Rabu, 3 April 2013

05 di lukut - Google Blog Search

05 di lukut - Google Blog Search


penerokaan kali ke 3 <b>di</b> kelong mamud <b>lukut</b> - aku suka memancing

Posted: 25 Mar 2013 09:29 AM PDT

Ini trip kali ke - 3 aku ke kelong Mamud. Dalam trip yang ke 2 lepas, aku dapat menaikan 2 ekor senangin. Dalam trip yang ke -3 ini, aku bercadang hendak menduga kawasan karang yang ada di pinggir kelong Mamud. selain itu, aku juga mahu menambah sedikit sebanyak pengetahuan di Kelong Mamud melalui pemancing2 lain. Untuk tripiini, aku juga mengajak Rizal yang selalu memancing di Kelong Pozi. 
Kali ini aku memilih memancing pada waktu air mula menyorong besar dan arus masih perlahan. kalau diperhatikan, semasa air masih mula menyorong, air laut memang jernih sehinggaakan kita dapat melihat anak2 ikan yang berenang dalam air. Kekadang, kita juga dapat tengok bapak2 baracuda yang meronda sekeliling kelong seperti samseng jalanan. Walaupun arus perlahan, aku masih senang mendapatkan umpan tamban hidup. Kesimpulannya, memang mudah untuk mendapatkan umpan tamban hidup di Kelong Mamud. Apa yang penting, kita perlu bawa apolo yang sesuai bersama kolam takungan umpan supaya umpan hidup lama dan aktif.
Kali ini aku mencuba lubuk kawasan karang di mana mata kail selalu sangkut. Selain itu, aku juga masih mencuba teknik fly selain menggunakan teknik bottom. Percubaan bottom aku di kawasan karang berjaya menaikan seekor kerapu bersaiz 1.5 kg semasa air menyorong pasang. Percubaan aku yang lain gagal kerana perambut sangkut pada karang. Sesekali ada juga sentapan di kawasan karang tetapi semuanya sangkut. 
Manakala Rizal yang banyak menggunakan teknik Fly hanya dapat menaikan seekor todak bersaiz 2 kg. Selain itu, beliau juga menaikan beberapa ekor todak bersaiz lengan. Mungkin faktor air yang jernih, membuatkan todak nampak umpan yang berenang dalam laut. Ada sekali, salah satu joran Rizal yang menggunakn teknik fly di tepi tukun mendapat sentapan yang agak kasar. Walaubagaimanapun, perlawanan yang baru bermula berpihak kepada ikan apabila berjaya melarikan diri dalam tukun.
salah satu group yang baru naik lewat petang(yang aku kenali 2 minggu sebelum) juga menggunakan teknik fly telah berjaya menaikan seekor baracuda bersaiz 2.5 kg. Ada juga pemancing2 lain yang dapat menaikan beberapa ekor talang menggunakan teknik apolo sahaja. Oleh kerana tiada ragutan sang ikan pada waktu malam, aku dan Rizal banyak menghabiskan masa layan apolo ikan terbeliak mata.
Untuk trip ini aku peroleh la sedikit pasal lubuk2 yang ada di kelong Mamud berdasarkan pencarian sendiri dan juga perkongsian maklumat dari pemancing lain. Apa2 pun aku akan datang ke sini lagi untuk menambah lagi koleksi lubuk2 di kelong Mamud.

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Feb 2013 03:13 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

DIELA CREATIVE: Muzium Kota <b>Lukut</b>

Posted: 12 Feb 2013 03:27 AM PST

           Assalamualaikum wrh wbr.....

         Salam sejahtera kepada teman-teman semua, semoga sihat sejahtera hendaknya. Mungkin ada di antara teman-teman yang sudah kembali pulang dari bercuti sempena dengan sambutan Tahun Baru Cina, apa pun jua saya ucapkan selamat bercuti kepada anda semua. hari ini saya berkesempatan pergi melawat muzium peninggalan sejarah Kota Lukut yang terletak berdekatan dengan Port Dickson. Saja bawa anak-anak jalan-jalan ke sana, biar mereka tahu serba sedikit tentang sejarah Kota Lukut.
         Muzium Lukut ditubuhkan untuk mempamerkan dan menyebarkan maklumat mengenai sejarah Lukut bermula dari awal kurun ke 19 sehinggalah Lukut dimasukkan ke dalam daerah Sungai Ujong (Negeri Sembilan) pada pada tahun 1880. Bangunan Muzium Kota Lukut yang terletak di sebelah Timur dan di bahagian belakang kota Lukut siap dibina pada tahun 1997. Reka bentuk dan ciri-ciri utama bangunan dipercayai mengikut rupa bentuk istana Raja Jumaat bin Raja Jaafar, pemerintahan Lukut (1847-1845) yg bercirikan senibina Bugis.





Inilah Muzium Kota Lukut. Muzium ini terdapat empat galeri utama iatu:
Galeri A -memaparkan tentang sejarah Kota Lukut yg pernah 
                 mencapai zaman kegemilangannya bermula dari 
                 kurun ke 19 di bawah pemerin beberapa pembesar.
Galeri B -memaparkan tentang sejarah kedatangan adat 
                 perpatih, sistem pemerintahan Negeri sembilan dan
                 kebudayaannya.
Galeri C -memaparkan mengenai perkembangan teknologi 
                 pembuatan masyarakat tradisional dari aspek seni 
                 cipta dan seni halus dalam peralatan untuk kegunaan
                 harian.
Galeri D -memaparkan mengenai kebudayaan masyarakat
                 Malaysia melalui kepelbagaian kebudayaan termasuklah
                 seni budaya, pakaian, permaina tradisional, alat muzik 
                 dan sebagainya.



Ini adalah lesung kaki digunakan untuk menumbuk padi untuk dijadikan beras yang digunakan oleh orang-orang dulu.

Ini adalah alat permainan tradisional orang-orang Melayu iaitu gasing dan congkak.

 Ini pula sebahagian alat-alat muzik yang digunakan oleh orang-orang Melayu pada masa itu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads