ads

Isnin, 25 Februari 2013

05 di juasseh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di juasseh - Google Blog Search


<b>Juasseh</b> Cafe: ALCOHOL MEMBESARKAN AKU

Posted: 15 Feb 2013 12:59 AM PST


   Hari berlalu, rumah kami tidak bergelap lagi di waktu malam, L.L.N telah menyambung kan bekalan elaktrik ke rumah kami, terima kasih L.L.N (Lembaga Letrik Negara). Lampu 'gasolin' sudah di tamat kan perkhidmatan nya, bahan api 'spirits' pun sudah tidak kelihatan lagi di rumah kami, aku pun sudah jarang bermain main di kawasan rumah kerana sibuk menonton tv di siang hari.
   Suatu ketika radio antik yang sering dibaik pulih oleh abang aku telah tidak berfungsi lagi dan kini kami memiliki radio keset baru yang berharga murah. Dengan radio keset itu dapat lah aku mendengar lagu lagu dari pita keset cetak rompak kumpulan 'Carefree', 'Black dog bone', 'Flybait' dan yang paling 'fabret' aku 'Sweat Charity', kadang kadang terpaksa jugak aku mendengar lagu lagu dari 'Hail dan Uji' yang menjadi kegemaran bapak aku . Aku memutar pita keset kegemaran ku berulang ulang kali hingga lah suatu ketika radio keset itu tidak mengeluarkan suaranya dengan baik. Kawan aku cakap "Head dio dah kotor, kono cuci dongan 'speret' ", maksud dia 'spirits' lah tu, masaalah nya rumah aku ni dah tak simpan 'spirits' lagi.
   Suatu ketika tangan aku luka pasal 'kupeh' buah 'manggo tolo', darah banyak keluar, aku teringat 'Swans Alcohol' pencuci keset itu, aku terus ambil tanpa ragu ragu aku terus mencurah kan sedikit ke luka itu, rasa sejuk dan pedih sama macam 'spirits' jugak dan darah aku cepat berhenti dan luka aku cepat bertaup dan sembuh dengan cepat.
   Begitu lah peranan 'Alcohol' dalam kehidupan aku dan keluarga aku di kampung, masa itu masih didalam tahun 70an atau awal 80an, berbagai bagai kegunaan nya dalam kami menempuh kehidupan ini. Di waktu itu belum ada lagi keraguan tentang penggunaan 'Alcohol', belum ada lagi 'ustaz ustaz' yang begitu bijak pandai mengatakan bahawa 'AlCOHOL' itu haram digunakan, najis, hasil dari arak dan sebagainya. Kami tak pernah ragu ragu.
Ikhlas Dari 'Juasseh Cafe'

05 di lenggeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lenggeng - Google Blog Search


perladangan gaharu <b>di lenggeng</b> - salam dari negeri beradat...

Posted: 01 Sep 2009 02:00 AM PDT

Di ladang gaharu Saudara Zul Kerja-kerja pembajaan
Di sinilah lokasi penanaman gaharu

Sudah sampai masanya saya nak ceritakan projek penanaman gaharu yang saya telah usahakan kira-kira 5 bulan lalu di Kg Jelebu, Lenggeng Negeri Sembilan.

Saya mula mengenali apa itu gaharu ketika mana saya berjumpa secara tak sengaja rakan lama saya Saudara Zulkifli Omar di Bandar Seremban. Apabila bertanyakan perkembangannya dia memberitahu saya projek terkininya sekarang ialah menanam gaharu. Gaharu? Mulanya saya tak berminat tetapi setelah mendengar ceramah beliau tentang gaharu di Sekolah Agama Rakyat Gedung Lalang, Seremban saya mula tertarik dengan potensi gaharu.

Lantas saya terus mencari maklumat gaharu ini di internet dan ternyata gaharu adalah satu anugerah Allah yang sangat bernilai jika kita berusaha dengan gigih dan sabar. Setelah melawat kebun gaharu saudara Zul di Lenggeng saya lantas mengambil keputusan untuk menjadi salah seorang bergelar 'Gaharuman' di bumi Malaysia yang bertuah ini.

Masalah pertama saya adalah tanah . Nak tanam kat mana gaharu ni tanah tak ada ? Namun dengan pertolongan Saudara Zul beliau telah mencari seekar tanah dari orang kampong di Lenggeng dan akhirnya dapatlah tanah seorang Imam masjid di Kg Jelebu Lenggeng dengan kadar sewa yang berpatutan.

Tanah dah dapat tapi setelah di kaji kos penanaman gaharu untuk seekar tanah adalah 1,000 pokok . Sebatang anak benih gaharu RM 12 kalau 1,000 pokok dah RM 12,000! Tak termasuk kos pembajakan tanah , kos upah penanaman, sewa pajak tanah , buat pagar , pembajaan dan lain-lain. Nak tahu berapa modalnya? Modalnya adalah RM 21,000 untuk seekar bersamaan 1,000 pokok! Mak oii … banyak modal rupanya tanam gaharu ni!

Jadi masalah ke dua adalah modal. Namun kata orang hendak seribu daya tak nak seribu dalih. Memandangkan kos yang tinggi saya terpaksa mencari partner untuk berkongsi modal. Akhirnya seorang rakan saya yang turut mendengar ceramah Saudara Zul juga berminat , apa lagi kami berkongsi modal untuk memulakan projek 1,000 pokok gaharu yang diimpikan. Bagi saya daripada di simpan duit tu dalam bank tak akan ke mana-mana , lebih baik berusaha sesuatu yang baru walaupun risikonya tetap ada. Mana ada benda tak ada risiko ? Jual burger pun ada risiko… yang penting kita berusaha, berdoa dan tawakal ke hadrat Allah.

Maka hari yang ditunggu telah tiba , kerja hari pertama ialah membajak dan merata tanah. Tanah di situ sebenarnya di tanam dengan pokok pisang, tapi demi projek gaharu pokok-pokok pisang tu terpaksa di sondol oleh traktar , sedih juga tengok pokok-pokok pisang tu rebah tapi apa nak buat, tuan tanah pun dah setuju… redah je! Maka siaplah kerja meratakan tanah. Step seterusnya adalah menggali lubang dan kerja-kerja menggali lubang ini di uruskan oleh pekerja Saudara Zul. Selesai menggali lubang maka anak pokok gaharu mula di tanam maka dengan itu bermulalah usaha-usaha untuk menjaga pokok gaharu tersebut dengan sebaiknya.

Kini setelah 5 bulan penanaman, kami hanya memantau perkembangan pokok gaharu dalam sebulan sekali. Pembajaan juga telah dilakukan dengan menggunakan baja gunung berapi dan baja tahi lembu. Kerja kerja pembajaan ini kami buat sendiri je, keluar jugak la peluh. Badan pun sihat. Tapi kerja-kerja membersihkan lalang-lalang di kebun kami upah Mat Indon di sekitar kampong tu. Yang kesiannya Mat Indon tu membersihkan menggunakan cangkul bukan dengan mesin rumput, sakit-sakit badannya sampai dia kata pada kami – 'kerja gila Pak! capek… ' . Kesian pulak , tapi berbaloi la kami pun bagi upah bukan kerja free!

Di sekitar tempat kami menaman gaharu tu ada sebuah kandang kambing import jenis boer. Nak di jadikan cerita dah beberapa kali kambing jenis Boer tu menceroboh masuk ke dalam kebun gaharu kami. Ini lah yang dikatakan cobaaannn ….. habis gondol daun gaharu kami dikerjakan ! Bukan main berpesta dia 'makan besar' dengan menjadikan daun gaharu makanan lazat nya , kambing ni bukan tau pokok tu harga RM 12.00 sepokok… dihanyaknya semacam. Sedih botul den… Apo nak buek

Walaupun kebun tu dah berpagar tetapi biasalah nama pun kambing, ada lubang sikit je dia dapat menyelinap masuk , terpaksa lah kami membaik taraf pagar kami agar lebih kukuh bagi mengelakan si kambing masuk lagi! Nak tak nak kena keluar lagi modal tambahan. Partner saya punya brutal terus jumpa tuan kambing dan minta tuan kambing tu jaga la baik-baik kambingnya sebelum kami sembelih kambing-kambingnya pula…. Partner saya tu pulak memang suka makan kambing…. Eloklah tu .

Walaubagaimana pun syukur juga pokok-pokok tu tak mati, ada jugalah yang mati tapi tidaklah terlalu banyak. Apa yang penting kita harus berusaha selebihnya bertawakal kepada Allah .
Rasul SAW bersabda yang maksudnya

" Sesiapa yang menanam sepohon pokok , di jaga dengan sabar dan peliharalah ia sehingga ia berhasil, maka Allah akan mengira buahnya , tidak kira siapa pun yang bermanafaat darinya sebagai amalan jariah kepada penanamnya - ( Hadis Riwayat Ahmad)

Ingatlah bahawa di dalam Islam usaha pertanian adalah satu usaha yang mulia dan amat di galakkan. Perdadangan gaharu hari ini bernilai lebih 4 billion dan terus meningkat tanpa reda. Tetapi, masa hadapan gaharu bukan lagi pada pokok gaharu yang tumbuh liar di hutan belantara tetapi pohon gaharu yang di tanam secara perladangan. Kepada pengusaha yang cekal , perusahaan gaharu menawarkan peluang untuk menjadi jutawan dan dengannya nanti bolehlah membayar zakat dengan rezeki kurniaan Allah itu.

Oklah cukup sampai di sini nanti saya akan ceritakan lagi perkembangan gaharu ni dari semasa ke semasa.

br1m + winnable candidate umno <b>di</b> dun paroi, sikamat

Posted: 06 Feb 2013 08:47 PM PST

Salam Maulidur Rasul kepada semua kaum muslimin dan muslimat. Alhamdulillah JS telah berpeluang bersama-sama dengan masyarakat Islam di Negeri Sembilan berhimpun di Majlis Sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini di Padang MPS Seremban. Amat bermakna sekali kepada JS hadir bersama tanpa diarah oleh mana-mana badan politik dan Ngo's menyertai perarakan pada hari tersebut. Ucapan daripada YAB Dato' Seri Utama Hj. Mohamad bin Hj. Hasan bertepatan dengan tema yang dijadikan sebagai pegangan umat Islam di Negara ini.
Bermula 1 Februari 2013 kerajaan Negeri Sembilan telah mula mengagihkan bantuan BR1M kepada semua penerima fasa pertama. Difahamkan lebih daripada 60 ribu penerima pertama  di Daerah Seremban  sahaja telah mula menerima bantuan tersebut.
Keceriaan di wajah penerima bantuan RM500 itu jelas sekali apabila JS hadir sendiri meninjau bersama rakan-rakan di majlis penyampaian yang dibuat di DUN Senawang, Ampangan dan Sikamat. Walaupun JS bukan diantara penerima bantuan tersebut namum kesyukuran turut JS lafazkan dihati kerana kesudian YAB Perdana Menteri menyediakan lebih daripada 3 billion ringgit untuk disampaikan kepada penerima yang layak samada mereka yang telah menerimanya pada tahun lalu atau  penerima yang baru.
Penerima-penerima bantuan BR1M 2.0 di kawasan yang tidak mempunyai ADUN daripada BN telah menerima baucer  daripada pengerusi-pengerusi BN parlimen tersebut.  Pada tahun lepas kerajaan telah menetapkan supaya YB Kawasan dan juga " ADUN bapa angkat" DUN terbabit mewakili pihak kerajaan tetapi atas dasar menjaga hati puak-puak tertentu maka kerajaan melonggarkannya kepada mereka yang berkenaan untuk menyampaikannya pada tahun ini. Kerajaan tidak mahu timbulnya masalah dalaman seperti pada tahun 2012 ada di kalangan mereka memaki hamun Pegawai Daerah kerana tidak dijemput ke majlis penyampaian serta tidak diberi peluang untuk menyampaikannya. Maklumlah di kalangan mereka ini ingin menonjolkan diri calon dalam PRU ke 13 nanti. Bagi kerajaan tiada masalah asalkan jangan dalam ucapan boleh merosakkan harapan penerima tersebut dengan unsur-unsur yang sentiment-sentiment yang menghancurkan perpaduan kaum di negeri ini.
Biarlah mereka yang menyampaikan itu menjadi hero film tamil asalkan mereka puas. Rakyat sendiri pun boleh menilai mereka ini kerana semasa mereka menjadi ADUN dulu tidak pernah turun padang berjumpa rakyat. Ada di kalangan mereka sibuk dengan main golf, mengumpul harta dan memperkukuhkan politik mereka. Baru sekarang terhegeh-hegeh turun untuk berjumpa rakyat. Jika tiada program BR1M belum tentu untuk mereka hadir dalam majlis rakyat.  
Maka ternampaklah oleh JS beberapa ramai yang mengidamkan menjadi calon PRU 13 di DUN Paroi, Sikamat , Ampangan dan Lenggeng bersungguh-sungguh bersalaman dengan masyarakat yang hadir. Tersenyum seolah-olah terpaksa (bukan ikhlas). Tertonggeng-tonggeng bersalam dengan orang kelainan upaya dan warga emas. JS pun senyum menonton telah bekas-bekas ADUN ini dan calon-calon tepi longkang yang beria-ia menonjolkan diri.
Menyentuh soal calon , ada rakan berbisik semasa di Senawang beberapa nama di kemukakan oleh pihak tertentu termasuk senarai daripada YAB Menteri Besar sebagai Ketua UMNO Bahagian Rembau untuk DUN Paroi. Memang mereka layak dari segi jawatan politik UMNO. Tetapi bolehkah mereka menang di Paroi. Seperti yang pernah JS sebutkan diartikel terdahulu, andainya sekadar SPM janganlah diketengahkan di DUN Paroi yang diketahui ramai lebih daripada 50 peratus adalah pengundi muda dan wanita. Maka siapa yang boleh menumbangkan PAS? JS mendapatkan reaksi daripada kalangan golongan muda , pemimpin KRT dan UMNO sendiri, sekiranya di letakkan Timbalan Mufti Negeri Sembilan iaitu Ustaz Norazamir, kemenangan kepada BN adalah dalam genggaman. Beliau terkenal di kalangan masyarakat Negeri Sembilan. Kerap turun menyampaikan ceramah di masjid dan surau serata Negeri Sembilan. YB Taufik akan tersungkur sebelum berjuang dan mungkin akan mencari kawasan lain untuk menang. Tetapi di Negeri Sembilan PAS akan terkubur.
Bagaimana pula di Ampangan??????? Terlalu ramai yang berminat. Semasa penyampaian BR1M di Dusun Nyior baru-baru ini, Dato Zakaria Nordin tersenyum-senyum sumbing kepada masyarakat penerima BR1M. Dulu dia digugurkan kerana menjadi gunting dalam lipatan kepimpinan Tok Mat. Apa saja yang dibincangkan dalam mesyuarat EXCO akan disampaikan kepada Ketua UMNO Bahagian Seremban supaya MB dibelasah dalam majlis-majlis politik Seremban. Sekarang menjadi kuda tunggangan UMNO Bahagian Seremban untuk mendapat tempat pula.
Calon lain yang dikategorikan winnable candidate di Ampangan yang diperbincangkan oleh golongan bwahan di sana ialah Tuan Hj Abu Ubaidah iaitu Nazir Masjid Dato Klana Sendeng. Ramai yang menyokong tetapi bagaimana dengan Wan Salwati Abdullah , Ketua Puteri UMNO Bahagian Seremban yang sendiri turun padang melakukan kerja-kerja politik dan amal????? Yang lain langsung tidak disebut-sebut oleh masyarakat setempat. Pemimpin UMNO di sana seperti Ishak Malek, Sarimah, Rafik dan lain-lain memang calon boleh kalah. Nak letakkan semula Dato Zakaria Nordin, ramai yang tidak berminat.
Di Sikamat , Dato' Ishak Ismail mengidamkan kawasan tersebut. Dengan keadaan dia sekarang dan kes hutang dengan Dato' Misran yang belum selesai dia bercita-cita lagi untuk menjadi YB dan jika dapat maka mudah untuk dia mengekalkan jawatan Ketua UMNO Bahagian Seremban dan membelasah MB. Pada hemat JS Dato Ishak tidak perlu lagi berada dalam persada politik Negeri Sembilan. Selaku bekas ADUN Lenggeng yang menang Ketua UMNO Bahagian dengan taktik kotor dia, sudah sampai masanya  untuk duduk di rumah melayan cucu. Cukuplah merosakkan politik Negeri Sembilan. Lebih baik beri ruang kepada MB melaksanakan tugas dia yang ternyata disenangi rakyat di Negeri Sembilan ini.
Selain daripada itu Shahrul Ehsan (Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seremban) Saudara Rosli (Setiausaha UMNO Bahagian), dan beberapa nama lain juga disebut-sebut. Pandangan JS semua di atas boleh dicalonkan untuk BN kalah di Sikamat jika tidak cari calon lain yang lebih berkarisma.
Bagaimana pula  di Lenggeng. Ini satu lagi kawasan idaman semua. PAS juga teruja nak menawan Lenggeng bersandarkan masalah ADUN Lenggeng iaitu Mustafa Salim yang ada kes di mahkamah. PAS meletakkan MK Ibrahim dan calon lama iaitu Zulkifly Omar juga sangat berminat untuk bertanding semula. Rakan-rakan mengatakan di Lenggeng banyak billboard dinaikkan berkaitan dengan janji-janji PAS. Tapi orang Lenggeng pun sudah meluat dengan pemimpin PAS. Ada calon baru dikemukan iaitu Cikgu Anuar Maarof. Ini calon sampah yang tiada kualiti. Umur pun sudah lanjut eloklah jaga bini dirumah.
Bagi UMNO mereka mengemukakan ramai calon di kalangan pemimpin UMNO setempat. Dulu dalam tahun 2004 pernah seorang calon muda dari UMNO di kemukakan untuk mengambil alih tempat Dato Ishak. Mereka memaklumkan nama calon tersebut iaitu Hj Zulkifli Abdullah. Tetapi Dato' Ishak telah mengadap Dato Seri Najib ketika itu Timbalan PM untuk menymbung nyawa dia di Lenggeng. Maka tersingkirlah Hj Zulkifly dari senarai calon. 2008 nama Mustafa Salim juga tidak disenaraikan oleh Ketua UMNO Bahagian Seremban sebagai calon. Tetapi orang Lenggeng mahukan anak jati Lenggeng sebagai calon dan beliau menang walaupun menghadapi sabotaj daripada UMO Bahagian Seremban.
Sekarang di Lenggeng menurut sumber yang dipercayai ramai yang berangan-angan untuk jawatan YB. Shukur Othman, Hismayati Hashim, Sidek Othman, Mazlan Maarof, Baharom Idris , Hjh Samsiah Samsudin dan termasuk juga Ghani Daud. Mereka ini adalah barisan kepimpinan UMNO Bahagian Seremban yang pada pandangan JS tiada value dalam kepimpinan. Bersandarkan kepada pandangan awam, ramai yang menyenangi YB Mustafa Salim sebagai ADUN Lenggeng. Mereka masih menerima kehadiran pemimpin yang menjadi mangsa politik ini dan tahu apa yang berlaku kepada beliau adalah angkara poltik UMNO Bahagian Seremban.
Walaubagaimana pun terdapat nama yang agak di luar kotak pemikiran ramai calon yang boleh menang di Lenggeng sekiranya bukan Mustafa Salim. Dari laoran JASA, MIO, SB dan agensi lain calon yang dikemukan bersesuaian di Lenggeng. Beliau ialah Saudara Shamsul Amri Ismail yang merupa bekas juara debat UMNO. Orang muda yang mempunyai lulusan undang-undang dan bertugas di MPN ini boleh dikategori calon menang di DUN Lenggeng. Maka pada pandangan JS MB elok memikirkan golongan muda seumpama ini juga. Jangan terikut-ikut dengan UMNO Bahagian Seremban. Sekian.

05 di jempol - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jempol - Google Blog Search


Inilah Foto Cap <b>Jempol</b> Raksasa <b>di</b> Planet Mars | Kenapa Sama

Posted: 13 Jan 2013 08:22 PM PST

Sebuah gambar resolusi tinggi terbaru berhasil mengabadikan sebuah lokasi di Planet Mars, Gambar yang diambil dari sebuah Teleskop milik NASA dengan menggunakan metode High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) terlihat mirip sebuah sidik jari jempol atau cap jempol (fingger print) raksasa yang berukuran sangat besar sekali aktualnya disana. Hal ini menurut para peneliti memprediksi terjadi karena sebuah perubahan siklus alam dan cuaca disana dalam kurun waktu yang sangat panjang, sekilas bila kita amati mirip danau kering yang semula terdapat riak gelombang di tengahnya.


Seperti bekas lembah atau danau berair yang mengering terlihat sekilas bagai sidik jari jempol tangan

Dan untuk itu para peneliti planet merah tersebut memperkirakan kurun waktu silam di sana terdapat semacam kehidupan, walau mereka tidak bisa merincikan kehidupan seperti apa yang dimaksud. Gambar ini diambil di lokasi Coprates Mars dan menandakan terbentuk dari sedimen proses air menguap lalu mengering dan terbentuklah bentuk yang terlihat sekarang ini. (Mail Online)



Pemandangan lebih detail yang dibesarkan memperlihatkan lebih jelas



Pemandangan lebih detail yang dibesarkan memperlihatkan lebih jelas
Pemandangan lebih detail yang dibesarkan memperlihatkan lebih jelas bekas sungai-sungai yang mengering dan bekas arus air mengalir sebagaimana kehidupan dibumi.

05 di seremban - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di seremban - Google Blog Search


Empat Penjenayah Larikan 11 Dulang Barang Kemas <b>Di Seremban</b> <b>...</b>

Posted: 06 Feb 2013 07:25 PM PST

SEREMBAN: Empat lelaki bersenjatakan beberapa pucuk pistol bertindak nekad merompak sebuah kedai emas dan melarikan 11 dulang barangan kemas dalam satu kejadian di Taman Senawang Jaya di sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Seremban ACP Saiful Azly Kamaruddin berkata, dalam kejadian kira-kira jam 11.30 pagi itu, penjenayah berkenaan terlebih dahulu melepaskan beberapa das tembakan ke udara di hadapan premis terbabit menyebabkan orang ramai lari menyelamatkan diri.
"Penjenayah yang memakai topeng muka kemudiannya memecahkan cermin pameran barangan kemas dan mengambil 11 dulang barangan kemas sebelum melarikan diri dengan motosikal," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, ketika kejadian pemilik premis berada di kedainya bersama dua lagi pekerja dan mereka tidak diapa-apakan.

Jumlah kerugian masih belum dapat ditaksirkan, katanya.

Sementara itu, seorang saksi yang mahu dikenali sebagai Alang, 55, berkata ketika kejadian, dia berada di sebuah kedai berhampiran sebelum melihat empat lelaki bertopeng menaiki dua buah motosikal berhenti di depan kedai emas berkenaan.

Katanya, dua lelaki yang membawa kapak dan tukul besi meluru masuk ke kedai emas manakala dua lagi lelaki berkawal di tengah jalan di hadapan premis sambil seorang daripada mereka memegang dua pucuk pistol.
"Kerana curiga saya menghampiri kedai berkenaan dan terkejut selepas lelaki yang memegang dua pucuk pistol itu secara tiba-tiba melepaskan tiga das tembakan ke udara sambil menjerit 'lari…lari'.

"Lelaki itu turut menghala pistolnya ke arah orang ramai dan kenderaan yang lalu-lalang menyebabkan orang ramai bertempiaran lari menyelamatkan diri," katanya.

Katanya, penjenayah terbabit berada di situ selama kira-kira tiga minit sebelum beredar dengan dua beg berisi barangan kemas. – BERNAMA

05 di tampin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di tampin - Google Blog Search


Gangguan air <b>di</b> Gemas, Gemencheh, <b>Tampin</b> dan Rembau

Posted: 20 Jan 2013 05:36 PM PST

SEREMBAN 19 Jan. - Gangguan bekalan air akan berlaku di sekitar kawasan Gemas dan Gemencheh pada 22 Januari ini berikutan kerja pemasangan meter di Kolam Londah, Tampin bermula pukul 8 pagi hingga 8 malam.
Ketua Bahagian Perkhidmatan Korporat Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains), Azlan Abdul Aziz berkata, gangguan itu melibatkan kerja penyelenggaraan dan pemasangan 'Electromagnetic Flowmeter' bersaiz 200-900 milimeter.
Katanya, selain itu penutupan sementara bekalan air akan berlaku di sebahagian kawasan Tampin dan Rembau pada 23 Januari ini bermula pukul 8 pagi hingga 8 malam berikutan kerja pemasangan meter sempadan antara kedua-dua daerah itu.
"Kita akan memasang 'Electromagnetic Flowmeter' meter sempadan bersaiz 900 milimeter di Loji Rawatan Air Gemencheh, Tampin," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
Bekalan air akan disambungkan secara berperingkat selepas kesemua kerja itu selesai dilakukan dengan kawasan tinggi dijangka mengalami tempoh pembaikan yang lebih lama.
"Sains memohon maaf atas kesulitan ini. Segala kerja yang dilakukan ini bertujuan memberikan perkhidmatan yang lebih baik kepada pengguna.
"Orang ramai diminta menyimpan air secukupnya dan boleh menghubungi talian bebas tol 1-800-88-6982 jika terdapat sebarang masalah," katanya.

05 di teluk kemang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di teluk kemang - Google Blog Search


kebersihan kedai makan <b>di</b> sekitar <b>Teluk Kemang</b> <b>...</b> - kisah kehidupan

Posted: 10 Jan 2013 08:36 AM PST

24/12/2012

Kebersihan  kedai makan di sekitar  Teluk Kemang, Pantai Peranginan Port Dicksons, N. Sembilan.

Hari pertama

Kami sekeluarga sebenarnya dalam perjalan menuju ke sebuah pusat peranginan di kaki bukit Rechardo, Tanjung Tuan, Port Dickson bagi tujuan bercuti hujung tahun.

Sebelum sampai resort itu kami  sekeluarga singgah untuk mengisi perut, makan tengahari di sekitar jam 1.30ptg, di satu kedai makan bersebelahan Petronas (bukan gerai yang baru dibina 5-6 tahun lepas), kedai  ini mempunyai berbagai jenis kaunter menjual makanan seperti nasi campur, berbagai jenis nasi ayam, berjenis minuman dan di waktu malam menjual masakan tom yam dan ikan bakar.

Di sebelah kedai makanan ini ada sebuah kedai menjual pakaian terbakai 'bundle' dan dipercayai kedai bundle terbesar di daerah ini. Manakala di hadapan kedai makanan ini, terdapat beberapa gerai seperti  gerai menjual goreng pisang dan juga nasi ayam.
Bagi anda yang sudah biasa dengan tempat ini sudah pasti boleh agak kedai makanan  manakah yang penulis maksudkan ini. Kalau tidak silap nama kedai ialah "Kedai Saujana" (jual nasi ayam, nasi lauk kampung, nasi gunting, sup)
Apa yang penulis ingin sentuh ialah tentang kebersihan tandas di kedai makan ini.
Penulis bertanya kepada tauke kedai (pemilik Melayu) di mana tandas, lalu diberitahu bahawa tandas telah lama rosak kecuali boleh digunakan untuk membuang air kecil sahaja.
Begitulah cetusan hati penulis bila mendapati mangkuk jamban jenis cangkung itu telah tersumbat dan mendapati najis berukuran sebesar lengan kanak kanak melingkar banyak dalam mangkuk jamban, berukuran sangat besar, mungkin dek kerana terendam dalam air yang tersumbat itu.

Amat memual dan meloyakan situasi seperti ini.

Ya Tuhan, kembang tengkuk dan tekak penulis.Hajat hendak buang air kecil terbantut  kerana melihat najis yang berkembangan itu.
Penulis segera kembali ke meja makan dengan hasrat untuk mengajak keluarga keluar dari kedai makan itu.
Apa yang penulis perhatikan di kedai makan itu ialah:
1. Cantik dan menarik di bahagian hadapan tapi sangat kotor tandas dan ruang menyediakan makanan dan air.
2. Sikap peniaga yang hanya penting keuntungan namun tidak berminat mencantikan bahagian belakang, tandas dan kebersihan.
3.   Tiada gred tahap kebersihan dari Majlis Daerah Port Dickson
4.  Kedai makanan yang sangat kotor ini masih  beroperasi.
5. Sikap tidak perihatin peniaga seperti ini, boleh mencalarkan imej pusat peranginan ini.

6.   Kedai seperti ini harus disita oleh pihak PBT.

25/12/2012-Hari kedua

Penulis, my wife dan ibu mertuaku keluar dari resort jam 9.30 pagi, berhajat untuk bersarapan pagi, membeli sarapan pagi untuk bebudak yang tinggal di resort dan membeli stok makanan untuk  2-3 hari semasa bercuti di resort ini.

Ada sedikit perubahan di sekitar PD, terutama banyak kedai makan seperti cendawan tumbuh lepas hujan.

Kami singgah di sebuah kedai makan 'Pak e'. Menu yang terdapat di sini ialah nasi lemak, kuih muih, mee/mehoon goreng, roti canai dan minuman panas. Dimaklumkan oleh pekedai itu, di sebelah malam terdapat jualan seperti satay, tom yam dan  menu ala carte.

Terdapat ramai pelanggan, menyebabkan nasi lemak habis dan dimasak untuk kali kedua, semua jenis mee dan kuih muih juga turut habis.

Penulis terpaksa menunggu nasi lemak masak. Sambil menyambil makan roti canai dan memesan minuman.

gambar?....penulis share link dari blogger lain. Klik sini

Keseluruhan, penulis boleh beri rating 3 star untuk kedai ini, termasuk tahap kebersihan.

Selepas itu penulis membeli barang keperluan di "Pasaraya Family Store".

Jam 11.30 kami bertolak pulang dan singgah di kedai menjual Nasi Kukus Ayam Panggang  "Cowboy Place".Kedai ini sepatutnya boleh improve lagi dengan atasi asap ayam panggang bertiup kearah pelanggan dalam kedai mahupun yang menunggu bungkus.

Rating 2.5 star. Harga seekor ayam panggang ialah RM16



malam 9.00pm

Penulis telah diminta oleh ahli keluarga untuk menyediakan masakan makan malam. Seperti sudah bersedia dengan permintaan kaum keluarga, penulis menerima permintaan tersebut.

Dengan dibantu oleh isteri dan anak anak, menu pilihan sudah tentu lah  kacang pool pak mad siap dan sedia untuk dimakan. Licin, dan penulis puas hati kerana menu tersebut menepati citarasa mereka.

Lepas makan, bebudak start buka cybercafe tiarap, lihat gambar, dok leka main online game counter strike.




Sementara tu, kat tv3 sedang bersiaran cerita 'hantu kak Limah balik rumah' Awie tengah nyanyi lagu 'cinta kristal versi HKLBR'.

26/12/2012-hari ketiga

9.00 pagi
Sarapan pagi homemade, jadi tiada masalah tentang kebersihan makanan. sehingga kini, tiada ahli keluarga yang dapat cirit birit mahuoun keracunan makanan.Anak anak dan anak anak buah ada yang sudah bersiap untuk sarapan dan ada juga yang masih enak dibuai mimpi, zzzzzz.....


10.00 pagi

Bebudak menunggu masa mendapat kebenaran turun ke kolam renang.

5.00ptg
Bergambar dalam kolam renang.

10.00mlm

Pemandangan waktu malam dari jendela di resort.

9.00 am hari ke empat

28/12/2012

bye bye resort.....



under water photos taken with "Olympus Tough", by idealpicture, Muhd Syazwan

05 di paroi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di paroi - Google Blog Search


br1m + winnable candidate umno <b>di</b> dun <b>paroi</b>, sikamat

Posted: 06 Feb 2013 08:47 PM PST

Salam Maulidur Rasul kepada semua kaum muslimin dan muslimat. Alhamdulillah JS telah berpeluang bersama-sama dengan masyarakat Islam di Negeri Sembilan berhimpun di Majlis Sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini di Padang MPS Seremban. Amat bermakna sekali kepada JS hadir bersama tanpa diarah oleh mana-mana badan politik dan Ngo's menyertai perarakan pada hari tersebut. Ucapan daripada YAB Dato' Seri Utama Hj. Mohamad bin Hj. Hasan bertepatan dengan tema yang dijadikan sebagai pegangan umat Islam di Negara ini.
Bermula 1 Februari 2013 kerajaan Negeri Sembilan telah mula mengagihkan bantuan BR1M kepada semua penerima fasa pertama. Difahamkan lebih daripada 60 ribu penerima pertama  di Daerah Seremban  sahaja telah mula menerima bantuan tersebut.
Keceriaan di wajah penerima bantuan RM500 itu jelas sekali apabila JS hadir sendiri meninjau bersama rakan-rakan di majlis penyampaian yang dibuat di DUN Senawang, Ampangan dan Sikamat. Walaupun JS bukan diantara penerima bantuan tersebut namum kesyukuran turut JS lafazkan dihati kerana kesudian YAB Perdana Menteri menyediakan lebih daripada 3 billion ringgit untuk disampaikan kepada penerima yang layak samada mereka yang telah menerimanya pada tahun lalu atau  penerima yang baru.
Penerima-penerima bantuan BR1M 2.0 di kawasan yang tidak mempunyai ADUN daripada BN telah menerima baucer  daripada pengerusi-pengerusi BN parlimen tersebut.  Pada tahun lepas kerajaan telah menetapkan supaya YB Kawasan dan juga " ADUN bapa angkat" DUN terbabit mewakili pihak kerajaan tetapi atas dasar menjaga hati puak-puak tertentu maka kerajaan melonggarkannya kepada mereka yang berkenaan untuk menyampaikannya pada tahun ini. Kerajaan tidak mahu timbulnya masalah dalaman seperti pada tahun 2012 ada di kalangan mereka memaki hamun Pegawai Daerah kerana tidak dijemput ke majlis penyampaian serta tidak diberi peluang untuk menyampaikannya. Maklumlah di kalangan mereka ini ingin menonjolkan diri calon dalam PRU ke 13 nanti. Bagi kerajaan tiada masalah asalkan jangan dalam ucapan boleh merosakkan harapan penerima tersebut dengan unsur-unsur yang sentiment-sentiment yang menghancurkan perpaduan kaum di negeri ini.
Biarlah mereka yang menyampaikan itu menjadi hero film tamil asalkan mereka puas. Rakyat sendiri pun boleh menilai mereka ini kerana semasa mereka menjadi ADUN dulu tidak pernah turun padang berjumpa rakyat. Ada di kalangan mereka sibuk dengan main golf, mengumpul harta dan memperkukuhkan politik mereka. Baru sekarang terhegeh-hegeh turun untuk berjumpa rakyat. Jika tiada program BR1M belum tentu untuk mereka hadir dalam majlis rakyat.  
Maka ternampaklah oleh JS beberapa ramai yang mengidamkan menjadi calon PRU 13 di DUN Paroi, Sikamat , Ampangan dan Lenggeng bersungguh-sungguh bersalaman dengan masyarakat yang hadir. Tersenyum seolah-olah terpaksa (bukan ikhlas). Tertonggeng-tonggeng bersalam dengan orang kelainan upaya dan warga emas. JS pun senyum menonton telah bekas-bekas ADUN ini dan calon-calon tepi longkang yang beria-ia menonjolkan diri.
Menyentuh soal calon , ada rakan berbisik semasa di Senawang beberapa nama di kemukakan oleh pihak tertentu termasuk senarai daripada YAB Menteri Besar sebagai Ketua UMNO Bahagian Rembau untuk DUN Paroi. Memang mereka layak dari segi jawatan politik UMNO. Tetapi bolehkah mereka menang di Paroi. Seperti yang pernah JS sebutkan diartikel terdahulu, andainya sekadar SPM janganlah diketengahkan di DUN Paroi yang diketahui ramai lebih daripada 50 peratus adalah pengundi muda dan wanita. Maka siapa yang boleh menumbangkan PAS? JS mendapatkan reaksi daripada kalangan golongan muda , pemimpin KRT dan UMNO sendiri, sekiranya di letakkan Timbalan Mufti Negeri Sembilan iaitu Ustaz Norazamir, kemenangan kepada BN adalah dalam genggaman. Beliau terkenal di kalangan masyarakat Negeri Sembilan. Kerap turun menyampaikan ceramah di masjid dan surau serata Negeri Sembilan. YB Taufik akan tersungkur sebelum berjuang dan mungkin akan mencari kawasan lain untuk menang. Tetapi di Negeri Sembilan PAS akan terkubur.
Bagaimana pula di Ampangan??????? Terlalu ramai yang berminat. Semasa penyampaian BR1M di Dusun Nyior baru-baru ini, Dato Zakaria Nordin tersenyum-senyum sumbing kepada masyarakat penerima BR1M. Dulu dia digugurkan kerana menjadi gunting dalam lipatan kepimpinan Tok Mat. Apa saja yang dibincangkan dalam mesyuarat EXCO akan disampaikan kepada Ketua UMNO Bahagian Seremban supaya MB dibelasah dalam majlis-majlis politik Seremban. Sekarang menjadi kuda tunggangan UMNO Bahagian Seremban untuk mendapat tempat pula.
Calon lain yang dikategorikan winnable candidate di Ampangan yang diperbincangkan oleh golongan bwahan di sana ialah Tuan Hj Abu Ubaidah iaitu Nazir Masjid Dato Klana Sendeng. Ramai yang menyokong tetapi bagaimana dengan Wan Salwati Abdullah , Ketua Puteri UMNO Bahagian Seremban yang sendiri turun padang melakukan kerja-kerja politik dan amal????? Yang lain langsung tidak disebut-sebut oleh masyarakat setempat. Pemimpin UMNO di sana seperti Ishak Malek, Sarimah, Rafik dan lain-lain memang calon boleh kalah. Nak letakkan semula Dato Zakaria Nordin, ramai yang tidak berminat.
Di Sikamat , Dato' Ishak Ismail mengidamkan kawasan tersebut. Dengan keadaan dia sekarang dan kes hutang dengan Dato' Misran yang belum selesai dia bercita-cita lagi untuk menjadi YB dan jika dapat maka mudah untuk dia mengekalkan jawatan Ketua UMNO Bahagian Seremban dan membelasah MB. Pada hemat JS Dato Ishak tidak perlu lagi berada dalam persada politik Negeri Sembilan. Selaku bekas ADUN Lenggeng yang menang Ketua UMNO Bahagian dengan taktik kotor dia, sudah sampai masanya  untuk duduk di rumah melayan cucu. Cukuplah merosakkan politik Negeri Sembilan. Lebih baik beri ruang kepada MB melaksanakan tugas dia yang ternyata disenangi rakyat di Negeri Sembilan ini.
Selain daripada itu Shahrul Ehsan (Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seremban) Saudara Rosli (Setiausaha UMNO Bahagian), dan beberapa nama lain juga disebut-sebut. Pandangan JS semua di atas boleh dicalonkan untuk BN kalah di Sikamat jika tidak cari calon lain yang lebih berkarisma.
Bagaimana pula  di Lenggeng. Ini satu lagi kawasan idaman semua. PAS juga teruja nak menawan Lenggeng bersandarkan masalah ADUN Lenggeng iaitu Mustafa Salim yang ada kes di mahkamah. PAS meletakkan MK Ibrahim dan calon lama iaitu Zulkifly Omar juga sangat berminat untuk bertanding semula. Rakan-rakan mengatakan di Lenggeng banyak billboard dinaikkan berkaitan dengan janji-janji PAS. Tapi orang Lenggeng pun sudah meluat dengan pemimpin PAS. Ada calon baru dikemukan iaitu Cikgu Anuar Maarof. Ini calon sampah yang tiada kualiti. Umur pun sudah lanjut eloklah jaga bini dirumah.
Bagi UMNO mereka mengemukakan ramai calon di kalangan pemimpin UMNO setempat. Dulu dalam tahun 2004 pernah seorang calon muda dari UMNO di kemukakan untuk mengambil alih tempat Dato Ishak. Mereka memaklumkan nama calon tersebut iaitu Hj Zulkifli Abdullah. Tetapi Dato' Ishak telah mengadap Dato Seri Najib ketika itu Timbalan PM untuk menymbung nyawa dia di Lenggeng. Maka tersingkirlah Hj Zulkifly dari senarai calon. 2008 nama Mustafa Salim juga tidak disenaraikan oleh Ketua UMNO Bahagian Seremban sebagai calon. Tetapi orang Lenggeng mahukan anak jati Lenggeng sebagai calon dan beliau menang walaupun menghadapi sabotaj daripada UMO Bahagian Seremban.
Sekarang di Lenggeng menurut sumber yang dipercayai ramai yang berangan-angan untuk jawatan YB. Shukur Othman, Hismayati Hashim, Sidek Othman, Mazlan Maarof, Baharom Idris , Hjh Samsiah Samsudin dan termasuk juga Ghani Daud. Mereka ini adalah barisan kepimpinan UMNO Bahagian Seremban yang pada pandangan JS tiada value dalam kepimpinan. Bersandarkan kepada pandangan awam, ramai yang menyenangi YB Mustafa Salim sebagai ADUN Lenggeng. Mereka masih menerima kehadiran pemimpin yang menjadi mangsa politik ini dan tahu apa yang berlaku kepada beliau adalah angkara poltik UMNO Bahagian Seremban.
Walaubagaimana pun terdapat nama yang agak di luar kotak pemikiran ramai calon yang boleh menang di Lenggeng sekiranya bukan Mustafa Salim. Dari laoran JASA, MIO, SB dan agensi lain calon yang dikemukan bersesuaian di Lenggeng. Beliau ialah Saudara Shamsul Amri Ismail yang merupa bekas juara debat UMNO. Orang muda yang mempunyai lulusan undang-undang dan bertugas di MPN ini boleh dikategori calon menang di DUN Lenggeng. Maka pada pandangan JS MB elok memikirkan golongan muda seumpama ini juga. Jangan terikut-ikut dengan UMNO Bahagian Seremban. Sekian.

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


Majlis Perbandaran <b>Nilai</b> (MPN) - <b>Negeri Sembilan</b> - MALAYSIA <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2013 10:55 PM PST

Majlis Perbandaran Nilai (MPN) Permohonan adalah dipelawa daripada WARGANEGARA MALAYSIA dan keutamaan adalah daripada rakyat Negeri Sembilan Darul Khusus yang berkelayakan dan berumur tidak kurang daripada 18 tahun pada tarikh tutup iklan adalah untuk mengisi kekosongan jawatan-jawatan seperti berikut:-

1. Penolong Arkitek Landskap J29
2. Pembantu Tadbir (Perkeranian/ Operasi) N17


KLIK SINI UNTUK MAKLUMAT LANJUT

Tarikh Tutup Permohonan: 18 Februari 2013

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


teen life is awesome: UKKM <b>di</b> MRSM <b>serting</b>

Posted: 01 Dec 2012 10:28 AM PST


Assalamualaikum... how's life?

    kali ni aku nak share pasal UKKM... hari tu(28/11.2012) aku ade jawab UKKM kat MRSM Serting ......

"UKKM tu menatang ape?"

 "UKKM tu ujian kecenderungan kemasukan ke MRSM..."

"ouh.. baru tau..."

                     

soalan dia mcm soalan PMR gak la.. tapi...., seriously aku cakap, soalan math dia... pergh susah membunuh..  tapi science senang... yang lagi satu paper korang kena jawab ujian keperibadian.. masa jawab tu korang kena perasan baik lah... haha... tapi aku x jawab guna paper.., aku jawab guna komputer... da canggih da.. MRSM lain pon same kot...

     masa aku masuk makmal komputer uh, aku pelik gak.., asal meja dye rapat.. kalo cam tu senang lah nak meniru.. hmmm... rupa2nya guna komputer.. punya cuak la aku bila dengar kena jawab guna komputer.. bukan sebab aku x tau guan.. tipu la kalo aku kata aku x reti nak guna kan..

    haha.. actually, aku x biase guna jawab exam guna komputer.. actually x pernah langsung.. tu lah 1st time aku jawab exam guna komputer.. tapi bagus gak, x payah susa2 lenguhkan tangan hitamkan kertas OMR.. hihi...

ni maklumat penting.... LOKASI MRSM SERTING...

     kepada sesiapa yang nak masuk pergi MRSM Serting uh.. awal2 aku cakap..., namanya MRSM Serting tapi kat Jempol.. kalo camtu baik tukar nama jer.. MRSM Jempol.. xde la aku susa nak cari... sesat punya pasal.., 15 minit b4 start exam baru aku sampai... giler kan..? tukar baju pon berlari-lari.. ntah aku sempat tutup zip kain ke x... haha.... rasenye sempat.... hehe...

    dah la aku nak cepat.., tetiba lori kat depan tu bawak tehegeh-hegeh pulak... memang menguji kesabaran aku betol... ish..! sabar je la... tapi ade sorang budak laki ni.. pukol 2:50 p.m baru sampai.. maybe same kes dengan aku... sesat.. gara2 alamat x betol...nasib baik budak tu still dapat peluang jawab exam..  dalam GPS pon xde MRSM Serting... balai polis serting ade la..

    sejak ari tu..., baru aku tau.. serting ade banyak name... bandar baru serting and banyak lagi.. sorry.., aku bukan orang serting..., so x dapat nak senaraikan nama2 dia..

budak2 yang pergi jawab kat MRSM serting tu....mcm2 ragam aku tgk.. ade yang skema...(budak tu mesti pandai giler), ade yang terlebih peramah.., bajet hot pon ade.. tapi cool la.. aku xde masalah pon dgn diorang.. lagipun aku bukanya bercakap sangat dgn diorang.. just bercakap dengan budak sebelah aku jer.. tu un sbb aku x nak rehat sorang2.. hihi

tapi cafe kat situ x bukak pon.. lagipon aku x lapar pon.. sebenarnya aku x suka duduk sorang2 and termenung... hah kan da kena tegur.. ish... haha..


  ni lagi best..., aku ingat aku sorang jer jawab exam kat mrsm serting..., rupa2nya kawan aku pon ade jawab kat situ gak.. tapi dia ari isnin.. aku ari rabu.. huhu

    By the way...., aku x harap pon  dapat MRSM.. kalo dapat.., alhamdulillah... bersyukur sangat2..sbp pon aku mintak gak... teknik pon aku mintak...kalo dapat alhamdulillah... x pon skolah kat sekolah harian biase jer..

     ok la.. sampai sini jer aku nak share... rasanya aku da cakap sume benda pasal serting ni..

see you next time...

05 di lukut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lukut - Google Blog Search


[Gambar] Banjir Besar Landa <b>Lukut</b>, Rumah Tenggelam Sampai <b>...</b>

Posted: 26 Nov 2012 05:58 PM PST

27 November, 2012 at 1:58 am in Blog

Dilaporkan Banjir besar telah melanda  Lukut di Negeri Sembilan sehingga ada rumah yang tenggelam sehingga paras bumbung.

Kejadian ini amat luar biasa bagi penduduk Kampung Batu Tujuh, Lukut kerana menurut seorang penduduk yang bernama Cheok Ah Kaw, 71 dia berkata "Sudah puluhan tahun tinggal di kampung ini, inilah kali pertama banjir berlaku dan paling teruk apabila air menenggelamkan rumah".

Antara kawasan yang dinaiki air ialah Kampung Sri Parit, Taman Jaya Lukut, Taman Indah Jaya, Taman Wawasan dan Taman Sri Lukut ditenggelami air antara 2 hingga 3 meter.

Difahamkan kejadian ini mungkin berpunca dari sistem peparitan yang sempit selain tersumbat dengan sampah sarap.

Menurut seorang mangsa banjir ini katanya, masalah sistem perparitan di kampung itu terlalu kecil selain sampah-sarap menyebabkan air tersekat dan melimpah keluar.

"Saya kesal dengan sikap pemaju yang tidak mengendahkan aduan kami sebelum ini mengenai masalah sistem perparitan yang sempit ini," katanya.

Seorang lagi mangsa, Ng Ching Hong, 50, berkata, sikap pemaju perumahan amat dikesali kerana aduan sudah dibuat oleh penduduk kampung berkenaan laluan air ke longkang yang terlalu kecil.

Setakat ini tiada kemalangan jiwa dilaporkan.

banjir [Gambar] Banjir Besar Landa Lukut, Rumah Tenggelam Sampai Bumbung

Gambar rumah yang ditengelami banjir di Lukut. kredit Metro.com.my

banjir lukut [Gambar] Banjir Besar Landa Lukut, Rumah Tenggelam Sampai Bumbung
Ada kereta yang tenggelam.

Incoming search terms:

  • banjir 27 nov 2012
  • banjir di lukut nov 2012
  • gambar rumah di tengelami air banjir
  • seremban lukut banjir 27 /nov/12

05 di kuala pilah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di kuala pilah - Google Blog Search


Anak Jati Negeri Sembilan: 969 bekas tentera <b>di Kuala Pilah</b> terima <b>...</b>

Posted: 05 Feb 2013 04:03 AM PST


Hasan Malek menyampaikan SVTB1M kepada bekas anggota tentera di Kuala Pilah, baru-baru ini.

KUALA PILAH 4 Feb. - Sebanyak 969 bekas tentera tidak berpencen di daerah Kuala Pilah hari ini menerima Sumbangan Veteran Tidak Berpencen 1Malaysia (SVTB1M) sebanyak RM1,000 setiap orang.

Sumbangan disampaikan oleh Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hasan Malek yang juga Ahli Parlimen Kuala Pilah di Dewan Tuanku Ampuan Najihah, Seri Menanti di sini.

Seorang penerima, Mohd. Zalan Amran, 61, mengucapkan syukur atas pemberian kerajaan terhadap bekas tentera yang berjuang mempertahankan tanah air satu masa dulu.
Beliau berkata, sumbangan tersebut menunjukkan kerajaan sentiasa prihatin dengan nasib dan kebajikan rakyat termasuk pesara tentera.

"Saya akan menggunakan sumbangan ini dengan sebaik-baiknya sebagai menghargai jasa kerajaan," katanya.

Seorang lagi pesara, Mohd. Zin Mohd. Pilus, 64, berkata, sumbangan itu memberi makna yang besar bagi seorang bekas tentera sepertinya.

"Dahulu kami tidak tidur malam demi menjaga keselamatan negara," ujarnya.
Kini, tambahnya, kerajaan memberikan penghargaan terhadap pengorbanan anggota tentera.

Hamzah Harun, 60, pula memberitahu, pemberian bantuan itu menunjukkan kerajaan sentiasa mengenang jasa anggota tentera.

Katanya, walaupun mereka kini semua sudah bersara dan banyak menghabiskan masa di rumah, kerajaan tidak melupakan mereka.

"Terima kasih kerana masih ingat pada kami dan kami akan membalasnya dengan sebaik-baiknya," jelasnya.

sumber: © Utusan Melayu (M) Bhd 

<b>Kuala Pilah</b> - Kubu UMNO paling gagah - Kini dah rabah

Posted: 28 Jan 2013 04:18 AM PST


KUALA PILAH, KUBU UMNO PALING GAGAH DINEGERI SEMBILAN REBAH DENGAN CERAMAH JELAJAH MERDEKA RAKYAT BERSAMA DSAI!!!!!


BIARKAN SAJA GAMBAR SEBAGAI SAKSI BERBICARA....KUBU UMNO PALING KUAT DI NEGERI SEMBILAN, KUALA PILAH...SUDAH REBAH!!!!

Dulu kalau parti pembangkang mau mengadakan siri ceramah di Kuala Pilah, pasti tiada sambutan diberikan..pernah penganalisis politik mengatakan jika pembangkang mengadakan ceramah di Kuala Pilah lebih ramai penceramah dari pendengar yang hadir.

Itu dulu.. kini ianya sudah menjadi sejarah..

Terbukti dengan siri Ceramah Jelajah Merdeka Rakyat bersama DSAI yang diadakan di Kuala Pilah semalam, 27hb Januari 2013.

Bermula siang hari di Kg Melang, Kuala Pilah  bersebelahan Pasaraya Econsave dan malam harinya di Kg Temeris di kawasan rumah Tok Ketua Omar.

Sambutan yang diberikan cukup memberangsangkan.. Orang luar bandar dan kampung tradisional sudah mula beralih arah dari UMNO ke Pakatan rakyat pimpinan DSAI.

Isu putar belit Kalimah Allah langsung tidak menjejaskan sokongan rakyat kepada PR yang bertekad maukan perubahan drastik demi kelangsungan hidup yang lebih realistik.

Hayat UMNO sudah hampir sampai kepenghujungnya sebaik saja pembubaran parlimen diistiharkan.

Pihak PDRM dan Majlis Daerah Kuala Pilah telah memberikan kerjasama yang cukup baik sekali. - omak kau

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved