Rabu, 13 November 2013

05 di jempol - Google Blog Search

05 di jempol - Google Blog Search


Balai bomba baharu tahun hadapan <b>di Jempol</b>, Gemencheh

Posted: 04 Sep 2013 11:25 AM PDT

JEMPOL 4 Sept. - Dua balai bomba dan penyelamat akan dibina di Felda Palong Enam, Jempol dan Gemencheh dekat Tampin bermula tahun hadapan.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Norazam Khamis memberitahu, pembinaan dua bangunan tersebut telah diluluskan dan kerja-kerja akan mula dijalankan pada tahun hadapan.

"Kita pilih kawasan tersebut kerana dua lokasi itu terletak jauh dari balai bomba sedia ada dan buat masa ini kita terpaksa menggunakan khidmat pasukan bomba sukarela untuk membantu memadamkan api sementara pasukan bantuan tiba.

"Sebagai contoh di kawasan Palong Enam, kini kita menggunakan khidmat pasukan bomba dan sukarela dari Felda Palong Lima.

"Mengikut perancangan awal di Felda Palong Enam kita akan bina balai bomba kategori D, manakala balai bomba kategori C akan dibina di Gemencheh. Kategori D adalah sebuah bangunan yang agak kecil namun dilengkapi dengan kemudahan lengkap," katanya hari ini.

Norazam ditemui pemberita pada perhimpunan bulanan Jabatan Bomba dan Penyelamat peringkat negeri di Balai Bomba dan Penyelamat Bandar Seri Jempol.

Menurutnya, walaupun pihaknya akan menambah dua buah balai bomba pada tahun hadapan, namun mereka masih memerlukan khidmat pasukan bomba sukarela.

"Di negeri ini kita mempunyai 15 pasukan bomba sukarela dengan lebih 500 orang ahli yang aktif dan mereka ini mendapat ilmu mengenai pemadaman api dan keselamatan kebakaran malah kita sentiasa mengadakan latihan bersama pasukan bomba sukarela.

"Jadi tiada sebab jika ada yang fikir kehadiran mereka tidak relevan," katanya.

Pada majlis hari ini, Norazam turut menyampaikan cenderahati kepada pegawai bomba yang telah bersara bagi tempoh April sehingga Ogos tahun ini.

Dalam perkembangan lain, beliau turut memberitahu dalam tahun ini sahaja pihaknya menerima enam panggilan palsu dan kebanyakan panggilan itu diterima di daerah Seremban.

"Panggilan palsu kerap berlaku pada musim cuti persekolahan dan saya harap ibu bapa mengawasi anak-anak mereka. Tindakan boleh dikenakan jika membuat panggilan palsu ini," tegas Norazam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads