Rabu, 2 April 2014

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search

05 di nilai negeri sembilan - Google Blog Search


05 <b>di nilai negeri sembilan</b> - Google Blog Search - BlOG NEGERI <b>...</b>

Posted: 19 Mar 2014 09:38 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Seremban, <b>Nilai</b> dan Port Dickson‎ – Tahap jerebu membimbangkan <b>...</b>

Posted: 14 Mar 2014 01:14 AM PDT

10003465_768610846483321_472392714_ ft

SEREMBAN, 14 Mac – Semakin serius dan menyesakkan hidung. Itulah yang dirasai oleh orang ramai apabila sekeliling mereka dipenuhi debu, asap dan partikel kering yang semakin hari semakin bertambah.

Fenomena jerebu dilihat semakin merunsingkan apabila beberapa buah negeri mencatatkan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) yang dikategorikan sebagai 'sangat tidak sihat'.

Menurut laman web Jabatan Alam Sekitar (JAS), di Negeri Sembilan, tiga daerah mencatatkan IPU tahap tidak sihat dengan bacaan melebihi 130 iaitu Nilai, Seremban dan Port Dickson.

Port Dickson mencatatkan bacaan IPU tertinggi pada tahap tidak sihat iaitu mencecah 146 sehingga jam 5 petang ini, Seremban (130) dan Nilai (138).

Berikutan keadaan itu, Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Seri Utama Haji Mohamad Haji Hasan menasihatkan agar rakyat di negeri ini mengurangkan aktiviti luar rumah bagi mengelak risiko pelbagai penyakit memandangkan keadaan jerebu yang teruk melanda seluruh negara.

"Indeks jerebu Negeri Sembilan masih terkawal dimana tahap bacaan udara di bawah 200, namun di beberapa kawasan seperti Seremban, Nilai dan Port Dickson mencatatkan bacaan tidak sihat iaitu melepasi paras indeks 100.

"Pihak sekolah juga dinasihatkan supaya mengurangkan aktiviti luar serta menangguhkan aktiviti sukan dan kegiatan kokurikulum sehingga masalah jerebu selesai. Sebagai langkah keselamatan, elakkan dahulu daripada mengadakan kelas Pendidikan Jasmani (PJ) di padang," katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu  sidang akhbar ketika   menghadiri  majlis penghargaan persara pentadbiran kerajaan Negeri Sembilan uahun 2013 di Dewan Threatte, Wisma Negeri, pagi tadi.

Dalam pada itu, Menteri Besar juga menasihati orang awam agar sentiasa memakai topeng muka dan  tidak mendedahkan diri pada udara yang berisiko tinggi pada jerebu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads