Khamis, 27 Mac 2014

05 di rasah - Google Blog Search

05 di rasah - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2014 11:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di rasah</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jan 2014 11:05 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Rumah Anak Yatim <b>Di Rasah</b> Terjebak Dengan Al-Arqam | n9kini.net

Posted: 04 Dec 2013 11:25 AM PST

SEREMBAN, 5 Dis – Berselindung atas nama rumah anak yatim, sebuah rumah kebajikan di Rasah Kemayan, dekat sini dipercayai ada kaitan dengan kumpulan al-Arqam.

Rumah yang menempatkan kanak-kanak berusia 6 hingga 12 tahun dikatakan mempunyai ibu-bapa sendiri yang bekerja sebagai ahli perniagaan.

Difahamkan, mereka menggunakan nama rumah anak yatim bagi tujuan mendapatkan bantuan dan mengutip sumbangan pelbagai pihak.

Berdasarkan risikan dan maklumat orang ramai, semalam Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) membuat pemeriksaan di rumah berkenaan.

Soalan 'siapa kenal Abuya?' turut  ditanya seorang Pegawai JHEAINS kepada kanak-kanak lelaki di rumah berkenaan menyebabkan mereka terdiam seketika.

Masing-masing saling memandang sesama sendiri walaupun sebelum itu mereka dengan lancar menjawab pelbagai persoalan diajukan pegawai JHEAINS yang melakukan pemeriksaan.

Malah, ketika ditanya tentang latar belakang keluarga mereka, sebahagian besar kanak-kanak memberitahu mereka mempunyai dua atau tiga ibu serta paling ramai mempunyai 20 orang adik-beradik.

Difahamkan, kanak-kanak yang masih mempunyai ibu-bapa itu tinggal sepenuh masa di rumah kebajikan berkenaan serta jarang pulang ke rumah, sebaliknya mengikuti pelbagai aktiviti dianjurkan di situ.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Amran Awaludin berkata, hasil risikan mendapati rumah kebajikan terbabit yang mempunyai kaitan dengan kumpulan al-Arqam yang sebenarnya berselindung di sebalik nama rumah anak yatim dan miskin sejak lima tahun lalu.

"Jadi, kita dapati ada unsur penipuan atas nama rumah kebajikan yang digunakan bagi tujuan memperolehi bantuan dan sumbangan daripada banyak pihak," katanya.

Malah, katanya, pihaknya tidak menolak kemungkinan ia merupakan anak-anak ahli kumpulan al-Arqam yang ditinggalkan di situ.

Menurutnya, keadaan itu seolah-olah memberi gambaran bahawa anak-anak itu terbiar daripada mendapat kasih sayang sepenuhnya daripada ibu bapa mereka.

"Tidak mustahil kanak-kanak ini turut digunakan untuk aktiviti mengumpul dana atau derma kumpu-lan terbabit kerana ketika ditanya mereka memberitahu jarang pulang ke rumah kerana perlu mengikuti program diadakan.

"Namun, kita masih menyiasat keseluruhannya dan mengamalkan langkah berhati-hati," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Sementara itu, pemeriksaan turut dilakukan di sebuah lagi rumah kebajikan di Rasah Kemayan juga di bawah penyelia sama yang menempatkan 11 kanak-kanak perempuan berusia antara enam sehingga 12 tahun, termasuk sebuah pusat pengajian agama di Seremban 2 dan di Nusari Bayu.

Amaran berkata, hasil pemeriksaan mendapati kesemuanya tidak mengikut garis panduan yang ditetapkan jabatan serta tidak berdaftar dan akan dikenakan tindakan.

Dalam pada itu, Ketua Bahagian Perundangan dan Advokasi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri, Zaleha Wan Mohamed yang turut hadir mengesahkan dua pusat jagaan terbabit tidak berdaftar dengan jabatan.

Malah, katanya, ada yang memberi alasan masih dalam proses permohonan mendaftar dengan JKM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads