Sabtu, 8 Mac 2014

05 di gemencheh - Google Blog Search

05 di gemencheh - Google Blog Search


Catuan Air <b>Di Gemas</b> Dan Jempol Bermula | Umum - Rakyat News

Posted: 06 Mar 2014 01:00 AM PST

alt

SEREMBAN 5 Mac - Catuan air akan mula dilaksanakan di Negeri Sembilan melibatkan kawasan di Jempol dan Gemas berikutan Sungai Gemas mula surut akibat cuaca kering dan panas yang berterusan sejak sebulan lalu.

Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Datuk Seri Mohammad Hassan berkata, 3,000 pengguna dari Felda Palong, Felda Bukit Jalor, Felda Bukit Rokan, sebahagian pekan Gemas dan markas tentera Syed Sirajuddin.

"Catuan air akan dilaksanakan secara bergilir-gilir. Bagi kawasan di Jempol, kita akan mengagihkan air dari loji di Jempol dan bagi kawasan Gemas bekalan akan diberi dari loji Sawah Raja di Rembau.

"Lori tanki akan digunakan bagi kawasan yang terjejas. Ekoran kawasan yang jauh, kita akan menggunakan seberapa banyak tangki yang mungkin,"katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Menurut Mohammad, sungguhpun pejabat gerakan kemarau kini telah digerakkan dengan kerjasama semua jabatan dan agensi, ianya masih belum mencukupi untuk menyelesaikan masalah ini.

"Saya telah meminta jawatankuasa terlibat untuk mnyelesaikan masalah kemarau ini yang diketuai oleh Setiausaha Kerajaan Negeri bagi berbincang bersama Persatuan Lori Tanki Negeri Sembila untuk menyewa lori mereka.

"Saya rasa, ini akan menjadi lebih efektif untuk membekalkan air ke kawasan terjejas. Kita juga akan mengerahkan sukarelawan terutamanya askar yang juga akan bertindak memantau situasi di kawasan terlibat," katanya lagi.

Sementara itu, beliau catuan air akan diperluas ke kawasan lain termasuk Tampin, Gemencheh dan sebahagian kawasan Gemas dan Rembau melibatkan 30,000 pengguna akan dilaksanakan pada 25 Mac sekiranya musim kering berterusan.

"Walaubagaimanapun, kita berkarap hujan di kawasan empangan akan turun atau catuan akan bermula pada 25 Mac. Empangan Gemencheh adalah unik kerana ianya di disalurkan dari dua sungai.

"Salah satunya telah kering dan satu lagi hanya tinggal 10 peratus," tambahnya lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads