ads

Isnin, 17 September 2012

05 di rasah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rasah - Google Blog Search


Kepada siapakah tembakan pistol ADUN <b>di</b> N.Sembilan <b>di</b> tujukan?

Posted: 17 Sep 2012 03:10 AM PDT

Ianya mengingatkan kita kepada apa yang berlaku di Gemencheh pada ketika kehangatan Pilihanraya Umum 1982 yang melibatkan Speaker DUN Negeri Sembilan dan Menteri Kabinet juga dari Negeri Sembilan
Polis siasat ADUN lepaskan tembakan
17 September 2012 - Seremban: Polis sedang menyiasat aduan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di negeri ini yang didakwa melepaskan tembakan di kawasan rumahnya di Rasah Kemayan di sini, malam Jumaat lalu.
Difahamkan, kejadian itu berlaku jam 8 malam selepas beliau bertengkar dengan seorang lelaki yang berada di kawasan rumahnya. Bagaimanapun, tiada sesiapa cedera dalam kejadian itu.
Semalam, Pengerusi DAP negeri ini, Anthony Loke Siew Fook, mengeluarkan kenyataan beliau mendapat maklumat ada tembakan dilepaskan di rumah ADUN berkenaan beberapa hari lalu.
SEREMBAN 16 Sept. - Polis sedang menyiasat dakwaan seorang ahli politik yang melepaskan tembakan ke arah seorang lelaki di Rasah Kemayan di sini kelmarin.
Kejadian itu dipercayai berlaku di kediaman ahli politik berkenaan kira-kira pukul 8 malam.
Difahamkan ahli politik berkenaan melepaskan tembakan dari sepucuk pistol jenis Revolver miliknya selepas dia menemui seorang lelaki berada di rumahnya.
Kejadian berkenaan dikatakan berlaku apabila ahli politik bergelar datuk itu baru pulang ke rumahnya dan terkejut apabila melihat seorang lelaki berada di rumahnya.

Mohamad Taufek Abd Ghani: Tembakan pistol oleh ADUN <b>di</b> N <b>...</b>

Posted: 16 Sep 2012 04:30 PM PDT

ADUN mana yang berjawatan EXCO N.Sembilan yang melepaskan tembakan ini? Ianya mengingatkan kita kepada apa yang berlaku di Gemencheh pada ketika kehangatan Pilihanraya Umum 1982 yang melibatkan Speaker DUN N.Sembilan dan Menteri Kabinet juga dari N.Sembilan
Polis siasat ADUN lepaskan tembakan
17 September 2012 - Seremban: Polis sedang menyiasat aduan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di negeri ini yang didakwa melepaskan tembakan di kawasan rumahnya di Rasah Kemayan di sini, malam Jumaat lalu.
Difahamkan, kejadian itu berlaku jam 8 malam selepas beliau bertengkar dengan seorang lelaki yang berada di kawasan rumahnya. Bagaimanapun, tiada sesiapa cedera dalam kejadian itu.
Semalam, Pengerusi DAP negeri ini, Anthony Loke Siew Fook, mengeluarkan kenyataan beliau mendapat maklumat ada tembakan dilepaskan di rumah ADUN berkenaan beberapa hari lalu.
SEREMBAN 16 Sept. - Polis sedang menyiasat dakwaan seorang ahli politik yang melepaskan tembakan ke arah seorang lelaki di Rasah Kemayan di sini kelmarin.
Kejadian itu dipercayai berlaku di kediaman ahli politik berkenaan kira-kira pukul 8 malam.
Difahamkan ahli politik berkenaan melepaskan tembakan dari sepucuk pistol jenis Revolver miliknya selepas dia menemui seorang lelaki berada di rumahnya.
Kejadian berkenaan dikatakan berlaku apabila ahli politik bergelar datuk itu baru pulang ke rumahnya dan terkejut apabila melihat seorang lelaki berada di rumahnya.
Negeri Umno exco in gun shot scandal
SEREMBAN: A Negeri Sembilan state exco member is under police investigation for allegedly firing his pistol at his home in Seremban on Thursday night.
It could not be ascertained if anyone was injured as a result of his action but FMT learnt that the Umno politician fired his weapon following a personal problem involving a close relative.
The matter was revealed to the media today (Sunday) by DAP's MP for Rasah Anthony Loke who questioned the delay of police action against the Umno exco man.
"I got to know that the exco member fired a shot at his home. The police took swift action when Opposition Leader Anwar Ibrahim's bodyguard aimed his gun at individuals who provoked by trying to stop the latter's car in Jasin last week.

05 di juasseh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di juasseh - Google Blog Search


<b>Juasseh</b> Cafe: BERMAAF MAAFAN <b>DI</b> HARI RAYA

Posted: 06 Sep 2012 05:45 PM PDT


Didalam artikel dimana satu 'Ustaz' tu tulis ada menyebut, lebih kurang 'amalan bermaaf maafan di hari raya tidak berapa sesuai kerana setiap kali kita mamohon maaf maka akan terbayang la akan kesalahan kita di masa lalu, di takuti akan membawa kesedihan dan rintihan hingga mengalirkan air mata, dengan itu ia akan merosakan kan Hari Raya itu yang sepatutnya disambut dengan riang gembira'.

   Memang betul la apa yang 'Ustaz' tu cakap, pasal kita nak bermaaf maafan pulak, hari lain tak boleh maaf ke, orang suruh ber 'Gumbira', bersuka ria, 'enjoy', happy hour, tiba tiba kena buat 'confession' pulak. Ye lah, kalau kita nak mohon maaf dengan satu orang, kita kena buat pengakuan akan kesalahan kita, baru la orang tu boleh maafkan, kalau dia nak maafkan la, kalau di tak maaf kan macam na, hah! melalak la jawab nya, dosa kena bawak ke akhirat.

   Aku tak ambik 'pot' sangat bende ni, alah bukan susah sangat, bukan kerja berat sangat nak mintak maaf, "mintak maaf zahir batin dan selamat hari raya" apa susah. Lepas sembahyang  raya, anak bini aku pun mula bersalaman ngan aku, selain mintak maaf, mintak duit raya sekali, 'no hal' setel satu babak. Lepas tu aku 'lead' mintak maaf dengan mak aku, siap 'ang pow' sekali, lepas tu abang ipar ngan kakak, abang dan seterus nya anak sedara dan lain lain, habis cerita, semua riang gembira.

   Lewat petang Hari Raya kedua aku sudah ada kat rumah mertua aku, tiba tiba semua sudah sedia dengan pakaian raya yang ber 'thema', bermakna acara rutin Hari Raya keluarga ni akan bermula, ini adat budaya kat sini, aku kena ikut. Aku anak beranak tak ikut 'thema', pakaian raya aku dan anak aku tak sempat basuh, pakai je la apa yang ada.

   Setelah bergambar sakan, ber'posing' kesana sini, kami pun membuat bulatan untuk upacara tahunan, ritual yang memang 'original' dari keluarga ini, bukan dari ikutan mana 'mahzab' atau fahaman. Upacara ini adalah upacara ber 'maaf maafan' antara satu sama lain bermula dari yang paling senior atau yang paling 'dominan' didalam rumah itu kepada yang paling junior. Dalam ritual ini kami akan bersalam salaman dan berpeluk pelukan, memohon ampun dan maaf dari seorang keseorang.

   Dalam rintihan dan pelukan kemesraan itu akan terpancul lah bibit perasaan yang begitu membuai  yang sukar digambar kan dengan kata dan nosta, sentuhan berbisa yang meruntun kan emosi menjatuh luruhkan jiwa yang tadinya kental  bak tiang seri, tiba tiba menjadi sayu dan pilu bak hening malam tiada penghuni dianjung sepi. Satu detik yang begitu menyentuh tanpa dipaksa dan terpaksa membawa melayang keawang awangan meneroka jauh alam hayalan. Satu perasaan yang begitu mendalam jauh kelubuk hati yang hampir mati terus terjun kelaut dalam menyelam perasaan.

   Acara ini begitu beremosi  'it's take you deep' hingga mampu mengalir dan menitiskan air mata jatuh  kebumi  tanpa kita merasa terseksa atau merasa diri kita dalam dilema penderitaan jiwa, tidak! tidak sama sekali . Dengan tidak semena dan tak disedari air mata aku pun turut mengalir lesu, aku cuba menahan dan mengalih pandangan, tiada apa yang mampu membataskan perasaan selain air mata terus berlinangan namun ku tahan jua.  Aku tahan tak nak nampak  'over'.

   Sebenarnya bukan air mata kesedihan yang membasahi lantai sepi, tetapi ini adalah air mata kegembiraan, kegembiraan yang tak mampu digambar dengan kata bicara hanya air mata sebagai ganti curahan jiwa. Curahan perasaan yang penuh ke seni an menjadi abstrak lukisan alam, lakaran keindahan jiwa yang bertahun gersang disiram sinar yang gemerlapan. Kegembiraan apabila kita masih lagi bersama, masih lagi satu keluarga, masih lagi mampu bergurau senda bersama, masih lagi meneruskan kehidupan ini bersama sebagai satu ikatan saudara. Suka duka dalam kehidupan ini kita masih lagi harungi bersama, tiada sangsi atau iri hanya hati yang suci murni meniti hari, berbudi dan bakti demi kelangsungan hari menanti pagi sebelum dijemput sepi dalam menuju abadi.

   Ini lah dia keindahan hari lebaran, bukan pesta hiburan atau acara makan makan yang semestinya akan mengembira kan kita atau berpeleseran di kelab kelab malam yang mampu memberi kan kepuasan, tetapi keakraban hubungan kekeluarga an itu yang menjadikan kita kita ceria sepanjang masa. Tali silaturahim yang berpanjangan antara kita saudara se Islam, itu lah yang menjadi benteng kedukaan yang mampu bersinar walau dalam kehidupan yang penuh kesengsaraan. Itu lah kegembiraan yang sebenar benarnya yang kita cari, kegembiraan yang memang ada disekeliling kita tanpa perlu kemana mana.

Sekian, ikhlas dari 'Juasseh Cafe'.

05 di mambau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mambau - Google Blog Search


Nasi Lemak <b>Mambau</b>. | arang - arang

Posted: 16 Sep 2012 08:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Seawal pukul 8.30 pagi dah bertolak,hujan lebat pagi tadi.Ajak Zal sebagai teman tapi kena upahlah.Nasi lemak ayam goreng di Mambau.Licin!!!Lapar sungguh kau....lepas tu baru boleh tersenyum. Posted 1 minute ago by ...

05 di jelebu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jelebu - Google Blog Search


Masalah air berlarutan sejak 1999 <b>di Jelebu</b> - Mohamad Taufek Abd <b>...</b>

Posted: 16 Sep 2012 12:32 AM PDT

16 September 2012
Jelebu, N.Sembilan - Kira-kira 300 rumah penduduk di sekitar Simpang Pertang, Simpang Durian dan dua taman berdekatan terjejas berikutan sering kali menghadapi masalah gangguan air.
Penduduk, Mohd Yusof Salleh, 48, berkata, Rumah Awam Simpang Durian dan Taman Desa Permai merupakan antara kawasan paling bermasalah susulan tangki air di kawasan terbabit sering kali pecah.
"Sebelum ini, tangki air di Taman Desa Permai pernah pecah pada 1999, malah pemimpin negeri pernah turun padang meninjau keadaan di situ.
"Pihak berkaitan ada menyatakan untuk mengganti tangki berkenaan namun sehingga hari ini penduduk masih bergantung kepada tangki lama.
"Akibatnya, penduduk terpaksa menghadapi masalah kekurangan air dan bertambah kronik setiap kali menjelang musim perayaan yang mana penggunaan air meningkat secara mendadak," katanya.
Seorang lagi penduduk, Mazlan Said, 53, berkata terdapat kebocoran pada tangki berkenaan baru - baru ini hingga menyebabkan bekalan air penduduk terputus selama 48 jam.
"Paling teruk sekali apabila bekalan air terputus selama 36 jam kira-kira sebulan lalu sekali gus mendatangkan masalah kepada kerana kami tiada bekalan air lain di sini.
"Apabila berlaku masalah ini, penduduk terpaksa mencatu kegunaan air. Jika penduduk itu berniaga makanan misalnya, mereka juga menghadapi masalah," katanya.
Sementara itu, Mustakim Mohamed, 48, berharap masalah tersebut dapat diatasi secepat mungkin demi kesejahteraan dan keselesaan penduduk.
Menurutnya, masalah sedemikian tidak wajar berlaku apatah lagi kedua-dua lokasi taman perumahan itu terletak di kawasan pekan.
"Terdapat lebih 300 rumah di kedua taman perumahan ini. Jika sebuah rumah mempunyai lima ahli keluarga, bayangkan bagaimana mereka mahu berkongsi bekalan air yang sedikit," katanya.

Motivasi Kecemerlangan Pelajar <b>di</b> SMK DUMA, <b>Jelebu</b>

Posted: 05 Sep 2012 07:07 PM PDT

2 September 2012, Jelebu : Satu Program Motivasi Kecemerlangan Pelajar (STUDYTHON) telah diadakan khusus buat para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Undang Musa Al-Haj (SMKDUMA) di Kuala Klawang, Jelebu.
Program ini diadakan khusus buat para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan PMR, SPM dan STPM bagi tahun 2012 ini. 
Program ceramah bertajuk "Tips-Tips Persediaan Saat Akhir" ini telah disampaikan oleh Sdr Syamsul Amri bin Hj Ismail, Presiden Pertubuhan Alumni Debat Malaysia (ADAM). Ceramah beliau telah berlangsung mulai jam 10.30 pagi hingga ke jam 1.00 petang.
Dengan ini EDITOR mengucapkan selamat maju jaya buat para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan pada tahun ini. Dengan ini juga dikongsikan bersama gambar-gambar yang telah sempat dirakamkan di sepanjang progranm ceramah Sdr Syamsul berlangsung.
 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved