ads

Rabu, 18 September 2013

05 di lenggeng - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lenggeng - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Sep 2013 09:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Catatan Lama - BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lenggeng</b> - Google <b>...</b>

Posted: 21 Aug 2013 09:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Lenggeng</b>, Negeri Sembilan Darul Khusus ~ Jelajah Mahaguru58

Posted: 23 Jun 2013 04:57 AM PDT

Salah satu kegemaran saya adalah untuk menjelajah bumi Semenanjung Tanah Melayu ini dengan memandu melalui jalan jalan persekutuan, berhenti di pekan pekan kecil dan merakamkan suasana sekitar didalam bentuk fotografi dan video.

Hari ini saya berkesempatan singgah di Lenggeng, sebuah pekan kecil lama di dalam Negeri Sembilan Darul Khusus. 

Ikuti lah rakaman spontan saya didalam bentuk video dibawah:

Saya tertarik dengan keadaan beberapa kedai papan lama di pekan Lenggeng ini. Walaupun keadaan kedai2 lama ini sesetengahnya sudah uzur namun ada termeterai keindahan senibina dan peradaban lama padanya.


Corak corak pada tingkap kedai kedai diatas bertarikh dari zaman era British dahulu. Cuma sejak kebelakangan ini dipasang kompresor pendingin hawa menurut keperluan zaman ini.Dulu dulu hanya dibuka sahaja tingkap itu dan angin sepoi sepoi bahasa meniup keseluruh ruang atas kedai tersebut.

Sekarang terpaksa lah ditutup sebab nak dinginkan ruang dan untuk mengelakkan debu dan habuk dari jalan didepan terbang masuk! Mujur lantai ruang atas tu terletak tinggi. Jika tidak adalah nanti 'spiderman' merayap masuk menceroboh! :P


Semasa saya singgah di pekan Lenggeng, keadaan jalan nya berdebu disebabkan laluan lori lori pembinaan yang membawa muatan tanah dan pasir. Itulah puncanya kenapa pekan Lenggeng begitu tercemar dengan debu debu di jalan utamanya.

Di tambah pula dengan keadaan berjerebu yang di sebabkan oleh pembakar2 hutan Sumatera, Indonesia yang tidak peduli akan kesan pencemaran udara serantau.


Phua Kong Hing, mekanik motor di pekan Lenggeng begitu mesra memberikan lambaian 'peace' kepada anda para pembaca blog Mahaguru58 yang budiman. Jika lalu disana, singgah lah sekejap bertanya khabar pada nya.

Alang alang saya dah ada kat Lenggeng, daerah pendalaman Nogori Sembilan, makanya saya pun pergilah singgah makan disalah sebuah warung Masakan Minang di Kampong Katop dihujung pekan Lenggeng.

Inilah makanan tengahari saya di sana. Daging masak lomak cili padi dan sepotong ayam goreng berempah. Sodap!!! Tapi kebanyakan isi ayam tu saya sedekahkan pada dua ekor kucing yang datang merayu mengiau ngiau pada saya. Dah rezeki kucing kucing tersebut. :-)


Insya Allah jika ada masa, mahu saya menjelajah lagi.

05 di paroi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di paroi - Google Blog Search


MBI bina 217 unit rumah rakyat <b>di Paroi</b> mulai 2014 - Utusan Online

Posted: 13 Sep 2013 11:52 AM PDT

SEREMBAN 13 Sept - Perbadanan Menteri Besar (MBI) bersama Restu Pertiwi Sdn. Bhd akan membangunkan kawasan seluas 16.89 hektar di Paroi dekat sini dengan pembinaan 217 unit rumah mulai pertengahan tahun depan.

Ahli Lembaga MBI, Datuk Mat Ali Hasan berkata, projek itu yang dikenali sebagai Pinggiran SIGC (Seremban International Golf Club) melibnatkan pembinaan 148 unit rumah teres dua tingkat, 38 unit rumah berkembar dua tingkat dan 31 unit rumah banglo dua tingkat.

Beliau yang juga Setiausaha Kerajaan negeri berkata, projek yang berkonsep moden dan kontemporari itu dijangka siap dalam tempoh dua tahun.

"Ia adalah tanda kejayaan melaksanakan projek yang berprestij di kawasan yang menjadi tarikan ramai," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengerusi Restu Pertiwi, Mustaza Musa.

Mat Ali berkata, walaupun pihaknya masih menunggu kelulusan muktamad daripada pihak yang berkenaan mengenai harga rumah tersebut, pendaftaran telah dibuka kepada orang ramai yang berminat untuk membeli rumah berkenaan.

Jelasnya, ia dilaksanakan secara 'siapa cepat dia dapat' memandangkan jumlah unit yang terhad.

Tambah beliau, pihaknya juga masih dalam proses memuktamadkan reka bentuk akhir rumah yang hendak ditawarkan itu.

05 di port dickson - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di port dickson - Google Blog Search


Santai <b>di port dickson</b> | warna-warna pelangi

Posted: 01 Sep 2013 10:17 PM PDT

Sempena 31 ogos ni kami decide nk santai2 di port dickson... Penginapan kami terjah je.. Sudah sampai PD baru cari.. Pergi pagi kul8.. Sampai dan dapat hotel pukul12 tengahhari.. hehehe
Rezeki kami dapat hotel yang murah. RM65 semalam sahaja =)..
Cari hotel memang semua range RM250++ sebab hari cuti dan sabtu ahad.. Kalau yang murah pun hotel budget yang takde view apa-apa pun... Mula-mula kami cari di blue lagoon.. pastu cari kat teluk kemang pula.. tak jumpa jugak.. lepas tu just tengok hotel marina.. dengar-dengar hotel ni murah.. Bila dapat tengok, bilik besar (2 bilik) tapi takde pantai.. just view teluk je.. Kami dapat hotel murah ni pun dari pak guard marina ni.. dia kata dia ada kenalan hotel yang mengadap pantai dan murah.. Mula2 call dapat yang rm200.. Second call alhamdulillah dapat yang murah iaitu RM65 di SunShine.
View ok.. pantai ok.. hotel pun ok.. semua ok.. Tak tau kenapa dapat harga murah sebab bila tengok di papan harga bilik tu kalau 1bedroom RM85 tu pun time tak cuti. kalau public holiday RM100++.. Pape pun itu rezeki kami =)...
Balik daripada PD, kami pergi ke nilai untuk cari carpet dan juga kain untuk dijadikan bantal besar hehehe... Alhamdulillah, carpet dah jumpa dengan harga RM160 (carpet bulu-bulu hhehe) dan kain pun dah jumpe juga.. 
Balik rumah terus bendang carpet dan jahit bantal... =)..

Dr Shafie Abu Bakar: Puisi Dibengkelkan <b>Di Port Dickson</b> Terpilih <b>...</b>

Posted: 16 Aug 2013 04:49 PM PDT

-->
BBB, 09 Syawal 1434 = 16 Ogos 2013 (Jumaat):
Daripada 5 buah puisi yang dibengkelkan di Port Dickson (10 – 23 November 2013) dua buah daripadanya Penulis hantarkan kepada Penyelenggara bagi menerbitkan antologi `Puisi Siswa` UKM - saudara Zainuddin Ayip. Puisi yang dibengkel dan dihantar ialah:
1)      Hutan-Hutan Batu
2)      Hidup Yang Diburu
Tiga buah puisi yang lain turut sama dihantar Penulis dan diterbitkan di dalam `Puisi Siswa` berkenaan ialah:
a)      Di Suatu Persimpangan  b) Jalanan Hidup  c)  Pencari
Untuk menerbitkan sebagai buku termasuk mengandungi lima buah puisi Penulis di atas, maka ianya memakan masa. Puisi yang dihantar pada akhir 1974 ini diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1976. Lantaran itu puisi-puisi di dalam Puisi Siswa turut dinilaikan untuk Hadiah Sastera bagi tahun 1976. Daripada 38 puisi yang ditulis oleh 13 orang penyair kampus UKM itu, maka puisi `Hidup Yang Diburu` dinilai oleh para Panel Penilai dan layak menerima Hadiah Karya Sastera Malaysia  bahagian puisi.
Sebenarnya  selepas puisi `Hidup Yang Diburu` dibengkelkan, Penulis pernah merubahnya dengan agak banyak, menurut antara cadangan dalam bengkel – termasuk membuang lambang-lambang matematik, bahkan judulnya menjadi sebagaimana berikut:
Detik ini segala bertukar ganti
Telah remuk dalam getaran sendiri
Segalanya tiada tetap pada paksi.
Darjah sasarannya harus lebih ke depan
Tetapi sebagaimana dikatakan, Penulis tidak semestinya patuh dengan kritikan yang dihasilkan di dalam bengkel. Penulis menghantar kepada penerbitan (Puisi Siswa) persis sebagaimana gubahan asal – sebelum dibengkelkan. Di bawah diperturunkan teks puisi yang memenangi Hadiah Karya Sastera Malaysia bahagian puisi:
Detik ini segala bertukar ganti
Telah remuk dalam getaran sendiri
Segalanya tiada tetap pada paksi.
Darjah sasarannya harus lebih ke depan
Hidup lebih dari itu.                        
Kolej Pertama UKM,                                              (Puisi Siswa, 1976)
             (Pasir Biru, Antologi Sajak Dan Drama Hadiah Karya Sastera 1976, DBP, 1979: 42).
Dalam Laporan /Ulasan Panel Hadiah Karya Sastera 1976 menyatakan:
Sepanjang tahun 1976 sebanyak 2,023 buah sajak, berbanding dengan 1,730 dalam tahun 1975, telah diterbitkan di dalam buku, majalah dan suratkhabar di tanahair. Selama setahun ini juga ada 20 kumpulan telah dikeluarkan oleh beberapa penerbit dan orang perseorangan, tetapi kumpulan dalam bentuk stensilan sudah pun berkurangan jika dibandingkan dengan dua atau tiga tahun sebelumnya.
Pertambahan bilangan sajak yang dihasilkan itu memperlihatkan keghairahan menulis puisi yang lebih besar di kalangan anak muda kita. Kalau dalam tahun 1975 ada 505 orang penulis sajak, dalam tahun 1976 pula bilangan ini meningkat kepada 628 orang. Meskipun begitu pertambahan ini tidaklah melahirkan satu perkembangan baru dalam dunia puisi kerana apa yang nampaknya berlaku ialah semacam kestabilan dari segi bentuk dan nilai. Memanglah dalam tradisi seni kita tidak dapat selalu melihat perubahan-perubahan atau pembaruan-pembaruan yang cepat dan besar, apa lagi penulis-penulis yang menambah bilangan tahun 1976 ini adalah terdiri dari anak-anak muda yang kebanyakannya baru mencuba-cubakan diri mereka dalam dunia kesusasteraan.
(Tidak ada hadiah dikeluarkan bagi 20 kumpulan puisi, PANEL hanya memberi pujian bagi tiga buah kumpulan puisi, iaitu Kaktus-Kaktus oleh Kemala, Balada Cinta Seberang Benua oleh Firdaus Abdullah dan Nyanyian Malam oleh Siti Zainon Ismail).
Dari 200 sajak yang dibawa ke dalam perbincangan terakhir 21 buah sajak yang ditulis oleh 13 penulis telah diputuskan untuk diberi hadiah. Sajak dan penyair yang terpilih itu ialah:
1.      Senja Di Pedalaman,  Mastika, Februari 1976  -  A. Latiff Mohidin
2.      Pasir Biru, Berita Minggu, 23.5.1976               -  A. Latiff Mohidin
3.      Songsang, Utusan Zaman, 21.11. 1976             -  A. Latiff Mohidin
4.      Papantanda Kota, Dewan Sastera, September 1976 – T. Alias Taib
5.      Setinggan, Utusan Zaman, 29.8.1976 – T. Alias Taib
6.      Giliran, Dewan Masyarakat, November 1976 – Rahman Shaari
7.      Hamparan Kuning, Mingguan Timur, 6.6.1976 – Rahman Shaari
8.      Bila Tiba Waktunya, Masakini, 1976 – Jaafa Hs
9.      Perjalanan Dua Lima Yang Pertama, Anak-Anak Senja, 1976 – Jaafa Hs.
10.  Satu Kebetulan,  Mastika, Februari 1976 – Zurinah Hassan
11.  Salam Perempuan Dari Penjara,  Bila Kita Berbicara, 1976 – Zurinah Hassan
12.  Kita Perlu Bersuara Setelah Diam Yang Lama, Bila Kita Berbicara, 1976 – Zurinah Hassan
13.  Pada Setiap Kali Kau Tiba, Ogos, Kaktus-Kaktus, 1976 – Kemala
14.  Bahawa Cinta Itu Kasihku, Kaktus-Kaktus, 1976 – Kemala
15.   Masih Ada,  Dewan Sastera, Disember 1976 – Dharmawijaya
16.  Menghadapi Perjalanan Seorang Teman, Dewan Masyarakat, Mei 1976 – Jihaty Abadi
17.  Hidup Yang Diburu, Puisi Siswa, 1976 – Shafie Abu Bakar
18.  Niagara , Dewan Sastera, Disember 1976 – Firdaus Abdullah
19.  Ballada Latiff Kepada Tuhan, Dewan Sastera, September 1976 – Mansur Ahmad Saman
20.  Tanpa Melakukan Kesalahan, Suara Merdeka, 12.12.1976 – Ma`arof Saad
21.  Nyanyi Daun-Daun, Dewan Sastera, November 1976 – Cheng Poh Hock.
Mengulas mengenai puisi `Hidup Yang Diburu` kata panel:
Shafie Abu Bakar dengan sajaknya`Hidup Yang Diburu` dengan ringkas menyatakan bahawa hidup ini tidak dapat diduga dan diperhitungkan secara tepat seperti menghisab sesuatu. Kehidupan adalah lebih dari ketetapan itu, lebih rumit dan kompleks. Dengan menyedari akan hakikat itu penulis lalu mengajak kita memikirkan secara lebih jauh dan kemas dari apa yang kita lihat dan lakukan hari ini. Ini adalah sikap dan ajakan yang positif bagi menghadapi hidup yang tak tetap pada paksinya. Itulah formula yang diberikan oleh penyair kalau kita mau hidup dengan lebih sempurna dan memperbaiki kekinian kita. Inilah bezanya antara perhitungan hidup dengan perhitungan logik. Penggunaan simbol + - x -:- dalam puisinya adalah mempunyai fungsi yang sesuai dengan ide yang dibicarakan. Jadi simbol-simbol itu tidak ternampak sebagai hiasan saja, malahan ia membantu memperkuatkan ide puisinya.

Pejuang Pekerja Pahang: Karnival Sukan NUBE 2013 <b>di Port Dickson</b>

Posted: 31 Aug 2013 09:41 AM PDT


Karnival Sukan NUBE 2013 berlangsung dengan meriah
31/8/2013,Port Dickson

Lebih daripada 400 ahli NUBE mengambil bahagian dalam Karnival Sukan NUBE 2013, yang telah diadakan di Sekolah Menengah Tinggi Port Dickson, pagi ini.

Acara ini bermula pada jam 8.00 pagi dengan kontinjen dari lima cawangan NUBE berarak ke padang. Perarakan ini diikuti dengan Presiden NUBE Tan Eng Hong memberikan kata-kata aluan.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Supt Abd Wahan Bin Harun telah merasmikan Karnival Sukan NUBE 2013 dengan ucapan penuh motivasi.

Setiausaha Agung NUBE J Solomon berkata karnival sukan tahun ini menyaksikan bilangan peserta yang paling tinggi.

Semua lima cawangan NUBE yang terdiri daripada Kuala Lumpur, Selangor & Pahang (KLSP), Pulau Pinang, Kedah & Perlis (PKP), Kelantan & Terengganu (KT), Perak (Ipoh) dan Negeri Sembilan, Melaka & Johor (SMJ) akan mengambil bahagian dalam acara yang bakal membina semangat perpaduan.

Objektif utama karnival sukan ini adalah untuk memupuk semangat perpaduan dan persaudaraan dalam perjuangan serta mengerat hubungan kita dan meningkatkan potensi diri.

More than 400 NUBE members participated in NUBE Sports Carnival 2013, which was held at Sekolah Menengah Tinggi Port Dickson, this morning.

The event kicked off at 8.00 am with the contingent from five NUBE branches paraded into the field. NUBE President Tan Eng Hong welcomed the participants.

Port Dickson OCPD, Supt Abd Wahan Bin Harun officiated the NUBE Sports Carnival 2013 with a roaring speech, motivating the participants.

NUBE General Secretary J Solomon said that this year, the sports carnival saw the highest number of participants.

All five NUBE branches consisting of Kuala Lumpur, Selangor & Pahang (KLSP), Pulau Pinang, Kedah & Perlis (PKP), Kelantan & Terengganu (KT), Perak (Ipoh) and Negeri Sembilan, Melaka & Johor (SMJ) will participate in the spirit of solidarity and one family in this event.

The primary objective of these sport is to cultivate the spirit of solidarity, unity and brotherhood in our struggles, strengthens our relationship, to congregate and enhance our potentials.

05 di rembau - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di rembau - Google Blog Search


RTC Batu Hampar jana pendapatan penduduk setempat <b>di Rembau</b>

Posted: 02 Sep 2013 11:13 AM PDT

REMBAU 2 Sept. - Projek Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) di Batu Hampar dekat sini yang dijangka siap tahun depan bukan sahaja meningkatkan taraf hidup rakyat, malahan memberi kemudahan kepada penduduk setempat untuk mendapatkan perkhidmatan pelbagai agensi di bawah satu bumbung.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan menjelaskan, projek pertama seumpamanya di negeri ini menelan belanja sebanyak RM30 juta itu sedang rancak didirikan di kawasan lebih lapan hektar dan status projek berkenaan kini mengikut jadual ditetapkan.

Jelas Mohamad, apabila projek berkenaan itu siap sepenuhnya, bukan sahaja akan menjadi pusat perniagaan pelbagai barangan bagi penduduk luar bandar tetapi dapat memberi nilai tambah kepada kehidupan masyarakat setempat.

''Berdasarkan laporan yang saya terima dalam mesyuarat Exco lalu, saya telah ditaklimatkan tentang status projek berkenaan yang telah mula dilakukan sejak bulan Februari lalu dan mengikut jadual.

''Jika tidak ada apa-apa halangan, kita juga akan memanggil para peserta yang berminat untuk diberikan tempat, sama ada pertengahan atau hujung tahun depan," katanya di sini kelmarin.

Jelas Mohamad, turut disediakan adalah 150 kawasan penempatan ditawarkan kepada penerima E-Kasih menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri bagi membolehkan mereka bergiat aktif dalam perniagaan.

Malah katanya, menerusi program ini juga nanti mereka akan ditunjuk ajar dan dibantu oleh jabatan-jabatan kerajaan yang terdiri daripada pelbagai sektor termasuklah peladangan, penternakan, pertanian dan sebagainya.

''Kita akan pilih. Mereka ini berkebolehan tetapi terdapat kekangan dari segi modal dan sebagainya. Sebaik berjaya nanti, mereka boleh pilih sama ada meneruskannya atau berhijrah untuk memberikan peluang itu kepada orang lain," katanya.

Perkhidmatan KTM Komuter <b>Di</b> Stesen Keretapi <b>Rembau</b>

Posted: 29 Aug 2013 05:55 PM PDT

Bermula pagi tadi (30 Ogos 2013), perkhidmatan KTM Komuter telah dilarikan bagi sektor Rembau - Rawang - Rembau. 
Walaupun untuk permulaan ini hanya tiga larian bermula dari Rembau dan juga tiga perkhidmatan berakhir di Rembau, tidak bermakna orang-orang di Rembau dipinggirkan. 

Inilah masanya orang-orang di sekitar Rembau membalas kepercayaan kepada perkhidmatan KTM Komuter dengan naik beramai-ramai agar jumlah tren akan ditambah pada masa akan datang. 
Ini adalah satu lagi kemudahan untuk penduduk sekitar Rembau kerana sebelum ini pihak KTMB telah menjadualkan pemberhentian Tren Antarabandar iaitu Tren Sinaran Selatan No.12 & 13.
 
Tren Sinaran Selatan No.13 berhenti di Stesen Rembau pada jam 10:15 pagi manakala Tren Sinaran Selatan No.12 pula berhenti di stesen ini pada jam 20:09 malam.
Khabarnya kadar tambang perkhidmatan komuter yang dikenakan adalah berpatutan sesuai dengan perkhidmatan tren yang cekap dan pantas. Suasana di dalam komuter juga selesa dan sesuai untuk semua. 
Tambang yang dikenakan sekitar dari Rembau ke Sg Gadut (RM1.60), Rembau ke Seremban (RM2.60), Rembau ke Kajang (RM5.80), Rembau ke Bandar Tasek Selatan (RM6.90), Rembau ke Kuala Lumpur Sentral (RM7.50) dan Rembau ke Rawang (RM9.50).  
Jika menaiki bas henti-henti dari Seremban ke Rembau pula, tambangnya RM 3.00 dan perjalanan mengambil masa antara 20 minit hingga sejam, bergantung kepada keadaan jalanraya. Itu belum lagi masuk bab berebut tempat duduk ataupun berdiri di sepanjang perjalanan. Serik aku bila kadangkala terpaksa naik bas berhimpit-himpit dari Seremban ke Pekan Kota, sebelum meneruskan perjalanan balik ke kampung aku di Astana Raja tu dengan menaiki 'teksi sapu'. Kalau naik bas ekspres dari Kuala Lumpur ke Tampin, tambangnya pula adalah RM 10. Kena bayar penuh walaupun turun separuh jalan!
Tambang konsesi dengan diskaun 50 peratus juga diberikan kepada warga emas, orang kelainan upaya dan kanak-kanak berumur empat hingga 12 tahun manakala perjalanan adalah percuma untuk kanak-kanak di bawah empat tahun.
Dengan adanya perkhidmatan KTM Antarabandar dan KTM Komuter, diharap agar semua penduduk Rembau dan kawasan sekitarnya beralih mod pengangkutan mereka dari menaiki teksi atau bas, dengan menaiki keretapi pula. 
Dalam pada itu, harus diingatkan kepada semua pengguna yang menggunakan Stesen Keretapi Rembau samada untuk menaiki Tren Antarabandar ataupun KTM Komuter agar menjaga keselamatan masing-masing terutamanya berkaitan dengan arus elektrik setinggi 25,000 volt.
Kepada semua penduduk kampung 'den', apa lagi jom la kita sama-sama naik keretapi pergi ke Seremban ataupun Kuala Lumpur. Kalau naik komuter boleh terus sampai ke Rawang dan tukar tren untuk pergi ke Tanjung Malim.
Untuk Ayah dan Mak, perjalanan menaiki keretapi kini lebih mudah. Dari Astana Raja atau Lubok China, naik teksi terus ke Stesen Keretapi Rembau. Kemudian naik komuter terus ke Stesen Keretapi Serendah. Tiba Serendah, melintas jalan untuk sampai ke rumah Kak Ngah Tipah. Mudahkan......
Antarabandar dah naik, SCS dah tengok, agak-agaknya bila orang Rembau boleh kenal dengan ETS?

Pecah Palak Mikir: Video Team <b>Rembau</b> Terjah KJ <b>Di</b> Kementerian <b>...</b>

Posted: 24 Aug 2013 11:14 PM PDT

Wadus.. Mak Aii sekali Team Rembau datang terjah Kementerian Belia dan Sukan betmacam-macam kerenah dan gaya dok ada. Inilah dikatakan zaman baru gaya baru, hantam sajalah.

Nampaknya KJ berpeluang mempromosi sesuatu dengan cara baru. Adakah ini yang cara terbaik itu pandai-pandai fikirkan sendiri tetapi layan je video clip ini



05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


Kerajaan <b>Negeri Sembilan</b> gagal bela peniaga Bumiputera <b>di Nilai</b> 3

Posted: 30 Aug 2013 02:54 AM PDT

Hakikatnya 99 peratus peniaga di Pusat Borong Nilai 3 terdiri daripada warga asing terutama dari Pakistan dan Bangladesh.
Presidennya Mohd Ridzuan Abdullah berkata beliau kecewa kerana kerajaan negeri di bawah kepimpinan Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan kerana gagal membuka peluang kepada peniaga Bumiputera untuk berniaga di Pusat Borong Nilai 3.
"Hakikatnya 99 peratus peniaga di Pusat Borong Nilai 3 terdiri daripada warga asing terutama dari Pakistan dan Bangladesh.
"Saya mendapat aduan dan saya difahamkan ada yang tidak mempunyai permit. Saya juga tahu peniaga warga asing ini dilindungi oleh seorang yang berpengaruh yang berpangkat Datuk.
"Ramai peniaga Bumiputera yang membuat aduan pada saya, apabila mereka cuba berniaga di Nilai 3, mereka diugut oleh samseng yang dikatakan diupah oleh Datuk tersebut.
"Saya pelik kenapa kerajaan negeri termasuk Majlis Perbandaran Seremban (MPS) dan Jabatan Imigresen gagal untuk mengambil tindakan terhadap peniaga warga asing di Nilai 3.
"Apakah wujud unsur rasuah?
"Kenapa Kerajaan Negeri Sembilan membiarkan peniaga warga asing berleluasa di Nilai 3?, tanya Mohd Ridzuan.
Ridzuan berkata sebelum sambutan Hari Raya, beliau menghantar memorandum kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi berhubung kebanjiran peniaga warga asing di seluruh negara.
"Kementerian Dalam Negeri (KDN) pernah mengeluarkan kenyataan mengenai seramai 45,000 warga asing dilindungi oleh majikan.
"KDN berkata tangkapan akan dibuat selepas Hari Raya tetapi saya belum nampak lagi sebarang tindakan untuk menangkap peniaga warga asing secara besar-besaran.
"Saya juga akan menghantar satu lagi memorandum kepada KDN dalam masa terdekat berhubung hasrat kerajaan ingin membawa masuk 1.4 juta pekerja Bangladesh.
"Angka ini membimbangkan kerana 1.4 juta orang itu merupakan lima peratus daripada jumlah penduduk Malaysia. Ini belum termasuk warga Bangladesh tanpa permit ketika ini.
"Saya menuntut penjelasan dari KDN agar memberi pecahan berapa ramai pekerja Bangladesh yang hendak digunakan mengikut sektor.
"Kerajaan kata mereka mewujudkan projek mega untuk membuka peluang pekerjaan untuk rakyat Malaysia.
"Jika 1.4 juta pekerja Bangladesh di bawa masuk, apa jaminan rakyat tempatan mendapat peluang pekerjaan dalam projek mega? Habis rakyat tempatan nak ke mana?, soal Mohd Ridzuan lagi.

BUMBUNG BOCOR <b>DI</b> SRI PAJAM, <b>NILAI</b>, <b>NEGERI SEMBILAN</b>

Posted: 03 Jul 2013 07:15 PM PDT

Saya telah dihubungi oleh En. Zaini yang tinggal di Taman Mulia, Sri Pajam, Nilai, Negeri Sembilan. Beliau telah meminta saya mencari punca kebocoran yang sering terjadi apabila hujan. Terdapat beberapa kesan air di siling rumah beliau. Saya telah memanjat bumbung dirumah beliau dan mendapati kedudukkan rabong telah beralih dari tempat asal. Sila lihat gambar-gambar dibawah ini. Untuk memahami punca-punca berlakunya kebocoran sila lihat penerangan dibawah  dan pada entri-entri saya di sini dan sini sebelum ini.
Ini adalah rabong yang telah beralih kedudukkannya. Terdapat simen yang ditutupi bahagian tepi rabong telah pecah.

Gambar rabong yang telah diambil dari dekat. Terdapat beberapa keping atap genting yang telah pecah.

Ini adalah proses membuka dan mengeluarkan rabong yang telah rosak dan pecah tadi. Proses membuka sedikit demi sedikit rabong dan atap genting. Disamping itu, proses mengenal pasti kebocoran selain daripada rabong yang beralih tempat tadi. Ini adalah proses menyusun semula rabong ke kedudukkan asal. Sebelum penyusunan itu dilakukan, satu lapisan yang dipanggil 'roofing flat' telah dipasang terlebih dahulu. Setelah itu, barulah dibahagian tepi rabong disimen semula supaya rabong ini tidak beralih dari kedudukkannya. En. Zaini telah meminta saya memasang inlet dan outlet bagi mesin basuhnya. Gambar ini adalah sebelum inlet/outlet dipasang. Gambar ini pula setelah inlet dan outlet dipasang.

PENERANGAN

Keretakkan Konkrit :- 
keretakan kontrit sering berlaku pada bumbung rumah yang dibina dengan menggunakan cara 'concrete slab gutter'. Kebiasaannya amat sukar untuk mengenal pasti tempat berlakunya kebocoran dengan tepat.

Keretakkan atap genting :-

  • keretakkan atau pecah pada rabong atau atap genting biasanya berlaku semasa pemasangan atap dilakukan. Ini terjadi kerana pekerja-pekerja pemasangan atap akan berjalan dan memijak atap-atap tersebut.
  • hujan yang lebat serta ribut juga boleh menyebabkan atap genting pecah dan rabong akan teralih dari tempat asalnya. Ribut juga boleh membawa objek-objek keras seperti batu dan besi dan menghempap bumbung.
  • atap genting yang pemasangannya adalah baru, jika kebocoran berlaku ia mungkin disebabkan oleh kecerunan atap yang rendah. Apabila hujan turun dengan lebat disertai dengan angin yang kuat ia akan menolak air yang turun naik keatas semula (berpatah balik atau 'reverse flow'). Jika selisih atau cerun atap rendah maka mudahlah air menitis ke dalam siling rumah.
  • adalah sukar untuk mengenalpasti berlakunya kebocoran jika ada pemasangan aluminium foil dibawah atap kerana ia menghalang kita mengenal pasti tempat sebenar yang bocor.

Mengantar Pengantin @ <b>Nilai</b>, <b>Negeri Sembilan</b>. - Kehidupan Dunia <b>...</b>

Posted: 09 Sep 2013 09:46 PM PDT










Kelmarin Ahad 08/09/2013 tibalah masa pihak keluarga belah perempuan @ my cousin pula "Mengantar Pengantin" di Kampung Jijan, Nilai.


Keluarga kami datang dalam 15 buah kereta semuanya.. huhuhu.. berkumpul di satu rumah berdekatan dengan rumah pengantin lelaki dulu.. sembang-sembang.. makan-makan dulu.. pastu lebih kurang jam 1 baru lah berkumpul semula untuk memulakan acara.



Keluarga belah lelaki nie rasanya berketurunan minang.. majlis perkahwinan nie penuh dengan adat istiadat... ramai dayang-dayang dan hulubalang yang menjadi pengiring kepada pasangan pengantin dan keluarga.. huhu glamerr you! :D
Ahli keluarga mengiringi sambil membawa barang-barang hantaran.
Haa.. macam-macam ado kan.. hehehe.. First time tengok kenduri kahwin macam nie.. terujaa.. :D Dendangan lagu dan tarian, sajak dan pantun.. kata-kata aluan.. dan makanan pun sedap-sedap belaka. Pasangan pengantin nie memang Raja Sehari.. tengok laa kuning menyala youu.. hik3x..




Tahniah Kak Idah sekeluarga ucapkan kepada Nurul & Azleey, semuga rumahtangga kalian bahagia, dirahmati dan aman damai selamanya.. dianugerahkan anak yang ramai dan kemurahan rezeki... Jangan lupa datang rumah yee... :)
** "Mengantar Pengantin @ Bertandang" bermaksud pihak keluarga beramai-ramai mengiringi  pengantin untuk dihantar ke rumah pasangannya dengan mengikut istiadat.

05 di jelebu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di jelebu - Google Blog Search


IRSHAD إرشاد: Raya <b>di Jelebu</b>

Posted: 21 Aug 2013 11:30 PM PDT

jemputan kursus fertigasi <b>di</b> stesen mardi <b>jelebu</b> negeri <b>...</b> - MyAgri

Posted: 06 Sep 2013 10:04 PM PDT

Saya kongsikan gambar sekitar Kursus Teknologi Penanaman Rockmelon secara Fertigasi di Stesen MARDI Jelebu Negeri Sembilan pada 27 Ogos 2013 yang lalu. Saya menerima jemputan ceramah di sana, di mana dua slot ceramah telah disampai iaitu Teknologi Penanaman Rockmelon secara Fertigasi dan Musuh Tanaman Rockmelon Fertigasi. Saya kongsikan gambar aktiviti pada hari tersebut.

P1050291

P1050294

P1050309

P1050312

P1050316

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DUA PERAGUT MATI DI SEMBELIH ORANG RAMAI <b>DI JELEBU</b> N9 <b>...</b>

Posted: 09 Jul 2013 08:27 PM PDT


Jelebu : 1 Ramadan

Begitulah nasib malang kepada 2 peragut yang telah berjaya ditangkap oleh 

penduduk kampung kayu ara pasong, menurut saksi, haji Najib Razak 61, 
salah seorang penduduk tempatan yang berang dengan kedua dua peragut itu telah 
membawa keluar sebilah parang tajam yang berkilat lalu mahu menetak leher peragut itu, 
akan tetapi sempat dihalang oleh jirannya. 

Namun ketika peragut itu ditangkap, pihak saksi mengatakan tidak ada apa apa barang 
yang berharga yang didapati pada peragut itu, salah seorang penduduk tempatan yang juga 
ketua kampung disitu pula yang berang pada peragut itu telah memerintahkan 
anak buahnya menyembelih kedua dua peragut ini, kaki peragut itu diikat dengan takbir 
yang bergema, dia telah menyembelih peragut itu tanpa rasa belas kasihan 
dan darah telah menyembur keluar, 

Orang tempatan tidak berani menghalang perbuatan ketua kampung itu, 
kerana yang disembelih itu ialah seekor kambing dan seekor lembu condo 
yang meragut rumput di sembelih untuk hari raya korban. 

sekian terima kasih

p/s:- Selamat berpuasa :)

05 di lukut - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

05 di lukut - Google Blog Search


Dia buat dah: Lelaki ditemui hampir rentung <b>di Lukut</b>

Posted: 19 Aug 2013 07:53 AM PDT

Berita Harian | Lelaki ditemui hampir rentung di Lukut: "PORT DICKSON: Seorang lelaki, Lee Hong Wan, 35, ditemui mati dalam keadaan hampir rentung, di rumahnya di Taman Lukut, dekat sini, kira-kira jam 10 malam tadi.

Ketika kejadian, mangsa tinggal seorang diri kerana isteri dan seorang anaknya pulang ke kampung di Kuantan, Pahang.
Kejadian disedari jirannya yang terbau hangit seperti benda terbakar dan segera menghubungi Balai Bomba berdekatan.

Anggota Bomba dan Penyelamat yang tiba di tempat kejadian menjumpai mangsa mati di bilik utama rumah yang disewanya itu."

'via Blog this'

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved