ads

Ahad, 4 Ogos 2013

05 di paroi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di paroi - Google Blog Search


Ayuh &#39;serbu&#39; Festival Hari Guru <b>di Paroi</b> - Utusan Online

Posted: 16 May 2013 11:38 AM PDT

Oleh NOOR HANIS HARUN
utusanN9@utusan.com.my

SEREMBAN 16 Mei - Guru perlu berpegang teguh kepada etika profesion keguruan yang mempunyai satu agenda utama iaitu melahirkan murid yang seimbang berdasarkan Falsafah Pendidikan Negara.

Pengarah Pelajaran negeri, Kalsom Khalid berkata, di bawah tema sambutan Hari Guru 2013, 'Guru Malaysia: 1Aspirasi 1Agenda', mengkehendaki semua guru bersama-sama membangunkan sistem pendidikan yang berkualiti bertaraf dunia sebagaimana yang dihasratkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025.

''Selaras dengan tema tersebut, pameran pendidikan sempena Hari Guru 2013 di Kompleks Belia dan Sukan Paroi ini, yang berlangsung sekarang hingga Ahad ini, amat relevan untuk memberikan penjelasan kepada guru dan masyarakat tentang dasar dan program pendidikan itu.

''Ini telah dimanifestasikan melalui terowong masa dan lain-lain pempamer dari Kementerian Pelajaran. Pengunjung yang datang ke Paroi itu nanti akan merasai perubahan itu apabila mereka menjelajah dalam khemah yang disediakan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Kata Kalsom, pameran dari Kementerian Pelajaran itu adalah berkonsepkan Kelestarian Pendidikan Dulu, Kini dan Masa Depan.

''Pengunjung akan melihat pelbagai info dan kejayaan pelbagai dasar kementerian antaranya ialah Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013- 2015, Pembudayaan Sains dan Teknologi, Inovasi Guru, Buku dan Karya Penulisan Guru, Program 1 Murid 1 Sukan, Guru Muda 1 Malaysia dan sebagainya.

''Agensi luar kementerian juga turut serta dalam pameran ini seperti Sekolah Amanah, Sekolah Antarabangsa, Penerbitan dan Penterjemahan Buku, Peralatan Pengajaran dan Pembelajaran dan lain-lain," kata Kalsom.

Beliau juga menjelaskan melalui pameran pendidikan ini, masyarakat dan komuniti setempat akan mendapat informasi yang jelas tentang perubahan-perubahan yang berlaku di dalam dunia pendidikan dalam negara ini serta cabaran yang perlu dihadapi.

''Banyak idea kreatif dan inovatif dipamerkan dan diharapkan warga pendidik, pelajar, ibu bapa dan masyarakat setempat akan beramai-ramai hadir dan memperoleh banyak informasi berguna," katanya.

Pada Jumaat (17 Mei), pelbagai acara menarik akan berlangsung di Pameran dan Festival Hari Guru 2013 di kompleks ini sempena sambutan Hari Guru 2013 bermula pukul 10 pagi hingga 10 malam dan ia termasuklah pertandingan choral speaking, pelancaran buku, ceramah agama, selain jualan buku.

Manakala hari Sabtu akan dilangsungkan aktiviti melukis, penampilan Upin dan Ipin, mewarna, persembahan Sci-Fi Utusan Karya Sdn. Bhd. (UKSB) seta konsert Apo Kono Eh Jang yang menampilkan artis terkenal tanah air.

Pada hari Ahad pula berlangsung aktiviti interaktif, pertandingan akhir Bintang Suara Bank Simpanan Nasional (BSN) dan pentarama.

05 di mantin - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di mantin - Google Blog Search


Lawatan Kerja TPM <b>di Mantin</b> pagi ini. - N9Kini

Posted: 25 Apr 2013 04:37 PM PDT

Nilai, 26 Apr – Tan Sri Muhyiddin Yassin dijangka tiba pagi ini di dalam rangka lawatan kerja beliau di Negeri Sembilan bersempena kempen jelajah PRU13 ke seluruh negara.

Beliau bakal tiba dengan menaiki helicopter yang akan mendarat di Sek. Men Mantin sebelum ke program pertama pada jam 10.00 pagi, majlis sarapan pagi bersama masyarakat Pekan Mantin di tempat letak kereta di hadapan kedai 7 Eleven, Mantin.

Kemudiannya, beliau meneruskan program kedua di Dewan Orang Ramai Sendayan bagi menyempurnakan Majlis Pelancaran Aku Janji Barisan Nasional Negeri Sembilan dan ramah Mesra bersama rakyat.

Di majlis sama, beliau turut dijadualkan menyempurnakan "Touch Point' sempena Program Mesra Rakyat Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di Perkarangan Dewan Orang Ramai Sendayan.

Sejurus program, beliau dijangka menunaikan solat Jumaat dan makan tengahari di Majlis Mesra Rakyat di Masjid Taman Tuanku Jaafar sebelum beredar.

Warga Negeri Sembilan dijemput hadir meraikan kehadiran Timbalan Perdana Menteri.

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


TAKLIMAT SARANA <b>DI</b> SMAR( SM AGAMA <b>REMBAU</b>)-KOMITMEN <b>...</b>

Posted: 30 Jul 2013 01:01 AM PDT

JEMPUTAN yang saya terima  khususnya daripada Pengerusi Sarana SMAR , Puan Rozita memperlihatkan komitmen dan kesungguhan beliau untuk menjayakan Sarana di sekolah di mana beliau menjadi Pengerusi Sarana ini sebagai sebuah sekolah yang hebat.

Semangat tinggi beliau bermula sejak bulan JUN 2013 yang lalu, apabila beliau menghubungi saya untuk terus datang ke sekolah untuk melihat perlaksanaan Sarana di sekolah ini. Kehadiran beliau hanya berseorang diri sahaja.

Menurut beliau , beliau mengambil inisiatif sendiri untuk hadir ke SMKTTJ untuk mendapatkan gambaran sebenar dan bagaimana kaedah perlaksanaan Sarana disebabkan , di sekolah beliau , program ini belum bermula lagi.

Lanjutan daripada lawatan beliau  bersaorang diri itu, beliau terus mengumpulkan beberapa orang guru dan AJK Sarana serta PIBG untuk dapat melawat ke SMKTTJ pada 23 Julai 2013 yang lalu , agar mereka dapat merasakan apa yang beliau telah lihat dan alami berlaitan Sarana di SMKTTJ  utnuk dikongsikan bersama.

Bersama lebih kurang 15 orang guiru, AJK Sarana dan PIBG, beliau dan rombongan telah diberikan taklimat dan dibawa melawat ke sekitar kelas-kelas di SMKTTJ untuk melihat dan bertanyakan serta mendapatkan feedback terus daripada guru, pelajar dan ibubapa dari kelas-kelas tersebut.

Ternyata semangat beliau rupa turut dikongsi oleh ratusan ibubapa yang lain ketika saya sampai di persekitaran sekolah berkenaan pada 27 Julai yang lalu.  Deretan kereta di kawasan luar sekolah dan tepi jalan menggambarkan semangat ibubapa untuk mendapatkan maklumat terus  dan tepat mengenai Sarana daripada Tuan Pengetua SMKTTJ.

Ternyata benar! Bilangan ibubapa yang hadir adalah yang paling ramai setakat ini dan mereka telah mendengar dengan tekun dan penuh minat.

Kehadiran ibubapa ini diperkuatkan lagi dengan kehadiran semua AJK PIBG dan guru-guru sekolah , termasuk Puan Pengetuanya.

Alhamdulillah, lega rasanya . daripada riak wajah mereka , terlihat kefahaman yang jelas dan kepuasan di hati mereka setelah mendapat maklumat yang sebenar. Saya juga amat berpuas hati dan syukur, taklimat yang disampaikan , mudah difahami oleh ibubapa dan semua yang hadir.

Respon daripada kefahaman ini , begitu cepat diserap oleh ibubapa sepertimana ditunjukkan oleh seorang penjaga (haji) yang terus bertindak mengemaskan surau, melipat tikar dan membersihakan surau sebaik tamat taklimat saya. Beliau bangga menjadi orang pertama yang menjayakan Sarana di sekolah berkenaan. Saya ucapkan tahniah kerana , pertama kini beliau sudah benar-benar faham  dan yang keduanya, beliau sudah dapat menunjuk contoh perlaksanaanya dengan cepat dan tepat.

Melihat daripada respon setiap penjaga pada hari itu, saya yakin , sekolah ini akan menjadi sekolah yang hebat dan berjaya di dalam melaksanankan Sarana.. InsyaAllah...

Buat Puan Rozita, terima kasih dan tahniah...Puan sudah berjaya membawa perubahan kepada semua warga sekolah dan ibu bapa di sekolah puan...Tahniah...!

05 di serting - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di serting - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Jul 2013 03:04 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 11 May 2013 03:43 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2013 03:44 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2013 03:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2013 03:37 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ISU SEMASA, SOSIAL DAN POLITIK: Londar siam, jalan sungai <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2013 10:51 PM PST


Sebelum adanya jalanraya yang merupakan jalan pengangkutan yang utama di zaman moden sekarang ini, manusia menggunakan sungai dan laut sebagai jalan perhubungan dan pengangkutan mereka.

Pedagang menggunakan perahu atau kapal bagi mengangkut barang dagangan mereka menyelusuri laut dan sungai untuk sampai ke destinasi.

Sebuah jalan sungai yang sangat popular di zaman dulu yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur  Semenanjung Tanah Melayu telah digunakan oleh manusia seawal sekitar kurun ke 13 atau 14 lagi. Jalan sungai ini merupakan jalan alternatif kepada jalan persisiran laut yang melalui Singapura. Jalan sungai ini melibatkan dua sungai utama iaitu Sungai Muar dan Sungai Pahang.

Pada masa itu kawasan hutan masih tebal dan luas, sudah tentu kedua-dua sungai itu mempunyai kandungan air yang lebih banyak atau besar berbanding sekarang. Permukaannya yang luas dan airnya yang dalam memungkinkan perahu-perahu bersaiz besar atau kapal dapat belayar melaluinya.

Dari pantai barat Semenanjung, perahu atau kapal akan mudek dari muara Sungai Muar, kemudian mudek ke Sungai Jempol yang merupakan salah satu cabang dari Sungai Muar. Sehinggalah sampai ke suatu tempat di Kampung Laka, Serting di mana perahu atau kapal ini akan ditarik ke darat melalui jalan penarikan yang dinamakan Londar Siam. Kapal atau perahu ini ditarik di atas daratan sejauh 600 meter untuk dipindahkan ke Sungai Serting. Dari Sungai Serting, perahu atau kapal ini akan menghilir masuk ke Sungai Bera yang seterusnya akan bertemu dengan Sungai Pahang. Akhirnya melalui Sungai Pahang ini, akan sampai ke lautan lepas yang terletak di pantai timur Semenanjung.

Londar Siam adalah merupakan jalan penarikan atau tanah daratan yang paling pendek menghubungkan Sungai Jempol dan Sungai Serting. Kawasan Londar Siam ini terletak dalam Daerah Jempol di Negeri Sembilan.

Kenapa ia dinamakan Londar Siam? Mungkin laluan ini pernah digunakan oleh tentera Siam sebagai jalan yang strategik untuk menyerang Melaka. Dikatakan tentera Siam juga pernah cuba menggali terusan pada jalan penarikan itu supaya perahu atau kapal tidak perlu lagi di tarik ke darat untuk memindahkannya dari Sungai Jempol ke Sungai Serting itu.

Tetapi dikatakan projek terusan itu gagal disiapkan atas sebab-sebab tertentu. Ada kemungkinan juga projek itu tidak gagal tetapi sengaja terusan itu tidak dibuat sepenuhnya. Terusan itu mungkin sengaja dibuat separuh sahaja bagi tujuan untuk memendekkan lagi jalan penarikan itu. Maknanya dengan adanya terusan itu, kapal ditarik di atas daratan akan melalui laluan yang lebih pendek berbanding tanpa terusan.

Mungkin ada sebab utama kenapa terusan itu tidak dibuat penuh (menghubungkan air Sungai Jempol dan Sungai Serting). Salah satu sebabnya mungkin kedudukan aras ketinggian Sungai Jempol tidak sama dengan aras Sungai Serting, ini akan menyebabkan salah satu sungai akan menjadi kering di mana air Sungai Jempol akan mengalir ke Sungai Serting ataupun sebaliknya.

Atau mungkin juga projek terusan ini gagal disiapkan kerana ada unsur sabotaj dari penduduk tempatan kerana bimbang kehilangan mata pencarian mereka hasil dari kerja menarik kapal-kapal yang melalui jalan penarikan itu. Dikatakan juga tentera Siam yang membina terusan itu ramai yang mati kerana ditimpa penyakit misteri.

Kenapa Jalan Sungai Muar-Sungai Pahang ini menjadi jalan perhubungan utama yang menghubungkan pantai barat dan pantai timur Semenanjung ketika itu?

Kalau difikirkan, tentulah sukar untuk memudekkan kapal dan perahu dari muara ke hulu sungai berbanding kalau melalui laut. Lebih banyak tenaga digunakan untuk melawan aliran arus sungai berbanding kalau belayar di laut. Sebaliknya kalau kapal belayar menghilir mengikut arus sungai, hanya sedikit tenaga diperlukan.

Jarak perjalanan dari Muar di pantai barat ke Pekan di pantai timur adalah lebih dekat kalau melalui jalan sungai berbanding jalan laut melalui Singapura. Tetapi dari segi masa, jalan sungai mengambil masa enam hari paling cepat untuk sampai.

Jalan sungai ini juga popular di waktu itu kerana pedagang-pedagang tidak mahu menghadapi risiko ribut monsun timur-laut yang sangat bahaya kepada kapal-kapal kecil jika menggunakan laluan laut. Di samping itu kapal-kapal dagang juga terdedah kepada rompakan lanun yang selalunya bergiat aktif di laluan laut.

Satu lagi faktor yang menjadikan jalan sungai ini popular ialah kebimbangan diserang oleh tentera-tentera yang bermusuhan. Ada setengah bahagian atau daerah diperintah atau dijajah oleh pihak yang bermusuh dan tidak membenarkan kapal-kapal lawan mereka melalui kawasan perairan mereka. Untuk menghindarkan berlakunya konflik , mereka memilih jalan sungai ini sebagai alternatif.

Sekarang ini laluan Sungai Muar-Sungai Pahang yang popular satu masa dulu itu tidak lagi digunakan. Kini ia hanya tinggal sejarah sahaja. Malah ramai generasi muda yang tidak menyedari kepentingannya dan kewujudannya pada satu masa dulu.

                                                 (lokasi bekas Londar Siam)

Walaupun jalan sungai utama ini tidak digunakan lagi, tetapi sebagai memperingatinya kerajaan perlu membuat sesuatu bagi memelihara bahan sejarah yang penting ini. Tentunya perkara yang menjadi tarikan kepada generasi akan datang ialah lokasi jalan penarikan atau Londar Siam itu sendiri. Mungkin kerajaan boleh membina monumen yang berbentuk sebuah perahu besar yang boleh ditarik pada sebahagian dari jalan penarikan itu. Ia bukan sahaja dapat menanamkan ingatan kembali sejarah kita kepada generasi akan datang, tetapi juga dapat menambah satu lagi produk pelancungan kepada negara ini.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Jan 2013 03:07 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

teen life is awesome: UKKM <b>di</b> MRSM <b>serting</b>

Posted: 01 Dec 2012 10:28 AM PST


Assalamualaikum... how's life?

    kali ni aku nak share pasal UKKM... hari tu(28/11.2012) aku ade jawab UKKM kat MRSM Serting ......

"UKKM tu menatang ape?"

 "UKKM tu ujian kecenderungan kemasukan ke MRSM..."

"ouh.. baru tau..."

                     

soalan dia mcm soalan PMR gak la.. tapi...., seriously aku cakap, soalan math dia... pergh susah membunuh..  tapi science senang... yang lagi satu paper korang kena jawab ujian keperibadian.. masa jawab tu korang kena perasan baik lah... haha... tapi aku x jawab guna paper.., aku jawab guna komputer... da canggih da.. MRSM lain pon same kot...

     masa aku masuk makmal komputer uh, aku pelik gak.., asal meja dye rapat.. kalo cam tu senang lah nak meniru.. hmmm... rupa2nya guna komputer.. punya cuak la aku bila dengar kena jawab guna komputer.. bukan sebab aku x tau guan.. tipu la kalo aku kata aku x reti nak guna kan..

    haha.. actually, aku x biase guna jawab exam guna komputer.. actually x pernah langsung.. tu lah 1st time aku jawab exam guna komputer.. tapi bagus gak, x payah susa2 lenguhkan tangan hitamkan kertas OMR.. hihi...

ni maklumat penting.... LOKASI MRSM SERTING...

     kepada sesiapa yang nak masuk pergi MRSM Serting uh.. awal2 aku cakap..., namanya MRSM Serting tapi kat Jempol.. kalo camtu baik tukar nama jer.. MRSM Jempol.. xde la aku susa nak cari... sesat punya pasal.., 15 minit b4 start exam baru aku sampai... giler kan..? tukar baju pon berlari-lari.. ntah aku sempat tutup zip kain ke x... haha.... rasenye sempat.... hehe...

    dah la aku nak cepat.., tetiba lori kat depan tu bawak tehegeh-hegeh pulak... memang menguji kesabaran aku betol... ish..! sabar je la... tapi ade sorang budak laki ni.. pukol 2:50 p.m baru sampai.. maybe same kes dengan aku... sesat.. gara2 alamat x betol...nasib baik budak tu still dapat peluang jawab exam..  dalam GPS pon xde MRSM Serting... balai polis serting ade la..

    sejak ari tu..., baru aku tau.. serting ade banyak name... bandar baru serting and banyak lagi.. sorry.., aku bukan orang serting..., so x dapat nak senaraikan nama2 dia..

budak2 yang pergi jawab kat MRSM serting tu....mcm2 ragam aku tgk.. ade yang skema...(budak tu mesti pandai giler), ade yang terlebih peramah.., bajet hot pon ade.. tapi cool la.. aku xde masalah pon dgn diorang.. lagipun aku bukanya bercakap sangat dgn diorang.. just bercakap dengan budak sebelah aku jer.. tu un sbb aku x nak rehat sorang2.. hihi

tapi cafe kat situ x bukak pon.. lagipon aku x lapar pon.. sebenarnya aku x suka duduk sorang2 and termenung... hah kan da kena tegur.. ish... haha..


  ni lagi best..., aku ingat aku sorang jer jawab exam kat mrsm serting..., rupa2nya kawan aku pon ade jawab kat situ gak.. tapi dia ari isnin.. aku ari rabu.. huhu

    By the way...., aku x harap pon  dapat MRSM.. kalo dapat.., alhamdulillah... bersyukur sangat2..sbp pon aku mintak gak... teknik pon aku mintak...kalo dapat alhamdulillah... x pon skolah kat sekolah harian biase jer..

     ok la.. sampai sini jer aku nak share... rasanya aku da cakap sume benda pasal serting ni..

see you next time...

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2013 03:59 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Mar 2013 03:08 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

teen life is awesome: UKKM <b>di</b> MRSM <b>serting</b>

Posted: 01 Dec 2012 10:28 AM PST


Assalamualaikum... how's life?

    kali ni aku nak share pasal UKKM... hari tu(28/11.2012) aku ade jawab UKKM kat MRSM Serting ......

"UKKM tu menatang ape?"

 "UKKM tu ujian kecenderungan kemasukan ke MRSM..."

"ouh.. baru tau..."

                     

soalan dia mcm soalan PMR gak la.. tapi...., seriously aku cakap, soalan math dia... pergh susah membunuh..  tapi science senang... yang lagi satu paper korang kena jawab ujian keperibadian.. masa jawab tu korang kena perasan baik lah... haha... tapi aku x jawab guna paper.., aku jawab guna komputer... da canggih da.. MRSM lain pon same kot...

     masa aku masuk makmal komputer uh, aku pelik gak.., asal meja dye rapat.. kalo cam tu senang lah nak meniru.. hmmm... rupa2nya guna komputer.. punya cuak la aku bila dengar kena jawab guna komputer.. bukan sebab aku x tau guan.. tipu la kalo aku kata aku x reti nak guna kan..

    haha.. actually, aku x biase guna jawab exam guna komputer.. actually x pernah langsung.. tu lah 1st time aku jawab exam guna komputer.. tapi bagus gak, x payah susa2 lenguhkan tangan hitamkan kertas OMR.. hihi...

ni maklumat penting.... LOKASI MRSM SERTING...

     kepada sesiapa yang nak masuk pergi MRSM Serting uh.. awal2 aku cakap..., namanya MRSM Serting tapi kat Jempol.. kalo camtu baik tukar nama jer.. MRSM Jempol.. xde la aku susa nak cari... sesat punya pasal.., 15 minit b4 start exam baru aku sampai... giler kan..? tukar baju pon berlari-lari.. ntah aku sempat tutup zip kain ke x... haha.... rasenye sempat.... hehe...

    dah la aku nak cepat.., tetiba lori kat depan tu bawak tehegeh-hegeh pulak... memang menguji kesabaran aku betol... ish..! sabar je la... tapi ade sorang budak laki ni.. pukol 2:50 p.m baru sampai.. maybe same kes dengan aku... sesat.. gara2 alamat x betol...nasib baik budak tu still dapat peluang jawab exam..  dalam GPS pon xde MRSM Serting... balai polis serting ade la..

    sejak ari tu..., baru aku tau.. serting ade banyak name... bandar baru serting and banyak lagi.. sorry.., aku bukan orang serting..., so x dapat nak senaraikan nama2 dia..

budak2 yang pergi jawab kat MRSM serting tu....mcm2 ragam aku tgk.. ade yang skema...(budak tu mesti pandai giler), ade yang terlebih peramah.., bajet hot pon ade.. tapi cool la.. aku xde masalah pon dgn diorang.. lagipun aku bukanya bercakap sangat dgn diorang.. just bercakap dengan budak sebelah aku jer.. tu un sbb aku x nak rehat sorang2.. hihi

tapi cafe kat situ x bukak pon.. lagipon aku x lapar pon.. sebenarnya aku x suka duduk sorang2 and termenung... hah kan da kena tegur.. ish... haha..


  ni lagi best..., aku ingat aku sorang jer jawab exam kat mrsm serting..., rupa2nya kawan aku pon ade jawab kat situ gak.. tapi dia ari isnin.. aku ari rabu.. huhu

    By the way...., aku x harap pon  dapat MRSM.. kalo dapat.., alhamdulillah... bersyukur sangat2..sbp pon aku mintak gak... teknik pon aku mintak...kalo dapat alhamdulillah... x pon skolah kat sekolah harian biase jer..

     ok la.. sampai sini jer aku nak share... rasanya aku da cakap sume benda pasal serting ni..

see you next time...

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jan 2013 03:35 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PRU13N9: Lagi masalah rakyat selesai <b>di Serting</b>..

Posted: 14 Oct 2012 03:53 AM PDT

Mohamad Sulaiman (tiga dari kanan) berbual-bual dengan Mohamed Yahya (tiga dari kiri) dan jiran-jiran Mohamed ketika melawat keadaan jalan yang telah dibaiki di hadapan rumah warga emas itu di Felda Serting Hilir Kompleks, baru-baru ini.
Seorang penduduk Felda Serting Hilir Kompleks dekat sini gembira apabila masalah jalan masuk ke rumahnya yang dihadapi sejak lapan tahun lalu selesai baru-baru ini.
Laluan sejauh 150 meter dari jalan utama yang dahulunya adalah tanah merah telah diganti dengan jalan batu jenis kasaran.
Mohamed Yahya, 68, berkata, sebelum ini dia terpaksa mengharungi lumpur ketika hujan dan debu ketika panas untuk masuk ke kawasan rumahnya.
Katanya, masalah sejak sekian lama itu selesai dalam masa dua minggu apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Serting, Datuk Samsulkahar Mohd. Deli menziarahinya baru-baru ini.
"Datuk Samsulkahar amat terkejut apabila melihat keadaan di sini. Jadi beliau segera membawa masalah itu kepada Pejabat Daerah Jempol yang mengambil tindakan dalam tempoh dua minggu.
"Saya amat bersyukur dan lega kerana dapat menjalani kehidupan dengan lebih selesa," katanya ketika ditemui di rumahnya baru-baru ini.
Sementara itu, Timbalan Ketua Zon Dua Felda Serting Hilir 1, Mohamad Sulaiman yang mewakili Samsulkahar memberitahu, laluan tanah merah itu telah diletakkan batu kasaran.
"Laluan yang dibaiki adalah sepanjang 150 meter iaitu dari laluan utama ke rumah Mohamed. Ia melibatkan kos sebanyak RM4,500.
"Selepas ini kita akan cari tempat-tempat lain yang menghadapi masalah jalan seperti ini. Kita mahu mereka menjalani kehidupan dengan selesa," jelasnya.
Sumber : Utusan Malaysia (Wilayah Selatan)
Apa lagi pakatan pembangkang nak cakap kerajaan negeri tidak membela rakyat?? Berpuluh kali wakil rakyat mengatakan agar memberitahu apa sahaja masalah yang melanda. Bantuan kilat akan segera tiba.
Tidak timbul soal wakil rakyat Barisan Nasional meminggirkan rakyat. Gejala yang di bawa oleh pakatan pembangkang melaga-lagakan dan mengelirukan pandangan rakyat kepada kerajaan negeri ternyata satu sifat yang menganiaya rakyat.
Terima kasih ADUN Serting yang menyegerakan tindakan membantu rakyat. Semoga dengan khidmat dan bantuan tersebut memberi pulangan berganda pada pilihanraya umum ke-13 yang hampir pasti tiba.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 03:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di serting</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 03:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

smk bandar baru <b>serting</b>: Selamat Bertugas <b>Di</b> Tempat Baru...

Posted: 29 Jan 2013 04:15 AM PST

Watak penting di smkbbs iaitu Cikgu Hamdan Husin telah naik pangkat dan bertugas di tempat baru. Sesungguhnya rakan-rakan di smkbbs sangat terharu di atas perpindahan ini.  Terharu kerana  kehilangan seorang guru dan rakan yang baik, pemurah, penyayang, suka belanja rakan-rakan dan sangat mengambil berat. Selain itu, rakan-rakan yang tinggal rasa terharu kerana  'terpaksa' bersama-sama menggalas tugas-tugas yag ditinggalkan. Antara tugas besar yang beliau tinggalkan  ialah Setiausaha PIBG, Bos  Besar Majalah, MC Majlis-majlis Perdana,  Pakar Rujuk PBS, dan kadang-kadang menjadi pakar rujuk apabila rakan-rakan mengalami masalah rumah tangga! 
Sekarang fahamlah kami betapa beratnya tanggungjawab yang dipikul oleh Cikgu Hamdan selama ini..
Cikgu.... Selamat bertugas di tempat baru. Pandai-pandailah membawa diri.. Didoakan berjaya dan cemerlang di sekolah yang baru.

pistol nakal: GEMPAR! Kenapa Dengan BN Dun <b>Serting</b>? Ramai <b>...</b>

Posted: 13 Feb 2013 12:00 AM PST

Menurut sumber yang boleh dipercayai, akan berlaku sesuatu di Dun Serting dan hal ini berkaitan dengan kerajaan Barisan Nasional. Apa tidaknya, satu bantuan kewangan yang dijanjikan atas usaha kerajaan Barisan Nasional ini akan disampaikan kepada masyarakat DUN SERTING.
Maka beramai-ramailah masyarakat di Dun Serting akan keluar untuk menerima bantuan kewangan bernama Bantuan Rakyat 1Malaysia ini. INGAT! Ini BR1M, adalah untuk 1 Malaysia. Sesiapa yang layak memohon dan permohonan diluluskan, akan menerima bantuan ini. Tidak mengira pahaman dan ideologi politik.
MAJLIS PENYAMPAIAN BR1M 2.0
TARIKH : 13 FEBRUARI 2013 (RABU)
TEMPAT : DEWAN KOMPLEKS RAKAN MUDA BANDAR SERI JEMPOL
*SILA BAWA SURAT DAN KAD PENGENALAN

smk bandar baru <b>serting</b>: Pesta Pantun 2013 Daerah Jempol

Posted: 13 Mar 2013 05:42 AM PDT

Tahniah kepada pasukan pemantun smk Bandar Baru Serting kerana telah berjaya menjadi Juara Pesta Pantun Sekolah-Sekolah Menengah Peringkat Daerah Jempol 2013. Pemantun-pemantun sekolah ini telah berjaya mengalahkan pasukan pemantun dari Sekolah Integrasi Jempol (Intej) dalam perlawanan akhir yang diadakan di Dewan Bestari smk Bandar Baru Serting.
Tahniah juga kepada Pasukan Bicara Berirama smkbbs yang juga telah berjaya menjuarai pertandingan tersebut pada minggu lepas. Tahniah.. Didoakan kedua-dua pasukan akan berjaya dalam pertandingan seterusnya. Insya Allah.

05 di lukut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lukut - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jul 2013 03:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 16 May 2013 03:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 13 May 2013 03:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Walkabout <b>di</b> Pekan <b>Lukut</b> oleh Saudara Ravi calon N33 Port Dickson

Posted: 27 Apr 2013 07:14 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]SPR tidak telus!katanya dakwat kekal berjam-jam tapi sekali kene sabun abis dah! SELAMAT MENGUNDI KEPADA SETIAP PENGUNDI YANG PERGI MENGUNDI..JANGAN PANGKAH YANG LAIN PASTIKAN PANGKAH ...

Ubah kerusi DAP <b>Lukut</b> kepada BN - Utusan Online

Posted: 02 May 2013 12:03 PM PDT

Vincent Yeong Seng Wong (kanan) bersama barisan Gerak Gempur BN bersiap sedia untuk berkempen ketika ditemui di Kampung Sri Parit, Lukut, Port Dickson, baru-baru ini.

TELOK KEMANG 2 Mei - Pembangkang sudah lenyap di Dewan Undangan Negeri (DUN) Lukut. Calonnya dari DAP, Ean Yong Tin Sin sudah tidak ada pengaruh lagi.

Ini kerana, calon Barisan Nasional (BN) di situ, Vincent Yeong Seng Wong mula melebarkan keyakinan rakyat, malah kehadirannya di setiap pelosok sudah diterima kerana rakyat percaya dengan dasar yang dibawa BN, rakyat didahulukan dalam manifestonya.

"Teorinya mudah, DAP tidak buat kerja di DUN Lukut. Cakap bolehlah. Ini tidak serupa dengan BN, kita cakap penuh dengan isu. Bila janji, kita tepati," kata Seng Wong kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Katanya, sokongan masyarakat Cina di DUN Lukut sudah berubah dan prinsipnya mudah, jika mana-mana parti yang dapat meyakinkan kaum Cina dalam hal kesejahteraan, keamanan, ekonomi, maka mereka akan memilih parti itu.

"Dalam BN semuanya sudah terbukti dan kita punyai semua resipi itu. DAP tidak ada kerana mereka mengutamakan hak individu dalam parti dan sebab itulah krisis dalaman mereka kian meruncing," ujarnya.

Kata Seng Wong, BN pernah menang kerusi DUN Lukut pada 2004 dan ia bukanlah kubu kuat pembangkang.

"Rakyat mahukan perubahan di sini. Ini baru ubah namanya. Kita perlu memastikan kerusi DUN Lukut diubah kepada BN," ujarnya.

Seng Wong yang memegang pelbagai jawatan dalam persatuan Cina peringkat daerah dan negeri berkata, peranannya itu akan memberi peluang terbaik untuk menerang kepada ahli persatuan terutama kaum Cina mengenai perjuangan dan agenda BN.

Antara jawatan yang disandang beliau ialah Pengerusi Persatuan Cina Daerah Port Dickson, Pengerusi Persatuan Perniagaan Cina Negeri Sembilan, Pengerusi Ahli Lembaga Sekolah Menengah Chun Hwa Port Dickson dan Penyelaras Pusat Khidmat BN DUN Lukut.

"Saya yakin dan percaya, ahli dalam persatuan yang saya sertai menyokong perjuangan BN. Saya juga melihat kaum Melayu dan India di kawasan ini juga telah kembali menyokong BN," katanya.

Menurut beliau, sebagai bekas Ahli Majlis Perbandaran Port Dickson (MPPD) beliau mempunyai pengalaman berkhidmat kepada rakyat.

Seorang pengundi DUN Lukut, Liang Yock Chooy, 59, memberitahu, dia akan terus memberi sokongan kepada BN kerana kecewa dengan khidmat pembangkang selama ini.

"Saya berharap kaum Cina memberi sokong kepada BN memenangi DUN ini. Pembangkang tidak buat kerja selama mereka berkhidmat," katanya.

Sementara itu, Cheok Wah Seng, 55, juga berharap BN menang kali ini berkata, rata-rata penduduk kesal mempunyai wakil rakyat pembangkang kerana beliau tidak mampu membawa sebarang pembangunan di pekan Lukut.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2013 03:16 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

kuala <b>lukut</b> destinasi pemancing - jalan-jalan jenahak panggang

Posted: 20 May 2013 09:33 AM PDT

Kalau diceritakan lokasi Kuala Lukut tentu ramai yang tidak mengetahui malah ada yang tidak pernah mendengar pun nama tersebut. Tetapi cuba anda bertanya kepada kaki2 pemancing di manakah Kuala Lukut tentu ramai yang boleh beritahu lokasi Kuala Lukut.
Kuala Lukut merupakan sebuah penempatan yang agak terpencil walaupun dalam daerah Port Dickson. Pekan yang terdekat dengan Kuala Lukut ialah Pekan Sg Chuah dan juga Pekan Bukit Pelanduk yang pernah terkenal sekejap dengan virus JE.
Di Kuala Lukut terdapat 2 buah jeti memancing iaitu jeti memancing Pozi atau jeti koperasi dan Jeti memancing Mamud yang berhampiran dengan muara Kuala Lukut. Jeti2 ini dibuka 24 jam dan 360 hari setahun dengan bayaran rm 3 sahaja untuk seorang pemancing.
Selain jeti memancing terdaapat juga 5 buah kelong memancing diperairan Kuala Lukut iaitu Kelong Mamud (2 buah), Kelong Raja (2 buah) dan kelong Pozi (kelong Koperasi). Maka tak hairanlah ramai kaki pancing yang mengenali dan mengetahui Kuala Lukut kerana saban tahun ribuan kaki pancing yang datang ke sini untuk aktiviti memancing.
Selain Kelong, di sini juga ada juga menyewa bot untuk memancing. Banyak port  memaancing di tengah laut seperti di rumah api tabung haji, boya enam, jeti shell , boya hijau, rumah api putih , boya merah dan jeti Jinmah Power Plant. Pemancing boleh menyewa bot di jeti Pozi atau Juga Jeti Mamud yang menyediakan perkhidmatan menyewa bot bersama tekong.
Selain memancing ada juga yang datang ke sini sekaadar melepak2 sambil berkaraoke di Jeti Pozi pada waktu malam.

05 di kuala pilah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di kuala pilah - Google Blog Search


Jawatan Kosong 2013 <b>di</b> Majlis Daerah <b>Kuala Pilah</b>

Posted: 31 Jul 2013 07:26 PM PDT

Jawatan Kosong 2013 di Majlis Daerah Kuala Pilah

Jawatan kosong 2013: Awalnya, Majlis Daerah Kuala Pilah dikenali sebagai Majlis Bandaran Kuala Pilah (MBKP). Ditubuhkan pada bulan Februari 1957.MBKP dikategorikan sebagai Majlis Bandar bersama-sama dengan bandar-bandar kecil yang lain seperti; Rompin, Kg. Tengah, Tg, Ipoh, Padang Lebar, Juasseh, Batu Kikir, Jelai, Dangi, dan Sri Menanti. Dewan Kota Rompin dan lain-lain ditubuhkan pada 1937 selama pemisahan bandar Kuala Pilah dan dinamakan sebagai MBKP dari bandar-bandar kecil seperti Rompin Tg. Ipoh, Seri Menanti.Penstrukturan semula dari semua dewan menghasilkan pembentukan Dewan Daerah Kuala Pilah (MDKP), berkesan Jun 1980 berdasarkan peruntukan Sec. 10 (i) (a) Undang-undang 171 yang menetapkan bahawa semua pihak berkuasa tempatan akan dipimpin oleh Presiden atau Walikota.

Permohonan adalah dipelawa kepada WARGANEGARA MALAYSIA dan keutamaan diberi kepada RAKYAT NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS yang berkelayakan dan BERUMUR TIDAK KURANG 18 TAHUN pada tarikh iklan ditutup untuk memenuhi jawatan kosong seperti berikut :-

// ]]>

1. Penolong Arkitek Landskap J29/J36
2. Pembantu Penilaian W17/W22
3. Pembantu Tadbir N17/N22
4. Pembantu Kesihatan Awam U17/U22
5. Pemandu Kenderaan R3/R6

Tarikh tutup permohonan: 7 Ogos 2013

Sila klik sini untuk membuat mendapatkan borang permohonan.

Sila klik sini untuk mendapatkan maklumat penuh perjawatan ini.

———————————————————————————————-

Jgn ketinggalan utk mendapatkan pemberitahuan jwtn kosong di negeri anda.Isikan langganan email di sini
->> http://bit.ly/QH82aX

———————————————————————————————–

Jawatan Kosong 2013

from your own site.

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved