malahan lagu itu banyak hubungannya dengan golongan orang kurang upaya (OKU), apatah lagi dalam aspek survival mereka untuk mencari sumber kewangan bagi membantu keluarga dan diri sendiri.

Atas kesedaran itulah, Bengkel Seri Sembilan yang terletak di Mambau dekat sini, menjadi teras latihan kepada golongan OKU untuk berdikari sekali gus menambah pendapatan harian mereka.

Pengurus bengkel, Kasim Yunus berkata, objektif penubuhan pusat latihan itu adalah bagi membantu menggalakkan golongan OKU menjalani program peningkatan hidup di bawah latihan kemahiran dan kecekapan kerja.

"Di bengkel ini, kita mewujudkan peluang pekerjaan kepada golongan OKU dan hasilnya, ramai yang mendapat faedah dengan wujudnya bengkel ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Tambah Kasim, bengkel itu dibuka dan digunakan golongan OKU yang cacat anggota, pendengaran, penglihatan dan masalah akal.

"Sumber kerja utama di sini ialah membuat sampul surat pelbagai saiz dan bentuk yang ditempah pelbagai agensi kerajaan, badan berkanun dan pihak berkuasa tempatan.

"Mereka yang bekerja di sini juga dilatih dalam kerja menjahit dan sejak itu, bengkel ini menerima tempatan jahitan baju kurung dan baju Melayu, kemeja, cadar serta baju korporat," ujarnya.

Menurut Kasim, dia berharap dapat menjadikan Bengkel Seri Sembilan sebagai sebuah institusi latihan kemahiran OKU yang besar serta dilengkapi pelbagai kemudahan.

"Sudah sampai masanya bengkel ini dinaik taraf dan saya mahu melihat suatu masa kelak, semua pekerja dan pihak pengurusan di bengkel ini dikendalikan sendiri golongan OKU. Kebanyakan mereka telah menetap di sini dan cukup komited dalam memajukan diri," tegasnya.

Jelas Kasim, semua pekerja di bengkel ini mendapat gaji bulanan dan mencarum dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) selain bantuan elaun pekerja cacat daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

"Kami menyediakan kemudahan tempat tinggal, makan, tempat riadah dan aktiviti sukan serta kebudayaan. Saya mahu mereka merasai hidup seperti di rumah sendiri," jelasnya.

Tambah beliau, golongan OKU yang mempunyai kemahiran menjahit boleh ke bengkel itu untuk bekerja di samping menjadi tenaga pengajar kepada rakan-rakan mereka dan boleh menghubunginya di talian 012-4026158.

rumah nabil <b>di mambau</b> dipecah masuk sekumpulan penjenayah

Posted: 29 Feb 2012 04:00 PM PST

Nak Sihat, Nak Kurus??Cuba tengok kat sini
Sebagai Rakyat 1 Malaysia, Jum Bersatu Hati..Tak Yah Gaduh2

Di sini Di Himpunkan Kisah Pelik dan Lucu, Anda Pasti terhibur...

SEREMBAN 29 Feb. – Kediaman pelawak terkenal tanah air, Ahmad Nabil Ahmad atau lebih dikenali sebagai Nabil dipecah masuk sekumpulan penjenayah di Kampung Masjid, Mambau di sini hari ini.

Kejadian dipercayai berlaku kira-kira pukul 9.55 pagi apabila penjenayah itu memecah masuk rumah keluarga juara Raja Lawak musim kedua itu yang kini dihuni bapa saudaranya melalui bahagian belakang rumah itu.

Menurut bapa saudaranya, Rahmat Abd. Latiff, 55, kejadian disedari sebaik sahaja dia tiba di rumah selepas pulang menghantar anak perempuannya ke tempat kerja di sebuah pusat beli-belah berhampiran.

"Saya nampak pintu belakang rumah sudah terbuka dan kesan umpil pada jeriji tingkap di salah sebuah bilik tingkat bawah.

"Tanpa berlengah, saya bergegas masuk ke dalam rumah dan mendapati bilik tidur diselongkar, habis semua pakaian sudah bersepah di atas lantai," katanya ketika ditemui di rumah itu hari ini.

05 di ampangan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di ampangan - Google Blog Search


KOTAKHITAM: Syarak Mengata , Adat Menurut: 6 sekeluarga <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 10 Jan 2013 08:14 AM PST

Cetusan Mukara: Analisa PRU-13-N14 <b>Ampangan</b>: bakal sengit!

Posted: 26 Dec 2012 01:06 AM PST

Kekalahan Umno di Ampangan dalam PRU 2008 lalu kepada Keadilan adalah sesuatu yang sangat mencalar kredibiliti mereka di dun tersebut. Jika Umno tewas kepada Pas mungkin tidak begitu mendalam kesakitan kekalahan. Umno hanya tewas dengan majoriti terkecil sebanyak 165 undi kepada Keadilan yang merupakan majoriti kemenangan terkecil bagi dun seluruh Negeri Sembilan!
Kemenangan Keadilan di Ampangan memberi suatu gambaran politik bahawa pemilih Melayu bandar di Seremban telah memperlihatkan penerimaan kepada politik Keadilan, perpecahan politik dalaman Umno dan  wujud persaingan sengit antara Umno-Keadilan untuk merebut undi Melayu.

Ampangan, Sikamat dan Paroi merupakan dun dalam kawasan bandar majoriti Melayu di Negeri Sembilan yang ketiga-tiganya telah dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Walaupun ada dun yang bersifat sub-bandar majoriti Melayu seperti Lenggeng dan Labu, ia masih dimenangi oleh Umno namun mereka kalah di lokaliti-lokaliti dalam bandar di kedua-dua dun ini.

Isu Lompat
Suatu masa selepas kemenangan iaitu antara April-September 2008, tersebar kisah akan berlaku wakil rakyat PR NS melompat parti. Antara yang disebut-sebut heboh adalah Adun Ampangan, Rashid Latiff. Namun begitu, Rashid pernah menyatakan bahawa beliau telah didatangi oleh orang-orang tertentu yang menwarkan habuan jutaan ringgit untuk 'berhijrah' ke pihak sebelah lain. Akan tetapi beliau telah menolaknya atas berpegang kepada prinsip perjuangan Keadilan.

Ini sebuah kisah menarik yang agak menggemparkan pihak Keadilan NS seketika tetapi penafian dan keterangan daripada pihak Rashid Latiff sendiri telah memadamkan isu tersebut.

Penerimaan 

Sebelum persempadanan semula 2003, Sikamat dan Paroi merupakan sebahagian daripada dun Ampangan. Ketika PRU 1999, Ampangan dan Senawang merupakan dun majoriti Melayu dalam bandar. Ombakan Reformasi tetap memberi kesan kepada perolehan undi kepada Umno di kedua-dua dun ini. Walaupun Umno menang namun majoriti yang diperolehi agak merosot berbanding majoriti PRU 1995.

Keputusan PRU 1995 menunjukkan dominasi kemenangan Umno di Ampangan yang memperolehi majoriti sebanyak 7,535 undi (65.03%) melalui calonnya, Dermataksiah Abdul Jalil dengan mendapat 9,561 undi (82.51%) mengalahkan calon Pas-Ustaz Haji Ghazali Abdul Kadir yang hanya memperolehi sebanyak 2,026 undi (17.49%). Tahun 1995-1999 merupakan penggal terakhir Umno merasai keselesaan menang dengan majoriti besar.

Ketika PRU 1999, kesan ombakan Reformasi perolehan undi popular Umno merosot mendadak sebanyak 26.22 peratus dengan mendapat 7,398 undi (56.29%) manakala calon Pas mendapat 5,458 undi (41.53%). Walaupun menang dengan majoriti 1,940 undi (14.76%), keputusan itu telah mengancam kedudukan politik Umno di Ampangan. Senario ini berlaku di semua kawasan majoriti Melayu seluruh negara yang menyaksikan kemerosotan undi Umno sekitar 20-30 peratus, dengan beberapa keputusan memihak kepada Barisan Alternatif dalam margin kemenangan yang sangat tipis! Hanya undi Bukan Melayu menjadi penyelamat Umno ketika itu.

Hakikat diakui bahawa Keadilan dianggotai lebih 60 peratus bekas ahli-ahli Umno yang digelar oleh kebanyakan penganalisis politik pro-kerajaan sebagai parti serpihan Umno. Serpihan ini menjadi selumba berbisa kepada keberadaan Umno kerana mereka ditentang sengit dan kental oleh Keadilan.

Keputusan PRU 2008 diimbas kembali. Calon Keadilan, Rashid Latiff memperolehi 5,679 undi (50.61%) manakala calon Umno, Mohd Nor Awang mendapat 5,514 undi (49.14%). Keadilan menang dengan majoriti 165 undi (1.47%) sahaja. Namun ia sudah cukup mencalar keberadaan politik Umno di Ampangan sejak sekian lama!

Signifikan daripada kemenangan itu adalah;

1.Pengaruh politik Keadilan (PKR) telah diterima semula oleh kebanyakan pemilih Melayu Ampangan.
Walaupun Keadilan tewas di daerah mengundi majoriti Melayu dalam dun ini seperti Ampangan, Kg Gedung Lalang, Taman Datuk Shahbandar dan Kg Jiboi, perolehan undi popularnya tidak merosot atau seteruk di bawah 36 peratus.

Saluran pengundi muda dilihat memberi kemenangan kepada calon Keadilan namun pengundi berumur
59 tahun ke atas kekal menyokong Umno. Akan tetapi pengundi atas pagar juga memihak kepada calon Umno atas beberapa faktor antaranya tidak menyakini calon lawan atau parti lawan.

Calon Keadilan memperolehi undi popular sebanyak 40.46 peratus di DM Ampangan, Kg Gedung Lalang (43.02%), Taman Datuk Shahbandar (48.59%) dan Kg Jiboi (41.14%). Ia boleh dianggap bahawa Keadilan telah mempunyai pengundi akar umbi sekitar 38-43 peratus di daerah-daerah mengundi tersebut dan mampu untuk menyaingi Umno. Jangkaan potensi PRU-13, Keadilan dijangka mampu memperolehi kemenangan di Taman Datuk Syahbandar  dan Gedung Lalang disamping meningkatkan perolehan undi sekitar 5-6 peratus di Ampangan dan Kg Jiboi.

2.Penerimaan majoriti bukan Melayu terhadap Keadilan di Ampangan.
Jika era PRU 1999 & 2004, penerimaan bukan Melayu akan rendah kepada politik Keadilan. Mungkin faktor sebagai parti baru dan dimomokkan oleh BN sebagai parti kucar-kacir memberi perspektif negatif kepada kebanyakan pengundi bukan Melayu. Ketidakstabilan menjadi asas kepada penolakan pengaruh Keadilan waktu itu.

Namun ketika PRU 2008, ruang selesa yang dimiliki oleh Umno melalui undi bukan Melayu tercalar. Bukti itu dapat dilihat melalui keputusan di daerah mengundi majoriti bukan Melayu seperti di Dusun Nyior, Taman Rahang dan Rahang Timor yang memberi undi kemenangan kepada Keadilan. Keadaan sudah terbalik dengan Umno pula tewas besar di kawasan-kawasan ini. Calon Keadilan memperolehi undi popular sebanyak 53.02 peratus di Dusun Nyior, Taman Rahang (66.57%) dan Rahang Timor (67.38%). adalah dijangka bahawa ketiga-tiga kawasan ini akan memberi undi kemenangan kepada Keadilan pada PRU-13 akan datang.

Kesan daripada kemenangan tersebut adalah;

1. Saingan sengit merebut undi Melayu antara Umno-Keadilan sejak 1999. 

2. Perpecahan meruncing politik dalaman Umno Seremban.
3. Penerimaan konsep politik pelbagai kaum, kemerosotan politik berteras kaum pemilih Melayu bandar.

Ampangan menjadi ukuran kepada kelangsungan politik Umno selepas PRU 2008 khusus di kawasan bandar. Jelas sekali sebelum era Reformasi 1999, pengaruh politik Umno di Ampangan sangat mencengkam dan membuktikan pengaruhnya bukan merangkumi Melayu Felda dan luar bandar sahaja.

Kemunculan Keadilan sebagai wadah politik baru rakyat Malaysia, menampilkan gabungan kepelbagaian kaum dan latarbelakang politik menjadi ancaman terbaru kepada Umno-BN. Umno sudah biasa dan mampu menyaingi politik Pas dan DAP akan tetapi mereka agak sukar berhadapan dengan saingan daripada Keadilan.

Ampangan menjadi pentas sengit antara Umno-Keadilan untuk merebut undi Melayu bandar. Jika era sebelum 1999, ungkapan 'letak kambing-lembu' pun Umno boleh menang mudah di sini. Suasana itu berubah drastik pada 8 Mac 2008, ungkapan itu terus terpadam dan telah tersebar kalau letak MB pun Umno belum tentu menang di Ampangan!

Ia suatu perubahan yang menunjukkan pengundi-pengundi Melayu bandar sudah kritis dan menilai politik secara betul serta tidak mengikut atau terima suap segala macam yang dimomokkan oleh Umno sebagaimana sebelum ini. Umno berdepan cabaran terhebat untuk menampilkan kredibiliti dari segi maruah parti dan imej bakal calonnya bagi menyaingi politik baru yang dibawa oleh Keadilan & Pakatan Rakyat.

Secara data, sokongan pemilih Melayu bandar seperti di Ampangan, Sikamat dan Paroi kepada PR berada di paras 43-46 peratus. Memang benar selebihnya masih menyokong Umno, namun keceramukan dalaman politik Umno Bahagian Seremban mampu membinasakan sokongan tersebut. Tabiat cantas-mencantas dan memboikot suatu yang lumrah dalam politik Umno. Individu atau kumpulan yang tidak terpilih menjadi calon, kerap sekali memporak-peranda pasukan sendiri! Itu hakikat bukan andaian. Kisah-kisah keceramukan itu ditebar-jaja oleh orang-orang Umno sendiri....masing-masing sedang berebut untuk menjadi calon samada di Ampangan, Sikamat dan Lenggeng.

Calon

Ini adalah isu menarik di sini. Persoalan calon amat menjadi tumpuan hangat samada di pihak Umno mahupun Keadilan.


Umno dikatakan bakal meletakkan bekas exco & wakil rakyat kawasan ini iaitu Zakaria Nordin yang dianggap sebagai 'winnable candidate'.

Selain daripada itu, kedengaran juga nama Ketua Puteri Umno Seremban, Wan Salwati Abdullah dicanangkan sebagai calon Ampangan. Jika dilihat profil, beliau juga ada kredibiliti untuk diangkat sebagai calon terbaik Umno di sini. Calon wanita pernah diletakkan oleh Umno di Ampangan iaitu Dermataksiah Abdul Jalil.

Sering juga kelihatan banner-banner ucapan perayaan yang dinaikkan di sekitar pusat bandar Ampangan memaparkan wajah Ketua Pemuda Umno Seremban. ada kemungkinan beliau turut berhasrat untuk menjadi calon Ampangan. Namun begitu, kisah-kisah atau skandal politik dikatakan mencengkam kredibiliti beliau. Ada riak-riak penentangan terhadap Ketua Pemuda Umno Seremban yang dilihat lebih seronok'memakan' projek-projek yang dianugerahkan kepada beliau! Mungkin beliau bukan calon yang baik untuk ditampilkan oleh Umno.

Sudah pasti prestasi wakil rakyat Ampangan kini, Rashid Latiff menjadi isu utama yang dimainkan oleh Umno kerana dikatakan kurang 'kelihatan' di kawasan sendiri. Malah di peringkat dalaman pihak Keadilan, ada kemungkinan calon baru bakal diletakkan di sini.

Namun yang pasti, Rashid Latiff dikatakan tidak berminat untuk dicalonkan semula. Nama seperti Ketua Keadilan Seremban, Dr Ahmad Azam Hamzah, Timbalannya-Rafaie Abdul Malek dan Ketua AMK Negeri Sembilan-Nazree Yunus antara yang disebut-sebut sebagai calon di Ampangan. Setakat ini, Rafaei Malek dilihat aktif menjalankan gerak kerja di sekitar Ampangan. Namun begitu, beliau bukan menjadi calon 'favour' Keadilan Negeri Sembilan untuk diletakkan di sini.

Potensi

Umno Seremban sangat menyakini dapat merampas kembali Ampangan berdasarkan majoriti kemenangan Keadilan yang kecil. Mereka hanya memerlukan peralihan undi atau 'swing' hanya 3-4 peratus sahaja. Itu secara data. Manakala dari perspektif politik pula, Umno pasti akan membangkitkan isu wakil rakyat Keadilan tidak menjalankan tugasnya di kawasan. Umno berpotensi menokok undi bagi menjana kemenangan di DM Ampangan, Gedung Lalang dan Kg Jiboi bagi peralihan 3-4 peratus undi kemenangan.

Halangan Umno di Ampangan adalah keceramukan politik dalaman mereka sangat meruncing. Pertentangan antara Ketua Bahagiannya, Ishak Ismail dengan Mohd Nor Awang bukan reda tetapi meredam menanti untuk kembali diletupkan. Ada ketidakstabilan politik yang wajar diselesaikan oleh Umno jika ingin memacu kemenangan. Itu belum dicampur lagi dengan pertentangan yang berlaku dalam kem Pemudanya.

Keadilan sangat menyakini dapat mempertahankan kemenangan berdasarkan gerak kerja konsisten yang dilakukan oleh Keadilan Seremban. Sebagaimana yang dinyatakan sebelum ini, secara data Keadilan sudah mempunyai sokongan akar umbi sekitar 38-41 peratus di sini. Kehadiran pasukan petugas Keadilan turut disedari dan dikenali oleh kebanyakan penduduk di Ampangan.

Peningkatan sokongan semasa Bukan Melayu khusus kaum Cina kepada PR iaitu sekitar 76-80 peratus bakal menjadi pemangkin besar kepada perolehan undi buat Keadilan. Malah sokongan semasa kaum India bandar kepada PR agak tinggi iaitu sekitar 63-66 peratus.

Kepastiannya adalah pertentangan sengit bakal berlaku di Ampangan. Jika Umno tewas, ia suatu petanda mutlak pengaruh Umno ditolak majoriti Melayu bandar Negeri Sembilan!

Jangkaan BN
BN: 55%
PR: 45%

Andaian Penulis
PR: 54%
BN: 46%

Ceramah Motivasi Pelajar <b>di</b> SMK Seri <b>Ampangan</b>, Seremban

Posted: 03 Jan 2013 10:57 PM PST


4 Januari 2013, Seremban : Satu Program Motivasi Pelajar telah diadakan khusus buat para pelajar Tingkatan 4, Sekolah Menengah Seri Ampangan, Seremban. Program ini telah diadakan sebelum para pelajar Tingkatan 4 membuat keputusan di dalam memilih subjek elektif masing-masing yang baru sahaja selesai menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) pada tahun 2012 yang lalu.
Menurut En Faizal yang merupakan Kaunselor SMK Seri Ampangan yang juga merupakan penyelaras program ini, "Program ini merupakan program tahunan, dan slot ini diadakan bertujuan bagi mewujudkan motivasi di dalam diri para pelajar dan menyemat cita-cita untuk berjaya. Mereka juga diharapkan dapat menetapkan sasaran serta matlamat hidup mereka dan sentiasa menanam semangat untuk menjadi seorang pelajar cemerlang".
Ceramah Motivasi pada kali ini telah disampaikan oleh Sdr Syamsul Amri bin Hj Ismail, Presiden Pertubuhan Alumni Debat Malaysia (ADAM). Beliau telah menyampaikan ceramah bertajuk "Rejuvenasi Minda Menuju Kecemerlangan". Ceramah selama 2 jam ini bermatlamat meletakkan para peserta program agar mengubah persepsi minda serta gaya pemikiran mereka dan berazam untuk me'rejuvenasi'kan pemikiran mereka agar boleh mendepani cabaran serta dugaan dewasa ini.
Menurut Sdr Syamsul "Rejuvenasi ini membawa maksud meremajakan pemikiran agar mereka tidak berfikir dengan cara baru kerana dibimbangi mereka akan ketinggalan di dalam menghadapi cabaran dan akhirnya mereka gagal di dalam pembelajaran, kerjaya dan kehidupan mereka. Atas dasar itu, menerusi slot ceramah ini kita harapkan mereka akan berjaya menetapkan matlamat yang sebenar agar mereka tidak lari dari landasan perjuangan mereka untuk menjadi seorang yang berjaya".
Ceramah selama 2 jam ini nyata tidak membosankan malahan berjaya menarik minat para peserta sejak mula hingga lah ke akhir ceramah ini berlangsung.
Dengan ini EDITOR mengucapkan syabas dan jutaan tahniah di atas usaha serta inisiatif SMK Seri Ampangan di dalam menjayakan program yang sangat bermanfaat ini serta didoakan selamat maju jaya buat para pelajar yang terlibat.
Dengan ini dikongsikan gambar-gambar yang telah sempat dirakamkan di sepanjang program ini berlangsung.

05 di sikamat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di sikamat - Google Blog Search


pengikut pakatan haram <b>sikamat</b> terdesak <b>...</b> - Cili Api Bloggers

Posted: 15 Mar 2013 01:51 AM PDT

Terdesak sungguh Pakatan Haram Sikamat apabila cuba sabotaj Program UMNO. Mungkin kerana telah merasakan mereka akan tewas di Sikamat , penyokong parti haram ini telah menghantar SMS dan juga memberitahu orang kampung  bahawa UMNO akan memberikan sumbangan barangan 1 Malaysia  , kesian  makcik makcik ini pagi pagi sudah  bawa kereta sorong dan bakul apabila diberitahu UMNO mahu memberikan barangan runcit 1 Malaysia kepada mereka yang datang ke program UMNO Konvoi Semarak Budi Sentuhan hati yang di adakan dekat Family Stor Sikamat.

Kesian Mak cik yang telah membawa troli dan bakul bakul menghrapkan ada barnagn 1 Malaysia untuk diberikan. Ini semua tektik mereka untuk memburukkan nama baik UMNO.

Setelah diterangkan bahawa mereka tertipu akhirnya mereka faham bahawa ini adalah satu sabotaj penyokong Pakatan Haram untuk mencalarkan nama baik UMNO yang mula mendapat tempat dihati rakyat di Sikamat. Semoga berhati hati lain kali dan pastikan  bahawa kita menerima  pesana yang benar kerana mereka in i boleh lakukan apa saja setelah terdesak

SK KAMPONG DACHING LENGGENG: Tewas <b>di</b> SK <b>Sikamat</b>

Posted: 23 Feb 2013 10:52 AM PST

Sikamat, 21 Feb : Pasukan 'Daching 9 Fc' yang di dalam persiapan untuk mewakili SK Kg Daching ke MSSD Seremban 1 telah mengadakan perlawana persahabatan menenang SK Sikamat yang juga juga bertahan 5 kali berturut2 MSSD Seremban 1 di Padang SK Sikamat. Perlawanan yang berlangsung di dalam hujan renyai itu mengikut format 15 minit setiap set dan sebanyak 3 set telah dijalankan. SKKD bermula dengan agar tersusun dengan melancarkan beberapa serangan awal, namun kekebalan pertahanan SKS jelas ketara. Melalui serangan pertama mereka ke kubu SKKD, SKS berjaya mendapat gol pertama di atas kecuaian Akmal selaku penjaga gawang SKKD. Tersentak dengan gol itu barisan serengan SKKD cuba bangkit namun sekali lagi benteng pertahanan hampa apabila SKS mendapat gol kedua yang jelas offside namun tidak disedari pengadil. Memulakan separuh masa kedua SKKD hampir berjaya menjaringkan gol pertama namun sekali lagi nasib tidak menyebelahi barisan serangan SKKD untuk merapatkan jurang. Tanpa ada jaringan pada separuh masa ke 2. Pada separuh masa ke tiga SKKD jelas mendominasi saingan, namun kekentalan pasukan SKS memusnahkan impian.SKKD 0 - 3 SKS. Jurulatih SKKD, En Firdaus, menyatakan beliau agak berpuas hati dengan prestasi pemain. Walau pun tewas pemain telah menunjukkan mereka mampu bersaing dengan mana-mana pasukan pilihan. Melaporkan : Mohd Riduan bin Md Yusof

br1m + winnable candidate umno <b>di</b> dun paroi, <b>sikamat</b>

Posted: 06 Feb 2013 08:47 PM PST

Salam Maulidur Rasul kepada semua kaum muslimin dan muslimat. Alhamdulillah JS telah berpeluang bersama-sama dengan masyarakat Islam di Negeri Sembilan berhimpun di Majlis Sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini di Padang MPS Seremban. Amat bermakna sekali kepada JS hadir bersama tanpa diarah oleh mana-mana badan politik dan Ngo's menyertai perarakan pada hari tersebut. Ucapan daripada YAB Dato' Seri Utama Hj. Mohamad bin Hj. Hasan bertepatan dengan tema yang dijadikan sebagai pegangan umat Islam di Negara ini.
Bermula 1 Februari 2013 kerajaan Negeri Sembilan telah mula mengagihkan bantuan BR1M kepada semua penerima fasa pertama. Difahamkan lebih daripada 60 ribu penerima pertama  di Daerah Seremban  sahaja telah mula menerima bantuan tersebut.
Keceriaan di wajah penerima bantuan RM500 itu jelas sekali apabila JS hadir sendiri meninjau bersama rakan-rakan di majlis penyampaian yang dibuat di DUN Senawang, Ampangan dan Sikamat. Walaupun JS bukan diantara penerima bantuan tersebut namum kesyukuran turut JS lafazkan dihati kerana kesudian YAB Perdana Menteri menyediakan lebih daripada 3 billion ringgit untuk disampaikan kepada penerima yang layak samada mereka yang telah menerimanya pada tahun lalu atau  penerima yang baru.
Penerima-penerima bantuan BR1M 2.0 di kawasan yang tidak mempunyai ADUN daripada BN telah menerima baucer  daripada pengerusi-pengerusi BN parlimen tersebut.  Pada tahun lepas kerajaan telah menetapkan supaya YB Kawasan dan juga " ADUN bapa angkat" DUN terbabit mewakili pihak kerajaan tetapi atas dasar menjaga hati puak-puak tertentu maka kerajaan melonggarkannya kepada mereka yang berkenaan untuk menyampaikannya pada tahun ini. Kerajaan tidak mahu timbulnya masalah dalaman seperti pada tahun 2012 ada di kalangan mereka memaki hamun Pegawai Daerah kerana tidak dijemput ke majlis penyampaian serta tidak diberi peluang untuk menyampaikannya. Maklumlah di kalangan mereka ini ingin menonjolkan diri calon dalam PRU ke 13 nanti. Bagi kerajaan tiada masalah asalkan jangan dalam ucapan boleh merosakkan harapan penerima tersebut dengan unsur-unsur yang sentiment-sentiment yang menghancurkan perpaduan kaum di negeri ini.
Biarlah mereka yang menyampaikan itu menjadi hero film tamil asalkan mereka puas. Rakyat sendiri pun boleh menilai mereka ini kerana semasa mereka menjadi ADUN dulu tidak pernah turun padang berjumpa rakyat. Ada di kalangan mereka sibuk dengan main golf, mengumpul harta dan memperkukuhkan politik mereka. Baru sekarang terhegeh-hegeh turun untuk berjumpa rakyat. Jika tiada program BR1M belum tentu untuk mereka hadir dalam majlis rakyat.  
Maka ternampaklah oleh JS beberapa ramai yang mengidamkan menjadi calon PRU 13 di DUN Paroi, Sikamat , Ampangan dan Lenggeng bersungguh-sungguh bersalaman dengan masyarakat yang hadir. Tersenyum seolah-olah terpaksa (bukan ikhlas). Tertonggeng-tonggeng bersalam dengan orang kelainan upaya dan warga emas. JS pun senyum menonton telah bekas-bekas ADUN ini dan calon-calon tepi longkang yang beria-ia menonjolkan diri.
Menyentuh soal calon , ada rakan berbisik semasa di Senawang beberapa nama di kemukakan oleh pihak tertentu termasuk senarai daripada YAB Menteri Besar sebagai Ketua UMNO Bahagian Rembau untuk DUN Paroi. Memang mereka layak dari segi jawatan politik UMNO. Tetapi bolehkah mereka menang di Paroi. Seperti yang pernah JS sebutkan diartikel terdahulu, andainya sekadar SPM janganlah diketengahkan di DUN Paroi yang diketahui ramai lebih daripada 50 peratus adalah pengundi muda dan wanita. Maka siapa yang boleh menumbangkan PAS? JS mendapatkan reaksi daripada kalangan golongan muda , pemimpin KRT dan UMNO sendiri, sekiranya di letakkan Timbalan Mufti Negeri Sembilan iaitu Ustaz Norazamir, kemenangan kepada BN adalah dalam genggaman. Beliau terkenal di kalangan masyarakat Negeri Sembilan. Kerap turun menyampaikan ceramah di masjid dan surau serata Negeri Sembilan. YB Taufik akan tersungkur sebelum berjuang dan mungkin akan mencari kawasan lain untuk menang. Tetapi di Negeri Sembilan PAS akan terkubur.
Bagaimana pula di Ampangan??????? Terlalu ramai yang berminat. Semasa penyampaian BR1M di Dusun Nyior baru-baru ini, Dato Zakaria Nordin tersenyum-senyum sumbing kepada masyarakat penerima BR1M. Dulu dia digugurkan kerana menjadi gunting dalam lipatan kepimpinan Tok Mat. Apa saja yang dibincangkan dalam mesyuarat EXCO akan disampaikan kepada Ketua UMNO Bahagian Seremban supaya MB dibelasah dalam majlis-majlis politik Seremban. Sekarang menjadi kuda tunggangan UMNO Bahagian Seremban untuk mendapat tempat pula.
Calon lain yang dikategorikan winnable candidate di Ampangan yang diperbincangkan oleh golongan bwahan di sana ialah Tuan Hj Abu Ubaidah iaitu Nazir Masjid Dato Klana Sendeng. Ramai yang menyokong tetapi bagaimana dengan Wan Salwati Abdullah , Ketua Puteri UMNO Bahagian Seremban yang sendiri turun padang melakukan kerja-kerja politik dan amal????? Yang lain langsung tidak disebut-sebut oleh masyarakat setempat. Pemimpin UMNO di sana seperti Ishak Malek, Sarimah, Rafik dan lain-lain memang calon boleh kalah. Nak letakkan semula Dato Zakaria Nordin, ramai yang tidak berminat.
Di Sikamat , Dato' Ishak Ismail mengidamkan kawasan tersebut. Dengan keadaan dia sekarang dan kes hutang dengan Dato' Misran yang belum selesai dia bercita-cita lagi untuk menjadi YB dan jika dapat maka mudah untuk dia mengekalkan jawatan Ketua UMNO Bahagian Seremban dan membelasah MB. Pada hemat JS Dato Ishak tidak perlu lagi berada dalam persada politik Negeri Sembilan. Selaku bekas ADUN Lenggeng yang menang Ketua UMNO Bahagian dengan taktik kotor dia, sudah sampai masanya  untuk duduk di rumah melayan cucu. Cukuplah merosakkan politik Negeri Sembilan. Lebih baik beri ruang kepada MB melaksanakan tugas dia yang ternyata disenangi rakyat di Negeri Sembilan ini.
Selain daripada itu Shahrul Ehsan (Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seremban) Saudara Rosli (Setiausaha UMNO Bahagian), dan beberapa nama lain juga disebut-sebut. Pandangan JS semua di atas boleh dicalonkan untuk BN kalah di Sikamat jika tidak cari calon lain yang lebih berkarisma.
Bagaimana pula  di Lenggeng. Ini satu lagi kawasan idaman semua. PAS juga teruja nak menawan Lenggeng bersandarkan masalah ADUN Lenggeng iaitu Mustafa Salim yang ada kes di mahkamah. PAS meletakkan MK Ibrahim dan calon lama iaitu Zulkifly Omar juga sangat berminat untuk bertanding semula. Rakan-rakan mengatakan di Lenggeng banyak billboard dinaikkan berkaitan dengan janji-janji PAS. Tapi orang Lenggeng pun sudah meluat dengan pemimpin PAS. Ada calon baru dikemukan iaitu Cikgu Anuar Maarof. Ini calon sampah yang tiada kualiti. Umur pun sudah lanjut eloklah jaga bini dirumah.
Bagi UMNO mereka mengemukakan ramai calon di kalangan pemimpin UMNO setempat. Dulu dalam tahun 2004 pernah seorang calon muda dari UMNO di kemukakan untuk mengambil alih tempat Dato Ishak. Mereka memaklumkan nama calon tersebut iaitu Hj Zulkifli Abdullah. Tetapi Dato' Ishak telah mengadap Dato Seri Najib ketika itu Timbalan PM untuk menymbung nyawa dia di Lenggeng. Maka tersingkirlah Hj Zulkifly dari senarai calon. 2008 nama Mustafa Salim juga tidak disenaraikan oleh Ketua UMNO Bahagian Seremban sebagai calon. Tetapi orang Lenggeng mahukan anak jati Lenggeng sebagai calon dan beliau menang walaupun menghadapi sabotaj daripada UMO Bahagian Seremban.
Sekarang di Lenggeng menurut sumber yang dipercayai ramai yang berangan-angan untuk jawatan YB. Shukur Othman, Hismayati Hashim, Sidek Othman, Mazlan Maarof, Baharom Idris , Hjh Samsiah Samsudin dan termasuk juga Ghani Daud. Mereka ini adalah barisan kepimpinan UMNO Bahagian Seremban yang pada pandangan JS tiada value dalam kepimpinan. Bersandarkan kepada pandangan awam, ramai yang menyenangi YB Mustafa Salim sebagai ADUN Lenggeng. Mereka masih menerima kehadiran pemimpin yang menjadi mangsa politik ini dan tahu apa yang berlaku kepada beliau adalah angkara poltik UMNO Bahagian Seremban.
Walaubagaimana pun terdapat nama yang agak di luar kotak pemikiran ramai calon yang boleh menang di Lenggeng sekiranya bukan Mustafa Salim. Dari laoran JASA, MIO, SB dan agensi lain calon yang dikemukan bersesuaian di Lenggeng. Beliau ialah Saudara Shamsul Amri Ismail yang merupa bekas juara debat UMNO. Orang muda yang mempunyai lulusan undang-undang dan bertugas di MPN ini boleh dikategori calon menang di DUN Lenggeng. Maka pada pandangan JS MB elok memikirkan golongan muda seumpama ini juga. Jangan terikut-ikut dengan UMNO Bahagian Seremban. Sekian.

05 di juasseh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di juasseh - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di juasseh</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Mar 2013 11:52 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di juasseh</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Dec 2012 11:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Mazuriah&#39;s world: Beraya <b>di Juasseh</b>, Kuala Pilah

Posted: 23 Aug 2012 09:18 AM PDT

Sementara aku masih bercuti panjang lagi, hari ini aku dan adik aku mengambil kesempatan beraya ke kampung arwah mak di Juasseh, Kuala Pilah. Memang jarang aku balik ke Juasseh sejak mak aku meninggal dunia pada tahun 2001 dan wan pun meninggal dunia pada tahun 2010. Kalau balik kampung pun, sama ada balik beraya atau ada kenduri. Sayang kan.. dah tak ada siapa nak jaga rumah arwah wan. 
Alhamdulillah, atas berkat usaha makcik aku (adik kepada arwah mak), rumah arwah wan baru sahaja selesai diubahsuai supaya tahan lebih lama. Maka, sambutan raya tahun ini, dapatlah aku merasa rumah baru. Cewaaaah!
Pandangan hadapan rumah. Yang bahagian warna coklat sahaja kekal original. Yang belakang dah habis ubahsuai. Tangga depan pun dah tukar sekali. 
Ini rumah arwah Wan Teh, adik arwah wan yang bersebelah rumah arwah wan. 
Memang seronok kalau beraya di kampung sebab kawasan rumah yang sangat luas. Kalau ada budak-budak, memang bestlah. Puas 1 rumah main kejar-kejar. 
Habis berpeluh-peluh Hadi dibuatnya. Berlari-lari rumah arwah moyang. 
Sebelum ke rumah arwah wan, sempat lagi singgah rumah makcik aku (adik arwah mak juga). Makcik aku siap sediakan masakan istimewa mee kari. "Mee kari Acik Enon memang terbaik!"
Sesi makan mee kari bersama-sama sepupu.
Inilah adik-adik arwah mak,  Acik Enon dan Acik Wok.
Kalau nak dibandingkan beraya di kampung belah ayah dengan arwah mak, aku rasa beraya di kampung arwah mak lagi happening. Mungkin sebab adik-beradik arwah mak ramai, jadilah ramailah yang balik kampung dan suasana menyambut raya memang meriah. Malah setiap kali raya, rumah arwah wan memang menjadi tumpuan, memang orang tak putus-putus datang dari pagi sampai ke malam. 
p/s: tinggal beberapa hari cuti. minggu depan dah mula kerja. oh no!!!

05 di lenggeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lenggeng - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di gemas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemas - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

05 di senawang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di senawang - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved