Rabu, 1 Mei 2013

05 di lenggeng - Google Blog Search

05 di lenggeng - Google Blog Search


n 09 <b>lenggeng</b>, calon pas muntah darah, calon bebas

Posted: 28 Apr 2013 09:51 AM PDT

Hari untuk berkempen kepada semua calon bagi PRU ke 13 semakin pendek. cuma tinggal 7 hari lagi menjelangnya hari pengundian bagi menentukan parti mana yang akan membentuk kerajaan negeri dan pusat. Calon-calon sibuk mengisi ruang jadual yang ditetapkan oleh pengarah pilihanraya di kawasan yang ditandingi bagi  mempastikan kemenangan berpihak kepada mereka.

Kerancakan berkempen dan keterujaan menemui seramai mungkin pengundi mengundang perbagai insiden yang tidak diingini. Tentunya calon-calon kurang mendapat waktu tidor yang berkualiti dalam tempoh 14 hari berkempen. Banyak program yang telah disusun menyebabkan ada calon yang yang tidak sihat akan menghadapi masalah kesihatan yang teruk.
Hari ini (28 April 2013) semasa JS sekali lagi berkunjung ke DUN Lenggeng atas jemputan majlis kenduri perkahwinan anak sahabat JS, terdengar perbualan daripada beberapa orang anak muda mengatakan bahawa calon PAS DUN Lenggeng , Saudara Zulkifly Mohd. Omar telah dimasukkan ke hospital pakar Seremban kerana di serang angin ahmar. Berita kemasukkan dia juga telah tersiar di berita TV3 jam 8 malam tadi.
Apakah  sebenarnya berlaku kepada saudara Zulkifly Mohd. Omar yang telah 4 kali kalah di Lenggeng dan PRK Bagan Pinang? Adakah sebenarnya dia diserang angin ahmar atau ada perkara lain yang menimpa dirinya. Setahu JS, dalam usia muda dan melalui maklumat yang diperolehi daripada sumber ahli keluarga beliau, adalah agak pelik bagaimana orang yang selama ini aktif , sihat dan ceria dikatakan diserang angin ahmar. Pernah JS mendengar beliau berceramah di Kuala Pilah dalam bulan Mac yang lalu, walaupun kehadiran pengunjung sekitar 100 orang sahaja, kelihatan beliau  aktif, bertenaga  dan sihat dari segi fizikal dan mental. Ramai kurang percaya apabila dimaklumkan bahawa diserang pnyakit ini.
Bertolak daripada cerita seorang jiran beliau, malam kejadian saudara Zulkufly Mohd. Omar selepas solat maghrib telah muntah darah. selepas kejadian itu, dia telah dibawa ke hospital pakar di Seremban untuk menerima rawatan kecemasan. Muntah darah bukan merupakan petanda orang diserang angin ahmar. Ini merupakan perkara magic yang dihantar oleh seseorang. Kebikjaksanaan teknologi manusia kini soal menggunakan ilmu hitan tidak boleh ditolak begitu sahaja.
Lenggeng merupakan kawasan yang biasa menyediakan hidangan santau dan sebagainya. Tetapi itu dulu. Adakah tidak mungkin ia boleh berlaku sekarang? Untuk menang dalam PRU terutama di kalangan calon-calon munafik, cerita menggunakan bomoh sangat sukar ditolak. Sebelum PRU lagi ramai di kalangan calon-calon telah menggunakan perkhidmatan bomoh dengan harapan nama mereka akan dicalonkan dalam PRU ini.
Menariknya kejadian yang menimpa Saudara Zulkifly Mohd Omar siapa punya angkara???? Bagi orang Lenggeng yang bercerita tentang kejadian ini tidak menolak ia dilakukan  oleh calon yang bertanding di DUN Lenggeng. Ramai yang mengatakan bahawa untuk menang, sesuatu perlu dibuat. Menggunakan ilmu hitam bagi meraih kemenangan sudah jadi kebiasaan kepada calon munafik ini. Lebih-lebih lagi Saudara Zulkifly Mohd. Omar pada PRU 13 ini boleh menang di Lenggeng mengatasi calon BN Dato Hj Ishak Ismail yang memang diketahui tidak disenangi oleh pengundi-pengundi di kawasan ini. Kemungkinan-kemungkinan bahawa dengan cara menghapuskan calon ini kerja untuk memenangi kerusi N09 lebih mudah. Tetapi tidak keterlaluan jika pengundi tegar PAS akan beralih menyokong calon Bebas Saudara Zulkifli Abdullah. Walaupun dia tidaklah sehebat Dato Ishak Ismail, namun sokongan akar umbi juga boleh membantu untuk menang terutama sokongan daripada pengundi di Lenggeng sendiri.
Di Lenggeng, gerakerja pilihanraya di kalangan penyokong BN tidak teratur berbanding di kawasan Sikamat dan Ampangan. Ini berpunca apabila kebanyak PDM melaksanakan tugas seperti melepaskan batuk ditangga. Mereka juga difahamkan tidak suka dengan calon yang dikemukakan oleh BN. Tapi kerana memikirkan parti , mereka dikatakan tetap membuka bilek gerakan.
Calon bebas iaitu Saudara Zulkifli Abdullah, walaupun menghadapi kekangan kewangan sepertimana semua calon bebas yang bertanding, dia mempunyai kelompok penyokong yang terus membantu. Di sekitar beberapa buah kampung yang JS lalui nampak ada banner dan bunting calon bebas dipasang. Ramai juga yang akan memberi undi kepada beliau walaupun menurut beberapa pengundi di Lenggeng daripada mengundi Dato Ishak , lebih baik mengundi calon bebas. Rata-rata pengundi Lenggeng benci dengan calon BN ini. Ia mungkin berpunca tiada usaha Dato Ishak yang telah menjadi ADUN di Lenggeng selama 3 penggal tetapi tiada apa-apa perubahan yang dilakukan  di Lenggeng.
Untuk menang bagi semua calon di kawasan DUN Lenggeng, perlu memenangi hati pengundi muda. Di lihat kepada calon yang bertanding golongan muda memang tidak mengharapkan pembelaan daripada Dato Ishak Ismail jika ditakdirkan dia menang. Kemudahan sukan telah sedia ada di Lenggeng. Faktor umur, Dato Ishak tidak mampu untuk bersama golongan muda di Lenggeng. Pengundi untuk saloran 3 ini dilihat akan mengundi samada calon PAS atau Bebas. Untuk PAS menang di Lenggeng mereka perlu tiadakan bendera dan gambar calon DAP. Orang Melayu memang benci dengan DAP. Begitu juga kepada BN terutama DUN, untuk menang mereka kata jangan naikkan gambar Dato Ishak. Kebencian mereka kepada Dato Ishak tidak boleh diselindungi lagi. Apa yang telah dibuat oleh beliau semasa PRU ke 12 (2008) di mana menghasut pengundi Pantai dan Panchor supaya mengundi PAS maka sekarang masa beliau pula menerimanya. Kata pengundi Lenggeng, dulu Dato Sahak kata " Kalau sayangkan UMNO undilah PAS". Maka sekarang masanya kepada orang Lenggeng JS berkata " Jika sayangkan UMNO maka undilah calon BEBAS". Jika dia menang orang lenggeng kekal dengan jati diri iaitu LENGGENG untuk LENGGENG..... Moh kito mengundi.........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads