Ahad, 17 Jun 2012

di negeri sembilan - Google Blog Search

di negeri sembilan - Google Blog Search


Homestay <b>di Negeri Sembilan</b> paling aktif | N9 Kini - Portal Berita <b>...</b>

Posted: 27 Apr 2012 11:07 PM PDT

RANTAU : 28 April – Hasrat penduduk Kampung Sega untuk menjadikan perkampungan ini sebagai sebuah Homestay Sega terlaksana hari ini setelah Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hasan menyampaikan sijil pendaftaran kepada 20 orang peserta homestay yang diadakan di perkarangan rumah Puan Salmah Bt. Zainal, pagi  tadi.

Homestay Sega ini diwujudkan bertujuan untuk menarik seramai mungkin pelancong dari dalam negara mahupun luar negara untuk menginap dan menikmati keunikan yang terdapat di dalam sesebuah perkampungan seperti tempat penginapan, budaya hidup penduduk, amalan kebersihan penduduk, kesopanan pengusaha-pengusaha homestay, keindahan kampung dan produk-produk pelancongan.

Aktiviti-aktiviti kemasyarakat turut akan diadakan iaitu persembahan kebudayaan, permainan tradisional, upacara menikmati minuman air kelapa, penghasilan kuih-kuih tradisional, perusahaan roti canai segera, penanaman dan penuaian buah salak, demontrasi penorehan getah, pemeliharaan ternakan darat dan ikan, serta akan diadakan aktiviti 'mengocar'.

Selain itu, aktiviti keagamaan turut akan diadakan seperti berzanji, bacaan ayat suci, majlis tahlil dan bacaan yassin. Upacara qurban juga turut disenaraikan menjadi aktiviti Homestay Sega ini.

Menurut Menteri Besar, Homestay di Negeri Sembilan adalah homestay yang paling aktif dan Homestay Sega ini merupakan homestay yang ke-10 di dalam Negeri Sembilan.

"Homestay ini banyak membawa faedah terutamanya dalam sektor pelancongan dan di samping itu, turut dapat menjana pendapatan melalui produk-produk yang dihasilkan," ujar beliau.

Jelas beliau lagi, walaupun homestay ini akan berada di tengah-tengah pembangunan yang semakin pesat membangun namun ianya akan menjadi sebuah kampung tradisi yang penuh dengan budaya masyarakat kampung.

Beliau turut mencadangkan kepada para peserta homestay untuk wujudkan satu 'website' Homestay Sega di mana akan terdapat maklumat-maklumat mengenai penginapan, aktiviti-aktiviti kemasyarakatan, produk-produk pelancongan yang dihasilkan dan sebagainya.

Dalam majlis tersebut, beliau turut mengagihkan anak-anak pokok serta baja kepada penduduk kampung, melawat kawasan persekitaran salah seorang peserta Homestay Sega dan memberi makanan kepada ikan-ikan di dalam kolam.

Menteri Besar turut memperuntukan sebanyak RM2,500 kepada setiap peserta homestay bagi kegunaan membaiki sebarang kerosakan, mengecat rumah, dan kerja-kerja yang berkaitan untuk penambahbaikan rumah induk.

Hadir sama, Pengarah Tourism Malaysia Cawangan Negeri Sembilan, En. Zaidi Bin Kassim; Wakil Pengarah Jabatan Kementerian Pelancongan Malaysia Cawangan Negeri Sembilan, En. Mohd Hazrin Bin Shuhaimi; Pengarah Jabatan Penerangan Negeri Sembilan, Tuan Haji Hashim Bin Bedu; Pengerusi Homestay Sogo, En. Abdul Aziz Bin Ahmad.

Oleh : Ainaa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads