ads

Selasa, 4 Februari 2014

05 di lukut - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

05 di lukut - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di lukut</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jan 2014 03:34 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

memburu ikan parang <b>di</b> kelong mamud kuala <b>lukut</b> - cerita pakej <b>...</b>

Posted: 09 Dec 2013 06:48 AM PST

Pakej yang aku bawa ni dah pernah naik di Kelong Pozi bersama group Ika. Mereka hanya bertiga sahaja. Pada mulanya , mereka nak naik kelong Pozi, tetapi aku menasihatkan mereka naik kelong Mamud sahaja kerana arus agak perlahan dan selain itu, aku dapat maklumat bahawa ikan parang masih ada di kelong Mamud.
Mereka bertiga ikut sahaja, Jadi aku hanya menyediakan 50 ekor udang hidup sahaja memandangkan umpan udang hidup kurang laku di Kelong Mamud. Betul jangkaan aku, tak sampai 20 ekor udang yang digunakan. Ikan tamban hidup atau tamban potong yang menjadi pilihan di sini.
Semasa awal petang, kami naik kelong. Kami layan mancing tepi karang menggunakan umpan udang dan tamban potong. Ada beberapa ekor tetanda saiz tapak tangan saja yang dapat dinaikan. Selepas air dah pasang penuh sahaja, tak ada langsung ragutan ikan. Aku terpaksa menggunkan teknik lain pula memandangkan arus agak laju. Aku mengharapkan ikan parang masuk tepi kelong. jangkaan aku tepat, semasa arus sedang surut laju joran aku mendapat beberapa ragutan dari ikan parang. 5 ekor parang sebesar tapak tangan menjadi habuan Edi dan rakan2nya. Bukan main gembira mereka melayan ikan parang di selang seli dengan sentapan ikan todak.
Pada malam tu aku cuba juga memujuk jenahak dan senangin dengan umpan sotong kurita dan tamban hidup tetapi pujukan aku tak mendapat respon langsung. Nampaknya malam tu sunyi sahaja jadi aku pun banyak layan tidur sahaja. 
Keesokan pagi aku agak terlewat bangun.Sedar sahaja, aku dah lihat 2 ekor talang sudah dinaikan Edi dan rakan2nya. Tetapi sayang, pagi tu ikan parang agak jauh mengejar kumpulan tamban. Ada beberapa ekor bawal pinang dalam saiz 3 hingga 4 kilo sedang mengutip teritip dan siput di tiang kelong. Hanya dapat tengok saja memandangkan ikan tu asyik berkeliaran di tepi tiang saja. 
Tengahari tu, Edi dan rakannya nak pulang awal. Aku dan Rizal tetap meneruskan aktiviti memancing nak cari lauk pula. Nampaknya selepas ramai pemancing dah pulang dan keadaan kelong agak sepi baarulah ikan galak meragut umpan semula. Beberapa ekor parang berjaya dinaikan dan seekor telinga gajah yang memakan umpan di tepi kelong turut dinaikan.
Jika ada sesiapa berminat nak mengikuti pakej saya ke kelong Mamud atau Kelong Pozi boleh menghubungi di talian 012 6804742 sabri.

0 ulasan:

Catat Komen

 

BlOG NEGERI SEMBILAN

Copyright 2010 All Rights Reserved