ads

Ahad, 23 Disember 2012

05 di juasseh - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

05 di juasseh - Google Blog Search


Mazuriah&#39;s world: Beraya <b>di Juasseh</b>, Kuala Pilah

Posted: 23 Aug 2012 09:18 AM PDT

Sementara aku masih bercuti panjang lagi, hari ini aku dan adik aku mengambil kesempatan beraya ke kampung arwah mak di Juasseh, Kuala Pilah. Memang jarang aku balik ke Juasseh sejak mak aku meninggal dunia pada tahun 2001 dan wan pun meninggal dunia pada tahun 2010. Kalau balik kampung pun, sama ada balik beraya atau ada kenduri. Sayang kan.. dah tak ada siapa nak jaga rumah arwah wan. 
Alhamdulillah, atas berkat usaha makcik aku (adik kepada arwah mak), rumah arwah wan baru sahaja selesai diubahsuai supaya tahan lebih lama. Maka, sambutan raya tahun ini, dapatlah aku merasa rumah baru. Cewaaaah!
Pandangan hadapan rumah. Yang bahagian warna coklat sahaja kekal original. Yang belakang dah habis ubahsuai. Tangga depan pun dah tukar sekali. 
Ini rumah arwah Wan Teh, adik arwah wan yang bersebelah rumah arwah wan. 
Memang seronok kalau beraya di kampung sebab kawasan rumah yang sangat luas. Kalau ada budak-budak, memang bestlah. Puas 1 rumah main kejar-kejar. 
Habis berpeluh-peluh Hadi dibuatnya. Berlari-lari rumah arwah moyang. 
Sebelum ke rumah arwah wan, sempat lagi singgah rumah makcik aku (adik arwah mak juga). Makcik aku siap sediakan masakan istimewa mee kari. "Mee kari Acik Enon memang terbaik!"
Sesi makan mee kari bersama-sama sepupu.
Inilah adik-adik arwah mak,  Acik Enon dan Acik Wok.
Kalau nak dibandingkan beraya di kampung belah ayah dengan arwah mak, aku rasa beraya di kampung arwah mak lagi happening. Mungkin sebab adik-beradik arwah mak ramai, jadilah ramailah yang balik kampung dan suasana menyambut raya memang meriah. Malah setiap kali raya, rumah arwah wan memang menjadi tumpuan, memang orang tak putus-putus datang dari pagi sampai ke malam. 
p/s: tinggal beberapa hari cuti. minggu depan dah mula kerja. oh no!!!

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved