Khamis, 15 Ogos 2013

05 di gemencheh - Google Blog Search

05 di gemencheh - Google Blog Search


BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di gemas</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jul 2013 09:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BlOG NEGERI SEMBILAN: 05 <b>di bahau</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jul 2013 01:12 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Bazar <b>Ampangan</b> jadi tumpuan - Utusan Online

Posted: 17 Jul 2013 11:02 AM PDT

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusanN9@utusan.com.my

Walaupun ringkas tetapi peniaga menggunakan strategi masing-masing bagi menarik perhatian pembeli di Bazar Ramadan Ampangan.

SEREMBAN 17 Julai - Bagi masyarakat Islam di bandar ini, sudah pasti Bazar Ramadan di Ampangan di sini begitu sinonim dengan mereka.

Sebut apa sahaja, semua jenis minuman dan makanan untuk berbuka puasa ada dijual.

Malah kelengkapan rumah sempena Aidilfitri tidak lama lagi turut dijual.

Boleh dikatakan hampir setiap hari apabila tibanya bulan Ramadan, kawasan ini bagaikan mengambil tempat pusat membeli belah terkemuka di bandar ini dengan dipenuhi ribuan orang ramai yang mengunjungi lokasi berkenaan saban hari.

Tidak hairanlah, Bazar Ramadan Ampangan yang kini mencecah puluhan tahun bagaikan satu entiti penting bagi masyarakat setempat serta penduduk di negeri ini sebagai 'lokasi wajib pergi' apabila tibanya Ramadan.

Kemuncak kesibukan bazar ini kian terasa apabila tibanya malam raya berikutan ramai peniaga menawarkan harga rendah sebelum menutup bazar mereka.

Bagi pengunjung, Rushidah Idris, 54, biarpun kali pertama dia menjejakkan kaki di sini, suasananya cukup meriah dan setanding dengan bazar Ramadan tempat lain.

Malah apa yang menarik katanya, ratusan jenis juadah boleh didapati mengikut cita rasa dan selera masing-masing dengan harga yang berpatutan dan enak.

''Lokasinya pun strategik. Walaupun ini kali pertama saya sampai ke sini, gerai-gerai jualan pun agak banyak, jadi memudahkan saya untuk membuat pilihan membeli juadah di sini.

''Dari segi harganya pun agak berpatutan dan mereka yang hampir dengan Lembah Klang boleh menjadikan lokasi ini sebagai destinasi kedua selepas ibu kota Kuala Lumpur," katanya dari USJ ketika ditemui Utusan Malaysia semalam.

Sementara itu, Noramira Shamsudin, 19, pula memberitahu, boleh dikatakan kedatangan bulan Ramadan bagaikan hilang serinya jika Bazar Ramadan Ampangan tidak beroperasi apatah lagi menjadi lokasi utama penduduk sekitar membeli belah.

Ini kerana katanya, bazar itu bukan hanya menawarkan hidangan dan juadah berbuka puasa tetapi turut menawarkan pakaian berkualiti tinggi bagi menyambut kedatangan Aidilfitri.

''Kawasan ini boleh dikatakan tempat pusat sehenti. Jika mahu hidangan atau juadah berbuka puasa atau membeli keperluan barangan Hari Raya Aidilfitri, semuanya di bawah satu bumbung yang sama.

''Lagipun kawasan ini sudah sinonim bukan setakat penduduk setempat sahaja, tetapi penduduk di negeri ini turut mengunjungi kawasan ini," ujarnya.

Sementara itu, Mohd. Tarmizi Abdul Karim, 27, dari Kelantan pula melihat lokasi itu wajar dikekalkan kerana berupaya menjadi daya penarik dan tumpuan orang ramai mahupun pelancong sepanjang Ramadan ini.

''Bazar ini sepatutnya dinaik taraf agar memudahkan orang ramai datang ke sini sebab bazar ini sudah berjalan puluhan tahun. Sudah tiba masanya untuk berubah.

''Saya yakin pihak berkuasa tempatan (PBT) mempunyai perancangan tersendiri untuk menjadikan Bazar Ramadan Ampangan antara yang terkemuka di negeri ini," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads