Sabtu, 23 Mac 2013

05 di teluk kemang - Google Blog Search

05 di teluk kemang - Google Blog Search


Nelayan <b>Teluk Kemang di</b> serang todak | Bicara Santai

Posted: 23 Feb 2013 04:02 PM PST

Masih ingatkah kita kepada kisah Hang Nadim dan Temasik diserang todak? Nampaknya ikan todak ini masih berdendam hingga kini. Dulu mereka menyerang Singapura tapi tertewas kerana kebijaksanaan Hang Nadim yang ketika itu masih seorang budak.

Terbaru, ikan todak dilaporkan telah menyerang seorang nelayan di Teluk Kemang, sebuah pantai yang popular di Port Dickson.


Replika Ikan Todak

Menurut mangsa "Tiba-tiba saya nampak kelibat ikan todak 'terbang' dan terus menusuk perut sebelah kiri dan hampir mengenai pusat. Saya rasa macam kena tumbuk dan terkejut dengan kejadian yang berlaku begitu pantas.

"Ikan todak lebih satu meter itu kemudian melompat ke laut. Saya ketika itu memakai dua lapis baju belum berasa sakit, sebelum darah mengalir membasahi baju dipakai" tambahnya lagi.

"Mungkin ikan todak ini dendam dengan saya kerana bapa tiri saya pun orang panggil 'Hashim Todak' kerana zaman mudanya suka memburu ikan todak untuk dimakan setiap kali turun ke laut," kata nelayan Telok Kemang, Abu Bakar Bachik, 57, yang cedera ditusuk ikan todak di bahagian perut ketika menjaring ikan berhampiran sebuah resort di Batu 7 di sini, awal pagi Isnin lalu. (HMetro.com)


Inilah kesan ditusuk todak pada perut Abu Bakar Bachik

Begitulah nasih seorang nelayan, demi mencari rezeki yang halal, mereka sanggup mengharungi badai dilautan termasuk risiko diserang todak dan lanun.

Kerana usaha mereka kita di daratan dapat makan ikan. Jadi janganlah berkira sangat bila nak beli ikan dari mereka ye. Yang jadi masalah ialah sikap orang tengah yang menyebabkan harga ikan melambung tinggi…kesian pak nelayan. Kepada pihak berwajib, keluarkanlah idea yang inovatif bagi menyelesaikan masalah ini dan pada masa sama nasib nelayan menjadi lebih terbela.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Category: Informasi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads