ads

Rabu, 31 Julai 2013

05 di gemas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemas - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di bahau</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jul 2013 01:12 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Bazar <b>Ampangan</b> jadi tumpuan - Utusan Online

Posted: 17 Jul 2013 11:02 AM PDT

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusanN9@utusan.com.my

Walaupun ringkas tetapi peniaga menggunakan strategi masing-masing bagi menarik perhatian pembeli di Bazar Ramadan Ampangan.

SEREMBAN 17 Julai - Bagi masyarakat Islam di bandar ini, sudah pasti Bazar Ramadan di Ampangan di sini begitu sinonim dengan mereka.

Sebut apa sahaja, semua jenis minuman dan makanan untuk berbuka puasa ada dijual.

Malah kelengkapan rumah sempena Aidilfitri tidak lama lagi turut dijual.

Boleh dikatakan hampir setiap hari apabila tibanya bulan Ramadan, kawasan ini bagaikan mengambil tempat pusat membeli belah terkemuka di bandar ini dengan dipenuhi ribuan orang ramai yang mengunjungi lokasi berkenaan saban hari.

Tidak hairanlah, Bazar Ramadan Ampangan yang kini mencecah puluhan tahun bagaikan satu entiti penting bagi masyarakat setempat serta penduduk di negeri ini sebagai 'lokasi wajib pergi' apabila tibanya Ramadan.

Kemuncak kesibukan bazar ini kian terasa apabila tibanya malam raya berikutan ramai peniaga menawarkan harga rendah sebelum menutup bazar mereka.

Bagi pengunjung, Rushidah Idris, 54, biarpun kali pertama dia menjejakkan kaki di sini, suasananya cukup meriah dan setanding dengan bazar Ramadan tempat lain.

Malah apa yang menarik katanya, ratusan jenis juadah boleh didapati mengikut cita rasa dan selera masing-masing dengan harga yang berpatutan dan enak.

''Lokasinya pun strategik. Walaupun ini kali pertama saya sampai ke sini, gerai-gerai jualan pun agak banyak, jadi memudahkan saya untuk membuat pilihan membeli juadah di sini.

''Dari segi harganya pun agak berpatutan dan mereka yang hampir dengan Lembah Klang boleh menjadikan lokasi ini sebagai destinasi kedua selepas ibu kota Kuala Lumpur," katanya dari USJ ketika ditemui Utusan Malaysia semalam.

Sementara itu, Noramira Shamsudin, 19, pula memberitahu, boleh dikatakan kedatangan bulan Ramadan bagaikan hilang serinya jika Bazar Ramadan Ampangan tidak beroperasi apatah lagi menjadi lokasi utama penduduk sekitar membeli belah.

Ini kerana katanya, bazar itu bukan hanya menawarkan hidangan dan juadah berbuka puasa tetapi turut menawarkan pakaian berkualiti tinggi bagi menyambut kedatangan Aidilfitri.

''Kawasan ini boleh dikatakan tempat pusat sehenti. Jika mahu hidangan atau juadah berbuka puasa atau membeli keperluan barangan Hari Raya Aidilfitri, semuanya di bawah satu bumbung yang sama.

''Lagipun kawasan ini sudah sinonim bukan setakat penduduk setempat sahaja, tetapi penduduk di negeri ini turut mengunjungi kawasan ini," ujarnya.

Sementara itu, Mohd. Tarmizi Abdul Karim, 27, dari Kelantan pula melihat lokasi itu wajar dikekalkan kerana berupaya menjadi daya penarik dan tumpuan orang ramai mahupun pelancong sepanjang Ramadan ini.

''Bazar ini sepatutnya dinaik taraf agar memudahkan orang ramai datang ke sini sebab bazar ini sudah berjalan puluhan tahun. Sudah tiba masanya untuk berubah.

''Saya yakin pihak berkuasa tempatan (PBT) mempunyai perancangan tersendiri untuk menjadikan Bazar Ramadan Ampangan antara yang terkemuka di negeri ini," katanya.

05 di mambau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mambau - Google Blog Search


Tangga Domino CIKU: Nasi Lemak <b>Mambau</b>

Posted: 11 Jun 2013 11:02 PM PDT

Salam ,
Orite today ciku terus nak tepek pic nasi lemak mambau ni dulu.Ini salah satu makanan yang membuatkan ciku sering teringat ingat.Lepas balik indonesia last 2 week ..kami terus terjah untuk ke berapa kali ntah ..nasi lemak mambau yang terletak di negeri sembilan.Bagi ciku sefamili..menu ni sedap..ayamnya fresh goreng dan sambal mabeles(mintak lebih)..hihi..bagi orang lain maybe lain le.
Dari anak ciku 5 tahun hingga la ni dah 9 tahun..kami suka g makan sini dan waktu pagi dah terpacak kat sana..kalau tak ramai bonar takde tempat nak duduk. Dulu selalu g kuala rompin , koje so selalu le singgah mambau beli nasi lemak ni..la ni dah tak koje kat kuala rompinpun kami rajin ke sana.hihi.

Kedai ni orang melayu masak tapi bila tengok customer pelbagai bangsa masuk dan makan.Pasti sedapkan kan kan kan..

05 di tampin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di tampin - Google Blog Search


Jangan sebar berita palsu kematian tahanan <b>di Tampin</b>: Polis ABN <b>...</b>

Posted: 02 Jun 2013 05:04 AM PDT

SEREMBAN – Polis meminta semua pihak agar tidak membuat sebarang spekulasi atau menyebarkan berita palsu mengenai kematian seorang tahanan di lokap Balai Polis Tampin, dekat sini lewat petang semalam.

Ketua Polis Negeri, Datuk Osman Salleh berkata, kejadian itu masih dalam siasatan dan menafikan ia ada kaitan dengan unsur jenayah sama ada mangsa dipukul atau didera.    

"Dalam Twitter contohnya kita dapati banyak spekulasi dibuat mengenai kematian tahanan tersebut dan menuduh kejadian itu adalah angkara polis. Ini sebenarnya tidak adil kepada polis.

"Ini adalah straight forward case di mana pihak Hospital Tampin sendiri yang membuat pemeriksaan terhadap mayat mangsa mendapati tidak ada kesan kecederaan seperti luka atau lebam pada badan mangsa," katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Semalam, P.V Karuna Nithi, 42, yang ditahan sejak Selasa lalu selepas memukul isterinya ditemui tidak sedarkan diri oleh anggota polis bertugas di lokap berkenaan bagaimanapun masih bernafas sekitar 6.30 petang.

Polis kemudiannya bertindak memanggil ambulans dari Hospital Tampin, tetapi pasukan paramedik yang tiba mengesahkan kematiannya pada pukul 7 petang.

Osman berkata, pihak polis sudah meneliti rakaman kamera litar tertutup di lokap berkenaan dan mendapati tiada sebarang kekerasan berlaku ke atas mangsa sepanjang penahanannya.

Katanya, seorang koroner dari Mahkamah Seremban juga telah datang melihat mayat mangsa semasa di lokap dan mengesahkan tiada kesan luka, lebam atau kecederaan padan badan mangsa.

"Hasil bedah siasat oleh pihak Hospital Tuanku Ja'afar Seremban juga mendapati tiada kecederaan fizikal pada badan mangsa, bagaimanapun punca sebenar mangsa meninggal dunia belum dapat dikenalpasti," katanya.

Katanya, Jumaat lalu mangsa yang tidak bekerja telah didakwa di Mahkamah Majistret Tampin dan mengaku bersalah di bawah Seksyen 324 Kanun Keseksaan atas tuduhan memukul isterinya.

Mahkamah kemudiannya membenarkan tertuduh diikat jamin RM4,000 sementara menunggu hukuman ke atasnya dijatuhkan pada 1 Julai depan.

"Keluarga tertuduh yang kekurangan wang merayu untuk membayar ikat jamin tersebut pada esok (Isnin) dan polis telah menempatkan mangsa di lokap tersebut bagi memudahkan proses jaminan itu," katanya. – Bernama

Tanah Untuk Dijual <b>Di</b> Kampung Pondoi, <b>Tampin</b>. | Rumah untuk <b>...</b>

Posted: 04 Jul 2013 09:46 PM PDT

Description

Price: RM85,000 (nego)
Type: Land
Daerah: Tampin
Mukim: Tebong
Land Area: 1.98 Ekar
Status: Pertanian
Title type: Leasehold
Other info: Rezab Melayu.

Keterangan :
– Lokasi: Kampung Pondoi, Tampin.
– Jalan Utama antara Tampin ke Gemencheh.
– Keluasan tanah adalah 1.98 ekar.
– Keadaan tanah rata serta sedikit berbukit.
– Jarak dari jalan utama lebih kurang 1km.
– Kemudahan asas jalan tar yang sedia ada.
– Kurang 20 minit ke Pekan Tampin.
– Kurang 20 minit ke Pekan Gememcheh.
– Kurang 40 minit ke Pusat Bandar Seremban.
– 45 minit perjalanan ke PORT DICKSON.
– 50 minit perjalanan ke KUALA LUMPUR melalui PLUS.
– Pembeli diperlukan SEGERA !!

Earnest Deposit 3% & Balance 7% masa sain S&P.
Lawyer & Loan akan diuruskan.

Adakan Anda Nak Jual Rumah?
Call sekarang untuk nasihat jual/beli PERCUMA*.

SERIOUS BUYER ONLY!!!!

Untuk sebarang pertanyaan hubungi:
Mr. Syahz 010-2212334

About The Poster

TransAsia Property Consultancy Sdn. Bhd. - VE(1)0187 Lot 2-10, Aras 2, Plaza Seremban, Jalan Dato' Muda Linggi, Negeri Sembilan. Tel/Fax: 06-7620673

05 di mantin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mantin - Google Blog Search


Kedai emas dirompak <b>di Mantin</b> - Malaysia Edition | Malaysia Edition

Posted: 26 Jul 2013 01:38 AM PDT

SEREMBAN: Empat lelaki bersenjatakan sepucuk pistol merompak sebuah kedai emas di pekan Mantin, dekat sini, tengah hari tadi menyebabkan pemiliknya mengalami kerugian hampir RM500,000.

Dalam kejadian antara jam 12 tengah hari hingga 1 petang itu, suspek dikatakan turut melepaskan tembakan dalam cubaan melarikan diri.-hMetro

di negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri sembilan - Google Blog Search


<b>Negeri Sembilan</b> akan wartakan larangan sebar fahaman Syiah <b>...</b>

Posted: 23 Jul 2013 04:00 PM PDT

Posted on July 24, 2013, Wednesday

SEREMBAN: Negeri Sembilan akan mewartakan larangan penyebaran fahaman Syiah kepada penganut agama Islam di negeri ini, kata Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan.

Beliau berkata, larangan itu yang akan dimasukkan ke dalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Sembilan) 2003 akan dipersembahkan kepada Yang Dipertuan Besar Tuanku Muhriz Tuanku Munawir untuk diperkenan sebelum ia dapat dikuatkuasakan.

"Majlis Agama Islam Negeri Sembilan dengan Majlis Fatwa, semalam telah membincangkan perkara ini dan kita telah berse-tuju bahawa satu larangan perlu diwartakan dan akan dipersembah untuk per-kenan Tuanku Muhriz.

"Bila Tuanku sudah per-kenankan nanti kita akan mengeluarkan arahan ini dan sesiapa yang melanggar arahan atau larangan ini kita boleh dakwa mereka di bawah Enakmen Undang-undang Keluarga Islam," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampai-an dividen RISDA, di sini semalam.

Beliau diminta mengulas sama ada kerajaan Negeri Sembilan bercadang untuk mencontohi kerajaan Negeri Kedah yang mewartakan fatwa anti-Syiah, baru-baru ini.

Mohamad berkata, pewartaan larangan itu akan me-rangkumi aktiviti penyebaran risalah, berceramah dan perbuatan-perbuatan lain seumpamanya yang dianggap boleh menghasut seterusnya memesong akidah umat Islam.

Beliau yang juga Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri Sembilan berkata, larangan itu hanya berkuat kuasa kepada aktiviti penyebaran fahaman Syiah dan kerajaan negeri tidak berhasrat mengharamkan terus fahaman itu.

Katanya, sebagai sebuah negara yang demokrasi berasaskan Perlembagaan setiap individu adalah bebas untuk mengamalkan agama dan fahaman masing-masing.

"Jadi di Negeri Sembilan ini kita mengambil pendekatan begitu, kita tidak terus mengharamkannya kerana kita melihat ia dari pelbagai sudut terutama dari sudut memelihara perlembagaan persekutuan," katanya. — Bernama

To enable your comment to be published, please refrain from vulgar language, insidious, seditious or slanderous remarks. This includes vulgar user names.

Selasa, 30 Julai 2013

05 di gemas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di gemas - Google Blog Search


Pengerusi NGO MyWatch Parah Ditembak <b>Di Bahau</b> 27 Julai 2013 <b>...</b>

Posted: 27 Jul 2013 09:18 AM PDT


Pengerusi badan bukan kerajaan (NGO) MyWatch, R Sri Sanjeevan ditembak lewat petang tadi oleh dua lelaki yang tidak dikenali di Bahau, Negeri Sembilan.

Sanjeevan, 27, berada dalam keadaan kritikal di Hospital Kuala Pilah pada pukul 10.30 malam tadi dan Astro Awani dimaklumkan oleh sumber dari hospital bahawa keadaan beliau masih tidak stabil.

Kejadian tembakan itu dilaporkan berlaku pada pukul 4.30 petang berhampiran persimpangan Taman Awana Indah, Taman Cempaka.

Menurut sumber, Sanjeevan keluar untuk minum petang bersama seorang rakan dan memandu BMW kelabu.

Beliau sedang merokok dan cermin keretanya diturunkan sebelum dua lelaki bermotosikal merah datang dari arah belakang dan melepaskan tembakan.

Ketika dihubungi, bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berkata, dia merasa sedih dengan kejadian tersebut.

"Pada saya perkara ini tidak seharusnya berlaku terhadap beliau ketika usaha untuk mengurangkan jenayah sedang giat dijalankan," katanya kepada Astro Awani.

Sehubungan itu beliau menggesa polis menyiasat kejadian tersebut kerana Sanjeevan dikatakan pernah menerima beberapa ugutan sebelum ini susulan beberapa pendedahan yang dilakukan beliau.

Sejak dilancarkan MyWatch lantang menyuarakan hal-hal berkaitan jenayah termasuk dakwaan rasuah dan salah laku anggota polis di semua peringkat selain mendakwa ada yang terbabit dengan kegiatan kumpulan kongsi gelap - Astro Awani


05 di tampin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di tampin - Google Blog Search


Kematian tahanan <b>di</b> lokap polis <b>Tampin</b> masih disiasat ABN News <b>...</b>

Posted: 04 Jun 2013 05:59 AM PDT

SEREMBAN – Siasatan kes kematian seorang tahanan, P.V Karuna Nithi, 42, di lokap Balai Polis Tampin baru-baru ini hampir siap, Cuma menunggu laporan pathologist bagi menentukan punca kematiannya.

Menyatakan demikian hari ini Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Osman Salleh berkata: "Mengikut pakar patologi daripada Hospital Tuanku Ja'afar Seremban, laporan itu hanya akan boleh siap dalam masa dua atau tiga minggu".

Bercakap pada sidang media di sini, Osman berharap jangan ada sebarang spekulasi negatif terhadap siasatan itu yang telah diambil-alih oleh Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Negeri Sembilan.

"Jadi, berlaku adillah kepada polis, biar kita kemaskinikan dahulu siasatan kita dan saya harap jangan membuat sebarang kesimpulan kerana kesimpulan itu mungkin tidak tepat dan cerita sebenarnya mungkin tidak diketahui.

"Saya sudah tegaskan di peringkat awal lagi bahawa kita tidak akan melindungi mana-mana pihak jika ada bukti yang mencukupi yang menjurus ke arah kes jenayah," katanya.

Beliau berkata, daripada mula masuk lokap pada 28 Mei sehingga tahanan disahkan mati pada Sabtu lepas, semua perbuatan dirakamkan oleh kamera litar tertutup dalam lokap berkenaan dan setakat ini kita tidak nampak perkara luar biasa berlaku ke atas simati.

Pada Sabtu lepas (1 Jun), Nithi, yang ditahan sejak 28 Mei selepas memukul isterinya ditemui tidak sedarkan diri oleh anggota polis bertugas di lokap berkenaan bagaimanapun masih bernafas sekitar 6.30 petang.

Polis kemudiannya bertindak memanggil ambulans dari Hospital Tampin, tetapi pasukan paramedik yang tiba mengesahkan kematiannya pada pukul 7 petang.  – Bernama

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jul 2013 03:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2013 03:01 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2013 03:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2013 03:37 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ISU SEMASA, SOSIAL DAN POLITIK: Londar siam, jalan sungai <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2013 10:51 PM PST


Sebelum adanya jalanraya yang merupakan jalan pengangkutan yang utama di zaman moden sekarang ini, manusia menggunakan sungai dan laut sebagai jalan perhubungan dan pengangkutan mereka.

Pedagang menggunakan perahu atau kapal bagi mengangkut barang dagangan mereka menyelusuri laut dan sungai untuk sampai ke destinasi.

Sebuah jalan sungai yang sangat popular di zaman dulu yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur  Semenanjung Tanah Melayu telah digunakan oleh manusia seawal sekitar kurun ke 13 atau 14 lagi. Jalan sungai ini merupakan jalan alternatif kepada jalan persisiran laut yang melalui Singapura. Jalan sungai ini melibatkan dua sungai utama iaitu Sungai Muar dan Sungai Pahang.

Pada masa itu kawasan hutan masih tebal dan luas, sudah tentu kedua-dua sungai itu mempunyai kandungan air yang lebih banyak atau besar berbanding sekarang. Permukaannya yang luas dan airnya yang dalam memungkinkan perahu-perahu bersaiz besar atau kapal dapat belayar melaluinya.

Dari pantai barat Semenanjung, perahu atau kapal akan mudek dari muara Sungai Muar, kemudian mudek ke Sungai Jempol yang merupakan salah satu cabang dari Sungai Muar. Sehinggalah sampai ke suatu tempat di Kampung Laka, Serting di mana perahu atau kapal ini akan ditarik ke darat melalui jalan penarikan yang dinamakan Londar Siam. Kapal atau perahu ini ditarik di atas daratan sejauh 600 meter untuk dipindahkan ke Sungai Serting. Dari Sungai Serting, perahu atau kapal ini akan menghilir masuk ke Sungai Bera yang seterusnya akan bertemu dengan Sungai Pahang. Akhirnya melalui Sungai Pahang ini, akan sampai ke lautan lepas yang terletak di pantai timur Semenanjung.

Londar Siam adalah merupakan jalan penarikan atau tanah daratan yang paling pendek menghubungkan Sungai Jempol dan Sungai Serting. Kawasan Londar Siam ini terletak dalam Daerah Jempol di Negeri Sembilan.

Kenapa ia dinamakan Londar Siam? Mungkin laluan ini pernah digunakan oleh tentera Siam sebagai jalan yang strategik untuk menyerang Melaka. Dikatakan tentera Siam juga pernah cuba menggali terusan pada jalan penarikan itu supaya perahu atau kapal tidak perlu lagi di tarik ke darat untuk memindahkannya dari Sungai Jempol ke Sungai Serting itu.

Tetapi dikatakan projek terusan itu gagal disiapkan atas sebab-sebab tertentu. Ada kemungkinan juga projek itu tidak gagal tetapi sengaja terusan itu tidak dibuat sepenuhnya. Terusan itu mungkin sengaja dibuat separuh sahaja bagi tujuan untuk memendekkan lagi jalan penarikan itu. Maknanya dengan adanya terusan itu, kapal ditarik di atas daratan akan melalui laluan yang lebih pendek berbanding tanpa terusan.

Mungkin ada sebab utama kenapa terusan itu tidak dibuat penuh (menghubungkan air Sungai Jempol dan Sungai Serting). Salah satu sebabnya mungkin kedudukan aras ketinggian Sungai Jempol tidak sama dengan aras Sungai Serting, ini akan menyebabkan salah satu sungai akan menjadi kering di mana air Sungai Jempol akan mengalir ke Sungai Serting ataupun sebaliknya.

Atau mungkin juga projek terusan ini gagal disiapkan kerana ada unsur sabotaj dari penduduk tempatan kerana bimbang kehilangan mata pencarian mereka hasil dari kerja menarik kapal-kapal yang melalui jalan penarikan itu. Dikatakan juga tentera Siam yang membina terusan itu ramai yang mati kerana ditimpa penyakit misteri.

Kenapa Jalan Sungai Muar-Sungai Pahang ini menjadi jalan perhubungan utama yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur Semenanjung ketika itu?

Kalau difikirkan, tentulah sukar untuk memudekkan kapal dan perahu dari muara ke hulu sungai berbanding kalau melalui laut. Lebih banyak tenaga digunakan untuk melawan aliran arus sungai berbanding kalau belayar di laut. Sebaliknya kalau kapal belayar menghilir mengikut arus sungai, hanya sedikit tenaga diperlukan.

Jarak perjalanan dari Muar di pantai barat ke Pekan di pantai timur adalah lebih dekat kalau melalui jalan sungai berbanding jalan laut melalui Singapura. Tetapi dari segi masa, jalan sungai mengambil masa enam hari paling cepat untuk sampai.

Jalan sungai ini juga popular di waktu itu kerana pedagang-pedagang tidak mahu menghadapi risiko ribut monsun timur-laut yang sangat bahaya kepada kapal-kapal kecil jika menggunakan laluan laut. Di samping itu kapal-kapal dagang juga terdedah kepada rompakan lanun yang selalunya bergiat aktif di laluan laut.

Satu lagi faktor yang menjadikan jalan sungai ini popular ialah kebimbangan diserang oleh tentera-tentera yang bermusuhan. Ada setengah bahagian atau daerah diperintah atau dijajah oleh pihak yang bermusuh dan tidak membenarkan kapal-kapal lawan mereka melalui kawasan perairan mereka. Untuk menghindarkan berlakunya konflik , mereka memilih jalan sungai ini sebagai alternatif.

Sekarang ini laluan Sungai Muar-Sungai Pahang yang popular satu masa dulu itu tidak lagi digunakan. Kini ia hanya tinggal sejarah sahaja. Malah ramai generasi muda yang tidak menyedari kepentingannya dan kewujudannya pada satu masa dulu.

                                                 (lokasi bekas Londar Siam)

Walaupun jalan sungai utama ini tidak digunakan lagi, tetapi sebagai memperingatinya kerajaan perlu membuat sesuatu bagi memelihara bahan sejarah yang penting ini. Tentunya perkara yang menjadi tarikan kepada generasi akan datang ialah lokasi jalan penarikan atau Londar Siam itu sendiri. Mungkin kerajaan boleh membina monumen yang berbentuk sebuah perahu besar yang boleh ditarik pada sebahagian dari jalan penarikan itu. Ia bukan sahaja dapat menanamkan ingatan kembali sejarah kita kepada generasi akan datang, tetapi juga dapat menambah satu lagi produk pelancungan kepada negara ini.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2013 03:07 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

teen life is awesome: UKKM <b>di</b> MRSM <b>serting</b>

Posted: 01 Dec 2012 10:28 AM PST


Assalamualaikum... how's life?

    kali ni aku nak share pasal UKKM... hari tu(28/11.2012) aku ade jawab UKKM kat MRSM Serting ......

"UKKM tu menatang ape?"

 "UKKM tu ujian kecenderungan kemasukan ke MRSM..."

"ouh.. baru tau..."

                     

soalan dia mcm soalan PMR gak la.. tapi...., seriously aku cakap, soalan math dia... pergh susah membunuh..  tapi science senang... yang lagi satu paper korang kena jawab ujian keperibadian.. masa jawab tu korang kena perasan baik lah... haha... tapi aku x jawab guna paper.., aku jawab guna komputer... da canggih da.. MRSM lain pon same kot...

     masa aku masuk makmal komputer uh, aku pelik gak.., asal meja dye rapat.. kalo cam tu senang lah nak meniru.. hmmm... rupa2nya guna komputer.. punya cuak la aku bila dengar kena jawab guna komputer.. bukan sebab aku x tau guan.. tipu la kalo aku kata aku x reti nak guna kan..

    haha.. actually, aku x biase guna jawab exam guna komputer.. actually x pernah langsung.. tu lah 1st time aku jawab exam guna komputer.. tapi bagus gak, x payah susa2 lenguhkan tangan hitamkan kertas OMR.. hihi...

ni maklumat penting.... LOKASI MRSM SERTING...

     kepada sesiapa yang nak masuk pergi MRSM Serting uh.. awal2 aku cakap..., namanya MRSM Serting tapi kat Jempol.. kalo camtu baik tukar nama jer.. MRSM Jempol.. xde la aku susa nak cari... sesat punya pasal.., 15 minit b4 start exam baru aku sampai... giler kan..? tukar baju pon berlari-lari.. ntah aku sempat tutup zip kain ke x... haha.... rasenye sempat.... hehe...

    dah la aku nak cepat.., tetiba lori kat depan tu bawak tehegeh-hegeh pulak... memang menguji kesabaran aku betol... ish..! sabar je la... tapi ade sorang budak laki ni.. pukol 2:50 p.m baru sampai.. maybe same kes dengan aku... sesat.. gara2 alamat x betol...nasib baik budak tu still dapat peluang jawab exam..  dalam GPS pon xde MRSM Serting... balai polis serting ade la..

    sejak ari tu..., baru aku tau.. serting ade banyak name... bandar baru serting and banyak lagi.. sorry.., aku bukan orang serting..., so x dapat nak senaraikan nama2 dia..

budak2 yang pergi jawab kat MRSM serting tu....mcm2 ragam aku tgk.. ade yang skema...(budak tu mesti pandai giler), ade yang terlebih peramah.., bajet hot pon ade.. tapi cool la.. aku xde masalah pon dgn diorang.. lagipun aku bukanya bercakap sangat dgn diorang.. just bercakap dengan budak sebelah aku jer.. tu un sbb aku x nak rehat sorang2.. hihi

tapi cafe kat situ x bukak pon.. lagipon aku x lapar pon.. sebenarnya aku x suka duduk sorang2 and termenung... hah kan da kena tegur.. ish... haha..


  ni lagi best..., aku ingat aku sorang jer jawab exam kat mrsm serting..., rupa2nya kawan aku pon ade jawab kat situ gak.. tapi dia ari isnin.. aku ari rabu.. huhu

    By the way...., aku x harap pon  dapat MRSM.. kalo dapat.., alhamdulillah... bersyukur sangat2..sbp pon aku mintak gak... teknik pon aku mintak...kalo dapat alhamdulillah... x pon skolah kat sekolah harian biase jer..

     ok la.. sampai sini jer aku nak share... rasanya aku da cakap sume benda pasal serting ni..

see you next time...

05 di bahau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di bahau - Google Blog Search


kempen boikot cinabeng : lepas perak,melaka <b>...</b> - Gerakan Anti PKR

Posted: 27 Jul 2013 03:29 AM PDT

Semalam 26 Jul 13, (17 Ramadhan) aku melawat kematian ayah member opis. Jenazah diuruskan di ampangan N9. Terlanjur ada di situ... aku solat jumaat di masjid jamek ampangan... lepas solat ada flyers ket cermin wiper kete... wah..melayu bangkit kat sana... cuma dlm list tu masih dia letakan product HPA. HPA bukan ke produk syiah malaysia...? GAP... nampaknya dah makin ramai yang sedar... kena teruskan kempen... wa sokong lu GAP!

Isnin, 29 Julai 2013

05 di ampangan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di ampangan - Google Blog Search


kempen boikot cinabeng : lepas perak,melaka <b>...</b> - Gerakan Anti PKR

Posted: 27 Jul 2013 03:29 AM PDT

Semalam 26 Jul 13, (17 Ramadhan) aku melawat kematian ayah member opis. Jenazah diuruskan di ampangan N9. Terlanjur ada di situ... aku solat jumaat di masjid jamek ampangan... lepas solat ada flyers ket cermin wiper kete... wah..melayu bangkit kat sana... cuma dlm list tu masih dia letakan product HPA. HPA bukan ke produk syiah malaysia...? GAP... nampaknya dah makin ramai yang sedar... kena teruskan kempen... wa sokong lu GAP!

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Bekas IGP kait tembakan <b>di Jempol</b> dengan <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2013 01:19 AM PDT

Percubaan membunuh pengerusi NGO anti-jenayah, MyWatch, R Sri Sanjeevan mungkin ada  kaitan dengan pendedahannya baru-baru ini mengenai dakwaan penglibatan anggota polis dengan sindiket jenayah, kata bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

Menulis dalan Twitter, beliau berharap pihak polis akan melakukan siasatan menyeluruh untuk mengesan suspeknya kerana Sanjeevan telah menerima beberapa ancaman ekoran pendedahannya mengenai penglibatan polis dengan aktiviti sindiket jenayah dan aktiviti haram.

NONEMenurut akhbar TheStar, Sanjeevan ditembak pada kira-kira jam 4.30 pagi semalam di Jempol, Negeri Sembilan.

Beliau dilaporkan dalam keadaan stabil tetapi kritikal selepas menjalani pembedahan di Hospital Kuala Pilah.
Astro Awani melaporkan bahawa Sanjeevan ditembak oleh dua penunggang motosikal semasa dia sedang memandu di simpang berhampiran Taman Cempaka.

Menurut laporan itu lagi, Sanajeevan sedang merokok dan menurunkan cermin kereta apabila dua lelaki bermotosikal merah datang dari belakang.

Pemboncengnya, menurut laporan itu, kemudian mengeluarkan pistol dan menemba Sanjeevan. Dia cedera di dada kanannya tetapi tak pasti berapa banyak tembakan dilepaskan.
Sanjeevan mendapat perhatian umum akhir tahun lepas apabila beliau menganjurkan siri sidang akhbar bersama dengan bekas IGP, Tan Sri Musa Hassan.

Antara lain, Musa mendakwa terdapat pegawai polis berpangkat tinggi yang ada kaitan dengan sindiket jenayah.

Berikutan ini, Sanjeevan telah menerima beberapa ancaman bunuh dan telah diserang di Kuala Lumpur pada bulan April.

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved