Isnin, 2 Mei 2011

Edisi Semasa

Edisi Semasa


Berita Harian: MukaDepan

Posted: 02 May 2011 09:13 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


Sokong PAS keluar

Posted: 01 May 2011 02:58 PM PDT

MukaDepan

KERATAN muka depan Berita Minggu semalam.

KERATAN muka depan Berita Minggu semalam.

Pemimpin, persatuan Melayu setuju syor cerai DAP

KUALA LUMPUR: Pemimpin dan persatuan Melayu menyokong cadangan Datuk Seri Najib Razak supaya PAS keluar daripada pakatan pembangkang demi kepentingan dan perpaduan Melayu dan Islam.

Mereka mahu PAS melihat isu perpaduan ummah dengan pemikiran lebih matang selaras dengan perkembangan senario politik semasa, selain ideologi perkauman yang dibawa sekutunya, DAP.

Mereka juga sependapat PAS perlu menjauhi DAP yang mahu menjadikannya alat untuk memecahkan perpaduan dan kelangsungan kuasa politik Melayu untuk mencapai cita-cita politik mereka. Ketua Dua Gabungan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA), Prof Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar, berpendapat jika PAS dan UMNO bekerjasama, ia dapat menstabilkan senario politik serta mengukuhkan perpaduan Melayu.

Katanya, sebagai parti yang menggunakan nama Islam, PAS seharusnya memilih parti politik yang dianggotai umat seagama dan Melayu iaitu UMNO.

"Kenapa pilih bersama DAP sedangkan ideologi perjuangan PAS dan DAP amat berbeza kecuali persamaan untuk menjatuhkan UMNO dan BN," katanya.

Beliau percaya perpecahan sesama umat Islam dan Melayu akibat perbezaan fahaman politik akan reda jika ada parti yang mengutamakan perjuangan bangsa seagama.
Ketua Penerangan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Datuk Irmuhizam Ibarahim, berkata PAS perlu sedar mereka dipergunakan DAP dan harus keluar daripada perangkap itu yang hanya menjadikannya alat untuk meraih sokongan Melayu.

"Perdana Menteri sudah membuka ruang untuk penyatuan Melayu dan umat Islam. Mengapa tidak cuba disambut dengan hati terbuka," katanya.

Setiausaha Agung Majlis Perundingan Melayu, Dr Hasan Mad percaya kepemimpinan PAS terutama generasi mudanya menyokong perjuangan UMNO dan Barisan Nasional (BN) jika matlamatnya untuk perpaduan.

Hasan percaya kenyataan Perdana Menteri meminta PAS tinggalkan sekutu pembangkang adalah daripada perspektif nasional, bukan politik dan menjurus kepada kepentingan negara.

"Kepada dua tiga pemimpin PAS yang terlalu taksub kepada pakatan pembangkang... inilah masa untuk sedar mengenai budaya politik DAP yang sebenarnya, ajaklah penyokong PAS beralih arah walaupun tidak bersama UMNO dan BN, tetapi jauhi DAP.

"Jika PAS keluar pakatan, tentunya dapat menyatupadukan Melayu," katanya.
Kelmarin, Najib berkata sudah tiba masanya PAS meninggalkan pakatan pembangkang, khususnya DAP yang tidak memperjuangkan agenda bangsa, agama dan negara.

Selasa lalu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, berkata partinya menutup pintu perbincangan dengan UMNO dan BN berhubung kerajaan perpaduan bagi mengelak pemimpinnya terus bertelagah sesama sendiri.

Isu itu timbul apabila Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam blognya mencadangkan supaya satu Muktamar Agung Khas (EGM) bagi menukar 'dua tiga kerat' pemimpin parti yang didakwa bermasalah bagi membersihkan parti daripada golongan properpaduan dengan UMNO.

Di KLUANG, Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata permintaan Perdana Menteri bukanlah cadangan yang dibuat Najib terhadap parti itu, tetapi berdasarkan realiti politik semasa.

"Kita lihat ketika ini (pembabitan PAS dalam pembangkang) hanya menguntungkan satu parti iaitu DAP. Ini bukan isu perkauman atau nak menuduh sesiapa. Kita nak ingatkan kepada PAS bahawa apa yang dibuat ini tidak membawa manfaat. Saya harap mereka kaji dan buat pertimbangan yang terbaik," katanya.

Di IPOH, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir meminta PAS memperhalusi dan mempertimbangkan saranan Presiden UMNO itu.

"PAS perlu melihat perkara itu (permintaan keluar pakatan pembangkang) dengan pemikiran lebih matang selaras dengan perkembangan senario politik masa kini.

"Takkan mereka tidak boleh fikirkan siapa yang mendapat manfaat. PAS mengharapkan sesuatu daripada DAP, manakala DAP mengharapkan sesuatu daripada PAS... tetapi akhirnya yang menang DAP," katanya.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

mustapa sutan

BN perlu fokus kepada meningkatkan sokongan bukan melayu kepada BN terutama MCA, MIC, PPP dll elak daripada kalah teruk pru13 nnti. jangan harap kepada PAS dulupun pernah bersama.

Roslan b. Abd Ghafar

Teramat setuju. PAS perlu memikirkan perpaduan bangsa Melayu dan kepentingan agama Islam di negara ini. Selagi kita berpecah, selagi itu lah adanya lohong-lohong kosong yang terisi oleh pemecah Perpaduan Melayu dan Islam. Kita sebagai rakyat akar umbi, dapat melihat dengan jelas akan perjuangan DAP hanya untuk kepentingan politik mereka dan kepentingan2 tertentu khasnya dalam memecah belahkan umat Islam. PAS perlu berundur dan berjuang bersama UMNO untuk kepentingan negara ini, khasnya untuk Islam.

shaidan

..Perkara ini berlaku sebenarnya salah Orang Melayu juga..terutamanya peminpin-peminpin Malaysia, kerana membuangkan sedikit-sedikit perkataan Melayu. Ini membuatkan sebutan untuk perkataan Melayu agak kurang..kebanggaan untuk orang melayu juga semakin berkurangan..Persekutuan Tanah Melayu stu nama yang paling Besar untuk menyedarkan bahasa bumi ini adalah tanah air orang melayu.Renung-renung kan..

anuar

apasal tiba-tiba timbul idea ni.

kancan

saya bukan penyokong pas tapi tidak menentang pas. saya penyokong umno tapi bukan ahli umno. pakatan pembangkang sesuatu yang bencana kepada negara, pakatan bn masih yang terbaik. pas perlu ujud tetapi berfungsi sebagai penngawal kepada aktiviti bn. pas tidak akan boleh memerintah negara jika bersendirian, tetapi jika bersama pakatan pembangkang ia hanya sebagai boneka yang untung adalah pihak lain. renung2kan dan .........

shaidan

demi perjuangan niat suci PAS WAJIB keluar dari PAKATAN..dan jangan pula menyertai BN..Uruskan sendiri seperti dahulu,saya pasti demi semangat MELAYU ,orang MELAYU akan memberi full support kepada Parti ini.

May Lima

setuju sangat.sebab kedua2nya saya suka.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pulang selepas 13 tahun

Posted: 01 May 2011 02:53 PM PDT

MukaDepan

DAYAH (kiri)  tidak dapat menahan sebak ketika bertemu anaknya, Nooriah yang melarikan diri ke Lombok sejak  13 tahun lalu di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, semalam. - Foto Hamzah Osman

DAYAH (kiri) tidak dapat menahan sebak ketika bertemu anaknya, Nooriah yang melarikan diri ke Lombok sejak 13 tahun lalu di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, semalam. - Foto Hamzah Osman

LANGKAWI: "Alhamdulillah, sebelum pejam mata dapat juga jumpa anak yang Mak Cik kandung dan besarkan daripada kecil. Cuma rasa sikit terkilan kerana dia pulang seorang diri tanpa membawa bersama dua cucu yang masih berada di Lombok.

"Dalam keadaan begini (pulang seorang diri) mungkin dia tak lama kerana teringatkan anak dan suami. Ini yang buat Mak Cik tak seronok, kalau pulang semua baru seronok," kata Dayah Sibun, 64, dengan linangan air mata ketika menyambut kepulangan anak perempuannya yang terpisah sejak 13 tahun lalu.

Nooriah Abdullah, 30, wanita yang lari mengikut seorang lelaki ke Mataram, Lombok, Indonesia pada 1998, kembali ke pangkuan keluarga di Kampung Bohor Tok Ad di sini, malam kelmarin. Nooriah yang sudah berkahwin dengan lelaki Lombok, Zainudin Amaq Gen, 32, tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi (LTAL) di sini pada jam 10.30 malam. Sebelum itu, dia menaiki pesawat AirAsia diiringi Ketua Pemuda UMNO Langkawi, Nor Saidi Nanyan yang menyambutnya di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), Sepang.

Dayah, yang mengaku tidak lena tidur sejak tiga malam lalu berikutan teruja untuk bertemu Nooriah, dilihat memeluk sambil berkali-kali mencium pipi anaknya itu diikuti ahli keluarga yang lain.

Ibu tunggal itu juga berkata, keluarganya akan mengadakan kenduri kesyukuran sempena kepulangan anak keempatnya itu selepas lama terpisah dan terputus hubungan.

Turut berada di LTAL bagi menyambut kepulangan wanita itu termasuk Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuah, Datuk Ir Nawawi Ahmad dan kira-kira 20 Ahli Jawatankuasa Pergerakan Pemuda UMNO Langkawi, selain ahli keluarga yang lain.
Nooriah yang mempunyai dua cahaya mata berusia 12 dan lima tahun hasil perkahwinan dengan lelaki Lombok itu menyatakan rasa terima kasih kepada Pemuda UMNO kerana membantunya pulang ke tanah air.

"Sebelum ini, saya pernah hantar surat kata mahu pulang tetapi tidak dibalas. Cuma, baru-baru ini, saya didatangi seorang lelaki bernama Amir menyatakan ibu merindui dan meminta saya pulang.

"Alhamdulillah dengan bantuan Pemuda UMNO, Kedutaan Malaysia (di Indonesia) dan pemerintah Indonesia, akhirnya saya kembali ke sini," katanya ketika ditemui di Balai Ketibaan LTAL di sini.

Berita Harian pada 1 Februari lalu melaporkan Dayah yang merindui anaknya tampil meminta bantuan orang ramai untuk menjejaki dan membawa Nooriah yang dilarikan seorang lelaki Lombok.

Berikutan itu pelbagai pihak terutama Pemuda UMNO mula menjejaki Nooriah untuk membawanya pulang ke kampung halaman yang ditinggalkannya sejak 13 tahun lalu apabila mengikut seorang lelaki yang kini menjadi suaminya.

Sementara itu, Nor Saidi berkata, usaha membawa pulang Nooriah mempunyai banyak halangan kerana dia memasuki Indonesia pada 1998 tanpa menggunakan dokumen sah, sekali gus menyalahi undang-undang negara itu.

Katanya, mengikut undang-undang Jabatan Imigresen Indonesia, seseorang individu yang masuk secara haram ke negara itu boleh dikenakan hukuman penjara enam tahun atau denda Rp30 juta (RM7,000).

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

mama amanda

hujan emas di negeri org, hujan batu di negeri sndri....apa pn alhamdullilah

wadi suwardi

alhamdulillah..jangan jadi anak derhaka..sia2 saja amal ibadat nanti....

Ginger Bread

salah siapa kalau bukan salah sendiri, cinta punya psl sanggup tgglkan ibu tanpa rasa bersalah pun dulu

razak man

syukur ke hadrat ilahi krn mempertemukan semula setelah sekian lama 13 thn yg lalu kini dipertemukan kembali. hanya Allah saja yg dpt membalas budi baik dan jasa org2 yg terlibat utk membawa pulang ke Malaysia.

Tipah Tertipu

alhamdulilah,..:)

cimie

Hujan batu di negeri orang,hujan emas di negeri sendiri...masih memilih negeri orang.Sumuanya kerana CINTA.Jgn butakan mata dan hati menerima cinta sembarangan kerana akan banyak lagi hati yang terluka terutama IBU dan BAPA.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Mutakhir

Posted: 02 May 2011 07:48 AM PDT

Harian Metro: Mutakhir


Penuntut murtad kembali Islam

Posted: 02 May 2011 05:18 AM PDT

KOTA BAHARU: Seorang pelajar Diploma Seni Kulinari Universiti Teknologi Mara cawangan Dungun, Terengganu yang sebelum ini mengaku menukar agama kepada Kristian, hari ini memberitahu Mahkamah Tinggi Syariah di sini, bahawa dia sudah insaf dan kini kembali memeluk Islam.

Berikutan pengakuan itu, Hakim Syarie Abu Bakar Abdullah Kutty memerintahkan Mohamad Fariz Ilham Mohd Zulkifli, 19, dari Pengkalan Chepa, bersembahyang jemaah di tempat pengajiannya serta melaporkan kehadiran kepada Imam masjid itu selama enam bulan, berkuatkuasa hari ini.


Mohd Fariz Ilham juga diarah melaporkan diri di Pejabat Agama Dungun setiap minggu, manakala pasport antarabangsanya diserahkan kepada mahkamah.

Abu Bakar turut membatalkan perintah menempatkan Mohd Fariz Ilham di Pusat Bimbingan Akidah Kuala Kubu Baharu di Selangor selepas berpuas hati dia mampu membaca al-Fatihah dengan baik, selain mengucap dua kalimah syahadah dan beristighfar.


Pada 24 April lalu, Mohamad Fariz dirujuk oleh keluarganya ke Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan selepas mengaku keluar dari Islam dan memeluk agama Kristian.


Mahkamah Tinggi Syariah kemudian mengarahkan dia ditahan reman selama seminggu selepas menerima permohonan bagi mendapatkan perintah tegahan percubaan keluar dari Islam.

Permohonan itu menyebut Mohamad Fariz, yang menggunakan nama samaran Tyrone, mula berjinak-jinak dan menghadiri upacara gereja sejak 3 Dis 2010 serta mengaku berhasrat menukar agama di luar negara. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Wanita pulang dari Lombok

Posted: 02 May 2011 04:35 AM PDT

KUALA TERENGGANU: Seorang wanita Terengganu yang ditinggalkan oleh suaminya di Lombok, Indonesia, semasa mengandung dua bulan, akhirnya pulang ke kampungnya di sini, semalam.

Harlizan Ibrahim, 36, yang mengikut pemuda Indonesia ke Lombok lebih dua tahun lalu, tiba bersama anak bongsunya Zulfaqar Abdullah Asbi, 13 bulan, di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada pukul 5 pagi semalam.


"Saya sungguh bersyukur kerana dapat pulang setelah dua tahun empat bulan meninggalkan kampung halaman. Setelah tiga bulan saya ke sana, ayah meninggal dunia...ini menguatkan lagi keinginan saya untuk pulang menemui ibu saya," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Turut menemani Harlizan ialah kakaknya Hartini, 40 dan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Kuala Terengganu Badrol Hisham Zaki.


Harlizan berkata pemergiannya ke Lombok bermula satelah mengikut pemuda Indonesia itu yang berjanji akan mengahwininya di sana.


Sebelum itu, beliau telah berumah tangga dengan dikurniakan tiga orang anak lelaki berumur antara enam dan 17 tahun namun telah bercerai dengan suaminya. Semua anaknya tinggal bersama bekas suami itu. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online

Posted: 02 May 2011 07:16 AM PDT

Kosmo Online


Mayat warga emas ditemui berulat

Posted:

Mayat warga emas ditemui berulat

Mayat warga emas ditemui berulat

02/05/2011 10:09pm

MARANG – Mayat seorang lelaki warga emas ditemui dalam keadaan berulat dan bersandar di dinding bilik tidurnya di Taman Rahmat Mercang, di sini semalam.

Ketua Polis Daerah Marang DSP Ahmad Mazlan Yahaya berkata, mayat Mustapa Yusof, 67, ditemui jirannya pada kira-kira pukul 1.30 tengah hari apabila jirannya itu terhidu bau busuk semasa dia sedang memetik buah mangga dekat dengan rumah warga emas itu.

Beliau berkata, Mustapa yang mengidap penyakit asma dipercayai mati kira-kira empat hari lalu kerana sesak nafas.

Mayatnya yang dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu sudah dituntut oleh anggota keluarganya untuk dikebumikan di kampung halamannya Kuala Berang, di sini. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Rebut tanah: Bapa roboh rumah anak

Posted:

Rebut tanah: Bapa roboh rumah anak

Rebut tanah: Bapa roboh rumah anak

02/05/2011 10:09pm

MARANG — Ekoran masalah keluarga dan perselisihan faham berhubung pembahagian hak milik tanah, seorang lelaki bertindak meroboh rumah anaknya sendiri dengan jentolak.

Lelaki berumur 67 tahun bersama tiga anak tirinya turut mengugut keluarga Yusof Mat Yasin, 52, dalam kejadian kira-kira pukul 9 pagi di Batu 13, Jalan Kuala Berang, semalam.

Ketika ditemui pemberita di rumahnya yang mengalami kerosakan teruk di bahagian dapur dan garaj hari ini, Yusof berkata dia telah beberapa kali disuruh mengosongkan rumahnya itu.

Yusof menjelaskan, rumah itu dibina 30 tahun lalu di atas tanah miliknya, namun ayahnya mendakwa rumahnya memasuki kawasan tanah milik bapanya di sebelah lot rumah itu.

Katanya mungkin berang kerana dia tidak juga berpindah keluar, bapanya bersama tiga saudara tirinya bertindak memutuskan bekalan elektrik dan mencabut meter air serta merobohkan garaj dan dapur rumah setingkat berkenaan pagi semalam.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, ACP K. Manoharan dalam sidang akhbarnya berkata, empat suspek berumur 30 hingga 67 tahun ditahan berhubung kejadian.

Katanya kesemua suspek ditahan reman selama tiga hari bermula hari ini untuk siasatan lanjut. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kes Ramli diberi penghakiman terbuka

Posted:

Kes Ramli diberi penghakiman terbuka

Kes Ramli diberi penghakiman terbuka

02/05/2011 6:58pm

TUMPAT — Mahkamah Koroner di sini memutuskan kematian pengawal Istana Kelantan, Ramli Mohamad, pada 1 Mei 2010, sebagai penghakiman terbuka kerana tidak mempunyai keterangan yang mencukupi untuk mensabitkan mana-mana individu yang menyebabkan kematian itu.

Semasa membaca keputusan itu, Koroner Raja Norshuzianna Shakila Raja Mamat, berkata, keterangan yang diperolehi sepanjang inkues bermula 10 Jan lepas, tidak dapat menentukan siapa pelaku sehingga menyebabkan kematian mangsa.

"Saya mendapati inkues ini adalah kes terbuka di mana keterangan yang ada tidak mencukupi atau tidak mencapai tahap yang dikhendaki untuk merekodkan lain-lain keputusan," katanya.

Inkues itu diadakan bagi menyiasat punca kematian Ramli, 50, yang ditembak penyerang tidak dikenali ketika menunggang motosikal bersendirian untuk pulang ke rumahnya di Kampung Kok Keli, Palekbang, Tumpat, selepas bertugas di Istana Negeri, Kubang Kerian, pada 1 Mei tahun lepas. — Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Selatan

Posted: 02 May 2011 03:46 AM PDT

Utusan Online - Selatan


Tiga lagi PBT baru ditubuhkan

Posted:

Tiga lagi PBT baru ditubuhkan

Tiga lagi PBT baru ditubuhkan

Oleh MOHAMMAD DZULHISHAM CHE HASSIM
utusanmelaka@utusan.com.my


Mohd. Khalil Yaakob menerima cenderamata selepas majlis Perasmian Sambutan Hari Perbandaran Kelapan Majlis Perbandaran Alor Gajah, Melaka, kelmarin.


ALOR GAJAH 1 Mei - Kerajaan negeri akan menubuhkan tiga lagi pihak berkuasa tempatan (PBT) sebagai tambahan kepada empat yang sedia ada dalam usaha meningkatkan keberkesanan perkhidmatan kepada masyarakat.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, penubuhan tiga PBT itu dapat mengecilkan skop tugas dan kawasan liputan dalam meningkatkan mutu perkhidmatan.

Menurutnya, tiga PBT baru yang akan ditubuhkan ialah Majlis Perbandaran Hang Jebat (MPHJ), Majlis Perbandaran Merlimau (MPM) dan Majlis Perbandaran Masjid Tanah (MPMT).

"Dalam usaha kerajaan negeri memberikan perkhidmatan terbaik kepada masyarakat, kawasan-kawasan PBT akan dikecilkan dan sebahagiannya akan diberikan kepada PBT yang baru untuk ditadbir," katanya ketika berucap pada majlis perasmian Sambutan Hari Perbandaran Kelapan, Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG) di Taman Masjid Tanah Ria, Masjid Tanah di sini, semalam.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Negeri, Kerajaan Tempatan dan Alam Sekitar, Datuk Md. Yunos Husin dan majlis sambutan penuh warna-warni itu disempurnakan oleh Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob.

Pada masa ini terdapat empat PBT iaitu Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ), Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB), Majlis Perbandaran Jasin (MPJ) dan MPAG.

Mohd. Ali berkata, kerajaan negeri juga menyasarkan MPAG, MPHTJ dan MPJ akan dinaiktaraf kepada bandar raya menjelang 2021 seperti MBMB yang setaraf dengan Melbourne, Australia dan Vancouver, Kanada.

Majlis perasmian itu turut diserikan dengan persembahan konsert membabitkan enam artis terkenal tanah air terdiri daripada Jamal Abdillah, Datuk Ahmad Jais, Datuk Yusni Hamid, Faizal Tahir, Siti Nordiana dan kumpulan Sixth Sense.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Konsep khemah bantu bendung jenayah

Posted:

Konsep khemah bantu bendung jenayah

Konsep khemah bantu bendung jenayah

MELAKA 1 Mei - Polis akan mula menggunakan konsep khemah dalam memerangi jenayah di kawasan berisiko tinggi yang menjadi tumpuan orang ramai dan pelancong di negeri ini.

Ketua Polis negeri, Datuk Chuah Ghee Lye berkata, konsep khemah yang mirip kepada sebuah pondok polis bergerak berfungsi menerima sebarang aduan dan orang ramai boleh mendapatkan bantuan sekiranya berlaku kes-kes jenayah.

Menurutnya, konsep itu juga akan menempatkan empat anggota polis di mana dua daripada mereka akan menerima aduan manakala dua lagi akan melakukan rondaan.

''Konsep ini dilihat boleh membantu mengurangkan tempoh masa bertindak pihak polis terhadap aduan yang diterima dan meningkatkan keberkesanan pasukan itu untuk menangani sebarang kes jenayah yang berlaku di satu-satu kawasan," katanya pada Majlis Pelancaran Pencegahan Jenayah Berkonsepkan Khemah di sini, baru-baru ini.

Ghee Lye berkata, negeri ini merupakan yang pertama menggunakan kaedah berkenaan bagi menggantikan konsep payung yang dilihat kurang berkesan.

Selain itu, polis peronda dan trafik akan menjadikan khemah berkenaan lokasi pertemuan untuk bertukar-tukar maklumat selaras dengan peranannya sebagai mobile beat base.

"Kaedah ini akan memperlihatkan kehadiran polis yang ramai di kawasan strategik, tumpuan masyarakat dan kawasan yang kerap menjadi sasaran penjenayah," ujarnya.

Beliau yakin dengan kehadiran anggota polis di kawasan tersebut, masyarakat akan lebih selamat dan ia turut mendatangkan kegusaran kepada penjenayah.

Menurutnya, sebagai permulaan, konsep khemah ini dilaksanakan di daerah Melaka Tengah dan akan diperluaskan ke daerah lain tidak lama lagi.

Antara lokasi terlibat ialah di Dataran Pahlawan, Hang Tuah Mall, Tesco Taman Cempaka, Melaka Raya, Taman Asia Malim dan Zoo Ayer Keroh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Port Dickson lokasi tetap Pesta Air Malaysia sehingga 2013

Posted:

Port Dickson lokasi tetap Pesta Air Malaysia sehingga 2013

Port Dickson lokasi tetap Pesta Air Malaysia sehingga 2013


Tuanku Muhriz Tuanku Munawir berkenan melihat Piala 4x4 Challenge Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan selepas merasmikan Pesta Air Malaysia 2011 Port Dickson, kelmarin.


TELUK KEMANG 1 Mei - Selepas diiktiraf sebagai Bandar Pantai Peranginan Negara, Port Dickson terus dipilih menjadi lokasi tetap penganjuran sambutan Pesta Air Malaysia bermula tahun ini sehingga 2013.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian, Warisan dan Adat Istiadat Melayu Negeri Sembilan, Datuk Mohammad Razi Kail berkata, langkah itu selari dengan hasrat kerajaan untuk memartabatkan Port Dickson sebagai destinasi tumpuan pelancong dari dalam dan luar negara.

''Ingin saya maklumkan bahawa Kementerian Pelancongan telah meletakkan sambutan Pesta Air Malaysia di Port Dickson dalam kalendar acara kementerian selama tiga tahun berturut-turut iaitu pada 2011, 2012 dan 2013.

''Saya amat berterima kasih kerana sambutan ini dipromosikan bukan sahaja di peringkat kebangsaan malah di peringkat antarabangsa," katanya selepas majlis Perasmian Pesta Air Malaysia Port Dickson 2011, di Pantai Cahaya Negeri, di sini, semalam.

Upacara perasmian telah disempurnakan oleh Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir yang turut berkenan meluangkan masa dengan rakyat jelata.

Menurut Mohammad Razi, meskipun lokasi serta tarikh penganjuran pesta tersebut telah ditetapkan kementerian, namun aktiviti pengisian sambutan perlu dipelbagaikan serta mempunyai kelainan setiap tahun.

''Ini penting bagi menarik minat lebih ramai pengunjung untuk menyertai program yang disediakan sepanjang penganjurannya.

''Tetapi yang paling menarik tahun ini dan buat julung kalinya, Tuanku berkenan untuk merasmikan pesta air ini selain turut serta memandu uji salah sebuah pacuan empat roda (4WD) di tapak demonstrasi," ujarnya.

Dalam pada itu, Mohammad Razi ketika berucap ringkas pada majlis itu turut memberitahu, kerajaan melalui kementerian telah memperuntukkan RM57.5 juta bagi pelaksanaan projek baru termasuk penyelenggaraan Port Dickson dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

''Kesemua projek tersebut telah pun siap dibangunkan dan kini menjadi lokasi tumpuan pelancong ke Port Dickson," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Dalam Negeri

Posted: 02 May 2011 03:33 AM PDT

Utusan Online - Dalam Negeri


Kecoh: Penduduk kecewa

Posted:

Kecoh: Penduduk kecewa

Kecoh: Penduduk kecewa

Oleh MOHD. FIRDAUS ISMAIL
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 1 Mei - Penduduk yang tinggal sekitar Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul, dekat sini melahirkan rasa kecewa berikutan kekecohan yang berlaku di situ kelmarin.

Bekas pengerusi masjid itu, Syed Zainudin Syed Mokhtar berkata, tindakan pihak tertentu yang menimbulkan suasana kecoh pada hari tersebut mencemarkan kesucian masjid sebagai tempat beribadat.

"Perbuatan mereka membawa masuk politik ke dalam masjid adalah tidak wajar sama sekali dan perkara itu tidak seharusnya berlaku.

"Sepanjang saya menjadi pengerusi dahulu dan 24 tahun tinggal di kawasan ini, tidak pernah berlaku kejadian seperti ini dan saya sedih," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas keadaan di ruang solat Masjid Amru Al-As kelmarin yang menjadi lokasi ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah melafazkan sumpah laknat yang dicemari tindakan provokasi segelintir ahli Angkatan Muda Keadilan (AMK).

Seorang pelajar, Muhammad Arif Azhar,18, berkata, beliau terkejut melihat kejadian itu ketika datang ke masjid tersebut untuk menunaikan solat Jumaat.

"Mereka yang berkelakuan demikian terdiri daripada orang- orang dewasa yang sudah matang tetapi tindak-tanduk pada hari berkenaan tidak mencerminkan sikap orang dewasa.

"Bagi saya, tidak patut kekecohan politik dibawa masuk sehingga ke dalam masjid,"katanya.

Sementara itu, Mohd. Suhairi Ahmad Sofian, 35, kakitangan awam berkata, beliau berharap perbuatan seperti itu tidak berlaku lagi kerana hanya memalukan umat Islam sahaja.

"Perbuatan itu juga boleh mendatangkan perasaan tidak selesa kepada penduduk kawasan ini yang sebelum ini tenang menjalani kehidupan harian mereka," katanya.

Seorang lagi penduduk yang tinggal berhampiran masjid tersebut, Abdul Razak Ahmad, 62, berkata, beliau juga tidak bersetuju dengan tindakan menimbulkan kekecohan seperti yang berlaku baru-baru ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pihak timbulkan kekecohan di Masjid Amru Al-As diminta bertaubat

Posted:

Pihak timbulkan kekecohan di Masjid Amru Al-As diminta bertaubat

Pihak timbulkan kekecohan di Masjid Amru Al-As diminta bertaubat

KUALA LUMPUR 1 Mei - Pihak yang melakukan kekecohan di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul kelmarin diminta supaya bertaubat dan tidak mengulangi perbuatan sedemikian bagi memelihara kesucian rumah Allah.

Pada masa sama, beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) turut menggesa pihak berkuasa menyiasat insiden berkenaan dan memastikan pihak yang terlibat tidak terlepas daripada hukuman.

Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Tunku Azwil Tunku Abd. Razak berkata, insiden Jumaat lalu itu sangat keterlaluan dan memalukan umat Islam apabila masjid tidak lagi dihormati hanya kerana kepentingan politik pihak tertentu.

"Jangan cemari tempat ibadah, itu adalah hak individu tersebut bagi membuat sumpah laknat. Lagipun, ia sesuatu yang dibenarkan dalam Islam, jika tidak berpuas hati, mereka boleh membuat sumpah laknat sendiri di tempat lain.

"Bila di dalam masjid, lupakanlah perbezaan fahaman politik. Semua umat Islam adalah sama dengan satu kiblat yang sama," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas keadaan di dalam ruang solat Masjid Amru Al-As kelmarin yang menjadi lokasi ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah melafazkan sumpah laknat yang dicemari tindakan provokasi segelintir ahli Angkatan Muda Keadilan (AMK).

Sementara itu, Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM), Mohd. Ali Baharum menggesa pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap mereka yang menimbulkan kekecohan di dalam masjid tersebut.

"Tindakan provokasi segelintir ahli AMK dan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) bagi menghalang Shazryl Eskay melafazkan sumpah laknat dilihat kurang sopan dan bijak.

"Ia adalah hak individu atau kumpulan bagi membuktikan kebenaran dengan membuat sumpah laknat," ujarnya.

Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP), Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, insiden tersebut dengan sendirinya memperlihatkan pihak yang menimbulkan kekecohan itu tidak memperjuangkan keadilan seperti mana didakwa.

"Ia adalah hak Shazryl Eskay untuk membuat sumpah laknat. Buat apa nak kacau seperti ada sesuatu yang tidak kena dan menunjukkan lebih banyak andaian kepada pihak yang dituduh.

"Jika mereka mahu, buat sendiri sumpah laknat bagi membersihkan nama dan menafikannya. Saya juga minta agar parti atau pertubuhan Melayu lain tidak mengikut tingkah laku sedemikian," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

7 NGO buat laporan polis di IPD KT

Posted:

7 NGO buat laporan polis di IPD KT

7 NGO buat laporan polis di IPD KT

KUALA TERENGGANU 1 Mei – Sebanyak tujuh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) hari ini membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu berhubung kekecohan di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul kelmarin ketika ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah melafazkan sumpah laknat.

Gabungan itu terdiri daripada Kelab Belia Generasi Prihatin, Sahabat Laut Malaysia (Selam), Gerakan Belia 4B Terengganu, Kelab Permotoran Parlimen Kuala Terengganu, Persatuan Pendekar Marang, Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Alumni 4B Terengganu.

Laporan dibuat oleh Setiausaha Selam, Ismail Awang pada pukul 1.58 petang.

Dalam laporan itu, gabungan terlibat menentang sekeras-kerasnya tindakan biadab kumpulan terbabit yang mencemarkan kesucian institusi masjid termasuk membawa masuk orang bukan Islam ke dalam rumah Allah itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: Setempat

Posted: 02 May 2011 03:27 AM PDT

Harian Metro: Setempat


3 tip Adi Putra pintar Matematik

Posted: 01 May 2011 12:20 PM PDT

KUALA LUMPUR: "Untuk menjadi seorang yang mahir dan pintar dalam Matematik Islam, tiga tip perlu diamalkan iaitu jangan pegang mesin kira setiap kali hendak mengira, kurangkan mengguna SMS dan kurangkan bermain alat permainan video," kata Adi Putra Abdul Ghani, 12, kanak-kanak cilik Matematik Islam.

Dia yang memberikan tip berkenaan pada majlis pelancaran buku sulungnya, Seni Matematik Islam di sini, semalam, berkata petua berkenaan perlu diamalkan kerana banyak sebab dapat dilihat berlaku daripada menggunakan perkara di atas.


"Menggunakan mesin kira sama seperti seseorang itu memalaskan otak untuk berfikir dan mengharapkan jawapan yang dikira terus tertera.

"Dengan mengurangkan penggunaan SMS pula, ia mengekalkan penggunaan bahasa Melayu yang dilihat semakin terjejas ekoran sikap masyarakat kini yang gemar menggunakan bahasa singkatan setiap kali menaip mesej di telefon bimbit.


"Penggunaan alat permainan atau 'video game' juga boleh melalaikan jika dibiarkan menjadi hobi sehingga ada yang terleka tanpa perlu melakukan apa-apa termasuk bersolat," katanya. Hadir sama pada majlis berkenaan, pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM) merangkap Mentor Adi Putra, Profesor Madya Dr Pakharuddin Mohd Samin, pelakon veteran, Senator Tan Sri Jins Shamsuddin dan penyampai radio, Halim Othman.


Adi Putra yang turut mendapat gelaran Profesor Cilik Matematik Islam dari Universiti Riau, Indonesia, berkata walaupun permainan video alat interaktif yang mampu menjana minda, tetapi untuk jangka masa panjang ia membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan.

Buku setebal 200 muka surat yang diilhamkan Adi Putra dalam menghasilkan Matematik Islam sejak dia berusia enam tahun itu dikumpulkan hasil daripada 12 formulanya mendalami pelajaran Matematik.


Dijual pada harga RM40.20 senaskhah, buku yang sudah dua minggu berada di pasaran itu terjual lebih 3,000 naskhah sejak ia dipasarkan.

Masa sebulan diambil untuk menyiapkan buku berkenaan dan Adi Putra menyasarkan menerbitkan buku itu dalam lima bahasa iaitu Inggeris, Mandarin, Arab, Jerman dan Perancis.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kekasih merajuk mati terjun kondo

Posted: 01 May 2011 12:10 PM PDT

KUALA LUMPUR: Gara-gara merajuk dengan teman lelaki berusia lewat 30-an, seorang wanita maut selepas terjun dari tingkat lima sebuah kondominium di Sentul, di sini, kelmarin.

Difahamkan, mangsa berusia 28 tahun itu merajuk dengan teman lelakinya kerana lewat pulang ke rumah hingga terlepas sambutan ulang tahun percintaan mereka yang dirancang sejak beberapa bulan lalu.


Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam itu, mangsa yang parah di kepala dan badan dikejarkan ke Hospital Selayang (HS), di sini, untuk rawatan kecemasan sebelum disahkan meninggal dunia kira-kira jam 9 pagi semalam di hospital sama.

Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi, berkata ketika kejadian, teman lelaki mangsa berada kurang 30 meter dari balkoni tempat mangsa terjun.


"Teman lelaki mangsa mendakwa berada di kaki lima depan pintu utama rumah mereka, malah lelaki itu mendakwa cuba menghalang mangsa daripada terjun. Namun, disebabkan kejadian berlaku terlalu pantas, dia gagal menghalang mangsa daripada berbuat demikian," katanya.


Menurutnya, mangsa dilaporkan terjatuh atas bumbung sebuah Perodua Kancil milik penghuni lain di tempat letak kereta kondominium berkenaan.

"Tersentak dengan perbuatan itu, lelaki terbabit bergegas turun sebelum mendapati teman wanitanya itu masih bernyawa. Dia segera menghubungi hospital dan polis memaklumkan kejadian berkenaan.


"Ambulans tiba di lokasi kejadian 10 minit kemudian sebelum mangsa dikejarkan ke HS.

"Mangsa yang parah di kepala dan badan, bagaimanapun disahkan meninggal dunia kira-kira jam 9 pagi semalam," katanya.


Katanya, setakat ini, kes terbabit diklasifikasikan sebagai kematian mengejut.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Utara

Posted: 02 May 2011 03:27 AM PDT

Utusan Online - Utara


Peluang jadi pengedar Murtabak Raja

Posted:

Peluang jadi pengedar Murtabak Raja

Peluang jadi pengedar Murtabak Raja

Oleh AZELI ALI
azeli.ali@utusan.com.my



BUKIT MERTAJAM 1 Mei - Biarpun baru empat bulan menjadi stokis Murtabak Raja keluaran Muslim Best Food Industries Sdn. Bhd., syarikat Wan Enterprise mampu mengedarkan hampir 3,000 pek hidangan yang pernah menjadi sajian istana itu.

Menurut Pengurus Wan Enterprise, Wan Nur Hazeera Wan Rohaizai, kejayaan itu dicapai bersandarkan minat untuk mencari pendapatan tambahan biarpun tanpa pengalaman dalam bidang perniagaan.

Katanya, berdasarkan maklum balas pembeli, ternyata Murtabak Raja memiliki keistimewaan tersendiri dengan pelbagai pilihan iaitu perasa daging tempatan berperisa lada hitam, sardin bersos salsa nanas dan kari ayam rempah ratus tradisional.

"Pada masa ini, saya membuat promosi di Pasar Tani Mega Tasek Gelugor dan sambutan yang diterima daripada pelanggan amat menggalakkan malah rata-rata memuji keenakan murtabak ini.

"Biarpun harganya sedikit mahal iaitu RM16, namun dengan berat mencecah satu kilogram, ia cukup untuk dimakan oleh empat orang dewasa dan boleh disimpan di dalam tempat beku peti sejuk selama setahun," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia, di sini baru-baru ini.

Tambah Wan Nur Hazeera, jika disimpan di ruang biasa di dalam peti sejuk pun, ia mampu bertahan selama tiga bulan dan itulah keistimewaan Murtabak Raja.

Jelasnya, melalui kerjasama Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian (MARDI), produk berkenaan mampu dihasilkan dengan saiz lebih besar, tebal dan padat, berintikan 100 peratus daging lembu dan ayam tempatan serta sardin berkualiti bersalut telur gred tinggi dan bawang segar.

"Selain murtabak, kami turut mengedarkan beberapa produk lain antaranya karipap, popia cendawan berkeju dan samosa coklat pisang yang juga keluaran syarikat Muslim Best.

Menurut Wan Nur Hazeera, pihaknya berhasrat untuk memperluaskan edaran makanan sejuk beku ini.

Mereka yang berminat boleh menghubungi talian 013-4618876 atau di laman facebook dengan menaip murtabak raja (stokis Pulau Pinang).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

10,000 mangsa banjir tercicir nama terima bantuan RM5 juta

Posted:

10,000 mangsa banjir tercicir nama terima bantuan RM5 juta

10,000 mangsa banjir tercicir nama terima bantuan RM5 juta

ALOR SETAR 1 Mei - Seramai 10,000 mangsa banjir yang nama mereka tercicir daripada senarai penerima bantuan wang ihsan akan menerima wang berkenaan mulai 15 Mei ini.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Kedah, Datuk Paduka Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, agihan wang ihsan yang membabitkan peruntukan RM5 juta daripada kerajaan Pusat itu akan dilakukan secara berperingkat dalam tempoh seminggu.

"Dalam agihan fasa ketiga ini, Majlis Keselamatan Negara (MKN) Kedah sudah menyiapkan senarai nama mangsa banjir yang tercicir sebelum ini dan notis akan diedarkan dalam masa terdekat.

"Saya berharap penerima ini kelak akan mematuhi arahan dalam notis itu dan pergi ke tempat yang diarahkan untuk menerima wang ihsan ini bagi melancarkan proses agihan," katanya selepas merasmikan Program Mesra Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Batin Mergong, di sini hari ini.

Program anjuran bersama MKN Kedah dan Pusat Khidmat Dewan Undangan Negeri (DUN) UMNO Bakar Bata itu disertai lebih 300 penduduk pelbagai lapisan umur dari kampung berdekatan melalui pelbagai aktiviti seperti sukaneka, pertandingan mengubah dan mewarna.

Menyentuh tentang kelewatan agihan tersebut, kata Ahmad Bashah, MKN Kedah perlu memperinci dan menyenarai pendek nama mereka yang mendaftar bagi mengelakkan pertindihan.

"Seperti yang diumumkan bahawa satu keluarga hanya layak menerima agihan RM500, namun MKN Kedah berjaya mengesan beberapa kes melibatkan penipuan apabila satu keluarga mendaftar lebih satu nama.

"Perkara ini bagaimanapun sudah dilaporkan kepada SPRM untuk tindakan. Atas alasan itu untuk fasa ketiga ini, kita perlu lebih berhati-hati demi bersikap adil kepada mangsa yang benar-benar layak," katanya.

Menurutnya, proses kali ini turut membabitkan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) untuk mengenal pasti mangsa yang mendaftar itu benar-benar layak.

"Kita berharap lepas ini, jika ada lagi mereka yang berhasrat untuk melakukan penipuan seperti ini, hentikanlah atau mereka dikenakan tindakan.

"Kerajaan Pusat mengeluarkan wang jutaan ringgit untuk mangsa dan ini juga adalah wang rakyat, jadi jangan ambil kesempatan," katanya.

Beliau berkata, setakat ini, dalam fasa pertama sebanyak 14,928 keluarga sudah menerima wang masing-masing dan fasa kedua pula sebanyak 24,652 mangsa.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lihat keupayaan, bukan kekurangan OKU

Posted:

Lihat keupayaan, bukan kekurangan OKU

Lihat keupayaan, bukan kekurangan OKU


Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bersama Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil menerima buku Antologi Cerpen Puisi, Aina Anakku daripada Roslan Bidin sambil diperhatikan Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu (dua dari kiri) di Kampung Beseri Dalam, Beseri, Padang Besar, semalam.


PADANG BESAR 1 Mei - Masyarakat seharusnya memberi tumpuan khusus terhadap keupayaan orang kurang upaya (OKU) dalam sesuatu bidang daripada terlalu fokus kepada aspek kekurangan yang dihadapi oleh golongan berkenaan.

Raja Muda Perlis, Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullail bertitah, warga OKU pada masa kini berjaya membuktikan keupayaan masing-masing malah ada yang melanjutkan pelajaran ke peringkat Doktor Falsafah (PhD).

"Semangat ditunjukkan mereka (OKU) begitu memberangsangkan malah mereka membuktikan bahawa kelainan upaya tidak merencatkan kemahuan untuk berjaya," titah baginda ketika melancarkan Antologi Cerpen Puisi, Aina Anakku hasil karya Roslan Bidin yang merupakan OKU penglihatan di Kampung Beseri Dalam, Beseri, dekat sini hari ini.

Berangkat sama, Raja Puan Muda Perlis, Tuanku Lailatul Shahreen Akashah Khalil.

Antologi 62 muka surat itu berjaya dihasilkan Roslan selepas mengambil masa selama empat tahun.

Sehubungan itu, titah baginda, masyarakat perlu membantu memberi galakan kepada golongan berkenaan supaya mereka mendapat motivasi dalam memajukan diri.

"Tolong jangan sesekali bersikap tidak mengendahkan sebarang pandangan mereka kerana mungkin idea diketengahkan itu lebih baik atau belum pernah disuarakan," titah baginda.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Mutakhir

Posted: 02 May 2011 03:11 AM PDT

Berita Harian: Mutakhir


1Melayu jejas gagasan 1Malaysia: Rafidah Aziz

Posted: 02 May 2011 01:43 AM PDT

Mutakhir

KUALA LUMPUR: Gerakan idea "1Melayu, 1Bumi" boleh jejas gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, kata Tan Sri Rafidah Aziz.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu berharap orang Melayu tidak terikut-ikut dengan idea tersebut kerana ia boleh menggugat perpaduan yang semakin kukuh di negara ini.

Beliau berkata, 1Malaysia adalah satu gagasan yang cukup jelas dan tidak menjejaskan kepentingan mana-mana kaum di negara ini. "Ia bukan sekadar satu slogan, tapi realiti yang perlu dicapai bagi memastikan perpaduan dan kestabilan dalam negara dapat diwujudkan," katanya selepas merasmikan persidangan perwakilan Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Cheras hari ini.

Rafidah diminta mengulas saranan bahawa UMNO perlu melancarkan gelombang perpaduan bangsa "1Melayu, 1Bumi".

Bekas Ketua Pergerakan Wanita UMNO itu berkata, 1Malaysia yang membawa gelaran "Melayu Malaysia", "Cina Malaysia" dan "India Malaysia" perlu diteruskan.

Turut hadir pada persidangan itu ialah Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Al Habshee dan Ketua Pergerakan Wanita UMNO Bahagian Cheras, Datuk Faridah Abu Hassan.
Dalam pada itu, Rafidah berkata, Wanita UMNO perlu mempersiapkan jentera parti bagi menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 dengan bertemu pengundi secara bersemuka di kawasan masing-masing agar maklumat mengenai pelan strategi kerajaan dapat disampaikan dengan tepat.

"Kita perlu kekalkan kerajaan sekarang supaya pembangunan ekonomi dan sosial negara dapat diteruskan, jumpa pengundi paling minimum tiga kali sebelum PRU supaya pengundi lebih jelas dan tidak mudah mendengar fitnah pembangkang," katanya.

Beliau berkata, walaupun strategi bertemu pengundi secara bersemuka agak ketinggalan, namun sejak dilaksanakan, ia membawa kejayaan kepada parti, oleh itu, strategi tersebut perlu diteruskan. - BERNAMA


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Osama disemadikan di laut

Posted: 02 May 2011 01:38 AM PDT

Mutakhir

WASHINGTON: Pegawai Amerika Syarikat (AS), berkata mayat Osama bin Laden sudah disemadikan di laut selepas pemimpin Al-Qaeda itu terbunuh dalam serangan yang diketuai AS di Pakistan, awal pagi tadi.

Selepas serangan itu, pegawai berkenaan berkata, mayatnya akan diuruskan mengikut amalan dan tradisi Islam.

Katanya, amalan itu memerlukan mayat umat Islam ditanam dalam tempoh 24 jam dan usaha mencari negara yang sanggup menerima mayat Osama adalah sukar. Berikutan itu, beliau berkata, AS membuat keputusan menyemadikannya di laut.

Bagaimanapun, pegawai yang tidak mahu mendedahkan namanya, berkata lokasi Osama disemadikan tidak didedahkan. - AP


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Wilayah

Posted: 02 May 2011 01:37 AM PDT

Berita Harian: Wilayah


Lubuk Yu sepi

Posted: 01 May 2011 02:47 PM PDT

Wilayah

Vandalisme, tandas, bilik persalinan kotor jejas kawasan rekreasi

BANDAR JENGKA: Lengang dan terbiar. Gambaran terkini kawasan rekreasi Lubuk Yu, sejak dibuka semula November lalu selepas ditutup lima bulan bermula Julai, akibat jangkitan bakteria melioidosis dan leptospirosis sehingga mengakibatkan lapan kematian.

Jika sebelum ini, kawasan itu menjadi tumpuan utama lokasi perkelahan penduduk tempatan termasuk dari daerah lain tetapi ia semakin kurang dikunjungi walaupun kerajaan negeri sudah mengesahkan bahawa tempat itu selamat dan tiada pencemaran air.

Kawasan berhampiran FELDA Ulu Jempol, pernah dikunjungi lebih 1,000 orang sebulan kerana keindahan alam. Bagaimanapun, sejak berlaku kejadian berkenaan, keindahan alam semula jadinya gagal menarik minat pengunjung yang mengambil sikap berhati-hati dan bimbang kehadiran bakteria itu walaupun Jabatan Kesihatan daerah sudah mengesahkan kawasan itu selamat.

Tinjauan Edisi Wilayah mendapati, pengunjung yang datang ke situ kurang 20 orang pada hujung minggu dan cuti umum, manakala pembangunan prasarana yang disediakan pula semakin terbiar.

Tinjauan juga mendapati terdapat beberapa kemudahan tempat duduk sudah rosak akibat perbuatan vandalisme dan mendatangkan beban kepada pihak berkuasa tempatan untuk membaik pulih pada masa akan datang.

Pengunjung, Ismail Md Resat, 62, ketika ditemui berkata, beliau sedih dan terkilan dengan keadaan terkini kawasan rekreasi yang suatu ketika dulu menjadi tumpuan penduduk tempatan untuk beriadah bersama ahli keluarga masing-masing. "Jalan masuk ke kawasan pusat rekreasi ini juga rosak dan sempit dengan keadaan persekitaran yang tidak diselenggara dengan baik.

"Rugi jika kawasan rekreasi ini dibiarkan saja tanpa dilakukan usaha untuk mengembalikan semula oleh pihak berkaitan," katanya.

Beliau menyarankan supaya pihak berkuasa tempatan mengambil pelbagai langkah drastik untuk menarik minat orang ramai datang ke situ.

"Ini termasuk membaiki keadaan jalannya yang berlopak dan berlubang memandangkan kawasan berkenaan pernah menjadi tumpuan penduduk tempatan dan dari negeri lain.

"Saya yakin jika jalan berkenaan diperbaiki maka lebih ramai pengunjung datang ke pusat rekreasi berkenaan," katanya dan memaklumkan bahawa dua gerai menjual makanan turut ditutup di situ menyebabkan mereka terpaksa membawa makanan sendiri.

Pengunjung, Ramlah Joned, berkata kawasan rekreasi boleh popular semula sekiranya kemudahan prasarana dibaiki.

Katanya, kemudahan seperti tandas dan bilik persalinan tidak diselenggara dengan baik menyebabkan pengunjung bimbang untuk menggunakan kemudahan itu.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Limpahan banjir lumpur

Posted: 01 May 2011 02:46 PM PDT

Wilayah

Longkang tersumbat didakwa akibat kerja ambil tanah

RAWANG: Penduduk Kampung Sungai Choh Stesen dekat sini merayu pihak berkuasa tempatan (PBT) membantu mereka menyelesaikan masalah banjir kilat yang didakwa akibat saluran longkang tersumbat sejak tiga bulan lalu.

Keadaan itu juga menyebabkan penduduk terutama di kalangan peniaga sukar menjalankan perniagaan harian kerana kawasan sekitar premis mereka dipenuhi air lumpur yang mengalir akibat kerja pengambilan tanah di kawasan bukit berhampiran.

Lebih buruk lagi, masalah itu berlaku di tanah milik persendirian yang tidak menyediakan sistem perparitan yang menyebabkan peniaga menanggung kerugian apabila pelbagai peralatan di kedai mereka rosak. Peniaga, Faridah Abu Bakar, 54, berkata, berlaku kerja pengambilan tanah yang dilakukan kontraktor binaan di kawasan bukit iaitu kira-kira 100 meter dari premis mereka.

"Sudah lebih tiga bulan kerja itu dilakukan dan kontraktor bertanggungjawab tidak menyediakan sistem perparitan yang betul bagi memastikan air lumpur daripada kawasan pengambilan tanah tersebut tidak mengalir keluar apabila hujan," katanya ketika ditemui Sentral di sini semalam.

Faridah berkata, keadaan itu bukan saja menyusahkan peniaga, malah pengguna jalan kerana terpaksa mengharungi air lumpur yang mengalir ke jalan sebelum memasuki kawasan premis mereka yang terletak di bawah.

Beliau berkata, ada juga kenderaan rosak dan tersadai di tepi jalan selepas melalui kawasan berlumpur.
"Perabot dan peralatan perniagaan rosak dan segala kerugian terpaksa ditanggung peniaga.

"Keadaan yang semakin teruk itu memaksa beberapa peniaga kedai makan dan bengkel kereta terpaksa memunggah peralatan, termasuk meja dan kerusi kerana tanah serta lumpur memasuki kedai," katanya.

Beliau berkata, peniaga pernah mengajukan perkara itu kepada pihak berwajib, namun keadaannya tetap sama.

Penduduk, Sazali Malik, 36, berkata, mereka sentiasa bimbang ketika hujan melanda kawasan itu setiap hari dan merayu pihak berwajib menyelesaikan masalah segera.

"Kami tidak sanggup berdepan masalah ini. Bantulah kami segera agar dapat hidup selesa," katanya.

Sementara itu, Pegawai Daerah Hulu Selangor, Nor Hisham Ahmad Dahlan ketika dihubungi Sentral, berkata, pihaknya belum menerima aduan daripada peniaga terbabit.

Justeru, beliau menasihatkan peniaga supaya membuat laporan dan aduan bertulis kepada pihak berkuasa tempatan bagi memudahkan tindakan diambil.

"Kami belum menerima aduan rasmi daripada peniaga terbabit, namun pemantauan dilakukan di kawasan itu sebelum ini dan tindakan awal sudah diambil.

"Pihak Pejabat Daerah dan Tanah Hulu Selangor (PDTHS) menghentikan seketika kerja pengambilan tanah di kawasan terbabit dan tindakan susulan bakal diambil berdasarkan aduan penduduk," katanya.

Nor Hisham berkata, kerja pengambilan tanah itu membabitkan kawasan milik persendirian dan kontraktor diingatkan supaya melakukan pengambilan tanah mengikut syarat dan menyediakan sistem perairan yang betul.

Beliau berkata, peniaga juga perlu mengemukakan aduan tersebut kepada Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS) dan Jabatan Kerja Raya (JKR) kerana keadaan berkenaan membabitkan jalan dan premis perniagaan.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Harian Metro: BeritaUtama

Posted: 02 May 2011 01:36 AM PDT

Harian Metro: BeritaUtama


Simpan jari dikerat

Posted: 01 May 2011 01:03 PM PDT

KUALA LUMPUR: Sebahagian telinga kirinya dipotong, begitu juga ibu jari tangan kiri manakala kedua-dua tangan dan kakinya turut ditetak hingga hampir putus.

Itu penderitaan yang dilalui seorang peniaga akibat kekejaman ceti haram atau along menyebabkan dia terlantar di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Selayang selama seminggu sebelum dipindahkan ke wad biasa, kelmarin.

A Muthukrishnan, 42, yang mengusahakan perniagaan daging kambing diserang tiga lelaki bersenjatakan parang dipercayai konco along di hadapan rumahnya di Bandar Baru Selayang, di sini, pada kira-kira jam 4 pagi, 23 April lalu.

Serangan ke atasnya disebabkan dia dikatakan gagal melunaskan hutang RM50,000 sedangkan dia sudah pun membayar lebih daripada RM60,000 sejak lima tahun lalu.


Dalam kejadian serangan itu, mangsa yang menaiki motosikal untuk memulakan perniagaannya dihalang sebuah kereta tidak diketahui jenisnya.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lemas dalam kereta

Posted: 01 May 2011 01:01 PM PDT

TELUK INTAN: "Ketika cuba menyelamatkan mereka, saya melihat pemandu dan kanak-kanak dalam kereta itu kelemasan dan bergelut untuk keluar," kata Mohd Izzaidi Mohd Rosli, 23, saksi kemalangan yang meragut nyawa dua bersaudara, semalam.

Kejadian berlaku kira-kira jam 4.20 petang apabila kenderaan pacuan empat roda dipandu V Menan Raj, 21, terbabas sebelum terhumban ke dalam sebuah parit di Lorong Tokong Siam, Kampung Selabak, Jalan Padang Tembak, dekat sini.


Kejadian ketika hujan lebat itu menyebabkan Menan Raj mati di tempat kejadian akibat lemas selepas terperangkap dalam kenderaan itu, manakala anak saudaranya R Thivaran, 7, menghembuskan nafas terakhir ketika dikejarkan ke Hospital Teluk Intan (HTI).

Dua lagi penumpang yang juga adik beradik Thivaran, R Rajeletchumi, 9, dan R Vimal, 2, dilaporkan kritikal dan menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) HTI manakala abang mereka, R Mugilan, 13, dalam keadaan stabil di hospital sama.


Mohd Izzaidi berkata, sebelum kejadian dia terdengar bunyi geseran tayar sebelum dentuman kuat seperti objek tercampak ke dalam air.


"Saya bersama beberapa ahli keluarga bergegas ke tempat kejadian dan seperti tidak percaya melihat sebuah kenderaan tenggelam dalam parit sedalam kira-kira 2.5 meter itu.

"Sebaik menghampiri kenderaan itu, saya melihat terdapat beberapa mangsa terperangkap di dalamnya bergelut untuk keluar," katanya yang ditemui di tempat kejadian.


Mohd Izaidi bersama beberapa ahli keluarga dan penduduk kampung kemudian terjun ke dalam parit dan berjaya menarik Mugilan keluar dan segera memberikan pertolongan cemas kepadanya.

Menurutnya, mereka kemudian berhempas-pulas membuka pintu kenderaan itu sebelum berjaya mengeluarkan semua mangsa.


"Dalam keadaan kelam-kabut sebelum berjaya mengeluarkan semua mangsa, saya sempat melihat seorang daripada mangsa (Menan Raj) sudah tidak bergerak kerana tersepit di tempat duduk, manakala tiga lagi seperti dalam keadaan nyawa-nyawa ikan.


"Saya sedih kerana seorang daripadanya disahkan mati di tempat kejadian, manakala seorang lagi ketika dikejarkan ke hospital. Saya berdoa dua lagi mangsa yang dilaporkan kritikal supaya selamat," katanya.


Sementara itu, bapa kepada keempat-empat penumpang yang juga abang kepada Menan Raj, gagal ditemu bual kerana terlalu sedih atas kejadian malang itu.


Seorang daripada ahli keluarga mangsa yang enggan identitinya disiarkan berkata, semua mangsa dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Taman Jaya, dekat sini, selepas menjemput Mugilan yang menghadiri kem di sebuah sekolah rendah berdekatan tempat kejadian.


Sementara itu Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Goh Kok Liang ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan berkata, siasatan sedang dilakukan untuk mengenal pasti punca kemalangan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Timur

Posted: 02 May 2011 01:29 AM PDT

Utusan Online - Timur


RM7j biayai projek di Bukit Tunggal

Posted:

RM7j biayai projek di Bukit Tunggal

RM7j biayai projek di Bukit Tunggal

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 1 Mei - Beberapa prasarana yang diharapkan oleh penduduk di Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Tunggal di sini sejak sekian lama bakal menjadi kenyataan dengan lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam Program Turun Padang semalam.

Pemimpin utama negara itu mengumumkan peruntukan awal sebanyak RM7 juta bagi membiayai pembangunan beberapa projek bagi meningkatkan kemudahan dan keselesaan buat mereka.

Ini termasuk pembinaan sebuah pasar baru di DUN itu dan jejantas merentasi jalan empat lorong di Kampung Gong Kijang yang keperluannya agak mendesak.

"Saya dimaklumkan penduduk di DUN ini telah lama menantikan sebuah pasar baru di kawasan itu, jadi dengan peruntukan RM4 juta, ia akan didirikan.

"Untuk pembinaan jejantas pula, sebanyak RM3 juta diberikan dan semua ini adalah kerana kita mendengar dan berusaha memenuhi permintaan," kata Najib ketika berucap pada majlis perasmian Pangsapuri Rakyat Mampu Milik di Pulau Duyong di sini.

Turut hadir, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said; Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal; Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein serta Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Beliau turut menyampaikan cek bernilai RM159,000 kepada sebuah badan pertubuhan bukan kerajaan dan RM1.059 juta kepada sebuah badan belia.

Berhubung harapan Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd. Nasir Ibrahim Fikri agar Kuala Nerus dijadikan daerah baru yang telah dipersetujui oleh kerajaan negeri dapat dipercepatkan, beliau berkata: "Bagi kerajaan Pusat tiada masalah untuk menubuhkan daerah baru ini asalkan kerajaan negeri bersetuju. Selain itu, kita perlu tengok juga jika kuat 'angin kencang' (sokongan) kepada kita pada pilihan raya akan datang, maka lagi cepat penubuhan daerah Kuala Nerus ini," jelasnya.

Sementara itu, Nasir dalam ucapannya menyatakan rasa bertuah apabila Najib memilih DUN Bukit Tunggal dalam mengisi sebahagian besar waktunya semasa melakukan lawatan kerja kali ini ke negeri ini.

Katanya, kunjungan ke empat lokasi di dalam DUN itu iaitu Batu Enam, Pengkalan Arang, Bukit Tunggal dan Pulau Duyung dalam tempoh sehari amat bermakna buat penduduk di kawasan DUN tersebut.

"Tiga tahun lalu, penduduk DUN Bukit Tunggal pernah menunggu kunjungan Perdana Menteri ke kawasan itu namun tidak kesampaian, bagaimana pun dengan kunjungan beliau ini sudah terbalas 'kempunan' kami," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

25,000 IKS daftar dengan Agri-Bazar

Posted:

25,000 IKS daftar dengan Agri-Bazar

25,000 IKS daftar dengan Agri-Bazar

PASIR PUTEH 1 Mei - Sebanyak 25,000 pengusaha industri kecil dan sederhana (IKS) dari seluruh negara sudah berdaftar dengan portal Agri-Bazar yang diwujudkan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bagi memasarkan produk tempatan ke peringkat antarabangsa.

Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Mohd. Hashim Abdullah berkata, sejak dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 22 April lalu, usahawan IKS tempatan semakin menyedari kepentingan portal tersebut dalam mempromosikan produk mereka.

Katanya, portal berkenaan boleh diakses dengan mudah dan ia memaparkan maklumat lengkap termasuk nama syarikat, kredibiliti usahawan, lokasi perusahaan atau penanaman dan kuantiti pengeluaran yang mampu dihasilkan setiap hari.

"Sebahagian besar kumpulan yang mendaftar dengan Agri-Bazar adalah mereka yang mengusahakan pelbagai jenis makanan ringan termasuk kerepek ubi kayu dari kampung. Terdapat dalam kalangan mereka sudah memiliki sijil halal yang memenuhi piawaian perdagangan antarabangsa," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat bengkel milik usahawan bimbingan Lembaga Kemajuan Pertanian Kemubu (KADA), Zainun Salleh, di Kampung Panggong, dekat sini, semalam.

Hadir sama, Pengurus Besar KADA, Ibrahim Mat.

Mohd. Hashim berkata, pihak kementerian sentiasa berusaha pengusaha IKS tempatan memasarkan hasil produk mereka sama ada bagi pasaran domestik dan antarabangsa.

Beliau berkata, hubungan diplomatik dengan banyak negara membolehkan produk tempatan dipasarkan dan mendapat permintaan, walaupun terpaksa menghadapi kekangan tertentu.

"Terbaru, China turut membuka peluang perdagangan durian yang akan membolehkan pekebun mengusahakan tanaman durian berkualiti untuk dipasarkan di negara berkenaan dalam kuantiti yang banyak," katanya.

Mohd. Hashim menambah, kementerian turut menubuhkan rangkaian perniagaan dan rakan kongsi di luar negara bagi memudahkan kemasukan produk-produk IKS tempatan negara terbabit.

"Setiap IKS dikehendaki mempunyai pangkalan data masing-masing bagi melicinkan proses pesanan dan penghantaran permintaan menerusi talian terus.

"Namun, apa yang dibimbangkan, usahawan IKS tempatan tidak mampu memenuhi permintaan berskala besar oleh pelanggan di luar negara," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

T-Shoppe dilantik sebagai perunding

Posted:

T-Shoppe dilantik sebagai perunding

T-Shoppe dilantik sebagai perunding

KUALA TERENGGANU 1 Mei - Rangkaian kedai serbaneka 24 jam, T-Shoppe telah dilantik sebagai perunding Program Transformasi Kedai Runcit (Tukar) di negeri ini oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK).

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Mohamed Awang Tera berkata, T-Shoppe diberi peranan untuk memodenkan operasi kedai runcit tradisional dalam persekitaran perniagaan peruncitan yang kompetitif.

Menurutnya, peniaga kedai runcit ini akan dibantu dari segi reka bentuk kedai yang menarik, amalan pengurusan yang cekap dan selamat serta aplikasi sepenuhnya sistem maklumat dalam operasi perniagaan.

"Sebagai mentor, T-Shoppe diamanahkan untuk membimbing pengusaha yang disasarkan supaya operasi kedai runcit mereka menjadi lebih berdaya maju dengan identiti tersendiri.

"Kita menyasarkan untuk membentuk 30 kedai runcit dengan imej lebih baik pada tahun ini," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan ke-11 Dewan Perniagaan Islam Malaysia cawangan Terengganu (DPIMT), di sini kelmarin.

Turut hadir, Pengerusi DPIMT, Datuk Dr. Abdul Latiff Awang dan wakil Dewan Perniagaan Islam Malaysia, Datuk Seri Mohd. Yusof Latif.

Program Tukar diperkenalkan oleh KPDNKK membabitkan peruntukan RM30 juta selepas mendengar luahan hati serta masalah yang dihadapi peniaga kedai runcit yang sukar bersaing dengan pasar raya.

Sebanyak 600 kedai runcit tradisional di negara ini bakal dimodenkan menerusi kerjasama kerajaan dengan pasar raya atau outlet terpilih seperti Tesco, Carrefour, Mydin, AEON, Giant dan Econsave secara percuma.

Sementara itu, kata Mohamed, walaupun perniagaan T-Shoppe mencatatkan jualan memuaskan, sasaran untuk menjual 30 peratus produk industri kecil dan sederhana (IKS) tempatan masih jauh ketinggalan.

Katanya, T-Shoppe yang kini mempunyai 21 cawangan di seluruh negara hanya mampu menjual sehingga dua peratus produk keluaran IKS tempatan.

"Hasil kajian kita, faktor pelabelan dan pembungkusan serta minda masyarakat yang merasakan produk luar lebih baik turut menjadi masalah kenapa produk ini tidak begitu mendapat sambutan, " katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Muka Hadapan

Posted: 02 May 2011 01:16 AM PDT

Utusan Online - Muka Hadapan


Jalan terbaik bagi Anwar

Posted:

Jalan terbaik bagi Anwar

Jalan terbaik bagi Anwar

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 1 Mei - Sumpah secara terbuka di hadapan umum merupakan jalan terbaik bagi Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membersihkan dirinya daripada tuduhan sebagai pelaku di dalam rakaman video seks membabitkan seorang pelacur dipercayai dari negara China.

Tindakan itu wajar dilakukan kerana Ketua Pembangkang itu kini berada pada kedudukan pihak yang kena tuduh dan seharusnya Anwar berbuat sesuatu berdasarkan hukum syarak untuk membebaskannya daripada tuduhan tersebut.

Bagaimanapun Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin berkata, terpulang kepada Anwar untuk melakukan sumpah berkenaan atau sebaliknya kerana ia bukan satu bentuk paksaan.

''Anwar dalam isu ini sepatutnya bersumpah. Namun begitu terpulanglah kepada Anwar sama ada beliau mahu melakukannya atau tidak.

''Tambahan pula ini bukannya perintah mahkamah dan sesiapapun tidak berhak untuk memaksa Anwar bersumpah. Seperti yang saya katakan tadi perkara ini kita serahkan sepenuhnya kepada Anwar,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya langkah yang perlu dilakukan oleh Anwar bagi membersihkan dirinya setelah dituduh oleh trio 'Datuk T' sebagai pelaku di dalam rakaman video seks dikatakan mirip wajah Ketua Pembangkang itu.

Tuduhan itu diperkuatkan lagi dengan sumpah laknat oleh salah seorang anggota trio tersebut iaitu bekas rakan karib Anwar, Datuk Shazryl Eskay Abdullah di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul, di sini Jumaat lalu bagi membuktikan pembabitan Anwar sebagai pelaku di dalam rakaman video seks berkenaan.

Mengulas isu sama, Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya berkata, Anwar wajar segera bersumpah dan ia perlu dilakukan secara terbuka di hadapan umum.

''Ini adalah cara terbaik untuk bersihkan diri daripada tuduhan tersebut. Paling baik dilakukan di mahkamah syariah dengan disaksikan hakim,'' ujarnya.

Dalam perkembangan berkaitan beliau berkata, pihak yang menuduh Anwar sebagai pelaku di dalam video seks itu perlu mengemukakan bukti di mahkamah syariah supaya satu bentuk pendakwaan boleh dilakukan.

''Rasulullah SAW perintahkan setiap pertikaian hendaklah diselesaikan. Oleh itu (dalam isu ini) bagi pihak yang mendakwa dikehendaki membawa bukti manakala pihak yang menafikan perlu bersumpah.

''Dalam perkara ini juga tidak ada sumpah laknat di pihak Shazryl Eskay. Shazryl Eskay silap mendapat nasihat.

''Dia sepatutnya perlu segera menyerahkan bukti kepada mahkamah syariah supaya pihak mahkamah boleh melakukan kajian dan membuat pendakwaan dengan segera.

''Pihak pendakwa wajib proaktif agar imej Islam terjaga. Isu ini perlu segera diselesaikan kerana ia telah mendatang kegelisahan di kalangan umat Islam,'' jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sumpah Anwar boleh hilangkan sangkaan buruk

Posted:

Sumpah Anwar boleh hilangkan sangkaan buruk

Sumpah Anwar boleh hilangkan sangkaan buruk

KUALA LUMPUR 1 Mei – Datuk Seri Anwar Ibrahim wajar bersumpah kerana langkah itu boleh menghilangkan sangkaan buruk serta perbalahan di kalangan rakyat selepas salah seorang anggota trio 'Datuk T', Datuk Shazryl Eskay Abdullah melakukan sumpah laknat, kelmarin.

Bekas Mufti Perlis, Prof. Madya Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin berkata, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu tidak perlu risau untuk melakukan sumpah itu sekiranya Ketua Pembangkang tersebut tidak bersalah.

''Ya bukan satu paksaan atau satu kewajipan tetapi cara ini boleh menghilangkan sangkaan. Sumpah seperti ini boleh menghilangkan perbalahan.

''Sebagai contoh jika isteri minta suami bersumpah bahawa dia tidak curang, adakah itu berdosa. Adakah Allah akan menghukum jika suaminya itu tidak melakukannya dan sememangnya dia tidak melakukannya?'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya langkah yang perlu dilakukan oleh Anwar bagi membersihkan dirinya setelah dituduh oleh trio 'Datuk T' sebagai pelaku di dalam rakaman video seks melibatkan seorang pelacur dipercayai dari negara China.

Tuduhan itu diperkuatkan lagi dengan sumpah laknat bekas rakan karib Anwar, Shazryl Eskay di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul, di sini Jumaat lalu bagi membuktikan pembabitan Anwar sebagai pelaku di dalam rakaman video seks berkenaan.

Mengulas lanjut, Mohd. Asri berkata, sumpah yang perlu dilakukan oleh Anwar bagi menafikan penglibatannya di dalam video seks tersebut tidak semestinya di masjid mahupun di mahkamah.

''Untuk pengetahuan umum cukup jika beliau menyebut di dalam ceramah atau ucapannya 'Wallahi, Wa Billahi, Wa Tallahi, bahawa video ini satu pembohongan dan fitnah semata,'' katanya.

Dalam pada itu, beliau tidak bersetuju Shazryl Eskay melakukan sumpah seperti itu kerana ia hanya bertujuan mendedahkan keaiban orang lain.

''Saya juga ingin tegaskan cara politik kita memang menjijikkan dan kotor. Isu mengaibkan peribadi cuba dijadikan isu rakyat dan negara. Sangat hina. Usah layan puak- puak ini,'' tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Hishammuddin tetap saman Anwar

Posted:

Hishammuddin tetap saman Anwar

Hishammuddin tetap saman Anwar


DARI kiri, Ketua Pemuda UMNO Sembrong, Ariffin Nan @ Adnan; Hishammuddin Tun Hussein; Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Razali Ibrahim dan Ketua Pemuda UMNO Johor, Fadhil Maskon menyanyikan lagu UMNO pada majlis penutup Persidangan Pemuda UMNO Bahagian Sembrong di SM Seri Kota Paloh di Paloh, Kluang, semalam.


KLUANG 1 Mei — Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, beliau akan meneruskan hasrat memfailkan saman terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana mengaitkannya dengan video seks yang pelakunya mirip Ketua Pembangkang itu.

Beliau berkata, dakwaan Anwar itu perlu dijawab di mahkamah agar masyarakat tahu kedudukan sebenar isu terbabit.

"Kita bawa ke mahkamah kerana kalau tidak, apa yang disebar melalui luar dan Internet orang akan percaya kerana kita tidak jawab," katanya kepada pemberita selepas penutupan mesyuarat perwakilan Puteri UMNO Sembrong, dekat sini hari ini.

Hishammuddin berkata, tindakan ketua umum Parti Keadilan Rakyat (PKR)mengaitkannya dengan video seks tersebut semata-mata untuk mengalihkan perhatian masyarakat.

"Itu strategi... dia (Anwar) tidak boleh jawab soalan wartawan, dia alih pandangan kepada orang lain. Kita tidak berdosa, kenapa hendak takut?," kata Naib Presiden UMNO itu.

Mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa Pas perlu keluar daripada pakatan pembangkang, Hishammuddin berkata, perkara itu adalah realiti kerana pakatan itu hanya menguntungkan DAP.

"Lihat sahaja sewaktu pilihan raya negeri Sarawak di Beting Maro yang mana disebut akan menjadi tempat yang akan dimenangi Pas, mereka bertanding di lima kerusi semata-mata untuk membuktikan mereka berjaya bertapak di Sarawak tetapi akhirnya lihat apa yang berlaku... mereka kalah semua kerusi yang ditandingi.

"Kita hendak ingatkan kepada Pas bahawa apa yang dibuat ini tidak membawa manfaat dan saya harap mereka akan kaji dan buat pertimbangan yang terbaik," katanya.

Mengenai tindakan kerajaan Selangor mahu membelanjakan RM600,000 bagi memasang papan iklan dalam kempen memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Hishammuddin berkata, ia perbuatan terdesak untuk mengalih perhatian orang ramai terhadap masalah yang dialami PKR.

Sambil meminta rakyat Selangor menilai tindakan kerajaan negeri itu membazirkan duit mereka, beliau berkata, perbuatan tersebut bukan cara sebenar untuk berpolitik.

"Kerajaan mempertahankan ISA kerana ia ada kaitan rapat dengan jenayah rentas sempadan dan rakyat sendiri boleh terima, kerana kita telah menerangkan suasana hari ini yang menjadikan negara kita sebagai sasaran dan transit dalam soal jenayah antarabangsa memerlukan kita mempertahankan akta ini," katanya. —BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

The Malaysian Insider :: Bahasa

Posted: 02 May 2011 01:11 AM PDT

The Malaysian Insider :: Bahasa


Rumah Osama temboknya 6m, tiada telefon dan Internet

Posted: 01 May 2011 11:30 PM PDT

Anggota polis dan tentera Pakistan memeriksa kenderaan di sekatan jalan di Abbottabad di wilayah Khyber Pakhtunkhwa hari ini susulan operasi AS yang meragut nyawa Osama. — Foto Reuters

ISLAMABAD, 2 Mei — Kawasan rumah besar atau agam di Islamabad, Pakistan iaitu lokasi di mana Osama bin Laden terbunuh mengejutkan pasukan keselamatan Amerika Syarikat (AS).

Laporan BBC menyebut pegawai-pegawai AS terkejut dengan struktur rumah dan begitu kompleks, yang terletak di ibu negara Pakistan.

Rumah yang terletak di Islamabad itu mempunyai tembok setinggi empat hingga enam meter — lapan kali lebih besar berbanding rumah-rumah lain di kawasan Abbottabad.

Nilai rumah itu dianggarkan mencecah "beberapa juta ringgit", tetapi tiada hubungan atau kemudahan telefon dan Internet.

Pegawai-pegawai AS berkata unit risikan mengesan "utusan yang sangat dipercayai" Obama sejak beberapa tahun lalu.

Identitinya hanya dikesan empat tahun lalu manakala kawasan operasi dua tahun lalu dan pada Ogos 2010, rumahnya di Abbottabad dikesan, sekali gus membawa kepada operasi semalam.

MENYUSUL LAGI

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Anak lelaki Osama antara empat turut terbunuh

Posted: 01 May 2011 11:05 PM PDT

WASHINGTON, 2 Mei — Amerika Syarikat (AS) percaya bahawa seorang anak lelaki Osama bin Laden, antara empat yang turut terbunuh dalam operasi di Islamabad yang meragut nyawa pengasas dan ketua rangkaian Al-Qaeda itu.

Kesemua lima orang termasuk Osama maut dalam serangan di ibu negara Pakistan itu.

Tentera Pakistan kemudian mengepung kawasan rumah di mana Osama terbunuh, demikian menurut pegawai-pegawai pentadbiran Obama hari ini.

Laporan Reuters menyebut daripada empat yang turut terbunuh itu, seorang adalah wanita.

Daripada tiga lelaki dewasa, seorang merupakan anak Osama.

"Selain Osama bin Laden, tiga lelaki dewasa turut terbunuh dalam operasi ini," kata seorang pegawai AS yang enggan namanya didedahkan.

Dua lelaki terbabit bertindak sebagai penghantar utusan dan yang ketiga pula merupakan anak lelaki Osama.

"Seorang wanita terbunuh apabila dia digunakan sebagai perisai oleh seorang lelaki penempur.

"Dua lagi wanita turut cedera," kata pegawai itu.

Operasi mengepung Osama ini berlarutan kira-kira 40 minit. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Jenayah

Posted: 01 May 2011 11:31 PM PDT

Utusan Online - Jenayah


Suami merempit bawa isteri, anak ditahan

Posted:

Suami merempit bawa isteri, anak ditahan

Suami merempit bawa isteri, anak ditahan

Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusanN9@utusan.com.my


SEBAHAGIAN 'mat rempit' dan motosikal yang ditahan untuk pemeriksaan selepas operasi di Dataran Nilai, Seremban, malam kelmarin.


SEREMBAN 1 Mei - Selain menjadi ketua dalam rumah tangga, seorang suami berperanan membimbing isteri selain mendidik anak supaya menjadi insan yang berguna.

Namun apa yang berlaku di Nilai dekat sini pagi tadi cukup mendukacitakan apabila seorang insan bergelar suami sanggup menjadi 'mat rempit tegar' bersama isterinya dengan membawa anak yang berusia kurang setahun.

Tabiat buruk itu akhirnya memakan diri apabila lelaki berusia 22 tahun itu ditahan bersama 150 rakan 'seperjuangannya' oleh pihak polis dalam Ops Mat Rempit di Dataran Nilai di sini malam tadi.

Operasi yang dilancarkan oleh Bahagian Trafik Bukit Aman itu menyaksikan 203 mat rempit ditahan dengan 105 saman dikeluarkan atas pelbagai kesalahan meliputi pengubahsuaian enjin selain tidak mempunyai lesen memandu.

Ketua Operasinya, Asisten Supritendan Khuzir Abd. Majit memberitahu, operasi berkenaan melibatkan lebih 130 orang yang terdiri dari anggota dan pegawai melibatkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban.

Jelasnya, operasi berkenaan dilakukan hasil intipan pihaknya selama dua minggu selepas mendapati kegiatan merempit masih lagi berlaku di kawasan berkenaan melibatkan golongan remaja.

"Kesemua mereka yang ditahan berusia dalam lingkungan 14 hingga 25 tahun rata-ratanya tidak mempunyai lesen memandu selain mengubah suai kenderaan mereka.

"Malah ada juga sebilangan mereka yang didapati menunggang motosikal di bawah pengaruh alkohol dan menghidu gam ketika pihak kami melakukan pemeriksaan," katanya.

Jelas beliau, sepanjang operasi berkenaan, pihak berkuasa juga telah bertindak menyita 76 motosikal kerana didapati tidak menepati piawaian dalam pengubahsuaian kenderaan terbabit.

Justeru kata beliau, pihaknya akan terus bekerjasama dengan semua pihak penguatkuasaan dalam melaksanakan pemantauan secara berterusan bagi membanteras kegiatan haram ini yang dilihat tiada kesudahannya.

"Walaupun sudah berkali-kali amaran telah dikeluarkan namun masih ada lagi yang berdegil dan pada malam ini kita telah mengajar mereka dengan pendidikan berbentuk penguatkuasaan.

"Kita juga menasihatkan kepada keluarga supaya terus memantau kegiatan anak-anak mereka supaya tidak terus terjerumus dalam hal seperti ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Wanita maut selepas ditumbuk

Posted:

Wanita maut selepas ditumbuk

Wanita maut selepas ditumbuk

KUALA TERENGGANU 1 Mei - Entah di mana hilangnya sifat kemanusiaan, seorang wanita berusia 53 tahun bukan sahaja disamun malah ditumbuk mukanya sehingga pengsan sebelum mulut dan matanya ditampal dengan pita pelekat sehingga mengakibatkan mangsa maut akibat sesak nafas.

Kejadian berlaku pukul 4 pagi semalam, ketika mangsa, Ka'yah Said dan anak perempuannya berusia 13 tahun berada di dalam rumah di Bukit Kuang, Kemaman, sebelum kediaman mereka diceroboh sekumpulan suspek.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan berkata, mangsa yang terkejut terus menjerit sebaik terserempak dengan suspek yang sedang menggeledah rumah.

Katanya, berikutan itu mangsa dipercayai ditumbuk pada mukanya sehingga tidak sedarkan diri.

"Suspek kemudian mengikat mangsa serta menutup mulut dan matanya menggunakan pita pelekat sebelum melarikan beberapa barang berharga termasuk barang kemas dan elektronik," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Manoharan berkata, semasa kejadian, anak mangsa berada dalam bilik kerana ketakutan manakala suami wanita itu pula di Kota Bharu, Kelantan, kerana mempunyai urusan.

Katanya, kanak-kanak itu hanya keluar selepas kedatangan pihak polis yang dihubungi jirannya setelah melihat sesuatu mencurigakan di rumah tersebut.

"Mangsa dikejarkan ke Hospital Kemaman tetapi disahkan meninggal dunia 15 minit selepas menerima rawatan," ujarnya.

Tambah Manoharan, kes itu disiasat di bawah Seksyen 396 dan Seksyen 302 atas kesalahan menyamun dan membunuh.

"Kita sudah ada maklumat dan petunjuk tentang kes itu dan siasatan diteruskan dengan kerjasama IPD Kemaman," ujar beliau.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: Nasional

Posted: 01 May 2011 11:30 PM PDT

Berita Harian: Nasional


Pertahan wasatiyyah sederhana

Posted: 01 May 2011 03:34 PM PDT

Nasional

MUHYIDDIN dan Norainee bersalaman dengan perwakilan UMNO pada majlis perasmian Perwakilan UMNO Bahagian Pagoh di Dewan Seri Pekembar, semalam. - Foto BERNAMA

MUHYIDDIN dan Norainee bersalaman dengan perwakilan UMNO pada majlis perasmian Perwakilan UMNO Bahagian Pagoh di Dewan Seri Pekembar, semalam. - Foto BERNAMA

UMNO tak gadai prinsip raih sokongan: Muhyiddin

PAGOH: UMNO akan mempertahankan teras politik Melayu yang bersifat wasatiyyah iaitu secara sederhana dan tidak akan menggadai prinsip perjuangan itu, walaupun berdepan suasana politik getir dan mencabar, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Presiden UMNO berkata, parti itu juga tidak akan menggadai prinsip perjuangan semata-mata untuk meraih sokongan politik yang sementara.

"UMNO sebuah parti politik berteraskan perjuangan politik Melayu yang bersifat wasatiyyah dan adil kepada semua kaum. Kita memperjuangkan hak istimewa Orang Melayu, tetapi masa sama menghormati hak kaum lain seperti dijamin Perlembagaan. "Kita juga mempertahankan kesucian Islam sebagai agama Persekutuan yang masa sama mengiktiraf hak penganut agama lain mengamalkan kepercayaan masing-masing," katanya ketika merasmikan persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Pagoh di Dewan Seri Pekembar, di sini, semalam.

Turut hadir, isterinya, Puan Sri Norainee Abdul Rahman; Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pagoh, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Serampang, Tahir Taat dan ADUN Jorak, Datuk Dr Shahruddin Salleh.

Muhyiddin berkata, UMNO tidak pernah mengambil pendekatan melampau dalam memperjuangkan kepentingan Melayu dan Islam, sebaliknya bersikap rasional dan adil kepada semua dengan mengambil kira realiti sosial masyarakat pelbagai kaum serta agama di Malaysia.

Katanya, sikap sederhana dan berprinsip itu juga membezakan UMNO dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan PAS dalam konteks politik Melayu dan Islam.
Beliau berkata, UMNO sentiasa istiqamah dalam mempertahankan kesucian Islam dan membela bangsa Melayu kerana itu prinsip asas perjuangan UMNO, sebaliknya PAS boleh mengenepikan prinsip perjuangan semata-mata untuk meraih sokongan politik yang dapat dilihat apabila mereka sudah tidak lagi menyebut mengenai perjuangan negara Islam kerana takut hilang sokongan dalam DAP dan PKR.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Usah campur hal Islam’

Posted: 01 May 2011 03:33 PM PDT

Nasional

Tian Chua patut faham masjid urusan JAWI: Mufti Perlis

KUALA LUMPUR: Masyarakat bukan Islam terutama ahli politik diingatkan tidak mencampuri urusan agama Islam dengan menimbulkan perkara yang boleh menyentuh sensitiviti umat Islam di negara ini.

Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya, berkata soal agama Islam dan juga masjid terletak di bawah kuasa Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong serta jabatan agama Islam negeri.

Katanya, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua perlu faham sensitiviti umat Islam dan tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan sewenang-wenangnya demi kepentingan politik. "Tian Chua patut faham, masjid urusan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI - bagi Kuala Lumpur) dan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong serta jangan sentuh sensitiviti umat Islam," katanya di sini, semalam.

Semalam satu laman portal berita milik PKR melaporkan Tian Chua yang juga Ahli Parlimen Batu mendakwa walaupun bukan Islam, beliau tahu sumpah laknat yang dilafazkan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah di Masjid Amru Al-As Bandar Baru Sentul, Jumaat lalu adalah salah.

Tian Chua turut menuduh sumpah laknat yang dilakukan Shazryl Eskay bersama dua lagi trio Datuk T iaitu Tan Sri Rahim Thamby Chik dan Datuk Shuib Lazim sebagai mempermainkan agama Islam.

Bukan itu saja, Tian Chua juga mendakwa masjid berkenaan berada di dalam kawasan Parlimennya dan tindakan Datuk T melafazkan sumpah di masjid berkenaan sebagai menghinanya serta rakyat kawasan itu.
Sementara itu bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin turut mencadangkan Anwar supaya bersumpah menafikan beliau bukanlah pelaku dalam video seks seperti didakwa.

"Saya tidak bersetuju Datuk T bersumpah kerana itu hanya mendedahkan keaiban orang lain. Namun, oleh kerana mereka sudah bersumpah dan menimbulkan buruk sangka kepada pihak yang dituduh, mengapa tidak Anwar bersumpah saja.

"Jika beliau (Anwar) tidak salah, apa yang hendak dirisaukan? Memang bukan satu paksaan atau kewajipan, tetapi dapat menghilangkan sangkaan," katanya.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 01 May 2011 11:28 PM PDT

Kosmo Online - Rencana Utama


Vovinam lebar sayap ke Malaysia

Posted:

Vovinam lebar sayap ke Malaysia

Vovinam lebar sayap ke Malaysia

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM



SEKUMPULAN belia berpakaian seragam berwarna biru cair gagah berdiri tangkas mematahkan serangan sesama sendiri.

Sekilas pandang, wajah-wajah mereka tidak langsung mencerminkan sekelumit perasaan gentar, sebaliknya berjaya menunjukkan disiplin seni bela diri yang penuh bertenaga.

Kepantasan hayunan gerakan tangan dan kaki dilihat cukup teratur. Aspek ketangkasan begitu menyerlah sedangkan mereka baru mempelajari seni bela diri Vovinam sekitar dua bulan.

Vovinam yang berasal dari negara Vietnam itu mungkin kedengaran agak asing dalam kalangan masyarakat di negara ini. Atas sebab itulah, penubuhan Akademi Bela Diri Vovinam Malaysia antara lain mahu memperkenalkan satu alternatif bagi penggemar cabang sukan seni bela diri.

Presiden Akademi Bela Diri Vovinam Malaysia, Tunku Azwil Tunku Abdul Razak berkata, seni bela diri tersebut telah diasaskan oleh Nguyen Loc di Hanoi pada tahun 1938.

"Seni bela diri Vovinam cukup sinonim dan popular dalam kalangan rakyat negara berkenaan.

"Nguyen Loc yang membesar dalam kolonial Perancis telah mempertontonkan buat julung kali seni bela diri berkenaan kepada umum pada tahun 1940 di Great Theater, Hanoi sehingga berjaya menarik perhatian ramai penonton," katanya ketika ditemui Kosmo!

Sejak peristiwa itu, dia memberitahu, seni bela diri Vovinam terus mendapat sambutan daripada rakyat negara Vietnam sehingga hari ini kerana ia amat sesuai dipraktikkan mereka.


AHMAD SHABEERY (kanan) menerima kunjungan delegasi Vovinam dari Vietnam.


Katanya, Vovinam yang berlandaskan seni tempur keras dan lembut itu turut mencuri tumpuan penggemar seni bela diri dunia apabila ia mula berkembang di beberapa negara termasuk Perancis, Amerika Syarikat, Jerman, Denmark dan banyak lagi.

"Di Malaysia pula, penubuhan akademi berkenaan telah dirasmikan pada 20 Mac lalu di Stadium Badminton, Cheras, Kuala Lumpur apabila delegasi seni bela diri Vovinam Vietnam mengunjungi negara ini.

"Mereka datang ke negara ini dalam rangka mempromosi Vovinam sempena kempen pingat emas Sukan SEA di Indonesia pada November nanti," ujar Tunku Azwil.

Sehingga kini, Akademi Bela Diri Vovinam Malaysia yang ditaja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) telah mempunyai 30 orang ahli terdiri daripada golongan belia berusia di antara 12 hingga 35 tahun.

Tambahnya, barisan pelatih tersebut akan menjadi perintis kepada seni bela diri Vovinam di Malaysia dan dijangka mampu menggalas tugas sebagai jurulatih pada satu hari nanti.

"Kita juga akan menerbangkan jurulatih dari Vietnam untuk melatih mereka secara intensif bagi memantapkan mental dan fizikal pelatih ini," ujarnya.


AKADEMI Bela Diri Vovinam Malaysia sudah mempunyai 30 pelatih yang terdiri daripada golongan belia.


Dengan latihan intensif berkenaan, Tunku Azwil berharap agar jaguh Vovinam tempatan dapat dibentuk dalam masa terdekat kerana terdapat 16 kategori dipertandingkan pada Sukan SEA di Indonesia November ini.

Dalam pada itu, seorang pelatih, Remy Suhaimi, 23, berkata, Vovinam memerlukan ketahanan mental dan fizikal yang tinggi.

"Pelatih perlu mempunyai kaki yang kuat untuk melakukan lompatan tinggi ketika menggunakan teknik Don Chan.

"Teknik Don Chan merupakan simbol aksi seni bela diri Vovinam yang 'menggunting' pihak lawan sehingga mereka terjatuh," katanya.

Remy menambah, mereka yang berpengalaman mampu menjatuhkan pihak lawan sehingga tiga orang dengan mudah.

"Dalam pertandingan, kesempurnaan melakukan teknik berkenaan akan dinilai dalam pemberian markah kepada peserta.

"Justeru itu, ia amat penting dalam memastikan kesempurnaan dapat dilakukan ketika latihan," terang Tunku Azwil.

Menarik

Pelatih muda, Iqmal Azizi Jubail, 12, pula memberitahu, dia sudah mengikuti latihan seni bela diri Vovinam sejak dua bulan lalu dan mendapati ia amat menarik.

"Pada mulanya agak sukar juga mempelajari seni bela diri ini, namun latihan yang berterusan membantu menyempurnakan langkah saya.

"Lebih utama, kita dapat mengetahui cara-cara mempertahankan diri dan ia menyihatkan tubuh badan," ujarnya.

Dewi Murni Aminuzar, 34, pula berkata, dia dapat mempelajari pelbagai teknik pertahanan diri di akademi berkenaan.


SENI bela diri Vovinam turut mendapat tempat dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah St. Maaz, Hyderabab, India.


"Sebagai wanita, seni bela diri amat penting untuk keselamatan diri. Ia turut membantu meningkatkan stamina kerana tekniknya menggunakan seluruh pergerakan tubuh.

"Selain daripada itu, kita turut didedahkan dengan penggunaan senjata seperti pedang dan parang dalam latihan yang dilakukan setiap minggu," katanya yang merupakan salah seorang daripada enam pelatih wanita.

Hakimie Huzaimi Jubail, 13, pula berkata, dalam masa seminggu, dia perlu berlatih selama lima hari demi memantapkan teknik pergerakannya.

"Kami melakukan latihan selama dua hingga tiga jam setiap hari agar langkah menjadi sempurna. Saya juga menonton video perlawanan Vovinam di laman web Youtube untuk membantu memahirkan diri," katanya.

Sementara itu, Timbalan Presiden Persekutuan Vovinam Dunia, Nguyen Van Chieu, memberitahu, seni bela diri Vovinam dibangunkan berdasarkan gabungan Yin dan Yang.

"Vovinam telah berkembang di 40 buah negara sejak diasaskan pada tahun 1938.

"Malaysia merupakan negara terbaru. Kami akan sentiasa memberi sokongan dari segi pembangunan, tenaga pengajar dan teknikal," jelasnya yang baru kali pertama menjejakkan kaki di negara ini.

Dia juga melahirkan rasa terharu apabila Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek sudi meluangkan masa mendengar penerangan tentang Vovinam apabila delegasi negara itu mengunjungi Putrajaya baru-baru ini.

Ujarnya, sokongan yang diberikan masyarakat, pemimpin dan media negara ini amat membanggakan. Pada masa yang sama, Van Chieu benar-benar berharap agar seni bela diri kebanggaan Vietnam itu dapat berkembang di Malaysia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Konsep beli-belah K11

Posted:

Konsep beli-belah K11

Konsep beli-belah K11


MAURICE bergambar bersama karya Mona Lisa gergasi yang diperbuat daripada roti di KII Hong Kong.


AKTIVITI beli-belah di China tidak lagi menjurus kepada proses jual-beli sahaja. Mentaliti masyarakat China yang semakin moden telah mengubah konsep beli-belah kepada suatu yang lebih artistik.

Pewaris muda sebuah empayar hartanah Hong Kong, Adrian Cheng tidak menolak kenyataan itu apabila dia sendiri menjadi individu bertanggungjawab memperkenalkan konsep itu kepada masyarakat China.

Visi membina pusat beli-belah seni di beberapa bandar besar seperti Beijing, Shanghai dan lain-lain sedang ligat dirangka bagi menjadikannya satu realiti. Syarikat hartanah milik keluarganya, New World Development, bagaimanapun telah membuka pusat beli-belah bernama K11 di Hong Kong dan di tengah-tengah bandar Wuhan.

Jelas Adrian, K11 Hong Kong menghimpunkan karya-karya seni artis tempatan sementara K11 Wuhan mengetengahkan konsep seni berasaskan pertanian.

"Kita menjalankan kajian terperinci tentang minat dan selera seni rakyat China sebelum tampil dengan konsep ini. Masyarakat kini tidak mahu pusat beli-belah sekadar tempat tumpuan barangan berjenama. Ia perlu turut menjadi pusat kesenian," kata Adrian ketika mempromosikan konsep K11 di Paris baru-baru ini.

Adrian memberitahu, K11 mampu menarik kelompok pelanggan yang tidak pernah dimiliki mana-mana pusat beli-belah yang lain.

Kepelbagaian kategori pelanggan mewujudkan suasana luar biasa iaitu mereka terdiri daripada golongan pencinta seni yang berkunjung bukan atas dasar membeli-belah semata-mata.

Sementara itu, Adrian turut menjelaskan menerusi cara itu, karya artis-artis tempatan akan lebih dihargai seterusnya mampu menaikkan nama mereka ke peringkat yang lebih tinggi.

Cucu kepada Cheng Yu-tung, pengasas kepada New World Development itu menyertai perniagaan keluarganya selepas menamatkan pengajian di Universiti Harvard.

Menariknya, Adrian bukan graduan lulusan perniagaan tetapi merupakan pelajar bidang sastera.

Perspektif berbeza

Henry Cheng, Pengarah Urusan New World Development yang juga ayah kepada Adrian menyatakan anak lelakinya itu mempunyai perspektif berbeza bagi memajukan perniagaan syarikat.


K11 merupakan pusat beli-belah seni yang pertama diperkenalkan di dunia.


Keyakinan Henry terhadap anaknya membolehkan Adrian bebas bereksperimen dengan elemen seni dalam perniagaan mereka.

"Saya cuba menjadikan K11 sebagai galeri dan muzium kesenian dan berharap pelanggan dapat merasakan pengalaman serupa ketika berkunjung ke pusat beli-belah itu," ujar Adrian yang juga merupakan seorang pelukis amatur.

K11 Hong Kong yang terletak di kawasan Tsim Sha Shui mempunyai 64 tingkat. Ia merangkumi pusat beli-belah, hotel mewah dan menara apartmen.

Pusat beli-belahnya mempunyai enam tingkat yang memuatkan pelbagai kedai berjenama dan dihiasi dengan pelbagai karya seni seperti lukisan dan arca.

Sebuah lukisan potret Mona Lisa gergasi yang diperbuat dari kepingan roti oleh peniaga runcit dari New Zealand, Maurice Bennett, juga diletakkan di hadapan pintu masuk bangunan itu sebagai tarikan.

Menjelaskan idea K11 di Beijing, Adrian berkata, ia akan lebih memfokuskan kepada karya artis Beijing bagi menyerlahkan ciri-ciri setempat.

"Selain Beijing, saya turut bercadang membina K11 di Guangzhou, Tianjin, Shenyang dan Pulau Hainan," ujarnya.

Pengarah dan pengkaji Greater China dari syarikat perunding hartanah Global DTZ, David Ji pula berpendapat konsep pusat beli-belah seni itu sesuai diperkenalkan di Beijing dan Shanghai.

"Status kedua-dua bandar itu sebagai bandar elit membuatkan konsep tersebut mudah diterima umum memandangkan masyarakat mereka terdiri daripada golongan yang berfikiran moden.

"Hanya lima tahun diperlukan bagi mengukur keberkesanan konsep tersebut," jelas David,

Bagaikan sependapat dengan kata-kata David, Adrian turut menyasarkan tempoh lima tahun sebagai jangka masa ideal bagi melihat perkembangan konsep pusat beli-belah itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Politik

Posted: 01 May 2011 11:27 PM PDT

Utusan Online - Politik


UMNO terus perjuangkan Melayu

Posted:

UMNO terus perjuangkan Melayu

UMNO terus perjuangkan Melayu


Muhyiddin Yassin bersama isterinya, Noorainee Abdul Rahman bersalaman dengan anggota veteran UMNO pada majlis perasmian Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Pagoh di Kompleks Seri Pekembar, Pagoh, Johor, semalam. - bernama


PAGOH 1 Mei - Tan Sri Muhyiddin Yassin menegaskan, UMNO akan terus menjadi parti politik berteraskan perjuangan politik Melayu yang bersifat wasatiyyah iaitu politik Melayu dengan pendekatan sederhana dan adil kepada semua.

Timbalan Perdana Menteri berkata, biarpun UMNO adalah parti politik untuk orang Melayu, perpaduan dengan kaum lain tetap diberi keutamaan kerana perkara tersebut yang akan menjamin kesejahteraan di negara ini.

"Oleh sebab itu, permuafakatan politik yang dibina oleh UMNO bersama dengan rakan-rakan dalam Barisan Nasional (BN) dapat bertahan, malah bertambah kukuh sehingga ke hari ini. Terasnya ialah politik Melayu yang bersifat wasatiyyah yang sederhana, bukan ekstrem.

"Tetapi sederhana tidak bermaksud kita boleh menggadai prinsip perjuangan apabila berhadapan dengan suasana politik yang getir dan mencabar. Apa lagi menggadai prinsip perjuangan semata-mata untuk meraih sokongan politik yang sementara," katanya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Pagoh di Dewan Seri Pekembar di sini hari ini.

Hadir sama pada majlis itu ialah isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman serta Timbalan Ketua UMNO Bahagian Pagoh yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Serampang, Tahir Taat dan ADUN Jorak, Datuk Dr. Shahruddin Md. Salleh.

Menurut Muhyiddin, UMNO memperjuangkan hak istimewa orang Melayu tetapi pada masa sama menghormati hak kaum-kaum lain seperti yang dijamin dalam Perlembagaan Negara.

Katanya, UMNO juga mempertahankan kesucian agama Islam sebagai agama Persekutuan namun tetap mengiktiraf hak penganut agama lain untuk mengamalkan kepercayaan masing-masing.

"Pas sebaliknya boleh mengenepikan sementara prinsip perjuangan semata-mata untuk meraih sokongan politik. Dulu mereka paling kuat memperjuangkan negara Islam. Kini mereka sudah tidak sebut lagi kerana takut hilang sokongan kawan-kawan dalam DAP dan PKR," katanya.

Tambah Muhyiddin, berdasarkan keputusan positif dalam pilihan raya kecil (PRK) serta pilihan raya negeri Sarawak, beliau yakin sokongan rakyat kepada UMNO dan BN telah kembali pulih dan angin perubahan juga sudah bertiup di negeri-negeri dikuasai pembangkang.

Katanya, pelbagai program transformasi yang dicetuskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak juga memberi harapan baru kepada rakyat bahawa UMNO dan BN serius dalam agenda mendahulukan rakyat dan membela nasib rakyat.

"Insya-Allah, jika kita terus istiqamah dengan prinsip, falsafah dan roh perjuangan UMNO, parti kita akan bertambah kuat dan dihormati. Jangan kita gadai prinsip perjuangan kerana prinsip ini yang akan menentukan kewujudan dan kelangsungan UMNO sebagai parti politik Melayu yang gagah dan perkasa," tegasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kenal pasti pelapis ikhlas, jujur

Posted:

Kenal pasti pelapis ikhlas, jujur

Kenal pasti pelapis ikhlas, jujur

KLUANG 1 Mei - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein berkata, misi utama UMNO sekarang adalah untuk mengenal pasti barisan pelapis kepimpinan yang ikhlas dan jujur demi meneruskan perjuangan untuk kebaikan masa depan rakyat.

Menurut beliau, penerapan nilai perjuangan ke dalam setiap sayap dan pelapis adalah perlu untuk membawa perjuangan UMNO terus maju ke hadapan.

"Rakyat tidak mahu lagi melayani pembohongan politik yang tidak berkesudahan. Saya selaku bekas Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu ingin nyatakan bahawa kedudukan kita solid (kukuh).

"Keadaan kita (UMNO dan BN) jauh lebih baik berbanding suasana politik sebelum ini dan inilah masa untuk kita merapatkan barisan dan meneruskan perjuangan," katanya ketika berucap pada Majlis Penutup Persidangan Puteri UMNO Bahagian Sembrong di Sekolah Menengah Seri Kota Paloh, di sini hari ini.

Menyentuh mengenai isu Pas, beliau menyifatkan kekalahan parti itu dalam kelima-lima kerusi dalam pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini membuktikan pihak yang mendapat manfaat daripada semua agenda politik pembangkang adalah DAP.

"Pas sekarang goyah sehingga terpaksa ketepi nilai, agama, politik dan parti mereka sendiri. Sehubungan itu Pas perlu membuat pendirian yang betul demi masa depan umat Islam," katanya.

Hishamuddin turut menyuarakan kebimbangan mengenai pendekatan politik pembangkang yang menabur janji kosong dan membawa kepada pecah-belah kerana perkara sebegini tidak boleh dibiarkan sehingga menjadi ikutan generasi muda.

Bagaimanapun beliau menegaskan, pembangkang boleh berbohong kepada sebahagian rakyat pada sesuatu masa tetapi bukan seluruh negara pada sepanjang masa.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang

Posted: 01 May 2011 07:23 PM PDT

Utusan Online - Pahang


Rekod Pahang dipindah

Posted:

Rekod Pahang dipindah

Rekod Pahang dipindah

Oleh SITI NORIZAT SHIKH ABDUL JALIL
utusanpahang@utusan.com.my


Samsiah Muhamad (kanan) melihat dokumen lama dari Arkib Negara Cawangan Terengganu yang dipindahkan ke pejabat Arkib Negara Malaysia Cawangan Pahang di Kuantan, semalam. - utusan/Mahathir Ali


KUANTAN 1 Mei - Sebanyak 122,518 fail yang mengandungi rekod kerajaan Negeri Pahang dalam simpanan Arkib Negara Malaysia (ANM) Cawangan Timur di Terengganu dipindahkan ke ANM cawangan Pahang di sini, semalam.

Rekod berusia seawal 1911 yang terdiri daripada kategori terperingkat iaitu Rahsia Besar, Rahsia Sulit dan Terbuka itu berada di cawangan Terengganu sejak 1978.

Ketua Pengarah ANM, Dr. Shamsiah Muhamad berkata, operasi pemindahan rekod yang dikenali sebagai Operasi Sirih Pulang ke Gagang itu membabitkan tujuh lori tiba di ANM cawangan Pahang kira-kira 1.15 tengah hari.

Menurut beliau, pemindahan rekod terbabit dilakukan apabila bangunan ANM cawangan negeri ini yang siap dibina dengan kos sebanyak RM25.2 juta di atas tapak seluas dua hektar beroperasi sejak Januari lalu.

''Dengan adanya cawangan baru di sini, kita tidak perlu lagi menumpang untuk menyimpan rekod di Terengganu kerana kemudahan di bangunan baru ini mencukupi untuk menyimpan semua rekod di negeri ini.

''Selama ini, semua rekod di negeri-negeri Pantai Timur disimpan di Terengganu, namun pada 1988 rekod di Kelantan mula dipindahkan, diikuti Pahang pada tahun ini," katanya kepada pemberita selepas menyaksikan kerja-kerja pemindahan itu di ANM cawangan Pahang hari ini.

Turut hadir Timbalan Ketua Pengarah ANM, Azemi Abdul Aziz; Pengarah ANM Pahang, Ahmad Shukri Abdul Kadir dan Pengarah ANM Terengganu, Mohd. Nasir Ismail.

Shamsiah memberitahu, operasi pemindahan itu turut dibantu Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi memastikan fail-fail berkenaan selamat tiba ke destinasi.

Menurutnya, operasi pemindahan rekod tersebut membabitkan rekod Pejabat Sultan Pahang (1911-1974); Pejabat Istana Sultan (Tengku Arif Bendahara) dari tahun 1938 hingga 1960; Pejabat Menteri Besar Pahang (1950-1981); Pejabat Timbalan Menteri Besar Pahang (1961-1978); Pejabat SUK Pahang (1940-1993) dan jabatan serta agensi kerajaan lain.

"Pemindahan tersebut tidak termasuk rekod-rekod pelbagai seperti warta kerajaan, bahan audio visual, terbitan, laporan dan bahan bukan fail lain," katanya.

Menurut beliau, rekod bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Pahang yang masih berada di ANM Kuala Lumpur tidak dipindahkan ke sini namun penyelidik boleh mengakses bahan tersebut menggunakan sistem compass apabila ANM Pahang beroperasi sepenuhnya.

Tambahnya, bangunan ANM cawangan Pahang setinggi empat tingkat yang dilengkapi kemudahan pusat sumber dan pusat penyelidikan itu akan dirasmikan Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah pada 23 Jun ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Contohi kaum Cina kuasai ekonomi

Posted:

Contohi kaum Cina kuasai ekonomi

Contohi kaum Cina kuasai ekonomi

RAUB 1 Mei - Umat Islam mampu maju dalam bidang ekonomi jika mengikis perasaan malu untuk mencontohi kaum Cina yang berjaya menguasai bidang itu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong, Datuk Shahiruddin Ab. Moin berkata, kerajaan menyediakan pelbagai peluang ekonomi membabitkan yang perlu dimanfaatkan oleh umat Islam di negara ini.

"Kekuatan sesuatu bangsa atau kaum itu bukan setakat bersatu padu dan ketahanan diri dari segi fizikal serta mental tetapi perlu menceburi bidang ekonomi untuk jaminan hidup dan kekuatan ummah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan tilawah al-Quran peringkat daerah di sini, malam tadi.

Shahiruddin menegaskan, bagi menguasai bidang ekonomi, umat Islam perlu mempertingkatkan perpaduan jika mahu menjadi bangsa yang maju dan disegani masyarakat lain.

Tegasnya, kegagalan meningkatkan perpaduan dan integriti akan menyukarkan umat Islam menguasai ekonomi dan bersaing dengan kaum lain.

Katanya, kegagalan umat Islam bersatu padu menyebabkan kejayaan menguasai ilmu sains dan teknologi hanya menjadi sejarah.

"Pada masa ini umat Islam mundur dan tidak lagi mampu bersaing kerana tidak lagi berpegang kepada ajaran Islam sebenar .

"Kemunduran umat Islam hari ini berpunca daripada sikap iri hati dan tidak lagi mementingkan ikatan silaturahim tetapi berpecah belah sehingga sering menyebabkan kita dihina dan diserang oleh bukan Islam," katanya.

Bagaimanapun tegasnya, umat Islam di negara ini amat bertuah apabila kerajaan meletakkan agama itu di tempat istimewa dengan memelihara kesuciannya menerusi Perlembagaan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sarex pertingkatkan misi penyelamat

Posted:

Sarex pertingkatkan misi penyelamat

Sarex pertingkatkan misi penyelamat

BAYANGKAN jika anda menyaksikan sebuah feri yang membawa ratusan penumpang mengalami kebakaran dan hampir tenggelam di tengah lautan ketika dalam perjalanan dari Mersing ke Pulau Tioman.

Apakah yang patut dilakukan? Siapa yang perlu dihubungi? Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), polis, tentera, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) atau Jabatan Bomba dan Penyelamat?

Sekiranya anda menghubungi salah satu agensi berkenaan, tindakan tersebut adalah tepat kerana mereka adalah agensi yang menjalankan operasi mencari dan menyelamat (SAR) apabila berlaku kejadian sedemikian.

Tentu anda tertanya, bagaimana sebegitu banyak agensi dapat bekerjasama untuk menyelamat para penumpang terbabit.

Justeru, bagi memastikan kelancaran operasi mencari dan menyelamat jika insiden seumpama itu berlaku, satu bentuk latihan dikenali Eksesais Mencari dan Menyelamat (Sarex) diadakan di perairan Pahang baru-baru ini,

Kira-kira 320 peserta dari 17 agensi kerajaan dari Pahang dan Johor serta melibatkan 16 aset menyertai Sarex di perairan Pulau Tioman dari 26 hingga 30 April lalu.

Menurut Pengarah Cawangan Carilamat dan Bantuan Bencana Ibu Pejabat Maritim Malaysia, Laksamana Pertama Maritim Datuk Mohd. Rashid Harun, Sarex dijalankan melibatkan tiga fasa.

Menurut beliau, latihan itu bertujuan melatih dan meningkatkan tahap kecekapan serta kelicinan koordinasi agensi terlibat dalam aspek mencari dan menyelamat.

Latihan itu juga jelasnya, bagi mengenal pasti dan menangani punca masalah yang sering timbul dalam operasi seperti komunikasi antara agensi-agensi terlibat.

Katanya, komunikasi yang berbeza antara agensi terbabit menyukarkan perjalanan bagi operasi menyelamat dijalankan.

"Perhubungan itu penting bagi membolehkan bantuan dapat dihantar dengan segera, lagi pun ia melibatkan nyawa. Untuk itu, perkara ini diteliti dan kami akan menetapkan satu prosedur tetap serta boleh digunakan oleh agensi penyelamat yang terlibat.

"Kita mempunyai 19 agensi yang terlibat dalam operasi penyelamat dari darat dan laut sekiranya berlaku sesuatu kemalangan di laut.

"Namun tidak kesemua agensi terlibat itu akan menyertai operasi menyelamat sekiranya kemalangan berlaku dan ia bergantung kepada keperluan masing-masing," katanya.

Sesungguhnya eksesais sedemikian perlu dilakukan lebih kerap memandangkan perairan Pantai Timur sering diceroboh nelayan asing selain lanun.

Kerjasama daripada semua pihak termasuk orang awam dan nelayan tempatan amat diperlukan untuk menjadi 'mata dan telinga' pihak berkuasa bagi menangani anasir yang boleh menggugat keselamatan negara.

Di sebalik itu, kita tidak mahu ada pihak yang menjadi 'duri dalam daging' atau 'gunting dalam lipatan' yang menjadi tali barut kepada penjenayah di samudera.

Kita juga tidak lagi mahu dengar lebih ramai pegawai di barisan hadapan ditahan gara-gara gelap mata dengan wang yang ditaburkan oleh pihak yang mahu menceroboh negara ini.

Mungkin apa yang berlaku di Kastam Diraja Malaysia itu merupakan yang pertama dan terakhir.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Rencana

Posted: 01 May 2011 03:08 PM PDT

Utusan Online - Rencana


Pembangkang cemarkan masjid

Posted:

Pembangkang cemarkan masjid

Pembangkang cemarkan masjid

Oleh ZULKIFLEE BAKAR
pengarang@utusan.com.my

APA yang terjadi di Masjid Amru Al-As, Kuala Lumpur, Jumaat lalu apabila sekumpulan penyokong Parti Keadilan Rakyat (PKR) membuat kecoh bagi menghalang majlis lafaz sumpah laknat dilakukan telah membuktikan bahawa rasa hormat mereka kepada rumah Allah semakin luntur.

Bagi penyokong-penyokong PKR, tidak kira di mana juga hatta di masjid sekali pun jika ada mana-mana pihak hendak menegakkan kebenaran tetapi dilihat akan merugikan politik parti itu, mereka akan bertindak di luar batasan.

Dengan tubuh masih lagi dibasahi wuduk, mereka terpekik terlolong di dalam ruang solat. Ada pula yang cuba menjadi wira dengan menyampaikan ucapan berbaur politik. Tiada langsung rasa hormat bahawa di ruang itulah umat Islam menyerahkan diri kepada Allah SWT demi mencari kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Ketaksuban dan keghairahan politik yang melampau telah menutupi pintu hati dan menghilangkan kewarasan puak-puak PKR ini. Akibatnya, seluruh negara menyaksikan bagaimana biadabnya tindakan mereka melakukan huru-hara di dalam rumah Allah itu.

Orang bukan Islam sudah tentulah tertanya-tanya apakah begini sikap umat Islam memelihara kesucian masjid. Sedangkan kita melihat bagaimana golongan bukan Islam di negara ini mempertahankan rumah ibadah mereka habis-habisan. Tetapi bagaimana dengan kita? Apakah kerana berbeza fahaman politik maka masjid juga harus dicemari?

Sekali lagi maruah kita sebagai umat Islam dicalarkan oleh perbuatan biadab penyokong PKR yang seolah-olah sudah ditutup pintu hati mereka untuk berpolitik secara berhemah.

Mungkin sudah ditakdirkan sejak tahun 1998 lagi apabila Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilucutkan jawatan di dalam kerajaan dan UMNO, masjid seolah-olah menjadi tempat melepaskan geram oleh penyokong-penyokongnya.

Suatu ketika ia menjadi lokasi untuk mereka berdemonstrasi dan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, apabila pembangkang berjaya menawan Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Perak (selama 11 bulan) dan mengekalkan kuasa di Kelantan, masjid sudah diseret sama sebagai medan politik.

Di Selangor dan Kedah, contohnya, mimbar masjid menjadi lokasi untuk golongan yang kononnya bergelar ustaz dan ulama memaki hamun pihak kerajaan dan media arus perdana termasuk Utusan Malaysia semata-mata mempertahankan Anwar.

Khutbah Jumaat, tazkirah dan kuliah agama yang sepatutnya menjadi medan untuk memandu umat Islam ke jalan diredai Allah sebaliknya menjadi pentas untuk menyampaikan amanat politik mereka.

Inilah kebiadaban sesetengah pemimpin, ahli dan penyokong pembangkang yang sudah semakin hilang rasa hormat mereka kepada institusi masjid. Walaupun ribuan peringatan dan nasihat diberikan termasuklah oleh sultan-sultan sekalipun namun ia tidak diendahkan.

Anehnya, golongan yang melakukan perbuatan ini adalah kelompok yang kononnya memperjuangkan kebenaran dan keadilan serta ada antara bercakap atas dasar perjuangan Islam.

Tetapi tindak tanduk mereka di rumah Allah bagaikan pelesit yang tidak bertuan seperti mana berlaku di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul. Kalau benar mereka hendak memperjuangkan kebenaran kenapakah perlu menghalang orang yang hendak menegakkan kebenaran?

Wajarkah hanya kerana hendak memperjuangkan nasib seorang individu, masjid juga menjadi gelanggang berdemonstrasi.

Kita memahami PKR ditubuhkan melalui demonstrasi jalanan tetapi ini tidak bermaksud mereka boleh mencemarkan masjid dengan mainan politik jahil mereka melalui cara yang sama.

Begitu juga dengan golongan agama yang amat memahami selok belok agama kenapakah mimbar masjid mahu dicemari dengan kuliah, tazkirah atau khutbah berbaur politik? Bukankah semua umat Islam hanya memasuki masjid dengan satu tujuan sahaja iaitu beribadat kepada Allah SWT?

Kalau mereka berhujah bahawa tindakan Datuk Trio melafaz sumpah laknat juga dianggap mencemari masjid, apakah dalam masa yang sama mereka akan menerima jika lafaz sumpah itu dilakukan bukan di dalam masjid?

Turut menjadi persoalan, apakah alim ulama, para ustaz dan golongan bijak pandai yang berhujah politik di mimbar-mimbar masjid akan menyampaikan khutbah, tazkirah atau kuliah jika sesuatu isu itu berkait dengan kesilapan atau kesalahan puak yang mereka sokong? Sudah tentu tidak! Ia kerana mereka berhujah bukan atas dasar kebenaran tetapi atas dasar politik.

Oleh itu jelaslah, sama ada puak yang 'mengila' di Masjid Amru Al-As atau golongan alim ulama yang mencemari mimbar masjid dengan hujah politik, segala-galanya mereka lakukan bukan atas nama kebenaran atau mencari keredaan Allah tetapi kerana ketaksuban kepada pegangan politik yang meracuni pemikiran waras mereka.

Puak-puak seumpama inilah bertanggungjawab bukan sahaja meletakkan umat Islam di dalam kekeliruan tetapi juga berpecah belah akibat mainan politik mereka yang tidak ada batasnya.

Apa pun perbuatan penyokong-penyokong parti pembangkang yang terus mencemari kesucian masjid dengan mainan politik mereka tidak wajar dibiarkan.

Umat Islam di negara ini perlu menolak kelompok seumpama ini yang hanya bercakap soal kebenaran dan keadilan tetapi mereka sendiri bertindak menghalang kebenaran daripada diserlahkan.

Demi memperjuangkan nasib seorang individu segala-galanya mereka langgar dan rempuh, hatta kesucian masjid sekali pun.

Kalau hendak berpolitik, berpolitiklah kerana itulah amalan dalam demokrasi tetapi ia harus ada batas dan hadnya. Jangan sampai kerana kejahilan mereka berpolitik, rumah Allah mahu dicemari.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ibarat memiliki nafsu besar tetapi tenaga kurang

Posted:

Ibarat memiliki nafsu besar tetapi tenaga kurang

Ibarat memiliki nafsu besar tetapi tenaga kurang

Oleh Hassan Mohd. Noor

TAJUK Selak minggu ini tidak ada kena mengena dengan masalah moral atau politik tetapi berkaitan isu pengangkutan awam. Entah kali ke berapa tulisan mengenai isu ini dibangkitkan khususnya melibatkan perkhidmatan komuter.

Tetapi untuk 2011, ini kali pertama. Itu pun disebabkan tidak banyak perubahan terhadap perkhidmatannya kecuali wajah stesen, koc wanita dan beberapa lagi yang di luar keperluan mendesak pengguna iaitu sesak di dalam koc. Memang ada perkembangan positif terhadap kereta api termasuk Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) Kuala Lumpur-Ipoh-Kuala Lumpur dan laluan komuter lebih 'panjang'.

Di utara, Tanjong Malim menjadi hentian terakhir manakala di selatan, tidak lama lagi hentian akhirnya di Sungai Gadut, Negeri Sembilan. Menjelang Ogos 2012, landasan kereta api elektrik itu akan siap hingga ke Gemas. Dari Sungai Gadut, penumpang boleh terus ke stesen Rembau, Pulau Sebang (Tampin), Batang Melaka dan Gemas. Kos projek sepanjang 98 kilometer ini dianggarkan RM3.45 bilion. Apabila siap, orang Gemas sama seperti orang Ipoh, boleh berulang alik bekerja di Kuala Lumpur. Orang ramai pastinya mengalu-ngalukan usaha Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) ini. Tetapi janganlah seperti kata orang nafsu besar tenaga kurang.

Maksudnya ketika KTMB ghairah meneroka perjalanan lebih jauh janganlah dilupakan perkhidmatan yang ada. Kata orang kalau merenung bintang di langit jangan lupa rumput di bumi. Tolong jenguk sama perkhidmatan komuter yang sering menjadi rungutan. Pengguna dah letih merungut. Kesesakan teruk di dalam koc masih berlaku.

Semalam dan kelmarin penulis berkesempatan mengunjungi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). Komuter jadi pilihan kerana PWTC boleh diakses dengan mudah melalui pengangkutan awam sama ada komuter atau transit aliran ringan (LRT).

Bermula di Bangi, tren sudah penuh, tidak ada tempat duduk. Bermakna berdirilah menempuh perjalanan lebih kurang 50 minit ke stesen Putra. Seperti dijangka, di setiap stesen yang bakal ditempuh kecuali Salak Selatan dan Seputeh, ramai penumpang menunggu iaitu di UKM, Kajang, Serdang, Bandar Tasek Selatan, Mid Valley, KL Sentral dan KL.

Ketika melangkah masuk ke koc sekitar 3.35 petang, dialog ini kedengaran: ''Panas...selalu i kena sesak macam ni''. Itu rungutan seorang pelajar perempuan keturunan Cina sebuah kolej perubatan (berdasarkan pakaian seragam) kepada dua rakannya (sepatutnya mereka memasuki koc wanita yang sudah penuh). Memang panas apabila sistem pendingin hawa tidak berfungsi. Kata pelajar kolej itu lagi: ''Nak jimat elektrik ni''.

Sebenarnya ini bukan soal jimat elektrik tetapi memang rosak. Penumpang terpaksa berkipas. Isu tidak ada air-conditioned atau tidak berfungsi bukanlah masalah baru. Maka dalam keadaan sesak yang teramat sangat, penumpang berpeluh. Ada satu ketika pemandu koc membuat pengumuman meminta penumpang yang panas berpindah ke koc lain. Tetapi apakah pilihannya jika koc lain juga sesak macam ikan sardin dalam tin?

Turut menjadi rungutan ialah sistem tiket. Memang pelbagai inisiatif diambil untuk kemudahan penumpang. Mereka digalakkan menggunakan tiket mingguan, tiket dua hala atau Touch'nGo (TnG). Tetapi berapa ramai yang akan memilih kaedah ini? Lihat sahaja penggunaan TnG di tol. Ada yang memiliki kereta berjenama dan mahal tetapi 'tidak mampu' menyimpan TnG, sanggup beratur di plaza tol. Ini salah satu sikap orang kita yang masih belum berubah.

Rungutan mengenai tiket komuter pula termasuklah kaunter tutup (bukan di KL Sentral), mesin tiket rosak atau berfungsi tetapi hanya menerima jumlah tambang secukupnya. Maknanya kalau tiket RM4.10 maka janganlah masukkan RM1 ke lima untuk menambah 10 sen. Bagaimana jika penumpang tidak ada syiling 10 sen? Bersediakah naik komuter tanpa tiket dan jika dicekup dikenakan denda RM30? Satu kaedah yang boleh dipakai ialah jika stesen yang akan dilalui mempunyai tambang genap contohnya RM2, maka ambillah tiket pada harga itu dan pandailah menjawab jika ditanya pemeriksa tiket. Tiada niat menipu tetapi ini tindakan terbaik daripada terlepas komuter lebih-lebih lagi jika itu komuter terakhir!

Petang kelmarin, di stesen Putra berhampiran PWTC, ramai yang terpaksa beratur panjang untuk membeli tiket di kaunter. Ada tiga mesin tetapi hanya dua berfungsi. Satu kaunter tambahan juga dibuka.

Sekitar pukul 9.10 malam pula, ketika mahu pulang, suasana sudah berubah. Kaunter tiket pun dah tutup. Daripada tiga mesin tiket, hanya satu yang berfungsi.

Dan ini dialog seorang penumpang lelaki keturunan India: ''Belum pukul 10, kaunter dah tutup. inilah public transport kita. Menyusahkan orang''

Beliau menambah: ''Apa salahnya kalau dah tahu ada acara (pesta buku) bukalah kaunter, mudahkan orang. Inilah KTM''.

Penulis hanya tersenyum kerana di tangan penulis dan anak-anak sudah tersedia TnG.

Tetapi bagaimana kalau mesin itu juga ada masalah penerimaan TnG? Pemegang TnG juga belum pasti selamat. Bukan setakat mesin tiket, pada waktu tertentu mesin penerima tiket untuk keluar masuk juga bermasalah. Tidak berfungsi!

Pengalaman perit pengguna komuter sebenarnya tidak dirasai pemimpin politik atau peneraju perkhidmatan ini. Mungkin mereka pernah meninjau dan menaiki komuter tetapi jauh sekali merasai keadaan sebenarnya. Justeru ruangkan sedikit masa mendengar rungutan mereka. Kepada KTMB, tolonglah tengok isu-isu yang masih belum selesai.

l Pengumuman tren lewat, tidak mengikut jadual dan dibatalkan adalah amat menyakitkan. Akibatnya penumpang menunggu lebih lama dan jumlahnya meningkat dalam tempoh itu di setiap stesen. Sediakanlah tren khas untuk menyelamtkan keadaan ini.

l Tempoh menunggu 30 minit terlalu lama. Susun semula jadual pada waktu puncak – sebelah petang hingga ke malam. Begitu juga ketika berlangsung acara tertentu di lokasi berhampiran stesen komuter.

l Menambah jumlah koc dari tiga kepada enam untuk memberi keselesaan kepada penumpang lebih-lebih lagi satu koc hanya khusus untuk wanita.

l Sistem tiket yang sedang diperbaiki diharap lebih mudah dan cekap. Mungkin menggenapkan tambang dapat mengurangkan masalah wang kecil di mesin tiket.

l Penyelenggaraan koc perlu diberi perhatian supaya tren tidak dianggap 'uzur' hanya disebabkan tidak ada pendingin hawa yang benar-benar 'sejuk'.

l Tunjukkan sikap mesra pelanggan. Ada ketikanya tren shuttle berlepas kosong dari stesen akhir hanya kerana tidak ada pengumuman.

Akhirnya pada kesempatan ini, Selak ingin mengucapkan Selamat Hari Pekerja kepada pekerja-pekerja yang saban hari berulang-alik ke tempat kerja menggunakan komuter. Hari ini anda berehat tetapi esok bersedialah untuk 'bertarung' semula dengan sistem pengangkutan awam anda – komuter!

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kosmo Online - Negara

Posted: 01 May 2011 01:36 PM PDT

Kosmo Online - Negara


4 ahli keluarga Gaddafi terkorban

Posted:

4 ahli keluarga Gaddafi terkorban

4 ahli keluarga Gaddafi terkorban


RAKAMAN daripada siaran televisyen Libya menunjukkan jenazah mangsa serangan peluru berpandu yang diselimuti dengan bendera negara itu di sebuah hospital di Tripoli semalam.


TRIPOLI – Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi terselamat dalam serangan peluru berpandu jet pejuang tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) kelmarin, namun anak bongsu, Saif Al-Arab serta tiga cucunya terkorban selain beberapa orang lagi cedera.

Gaddafi dan isterinya berada di rumah Saif, 29, ketika bangunan tiga tingkat itu menjadi sasaran peluru dari pesawat NATO, demikian menurut jurucakap Libya, Moussa Ibrahim.

Serangan itu dilakukan beberapa jam selepas Gaddafi meminta gencatan senjata dan rundingan diadakan selepas para pemberontak melancarkan penentangan terhadap kepimpinannya sejak 15 Februari lalu.

Bagaimanapun, para pemimpin NATO menolak tawaran itu dengan menyata- kan ia kekurangan kredibi- liti.

Serangan NATO itu dibuat selepas ia mengambil alih penguatkuasaan zon larangan terbang di Libya daripada tentera Barat diketuai Amerika Syarikat (AS) pada 31 Mac lalu, selepas dipersetujui Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB) pada 19 Mac lalu bagi melindungi rakyat negara itu daripada diserang tentera Gaddafi.

Moussa mendakwa yang Gaddafi dan isterinya berada di dalam rumah ketika serangan itu berlaku.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

‘Tolong bantu anak saya’

Posted:

'Tolong bantu anak saya'

'Tolong bantu anak saya'

Oleh SUHANA VERU
berita@kosmo.com.my


AZMAN mengurut belakang anaknya, Muhammad Aiqqal sambil dilihat oleh Wan Zuriati di rumah mereka di Bandar Sri Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR – Keluarga remaja yang menghidap penyakit misteri, Muhammad Aiqqal Azman, 12, merayu bantuan pengamal perubatan Islam untuk merawat anak mereka.

Ibunya, Wan Zuriati Wan Zulkipli, 37, berkata, dia berharap agar ada individu yang boleh merawat Muhammad Aiqqal, 12, yang menderita sejak bulan Disember lalu.

"Kami nak tengok dia pulih seperti dulu. Kami memohon pertolongan mana-mana pihak yang dapat memulihkan semula anak kami," katanya ketika ditemui di rumahnya di Bandar Sri Permaisuri di sini semalam.

Kosmo! Ahad semalam melaporkan, Muhammad Aiqqal cukup berselera makan, malah mampu menghabiskan nasi lima hingga enam pinggan sekali gus tetapi anehnya badan remaja itu semakin kurus.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kaji kadar ITP, Cola

Posted:

Kaji kadar ITP, Cola

Kaji kadar ITP, Cola

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


ZAMBRY (tiga dari kiri) menyampaikan piala kepada wakil Pusat Perubatan Universiti Malaya yang menerima anugerah Majikan Prihatin Cuepacs sambil diperhatikan oleh Omar (kiri) pada sambutan Hari Pekerja 2011 di Ipoh semalam.


IPOH – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) akan terus berjuang mendapatkan kenaikan Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) dan elaun kos sara hidup (Cola) bagi membela nasib 900,000 kakitangan kumpulan sokongan satu dan dua.

Presiden Cuepacs, Datuk Omar Osman berkata, kadar ITP yang dibayar RM180 kepada kumpulan tersebut sudah tidak relevan dan perlu dikaji semula oleh kerajaan.

"Kadar ITP itu masih sama sejak lapan tahun lalu, sekarang mana nak cari rumah sewa dengan kadar RM180 sebulan.

"Masalah ini sering menimbulkan dilema di kalangan penjawat awam terutamanya jika diarahkan berpindah ke kawasan lain berikutan kenaikan pangkat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada sambutan Hari Pekerja anjuran Cuepacs di Stadium Indera Mulia di sini semalam.

Majlis itu dirasmikan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir. Turut hadir adalah Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Kota

Posted: 01 May 2011 11:24 AM PDT

Utusan Online - Kota


Masalah elektrik, jalan diselesai

Posted:

Masalah elektrik, jalan diselesai

Masalah elektrik, jalan diselesai

Oleh SYUKRI SHAARI
kota@utusangroup.com.my


PENGETUA Maahad Tahfiz Al-Kohlidi, Yunus Kamaruddin (tengah) memberi penerangan kepada P. Kamalanathan (kanan) yang meninjau masalah dihadapi sekolah tersebut di Hulu Selangor, baru-baru ini.


HULU SELANGOR 1 Mei - Pelajar Sekolah Maahad Tahfiz Al-Kohlidi di Hulu Selangor boleh menarik nafas lega kerana masalah gangguan bekalan elektrik serta ketiadaan kemudahan lampu jalan di sepanjang laluan masuk ke sekolah berkenaan akan diselesaikan tidak lama lagi.

Ahli Parlimen Hulu Selangor, P. Kamalanathan berkata, masalah itu akan diatasi menerusi bantuan Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang akan memastikan pelajar dapat meneruskan pembelajaran tanpa sebarang gangguan.

"Setelah saya melawat sekolah ini, saya menyedari ketiadaan lampu jalan membahayakan keselamatan para pelajar kerana mereka sering pulang lewat malam selepas menghadiri majlis agama atau kenduri.

"Saya akan membawa perkara ini kepada TNB dan berharap ia dapat diselesaikan secepat mungkin. Saya rela mengeluarkan wang sendiri untuk membantu mereka kerana bagi saya keselamatan pelajar adalah keutamaan ketika ini," katanya, selepas melawat kawasan Sekolah Maahad Tahfiz Al-Kohlidi di sini baru-baru ini.

Kamalanathan juga berkata, beliau akan memohon kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) supaya menurap jalan masuk ke kawasan sekolah berkenaan kerana keadaannya yang sangat daif.

"Bukan setakat tiada lampu di sepanjang jalan, malah laluan ke sekolah ini juga berada dalam keadaan yang tidak baik.

"Pelajar berhadapan dengan risiko untuk terjatuh dan cedera sekiranya berjalan pada waktu malam kerana gelap serta keadaan jalan yang teruk. Jadi saya akan usahakan supaya jalan di sini diturap," jelasnya.

Sementara itu Kamalanathan menafikan dakwaan beliau tidak menunaikan janji untuk memberi bantuan kepada sekolah berkenaan dalam kenyataan yang disiarkan di dalam portal pembangkang pada April lalu.

Kamalanathan berkata, beliau tidak mengetahui maklumat mengenai sekolah berkenaan sebelum ini kerana sekolah tersebut baru sahaja memulakan operasinya sekitar Januari lalu.

"Pengetua sekolah ini sendiri memberitahu saya bahawa beliau bercadang untuk bertemu saya dahulu untuk memohon bantuan sebelum menulis surat. Jadi tidak timbul isu saya tidak memberi bantuan kerana saya tidak mendapat sebarang maklumat mengenainya sebelum ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

20 golongan miskin terima sumbangan

Posted:

20 golongan miskin terima sumbangan

20 golongan miskin terima sumbangan

AMPANG 1 Mei - Pusat Khidmat Rakyat Parlimen Pandan meneruskan lagi usaha membantu masyarakat kurang bernasib baik dengan mengatur satu lagi majlis penyerahan sumbangan kewangan kepada kira-kira 20 orang penerima yang layak di sekitar kawasan Pandan.

Sumbangan disampaikan oleh S. Chandran yang merupakan Pegawai Perhubungan dan Kebajikan kepada Ahli Parlimen Pandan Datuk Seri Ong Tee Keat.

Katanya, program yang diadakan setiap bulan itu bertujuan meringankan bebanan golongan kurang bernasib baik, termasuk yang miskin, warga emas dan pesakit kronik melalui peruntukan daripada Ahli Parlimen Pandan dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat kepada golongan memerlukan.

"Kira-kira RM20,000 telah diperuntukkan pada majlis pada kali ini. Jumlah bantuan diberikan bergantung kepada keperluan seseorang penerima. Apa yang diharapkan dengan sumbangan ini dapat membantu mereka meneruskan kehidupan," ujarnya pada majlis yang berlangsung di sini baru-baru ini.

Katanya, bantuan sedemikian diberikan selepas proses mengenal pasti status dan latar belakang penerima dilaksanakan.

Chandran berkata, selain memberi bantuan sara hidup, Pusat Khidmat Rakyat Parlimen Pandan juga menyediakan pelbagai khidmat komuniti demi keselesaan dan manfaat penduduk setempat mencakupi daripada pendidikan, kesihatan, kebajikan hinggalah kepada sosioekonomi.

Sementara itu salah seorang penerima, Rohani Mohd. Zain, 43, berkata, sumbangan yang diterima sekurang-kurangnya dapat mengurangkan bebanan hidup mereka sekeluarga.

Ibu tunggal kepada dua anak berusia 15 dan 17 tahun itu menerima sumbangan bagi kategori pesakit kronik kerana sejak diserang sawan beberapa tahun lalu dia sudah tidak mampu menyara keluarga.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kakitangan cemerlang MPAJ diberi penghargaan

Posted:

Kakitangan cemerlang MPAJ diberi penghargaan

Kakitangan cemerlang MPAJ diberi penghargaan


Mohammed Khusrin Munawi dan Mohammad Yacob (kanan) beramah mesra dengan penerima anugerah pada Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang MPAJ di Ampang, baru-baru ini.


AMPANG 1 Mei – Sebanyak 55 kakitangan awam Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) menerima penghargaan setelah menunjukkan prestasi cemerlang sepanjang tahun 2010.

MPAJ turut mengiktiraf perkhidmatan cemerlang kakitangannya menerusi tiga kategori lain iaitu anugerah khas pemandu, anugerah khas sukan dan anugerah khas kepujian.

Yang Dipertua MPAJ, Datuk Mohammad Yacob berkata, beliau mengucapkan tahniah kepada penerima anugerah kerana menunjukkan komitmen yang tinggi sepanjang tahun lalu.

Katanya, kejayaan penerima-penerima tersebut akan menjadi contoh dan pendorong kepada kakitangan MPAJ yang lain untuk berkhidmat dengan lebih baik.

"Saya berharap kecemerlangan ini akan terus dikekalkan serta menjadi pendorong kepada kejayaan yang lebih besar pada masa akan datang," katanya selepas menyampaikan anugerah pada Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang MPAJ di sini, baru-baru ini.

Turut hadir, Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Mohammed Khusrin Munawi dan Timbalan Yang Dipertua MPAJ, Abd. Hamid Hussain.

Sementara itu, penerima anugerah khas sukan, Othman Hussin melahirkan rasa teruja apabila dipilih menerima anugerah itu.

Katanya, dia juga tidak menjangka menerima anugerah tersebut memandangkan persaingan untuk menerima anugerah itu sangat hebat.

"Sepanjang berkhidmat dengan MPAJ, ini adalah anugerah khas pertama saya terima. Selama ini saya hanya menerima anugerah perkhidmatan cemerlang, iaitu sebanyak lima kali," katanya yang sering mewakili MPAJ untuk sukan petangue dan badminton.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Berita Harian: MukaDepan

Posted: 01 May 2011 09:28 AM PDT

Berita Harian: MukaDepan


Ceraikan DAP

Posted: 30 Apr 2011 04:00 PM PDT

MukaDepan

NAJIB bersama Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said disambut penduduk dan kanak-kanak di Kampung Pengkalan Arang, Kuala Terengganu, semalam. - Foto Aswadi Alias

NAJIB bersama Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said disambut penduduk dan kanak-kanak di Kampung Pengkalan Arang, Kuala Terengganu, semalam. - Foto Aswadi Alias

Najib minta PAS tinggal sekutu tak pernah perjuang Islam

KUALA TERENGGANU: Datuk Seri Najib Razak semalam meminta PAS keluar daripada pakatan pembangkang yang jelas tidak memperjuangkan agenda bangsa, agama dan negara.

Perdana Menteri berkata sudah tiba masanya PAS meninggalkan pakatan pembangkang khususnya DAP yang ternyata tidak pernah sekalipun memperjuangkan Islam.

"Kenapa buat baik dengan DAP? Adakah DAP boleh perjuangkan Islam? Hadi (Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Presiden PAS), cukup-cukuplah dengan DAP. Ini merugikan kita, jadi jangan sebut perjuangkan Islam, tinggalkan DAP," katanya. Ucapan di hadapan kira-kira 20,000 orang pada Majlis Perjumpaan Bersama Rakyat Dewan Undangan Negeri (DUN) Manir dekat sini yang dikuasai PAS, disambut laungan orang ramai, 'masuk BN' dan kemudian disahut Najib, 'kita boleh buat kira masuk BN, tapi janganlah ambil Terengganu.'

Presiden UMNO itu juga berkata, rakyat sekarang sudah bijak menilai kepemimpinan yang dapat menjamin masa depan negara dan ia hanya dapat dilakukan menerusi kerajaan BN dan UMNO.

"UMNO lahir di istana dan bukannya di jalanan seperti Parti Keadilan Rakyat (PKR). Sebab itulah (PKR) sikit-sikit hendak berdemonstrasi. Takkanlah kita nak harapkan orang yang jam tangan pun hilang," katanya sinis berhubung kontroversi membabitkan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Semasa di Sarawak (pilihan raya negeri) baru-baru ini, penduduk rumah panjang pun bertanyakan jam Omega (milik Anwar).
"Semalam (kelmarin) kenapa nak halang orang nak bersumpah?," kata Najib merujuk kepada suasana kecoh ketika Datuk Shazryl Eskay Abdullah melafazkan sumpah laknat di Masjid Amru Ibni Al-As, Bandar Baru Sentul, Kuala Lumpur, kelmarin.

Kemudian, ketika berucap pada majlis perasmian Pangsapuri Rakyat Pulau Duyong, Najib berkata PAS tidak pernah untung apa-apa pun dalam pakatan pembangkang, malah mereka hanyalah menjadi alat kepada parti DAP.

Perdana Menteri berkata pada pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini misalnya, PAS bekerja keras, sebaliknya DAP yang dilihat meraih kejayaan daripada usaha keras mereka itu.

"Kita lihat poster di sini (Terengganu) 'PAS ganti UMNO', realitinya 'DAP ganti PAS', di Sarawak (pilihan raya negeri 16 April lalu), PAS berkempen berhempas pulas, akhirnya, yang untung, DAP.

"PAS, cukuplah dalam pakatan pembangkang, alihlah kepada yang lain, tak masuk BN (Barisan Nasional) pun tak apa, tetapi keluarlah dari pakatan pembangkang," katanya

Dalam sidang media kemudian, Najib menjelaskan dalam realiti politik, kehadiran PAS dalam pakatan pembangkang tidak membawa sebarang makna untuk parti berkenaan dan sukar untuk mendapat kata sepakat dalam banyak isu dengan rakan parti lain terutama DAP.

"Sama ada dia (PAS) nak gabung dengan kita (BN) itu soal lain tetapi saya nak tekankan ialah dia tidak mendapat manfaat malah secara tidak langsung menguntungkan DAP," katanya.

Katanya, jika PAS serius mahu memperjuangkan Islam maka parti itu tidak boleh bekerjasama dengan DAP kerana itu adalah realiti politik, mereka mempunyai ideologi berbeza.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

EKSKLUSIF: Hidup melarat selepas bersara

Posted: 30 Apr 2011 02:54 PM PDT

MukaDepan

KUALA LUMPUR: Selepas bersara satu hingga 10 tahun, hampir 100 peratus
pencarum yang mengeluarkan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pada usia 55 tahun tidak lagi mempunyai wang simpanan hingga ada antara mereka hidup merempat atau menjadi penghuni rumah orang tua.
Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Johari Abdul Muid, berkata akibatsalah guna wang caruman itu, kira-kira 70 peratus pesara menghabiskan wangsimpanan hari tua mereka antara tahun pertama hingga ke-10 selepas meninggalkan pekerjaan, manakala 30 peratus lagi hilang sumber kewangan selepas tiga tahun bersara kerana bergantung sepenuhnya kepada caruman.

Berita lanjut dapatkan akhbar Berita Harian hari ini.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads