Ahad, 1 Disember 2013

05 di port dickson - Google Blog Search

05 di port dickson - Google Blog Search


Sains gempur premis curi air <b>di Port Dickson</b>

Posted: 29 Nov 2013 11:09 AM PST

Anggota Unit Penguat Kuasa Sains memeriksa sambungan haram paip air menggunakan paip jenis mudah lentur di sebuah premis kedai dua tingkat di Port Dickson, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

TELOK KEMANG 29 Nov. - Usaha mengesan kegiatan mencuri air di negeri ini terus diperluaskan apabila Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains) bertindak menyerbu sebuah premis kedai dua tingkat di Port Dickson yang dikesan melakukan penyambungan air secara haram.

Pengurus Besar Sains, Zulkifli Ibrahim memberitahu, serbuan yang dilakukan kira-kira pukul 12 tengah hari kelmarin disertai sepasukan pegawai dan anggota daripada Unit Penguatkuasaan Sains dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) melibatkan sebuah premis kedai dua tingkat.

"Hasil serbuan terhadap premis itu, penghuni premis didapati melakukan penyambungan tidak sah menggunakan paip jenis mudah lentur bersaiz 16 milimeter dan penghuni premis mengambil air tersebut untuk kegunaan harian.

"Para pegawai penguat kuasa telah menjalankan ujian klorin di lokasi berkenaan dan terbukti bekalan air yang digunakan adalah air terawat milik Sains. Kita telah menyita paip mudah lentur tersebut sebagai bahan bukti," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Menurut Zulkifli, Pegawai Bahagian Hal Ehwal Pengguna, Pengaduan dan Penguatkuasaan SPAN dan Ketua Operasi, Mohadir Hid telah mengeluarkan notis memaklumkan kesalahan kepada pemilik premis berkenaan.

Katanya, kedua-dua kes itu disiasat di bawah Seksyen 89(9) Akta Industri Perkhidmatan Air Negara (AIPA) 2006 yang memperuntukkan denda RM50,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Malah, katanya, tindakan tegas itu merupakan salah satu langkah berterusan bagi mengurangkan kadar kehilangan air tidak berhasil.

"Orang ramai yang mempunyai maklumat atau ingin melaporkan kes kecurian air sekitar negeri ini diharap menghubungi talian bebas tol Sains iaitu 1-800-88-6982," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads