Jumaat, 20 September 2013

05 di seremban - Google Blog Search

05 di seremban - Google Blog Search


NGO Cina peringati pejuang Komunis dan Kuomintang <b>di Seremban</b>

Posted: 14 Aug 2013 02:25 AM PDT


Senbaik saja tentera Jepun menakluki Malaya dan Singapura, kampetai Jepun telah mengarahkan pembunuhan elemen-elemen anti Jepun di kalangan masyarakat Cina.

Puluhan ribu kaum Cina terbunuh dengan sekurang-kurang 50 ribu mati di Soo Ching Masaccre (pembunuhan beramai-ramai Soo Ching).

Kumpulan anti Jepun kaum Cina ini dibiayai oleh tentera Komunis dan Nasionalis dari China.  Baca WIkipedia SINI

Baru-baru ini, pada Ogos 11hb, satu upacara perletakan kalungan bunga di Tugu Peringatan bagi  mangsa dibawah pemerintahan Tentera Jepun di tapak perkuburan Sendayan Seremban telah blangsung. Tujuannya adalah memperingati rakyat yang terkorban semasa penaklukan Tentera Jepun pada tahun-tahun 1941 hingga 1945.


Majlis dianjur oleh Dewan Perniagaan Cina, negeri Sembilan dan disokong oleh enam buah NGO Cina Negeri Sembilan. Seramai 100 orang wakil NGO-NGO Cina Negeri Sembilan termasuk wakil rakyat Pkatan Rakyat negeri Sembilan seperti Chai Tong Chai- Adun PKR Chuah dan Chew Seh Yong- Adun DAP Bahau.

Majlis ini merupakan aktiviti tahunan Tugu tersebut bagi kali ke 68 sebagai memperingati mangsa korban di Negeri Sembilan semasa penaklukan Tentera Jepun disamping bagi meraikan Sambutan Hari Keamanan Sedunia 815.

Sebanyak 96 buah Persatuan Cina Negeri Sembilan telah mengambil bahagian meletakan kalungan bunga. Turut sama hadir adalah wakil dari Universiti of The Ryuyus Jepun dan Persatuan Persahabatan KuoMin China. Kehadiran mereka ialah mengumpul bahan sejarah zaman penaklukan Tentera Jepun di Malaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads