Isnin, 17 September 2012

05 di jelebu - Google Blog Search

05 di jelebu - Google Blog Search


Masalah air berlarutan sejak 1999 <b>di Jelebu</b> - Mohamad Taufek Abd <b>...</b>

Posted: 16 Sep 2012 12:32 AM PDT

16 September 2012
Jelebu, N.Sembilan - Kira-kira 300 rumah penduduk di sekitar Simpang Pertang, Simpang Durian dan dua taman berdekatan terjejas berikutan sering kali menghadapi masalah gangguan air.
Penduduk, Mohd Yusof Salleh, 48, berkata, Rumah Awam Simpang Durian dan Taman Desa Permai merupakan antara kawasan paling bermasalah susulan tangki air di kawasan terbabit sering kali pecah.
"Sebelum ini, tangki air di Taman Desa Permai pernah pecah pada 1999, malah pemimpin negeri pernah turun padang meninjau keadaan di situ.
"Pihak berkaitan ada menyatakan untuk mengganti tangki berkenaan namun sehingga hari ini penduduk masih bergantung kepada tangki lama.
"Akibatnya, penduduk terpaksa menghadapi masalah kekurangan air dan bertambah kronik setiap kali menjelang musim perayaan yang mana penggunaan air meningkat secara mendadak," katanya.
Seorang lagi penduduk, Mazlan Said, 53, berkata terdapat kebocoran pada tangki berkenaan baru - baru ini hingga menyebabkan bekalan air penduduk terputus selama 48 jam.
"Paling teruk sekali apabila bekalan air terputus selama 36 jam kira-kira sebulan lalu sekali gus mendatangkan masalah kepada kerana kami tiada bekalan air lain di sini.
"Apabila berlaku masalah ini, penduduk terpaksa mencatu kegunaan air. Jika penduduk itu berniaga makanan misalnya, mereka juga menghadapi masalah," katanya.
Sementara itu, Mustakim Mohamed, 48, berharap masalah tersebut dapat diatasi secepat mungkin demi kesejahteraan dan keselesaan penduduk.
Menurutnya, masalah sedemikian tidak wajar berlaku apatah lagi kedua-dua lokasi taman perumahan itu terletak di kawasan pekan.
"Terdapat lebih 300 rumah di kedua taman perumahan ini. Jika sebuah rumah mempunyai lima ahli keluarga, bayangkan bagaimana mereka mahu berkongsi bekalan air yang sedikit," katanya.

Motivasi Kecemerlangan Pelajar <b>di</b> SMK DUMA, <b>Jelebu</b>

Posted: 05 Sep 2012 07:07 PM PDT

2 September 2012, Jelebu : Satu Program Motivasi Kecemerlangan Pelajar (STUDYTHON) telah diadakan khusus buat para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Undang Musa Al-Haj (SMKDUMA) di Kuala Klawang, Jelebu.
Program ini diadakan khusus buat para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan PMR, SPM dan STPM bagi tahun 2012 ini. 
Program ceramah bertajuk "Tips-Tips Persediaan Saat Akhir" ini telah disampaikan oleh Sdr Syamsul Amri bin Hj Ismail, Presiden Pertubuhan Alumni Debat Malaysia (ADAM). Ceramah beliau telah berlangsung mulai jam 10.30 pagi hingga ke jam 1.00 petang.
Dengan ini EDITOR mengucapkan selamat maju jaya buat para pelajar yang bakal menduduki peperiksaan pada tahun ini. Dengan ini juga dikongsikan bersama gambar-gambar yang telah sempat dirakamkan di sepanjang progranm ceramah Sdr Syamsul berlangsung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads