Rabu, 4 September 2013

05 di rembau - Google Blog Search

05 di rembau - Google Blog Search


RTC Batu Hampar jana pendapatan penduduk setempat <b>di Rembau</b>

Posted: 02 Sep 2013 11:13 AM PDT

REMBAU 2 Sept. - Projek Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) di Batu Hampar dekat sini yang dijangka siap tahun depan bukan sahaja meningkatkan taraf hidup rakyat, malahan memberi kemudahan kepada penduduk setempat untuk mendapatkan perkhidmatan pelbagai agensi di bawah satu bumbung.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan menjelaskan, projek pertama seumpamanya di negeri ini menelan belanja sebanyak RM30 juta itu sedang rancak didirikan di kawasan lebih lapan hektar dan status projek berkenaan kini mengikut jadual ditetapkan.

Jelas Mohamad, apabila projek berkenaan itu siap sepenuhnya, bukan sahaja akan menjadi pusat perniagaan pelbagai barangan bagi penduduk luar bandar tetapi dapat memberi nilai tambah kepada kehidupan masyarakat setempat.

''Berdasarkan laporan yang saya terima dalam mesyuarat Exco lalu, saya telah ditaklimatkan tentang status projek berkenaan yang telah mula dilakukan sejak bulan Februari lalu dan mengikut jadual.

''Jika tidak ada apa-apa halangan, kita juga akan memanggil para peserta yang berminat untuk diberikan tempat, sama ada pertengahan atau hujung tahun depan," katanya di sini kelmarin.

Jelas Mohamad, turut disediakan adalah 150 kawasan penempatan ditawarkan kepada penerima E-Kasih menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri bagi membolehkan mereka bergiat aktif dalam perniagaan.

Malah katanya, menerusi program ini juga nanti mereka akan ditunjuk ajar dan dibantu oleh jabatan-jabatan kerajaan yang terdiri daripada pelbagai sektor termasuklah peladangan, penternakan, pertanian dan sebagainya.

''Kita akan pilih. Mereka ini berkebolehan tetapi terdapat kekangan dari segi modal dan sebagainya. Sebaik berjaya nanti, mereka boleh pilih sama ada meneruskannya atau berhijrah untuk memberikan peluang itu kepada orang lain," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads