ads

Jumaat, 17 Jun 2011

05 di ampangan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di ampangan - Google Blog Search


Ceramah Umum Pakatan Rakyat <b>di Ampangan</b>, Seremban 19 Jun ini <b>...</b>

Posted: 17 Jun 2011 02:15 AM PDT

Rakyat di Negeri Sembilan diundang untuk hadir beramai-ramai ke program Ceramah Umum Pakatan Rakyat di Markas KEADILAN Seremban, Taman Bukit Setia, Ampangan pada hari Ahad, 19 Jun ini.

Program yang dijadualkan bermula jam 9.00 malam menampilkan pimpinan dari ketiga-tiga parti Pakatan Rakyatt, antaranya Setiausaha Agung KEADILAN yang merupakan Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution.

Turut diundang ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paroi yang merupakan Yang Dipertua Pas Kawasan Rembau, Mohamad Taufek Abd Ghani dan ADUN Sekinchan, Selangor, Ng Suee Lim.

Sebarang pertanyaan berkaitan program boleh diajukan kepada sekretariat di talian 013-2181279 (Malek) atau 019-6411164 (Hairul Anuar)

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=15393

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di juasseh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di juasseh - Google Blog Search


PAKATAN RAKYAT N15 DUN <b>JUASSEH</b>

Posted: 15 Jun 2011 08:07 AM PDT


ENAM bulan lalu kerajaan Malaysia mencipta sejarah sebagai satu-satunya negara yang menggantung ketua pembangkang daripada meghadiri sidang parlimen. Hal ini tidak pernah berlaku di mana-mana negara komanwel, Anwar Ibrahim digantung selama 6 bulan oleh Parlimen Malaysia.

Perkara yang pelik tetapi benar telah berlaku di dalam negara kita, malah negara kita telah menjadi bahan lawak jenaka masyarakat antarabangsa di atas penggantungan ini. Turut sama digantung bersama-sama dengan Anwar selama 6 bulan ialah Azmin Ali, Sivarasa, dan Karpal Singh

Bagaimana pun esok, tamatlah sudah penggantungan yang penuh dengan kontroversi dan menjadi bahan gelak ketawa masyarakat antarabangsa ini. Anwar Ibrahim, seorang individu yang dilihat terus menjadi ketakutan gerombolan penyebar video lucah, UMporNO kembali mengaum di parlimen untuk meneruskan agenda perjuangan rakyat yang dibawanya.

Anwar Ibrahim dijangka akan kembali dengan penuh bergaya ke parlimen esok untuk meneruskan agenda perjuangan rakyat pada jam 9:30 pagi. Bagi anda yang mempunyai kesempatan, jom turun ke parlimen sebagai tanda simbolik memberi sokongan terhadap harimau rakyat ini.

"Demi rakyat, suara rakyat suara keramat"!!!!!!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di seremban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di seremban - Google Blog Search


Ceramah Umum Pakatan Rakyat <b>di</b> Ampangan, <b>Seremban</b> 19 Jun ini <b>...</b>

Posted: 17 Jun 2011 02:15 AM PDT

Rakyat di Negeri Sembilan diundang untuk hadir beramai-ramai ke program Ceramah Umum Pakatan Rakyat di Markas KEADILAN Seremban, Taman Bukit Setia, Ampangan pada hari Ahad, 19 Jun ini.

Program yang dijadualkan bermula jam 9.00 malam menampilkan pimpinan dari ketiga-tiga parti Pakatan Rakyatt, antaranya Setiausaha Agung KEADILAN yang merupakan Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution.

Turut diundang ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paroi yang merupakan Yang Dipertua Pas Kawasan Rembau, Mohamad Taufek Abd Ghani dan ADUN Sekinchan, Selangor, Ng Suee Lim.

Sebarang pertanyaan berkaitan program boleh diajukan kepada sekretariat di talian 013-2181279 (Malek) atau 019-6411164 (Hairul Anuar)

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=15393

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Syarak Mengata , Adat Menurut: MASSA BAKERY <b>di</b> Ampangan, <b>Seremban</b>

Posted: 01 Jun 2011 02:48 AM PDT

MASSA BAKERY
Menjual bahan bakeri seperti bahan-bahan membuat kek, hiasan kek, coklat compound seperti berry'l dan colatta, mould chocolate dan icing image untuk chocolate oreo.

Alamat :
MASSA BAKERY
No 15 Bangunan PKNNS,
Jalan Kuala Pilah, Ampangan,
70400 Seremban, N.Sembilan

Hubungi Puan Aida
Tel : 06-7626770
Fax : 06-7641646

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


Mohamad Taufek Abd Ghani: Masalah jalanraya <b>di</b> daerah <b>Jempol</b>

Posted: 13 Jun 2011 07:31 PM PDT

Aduan Rakyat Online, June 13th, 2011

Assalamualaikum,salam satu malaysia..

Saya mewakili seluruh pengguna jalanraya di Daerah Jempol hendak menyatakan rasa tidak puas hati dengan keadaan jalanraya di daerah kami.Terutamanya jalan dari kawasan MAHSAN ke Bandar Seri Jempol yang tidak rata membahayakan keselamatan pengguna-pengguna jalanraya yang menggunakan jalan ini untuk pergi ke Temerloh,Muadzam dan ke Bahau.

Tambahan lagi pihak yang memperbaiki jalan ini hanya menampal sahaja lubang-lubang di jalan itu dengan bahan yang tidak berkualiti dan mudah pecah serta ini boleh menyumbang kemalangan jiwa pada ketika hujan lebat. Untuk pengetahuan Aduan Rakyat saya terpaksa menukar suspensi kereta saya sebanyak 4 kali sepanjang 2 tahun dibeli.

Ini disebabkan keadaan jalan yang tak ubah macam litar perlumbaan rally membuat saya tidak selesa untuk pergi bekerja dari Bandar Seri jempol ke Bahau setiap hari. Adakah jalan ini hanya diperbaiki tiap kali pilihanraya berlangsung? Mana perhatian ADUN tentang keselamatan rakyat yang menggunakan jalan ini/ Saya harap pihak Aduan Rakyat dapat mengambil perhatian berkenaan masalah ini agar tidak lagi berlaku kemalangan jiwa yang meragut nyawa orang-orang tersayang.

sekian terima kasih,

Yang Prihatin

By: SHAFRIZAL
http://www.aduanrakyat.com.my/masalah-jalanraya-di-daerah-jempol

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di mambau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mambau - Google Blog Search


LDP Membina Blog Tahun 2011 « Pusat Sumber SMK <b>Mambau</b>, Seremban, N9

Posted: 22 May 2011 06:36 PM PDT

Posted: May 23, 2011 by Pusat Sumber Sekolah SMK Mambau in Uncategorized

Assalammualaikum WBT..Salam Sejahtera…Salam 1 Malaysia…pada 21 Mei yang lepas telah diadakan LDP membina blog kepada semua guru-guru SMK Mambau. LDP ini dijalankan dalam 2 sesi. Sesi pertama khusus untuk guru-guru bidang bahasa dan kemanusiaan. Sesi kedua pula untuk guru-guru Sains & Matematik serta Teknik & Vokasional. LDP ini disampaikan oleh GPB SMK Mambau, En. Chia Sen Chun di Makmal Komputer. Di antara pengisian LDP ini, guru-guru diajar mendaftar alamat email, memulakan laman blog di blogspot dan bagaimana untuk menghantar "post" di blog, menukar background, membuat link dan sebagainya. LDP ini turut dihadiri oleh semua pentadbir SMK Mambau! Tahniah! Warga SMK Mambau maju setapak lagi dalam dunia siber!

This slideshow requires JavaScript.

Be the first to like this post.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di teluk kemang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Gerhana jelas <b>di Teluk Kemang</b> - Utusan Malaysia Online - Selatan

Posted: 16 Jun 2011 10:35 PM PDT

Gerhana jelas di Teluk Kemang

Gerhana jelas di Teluk Kemang


Shafie Muhammad (tiga dari kanan) bersama petugas Unit Falak Jabatan Mufti melakukan cerapan di Kompleks Baitul Hilal, Seremban, semalam.


TELUK KEMANG 16 Jun - Teluk Kemang di sini dianggap sebagai lokasi yang baik bagi menyaksi dan mencerap gerhana bulan.

Ia terbukti apabila gerhana bulan awal pagi ini dapat disaksikan di sini berbanding beberapa lokasi lain seperti ibu negara dan Putrajaya yang dilanda mendung.

Seramai tujuh kakitangan Unit Falak Jabatan Mufti kerajaan negeri diketuai Pegawai Hal Ehwal Islam Bahagian Falak dan Sumber Maklumat, Shafie Muhammad melakukan cerapan di Kompleks Baitul Hilal yang sedang dalam pembinaan itu.

Pasukan itu menggunakan teleskop Meade LX 200 bagi melihat gerhana bulan tersebut dan membuat laporan mengenainya .

Detik-detik gerhana bulan itu turut dibuat liputan secara langsung melalui laman Facebook, Malaysia Lunar Eclipse.

Sempena fenomena cuaca itu, solat sunat gerhana turut diadakan diikuti dengan sembahyang sunat berjemaah dan bacaan khutbah.

Shafie memberitahu, fenomena gerhana bulan itu dapat disaksikan dengan berkesan disebabkan cuaca yang amat baik sekali.

"Apabila projek pusat cerapan Baitul Hilal ini siap sepenuhnya, kita akan dapat menyaksikan fenomena falak yang lebih baik lagi pada masa akan datang," katanya.

Pengasas Komuniti Peminat Astronomi Falak Online, Shahrin Ahmad berkata, pada mulanya dia telah pergi ke Masjid Negara dan Putrajaya untuk menyaksikan gerhana bulan itu tetapi hampa kerana cuaca mendung.

Ekoran itu, katanya, dia bergegas ke sini sebaik sahaja mendapat maklumat fenomena cuaca tersebut yang boleh disaksikan dengan jelas di Teluk Kemang.

"Gerhana bulan kali ini saya lihat amat gelap berbanding gerhana bulan yang lalu. Bulan bergerak hampir di tengah bayang-bayang bumi menyebabkan suasana gelapnya lain dari yang lain.

"Ini adalah gerhana bulan yang lama iaitu 100 minit. Jika kita mahu tunggu lebih lama daripada ini, bermakna kemungkinan pada 2018 kelak. Gerhana bulan 100 minit sememangnya lama," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di mantin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mantin - Google Blog Search


Mohamad Taufek Abd Ghani: 20 tahun rakyat <b>di Mantin</b>, N.Sembilan <b>...</b>

Posted: 08 Jun 2011 12:18 AM PDT

Dah 20 tahun dan mungkin dah 4 Pilihanraya Umum diadakan masalah tapak pelupusan berhampiran kawasan penduduk kampung di Kampung Gebok, Mantin, Negeri Sembilan tak selesai-selesai. Apakah para pengundi di Mantin perlu tunggu lagi 20 tahun lagi dan lagi 4 Pilihanraya Umum?

BAU BUSUK MENGANGGU KEHIDUPAN PENDUDUK KAMPUNG GEBOK

Penduduk Kampung Gebok, Mantin, Negeri Sembilan ingin membuat aduan kepada pihak tuan tentang masalah bau busuk yang telah lama menganggu penduduk kampung di kawasan saya.

Masalah ini timbul dari tempat pembuangan sampah yang terletak bersebelahan dengan kampung saya.Pelbagai aduan telah dihantar tetapi tiada sebarang tindakan yang dilakukan untuk mengatasi masalah ini.

Artikel penuh di http://pasns.blogspot.com/2011/04/bau-busuk-ganggu-penduduk-mantin.html

BILA HENDAK TUTUP TAPAK LUPUS SAMPAH?

Bukan cerita rekaan apabila sudah 20 tahun penduduk di kawasan Kampung Gebok Mantin terpaksa tinggal dalam keadaan persekitaran bau busuk membuatkan masing-masing mula tertekan.

Mereka mendakwa bau busuk yang datang tanpa kira waktu pagi atau malam berpunca kehadiran tapak pelupusan sampah di kawasan berhampiran.

Impian untuk tinggal dalam keadaan persekitaran bersih tanpa adanya sebarang gangguan tidak akan menjadi kenyataan apabila saban tahun pihak berwajib menabur janji menutup tapak pelupusan sampah terbabit, sedangkan ia tidak pernah berlaku.

Artikel penuh di http://pasns.blogspot.com/2010/01/dah-20-tahun-orang-mantin-berjiran-dgn.html

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


Park_An: JAWATAN KOSONG : <b>Di</b> Majlis Perbandaran <b>Nilai</b>, <b>Negeri Sembilan</b>

Posted: 05 Jun 2011 08:40 AM PDT



Permohonan adalah dipelawa daripada WARGANEGARA MALAYSIA dan keutamaan adalah daripada rakyat Negeri Sembilan Darul Khusus yang berkelayakan dan berumur tidak kurang daripada 18 tahun pada tarikh tutup iklan adalah untuk mengisi kekosongan jawatan-jawatan seperti berikut:-

1. Penolong Akauntan W27
2. Pembantu Tadbir(Kewangan) W17

DOWNLOAD IKLAN JAWATAN

Borang yang lengkap diisi hendaklah ditulis nama jawatan di bahagian atas sebelah kiri sampul surat dan dikirimkan ke alamat berikut :-

YANG DIPERTUA MAJLIS PERBANDARAN NILAI
NO. 1, KOMPLEKS PENTADBIRAN KERAJAAN PERSIARAN PUSAT BANDAR,
PUTRA NILAI PETI SURAT 52
71800 NILAI
NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS

Tarikh Tutup Permohonan : 10 Jun 2011

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di jelebu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jelebu - Google Blog Search


Public Complaints Bureau: Program KABB <b>di Jelebu</b> (12 April 2011)

Posted: 14 Jun 2011 08:20 PM PDT

Suasana dalam dewan yang dipenuhi orang awam dan kakitangan kerajaan.

Tim. Ketua Pengarah (Aduan), En. Md. Zin Musa menyampaikan kata-kata aluan.

ADUN Pertang, Dato' Razak Mansor bersama TKP(P), Pegawai Daerah Jelebu dan Pengarah BPA Negeri Melaka / N.Sembilan mengadakan lawatan ke kaunter-kaunter yang terlibat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


nizamhasan-CUIT SIKIT: KHABAR DARI FELDA <b>SERTING</b> HILIR.....

Posted: 04 Jun 2011 09:34 PM PDT

Kelmarin, 04-06-11; meriah majlis perkahwinan dua pasang pengantin di rumah Matseh Manaf, Pengurus FELDA Serting Hilir Lima.


Namun, bukan itu yang ingin aku khabarkan. Yang aku akan khabarkan di sini ialah:


SAH! Ada usaha pihak Pengurusan FELDA untuk memujuk peneroka supaya menarik balik saman mereka yang telah difailkan di Mahkamah Tinggi Seremban, tahun lalu. Saman peneroka terhadap FELDA berkaitan isu kadar perahan minyak sawit yang melibatkan lebih 600 orang peneroka tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Khabarnya, usaha dibuat secara pujukan menerusi individu, bukan secara kelompok. Ada tawaran kewangan. BIASALAH tu, bila dah dah terdesak, macam - macam la janji dan budi. Semakin banyaklah tebu tumbuh di tepi bibir.


CUIT SIKIT:


Yang aku tahu, sebelum saman itu difailkan, telah ada ruang rundingan dan perbincangan. Malangnya, pihak berkenaan tidak mahu menerima permintaan para peneroka berkenaan.


Bila dah masuk mahkamah, dah makan masa setahun, pandai pulak nak ajak berunding.


Benarlah kata aku;

akibat pintu rundingan seringkali tertutup, masalah akan merayau ke halaman orang.


Tu pasal, pihak kilang FELDA janganlah bersikap, Peneroka adalah Pelanggan Kelas Dua yang tidak tahu apa - apa.

Kita sangka mereka tidak tahu apa-apa walhal, mereka lebih tahu daripada kita tentang dunia. Kita yang ketinggalan rupa - rupanya.


Dengarnya, akan ada lagi kes saman - menyaman kadar perahan minyak sawit ni. Ini semua angkara kilang sawit yang tidak mendahulukan rakyat. Kita tunggu......

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

di negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sembilan - Google Blog Search


Kini <b>Negeri Sembilan</b> pula menjadi &#39;target <b>...</b> - 26 Melayu <b>Di</b> Raja

Posted: 12 Jun 2011 04:13 PM PDT

Pakatan Rakyat sedang mengintai peluang untuk memenangi kerusi-kerusi tahttp://www.dromoz.com/image/sketch/sk44ab5857e85ba196626947.jpgmbahan di Negeri Sembilan. Ketua Umum PKR, Anwar telah melakukan lawatan ke Negeri Sembilan untuk memperkuatkan usaha PKR menambah kerusi di dalam PRU yang akan datang ini. PAS juga jika mendapat kerusi tambahan PR Negeri Sembilan merasakan yang komponen PR akan berjaya memenangi pilihanraya yang akan datang ini.

Setakat ini BN sedang diwakili oleh 21 kerusi dan PR mempunyai 15 kerusi. Jika dibuat perkiraan PR hanya memerlukan 4 kerusi lagi untuk memenangi pilihanraya ini untuk mengambil alih kerajaan Negeri Sembilan. DAP hanya kalah di Chennah di dalam pilihanraya yang lalu tetapi memenangi kesemua 10 kerusi yang lain. PKR telah memenangi 4 kerusi dan PAS memenangi 1 kerusi. Jika kelima belas kerusi ini masih mampu dikekalkan oleh PR maka PR hanya memerlukan 4 kerusi lagi untuk membentuk sebuah kerajaan dengan 'simple majority'.

DAP seperti juga di mana-mana kerusi di bandar-bandar parti itu tidak mempunyai masalah untuk memenanginya. Malahan Chennah yang satu-satunya kerusi yang dimenangi oleh MCA akan jatuh ketangan DAP jika ada calun Melayu diletakan di kawasan itu. UMNO di kawasan ini juga berpecahan diantara Ketua Bahagian Rais Yatim dengan beberapa ADUN yang ada dalam kawasan itu. Rais di katakan tidak lagi mempunyai pengaruh seperti dahulu kerana orang Jelebu inginkan muka baru dalam pilihanraya yang akan datang ini.

Banyak pemerhati politik yang menghubungi saya tetap mengatakan yang DUN Pilah akan dimenangi oleh PR kerana perpecahan di dalam UMNO dan pimpinan tempatan selain dari kelemahan ADUN kawasan itu sekarang. Ketua UMNO Bahagian itu dikatakan tidak berkemampuan untuk menyatukan pemimpin-pemimpin tempatan kerana beliau hanya menumpukan perhatian terhadap kontraktor-kontraktor tempatan yang menguasai barisan kepimpinan Bahagian tersebut.

Kawasan DUN Kelawang, Lenggeng, Linggi dan beberpa Kawasan lain seperti Jeram Padang merupakan idaman PR dan tidak terkejut jika PR boleh menembusi kawasan ini dengan adanya perasaan tidak berpuas hati dengan UMNO dan kepimpinan UMNO Negeri Sembilan pada hari ini. Di Dalam pilihanraya yang lepas BN diselamatkan kedudukannya oleh kawasan-kawasan yang mempunyai peneroka FELDA. Harus difahami bahawa NS mempunyai kawasan FELDA yang luas sekali selain dari Pahang dan Johor.

Kalaulah tidak ada kawasan FELDA yang banyak di Negeri Sembilan setengah pihak berpendapat N Sembilan memang kepunyaan PR secara mutlak di dalam pilihanraya yang akan datang ini.

Di Negeri Sembilan kata ramai orang yang menghubungi saya, keadaan memang 50/50 dan pengundi di atas pagar 'can go either way'. Ianya bergantung kepada sejauh mana usaha PR berjaya menembusi kubu UMNO dan juga bagaimana UMNO bertindak menyelesaikan keadaan di Negeri Sembilan yang agak lemah kepimpinannya. Jika benar yang dirungutkan oleh rakyat ramai terhadap MBnya, saya rasakan menggantikan beliau dengan seorang pemimpin yang lain adalah jalan yang terbaik untuk dilakukan oleh UMNO. Sesungguhnya satu persoalan yang ada dalam setiap pilihanraya ialah, siapa yang akan menjadi MB selepas sahaja pilihanraya nanti? Ramai orang berpendapat Mohamad tidak boleh menjadi jawapan kepada masalah itu, kerana Mohamad adalah isu yang besar kepada pengundi-pengundi di negeri adat ini.

Mohamad Hasan tidak berkemampuan untuk mendapatkan kerjasama yang kuat dari kepimpinan Bahagian-bahagian UMNO dari Negeri Sembilan dan ini merupakan kekurangan yang sangat jelas menjadi penghalang kepada kemampuan UMNO untuk bertahan. Mohamad telah tewas di dalam pertandingan MKT kerana tidak di dukong oleh perwakilan dari NS sendiri. Malahan kedengaran 'soksek-soksek' dari pemimpin-pemimpin bahagian-bahagian NS tentang Mohamad dan ini amat membahayakan prestasi UMNO di dalam PRU nanti.

Kali ini tidak ada cukup masa dan ruang untuk menyatakan sebab-sebab kenapa Mohamad tidak mendapat kerjasama pimpinan-pimpinan UMNO bahagian. Elok dinyatakan di dalam posting-posting yang akan datang untuk mengetahui sebab yang menyebabkan MB ini tidak mungkin berjaya mempertahankan Negeri Sembilan di dalam PRU nanti jika beliau masih tidak mendapat sokongan padu dari pimpinan bahagian-bahagian di NS.

Seperti juga di negeri-negeri lain, NS juga tidak dapat lari dari isu nasional yang boleh menjejaskan prestasi UMNO yang sudah sedia terjejas di NS. PR akan memainkan isu 'bread and butter' kerana ini menyentuh naluri rakyat yang sudah sedia susah. Kenaikan harga bahan mentah seperti harga getah tidak boleh di jadikan isu yang menambah prestasi parti pemerintah.

Isu rasuah dan salah guna kuasa tetap menjadi isu pokok di dalam kempen pilihanraya dan ini merupakan isu nasional yang sangat mudah diterima oleh rakyat yang mengundi. Di tambah pula dengan ketiadaan kegiatan di cawangan UMNO sejak beberapa tahun yang lalu menyebabkan UMNO di rasakan amat jauh dari pandangan rakyat. Keadaan ini dirasakan di mana-mana di seluruh negara.

Dalam pada itu beberapa pemimpin bahagian telah memberitahu yang Mohamad masih merayu untuk kekal satu penggal lagi sabagai MB NS. Dalam isu ini ada beberapa perkara yang harus dipertimbangkan sebelum mengambil apa-apa keputusan berhubung dengan siapa yang bakal menerajui kerajaan NS.

Tentunya persoalan siapa yang akan menjadi MB penggal yang akan datang adalah persoalan yang lazim kerana siapa yang akan memegang jawatan yang penting itu boleh mempengaruhi sokongan rakyat di dalam PRU itu nanti. Mohamad sudah pasti wajar diganti. Tetapi persoalan lain pula yang timbul. Jika Mohamad dialih dan dianjak, siapa pula yang akan menggantikan beliau yang agak 'viable'?

Di dalam pilihanraya yang lalu 50 peratus dari penyandang ADUN telah diganti oleh Mohamad dan kebanyakkan yang diganti merupaka mereka yang secara relatifnya lebih baik dari mereka yang dikekalkan. Tindakan Mohamad menggantikan ramai yang berpontensi itu tentulah didasarkan kepada politik peribadi beliau sendiri. Ramai pemimpin-pemimpin yang mendapat sambutan ramai dihindar oleh Mohamad untuk dijadikan calun. Mohamad lebih cenderung untuk mengambil mereka yang tidak berkemampuan untuk melaksanakan tugas dan dijadikan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan pula.

Itu sebabnya kerajaan Negeri Sembilan mengikut pandangan orang ramai di bawah merupakan satu kerajaan yang lemah dan tidak berkemampuan. Dengan barisan Exco yang ada ianya hanya menampakan Mohamad sahaja yang celik dan yang lainnya hanyalah dijadikan sebagai 'yes man' semata-mata. Mohamad kekurangan sisik politik kerana beliau merupakan seorang ahli korporat.

Itu sebabnya beliau merasakan beliau adalah pemimpin yang datang dari 'paradise' dan dengan mudah sahaja beliau memandang rendah pada pemimpin lain yang ada di sekeliling beliau. Itu sebabnya kita mendengar ayat-ayat yang melambangkan sifat sombong beliau seperti orang itu dan orang ini tidak 'mendalamkan air'. Hanya beliau sahaja yang boleh mendalamkan air. Orang lain semuanya bodoh dan tolol pada pandangan beliau. Memang benar kata orang tua-tua dahulu, 'kerana mulut badan binasa'.

Saya menyebut ini kerana perkataan seperti ini tidak sepatutnya keluar dari mana-mana pemimpin apatah lagi jika perkataan itu di dengar oleh mereka yang mempunyi asas adab dan adat. Walau bagaimanapun beliau telah berjaya meletakan diri beliau sebagai pemimpin yang tidak boleh dialih dan dianjak kerana beliau telah membuat persediaan dengan menurunkan calun-calun 'lame-duck' di dalam pilihanraya umum yang lalu.

Samada calun-calun pilihan beliau itu mampu untuk bertahan di dalam PRU yang akan datang sama-samalah kita lihat. Tugas kita ialah untuk memberikan kemenangan kepada mereka walaupun kita tahu meletakan kembali calun-calun pilihan beliau itu merupakan risiko yang amat berat untuk dipikul oleh pekerja-pekerja dan pembantu pilihanraya itu nanti.

PR di sebelah sana bijak menggunakan isu-isu tempatan ini. Isu kemampuan Mohamad sebagai MB merupakan isu yang begitu laris dan nampaknya diterima oleh rakyat semua kaum. Isu dan slogan 'welfare state' anjuran PAS juga telah menunjukan banyak respon yang positif bagi parti itu. Itulah sebabnya pemimpin UMNO tidak berhenti-henti memainkan isu perubahan wadah PAS itu setiap hari dan waktu.

Isu yang dibawa oleh PAS ini merupakan isu yang 'islamic' dan ianya tidak lari dari asas memperjuangkan islam itu. Hanya pihak yang merasakan ketakutan sahaja yang akan terus menggunakan isu ini terhadap PAS. Bagi PAS isu yang dimainkan terhadap mereka ini tidak membuatkan mereka mengelabah kerana bidasan terhadap parti itu memang lumrah sejak parti itu wujud dahulu.

Malahan jika ada pihak yang membidas parti itu tentang isu ini ianya akan menambah keyakinan ramai terhadap parti itu kerana rakyat beranggapan jika PAS dikatakan tidak baik itulah sebenarnya yang baik. Ini merupakan perang psikologi UMNO yang sentiasa gagal. Jika buruk kata pemimpin kita terhadap PAS rakyat akan mengambil persepsi sebagai baik.

Isu negara berkebajikan ini setidak-tidaknya akan membawa peralihan atau 'swing' terhadap sokongan rakyat terhadap PAS dan ianya sudah pasti memberikan impak yang lebih terhadap kaum bukan Melayu. Dalam piliharaya yang lepas BN telah mendapat 52 peratus sokongan dan PR pula mendapat 48 peratus dari 1.02 juta rakyat NS.

Bagaimana pucuk pimpin untuk melakukan perubahan di NS hanya Tuhan sahaja yang tahu. Kepada pucuk pimpinan, pandai-pandailah membuat pertimbangan yang boleh meletakan BN di NS dengan seimbang untuk mencari 'point of reconciliation' di antara mengekalkan Mohamad dan menggantikan beliau di dalam pilihanraya nanti.

Jika tersalah langkah bersedialah kita untuk hidup di bawah pentadbiran baru yang belum tentu buruknya. PR telah mempunyai pengalaman memerintah dan prestasinya tidak pula banyak kekurangannya. Melayu, Cina India nampaknya berpuas hati di Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Kelantan.

Hanya kita di dalam BN yang menafikannya kerana kepentingan politik kita. Saya faham memang perit untuk menerima hakikat yang kemampuan kita bukan tidak boleh di gugat oleh pihak lain. Saya pun merasakan keperitannya tetapi sebagai sebuah negara yang demokratik apa pun kehendak rakyat mesti kita turuti.

Tentunya ramai yang marah dengan pandangan saya ini, tetapi apakan daya, saya ini seorang yang lemah dan tidak mampu menolak hakikat yang benar yang berlaku di hadapan mata kita.

That's it.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

05 di bahau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di bahau - Google Blog Search


JUAL RUMAH <b>DI</b> SEREMBAN, NEGERI SEMBILAN: 5hb June 2011: Taman <b>...</b>

Posted: 05 Jun 2011 04:21 AM PDT

Gambar-gambar terkini Fasa 2 dan 3, Taman Ampangan Jaya 2, Sikamat, Seremban.
Kini dikenali sebagai Taman Seri Pandan, Sikamat, Seremban.




Gambar di lokasi Taman Ampangan Jaya 2, Sikamat, Seremban, Negeri Sembilan.






Gambar terkini di lokasi Taman Ampangan Jaya 2, Sikamat, Seremban.






Gambar di lokasi tapak pembinaan Taman Ampangan Jaya 2 yang terkini...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved