Sabtu, 12 Oktober 2013

05 di lukut - Google Blog Search

05 di lukut - Google Blog Search


PERCUBAAN KAYAK FISHING <b>DI</b> KUALA <b>LUKUT</b> (hari pertama)

Posted: 16 Sep 2013 06:37 AM PDT

Aku dan Muaz bercadang nak memperkenalkan kayak fishing ke arah kormesial.  Aku sememang kaki pancing tak kisah apa cara sekali pun sebab sememangnya aku suka memancing. Manakala Muaz pula seorang penggiat rekreasi dan juga seorang peniaga alatan barang rekreasi. Selain tu, Muaz juga seorang yang mahir dalam aktiviti berkayak. Beliau bukan sahaja berkayak di Malaysia malah pernah bergiat dalam aktiviti kayak di eropah pada masa dahulu.
Nak Jadi cerita, selepas aku berkayak bersama Muaz di Taman Negara Relau, aku ajak Muaz cuba try test berkayak memancing di Kuala Lukut pula. Muaz setuju dan aku memilih hari semasa arus agak perlahan, ialah baru nak cuba tak pula aku berani langgar sahaja. Hanya kami berdua sahaja kerana kawan2 yang lain tak hingin pula. 
Kami bertolak pun hari dah lewat. Aku pergi ambil Muaz di Ouncak Jalil lalu loading kayak atas kereta aku.
Semasa sampai di Kuala Lukut, kami bersarapan dahulu sambil berborak2 dengan Jawa (Boatman Pozi). selepas berborak kami persiapkan alatan perang terlebih dahulu.Kami mula kayuhan kayak pun hari dah tengahari. kami kayuh pun santai2 saja dan cuaca pun agak elok. Tak sampai sejam kami dah sampai Kelong Pozi dah. Aku ajak Muaz layan mancing di belakang beting Kelong Pozi. Macam biasa, aku suka layan umpan hidup yang di apolo saja. Umpan tu aku simpan dalam baldi yang diikat di belakang kayak aku. Manakala muaz mula layan casting gewang. Aku dapatlah dua tiga ekor tamban dan selar. Terus aku cangkuk pada mata kail lalu lontar ke dalam air. Tapi malang sekali kerana semuanya sangkut pada karang. Naik geram juga aku kena buat perambut dalam kayak. kalau tak stail boleh terbalik kayak aku. 
Memandangkan arus tak berapa laju dan perairan belakang beting tu agak cetek, aku tukar teknik tak pakai batu ladung pula. Teknik yang baru ni agak berjaya kerana umpan aku mendapat sambaran tetapi semuanya tak sangkut. Memang ada ikan yang berkeliaran di belakang beting tu tapi tak pasti ikan apa. Habis dua tiga umpan hidup aku. Yang geramnya memang susah nak dapatkan tamban hidup pada hari tersebut. Walaubagaimanapun, sepandai2 ikan berenang akhirnya tersangkutlah sekor anak tenggiri sebesar tapak tangan aku. Baru aku tahu, rupa2nya tenggiri yang duk rabut umpan aku. Selepas dapat tenggiri, aku pasang umpan lain. Kali ini aku pasang 2 joran. Aku campak saja umpan tamban hidup tu tepi kayak sahaja. Tak sampai seminit dah ada ikan yang ragut tetapi semuanya tak sangkut. Sambil mancing tu aku cuba2 apolo tamban tetiba sahaja salah satu joran aku berdesing dengan hujung joran melengkung. Kelam kabut juga aku kerana ini kali pertama ikan besar bedal joran dari dalam kayak. Aku layan joran berhati2 kerana reel yang aku guna tu kecik saja. Bergerak kayak aku di tarik ikan tersebut. Selepas 3 minit bertarung, aku nampak kelibat seekor senangin yang bergerak mengelilingi kayak aku. Berputar kayak aku dikerjakan senangin tersebut. Akhirnya seekor senangin tersebut dapat aku capai ekor lalu diangkat ke atas kayak. Oleh kerana kayak tu terdapat ruangan yang terhad, sempat juga gigi senangin tu singgah secara tak sengaja di betis aku. Inilah kali pertama aku digigit senangin. Berbekas juga betis aku digigit senangin kerana gigi senangin memang kasar seperti kertas pasir. Bercapur dengan air ,masin laut, terasa pedih bercampur gembira yang tak dapat digambarkan dengan kata2. 
Tengah syok memancing tu, tetiba sahaja anak  tamban menghilangkan diri. Puas aku apolo tetapi tak sekor pun dapat. tengah syok layan apolo tetiba sahaja seekor parang pula terhook dimata apolo. Aku ingat nak potong sahaja ikan parang tu nak dibuat umpan. Tetapi Muaz dah bagi isyarat supaya bergerak segera kerana angin dah mula bertiup manakala di kaki langit awan bergumpal hitam. 
Sebenarnya plan kami memancing dan malamnya kami nak berkhemah di Pulau Burung. Semasa kami memulakan kayuhan kayak ke Pulau Burung, angin dah mula bertiup. Walaupun angin yang bertiup tak laju mana, tetapi pergerakan kayak kami jadi perlahan kerana kami terpaksa mengayuh kayak menongkah arah angin. Pulau burung yang tak sejauh mana menjadi sukar kepada kami berdua nak sampai. Perjalanan yang sepatutnya 30 minit bertambah menjadi sejam. Walaubagaimanapun, kami selamat sampai. Apalagi, kami terus pasang khemah kerana hari nak hujan.
aku sambung cerita ni dalam 'PERCUBAAN KAYAK FISHING DI KUALA LUKUT' (pada hari kedua)

PERCUBAAN KAYAK FISHING <b>DI</b> KUALA <b>LUKUT</b>( hari ke - 2)

Posted: 18 Sep 2013 05:52 AM PDT

Selepas memancing di Kelong Pozi, Muaz ajak aku bergerak ke Pulau Burung kerana angin dah mula bertiup sepoi2 bahasa manakala kaki langit pula kelihatan gelap. Sedang berkayuh tu, tetiba sahaja angin bertiup makin kencang. Pulau yang kelihatan dekat seperti menjadi jauh kerana kami terpaksa berkayuh menentang arah angin. Selepas berhempas pulas lebih kurang sejam, kami pun sampai juga sewaktu senja telah menjelma. 
Sesampai di pulau Burung, terus aku dan muaz pasang hammock dan memasang unggun api. Angin terus bertiup kencang dari pelbagai arah. Aku dan muaz pula hanya bawa bekalan maggi. Jadi , malam tu kami makan meggi ikan tenggiri, senangin dan parang hahhaha... nak buat macam mana kena makan habis juga la kerana tak bawa bekalan ais. Dah makan tu aku berborak sahaja dengan Muaz dari cerita camping hinggalah ke politik. Sedar2 saja dah pukul 1 pagi. Apa lagi, tidur sajalah.
Esoknya, awal2 lagi aku dah kejutkan Muaz kerana nak kejar arus laut yang masih bergerak menuju arah kelong. Kalau kayak mengikut arus memang senag di tambah lagi pertolongan angin. Tak samapai 30 minit kami dah sampai tepi Kelong Pozi. Macam biasa, aku apolo tamban dan selar. Pagi tu memang banyak tamban dan selar. Aku cangkuk sekor anak selar pada mata kail Muaz. Oleh kerana arus perlahan, aku dan muaz guna teknik drift sahaja. Nampaknya pagi ni tak ada pula ikan2 yang nak rabut umpan. Sedang asyik aku melayan apolo selar, tetiba saja joran Muaz berdesing dengan hujung joran lentok habis. Kelam kabut juga Muaz melayan joran. Aku agak sekali lagi senangin meragut umpan berdasarkan larian yang bersepah di sekeliling kayak. Akhirnya, Muaz berjaya juga menaikan seekor lagi. Menjerit kegembiraan Muaz kerana inilah rekod peribadi beliau menaikan seekor senangin yang besar. 
Aku cuba beralih tempat ke arah beting dan berjaya menaikan seekor anak kerapu dan gerut2 sahaja.oleh kerana hari pun dah hampir tengahari, Muaz ajak aku pulang ke jeti kerana kami pun ada komitmen lain selepas ini. Sampai saja di jeti, terus kami singgah kedai Pozi mengisi perut yang dah mengeroncong. 
Sebenarnya, aktiviti aku dan Muaz dan hanya sekadar survay untuk membuka pakej KAYAK FISHING di Kuala Lukut.
Jika ada sesiapa nak cuba aktiviti kayak, memancing dan berkhemah bolehlah menghubungi saya di 0126804742 - Sabri

Gubuk Kecil Kembara Jalanan: Warung Desa <b>di</b> Kg. Sri <b>Lukut</b>, Kahang

Posted: 17 Sep 2013 06:50 PM PDT


Kampung. Sri Lukut, Kahang, Johor (16.09.2013) - menikmati makanan orang kampung (soto) di warung Abang Razak yang terletak betul-betul di atas bukit bersetentang Pejabat Hutan. Manakala di sebelah sisi kiri (dari arah Kluang-Mesing) padang bola Sekolah Rendah Kebangsaan Kahang Batu 28; tempat saya dan rakan-rakan beberapa puluh tahun lalu bermain bola, bersenam dan bermasyarakat di petang hari.


Selain menyokong industri makanan kampung dan membantu perkembangan ekonomi desa, sambil menghirup secangkir teh, saya mendengar celoteh kemajuan setempat.

Dalam diam-diam saya mengamati, perubahan di kampung berbeza dengan cerita-cerita kemajuan di bandar. Di sini ceritanya tidak pernah berubah. Ceritanya masih seputar kehidupan seharian di kampung. Politiknya masih berkisar tentang menoreh pokok getah, membaja, meracun, perihal cuaca, menuai sawit, kerja-kerja sawmil, buah-buahan hutan, petai, jering, kesihatan warga desa sehinggalah kepada soal sawah padi.

Ah . . . indahnya desaku

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads