Isnin, 16 April 2012

05 di mantin - Google Blog Search

05 di mantin - Google Blog Search


Apo2 Yolah: Jalan <b>di</b> Bukit <b>Mantin</b> Berhantu??

Posted: 22 Feb 2012 03:50 PM PST

Assalammualaikum dan peace yo!

Semalam atok baru balik dari Ibu Pejabat di Potrajayak sobab ado perjumpaan bolanan. Ala-ala perhimpunan maso kito sekolah menongah la kan. Atok berlimo dengan budak opis naik keto jabatan. Balik dari perhimpunan, kami singgah di Nilai  untuk lunch. Atok makan peberet pood, char kuey teow. Makan punyo makan, kami pun terus balik ke opis di Seromban lalu Mantin.
Tibo di selekoh jalan tu, kiri kanan ado bukit. Situ jalan mantin - seromban. Tibo-tibo salah seorang dari opismate atok ni tadi bukak satu cerito. Koba eh, kawasan bukit mantin ni memang keras. Mulo-mulo tu atok buek sambil lewo lah kan amik feel dengar lagu Adele, someone like you. Pahtu, bila dah terpacul perkataan "hantu" pahtu, terus Adele ke mana someone like you entah ke mana. Atok terus pasang telingo dengar cerito akak tu.
"Kawasan ni keras, hati-hati kalau lalu malam. Nak-nak lepas pukul 10 malam!,"kata akak tu buka cerita. Atok dah telan air liur.
"Betul tu, akak ponah dengar cita tak pasal satu pasangan pengantin yang baru kawen pastu excident kat sini?,"balas seorang kawan lelaki atok.
"Iyoko? Akak tak ponah dengar pun?,"kato akak di seat belakang.
"Pernah dulu baru kawen pastu kemalangan kat sini. Sejak dari tu, ada orang tertentu nampak orang pakai baju pengantin duduk kat tepi jalan ni. Muka dia berdarah!,"balas kawan laki atok tadi. Atok dah tutup muko!
Banyak lagi kisah-kisah yang diorang cito, tapi atok tak mau cito lobih lanjut kat sini. Almaklumlah, malam Jema'at. Kang ado yang tido terkoncing kang. Apo yang ingin atok simpulkan kat sini, "mereka" tu juga mahkluk Allah, samo seperti kito. Tak perlulah kita takut. Kita hanya perlu takut pada yang kat atas tu je. Yang Esa. 
Lagi satu pesanan atok, kemungkinan hantu ni banyak bersidai di topi jalan sobab atok "hantu-hantu" lain jugak.  Kepado "hantu-hantu" mudo yang beromen tepi-tepi jalan atau semak tu, insaflah. Tu tak termasuk yang beromen dalam keto laie. Rumah tumpangan. Dalam somak. Rasanya, "hantu-hantu" ni lagi kejam dan menakutkan sampai sanggup membuang "benih cinta" yang ditaburkan dengan hawa nafsu. Sanggup buang dalam sungai. Sanggup buang dalam tong sampah. Sanggup letak dalam mangkuk tandas. Sanggup bakar!
Memang kau ni HANTU sejati.....

Ferrari Terbakar <b>di</b> Lebuhraya LEKAS dekan <b>Mantin</b>

Posted: 17 Mar 2012 05:40 AM PDT


SEREMBAN - Sebuah kereta Ferrari musnah terbakar dalam satu kejadian di Kilometer 28.2, Lebuhraya Kajang-Seremban (Lekas) berdekatan Mantin, dekat sini, pagi ini.

Bagaimanapun, pemandunya, seorang lelaki berumur dalam lingkungan 50-an terselamat selepas dia sempat keluar sebelum api menjilat keseluruhan kereta berkenaan.

Difahamkan lelaki itu, yang dipercayai berkonvoi bersama beberapa kenderaan mewah lain, sedang dalam perjalanan menghala ke Seremban bertindak memberhentikan kenderaan di lorong kecemasan apabila mendapati keretanya terbakar.

Sepasukan lima anggota bomba bersama sebuah jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Mantin bergegas ke tempat kejadian untuk memadamkan kebakaran itu sejurus menerima panggilan kecemasan pada pukul 10.21 pagi.

Ketua Operasinya, Pegawai Bomba Jayagaren Jaganatha Thevar berkata sejurus tiba lapan minit kemudian, pihaknya mendapati api sudah marak dan memusnahkan keseluruhan kereta Ferrari berkenaan.

Beliau berkata bomba berjaya mengawal kebakaran kereta mewah itu dalam tempoh beberapa minit.

"Pemeriksaan lanjut mendapati kira-kira 90 peratus struktur kereta itu musnah dan pemandunya terselamat. Siasatan lanjut masih dijalankan terutama untuk mengenal pasti punca sebenar kejadian," katanya.


Model Smart Ferrari yang Mudah Terbakar: 458 Italia

Salah satu model Ferrari yang terbaru dan menggiurkan ialah 458 Italia yang memuatkan 2 tempat duduk. Model 458 Italia ni baru dilancarkan pada 2009 di IAA Frankfurt Motor Show. Laman rasminya di Laman Ferrari: 458 Italia.

Ferrari 458 Italia ini mendapat anugerah Car of The Year oleh BBC Top Gear pada bulan Februari 2010. Tetapi dalam kesibukan dunia memuji Ferrari Model 458 Italia ni, rupanya ada kelemahan yang berbahaya kepada pemandunya. Sejak ia dikeluarkan pada 2009, terdapat lebih 10 kes kebakaran yang melibatkan Ferrari 458 Italia dan kesemua kes kebakaran tu adalah kebakaran spontan yang tak diketahui puncanya!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads