Isnin, 16 Disember 2013

di negeri sembilan - Google Blog Search

di negeri sembilan - Google Blog Search


ZIA <b>di Negeri Sembilan</b> bakal diperluaskan - Utusan Online

Posted: 15 Dec 2013 10:00 AM PST

SEREMBAN 15 Dis. - Dasar Agromakanan Negara 2011-2020 telah memberi impak dalam peningkatan ekonomi kepada rakyat negeri ini melalui kewujudan Zon Industri Akuakultur (ZIA) secara berpusat.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Datuk Hasim Rusdi berkata, peningkatan ZIA itu dapat menarik minat pelabur swasta menjalankan projek akuakultur secara berpusat serta memberi peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

''Sektor akuakultur merupakan industri yang dikenal pasti mampu meningkatkan pengeluaran ikan negara, sekali gus menampung sumber protein rakyat negara ini.

''Maka, sektor ini dilihat amat berpotensi bagi menggantikan sektor perikanan marin yang telah mencapai tahap penerokaan optimum," katanya di sini semalam.

Justeru katanya, melalui Jabatan Perikanan negeri, beberapa kawasan ZIA yang baharu akan dikenal pasti supaya dapat menumpukan penghasilan produk marin dengan fokus terarah kepada ternakan ikan keli, tilapia merah, udang galah dan udang laut.

''Di negeri ini, penumpuan kepada spesies utama yang mempunyai nilai tinggi seperti ternakan udang galah dan udang laut yang dapat meningkatkan pendapatan serta peluang ekonomi baik kepada pengusaha akuakultur," ujarnya.

Hasim yang turut memberikan contoh seorang pengusaha dan penternak udang galah di negeri ini, Low Chong Ming yang mendapat pengiktirafan sebagai pemenang Usahawan Ikan Jaya Kebangsaan 2009.

''Chong Ming telah menghasilkan purata keluaran udang galah 1.50 tan sebulan dengan harga ladang RM45 perkilogram. Hasil kasarnya setiap bulan ialah RM67,500.

''Pendapatan bersih tahunannya antara RM300,000 hingga RM400,000 berdasarkan harga ladang udang galah antara RM45 ke RM50 perkilogram," jelasnya.

Oleh itu katanya, kerajaan negeri juga akan terus meningkatkan penggunaan teknologi RAS (Recirculating Aquaculture Systems) bagi mewujudkan industri hiliran seperti ikan keli salai, keropok lekor dan popia berasaskan inti ikan serta mewujudkan sektor pelancongan seperti Pusat Ikan Hiasan di Port Dickson dan Pengkalan Sungai Timun dekat Linggi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads