ads

Rabu, 5 Disember 2012

05 di lenggeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lenggeng - Google Blog Search


Jurnal @ Laporan Aktiviti: RS Survei Lokasi (Hutan Lipur <b>Lenggeng</b>)

Posted: 13 Nov 2012 04:18 PM PST

Info :
Hutan Lipur Lenggeng terletak di Hutan Simpan Setul yang merupakan jenis Dipterokarp Pamah. Keunikan hutan lipur ini adalah terdapatnya susunan batu-batan yang menarik di persekitarannya dan di sulami dengan tumbuh-tumbuhan asal dari pelbagai jenis.
Seremban, Negeri Sembilan Darul Khusus
Terletak 26 km dari Bandar Seremban melalui Jalanraya Seremban ke Kg. Pantai.
Pengunjung boleh menggunakan kenderaan sendiri atau teksi dari Pekan Lenggeng/ Mantin/ Seremban.
Berkelah, Mandi-manda, Wakaf rehat, Tandas, Dewan terbuka, Surau, Tempat permainan kanak-kanak,Tempat letak kenderaan, Berkhemah/ Tapak, Perkhemahan

Maklumat di atas merupakan hasil yg digoogle mengenai informasi dan kemudahan yg sedia ada terdapat di kawasan Hutan Lipur Lenggeng. Lokasinya tidaklah terlalu jauh dari pekan Lenggeng dan sesuai dijadikan tempat perkelahan keluarga.
Bertarikh 10-11-12 , Sabtu 
Aktiviti Seram Sejuk (RSS) diadakan bertujuan untuk mencari X-factor / tarikan yg terdapat di sana. Tinjauan yg dapat diamati di sana, sudah banyak kemudahan yg telah disediakan oleh Jabatan Perhutanan N9. Antaranya kolam mandi-manda, wakaf rehat, dewan terbuka, menara tinjau, tapak perkhemahan, taman permainan kanak², parking kereta, laluan sepanjang sungai tandas awam, surau dan sebagainya.




Seramai 12 peserta & 4 kanak² telah bermastautin di sana 1 malam. Ikuti catitan yg dapat saya perhatikan sepanjang berada di sana.
Bergerak dari Kuala Lumpur menuju ke Hutan Lipur Lenggeng ( sepul, syed, yen, jerol, kaede n Ina Omar ). Bergerak santai² sambil lunch di pertengahan perjalanan, samapai di destinasi pada pukul 2. Kelihatan garfu dan Joe Oren sabar menunggu ketibaan kami. Sambil bersembang² kosong, mata melilau mencari kawasan yg sesuai untuk dijadikan tapak perkhemahan yg sesuai nanti. Kemudian masing² bergerak mencari kemudahan yg terdapat di sana:
  • Tandas : dikunci disebabkan tiada bekalan air
  • Tangki air : tangki kosong, disebabkan tiada aliran air masuk
  • Kolam 3 tingkat : sudah jadi kolam pasir, hampes
  • Bekalan elektrik : terdapat sambungan wayar, tapi tidak disediakan
  • Surau : ada disediakan, tapi tidak terjaga
  • Taman permainan kanak² : masih utuh dan kukuh
  • Air terjun : tinggi anggaran 20 kaki, tetapi berpasir
Kemudian masing² mula menbahagikan tugas yg perlu dibuat.

  • garfu, joe, ina, kaede n sepul : setup kawasan perkhemahan
  • yen n syed : cari inlet air tangki dan baikpulih paip
  • jerol : survey kolam

Tak lama kemudian, Tok wan dan anaknya sampai membawa bekalan makanan. Disusuli kehadiran Uncle Z. Tok wan, uncle Z dan Ina menyediakan dapur dan makanan manakala yg lain meneruskan kerja baikpulih sistem perpaipan kawasan itu. Punca inlet terpaksa ditarik ke atas oleh makhluk keding ( Yen & Syed ). Barulah air masuk ke dalam tangki. Setelah mencuci saluran paip yg penuh dengan pasir barulah bekalan air berjaya dipulihkan. 


Di dapur, cucur udang panas² dan ubi kayu rebus terhidang tuk dimasukkan lam perut yg dah lapar. Dalam pukul 5 lebih, cekgu Zahar tiba bersama² askar serbu kawasan. bro Rusman sampai membawa gen set ( xde lah bergelap malam nnt. )



Apabila perut sudah kenyang, masing² sambung kembali tugas yg ada. Tukang cuci sibuk cuci kolam, tukang paip sibuk pasang paip, tukang khemah sibuk pasang khemah, tukang masak sibuk masak cucur, meehon dan bbq.

Malam menjelma, paip air terjun sudah siap. Masing² mula mandi membersihkan badan agar sentiasa wangi. Dapur bbQ sudah berasap, menunggu masa je tuk membakar kepak, peha, puyuh dan ribs.. Nuym²..
Makanan pada malam tu agak mewah, paling best bab dapat cilok banyak puyuh... Pergh... Lazat sekali. Makasih tuk cekgu Zahar bab bawa ribs lembu tuk diBBQkan. tak pernah rasa o0o0o... Moto baru " Kalau cekgu Zahar join Event, misti ada makan² MEWAH nie " miahahaha..



Bila semua dah kenyang, masing² sudah tersadai mengusap perut. Ada yang dah berguling² mengeliat kepenatan. Sudah lama tidak lepak beramai² berborak kosong. Masing² tidur awal pada malam tu. Dan semua tidur rapat² bertujuan tuk merapatkan lagi silaturahim .... Yeke .. huhuhu.. Dan tiada perkara mistik berlaku ( rasenye laaa ) .. Sekian 






05 di tampin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di tampin - Google Blog Search


Guru Marhaen: Bunuh ala mafia <b>di Tampin</b>

Posted: 21 Sep 2012 07:50 AM PDT

USUNG...anggota JPAM mengusung mayat mangsa. Gambar kecil, Sivabalan.
USUNG...anggota JPAM mengusung mayat mangsa. Gambar kecil, Sivabalan.

TAMPIN: Tiga lelaki dipercayai bekas tahanan Ordinan Darurat melakukan tiga serangan 'ala Mafia' dipercayai bermotifkan dendam lama di sekitar bandar ini kelmarin, menyebabkan seorang lelaki terbunuh, seorang parah ditetak, manakala dua remaja lelaki berusia 16 tahun cedera.


Dalam insiden pertama jam 10.30 malam, ketiga-tiga suspek bersama lebih 15 rakan mereka yang bermotosikal menyerang dua remaja berusia 16 tahun di sebuah kedai mencuci kenderaan di Repah, di sini, menyebabkan kedua-dua mangsa cedera.
Ketua Polis Negeri Sembilan, Datuk Osman Salleh berkata, insiden itu berlarutan apabila pada jam 11.30 malam, tiga suspek sama menyerang mangsa kedua, M Sivabalan, 42, di rumahnya di Taman Bukit Tampin, di sini.

Katanya, dua daripada suspek menetak kepala, bahu dan tangan Sivabalan menggunakan parang di depan anak dan isterinya sebelum mangsa dikejarkan ke Hospital Tampin (HT), namun disahkan meninggal dunia akibat kecederaan .harianmetro.

p/s : sungguh kejam, sampai putus tangan. Mereka seolah-olah tidak takut dengan undang-undang di Malaysia membunuh sesuka hati macam bunuh ikan di sungai hehehe aduh kesian.

05 di teluk kemang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Cantiknya Pemandangan <b>di</b> Pantai <b>Teluk Kemang</b>, Port Dickson <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2012 06:21 PM PST

Semasa bercuti di Port Dickson bulan lepas, sempatlah singgahi Pantai Teluk Kemang. Sampai sini around pukul 6.30 petang. Memang cantik pemandangan pantai ketika ini , redup dan sinaran matahari :

Bukan main gembira la mereka dapat mandi dan bermain di pantai.

P/s :Alisya masih takutkan pasir pantai, umm, anak kota

Masih meriah ketika ini.Santai dan sejuk mata memandang

Lepak, enjoy and have fun

Sambil-sambil pekena ABC special, memang terangkat. Pekena pula dengan Kacang Cap Tangan

Cantiknya Pemandangan di Pantai Teluk Kemang, Port Dickson dan alam Ciptaan Illahi

Jealous,jealous..Nak mandi juga tapi keadaan tidak mengizinkan

Seronok dan tenang bila melihat pemandangan sebegini

Pantai Teluk Kemang destinasi pilihan

Buat pengunjung mandi dan menenangkan fikiran

Bercuti itu indah dan menyeronokkan

Alangkah indah kalau dapat lari dari "Rat Race" kan?

05 di bahau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di bahau - Google Blog Search


Sokongan terhadap Anwar hambar <b>di</b> Sikamat , <b>Ampangan</b>!

Posted: 07 Sep 2012 04:28 AM PDT


Seremban 7 September 2012 Kedatangan Anwar bersama jelajahnya ke 2 DUN Pakatan Rakyat iaitu Sikamat dan Ampangan petang tadi hambar dengan jumlah kehadiran dianggarkan 400 orang di Sikamat dan 200 orang di Ampangan. Malah di Ampangan Jawatankuasa Pengurusan Majlis PKR Negeri Sembilan terpaksa mengambil peluang dengan keadaan orang ramai di PASAR MALAM Plaza Uda untuk nampak meramaikan mereka yang hadir untuk melihat DS Anwar. 
Kelibat penyokong-penyokong PAS juga dilihat berkurangan. Perkara ini dilihat menarik kerana lebih setahun Anwar tidak mampu menarik ribuan 'crowd' seperti tahun-tahun sebelumnya. 
Anwar seperti biasa menawarkan janji-janji ini kepada penduduk Ampangan dan Sikamat sekiranya PKR menang:
1.Akan menurunkan harga minyak pada keesokan harinya... 
2. Akan menghapuskan PTPTN pada tahun yang sama mereka menang 
3. Akan menyamaratakan hak rakyat tanpa mengira kaum. 

Sementara itu N9 kini melaporkan terdapat beberapa NGO mula mengadakan bantahan akan kehadiran Anwar di Rantau malam ini.  Anwar bersama rombongan dijadualkan sampai di Rantau pada pukul 8.45 malam ini.  
RANTAU, 06 Sept. – Balai Polis Rantau dan Balai Polis Kuala Sawah menerima laporan bantahan  warga DUN Rantau melarang sekeras-kerasnya kehadiran Ketua Umum Pakatan Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim di Rantau di Program Jelajah Sambutan Kemerdekaan yang di jadualkan di Loji Air Sains (Kuarter JBA) Kg. Ribu, Rantau 9.00 malam esok.
Bantahan dan larangan ini disuarakan oleh gabungan 39 buah pertubuhan, persatuan dan NGO yang berkumpul sejak pukul 4:00 petang di Balai Polis Rantau dan kira-kira 5:30 petang di Balai Polis Kuala Sawah.
Mohamad Yazid Jabbar dari Pusat Khidmat DUN Rantau, di dalam laporannya bermohon pihak berkuasa bertindak tegas dan mengambil tindakan sewajarnya di atas perkara yang dilaporkan tersebut.
Ab Mutalib Sulaiman, Pengerusi JKKK merangkap Ketua UMNO Kampung Stesen, mewakili JKKK Rantau membantah sekeras-kerasnya kehadiran Anwar Ibrahim yang dianggap pakar perpecahan rakyat.
Menurutnya, "Jika polis berdiam diri dan tidak mengambil tindakan tegas melalui laporan yang dibuat oleh 39 gabungan pada hari ini, sekiranya sesuatu berlaku esok, itu adalah kerana kami berjuang demi bangsa, agama dan tanahair. Anwar Ibrahim tidak layak digelar pemimpin."
Major (B) Razali Zakaria, Presiden Gerakan Memartabatkan Perjuangan Negara (GMPN), menegaskan bahawa beliau dan pertubuhan menyokong laporan bantahan kehadiran Anwar Ibrahim di sini, kerana jika Anwar berceramah, ceramahnya tidak menjurus kepada perpaduan.
Bekas Timbalan Perdana Menteri itu disifatkan mempunyai akhlak yang sangat rendah dan lebih suka melihat bangsa Melayu berpecah belah.
Dia turut menyatakan kerisauan dan kebimbangan bahawa tahap kebencian rakyat berbilang kaum kepada Anwar Ibrahim semakin meningkat. Sekiranya polis tidak bertindak, penduduk kawasan ini yang akan bertindak.
"Tujuannya adalah tidak lain, penduduk kawasan ini tidak mahu Anwar Ibrahim menjejak kaki di sini. Perasaan tersebut sudah cukup mengambarkan sesuatu." Ujarnya lagi.
Firdaus Aziz, Presiden MAYC Negeri Sembilan  mewakili suara belia menyatakan orang yang mengkhianati bangsanya sendiri dan tidak menghormati Raja Berpelembagaan dan Demokrasi Berparlimen perlu ditentang.
Gaya dan lagaknya baru-baru ini turut mencerminkan bahawa dia sememangnya tidak pernah menghormati bangsanya sendiri.
En Siva Pragasam, Pengerusi MIC Kg Ribu pula menganggap, Anwar Ibrahim bukan seorang ketua yang betul. Dia juga dikenali kerana memecahbelahkan kaum India di beberapa tempat di negara ini. Perlu diingatkan masih ramai kaum India cintakan perpaduan dan keamanan dan jangan perkecilkan semangat cintakan tanah air dari kaum India.
Seorang wakil kaum Cina yang tidak mahu dikenali pula mengingatkan, jangan main-main untuk menukar kerajaan kerana kerajaan hari ini telah berjaya mentadbir negara ke arah yang lebih baik. Kaum Cina yang tinggal di sini juga sudah cukup senang.
Wartawan n9kini.com turut diberitahu, antara sebab lain penduduk kampung melarang kehadiran ketua pembangkang itu kerana perhimpunan yang dibuat tanpa kelulusan permit dari pihak berkuasa tempatan.
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved