ads

Sabtu, 1 Jun 2013

05 di gemas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemas - Google Blog Search


KAUNTER ADUAN BERGERAK <b>DI</b> ECONSAVE <b>BAHAU</b> - Public <b>...</b>

Posted: 07 Mar 2013 11:53 PM PST

BAHAU, 16 FEBRUARI 2013 – Biro Pengaduan Awam (BPA) Melaka/Negeri Sembilan telah mengadakan Program Kaunter Aduan Bergerak (KAB) di Econsave Bahau, Negeri Sembilan. Program ini diadakan bermula jam 2.00 petang hingga 6.00 petang.
Program ini juga secara tidak langsung program ni dapat mempromosikan BPA serta memberi pendedahan kepada penduduk sekitar Bahau mengenai peranan dan tanggungjawab BPA serta kaedah membuat aduan dan aduan yang diurus oleh BPA.  Seramai 15 orang pengunjung telah mengunjungi kaunter KAB Econsave Bahau dan empat aduan telah direkodkan sepanjang program berlangsung.






05 di senawang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di senawang - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di sikamat</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Apr 2013 11:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di sikamat</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2013 11:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di sikamat</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Apr 2013 11:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di sikamat</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2013 11:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

pengikut pakatan haram <b>sikamat</b> terdesak <b>...</b> - Cili Api Bloggers

Posted: 15 Mar 2013 01:51 AM PDT

Terdesak sungguh Pakatan Haram Sikamat apabila cuba sabotaj Program UMNO. Mungkin kerana telah merasakan mereka akan tewas di Sikamat , penyokong parti haram ini telah menghantar SMS dan juga memberitahu orang kampung  bahawa UMNO akan memberikan sumbangan barangan 1 Malaysia  , kesian  makcik makcik ini pagi pagi sudah  bawa kereta sorong dan bakul apabila diberitahu UMNO mahu memberikan barangan runcit 1 Malaysia kepada mereka yang datang ke program UMNO Konvoi Semarak Budi Sentuhan hati yang di adakan dekat Family Stor Sikamat.

Kesian Mak cik yang telah membawa troli dan bakul bakul menghrapkan ada barnagn 1 Malaysia untuk diberikan. Ini semua tektik mereka untuk memburukkan nama baik UMNO.

Setelah diterangkan bahawa mereka tertipu akhirnya mereka faham bahawa ini adalah satu sabotaj penyokong Pakatan Haram untuk mencalarkan nama baik UMNO yang mula mendapat tempat dihati rakyat di Sikamat. Semoga berhati hati lain kali dan pastikan  bahawa kita menerima  pesana yang benar kerana mereka in i boleh lakukan apa saja setelah terdesak

SK KAMPONG DACHING LENGGENG: Tewas <b>di</b> SK <b>Sikamat</b>

Posted: 23 Feb 2013 10:52 AM PST

Sikamat, 21 Feb : Pasukan 'Daching 9 Fc' yang di dalam persiapan untuk mewakili SK Kg Daching ke MSSD Seremban 1 telah mengadakan perlawana persahabatan menenang SK Sikamat yang juga juga bertahan 5 kali berturut2 MSSD Seremban 1 di Padang SK Sikamat. Perlawanan yang berlangsung di dalam hujan renyai itu mengikut format 15 minit setiap set dan sebanyak 3 set telah dijalankan. SKKD bermula dengan agar tersusun dengan melancarkan beberapa serangan awal, namun kekebalan pertahanan SKS jelas ketara. Melalui serangan pertama mereka ke kubu SKKD, SKS berjaya mendapat gol pertama di atas kecuaian Akmal selaku penjaga gawang SKKD. Tersentak dengan gol itu barisan serengan SKKD cuba bangkit namun sekali lagi benteng pertahanan hampa apabila SKS mendapat gol kedua yang jelas offside namun tidak disedari pengadil. Memulakan separuh masa kedua SKKD hampir berjaya menjaringkan gol pertama namun sekali lagi nasib tidak menyebelahi barisan serangan SKKD untuk merapatkan jurang. Tanpa ada jaringan pada separuh masa ke 2. Pada separuh masa ke tiga SKKD jelas mendominasi saingan, namun kekentalan pasukan SKS memusnahkan impian.SKKD 0 - 3 SKS. Jurulatih SKKD, En Firdaus, menyatakan beliau agak berpuas hati dengan prestasi pemain. Walau pun tewas pemain telah menunjukkan mereka mampu bersaing dengan mana-mana pasukan pilihan. Melaporkan : Mohd Riduan bin Md Yusof

br1m + winnable candidate umno <b>di</b> dun paroi, <b>sikamat</b>

Posted: 06 Feb 2013 08:47 PM PST

Salam Maulidur Rasul kepada semua kaum muslimin dan muslimat. Alhamdulillah JS telah berpeluang bersama-sama dengan masyarakat Islam di Negeri Sembilan berhimpun di Majlis Sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini di Padang MPS Seremban. Amat bermakna sekali kepada JS hadir bersama tanpa diarah oleh mana-mana badan politik dan Ngo's menyertai perarakan pada hari tersebut. Ucapan daripada YAB Dato' Seri Utama Hj. Mohamad bin Hj. Hasan bertepatan dengan tema yang dijadikan sebagai pegangan umat Islam di Negara ini.
Bermula 1 Februari 2013 kerajaan Negeri Sembilan telah mula mengagihkan bantuan BR1M kepada semua penerima fasa pertama. Difahamkan lebih daripada 60 ribu penerima pertama  di Daerah Seremban  sahaja telah mula menerima bantuan tersebut.
Keceriaan di wajah penerima bantuan RM500 itu jelas sekali apabila JS hadir sendiri meninjau bersama rakan-rakan di majlis penyampaian yang dibuat di DUN Senawang, Ampangan dan Sikamat. Walaupun JS bukan diantara penerima bantuan tersebut namum kesyukuran turut JS lafazkan dihati kerana kesudian YAB Perdana Menteri menyediakan lebih daripada 3 billion ringgit untuk disampaikan kepada penerima yang layak samada mereka yang telah menerimanya pada tahun lalu atau  penerima yang baru.
Penerima-penerima bantuan BR1M 2.0 di kawasan yang tidak mempunyai ADUN daripada BN telah menerima baucer  daripada pengerusi-pengerusi BN parlimen tersebut.  Pada tahun lepas kerajaan telah menetapkan supaya YB Kawasan dan juga " ADUN bapa angkat" DUN terbabit mewakili pihak kerajaan tetapi atas dasar menjaga hati puak-puak tertentu maka kerajaan melonggarkannya kepada mereka yang berkenaan untuk menyampaikannya pada tahun ini. Kerajaan tidak mahu timbulnya masalah dalaman seperti pada tahun 2012 ada di kalangan mereka memaki hamun Pegawai Daerah kerana tidak dijemput ke majlis penyampaian serta tidak diberi peluang untuk menyampaikannya. Maklumlah di kalangan mereka ini ingin menonjolkan diri calon dalam PRU ke 13 nanti. Bagi kerajaan tiada masalah asalkan jangan dalam ucapan boleh merosakkan harapan penerima tersebut dengan unsur-unsur yang sentiment-sentiment yang menghancurkan perpaduan kaum di negeri ini.
Biarlah mereka yang menyampaikan itu menjadi hero film tamil asalkan mereka puas. Rakyat sendiri pun boleh menilai mereka ini kerana semasa mereka menjadi ADUN dulu tidak pernah turun padang berjumpa rakyat. Ada di kalangan mereka sibuk dengan main golf, mengumpul harta dan memperkukuhkan politik mereka. Baru sekarang terhegeh-hegeh turun untuk berjumpa rakyat. Jika tiada program BR1M belum tentu untuk mereka hadir dalam majlis rakyat.  
Maka ternampaklah oleh JS beberapa ramai yang mengidamkan menjadi calon PRU 13 di DUN Paroi, Sikamat , Ampangan dan Lenggeng bersungguh-sungguh bersalaman dengan masyarakat yang hadir. Tersenyum seolah-olah terpaksa (bukan ikhlas). Tertonggeng-tonggeng bersalam dengan orang kelainan upaya dan warga emas. JS pun senyum menonton telah bekas-bekas ADUN ini dan calon-calon tepi longkang yang beria-ia menonjolkan diri.
Menyentuh soal calon , ada rakan berbisik semasa di Senawang beberapa nama di kemukakan oleh pihak tertentu termasuk senarai daripada YAB Menteri Besar sebagai Ketua UMNO Bahagian Rembau untuk DUN Paroi. Memang mereka layak dari segi jawatan politik UMNO. Tetapi bolehkah mereka menang di Paroi. Seperti yang pernah JS sebutkan diartikel terdahulu, andainya sekadar SPM janganlah diketengahkan di DUN Paroi yang diketahui ramai lebih daripada 50 peratus adalah pengundi muda dan wanita. Maka siapa yang boleh menumbangkan PAS? JS mendapatkan reaksi daripada kalangan golongan muda , pemimpin KRT dan UMNO sendiri, sekiranya di letakkan Timbalan Mufti Negeri Sembilan iaitu Ustaz Norazamir, kemenangan kepada BN adalah dalam genggaman. Beliau terkenal di kalangan masyarakat Negeri Sembilan. Kerap turun menyampaikan ceramah di masjid dan surau serata Negeri Sembilan. YB Taufik akan tersungkur sebelum berjuang dan mungkin akan mencari kawasan lain untuk menang. Tetapi di Negeri Sembilan PAS akan terkubur.
Bagaimana pula di Ampangan??????? Terlalu ramai yang berminat. Semasa penyampaian BR1M di Dusun Nyior baru-baru ini, Dato Zakaria Nordin tersenyum-senyum sumbing kepada masyarakat penerima BR1M. Dulu dia digugurkan kerana menjadi gunting dalam lipatan kepimpinan Tok Mat. Apa saja yang dibincangkan dalam mesyuarat EXCO akan disampaikan kepada Ketua UMNO Bahagian Seremban supaya MB dibelasah dalam majlis-majlis politik Seremban. Sekarang menjadi kuda tunggangan UMNO Bahagian Seremban untuk mendapat tempat pula.
Calon lain yang dikategorikan winnable candidate di Ampangan yang diperbincangkan oleh golongan bwahan di sana ialah Tuan Hj Abu Ubaidah iaitu Nazir Masjid Dato Klana Sendeng. Ramai yang menyokong tetapi bagaimana dengan Wan Salwati Abdullah , Ketua Puteri UMNO Bahagian Seremban yang sendiri turun padang melakukan kerja-kerja politik dan amal????? Yang lain langsung tidak disebut-sebut oleh masyarakat setempat. Pemimpin UMNO di sana seperti Ishak Malek, Sarimah, Rafik dan lain-lain memang calon boleh kalah. Nak letakkan semula Dato Zakaria Nordin, ramai yang tidak berminat.
Di Sikamat , Dato' Ishak Ismail mengidamkan kawasan tersebut. Dengan keadaan dia sekarang dan kes hutang dengan Dato' Misran yang belum selesai dia bercita-cita lagi untuk menjadi YB dan jika dapat maka mudah untuk dia mengekalkan jawatan Ketua UMNO Bahagian Seremban dan membelasah MB. Pada hemat JS Dato Ishak tidak perlu lagi berada dalam persada politik Negeri Sembilan. Selaku bekas ADUN Lenggeng yang menang Ketua UMNO Bahagian dengan taktik kotor dia, sudah sampai masanya  untuk duduk di rumah melayan cucu. Cukuplah merosakkan politik Negeri Sembilan. Lebih baik beri ruang kepada MB melaksanakan tugas dia yang ternyata disenangi rakyat di Negeri Sembilan ini.
Selain daripada itu Shahrul Ehsan (Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seremban) Saudara Rosli (Setiausaha UMNO Bahagian), dan beberapa nama lain juga disebut-sebut. Pandangan JS semua di atas boleh dicalonkan untuk BN kalah di Sikamat jika tidak cari calon lain yang lebih berkarisma.
Bagaimana pula  di Lenggeng. Ini satu lagi kawasan idaman semua. PAS juga teruja nak menawan Lenggeng bersandarkan masalah ADUN Lenggeng iaitu Mustafa Salim yang ada kes di mahkamah. PAS meletakkan MK Ibrahim dan calon lama iaitu Zulkifly Omar juga sangat berminat untuk bertanding semula. Rakan-rakan mengatakan di Lenggeng banyak billboard dinaikkan berkaitan dengan janji-janji PAS. Tapi orang Lenggeng pun sudah meluat dengan pemimpin PAS. Ada calon baru dikemukan iaitu Cikgu Anuar Maarof. Ini calon sampah yang tiada kualiti. Umur pun sudah lanjut eloklah jaga bini dirumah.
Bagi UMNO mereka mengemukakan ramai calon di kalangan pemimpin UMNO setempat. Dulu dalam tahun 2004 pernah seorang calon muda dari UMNO di kemukakan untuk mengambil alih tempat Dato Ishak. Mereka memaklumkan nama calon tersebut iaitu Hj Zulkifli Abdullah. Tetapi Dato' Ishak telah mengadap Dato Seri Najib ketika itu Timbalan PM untuk menymbung nyawa dia di Lenggeng. Maka tersingkirlah Hj Zulkifly dari senarai calon. 2008 nama Mustafa Salim juga tidak disenaraikan oleh Ketua UMNO Bahagian Seremban sebagai calon. Tetapi orang Lenggeng mahukan anak jati Lenggeng sebagai calon dan beliau menang walaupun menghadapi sabotaj daripada UMO Bahagian Seremban.
Sekarang di Lenggeng menurut sumber yang dipercayai ramai yang berangan-angan untuk jawatan YB. Shukur Othman, Hismayati Hashim, Sidek Othman, Mazlan Maarof, Baharom Idris , Hjh Samsiah Samsudin dan termasuk juga Ghani Daud. Mereka ini adalah barisan kepimpinan UMNO Bahagian Seremban yang pada pandangan JS tiada value dalam kepimpinan. Bersandarkan kepada pandangan awam, ramai yang menyenangi YB Mustafa Salim sebagai ADUN Lenggeng. Mereka masih menerima kehadiran pemimpin yang menjadi mangsa politik ini dan tahu apa yang berlaku kepada beliau adalah angkara poltik UMNO Bahagian Seremban.
Walaubagaimana pun terdapat nama yang agak di luar kotak pemikiran ramai calon yang boleh menang di Lenggeng sekiranya bukan Mustafa Salim. Dari laoran JASA, MIO, SB dan agensi lain calon yang dikemukan bersesuaian di Lenggeng. Beliau ialah Saudara Shamsul Amri Ismail yang merupa bekas juara debat UMNO. Orang muda yang mempunyai lulusan undang-undang dan bertugas di MPN ini boleh dikategori calon menang di DUN Lenggeng. Maka pada pandangan JS MB elok memikirkan golongan muda seumpama ini juga. Jangan terikut-ikut dengan UMNO Bahagian Seremban. Sekian.

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


al-Ithaar &#39;ala al-Nafs, kenangan itu <b>di Jempol</b> - Kembara Mencari <b>...</b>

Posted: 13 May 2013 08:24 AM PDT


"Datang dari mana, boleh pakcik tahu?" sapa lelaki tua itu kepada kami berdua.

Saya dan rakan sedang khusyuk menikmati pemandangan di tepi jalan. Hamparan sawah padi yang terbentang sungguh mengasyikkan menyebabkan saya meminta rakan yang memandu berhenti di tepi jalan. Tidak sedar bila pakcik itu datang dari belakang.

"Dari Kuantan," saya menjawab sambil menyuakan tangan untuk bersalam. Cheong juga sama.

"Oo...ada hal apa datang ke Jempol pagi-pagi ni?" soalnya lagi sambil tersenyum mesra.

"Sebenarnya kami ke Seremban dua hari lepas, ada kerja di sana. Hari ini dah nak balik ke Kuantan, sengaja bertolak awal pagi cadangnya nak mengambil gambar di sepanjang perjalanan." saya menerangkan. Pakcik itu mengangguk-angguk.

"Suka betul saya tengok sawah padi kat sini, tu yang berhenti sekejap, maklumlah kat tempat saya tak ada sawah," saya menambah lagi. Memang di tempat saya tiada sawah padi. Kadang-kadang rasa cemburu juga dengan rakan-rakan yang bercerita keseronokan berkejaran petak sawah di kampung mereka.

Saya memang sukakan sawah padi. Seingat saya dari zaman sekolah rendah saya menyimpan impian untuk turun petak sawah. Bahkan ia menjadi impian yang terpendam sehingga hari ini. Bukan saya tidak pernah melihat sawah padi di depan mata setiap kali saya bermusafir ke pelusuk negara dalam program-program kebajikan, tetapi sekadar dari atas kenderaan. Hati kecil saya selalu berkata tiap kali melalui kawasan sawah padi, "bila agaknya dapat berlari di atas permatang sawah, berkelah di pondok tepi sawah sambil menyaksikan panorama petang atau pun menghalau burung-burung yang datang memakan padi". Pasti menyeronokkan!

"Kamu dah sarapan pagi?" Soal pakcik tadi kepada kami.

"Err… belum lagi" saya menjawab.

"Memang cadang nak singgah sarapan dalam perjalanan nanti," sampuk rakan saya di sebelah. Saya mengangguk mengiyakan.

"Kalau begitu singgahlah dulu di kedai pakcik. Tak jauh mana seberang jalan tu aje." Pakcik yang dikenali dengan panggilan pakcik Ramli mengajak kami.

Kami berdua berpandangan mencari keputusan. Akhirnya tanpa sebarang kata saya dan Cheong bersetuju untuk bersarapan di kedai pakcik Ramli.

Saya dan Cheong mengikut pakcik Ramli ke kedainya. Beliau menceritakan sesuatu kepada kami, saya cuba untuk menangkap butir-butir perkataannya yang sedikit bercampur dengan loghat Negeri Sembilan.

Setibanya saya dan Cheong di kedai pakcik Ramli, kami dihidangkan dengan nasi lemak sambal kerang beralaskan daun pisang bersama daging bakar yang masih panas. Aroma wangi dari nasi lemak yang terhidang membuka selera saya. Manakala dua biji telur separuh masak melengkapkan hidangan pagi. Kopi susu panas, menyegarkan mata serta menghilangkan kesejukan tubuh badan kami di pagi yang mendung berkabus itu.

Ahh...berat pula sarapan pagi ini.

Sambil menikmati sarapan kami berbual-bual, pelbagai soalan lagi ditanya dan kami menjawab dengan keramahan.

Selesai makan, saya dan Cheong bertanyakan harga untuk membayar.

"Tak apa… tak perlu bayar," kata pakcik Ramli.

Saya terkejut. Cheong juga begitu.

"Eh, jangan begitu, pakcik kan berniaga," rasa bersalah pula, segan pun ada.

"Tak apalah bukannya selalu, entah bila pula masanya kamu dapat singgah di kedai pakcik ni. Mungkin sekali ini sahaja," pakcik Ramli bersuara perlahan. "Jangan lupa doakan pakcik dan keluarga sentiasa di dalam kebaikan."

Sebelum bertolak pulang kami dibekalkan pula sedikit buah tangan berupa buah-buahan dari kebun pakcik Ramli. Walaupun berkali-kali kami cuba menolaknya, tetapi bersungguh pakcik Ramli mahu kami menerimanya.

Bagaikan terasa kehangatan ukhuwwah ketika saya memeluk pakcik Ramli sebelum berangkat meneruskan perjalanan pulang. "Semoga Allah SWT memberikan rahmat kebaikan kepada pakcik Ramli sekeluarga."

Itulah doa yang dipanjatkan

Ukhuwwah yang terjalin erat di Jempol
al-Ithaar `ala al-Nafs

Sesungguhnya Islam mengajar kepada kita bahawa setinggi-tinggi nilai ukhuwwah adalah pada seseorang itu mengutamakan saudaranya melebihi keutamaan dirinya sendiri (al-ithaar 'ala al-nafs). Manakala serendah-rendah nilai yang masih boleh dikategorikan sebagai ukhuwwah adalah pada salaamatus-sadr iaitu berlapang dada.

Firman Allah SWT:

"Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berkeinginan terhadap apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu; dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya". (al-Hasyr: 9)

Diceritakan dalam satu riwayat:

Ada salah seorang sahabat yang kedatangan seorang tamu, kemudian sahabat tersebut bertanya kepada isterinya: "Apakah kamu memiliki sesuatu untuk menjamu tamu". Isterinya pun menjawab: "Tidak ada, hanya makanan yang cukup untuk anak-anak kita". Lalu sahabat tersebut berkata: "Sibukkanlah anak-anak kita dengan sesuatu (ajak main), kalau mereka ingin makan malam, ajak mereka tidur. Dan apabila tamu kita masuk (ke ruang makan), maka padamkanlah lampu. Dan tunjukkan kepadanya bahwa kita sedang makan bersamanya. Mereka duduk bersama, tamu tersebut makan, sedangkan mereka tidur dalam keadaan menahan lapar.

Tatkala pagi, pergilah mereka berdua (sahabat dan isterinya) menuju Rasulullah shallallahu'alaihi wa sallam. Lalu Rasulullah saw memberitakan (pujian Allah SWT terhadap mereka berdua), "Sungguh Allah merasa kagum dengan perbuatan kalian berdua terhadap tamu kalian). Maka Allah SWT menurunkan ayat 9 surah al-Hasyr)" (HR Bukhari dan Muslim)

Di dalam satu riwayat lain yang dinukilkan, dari Abdullah bin Mush'ab Az Zubaidi dan Hubaib bin Abi Tsabit, keduanya menceritakan, "Telah syahid pada perang Yarmuk al-Harits bin Hisyam, Ikrimah bin Abu Jahal dan Suhail bin Amr. Mereka ketika itu akan diberi minum, sedangkan mereka dalam keadaan tenat, namun semuanya saling menolak. Ketika salah satu dari mereka akan diberi minum dia berkata, "Berikan dahulu kepada si fulan", demikian seterusnya sehingga semuanya meninggal dan mereka belum sempat meminum air itu.

Dalam riwayat lain, perawi menceritakan: "Ikrimah meminta air minum, kemudian ia melihat Suhail sedang memandangnya, maka Ikrimah berkata, "Berikan air itu kepadanya." Dan ketika itu Suhail juga melihat al-Harits sedang melihatnya, maka iapun berkata, "Berikan air itu kepadanya (al Harits)". Namun belum sampai air itu kepada al Harits, ternyata ketiganya telah meninggal tanpa sempat merasakan air tersebut (sedikitpun). (HR Ibnu Sa'ad dalam ath Thabaqat dan Ibnu Abdil Barr dalam at Tamhid, namun Ibnu Sa'ad menyebutkan Iyas bin Abi Rabi'ah sebagai ganti Suhail bin Amr)

Inilah tauladan yang terpuji iaitu keteguhan ikatan persaudaraan di antara orang-orang yang beriman. Lihatlah, pengorbanan mereka walaupun diri mereka sendiri di dalam kesukaran, namun mereka tetap mengutamakan kepentingan dan keselesaan saudara-saudara mereka. Mereka sanggup mempertaruhkan nyawa sendiri, kerana terlalu mendalam rasa kasih dan cinta sesama mereka berteraskan keimanan kepada Allah SWT.

Inilah nilai ukhuwwah dalam Islam sepertimana yang diajarkan oleh Rasulullah saw:

"Tidak sempurna iman seseorang sehingga dia menyayangi saudaranya seperti mana dia menyayangi dirinya sendiri." (Riwayat Bukhari)

Sesungguhnya saya juga telah merasai percikan nilai ukhuwwah yang benar-benar dipuji oleh agama kita, al-ithaar 'ala al-nafs iaitu mengutamakan saudaranya melebihi keutamaan dirinya sendiri.

Alhamdulillah...

05 di tampin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di tampin - Google Blog Search


PAS KAWASAN <b>TAMPIN</b>: CALON PAS <b>TAMPIN DI</b> PRU 13

Posted: 17 Apr 2013 12:33 AM PDT

Insyaallah Pas kawasan Tampin akan mengemukakan Cikgu Mohd Nor Yassin sebagai calon Dun Gemencheh.  Beliau adalah bekas seorang guru  dan Pensyarah di Institut Perguruan Melewar, Seremban dan anak kelahiran  Gemencheh.
Manakala itu Hj Razakek, bekas graduan ekonomi Universiti Malaya dan bekas pengurus bank akan mewakili Pas di peringkat Parlimen Tampin
Jom beramai ramai mengiringi kedua dua calon ini pada hari penamaan calon pada Sabtu, 20 April di Dewan MDKT Tampin  jam 8 pagi.   
FB Pas Tampin :  https://www.facebook.com/PasKawasanTampin?ref=ts&fref=ts

Kisah Cikgu Bersukaria <b>Di</b> Fun Fair <b>Tampin</b> | Prince HairiAks

Posted: 28 May 2013 06:45 PM PDT

Apa khabar semua... Assalamualaikum.... Tiba-tiba pagi  ni  tergerak pula jari jemari ni nak menaip. Memandangkan sekarang cuti sekolah boleh lah update. Okaylah.. Malam Isnin yang lepas aku sempat meluangkan masa untuk melawat tapak Fun Fair berdekatan dengan pekan Tampin. Ekceli ini kali pertama aku masuk Fun Fair kat Tampin.
Kalau kat tempat lain tu memang dah selalu. Bak kata pepatah.. "Dimana Ada Fun Fair Di Situ Ada Aku". Macam biasa lah, aku ditemani oleh askar askar pencen. Mr. Alex, Boyak, Punai & Syafiq (T#%$K). Bila sampai di tapak, Oh mak ai, ramai.. berpusu pusu orang kat situ.. Sampai nak berlaga punggung kau.. Jalan sikit jumpa dengan students.. Semua dok tegur aku.. Nasib baik lah budak budak ni tegur kan.. Kalau tak rasa malu gak.. Dok sekolah bertahun tahun.. Tapi pelajar tak kenal..
Setelah 30 minit, akhirnya token pon dibeli. Kat Tampin memang mahal. SATU token RM2. Tempat lain SATU Token RM1. Memang mencekik darah. Hadiah lak memang tak berbaloi.. Dari mula mula datang aku dengan budak budak ni memang dah tergila-gila nak naik "TOP GUNE". So, memandangkan ini kali pertama dalam berpuluh puluh fun fair yang aku gi ada binatang yang nama dia "TOP GUNE". So, aku pilih untuk  main benda ni. Tengok dari bawah memang seronok.. Orang kat atas jerit jerit.. Terpekik terlolong.. Dalam hati aku mesti best kan.. Best lah sangat.. urmmm
Akhirnya masa yang ditunggu telah tiba.. Dengan rasa bangga dan agak sedikit jobo. Aku dok seat paling depan. Amik kau.. Mula mula naik seronok. Tak de rasa apa apa.. bila dia hayun laju laju.. Nak tercacut nyawa uncle dik oi.. Budak budak kat belakang aku jangan cakap lah.. Jerit macam orang tak pernah naik.. Kesian aku tengok.. Ade yang minta berhenti kan benda tu.. Tapi sia sia je jeritan tersebut.. tak dilayan pon.. Itu lah, aku nak pesan, lain kali jangan nak gatal gatal naik kalau takut..  Tengok jam dah 1 minit.. Hayunan semakin kencang.. kadang kadang suka suka mak dia je berhenti kat atas.. Bayangkan, kepala kat bawah kaki kat atas tak pernah dibuat kat orang.. Masa ni lah ada yang muntah.. Gile geli.. 
Apa-apa pon ini lah first and last aku naik "TOP GUNE" tak sanggup kali yang kedua.. Sesiapa yang masih belum sempat naik permainan ni.. Silakan naik.. Mana yang ada darah tinggi atau lemah jantung.. Tolong jangan naik.. Aku takut korang mati mengejut atas tu.. 
P/s- Turun dari "TOP GUNE" semua pening lalat.. terus balik asrama.. muntah hijau.. LOL...


Sky Rock aku tak naik, sebab mesti kepala akan pening.. huhuhu..

Geng Bas Sekolah.. (GBS)  Syafiq, Boyak, Punai, Cikgu Hairi Aks, Alex, Mustakim...

05 di teluk kemang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Dato VS Morgan yakin tumbangkan Kamarul Baharin <b>di</b> P132 <b>Teluk</b> <b>...</b>

Posted: 19 Apr 2013 10:42 AM PDT

v morgan2P132 Telok Kemang  menyaksikan  Dato VS Mogan akan menentang penyandang dan Ahli Parlimen Port Dikson Dato'  Kamarul Baharin. Dato' Kamrul Baharin juga akan bertanding di salah satu kerusi DUN . Dato' V Morgan yang dulu bertanding di DUN  Jeram Padang pada PRU 12 yang lalu.

Kali ini  pertandingan tentu sekali sengit kerana Dato' Kamarul Baharin kini menghadapi tekanan dari Pemimpin PKR dan juga akar umbi.

05 di paroi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di paroi - Google Blog Search


REMBAU HARI INI: Khairy hanya tumpu kempen <b>di</b> DUN <b>Paroi</b>

Posted: 28 Apr 2013 05:23 AM PDT


Nampakya KJ hanya menumpukan kempen di DUN Paroi. Adakah dia begitu yakin akan mendapat undi yang begitu banyak dari penyokong tegar Umno di kampung-kampung terutamanya di DUN Chembong, Kota dan Rantau?

05 di port dickson - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di port dickson - Google Blog Search


(Gambar) Buaya Tembaga <b>di Port Dickson</b>? | Berita Semasa

Posted: 02 Aug 2010 05:57 PM PDT

buaya-di-port-dickson

Ingat lagi kisah pada awal tahun ini iaitu bulan Januari 2010 lalu, punyalah heboh satu Malaysia mengatakan ada kelibat buaya di port Dickson selepas salah seorang pengunjung mengadu digigit sesuatu sehingga menariknya ke laut? Masa itu ramai yang tertanya-tanya peliknya bagaimana buaya tersebut boleh ada di laut, atau ada yang ambil endah tak endah sahaja. Khabar angin katanya.

PORT DICKSON 14 Jan. – "Pantai peranginan Port Dickson selamat. Tiada apa yang perlu dibimbangkan." Itu reaksi Yang Dipertua Majlis Perbandaran Port Dickson (MPPD), Abdul Wahab Samsuddin sebagai mengulas kejadian seorang lelaki yang mendakwa diserang seekor reptilia ketika mandi di pantai tersebut baru-baru ini. Beliau menafikan lelaki itu digigit seekor reptilia – buaya, sebaliknya menegaskan, kemungkinan ia diserang haiwan lain ketika mandi.

"Di kawasan tempat lelaki itu mandi tiada buaya," tegasnya.

Dalam kejadian 1 Januari lalu, seorang posmen, Mohamad Helme Leman, 25, mengalami luka teruk dan terpaksa menerima kira-kira 50 jahitan dipercayai diserang seekor reptilia ketika mandi di pantai persendirian di Batu 3, dekat sini. Pantai Batu 3 adalah kawasan persendirian.

Ini pula reaksi Menteri Besar Negeri Sembilan pada masa itu…..

SEREMBAN 18 Jan. – Hentikan spekulasi kononnya pantai peranginan Port Dickson tidak selamat termasuk mendakwa wujudnya buaya yang menyerang seorang pengunjung. Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan menegaskan ia adalah sesuatu yang tidak betul dan boleh menjejaskan industri pelancongan di situ.

''Siapa kata ada buaya di Port Dickson? Itu cakap kosong. ''Laporan pakar yang meneliti kesan gigitan pada mangsa itu, ia bukanlah disebabkan oleh buaya, mahupun ikan," kataya.

100802183749

Nah sekarang selepas 7 bulan kemudian terbukti terdapat buaya tembaga di Port Dickson. Punyalah besar buaya ini. Daripada satu aspek, buaya tembaga yang mati di Port Dickson ini adalah baik untuk keselamatan pengunjung yang mandi-manda di sana. Tetapi betul-betul terjamninkah keselamatan mereka ini selepas ini? Adakah buaya tembaga ini "tidak meningggalkan waris"?

PORT DICKSON – Jika sebelum ini kehadiran buaya di pantai peranginan di Port Dickson sering dinafikan oleh banyak pihak, namun semalam persoalan itu terjawab apabila seekor buaya tembaga betina ditemui di pantai Ixora Permai, Tanjung Agas dekat sini. Reptilia pemangsa itu dijumpai terapung-apung oleh tiga orang pekerja binaan pada pukul 12.45 tengah hari ketika mereka sedang memancing di kawasan berkenaan.

Walaubagaimanapun, banyak kemungkinan sebenarnya. Adakah buaya tembaga yang ditemui mati ini dihanyutkan ke muara dari Sungai Linggi disebabkan dah mati lama dah buaya ini? Tanjung Agas dekat  dengan sempadan Melaka. Muara Sungai Melaka sampai ke kampung Sungai Dua merupakan sempadan Negeri Sembilan vs Melaka. Kepada kaki pancing udang, Sungai Linggi juga merupakan "syurga" bagi buaya.


05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 19 May 2013 09:17 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

membaiki water pump <b>di</b> bandar sri putra, <b>nilai</b>, <b>negeri sembilan</b>

Posted: 26 Apr 2013 06:57 PM PDT


Saya dihubungi oleh seorang pelanggan yang tinggal di Bandar Sri Putra, Nilai, Negeri Sembilan.Beliau meminta saya menukar water pump yang telah lama digunakan. Menurut beliau, water pump tersebut tidak mengepam air dengan lancar. Beliau telah menggunakan water pump tersebut melebihi 5 tahun dan telah tamat tempoh sahlaku (warranty). Oleh itu beliau tidak dapat mengganti semula water pump tersebut.

Setelah diperiksa, water pump itu tidak rosak. Punca air yang tersekat-sekat/tidak lancar adalah kerana bebola angin telah menutupi laluan air. Apabila water pump ini mengepam air dan air yang memasukki ke saluran paip itu akan berpatah balik kerana tidak dapat menembusi bebola angin tersebut.  Oleh itu,  saluran yang terdapat didalam water pump telah dibuka bagi membebaskan bebola angin. Pelanggan ini menggunakan waterpump jenama PANASONIC.
Water pump yang telah disambung ke saluran paip. Setelah dibaiki dan diuji semula, air telah mula mengalir dengan lancar.
Ini adalah bahagian-bahagian yang terdapat pada water pump tersebut. Lihat penerangan dibawah ini mengenai water pump jenama Panasonic.
Sumber gambar dari www.panasonic.com.my
Punca-punca water pump mengalami masalah pengaliran air tidak lancar :-
  • menekan suiz utama (buka/tutup) dengan kerap.
  • terdapat masalah pada suiz utama water pump.
  • penyesuaian suiz kawalan bagi mengawal tekanan water pump.
  • bekalan air terhalang kerana piping yang tidak sesuai.
  • saluran paip yang tersumbat kerana keladak didalam tangki air.
  • caj udara yang berlebihan dalam water pump.
  • tangki air bocor.
  • ball valve rosak.


 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved