Khamis, 31 Oktober 2013

05 di rembau - Google Blog Search

05 di rembau - Google Blog Search


Cetusan Mukara: Pemilihan Umno 2013: Pertembungan Mohamad <b>...</b>

Posted: 25 Sep 2013 11:44 PM PDT

Kedudukan Dato' Seri Utama Mohamad Hasan (gambar kiri) selaku Ketua Bahagian Rembau bakal dicabar oleh bekas wakil rakyat dan ahli majlis mesyuarat negeri, Datuk Rais Zainuddin (2004-2008) dalam pemilihan Umno yang bakal berlangsung tidak lama lagi.
Pertembungan ini lebih afdal disebut sebagai 'persengketaan peribadi' yang melebihi daripada 'pertentangan politik jawatan'. Kita tidak mahu mengapi-apikan sentimen kebencian politik tetapi ia sekadar pandangan yang melihat kesan dan hasil daripada pertandingan jawatan tersebut.
Ada sumber menyebut bahawa tujuan Rais menyertai perebutan jawatan Ketua Bahagian Rembau ini adalah untuk mengembalikan suasana kekeluargaan di kalangan ahli-ahli Umno Rembau. Apakah misi beliau ini cuba mengambarkan bahawa suasana dalaman Umno Rembau begitu berkocak? Mungkin ini antara strategi beliau untuk pihak luar membuat tanggapan dan menjadi persepsi yang 'boleh' memberi undi simpati!
Mengimbas kembali suatu situasi pada tahun 2008 lalu dan lebih khususnya ketika Umno NS ingin menyerahkan senarai akhir calon-calon PRU-12 kepada Pak Lah. Senarai calon daripada Negeri Sembilan telah dirombak seminggu sebelum pengumuman calon BN. 
Telah dikhabarkan bahawa dalam senarai akhir yang pertama itu, nama Rais Zainuddin ada sebagai calon bagi Dun Chembong. Mungkin timbul bantahan ramai pihak dan beberapa pandangan yang tidak memihak kepada beliau, nama Rais telah digugurkan dan diganti dengan Dato' Zaiful Bahari. 
Pada waktu itu, kencang tersebar khabar bahawa Rais Zainuddin bakal disebut-sebut sebagai MB baru Negeri Sembilan yang dikatakan menggantikan Mohamad Hasan. Ada sumber lain menyebut, Rais mempunyai hubungan yang rapat dengan arwah isteri Paklah. 
Mungkin inilah yang menjadi punca kepada 'Persengketaan Peribadi' Rais terhadap Mohamad Hasan yang dilihat berjaya mempelantik keluar beliau daripada politik seketika.
Akan tetapi pengguguran Rais itu lebih kepada kegagalan beliau dalam menjalankan tugas dan peranan sebagai exco dahulu. Peringkat awal pentadbiran Mohamad Hasan begitu teliti dan progresif bagi memberi gambaran yang baik kepada rakyat akan seriusnya beliau mentadbir negeri ini. Mungkin Rais tidak mampu mengikut kehendak atau KPI yang diperlukan oleh kerajaan negeri.
Rais, 57, merupakan Ketua Umno Cawangan Air Hitam, Chembong. Beliau juga Pengerusi Alumni Kelab Umno Luar Negara. 
Jika melihat kepada peluang dan harapan, adalah sangat diyakini bahawa Mohamad Hasan akan menang mudah. Selaku MB Negeri Sembilan memerangkap Pengerusi Umno NS dan Ketua Bahagian Rembau, keupayaan dan kekuatan beliau bakal dibantu oleh rangkaian politik yang telah dibina sejak 2003 lagi. Manakala Rais Zainuddin agak terpisah daripada arus politik dalam waktu yang lama. 
Cengkaman politik Mohamad Hasan di Rembau agak sukar digugat. Pernah ada cakap-cakap kedai kopi, kalau pembangkang nak menang Rantau, tunggu Mat Hasan bersara atau mati. Ia satu penegasan yang memperlihatkan betapa ampuhnya pengaruh beliau di Rantau khususnya dan Rembau amnya. 
Rais harus bersedia dan mempunyai persiapan rapi lagi gagah untuk merempuh rangkaian politik Mohamad Hasan jika mahu memenangi jawatan Ketua Bahagian. Mungkin Mohamad Hasan mampu tersenyum panjang hingga tamat tempoh mengundi tanpa perlu menunggu keputusan keluar. Rais harus punya jiwa 'political animal' untuk 'membunuh' raksasa politik!
Jangkaan sokongan Rais akan berpunca dari beberapa cawangan sekitar Dun Chembong dan Kota tetapi tidak menjadi suatu 'ombakan besar' untuk membadai sokongan Mohamad Hasan. Manakala jangkaan sokongan Mohamad Hasan sudah pasti secara besar akan datang dari Rantau dan Paroi (keduanya merupakan kubu kuat beliau).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads