Ahad, 22 Disember 2013

05 di ampangan - Google Blog Search

05 di ampangan - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di</b> bahau - Google Blog Search

Posted: 07 Dec 2013 01:18 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Dec 2013 11:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di ampangan</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Aug 2013 11:06 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Cetusan Mukara: Bedah Siasat PRU-13: <b>Ampangan</b>-kemenangan <b>...</b>

Posted: 20 Aug 2013 03:13 AM PDT

Jika di atas kertas, Keadilan mampu mempertahankan kemenangan di Dun Ampangan pada PRU-13 lalu. Ia merupakan sebuah kerusi majoriti Melayu dalam bandar selepas Sikamat di Negeri Sembilan.
Namun begitu, keputusan PRU-13 lalu telah menyaksikan 'kejutan' dengan BN berjaya merampas kembali Ampangan dengan kemenangan tipis dalam sejarah Pilihanraya Umum kawasan tersebut. PRU 2008 lalu turut mencatat sejarah buat Ampangan yang menjadi DUN yang mencatat majoriti kemenangan terkecil daripada keseluruhan 36 Dun semuanya. Rekod itu sekali lagi tercatat kali ini dalam PRU-13 dengan majoriti kemenangan hanya 89 undi sahaja!
Apakah benar PR melalui Keadilan tewas di Ampangan?
Andainya diukur dengan undi awam, sahih bahawa Keadilan telah menang di sini dengan majoriti kecil sebanyak 16 undi! Akan tetapi hakikat keseluruhan, calon Keadilan telah 'dikalahkan' oleh undi pos yang memihak sebanyak 62 peratus kepada calon BN.
Peranan undi ini benar-benar membantu lebih daripada 60 peratus kemenangan BN di kebanyakan dun dalam Negeri Sembilan. Itu belum lagi dicampur dengan undi awal iaitu undi-undi daripada polis, tentera, bomba dan lain-lain pasukan.
Jumlah undi pos yang dinyatakan dalam senarai pemilih Dun Ampangan (dibekalkan oleh SPR) adalah tujuh (7) orang sahaja. Namun begitu, permohonan undi pos itu masih boleh dibuat sehingga sehari sebelum hari penggundian undi tersebut! 
Ada dua keadaan yang berlaku di sini, iaitu; tiada makluman tambahan undi pos bagi Dun Ampangan dan kegagalan jentera bagi pihak PR memastikan dan mendapatkan maklumat terkini pertambahan undi pos. Itu dikira sebagai kelemahan teknikal.
Hakikatnya berdasarkan simulasi, kajiselidik dan jangkaan kalah-menang di Ampangan, BN mengetahui bahawa peluang untuk mendapatkan kembali Ampangan sukar dan sengit. Ini dipengaruhi oleh faktor demografi Ampangan yang terletak dalam kawasan bandar, kepelbagaian etnik pemilih yang besar dan berada dalam lingkungan pengaruh kuat PR iaitu Parlimen Seremban.
Tanpa bantuan undi pos ini, harapan merampas Ampangan itu gagal dilaksanakan. Namun ia berlaku sebaliknya. Taktikal ini telah digunakan tanpa disedari oleh jentera PR khususnya Keadilan akibat kelemahan teknikal proses berkaitan undi pos ini. Ruang yang terabai inilah yang telah menjadi titik tolak kepada kejayaan taktikal licik BN ini. Sebenarnya, jentera BN di Ampangan pun tidak menjangkakan 'kemenangan' calon mereka tetapi pihak strategis BN telah merealisasikan taktikal itu.
Keputusan Undi Pos bagi Dun Ampangan PRU-13 lalu adalah seperti berikut;

Jumlah Pemilih: 204
Undi Diterima:  PKR-21  BN-146
Undi Ditolak: 18

_________________________________________________
Keputusan bagi Dun Ampangan PRU-13 (tanpa undi pos) adalah seperti berikut;

Jumlah Pemilih: 14,321
Undi Diterima: PKR-7080  BN-7064
Undi Ditolak: 169

Faktor calon memainkan peranan penting di Ampangan. Harus diakui bahawa Umno bijak memilih calon untuk menang (walaupun tiada ketokohan politik) namun calon itu mempunyai sentuhan dengan masyarakat kerana ketokohan keagamaan yang dimiliki oleh Haji Abu Ubaidah. Beliau merupakan cucu kepada tokoh ulama tersohor Negeri Sembilan. Malah sentuhan itu dirasai dan diketahui oleh kebanyakan generasi tua Ampangan. Mungkin tidak semua generasi muda mengenali beliau.

Keadaan itu telah memberi saingan sengit kepada kredibiliti calon Keadilan iaitu Dato' Kamarul Baharin Abbas yang merupakan Ahli Parlimen Telok Kemang dan Pengerusi Keadilan Negeri Sembilan. Malah Kamarul Baharin juga mempunyai sejarah silam keluarga beliau yang pernah menetap di Ampangan sejak tahun 1950 lagi. Bapa beliau, Cikgu Abbas merupakan guru besar Sekolah Melayu Ampangan sejak tahun 1938 lagi sebelum berpindah seketika ke Perak dan kemudiannya kembali menetap di Ampangan.

Pertembungan kredibiliti politik dan keagamaan menjadi taruhan sengit untuk merebut undi Melayu khususnya. Umno mengetahui hanya elemen keagamaan iaitu menampilkan calon berlatar belakangkan pendidikan sufi, anak jati Ampangan dan dikenali kebanyakan warga tempatan untuk menang dan menyedari bahawa tidak akan menang besar. Cukup mencapai kemenangan secara marginal!

Peringkat awalnya, jentera BN di dun ini seperti 'memboikot' dan sepanjang minggu pertama sebelum minggu terakhir berkempen, tidak kelihatan bilik-bilik gerakan BN dihuni oleh jentera. Begitu juga dengan pihak Keadilan setelah pengumuman calon Ampangan, beberapa bilik gerakan ditutup kerana calon yang diheboh-hebohkan iaitu Rafie Malek tidak terpilih sebagai calon.

Pihak Keadilan mengambil masa dua-tiga hari untuk menggerakkan semua bilik gerakan di semua daerah mengundi. Jentera BN dilihat aktif pada dua hari terakhir minggu berkempen.
Tindakan boikot samada di pihak BN dan Keadilan sememangnya berlaku di Ampangan. Ketua Umno Bahagian Seremban, Dato Ishak Ismail disebut-sebut bakal bertanding di sini jika tidak diberi laluan di Sikamat. Begitu juga di pihak Keadilan, telah diheboh dan digemburkan bahawa Rafie Malek sebagai calon.

Usaha boikot dari segi jentera di pihak Keadilan amat jelas apabila pihak Cabang Seremban mengalihkan tumpuan seluruh jentera Ampangan ke Sikamat. Namun ada yang tidak bagus berlaku (bukan dari pihak Cabang) apabila tersebarnya risalah-risalah yang memburuk-burukkan calon Keadilan-Kamarul Baharin Abbas di daerah-daerah mengundi majoriti Melayu iaitu di Gedong Lalang, Kampong Jiboi dan Ampangan. 

Kepastian yang tidak boleh dinafikan bahawa risalah-risalah negatif itu bukan datang daripada pihak lawan dan ia bukan psywar BN. Akan tetapi ia adalah jelas datang daripada pihak-pihak yang kecewa yang menentang Kamarul Baharin sebagai calon di Ampangan.

Jika dilihat daripada keputusan pilihanraya, berlaku kemerosotan undi di tiga daerah mengundi tersebut. Ia telah berjaya mempengaruhi sentimen tempatan. Malah kedengaran maklumat-maklumat lisan yang disampai oleh beberapa sumber menyatakan pihak-pihak yang mensabotaj ini sangat gembira dan berpuas hati dengan kekalahan Keadilan di Ampangan!

MB Negeri Sembilan telah menunaikan janji beliau untuk melantik Haji Abu sekiranya menang menjadi Exco kerajaan negeri. Semoga peranan dan tanggungjawab kepada warga Ampangan dapat dilaksanakan dengan jujur amanah. Manakala bagi pihak Keadilan, penyusunan semula strategi dan taktikal wajar diperkemaskan sekiranya berhasrat merampas Ampangan pada PRU-14.
Pengetahuan dan kearifan hal-hal teknikal pilihanraya juga wajar diperturunkan kepada jentera supaya kesilapan sama tidak berulang. Harus peka dan sedar!

Secara khusus, Keadilan NS dan Pusat wajar mengambil tindakan kepada individu-individu atau angota-anggota parti yang secara terang-terangan melakukan dan menjalan kegiatan memboikot serta menggagalkan kemenangan parti di Ampangan. Tindakan tegas wajar dijalankan sebagai isyarat jelas bahawa kepimpinan Keadilan Pusat serius untuk 'membersihkan' organisasi daripada gejala-gejala politik tidak sihat ini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads